صفحه 1:
صفحه 2:
9
ل وم
۷
3
صفحه 3:
— مقدمه:
گزینش هدف. اولین مرحله در طراحی برنامه ی درسی محسوب می شود.
|
spot tle si yo atte
Se ee era ee eee ele ee el
ار
۱ ee eye e orks
تدريس و ارزشيابى مشخص كردد.
صفحه 4:
۳/۳ er eee wae
عمیفتر صورت گیرد, موجب شناخت بیشتر برنامه ریزان از منابع اطلاعاتی می گردد ودر نتیجه
۱
ار ۱
جامعه. دانش: یادگيرنده.
ane) erence eee eae Ee es DD د
آموزشی در نظر گرفته اند
صفحه 5:
pean) بسک ات
۲ هدف بانگر تفسرات مورد اننظار در رفتار باد گیرنده است.
۲ تا زمانی که این تغییرات به صورت خیلی کلی؛ بیان شده باشد قابل حصول نیست؟
زیرا نمی توان بر اساس آن به انتخاب سایر عناصر برنامه درسی نظیر محتول روش تدریس و ارزشیابی
پیشرفت تحصیلی پرداخت.
۳ تجزیه هدف های کلی به اهداف جزیی ودر صورت نیاز به هدف های رفتاری, موجب می شود تا
برنامه ی درسی و طرح درس متناسب با جنبه های مختلف تغییرات مورد نظره تنظیم گردد.
صفحه 6:
طته بندی اهدات
۷ در خصوص طبقه بندی اهداف. طرفداران رویکردهای مختلف برنامه ی درسی نظرات گوناگونی ارائه
کرده اند.
آیزتر اهداف را به سطوح آرمانی کلی و آموزشی طبقه بندی می کند.
صفحه 7:
ا ا ۳۱۳
5 0 ل ا ل ا ل ا CEPI ESE 1k
50000 ا Ea ry
اهداف كلى: اهداف كلى بين اهداف آرمانى و اهداف قابل اجرا قرار دارند. به عبارت ديكر . كليات آنها از
هدف هاى آرمانى كمتراست و ميان مدت مى باشد.
AP Ne ee ل eee RY pepe ren)
كرفتن در معرض برنامه درسى؛ آن هدف را در رفتار خود نشان دهدد.
صفحه 8:
طبقه بندى اهداف از نظر سيلور و همكارانش
ا ا ا ا 1[
ملی, فلسفی و مبائی اعتقادی جامعه است.
" اهداف کلی: این امداف از مقاصد تربیتی استخراج می شوند و در واقع سنگ بنای برنامه درسی
آست.
زیر هدف ها: عنصر اصلی طرح ریزی برنامه ی درسی. زیر هدف ها هستند
۱ See Re a)
با
صفحه 9:
هدف های عینی:,هدف های عینی به نتایج مطلوبی که از مشارکت در یک فرصت یادگیری معین و
زیر نظر مدرسه ایجاد شده است» اشاره می کند.
اهداف برنامه ی درسی را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:
هدف های غایی:
و 9
eee Se ene Dea
PP Cara oR Cones Par nrOe ل |
مبين آرمان ها و آرزوهاى يك ملت است.
صفحه 10:
0100000
اين قبيل هدف ها مربوط به هر يك از نهادهاى اجتماعى است.
ne ie red ل ا مل
رف های کلی دب به هدف های آرمانی دقيق نرند و در قانون اساسی مندرج می کردند. چنین
ا Fe eC nC eae Re
كروه هاى بسيارى از جامعه را در برداشته باشد.
صفحه 11:
هدف های رفتاری:
هدف های رفتاری در مرحله ی نهایی تجزیه هدف ها به دست می آید.
هدف های رفتاری به اهدافی اطلاق می شود که در قالب رفتار قایل مشاهده یادگیرنده. بیان می
Tell tenet bed Reet er re) ا ل
گیری کرد.
صفحه 12:
7
یرای هدف های آموزشی, اصطلاح هدف های رفتاری را پیشنهاد می کند و معتقد است اهداف
رفتاری, بیناتی هستند دربره ی عملکرد که انتظار مى رود دانش آموزان آنها را انجام دهند.
اهداف رفتارى از جهار ويؤكى زير برخوردار استد
فعل رفتارى
ا رای سر سس
معيار يا رفتار مورد انتظار
صفحه 13:
تا ار ره
* معلم را قادر می سازد تا برای تحقق اهداف. مطالب آموزشی مناسب.
* معلمان را قادر می سازد تا وظایف شاگردان را به آنها تفهیم کنند.
* راهنمای خوبی برای انتخاب روش تدریس و وسایل کمک آموزشی است.
* دانش آموزان می توانند در هر مرحله از آموزش دقیقا پیشرفت خودشان را ارزشیابی کنند.
معلمان را وادار می کند تا درباره ی آنچه باید انجام دهند. دقیق باشند.
صفحه 14:
سب ات( 3
** تدوين اهداف رفتاری.تدریس را روى امور معلوم متمرکز می کند و از رفتارهای عالی و پیچیده مانند
خلاقیت. قضاوت منتقدانه و ابتکار دور می سازد.
#* تدوین اهداف رفتاری» آموزش را غیر قابل انعطاف و غیر انسانی می سازد.
رفتار انسانی از لحاظ وسعت گسترده تر از اجزای خاص رفتاری است که به صورت مجزا آموخته
شده است.
صفحه 15:
7 | 3 فا عم
ان دق هیا رقاری
حيطه ى شناختى: هدف هايى كه با آموزش كلاسيك كلامى و عددى سر و كار دارند.
حيطه ى عاطفى: هدف هايى كه مربوط به احسسات. نكرش ها و ... است.
حيطه ى روانى - حركتى: هدف هايى كه مربوط به یادگیری مهارت های فیزیکی است.
بلوم هدف هاى رفتارى را در سه حيطه ى:
شناختی
عاطفی
Eas
طبقه بندی می کند.
صفحه 16:
تا اخدای ر رک
۲ حوزه ی شناختی:
إين جوزه مهم ترين زميئة کار پرنامه ریزان درسی را نکیل می دهد. از اين رو جوز ی شاخی کر برد
گسترده ای یافته است. حوزه ی شناختی به زمینه های ذهنی و عقلانی مربوط می شود.
عمده هدف های آموزشی در حیطه ی شناختی عبارتند از:
* دانش و اطلاعات: اولین و ساده ترین سطح در حیطه ی شناختی است و فقط ay معنای به یادآوردن
حفظ و به خاطر سیاری اطلاعات است.
درک و فهم: تولنایی درک منظور یا مقصود یک مطلب؛ مانند تفسیر و تعبیره خلاصه کردن.
صفحه 17:
ia ee) ات رت
کاربرد: توانایی به کاربردن اصول, قوانین یا روش ها در موقعیت های عینی و عملی.
تجزیه و تحلیل: توانایی تفکیک یک مسئله به عوامل تشکیل دهنده آن و یافتن روابط على و معلولی
بين عوامل و پدیده ها
تركيب: توانابى ايجاد مفاهيم جديداز عواملى كه قبلا از طريق تجزيه و تخليل تشكيل شده اند.
ارزشيابى: توانايى قضاوت درباره ارزش مواد و روش ها با توجه به ملاك هاى معين.
© ارزشيايى معرف فرايتد يايانى رفتارهاى شناختى نيسته بلكهه بل ارتباطى بين رفتارهاى شناختى و
عاطفی است.
صفحه 18:
ی ee io eee Sorte) eS Carel و رب
و سازگاری را نشان می دهد.
بر خلاف هدف هاى حوزه ى شناختى. معمولا هدف هاى حوزه ى عاطفى را نمى توان به صورت
NaC 1 ا ل ا ا ا ل 0
عمده ترين هدف هاى آموزشى در حيطه عاطفی عبارتند.
صفحه 19:
دریافت کردن: اولین سطح حیطه ی عاطفی به حساس شدن فرد به وجود یک محرک خاص و
3000000
۱ ony
خود واکنش نشان می دهد.
ارزش گذاری: فرد از میان پدیده ای مختلف» نسبت یه یک پدیده توجیه بیشتری قاثل می شود و آن
ام تب
۱ Leas EN Ie St
| eee eS EOE ee rane ere
آنها را دوباره سازمان ی دهد و ارزش هاى برتر 0 انتخاب می کند.
صفحه 20:
فرده بر طبق نظام اززشی پذیرفته شده توسط خویش عمل می کند. این نظام.
لرزشی, رفتارهای فرد را برای مدت طولانی تحت کنترل قرار می دهند و نوعی جهان بینی یا فلسفه
ی زندگی برای او به وجود می آورند.
حوزه ی روانی - حرکنی:
۱
مختلف بدن سر و کار دارد.
گره های عمده هدف های آموزشی در حیطه ی روانی - حرکتی
صفحه 21:
دا BES
تقلید: فعالیت هایی که به پیروی از رهنمود و دستور العمل نیاز دارد.
تمرین و دقت: توانایی افزایش سرعت عمل و انجام اصلاحات با توجه به موقعیت های مشخص.
تطابق: برقراری هماهنگی بین یک مجموعه ای از اعمال. با رعایت نظم و کارایی لازم.
تسلط: تسلط بر اعمال خود. به میزانی که فعالیت به صورت خودکار انجام پذیرد.
ee a ee ا لي ا يا
ie Sees lear t ا ا ا ا ل |
تا حدودی همپوشی دارند
صفحه 22:
تا را
جهت تجربیات, فعالیت ها. مطالعات و بحث های معلم و دانش آموزان را تعیین می کند.
نقطه ای که کلیه ی فعالیت های آموزشی و پرورشی به آن توجه دارند را مشخص مى سازد.
موجب پیشرفت دائمی هستند ودر جنبه های مختلف رشد توافق و سازگاری ایجاد می نمایند.
تلاش های افراد. گروه های دانش آموزان و معلمان را هماهنگ می سازد.
معلمان و دانش آموزان را برای شرکت در فعالیت های متنوع تربیتی تحریک می کند.
راهنمای خوبی در انتخاب و سازمان دادن به تجربیات مدرسه می باشد.
صفحه 23:
ستوالات احر فص
Gan > هایی که فیلسوفان و ایدئولوگ های جامعه ارائه می دهنده در کدام یک از سطوح قرار می گیرند؟
الف) آرمانی ب) كلى 55
2 از نظر آیزنره کدام یک از امداف نقطه ی شروع برنامه ی درسی است؟
الف) آرمانی SS ج) آموزشی
© سطوح طبقه بندی را از نظر آیزنر شرح دهید؟ آرمانی - کلی - آموزشی
> هدف های رفتاری را تعریف و مورد بررسی قرار دهید؟
د) رفتاری
د) زیر هدف ها
هدف های رفتاری به اعدافی اطلاق می شود که در قالب رفتار قایل مشاهده یادگیرنده. بیان می شود و میزان
برآورده شدن یا بآورده نشدن آنهابوان واضح در رفتاریدگیرنده مشاهده و ندزه گیری کرد
صفحه 24:
ستوالات احر فص
2 کدام یک از حوزه های زیر مهمترین زمینه ی کار برنامه ریزان درسی را تشکیل می دهد؟
لف) شناختی ب) عاطفى ج) روانی - حرکتی د) علاقه و رغبت
< طبقه بندی مهارت های روانی - حرکتی توسط کدام یک از متخصصان زیر انجام شده است؟
الف) بلوم ج) داوه د) تایلر
>
عنصر اساسی طرح ریزی برنمه درسی چیست؟
الف) مقاصد ب) اهداف کلی زیر هدف ها د) هدف های exe
صفحه 25: