آموزشسایر

اصول ومبانی آموزش وپرورش

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 17 اسلاید

moeinalizadeh6974

صفحه 1:

صفحه 2:
اصول ومباني آموزش وپرورش “BN SN

صفحه 3:
لصول‌عمومی 86 لصول‌متمم .9

صفحه 4:
ی کمی با رشد و بهبود کیفی آموزش * هماهتگی توسعه کمن :

صفحه 5:
‎rol‏ دوم :همبستگی سطوح مختلف و انواع ‏*برنامه ریزی باید به آموزش و پرورش از دیدگاه وسیع و جامع لن نگاه کند . برنامه ریزی نبلید فقط برای یک دوره (مثلا ابتدائی ) و یا فقط هدف تربیت نیروی انسانی دنیای کار و اقتصاد بلکه تمام نیازهای تربیتی انسان را در بر گیرد.

صفحه 6:
* برنامه ریز آموزش و پرورش باید در چارچوب برنامه ریزی توسعه ملی و هماهنگ و همساز با برنامه های اقتصادی .اجتماعی و فرهنگی هماهنگ و همساز باشد.

صفحه 7:
*برنامه ریزی آموزشی فرمول وییه ای ندارد تحت شرایط زمان و مکان تفاوت می کند . ولی اصول برنامه ریز آموزشی در همه جا صادق و یکسان است. به عبارتی یعنی اينكه برنامه ریزی آموزشی هرکشور اگر چه متناسب با فلسفه .شرلیط سیاسی .اجتماعی .اقتصادی و سطح پیشرفت و توسعه ن کشور می باشد در عين حال اصول کلی و عمومی وجود دارد که باید مراعات گردد..

صفحه 8:
77-- 25233000000 ۲- هماهنگ با برنامه هلیب اقتصادی و اجتماعی و در قللب برنامه ريزى توسعه ملی : همبستگی با برنامه توسعه ملی ۳- دراز مدت و مداوم باشد : اصل سلامت ۴- علاوه بر توسعه کمی به بهبود و ارتقاء سطح کیفی آموزش و پرورش بپردازد : ‎Jol‏ توجه به جنبه های کیفی تقویت برنامه ریزی آموزش و پرورش با مدیریت علاقه مند وارد ۰ کاربر «سرویس اطلاعات و آمار صحیح و لازم: اصل توجه به مدیریت و سرویس اطلاعات

صفحه 9:
اصول عمومیب هر چند لارم :اما كاف ل ۱- اصل واقع بینی ۳- اصل همکاری و مشارکت ۳- اصل استمرار و ارزیابی ۴- اصل تغییر و تحول ۵- اصل ضمانت اجرائی ۶اصل واقع بینی

صفحه 10:
از دیدگاه مک کینون برای اینکه برنلمه ولقع بینانه به سلسله عوا بابد 1 eae eg meee Sree ce caper Stier estes sar gee ese eet ‏نیاز و...‎ 5 - زمینه اجتماعی : مانند نگرش اجتماع به آموزش و پرورش ارزش های اجتماعی .خواسته ها و انتظارات گروههای مختلف مردم از آموزش و پرورش عوامل موافق تسهیل کننده با تغيير و تحول و فرم (شکل دهی) آموزش و پرورش ‎calle alge‏ و باز دارنده با تغییر و اصلاح أموزش ۳- عوامل اجرلئی : عواملی که در تملیل و ‎ibe‏ شدن برای شغل مهمی و بالا بردن سطح کیفیت تعلیم بسیار موثر است مانند چگونگی سازمان و تشکیلات و نظام آموزش و پرورش قوانین استخدامی و نظام حقوق و شرایط ترفیع . نحوه مدیریت و نظام آموزش و پرورش قوانین استخدامی و نظام حقوق و شرایط ترفیع نحوه مدیریت و سلسله مراتب اداری و چگونگی تصمیم گیری و حدود و اختیار عمل متصدیان امر در درجات مخت اجرائی»معلمان و چگونکی تعليم آنها بو حدود و اختیازات ور وظایف و نحوه ‎a litle‏

صفحه 11:
۳ مسائل سیاسی : مانند چگونگی تصمیم گیری و مشارکت در برنامه ریزی .مسائل هماهنگی و همکاری دستگاهها . مسائل مداومت و پیگیری برنامه ها و تصمیمات و غیره ۵- عوامل مالی : مانند چگونگی بودجه ریزی ,چگونگی کنترل و نظارت مالی . چگونگی تعیین اولویت ها و ملاک های بودجه ریز و غیره. ۶- مسائل اطلاعاتی : نقص اطلاعاتی به نقص برنامه ریزی منجر می شود . اگر اطلاعات صحیح و کامل نداشته باشیم برنامه ریزی ما واقع بینانه نخواهد بود.

صفحه 12:
این اصل مربوط به اجرا و عمل برنامه ریزی است . برنامه ریزی آموزش و پرورش به همکاری و مشارکت و تبادل نظر موثر نیازمند است . مهمترین مراحل برنامه ریزی که بر همکاری و تبادل نظر موثر نیازمند است مسئله تعیین نیازهای ملی . انتظارات و خواسته های عمومی . اولویت ها و هدف ها بو راهبردهاست. به طور کلی در برنامه ریز آموزش و پرورش علاوه بر كولان جامعه و متخصصان و مسئولان برنامه ریزی باید نمایندگان گروههلیی که مستقیما مجری برنامه های آموزشی خوهند بود (مانند معلمان و مدیران و غیره) و نمایندگان گروههلیی که اجرای برنامه بر روی زندگی آنها اثر مستقیم دارد ( مانند شاگردان ) شرکت کننده

صفحه 13:
* برنامه آموزش و پرورش باید به طور مداو ارزیلبی یا تجدید نظر گردد وبا پیشرفت زمان همگام گردد زیرا بسته به اينکه اهداف آموزش و پرورش عموما به دلیل ماهیت آموزش و پرورش به زمان طولانی نیاز دارد عموما از نوع درازمدت هستند بايد اين برنامه ریزی از قابلیت انعطاف برخوردا باشد.

صفحه 14:
برنامه ریزی برای لین است که در روند موجود تغییر و تحول ایجاد کند و آن را در مسیر جدیدی قرار دهد و کمبودهای کمی و معلیب کیفی آن را برطرف سازد. اصل تغییر و تحول از آنجا که برای ایجاد و تغییر و تحول خواهی و نخواهی باید به هدف های متفاوت براهبردهای گوناگون و نظام ها و تقسیم ها و نوآوری های مختلف آموزش و پرورش توجه کنیم .اصل اشتقاق را به دنبال خود دارد . منظور از اصل اشتقاق توجه كردن به راه حل های مختلف است . یعنی شقوق مختلف راههایی که برای نیل به مقصد وجود دارد بيايیم و روشن سازیم و مزایا و معایب و ملازمات هر یک را تجزیه و تحلیل کنیم .

صفحه 15:
* در تهیه و تنظیم برنامه باید به شرلیط اجرای آن توجه کرد شرلیط اجرلئی به عواملی از قبیل اجتماعی و سیاسی - آمخوزش و پرورش مدیریت آموزش سازمان و تشکیلات و نظام و مقررات اداری آموزش و پرورش منلبع فنی و انسانی برای نوآوری و توسعه و راهبردهای نوآوری بستگی دارد. اصل ضمانت اجرلئی ارتباط نزدیکی با اصل واقع بینی دارد ولى جون از نظر دامنه مسائلی كه در بر مى كيرد گسترش وسیعی دارد تحت عنوان مجزا و مستقل تاکید شده است و گرنه در حقیقت بخشی از اصل واقع بینی است.

صفحه 16:
* اصول و مبانی برنامه ریزی آموزشی : دکتر سیاوش خلیلی ‎ye seme‏ ارات اد وا وتات تا ‎NAN‏ دکتر بهرام محسن پور : برنامه ریز آموزشی / انتشارات مدرسه ۱۳۷۶ * دکتر یحیی فیوضات : مبلنی برنامه ریز آموزشی / انتشارات نشر ویرایش ۱۳۸۶

صفحه 17:

39,000 تومان