سایر ورزشی

اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش

Osool_va_mabani_tarbiat_badani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش”

اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش

اسلاید 1: اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزشمولفان: احمد آذربانی – رضا کلانتری2

اسلاید 2: فصل اول : بررسی مفاهیم3

اسلاید 3: اصول : principlesاصول جمع مکسر اصل به معنی ریشه ها ، پایه ها و بنیاد یک چیزدر واقع اصول هر پدیده ، اساس و بنیان آن پدیده را تشکیل می دهند اصول یک علم، یعنی مجموعه قضایای روشن و منطقی که تمام مراحل و مبانی دیگر بر پایه آن استوار گردیده است. اصول وضع کردنی نیستند بلکه آنها را باید از رابطه بین قضایا استخراج کرد. 4

اسلاید 4: مبانی: Foundation کلمه مبانی جمع مکسر مبنا و به مفهوم بنا ها، بنیان ها، شالوده ها وساختمانها است. در واقع مبانی هر پدیده یا علمی متضمن پایه ها، چهار چوپ، اسکلت و ساختار اصلی آن پدیده یا علم است. 5

اسلاید 5: به قول «وست» و «بوچر» نویسندگان کتاب مشهور مبانی تربیت بدنی و ورزش بین ایجاد ساختار تربیت بدنی و بنای یک خانه شباهت های قابل توجهی وجود دارد. هم چنان که ستون ها و تیر های اصلی به خانه شکل و استحکام می بخشند، عناصر اصلی تربیت بدنی مبنا و چهار چوب مسلمی را به وجود می آورند و آن را به عنوان تجربه ای با ارزش برای تمام افراد پا بر جا می کنند. این عناصر مشخص و اجزای مختلف آن، در قالب یادگیری معنی دار به هم مرتبط خواهند شد. این عناصر ، مفاهیم تربیت بدنی هستند و بیان گر ساختار تربیت بدنی در برنامه های مدارس کشور خواهند بود.6

اسلاید 6: تربیت: Education معادل فارسی تربیت کلمه ( پرورش) استهدایت فرد از آنچه است ،به آنچه باید بشود .ژان ژاک روسو، فیلسوف سویسی قرن نوزده می گوید: تربیت ،علمی است که می تواند فرد را در دایره استعدادهای فطری اش پرورش دهد. 7

اسلاید 7: تربیت بدنی: physical Education «وست» و «بوچر» معتقدند: تربيت بدني فرآيندي آموزشي- تربيتي است كه هدف آن بهبود بخشيدن به اجرا و رشد انسان از طريق فعاليت هاي جسماني است «ژرژهبر» می گوید: تربیت بدنی علمی است منظم، اصولی و تدریجی که به منظور تقویت کامل بدن، بالابردن عوامل جسمانی، بارور نمودن استعدادها و پرورش صفات اخلاقی از سن کودکی تا پیری ادامه دارد.  8

اسلاید 8: یک تعریف کامل تر:«تربیت بدنی بخش مهمی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکات مبتنی بر اصول علمی، جریان رشد و تکامل را در همه ابعاد وجود انسان (جسمانی، روانی و اخلاقی) تسهیل و هماهنگ نموده و به رشد و شکوفایی استعدادهای فرد کمک می کند.»9

اسلاید 9: ورزش: Sportورزش به مجموعه‌ای از فعالیت‌های سازمان‌یافته اتلاق می‌شود که به منظور کسب مهارت‌های حرکتی، افزایش قابلیت‌های بدنی و ایجاد رقابت انجام می شوند. در این فعالیت ها به مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه می شود.10

اسلاید 10: تعريف ورزش از نظركواكلي ورزش عبارت است از يك فعاليت رقابتي نهادينه شده كه مستلزم كاربرد نيروي جسماني شديد و يا استفاده از مهارتهاي جسماني پيچيده به وسيلة شركت‌كنندگاني است كه توسط عوامل دروني و بيروني تحريك مي‌شوند. 11

اسلاید 11: تفاوت ورزش و تربیت بدنیتربیت بدنی مجموعه ای از فعالیت های بدنی برای تقویت جسم وروان که فشار بیش از حد و رقابت در آن وجود ندارد.اگر هم وجود داشته باشد جدی گرفته نمی شود.ورزش به مجموعه‌ای از فعالیت‌های سازمان‌یافته اتلاق می‌شود که به منظور کسب مهارت‌های حرکتی، افزایش قابلیت‌های بدنی و ایجاد رقابت انجام می شوند. 12

اسلاید 12: ورزش دارای سه ویژگی است: یادگیری مهارت رقابت وجود ضوابط و قواعد مشخصبا تعاريف فوق مي‌توان چنين نتيجه گرفت كه ورزش بخشي از تربيت‌بدني است كه انجام‌دادن آن منوط به كسب انواع مهارتهاي حركتي و ورزشي است‌. 13

اسلاید 13: موضوع اصول و مباني تربيت بدني و ورزش چيست؟ مي توان گفت اصول و مباني تربيت بدني مبحثي معرفت شناختي در رابطه با ساختار تربيت بدني است.اين مبحث اساس،‌ بنيان، پيكره، اهداف و ارزش هاي تربيت بدني  و ورزش را تشريح مي كند.تعيين جايگاه و ارزش تربيت بدني در آموزش و پرورش،‌ علوم تربيتي و نيز معرفي علومي كه در ساختمان و پيكره تربيت بدني نقش دارند به عهده اين شاخه است.تعدادي از اين علوم عبارتند از:14

اسلاید 14: 1. فيزيولوژي ورزش      Sport Physiology2. طب ورزشي         Sport Medicine 3. بيومكانيك ورزشي                             Biomechanic4.حركت شناسي             Kinesiology5. فلسفه تربيت بدنی  of Physical Education  Philosophy6. روانشناسي ورزشي     Sport  Psychology15

اسلاید 15: 7.  يادگيري حركتي                  Motor Learning8. رشد و تكامل حركتي              Motor Development9. تربيت بدني تطبيقي                adapted Physical Education10.جامعه شناسي ورزشي           Sport Sociology11. مديريت ورزشي                   Sport Management12.حركات اصلاحي                  Corrective Exercises  16

اسلاید 16: فعالیت بدنی: physical activity  از دیدگاه کلی «فعالیت بدنی» یک مفهوم گسترده است که سایر مفاهیم حرکت (ورزش، تربیت بدنی، بازی و . . .) به عنوان زیر مجموعه آن محسوب می شوند. «لارسون» فعالیت بدنی را یک نظام اصلی تلقی میکند که همه نظام های دیگر تحت پوشش آن قرار دارند.17

اسلاید 17: بازی: play18

اسلاید 18: 19

اسلاید 19: تعاریف بازی:بازی فعالیتی است غریزی و با نشاط که موافق با مراحل رشد و تکامل انسان بوده و به صورت غیرجدی و غیرقابل پیش بینی انجام می شود. (مظفری، پورسلطانی زرندی، 1385)20

اسلاید 20: «ویلیام استرن» بازی را فعالیت غریزی و نوعی تمرین های مقدماتی برای زندگی واقعی می داند. «آرنولدگزل» در کتاب کودک از 5 تا 10 سالگی می نویسد: بازی تمرین های دوران کودکی برای آمادگی فعالیت های جدی در بزرگسالی است.21

اسلاید 21: بازي صورت تغيير شكل يافته مسائل واقعي است كه فرد با توجه به علاقة خود آن را سازمان داده است و داراي شرايط زير است :1- بازي به طور آزادانه از طرف فرد انتخاب مي‌شود 2- بازي بايد «لذت بخش» باشد 3- بازي به طور ذاتي برانگيخته مي‌شود 22

اسلاید 22: متخصصین تربیت بدنی و علوم ورزشی غالباً با این تعریف کلی موافق اند که : بازی فعالیتی است غریزی و نشاط آور که مطابق است با مراحل رشد انسان23

اسلاید 23: «راجرکای لوا»  بازی ها را به چهار گروه اصلی تقسیم می کند: رقابتی: تلاش و كوشش برای کسب برتری در فعالیت های بدنی و زورآزمايی هاتقلیدی: شبیه سازی، تطابق واقعیت های عینی و تصورات ذهنی و نمایش مقلدانه، بطور مثال : تقلید رفتار بزرگسالانشانسی: تقدیر و شانس محور اصلی این بازی ها است.شرط بندی و قرعه کشی چرخشی (دوّاری): چرخش مکرر کودک به دور شیء، چرخ فلک، تاب‌های دواری، تشکیل دایره چرخش کننده از افراد بازیگر.24

اسلاید 24: «کای لوا» سپس طیفی را برای بازی در نظر می گیرد که دارای دو قطب اصلی است. Paideia (به معنی پرورش قوای جسمانی و روانی و افکار عالیه) نامیده است. این قطب مشتمل بر استقلال عمل بازی کننده در بازی است. لذا ویژگی های آن آزادی در انجام بازی، شادی، نشاط، خوشدلی و خلاقیت است. 25

اسلاید 25: «کای لوا» قطب دیگر طیف را Ludus (نوعی بازی با قاعده و کنایه از سازمان یافتگی) نامیده است. ویژگی های این قطب قانون مندی و مقررات مداری فعالیت ها و وجود قرار داد و قاعده در بازی است که طبعاً محدودیت در عملکرد و استقلال فرد را به دنبال دارد.26

اسلاید 26: از نظر تربیتی انواع بازیها حاوی نکاتی است به شرح زیر: بازی کودک از مرحله «Paideia» (پرورش قوای جسمانی و روانی و افکار عالیه)  آغاز می شود و دقیقاً به همین دلیل است که بازی برای کودکان کم سن و سال، بی قاعده و بسیار شیرین و جذاب است.خلاقیت، نشاط و تقلید از ویژگی های مهم بازی های دوران خردسالی است.حرکت به سمت«Ludus»  (نوعی بازی باقاعده و کنایه از سازمان یافتگی). نهادینه شدن«Ludus» عاملی است برای ایجاد نظم و انضباط در کودک 27

اسلاید 27: تفاوت بین پلی و گیم: غالباً پلی به فعالیت های اختیاری، غیرجدی و غیرانتفاعی و حسی – حرکتی اتلاق می شود که معمولاً بدون وسیله و در سال های اولیه زندگی انجام می شوند. بدیهی است چنین بازی هایی از قواعد معین پیروی نمی کنند. 28

اسلاید 28: متقابلاً گیم ها فعالیت های قاعده مند هستند که جایگاهی ما بین بازی ها و ورزش ها دارند؛ به این مفهوم که نه به اندازه بازی ها اختیاری هستند و نه از انسجام و مقررات منظم ورزش ها برخوردارند. به بیان دیگر گیم ها، اشکال پیشرفته ای از بازی ها هستند که در طول زمان سازمان دهی شده اند. 29

اسلاید 29: مهم ترین ویژگی های گیم ها:وجود نظم و قواعد در بازی.التزام به مهارت های حرکتی. (اما نه در حد ورزش ها)تکرار پذیری در قالب شکل و محتوای نسبتاً ثابت.منتج شدن به یک نتیجه مشخص .(شکست یا پیروزی)قابل توصیف بودن بازی. (می توان نوع بازی را از طریق توصیف معرفی کرد و آموزش داد.)30

اسلاید 30: 31

اسلاید 31: از نظر پیاژه سازگاری کودک بامحیط مبتنی بر دو فرایند جذب یا ( درون سازی) و تطابق یا (برون سازی) است.که بازی نقش سازنده در این دو فرایند دارد.فرایند جذب: تلاش کودک در جهت ایجاد تغییراتی در دنیای بیرون به منظور سازگاری با دنیای درونفرایند تطابق: تلاش کودک در جهت ایجاد تغییراتی در دنیای درون به منظور سازگاری با دنیای بیرون32

اسلاید 32: پیاژه رشد کودک را به چهار مرحله تقسیم می کند:1- مرحله حسی-حرکتی: (از تولد تا 2 سالگی) در این مرحله دنیای کودک تنها محدود به درک و قدرت حواس اوست و اشیا و اجسام فقط در محدوده حواس وجود خارجی دارد.33

اسلاید 33: 2- مرحله پیش عملکردی: (از 2 تا 7 سالگی)درک کودک در این مرحله فقط بر اساس شکل ظاهری و خصوصیات فیزیکی اجسام است و هنوز قادر به درک یا انجام اعمال پیچیده ذهنی یا حرکتی نیست.34

اسلاید 34: 3- مرحله عملکردی عینی: از 7 تا 11-12 سالگیعلاقه شدید به ارتباط با عوامل متعدد محیطی در این مرحله تنها به شکل اجسام توجه نمی شود بلکه رابطه بین اجسام را بر اساس درک حجم،وزن و ابعاد استدلال می کند.فرد در این مرحله به ظرفیت های نگهداری و تثبیت ذهنی دست می یابد. 35

اسلاید 35: 4- مرحله عملکرد صوری(از 11-12 تا 15 سالگی)درک ذهنی و انتزاعی امور و پدیده ها کاملا برای فرد میسر می گردد و او را برای ورود به حیطه های نظری مهم تر و پیچیده تر آماده می سازد. 36

اسلاید 36: پیاژه بازی ها را به سه گروه طبقه بندی می نماید: 1- بازی های تمرینی: این نوع بازیها از بدو تولد آغاز و تا 5/5 سالگی ادامه دارد. نقطه اوج این بازیها حدود 2 سالگی است. این بازیها شامل حس و شناخت اشیاء و سایر فعالیت هایی است که مستلزم حرکات جسمانی است. از ویژگی های این بازیها لذت بخش بودن و عدم نیاز به تفکر و خلاقیت است.37

اسلاید 37: 2- بازی های نمادین حیطه سنی این بازیهاحدود 1/5 تا 8/5 سالگی است و نقطه اوج آن حدود 4/5 سالگی است. بازیهای نمادین مستلزم تفکر، خلاقیت و تطابق عناصر عینی، ذهنی و در نتیجه شبیه سازی است. 38

اسلاید 38: 3.بازی های سازمان یافته (با قاعده) شروع این بازیها از حدود 3/5سالگی و اوج آن 10/5سالگی است. قواعد این نوع بازیها از جامعه به کودک منتقل می‌شود به قول «کانت» این نوع از بازیها روح کودک را با اطاعت و پیروی از مقررات اجتماعی آشنا می‌کند و روابط اجتماعی را به او می‌آموزند.39

اسلاید 39: انواع بازی ها: با توجه به اجتماع نظر اکثر روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت بازیها به 7 نوع تقسیم می شوند.40

اسلاید 40: 1.بازیهای جسمی ( Physical Games) بازی های که در آنها فعالیت بدنی ،تلاش و تکاپو مصرف انرژی، سرگرمی و تفریح و...وجود دارد و با افزایش سن جدی تر می شوند. بسیاری از ورزش های مرسوم امروز، ریشه در این گونه بازی ها دارند.41

اسلاید 41:      2- بازیهای تقلیدی (Imitational Games) در واقع بازی های تقلیدی رفتار مقلدانه محض کودک است از عوامل و رفتار های محیط، تقلید از رفتار پدر و مادرو سایر بزرگسالان42

اسلاید 42: 3- بازیهای نمایشی (Representational Games)بازی های نمایشی مرحله پیشرفته تربازی های تقلیدی است که کودک سعی دارد علاوه بر تقلید، تمایلات و خواسته های خود را نیز به نوعی در رفتار خویش منعکس سازد.43

اسلاید 43: 4- بازیهای نمادین ( Symbolic Games)در بازی های نمادین کودک تلاش می کند از طریق «جذب» و «تطابق» مراحلی از سازگاری رابه وسیله نماد پردازی، تجربه کند.44

اسلاید 44: 5- بازیهای تخیلی (Imaginational Games)در بازی های تخیلی کودک با استفاده از تجربیات گذشته و قدرت تخیل و خلاقیت اقدام به پدیده سازی می کند و با نیروی تخیل و بر اساس تمایل امور و وسایلی راحاضر می بیند که ممکن است حتی وجود خارجی هم نداشته باشند. بازی به عنوان یک عامل محیطی می تواند رشد و پرورش قوه تخیل کودک را تسریع نماید. 45

اسلاید 45: 6-بازیهای سازمان یافته (Structional Games)این بازی ها در سال های پایانی کودکی به شدت مورد علاقه فرد قرار می گیرد. اجرای این بازی ها مبتنی بر قواعد و مقررات خاصی است. از طریق این بازی ها می توان «قرارداد های اجتماعی» را به کودک آموخت.46

اسلاید 46: 7- بازیهای آموزشی  (Instructional Games)اساس این گونه بازی ها آموزش های ساده مفاهیم علوم از طریق بازی و به روش باز خورد و تقویت است. ساختن کلمات توسط حروف الفبا، یادگیری مفاهیم ساده ریاضی از طریق بازی و فراگیری اطلاعات ابتدایی سایر علوم از آن جمله اند.47

اسلاید 47: تفریحات سالم  فعالیت های اختیاری که به وسیله آن فرد از نظر روحی و جسمی باز پروری می شودو به منظور پرکردن اوقات فراغت انجام می گیرند. ورزش، بازی و تربیت بدنی نیز می توانند به منظور غنی سازی اوقات فراعت به نوعی در زمره تفریحات سالم قرار گیرند.48

اسلاید 48: نگاهی به جایگاه تربیت بدنی در تاریخ تعلیم و تربیت تحقیقات نشان می دهد که در جوامع اولیه چهار موضوع به عنوان موضوعات تعلیم و تربیت مد نظر بوده است:تنومندی و جنگاوری برای دفاع از خود، خانواده، قبیله و همچنین توانایی امرار معاش.فراگیری آداب و رسوم و سنت های قومی و قبیله ای.تعلیمات مذهبی، پرستش و عبادت آن چه را معبود می دانستند.هنرهای گوناگون زمان از سخنوری گرفته تا موسیقی و رقص های سنتی و مذهبی.49

اسلاید 49: در این میان تنومندی و جنگاوری و آموزش مسائل ایمنی و زیستی از اهمیت حیاتی برخوردار بود و به عنوان پایه و اساس آموزش برای پسران محسوب می گردید. بدین لحاظ آموزش مهارت هایی چون شمشیر زنی، اسب سواری، دویدن، کمان کشی و تیراندازی و غیره در رأس آموزش ها بود و افراد از کودکی و نوجوانی ناگزیر به فراگیری آنها بودند.50

اسلاید 50: تربیت بدنی در ایران باستان ایرانیان باستان نیرومندی را اساس راستی و درستی و کسب سجایای اخلاقی می دانستند و سستی وکاهلی را مایه فرومایگی و نادرستیایرانیان کودکان را از سنین بسیار پایین مورد آموزش هنرهای مختلف از جمله: اسب سواری ،تیراندازی،شنا،چوگان و هاکی قرار می دادند.هرودوت می نویسد: ایرانیان سه چیز را از 5 سالگی به کودکان خود می آموختند: سواری،تیراندازی و راستگوئی51

اسلاید 51: تربیت بدنی در یونان باستان یونان باستان مهد علم و دانش، گهواره نوابغ و بزرگان ادب و فلسفه دوران باستان و سرزمین المپیک بوده است. در واقع امروز کمتر ایده، فکر، اندیشه علمی و فلسفی است که ریشه در یونان باستان به ویژه عصر طلایی نداشته باشد.52

اسلاید 52: در این سرزمین بر اساس قانون تعلیم و تربیت اجباری، والدین موظف بودند از شش سالگی فرزندان خود را در اختیار مدرسه بگذارند. براساس مقررات حکومت، هر کس خواندن و نوشتن و شنا کردن بلد نبوده در پایین ترین سطح و شرایط اجتماعی قرار می گرفت. 53

اسلاید 53: تعلیم و تربیت در اسپارت زیر نظر مستقیم دولت انجام می شد و دو رشته داشت: تربیت بدنی و ادبیات. برنامه تربیت بدنی شامل دو، شنا، ژیمناستیک، آموزش شکار، سواری (حتی بر اسب های برهنه ) پرتاب سنگ و دیسک و وزنه، مشت زنی، کشتی و انواع بازی با توپ بود. هدف اصلی از فراگیری این مهارت ها آموزش سپاهیگری بود. 54

اسلاید 54: یکی از افتخارات آتنی ها برگزاری مسابقات المپیک بود که از سال 776 قبل از میلاد مسیح به افتخار «زئوس» خدای خدایان اساطیری یونان هر چهار سال یک بار در «المپیا» برگزار می شد.55

اسلاید 55: نظرات افلاطون درباره تربيت بدنياو ورزش را وسيله‌اي براي آماده كردن مردان صالح براي رسيدن به مدينة فاضله مي‌دانست.افلاطون بر این عقیده بود که تربیت تن و روان آدمی باید از ابتدای کودکی آغاز گردد. زیرا در این دوره کودک از نظر جسمانی و روحی آماده هرنوع پذیرشی است. 56

اسلاید 56: نظرات او درباره تربیت دارای دو بخش تربیت فرد و تر بیت جامعه می باشد. تربیت فرد نیز دارای دو بخش تربیت تن و تربیت روان است. تربیت تن یعنی نیرومند کردن تن در برابر سختی ها و انجام کارهای دشوار و جنگاوری. و تربیت روان نیز به معنای شکوفا کردن توانایی های روان و پروراندن جنبه های گوناگون آن در راستای نیکی و زیبایی و حقیقت که در ذات روان نهفته است.57

اسلاید 57: نظرات افلاطون درباره تربيت بدني او ورزش را وسيله‌اي براي آماده كردن مردان صالح براي رسيدن به مدينة فاضله مي‌دانست.دربارة تربيت‌بدني مي‌گفت: هر مدرسه بايد يك مؤسسه ورزشي و يك محل براي بازيها داشته باشد، در اين مرحله كودك چنان از سلامت و تندرستي برخوردار خواهد شد كه پس از آن به‌وجود طبيب احتياج نخواهد داشت. به عقيدة افلاطون افراط در ورزش يا تحصيل، مضرات بي‌شماري را در بردارد. ورزشكار بي‌علم خطرناك و عالم غير ورزشكار، عليل و نحيف مي‌شود. بنابراين بهترين طريقة تعليم و تربيت آميخته كردن ورزش و تحصيل است. موفقيت هميشه نصيب كساني است كه قسمتي از اوقات خود را صرف تربيت بدن و قسمت ديگر را صرف تربيت روح مي‌كنند. روحيات اين گونه افراد طبعاً قويتر و فكرشان روشنتر است.58

اسلاید 58: تربیت بدنی در قرون وسطی در فاصله بین قرون پنجم تا چهاردهم میلادی، اروپا دوران سیاهی را از نظر علم، دانش، تعلیم و تربیت، اقتصاد و فرهنگ پشت سر گذاشت که به قرون وسطی معروف است. تعلیم و تربیت در کلیسابه طور کامل در انحصار روحانیون قرار داشت. و تربیت بدنی در آن جائی نداشت. توجه به مسائل جسمانی، پرورش تن و تقویت بدن مغایر با تعلیمات کلیسا بود زیرا نیازی به این نوع تربیت مشاهده نمی شد. همه چیز باید در پناه معنویت، صبر، تحمل و گذشت حل می شد حتی هجوم و ظلم و فساد و قتل و غارت59

اسلاید 59: اما به هر حال شاید مردم به ویژه فئودال ها و استثمار گران برای دفاع از منافع، سرزمین هاو ثروت های خود نیاز به سرباز و سردار داشتند. بنابراین برای این قشر تعلیماتی مانند دویدن، شمشیر زدن، جنگیدن با گرز و نیزه و انواع سلاح ها، اسب سواری و نبرد های تن به تن از اهمیت خاص برخوردار بود. 60

اسلاید 60: نو زایش در تربیت بدنی و ورزش دوره انتقالى بين سال‌هاى سياه قرون وسطى و آغاز عصر جديد، يعنى فاصله قرن‌هاى ۱۴ تا ۱۶، به‌عنوان دوره رنسانس يا دوران شکوفايى و پيشرفت بشر، شناخته شده استرنسانس به پدیده ای اطلاق می شود که به موجب آن، جریانات و تحولات فرهنگی، ادبی و عقلی اروپا آغاز شد. این نوزایش از قرن چهاردهم در ایتالیا حرکت اصلی خود را شروع کرد و در قرون پانزدهم و شانزدهم به نقطه اوج خود رسید.61

اسلاید 61: به دنبال تحولات در تعلیم و تربیت، تربیت بدنی نیز از تغییر و تکامل دور نماند، زیرا نظریات جدید بر این اصل صحه می گذاشتند که انسان از دو بعد بزرگ جسمانی و روانی تشکیل گردیده که در یکدیگر تأثیر متقابل دارند، لذا در تربیت فرد هیچ کدام از این دو جنبه بزرگ نباید فراموش شوند.62

اسلاید 62: به زودی علمای آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که برای تحقق اهداف تربیت بدنی نیازمند مطالعات عمیق تر و تحقیقات وسیع تر هستند. بدین ترتیب اولین برنامه های مطالعاتی تربیت بدنی و ورزش در رابطه با تعلیم و تربیت، روانشناسی، زیست شناسی، جامعه شناسی، بیومکانیک و سایر علوم به تدریج پایه گذاری گردید و محتوای علمی برنامه های ورزشی و تربیت بدنی عملاً جزیی از تئوری آموزش و پرورش بعد از رنسانس گردید.63

اسلاید 63: نظر چند تن از علمای پس از رنسانس راجع به تربیت بدنی جان لاک (1704 – 1632) از دیدگاه وی تربیت دارای سه بخش عمده است: فکری، اخلاقی و بدنی. «لاک» کتاب خود را با بحث درباره پرورش تن و تندرستی آغاز می کند و آن را نخستین مرحله تربیت می شمارد. «لاک» به این امر معتقد است که بدون توجه به بعد جسمانی، تربیت نمی تواند کامل و فراگیر باشد. از مطالعه نظرات «لاک» درباره تربیت بدنی می توان استنباط نمود که سایر جنبه های تربیت در قالب تربیت بدنی تحقق یافتنی است. 64

اسلاید 64: ازنظر «لاک» راز بزرگ تربیت، تأثیر کردن در شاگرد و هدایت اوست بی آنکه آزادی و فعالیت از وی گرفته شود.65

اسلاید 65: ژان ژاک روسو (1778 – 1712) «روسو» را به حق می توان یکی از بزرگ ترین علمای تعلیم و تربیت بعد از رنسانس و پایه گذار آموزش و پرورش نوین دانست. «روسو» بزرگترین وظیفه تربیت را دور نگهداشتن طبیعت و فطرت انسان از پلیدی های جامعه معرفی می کرد و مربیان را به «تربیت طبیعی» افراد سفارش می کند. 66

اسلاید 66: روسووظیفه تربیت را شکوفا کردن استعداد های بالقوه می داند که خداوند در وجود او به ودیعه نهاده است و برای تحقق این هدف باید طبیعت کودک را شناخت و او را در فعالیت هایش آزاد گذارد.وی معتقد بود که کودک باید با توجه به مقتضیات سنش بازی و ورزش کند تا نیرومند شود.67

اسلاید 67: «روسو» برای مسابقات ورزشی ارزش بسیاری قائل است و اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان همچون مسابقات المپیک برای بزرگسالان میداند. ورزش هایی که او پیشنهاد میکند عبارتند از: دویدن، پرش ارتفاع، پرش طول، شنا، بالا رفتن از درخت، پرتاب وزنه، تنیس و هاکی.«روسو» با گنجاندن ورزش و تربیت بدنی در سیستم آموزش و پرورش، تحولی عظیم در تاریخ تعلیم و تربیت ایجاد نمود.68

اسلاید 68: امانوئل کانت (1804-1724) تربیت از دیدگاه کانت دارای چهار هدف است: (1) تربیت بدنی، (2) ایجاد نظم و انضباط در کودک، (3) غنای فرهنگی و متمدن کردن فرد و جامعه، (4) تربیت اخلاقی.«کانت» به قدری به موضوع تربیت بدنی اهمیت می دهد که می گوید باید ترتیبی اتخاذ نمود که پرورش فکری و تربیت اخلاقی موانعی در راه پرورش جسم ایجاد ننماید. 69

اسلاید 69: «کانت» پرورش ذهن را نیز به تعبیری معلول تربیت بدن می داند و می گوید: «در روح انسان هیچ اتفاقی نمی افتد اگر بدن حاضر نباشد وارد بازی شود.» ورزش هایی که «کانت» توصیه می کند عبارتند از: دویدن (که تأکید زیادی روی آن دارد) پریدن، وزنه برداری، حمل بار، پرتاب کردن، تیر اندازی، کشتی، شنا و سایر ورزش های مشابه.70

اسلاید 70: پستالزی (1827-1746) از نظر پستالزی تربیت کامل باید به سه وجه اصلی انسان یعنی جسم، اخلاق و نیازها و روابط اجتماعی توجه داشته باشد. بر این اساس وی نیز همانند «روسو» نقش ارزنده ای برای بازی و تربیت بدنی قائل است. به همت او درس تربیت بدنی به همراه دروس علوم طبیعی وارد مدارس جدید شد و برحسب پیشرفت علوم و نیاز زمان به سرعت جای خود را در مدارس باز کرد.71

اسلاید 71: بازدو (1790-1723) «بازدو» نیز یکی دیگر از بنیان گزاران روش نوین تعلیم و تربیت در دنیا است بازدو معتقد بود در مدارس ابتدائی نیمی از وقت آموزش را باید به بازی و تربیت بدنی اختصاص داد. 72

اسلاید 72: برنامه های ورزشی که بازدو بیشتر به آنها می پرداخت عبارت بودند از: شنا، حرکات تعادلی، ژیمناستیک، بالا کشیدن از طناب، اسب سواری، پرش، انواع بازی با توپ و بازی روی یخ. وی همچنین سعی نمود نسبت به برگزاری مسابقات ورزشی بین آموزشگاهی برمبنای الگوی مسابقات المپیک اقدام نماید.73

اسلاید 73: فروبل (1825-1782) « فروبل» ضمن مطالعه خصوصیات روانی کودکان خرد سال به نقش سازنده بازی معتقد گردید. او می گوید: «کودکان قبل از آن که اثر پذیر باشند، افرادی خلاق و مبتکر هستند و بازی علاوه بر تجلی این خلاقیت ها می تواند به رشدابتکارات ذهنی فرد نیز کمک کند. بنابراین کلیه کوشش های تعلیم و تربیتی باید از طریق فعالیت و حرکت در جهت رشد و بروز این استعداد ها به کار گرفته شود.»74

اسلاید 74: از این رو « فروبل» برای نخستین بار به برپا کردن یک «باغ کودکان» یا کودکستان همت می گمارد. و با این نامگذاری این نکته را می رساند که کودکان مانند نهال هایی هستند که طبیعت نیروی حیاتی رشد و تحول را در درون آنها نهاده است و این نیرو ها به طور طبیعی و با پیمودن مراحل طبیعی جلوه گر می شوند. لذا نقش تربیت باید واگذارنده باشد نه باز دارنده، یعنی به نیرو های نهفته کودک اجازه شکفتن بدهد و این شکفتن یعنی اظهار وجود کردن و واقعیت یافتن از طریق فعالیت. در این فرایند وظیفه مربی فقط راهنمایی و راه گشایی برای رسیدن و خود آگاهی حقیقی است.75

اسلاید 75: مبانی فلسفی تربیت بدنی و ورزش تعریف فلسفه: کلمه فلسفه از واژه یونانی فیلو به معنی دوستدار و سوفیا به معنای دانایی تشکیل شده است. نخستین بار فیثاغورث از این واژه استفاده کرده است.فلسفه به معنای خاص فقط بر حکمت مابعدالطبیعه یا متافیزیک اطلاق می شود اما به معنای عام مفاهیم گوناگونی از جمله مطالعه حقایق، اصول زیربنایی، جهت دهنده همه دانشها و دستگاه ارزش گذاری تعریف شده است. در تربیت بدنی فلسفه به معنای عام استفاده شده است.76

اسلاید 76: متافیزیک یا مابعدالطبیهماهیت ناب و مفهوم اصلی فلسفه است به عبارتی واقعیت ها و حقایقی که از دایره تجربه ما بیرون هستند.مانند منشاء هستی ،فلسفه وجود بشرو اعمال ، اراده انسان و ....مطالب متافیزیک در تربیت بدنی از ماهیت آن جدا نیست.77

اسلاید 77: ارزش شناسیاز اجزاء مهم فلسفه است رابطه تربیت بدنی با ارزش شناسی شناخت، از طریق ورزش است.وظیفه ورزش گسترش ارزشها و نفی ضد ارزش ها است.78

اسلاید 78: زیبایی شناسیدانشی است که درباره زیبایی سخن می گوید و به مطالعه زیبایی ها می پردازد.تربیت بدنی پر است از زیبایی مانند:پاس کاری در فوتبال،شوت بسکتبال،پرش ارتفاع و.....79

اسلاید 79: معرفت شناسیعلم شناخت و معرفت نسبت به امور،پدیده ها و حتی اشیاء استجان لاک معرفت را به دو گروه ادراک حسی یا بیرونی و تفکر یا ادراک درونی تقسیم می کند.80

اسلاید 80: معرفت شناسی در تربیت بدنی بر هر دو گروه ذکر شده استوار است که می تواند از یک یا چند منبع معرفت شناسی اخذ گردد.81

اسلاید 81: منطقعلم درست اندیشیدن است و ذهن را از خطا و اشتباه مصون می دارد.مربیان تربیت بدنی باید به شیوه های منطقی نسبت به رفع اشکالات حرکتی و مهارتی شاگردان اقدام نمایند.82

اسلاید 82: اخلاقزیر شاخه ارزش شناسی است و با مسائلی مانند خوب یا بد،صواب یا خطا،خیر و شر و فضیلت و رذیلت سرو کار دارد.فلاسفه اخلاق را مبتنی بر دو جنبه ی عملی و فلسفی می دانند.ورزش رابطه تنگاتنگی با اخلاق دارد.و در واقع همه رفتارهای فردی و گروهی در محیط های ورزشی باید مبتنی بر فضیلت های اخلاقی باشد.83

اسلاید 83: ایده آلیسمدر فارسی به معنای پندار گرایی است و افلاطون از پایه گذاران آن است.این فلسفه معتقد است واقعیت وجودی اشیاء بستگی به بر داشت ذهنی افراد دارد.84

اسلاید 84: تعلیم و تربیت در ایده آلیسم دارای دو قسمت است: موسیقی و تربیت بدنیتعلیم و تربیت در ایده آلیسم در پی کشف و تفسیر عالم هستی بر اساس نتایج حاصل از واقعیت است،لذا پرورش شیوه تفکر و استدلال منطقی از اهمیت زیادی بر خوردار است.85

اسلاید 85: در مکتب ایده آلیسم معلم مهم ترین عامل در فرایند آموزشی است. روش تدریس اهمیت زیادی ندارد و از کلیه روشهای تدریس استفاده می شود.ایده آلیستها در تعلیم و تربیت به ارزشیابی کمی و کیفی معتقدند. اما از آنجا که با مقوله های ذهنی سر و کار دارند اندازه گیری غالبا ذهنی انجام می گیرد.86

اسلاید 86: در ایده آلیسم رشد و توسعه بدنی به دلیل پیوند با امور فکری و روحی از اهمیت برخوردار است.87

اسلاید 87: رئالیسمارسطو از پایه گذاران این مکتب است و معنای آن عبارت است از مشاهده دقیق واقعیت های زندگی، تشخیص درست علل و عوامل امور.این مکتب امور و پدیده ها و اشیاء را بر اساس وجود فیزیکی و شکل مادیشان مورد شناسایی و پذیرش قرار می دهد. دنیای مادی برای رئالیسم ها واقعیتی جدا و مستقل از پندارهای ذهنی است. 88

اسلاید 88: رئالیسم در تعلیم و تربیت بر کلیت فرد تأکید و توجه دارد و معتقد است فرد باید برای زندگی کامل در دنیای واقعی تربیت شود. روش تدریس در رئالیسم برخلاف ایده آلیسم شاگرد مداری است و آنها در امر آموزش به ارزشیابی معتقدند که کاملا عینی و کمی باشد. 89

اسلاید 89: تربیت بدنی جایگاه شایسته در تعلیم و تربیت دارد و علاوه بر تربیت جسم، رشد و تکامل ابعاد دیگر فرد را نیز به عهده دارد.90

اسلاید 90: پراگماتیسم(عمل گرایی)در فارسی به معنای اصالت عمل است و این مکتب اندیشه را با عمل پیوند می دهد و معتقد است فکری که منجر به عمل نشود ارزش ندارد و عملی که بر مبنای اندیشه صورت نگیرد مفید نخواهد بود. 91

اسلاید 91: در تعلیم و تربیت پراگماتیسمی دانش آموزان از طریق آزمایش، عمل و تجربه به حل مسائل و برنامه های درسی خود می پردازند.سیستم تعلیم و تربیت پراگماتیسم بر اساس شاگرد محوری است. پراگماتیست ها به ارزشیابی در کاملترین حد ممکن معتقدند.92

اسلاید 92: در حیطه تربیت بدنی پراگماتیسم به شاگرد محوری معتقد است و معلم نقش راهنما را به عهده دارد و علاقه شاگرد به رشته های ورزشی مهم بوده و یادگیری مهارتهای حرکتی از طریق آزمون و خطا(تجربه)محقق می گردد.93

اسلاید 93: اگزیستانسیالیسمدر فارسی به معنای اصالت وجود معنی شده است. پیروان این مکتب معتقدند وجود انسان برخلاف سایر موجودات مقدم بر ماهیت اوست زیرا انسان خود ماهیت خویش را می سازد. آرمان تربیتی این مکتب روی فرد، آزادی هایش، مسئولیت هایش و عملکرد وی تأکید دارد. روش تدریس نیز روش سقراطی است.94

اسلاید 94: در حیطه تربیت بدنی اگزیستانسیالیسم دانش آموزان را در انتخاب فعالیتهای ورزشی آزاد می گذارد.معلم نقش مشاور را دارد.95

اسلاید 95: ناتورالیسمدر فارسی به معنای طبیعت گرایی یا اصالت طبیعت است.به اعتقاد آنان عامل بیگانگی انسان دوری جستن از طبیعت و گرایش به مظاهر غیر طبیعی است.96

اسلاید 96: در حیطه تعلیم و تربیت همه چیز بر محور طبیعت استتربیت بدنی و ورزش در این مکتب بیش از هر مکتب دیگری مهم است .به قول ژان ژاک روسو تا حواس از طریق بازی و تربیت بدنی به طور کامل پرورش نیابد،تعلیم و تربیت و آموزش به تکامل دست نمی یابند.در این مکتب ادراک واحساس اساس تعلیم و تربیت هستند و بازی وتربیت بدنی قسمت اعظم آن را تشکیل می دهند.97

اسلاید 97: ماتریالیسمماتریالیسم یا مادیگری که قدمت آن به دوران یونان باستان می رسد.در این مکتب تمام موجودات جهان در قالب ماده تعریف و تفسیر می شوند .از دبدگاه آنان جهان و علم هستی چیزی غیر از ماده نیست.در حیطه تعلیم و تربیت نیز همه چیز رنگ و بوی مادی دارد.98

اسلاید 98: اگر چه تربیت بدنی در این نظام ضد الهی از اهمیت بر خوردار است اما توجه محض به استعدادهای فیزیولوژیکی و عدم توجه به خواسته های فردی به کلی این اهمیت را خنثی می کند.99

اسلاید 99: اومانیسمپس از رنسانس رشد کرد، در فارسی به معنای انسان دوستی است.در حیطه تعلیم و تربیت یک معلم اومانیست به نقش محوری شاگردان واقف است و دانش آموز را یاری می دهد تا به خود باوری و استقلال فکری برسد.100

اسلاید 100: در مکتب اومانیسم تربیت بدنی وسیله ای است که فرد را به تکامل در همه ابعاد می رساند. وفرد در انتخاب رشته ورزشی آزاد است.101

اسلاید 101: تحلیل فلسفی و آموزش وپرورشتحلیل فلسفی روش نوین برای روشن ساختن مفاهیم و معانی کلمات ،لغات و اصطلاحات در تعلیم و تربیت است.تحلیل فلسفی بر اساس اندیشه های برتراند راسل شکل گرفته است. در این مکتب فرد در انتخاب رشته ورزشی آزاد است وتربیت بدنی وسیله ای است که قادر باشد فرد را به تکامل ابعاد جسمانی،روانی،عاطفی وذهنی برساند.102

اسلاید 102: ورزش وتربیت بدنی از دیدگاه اسلامتربیت بدنی در اسلام به مفهوم کسب توانمندی به منظور انجام بهتر فرایض است.در اسلام هم پرورش جسم وهم روح مورد تاکید است.اسلام به طور پیوسته بازی را برای کودکان مهم می داند امام صادق (ع) می فرماید:فرزندت را رها کن تا مدت هفت سال بازی کند.103

اسلاید 103: فصل چهارمبازی و تعلیم و تربیت104

اسلاید 104: فرانک می گوید « بازی راهی است که بچه ها به وسیله آن امور را می آموزند اموری که هیچ فردی از هیچ راهی قادر به آموزش آن به کودک نیست»پس از رنسانس بازی به عنوان یک روش آموزش مورد توجه بیشتری قرار گرفت.کمینیوس را باید پرچم دار این نهضت دانست.او امر مشکل آموزش را از طریق بازی ساده و شیرین ساخت.105

اسلاید 105: پس از کمینیوس بازدو ، روسو،منتسوری ، جان دیویی فروبل و پستالزی از دانشمندانی بودند که از بازی در امر آموزش استفاده کردند.پستالزی از پیشگامان روش تربیت طبیعی و بکار گرفتن بازی در امرآموزش است او با تأسیس مدرسه ی New Half عملا نظرات تربیتی روسو را پیاده کرد.106

اسلاید 106: نظریه های بازیمنظور از تئوری های بازی ،نظریه های مختلفی هستند که از سوی اندیشمندان به عنوان علل پرداختن به بازی مطرح شده است.107

اسلاید 107: 1- نظریه دفع انرژی اضافییکی از قدیمی ترین ورساترین نظریات در مورد بازی است.بر اساس این نظریه بدن انسان انرژی فعال و مازادی دارد که باید اجازه داد تا از طریق بازی آزاد شود.108

اسلاید 108: 2- نظریه تفریحات سالمبر اساس این تئوری انسان به برخی از اشکال بازی به عنوان عامل تجددید حیات نیازدارد.لازاروس پرداختن به بازی را بهترین تفریح و عامل کسب نشاط دانسته است.109

اسلاید 109: 3- نظریه تمدد اعصاباین تئوری شبیه تئوری قبلی است.پاتریک با عنوان کردن زیر بنای فیزیولوژیک،این نظریه را از تئوری تفریحات سالم جدا کرد.بر اساس این نظریه انسان برای رهایی از خستگی عضلات ظریف بدن و رسیدن به آرامش اعصاب از بازی استفاده می کند.110

اسلاید 110: 4- نظریه میراث نسل های گذشتهارائه دهنده این نظریه استانلی هال می باشد به عقیده او بازی اطفال تلاشی است برای بازیابی اعمال وحرکاتی که جنبه توارثی دارد.به عبارتی بازی را مرور وتکرار خاطرات مراحل رشد وتکامل انسان می داند. 111

اسلاید 111: 5- نظریه غریزیارائه دهنده این نظریه «کار» و «کارل گروز» می باشد.بر اساس این نظریه تنها عاملی که می تواند انسان و حیوان را به بازی وادار کند فطرت و غریزه ای است که در آنها وجود دارد.112

اسلاید 112: 6- نظریه قراردادهای اجتماعیبر اساس این نظریه شکل ،محتوا و مقررات بازی ها در هر جامعه نه تنها مبین خصوصیات فرهنگی آن جامعه است بلکه نشأت گرفته از قراردادهای اجتماعی مورد احترام آن جامعه نیز است.113

اسلاید 113: 7- نظریه خود بیانی و اظهار تمایلاتاساس این نظریه انجام بازی بر اساس نیازهای فیزیولوژیکی و تمایلات روانی است. به عبارتی بازی وسیله ای است برای بیان خواست های درونی کودک.114

اسلاید 114: 8- نظریه تحقق آرزوهابر اساس این نظریه یکی از مکانیزم های روانی که از طریق آن می توان به تحقق آرزوها پرداخت بازی است.زیرا در بازی تصور و واقعیت در هم می آمیزد و همه چیز می تواند واقعی تلقی شود.115

اسلاید 115: 9- نظریه برتری طلبی و سلطه جوییبر اساس این نظریه یکی از پدیده هایی که می تواند باعث ارضاء نیاز برتری طلبی و سلطه جویی آدمیان شود بازی است .116

اسلاید 116: 10- نظریه تصفیهارسطو در نظریه تصفیه معتقد است که انسان ذاتاگرایش به جنگ و ستیز دارد،لذا بازی هایی که بر اساس مبارزه و رقابت انجام می شوند باعث پالایش و تصفیه روح و تخلیه آن از این تمایل خطرناک می گردد. مانند ورزش های رزمی117

اسلاید 117: 11- نظریه پیش تمرین(یا تمرین مقدماتی)کارل گروس مطرح کرد.این نظریه بازی را تمرینات مقدماتی کودک برای ایفای نقش های اصلی در زندگی بزرگسالی می داند.118

اسلاید 118: 12- نظریه رشد و تکامل ارگانیسمبر اساس این نظریه بازی امری فطری است، برای فعال شدن مکانیسم رشد بدن و تکامل اندامها و ارگان های مختلف.119

اسلاید 119: 13- نظریه جبرانمبنای این نظریه،بازی های نمادین و سمبولیک است که از سوی پیاژه ارائه شد.به موجب این تئوری،کودک اجسام یا امور را نماد تصورات ذهنی خویش فرض می کند.120

اسلاید 120: 14- نظریه های مدرناین نظریه ها بازی را مظهر ظهور و بروز استعدادهای فرد می دانند. بروز استعدادها در رابطه با محیط زندگی کودک می تواند هم جنبه کنش و هم جنبه واکنش داشته باشد.121

اسلاید 121: فصل پنجمتعلیم وتربیت حرکتی122

اسلاید 122: تعلیم و تربیت حرکتی منظور از تعلیم و تربیت حرکتی ، ایجاد عواملی است که به اجرای موثر حرکات ، بهبود کیفیت های بدنی، افزایش مهارت های حرکتی و ایجاد شادابی و تندرستی منجر شود.برای تحقق این اهداف نیازمند درک چگونگی عوامل حرکت و کمک به شاگرد در درک مفاهیم حرکت هستیم.123

اسلاید 123: روانشناسی ،حرکت و تعلیم وتربیتروانشناسانی که معتقد به روش ادراکی حرکتی هستند. معتقدند که رشد متناسب و توسعه متعادل توانایی های حرکتی ، اساس و پایه یادگیری های کودک را تشکیل می دهند. مانند کفارت علاوه بر طرفداران روش ادراکی – حرکتی ، پیروان مکتب گشتالت که معتقد به اصل وحدت جسم و روان هستند یادگیری های ذهنی و یادگیری های حرکتی را متأثر از یکدیگر میدانند.124

اسلاید 124: ماهیت تعلیم وتربیت حرکتیتجربه های حرکتی ، اساس و زیر بنای یادگیری های جسمی و ذهنی کودک و محور اصلی تعلیم و تربیت هستند، لذا علمای تعلیم و تربیت و روانشناسان تربیتی توجه ویژه ای به تعلیم وتربیت حرکتی معمول داشته اند.روانشناسان معتقد به « روش ادراکی حرکتی» یادگیری های حرکتی را مبدأ و منشاء یادگیری می دانند. آنان معتقدند یادگیری های ذهنی پیچیده پس از رشد مناسب سیستم های حرکتی ( توانایی های ادراکی حرکتی) امکان پذیر هستند. بنابرین یادگیری های حرکتی بر هوش و تحصیلات تأثیر می گذارند.125

اسلاید 125: اهداف تعلیم وتربیت حرکتی بر اساس طبقه بندی بلوم اهداف تعلیم وتربیت حرکتی در سه حیطه خلاصه می شوند:حیطه روانی – حرکتیحیطه شناختیحیطه عاطفی126

اسلاید 126: اهداف روانی حرکتی: با توجه به سن ومحتوای برنامه عبارتند از: رشد و توسعه اندامی،رشد و توسعه حرکتی ، افزایش قابلیت های بدنی،تأمین سلامتی و بهداشت ، بهبود حرکات بدنی پایه و به دست آوردن وضعیت بدنی مطلوب و اندامی متناسب و موزون است. 127

اسلاید 127: اهداف شناختی: آگاهی از مفاهیم حرکت( توانایی های ادراکی- حرکتی) درک اجزاء و عناصر حرکت، درک اصول و قوانین حرکت و بازی ها ، توانایی حل مشکلات حرکتی( به روش جان دیویی) ودرک اهمیت سلامتی و بهداشت فردی و عمومی.128

اسلاید 128: اهداف عاطفی: تربیت بدنی به خود شکفتگی ، عزت نفس و واکنش سالم و اصولی در مقابل فعالیت جسمانی کمک می کند .تربیت بدنی، موجب باور و تصدیق زیبایی است . فرد تربیت یافته حس زیبایی شناسی خود را توسعه می دهد .تربیت بدنی ،تواضع ، بازی عادلانه و فضایل پهلوانی را می آموزد .129

اسلاید 129: مفاهیم حرکت(توانایی های ادراکی- حرکتی)آگاهی از بدن ،آگاهی و هوشیاری از فضا،کیفیات حرکت و عوامل مرتبط و وابستهمنظور از آگاهی بدن این است که ساختار بدن چگونه است؟ ارتباط اجزای بدن با یکدیگر و با کل وجود چیست؟ 130

اسلاید 130: آگاهی فضایی: یعنی شناخت سطح ها، جهت ها و مسیر هایی که بدن انسان قادر به حرکت در آنها ست. مقصود از کیفیات حرکت این است که بدن چگونه و چطور حرکت می کند کیفیات حرکت به عواملی مانند زمان، نیرو وجریان حرکت بستگی دارد.و بالاخره عوامل مرتبط یا وابسته عواملی هستند که بدن با اتکاء به آنها قادر به انجام حرکات خواهد بود.131

اسلاید 131: ویژگی های تعلیم و تربیت حرکتیاز مهم ترین ویژگی های تعلیم و تربیت حرکتی، شاگرد محوری،واگذاری حل مسأله به شاگرد بر اساس میزان خلاقیت او،محدودیت فضای رسمی و کلاسیک، آسان کردن روش یادگیری مهارت ،ایجاد رضایت و علاقه در فرد ،ایجاد انگیزه در تحلیل حرکات، نیاز به تجهیزات و وسایل و لزوم ارزشیابی منظم است.132

اسلاید 132: فصل ششماهداف در تربیت بدنی133

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید