کسب و کاربرنامه‌ریزی

اصول و برنامه ریزی درسی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 25 اسلاید پاورپوینتی کامل درباره اهمیت و نقش هدف در طراحی برنامه ی درسی مناسب برای دانشگاه

Echeldavi25825800

صفحه 1:

صفحه 2:
9 ل وم ۷ 3

صفحه 3:
— مقدمه: گزینش هدف. اولین مرحله در طراحی برنامه ی درسی محسوب می شود. | ‎spot tle si yo atte‏ ‎Se ee era ee eee ele ee el‏ ار ۱ ee eye e orks تدريس و ارزشيابى مشخص كردد.

صفحه 4:
۳/۳ er eee wae ‏عمیفتر صورت گیرد, موجب شناخت بیشتر برنامه ریزان از منابع اطلاعاتی می گردد ودر نتیجه‎ ۱ ار ۱ جامعه. دانش: یادگيرنده. ‎ane) erence eee eae Ee es DD‏ د آموزشی در نظر گرفته اند

صفحه 5:
‎pean)‏ بسک ات ‎ ‏۲ هدف بانگر تفسرات مورد اننظار در رفتار باد گیرنده است. ‏۲ تا زمانی که این تغییرات به صورت خیلی کلی؛ بیان شده باشد قابل حصول نیست؟ ‏زیرا نمی توان بر اساس آن به انتخاب سایر عناصر برنامه درسی نظیر محتول روش تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی پرداخت. ‏۳ تجزیه هدف های کلی به اهداف جزیی ودر صورت نیاز به هدف های رفتاری, موجب می شود تا ‏برنامه ی درسی و طرح درس متناسب با جنبه های مختلف تغییرات مورد نظره تنظیم گردد. ‎

صفحه 6:
طته بندی اهدات ۷ در خصوص طبقه بندی اهداف. طرفداران رویکردهای مختلف برنامه ی درسی نظرات گوناگونی ارائه کرده اند. آیزتر اهداف را به سطوح آرمانی کلی و آموزشی طبقه بندی می کند.

صفحه 7:
ا ا ۳۱۳ 5 0 ‏ل ا ل ا ل ا‎ CEPI ESE 1k 50000 ‏ا‎ Ea ry اهداف كلى: اهداف كلى بين اهداف آرمانى و اهداف قابل اجرا قرار دارند. به عبارت ديكر . كليات آنها از هدف هاى آرمانى كمتراست و ميان مدت مى باشد. AP Ne ee ‏ل‎ eee RY pepe ren) كرفتن در معرض برنامه درسى؛ آن هدف را در رفتار خود نشان دهدد.

صفحه 8:
طبقه بندى اهداف از نظر سيلور و همكارانش ا ا ا ا 1[ ملی, فلسفی و مبائی اعتقادی جامعه است. " اهداف کلی: این امداف از مقاصد تربیتی استخراج می شوند و در واقع سنگ بنای برنامه درسی آست. زیر هدف ها: عنصر اصلی طرح ریزی برنامه ی درسی. زیر هدف ها هستند ۱ See Re a) با

صفحه 9:
هدف های عینی:,هدف های عینی به نتایج مطلوبی که از مشارکت در یک فرصت یادگیری معین و زیر نظر مدرسه ایجاد شده است» اشاره می کند. اهداف برنامه ی درسی را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد: هدف های غایی: و 9 ‎eee Se ene Dea‏ PP Cara oR Cones Par nrOe ‏ل‎ | مبين آرمان ها و آرزوهاى يك ملت است.

صفحه 10:
0100000 اين قبيل هدف ها مربوط به هر يك از نهادهاى اجتماعى است. ‎ne ie red‏ ل ا مل رف های کلی دب به هدف های آرمانی دقيق نرند و در قانون اساسی مندرج می کردند. چنین ا ‎Fe eC nC eae Re‏ كروه هاى بسيارى از جامعه را در برداشته باشد.

صفحه 11:
هدف های رفتاری: هدف های رفتاری در مرحله ی نهایی تجزیه هدف ها به دست می آید. هدف های رفتاری به اهدافی اطلاق می شود که در قالب رفتار قایل مشاهده یادگیرنده. بیان می ‎Tell tenet bed Reet er re)‏ ا ل گیری کرد.

صفحه 12:
7 یرای هدف های آموزشی, اصطلاح هدف های رفتاری را پیشنهاد می کند و معتقد است اهداف رفتاری, بیناتی هستند دربره ی عملکرد که انتظار مى رود دانش آموزان آنها را انجام دهند. اهداف رفتارى از جهار ويؤكى زير برخوردار استد فعل رفتارى ا رای سر سس معيار يا رفتار مورد انتظار

صفحه 13:
تا ار ره * معلم را قادر می سازد تا برای تحقق اهداف. مطالب آموزشی مناسب. * معلمان را قادر می سازد تا وظایف شاگردان را به آنها تفهیم کنند. * راهنمای خوبی برای انتخاب روش تدریس و وسایل کمک آموزشی است. * دانش آموزان می توانند در هر مرحله از آموزش دقیقا پیشرفت خودشان را ارزشیابی کنند. معلمان را وادار می کند تا درباره ی آنچه باید انجام دهند. دقیق باشند.

صفحه 14:
سب ات( 3 ** تدوين اهداف رفتاری.تدریس را روى امور معلوم متمرکز می کند و از رفتارهای عالی و پیچیده مانند خلاقیت. قضاوت منتقدانه و ابتکار دور می سازد. #* تدوین اهداف رفتاری» آموزش را غیر قابل انعطاف و غیر انسانی می سازد. رفتار انسانی از لحاظ وسعت گسترده تر از اجزای خاص رفتاری است که به صورت مجزا آموخته شده است.

صفحه 15:
7 | 3 فا عم ان دق هیا رقاری حيطه ى شناختى: هدف هايى كه با آموزش كلاسيك كلامى و عددى سر و كار دارند. حيطه ى عاطفى: هدف هايى كه مربوط به احسسات. نكرش ها و ... است. حيطه ى روانى - حركتى: هدف هايى كه مربوط به یادگیری مهارت های فیزیکی است. بلوم هدف هاى رفتارى را در سه حيطه ى: شناختی عاطفی Eas طبقه بندی می کند.

صفحه 16:
تا اخدای ر رک ۲ حوزه ی شناختی: إين جوزه مهم ترين زميئة کار پرنامه ریزان درسی را نکیل می دهد. از اين رو جوز ی شاخی کر برد گسترده ای یافته است. حوزه ی شناختی به زمینه های ذهنی و عقلانی مربوط می شود. عمده هدف های آموزشی در حیطه ی شناختی عبارتند از: * دانش و اطلاعات: اولین و ساده ترین سطح در حیطه ی شناختی است و فقط ‎ay‏ معنای به یادآوردن حفظ و به خاطر سیاری اطلاعات است. درک و فهم: تولنایی درک منظور یا مقصود یک مطلب؛ مانند تفسیر و تعبیره خلاصه کردن.

صفحه 17:
‎ia ee)‏ ات رت ‏کاربرد: توانایی به کاربردن اصول, قوانین یا روش ها در موقعیت های عینی و عملی. ‏تجزیه و تحلیل: توانایی تفکیک یک مسئله به عوامل تشکیل دهنده آن و یافتن روابط على و معلولی بين عوامل و پدیده ها ‏تركيب: توانابى ايجاد مفاهيم جديداز عواملى كه قبلا از طريق تجزيه و تخليل تشكيل شده اند. ارزشيابى: توانايى قضاوت درباره ارزش مواد و روش ها با توجه به ملاك هاى معين. ‏© ارزشيايى معرف فرايتد يايانى رفتارهاى شناختى نيسته بلكهه بل ارتباطى بين رفتارهاى شناختى و ‏عاطفی است.

صفحه 18:
ی ‎ee io eee Sorte) eS Carel‏ و رب و سازگاری را نشان می دهد. بر خلاف هدف هاى حوزه ى شناختى. معمولا هدف هاى حوزه ى عاطفى را نمى توان به صورت ‎NaC 1‏ ا ل ا ا ا ل 0 عمده ترين هدف هاى آموزشى در حيطه عاطفی عبارتند.

صفحه 19:
دریافت کردن: اولین سطح حیطه ی عاطفی به حساس شدن فرد به وجود یک محرک خاص و 3000000 ۱ ony ‏خود واکنش نشان می دهد.‎ ارزش گذاری: فرد از میان پدیده ای مختلف» نسبت یه یک پدیده توجیه بیشتری قاثل می شود و آن ام تب ۱ Leas EN Ie St | eee eS EOE ee rane ere ‏آنها را دوباره سازمان ی دهد و ارزش هاى برتر 0 انتخاب می کند.‎

صفحه 20:
فرده بر طبق نظام اززشی پذیرفته شده توسط خویش عمل می کند. این نظام. لرزشی, رفتارهای فرد را برای مدت طولانی تحت کنترل قرار می دهند و نوعی جهان بینی یا فلسفه ی زندگی برای او به وجود می آورند. حوزه ی روانی - حرکنی: ۱ مختلف بدن سر و کار دارد. گره های عمده هدف های آموزشی در حیطه ی روانی - حرکتی

صفحه 21:
دا ‎BES‏ ‏تقلید: فعالیت هایی که به پیروی از رهنمود و دستور العمل نیاز دارد. تمرین و دقت: توانایی افزایش سرعت عمل و انجام اصلاحات با توجه به موقعیت های مشخص. تطابق: برقراری هماهنگی بین یک مجموعه ای از اعمال. با رعایت نظم و کارایی لازم. تسلط: تسلط بر اعمال خود. به میزانی که فعالیت به صورت خودکار انجام پذیرد. ‎ee a ee‏ ا لي ا يا ‎ie Sees lear t‏ ا ا ا ا ل | تا حدودی همپوشی دارند

صفحه 22:
تا را جهت تجربیات, فعالیت ها. مطالعات و بحث های معلم و دانش آموزان را تعیین می کند. نقطه ای که کلیه ی فعالیت های آموزشی و پرورشی به آن توجه دارند را مشخص مى سازد. موجب پیشرفت دائمی هستند ودر جنبه های مختلف رشد توافق و سازگاری ایجاد می نمایند. تلاش های افراد. گروه های دانش آموزان و معلمان را هماهنگ می سازد. معلمان و دانش آموزان را برای شرکت در فعالیت های متنوع تربیتی تحریک می کند. راهنمای خوبی در انتخاب و سازمان دادن به تجربیات مدرسه می باشد.

صفحه 23:
ستوالات احر فص ‎Gan >‏ هایی که فیلسوفان و ایدئولوگ های جامعه ارائه می دهنده در کدام یک از سطوح قرار می گیرند؟ ‏الف) آرمانی ب) كلى 55 ‏2 از نظر آیزنره کدام یک از امداف نقطه ی شروع برنامه ی درسی است؟ ‏الف) آرمانی ‎SS‏ ج) آموزشی © سطوح طبقه بندی را از نظر آیزنر شرح دهید؟ آرمانی - کلی - آموزشی ‏> هدف های رفتاری را تعریف و مورد بررسی قرار دهید؟ ‎ ‏د) رفتاری ‏د) زیر هدف ها ‏هدف های رفتاری به اعدافی اطلاق می شود که در قالب رفتار قایل مشاهده یادگیرنده. بیان می شود و میزان ‏برآورده شدن یا بآورده نشدن آنهابوان واضح در رفتاریدگیرنده مشاهده و ندزه گیری کرد ‎

صفحه 24:
ستوالات احر فص 2 کدام یک از حوزه های زیر مهمترین زمینه ی کار برنامه ریزان درسی را تشکیل می دهد؟ لف) شناختی ب) عاطفى ج) روانی - حرکتی د) علاقه و رغبت < طبقه بندی مهارت های روانی - حرکتی توسط کدام یک از متخصصان زیر انجام شده است؟ الف) بلوم ج) داوه د) تایلر > عنصر اساسی طرح ریزی برنمه درسی چیست؟ الف) مقاصد ب) اهداف کلی زیر هدف ها د) هدف های ‎exe‏

صفحه 25:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان