صفحه 1:
صفحه 2:
۱
00 a ape)
صفحه 3:
بررسی مفاهیم
صفحه 4:
principles
ل ی Pen OD
ار Cpe
Ere cele eb veer ey renee en erate ie ال ed
0 PRM Races GES
صفحه 5:
Foundation
کلمه مبلئی جمع مکسر مبنا و به مفهوم بنا هاء بنیان هاء شالوده ها *
را
۱
ی See perca]
صفحه 6:
به قول «وست» و «بوچر» نویسندگان کتاب مشهور
CSS Eee ote ee
"" بين ايجاد ساختار تربيت بدنى و بناى يك خانه شباهت هاى
قلبل توجهی وجود دارد. هم چنان که ستون ها و ثیر های
سكت شکل و Nc ,2 اصر اصلی
تربيت بدنى مبنا و جهار جوب مسلمى را.به وجود مى آورند
ون را به عنوان تجربه ای با ارزش برای تمام افراد يا بر جا
Renca و او
peel ۱
مفاهیم تربیت بطنی هستند و بیان گر ساختار تربیت بدنی
|
صفحه 7:
Education
* معادل فارسی تربیت کلمه ( پرورش) است
> هدايت فرد از آنجه است ءبة آنجه بايذ بشود .
rot
|
لي د 1
دهد.
صفحه 8:
physical Education
* «وست» و «بوچر» معتقدند: تربیت بدنی فرآیندی آموزشی- تربیتی است که هدف
SS ke ee SEC Lien t wel ۱
SSS al ا ا ا ا ا ل ل م
تقويت كامل بدنء بالابردن عوامل جسمانىء بارور نمودن استعدادها و يرورش
5... .. ينذا eee
صفحه 9:
یک تعریف ام
«تربيت بدنى بخش مهمى از تعليم و تربيت است كه از طريق حركات
مبتنى بر اصول علمىء جريان رشد.و تكامل را در همه ابعاد وجود
انسان (جسمانىء رؤانى و اخلاقى) تسهيل و هماهنك نموده و به رشد
Tee) .. . هين
صفحه 10:
10
Sport
ورزش به مجموعداى از فعاليتهاى سازمانيافته اتلاق مىشود كه به
منظور كسب مهارتهاى حركتىء افزايشقابليتهاى بدنى و ايجاد
۱
ا لل اا ل ا ا ۱
شود.
صفحه 11:
321111011111
ورزش عبارت است از يك فعاليت رقابتى نهادينه شده كه مستلزم
6 ا ا ل FP eee ESIC
ييجيده به وسيلة شركت كنندكانى است كه توسط عوامل درونى و
بيرونى تحریک میشوند.
11
صفحه 12:
تفاوت ورزش و تربیت بدنی
تربيت بدنى مجموعه اى از فعاليت هاى بدنى براى تقويت جسم وروان
0 ا ا ا ا ا eon geen ec eC
ا ا ا ل eR ey
مهارتهای حرکتی. افزایش قابليتهاى بذنى و ايجاد رقابت انجام مى شوند.
12
صفحه 13:
ورزش دارای سه ویژگی است:
یادگیری مهارت
ad
* رقابت
eS. WE ai
با تعاريف فوق مىتوان جنين نتيجه كرفت كه ورزش بخشى از تربيتبدنى است
كه انجامدادن آن منوط به كسب انواع مهارتهاى حركتى و ورزشى است.
13
صفحه 14:
موضوع اصول و مبانى تربيت بدنى و ورزش جيستك
ا ا ا ا ل de
رابطیلا 2 جا
0 ا ل ا eee re.
ورزش را تشريح مى كند.
* تعیین جایگاه و ارزش تربیت بدنی در آموزش و پرورش علوم تربیتی
و نيز معرفى علوظى ككه دروساختمان وأ بيكره تربيت بدنى نقش دارند
به عهده اين شاخه اسث.
"" تعدادى از اين علوم عبارتند از:
14
صفحه 15:
و رت
Sport Medicine ee
Biomechanic re Se
Kinesiology ee Ape
of Physical Education فلسفه تربیت بدثل .۵ *
Philosophy
* ۶ روانشناسی ورزشی ۰۰ ۳5۷۵۱۵9۷ 500۲۲
صفحه 16:
. يادكيرى حركتى
۸ رشد و تکامل حرکتی
٩ تربیت بدنی تطبیقی
ا Oe
.١١ مديريت ورزشى
١.حركات اصلاحى
16
Motor Learning
Motor Development
adapted Physical Education
Sport Sociology
Sport Management
Corrective Exercises
صفحه 17:
فعاليت بدنى: 157117نا36 213:51621
ا ات ا ا ل ا ل 0 200050
IS سس«
شوند.
ل« ا ا ا PUR
تحت پوشش آن قرار دارنن؟
77
صفحه 18:
صفحه 19:
بازی برای کودک امری فطری و نیازی طبیعی است
SERCO Sa ee ats) ا ل ا ا
کودکان بوسیله بازی چیزهایی را می آموزند که هیچ کس قادر نیست آن چیزها
si یاموزد .
كودى واقعيت هاى جهان خارج إزاذهن را ازرطريق بازى مِى أموزد .
8 شروع Fas را می الحا ل لل ل حتی از بدو پیدایش انسان
نسبت داد در حقيقت بازى جزئى ازِإزندكى انسان ازبدو تولد تا زمان مرك بوده
ا ا ال ل
19
صفحه 20:
تعاریف بازی:
و كذ << يي لل را
تكامل انسان بوده و به صورت غيرجدى و غيرقابل ييش بينى
لامجا شه ی
20
صفحه 21:
"" «ويليام استرن» بازى را فعاليت غريزى. و نوعى تمرين هاى مقدماتى
Re ا
* «آرنولدگزل» در کتاف ل الل سالگی می نوبسد: بازی تمرین
د د الا ال ل
21
صفحه 22:
شکل یافته مسائل واقعی است که فرد با توجه به علاقة
nee Th ae eal)
BRO os) aay dl RRL OU eres
tad ا ا ا ل ل
۲- بازی بایك هلذت بخش ۹۳۹۱
رت تا oc
22
صفحه 23:
متخصصين تربيت بدنی و علوم ورزشی غالبا با لین تعریف کلی
و او اس ۱ 5 مطابق
ار
صفحه 24:
«راجركاى لوا» بازى ها را به جهار كروه اصلى تقسيم مى كند:
Sie 6 5 5 تا
۱ cid)
۱ ones NES res ee ETT Dl
ESS BLS nce By a
"" شانسى: تقدير واشانس محؤر اصلى اين بازى ها است.شرط بندى و قرعه كشى
۱ لم tal
تشكيل دايره جرخش كننده از افراد بازيكر.
صفحه 25:
RCs ا ا ا CD eS oe Be سا
CCP وت
عاليه) ناميده است: اين قطب مشتمل بر استقلال عمل بازى
كننده در بازى است. لذا ويزكى هاى آن آزادى در انجام eS)
شادی, نشاط. خوشد ا ا«
25
صفحه 26:
"" «كاى لوا» قطب ديكر طيف را "'صلكعاما" (نوعى بازى با قاعده و
Oi rciecy ل ل ال ل وا 0
مندئ و مقررات مدارىيفعاليت هاو وجود قرار داد و قاعده در
بازى است كه طبعاً محدوديت در عملكرد و استقلال فريد را به
دنبال دارد.
26
صفحه 27:
از نظر تربیتی انواع بازیها حاوی نکاتی است به شرح زیر:
"" بازئ كودك ازا مرحله «310613©» (يرؤرش قواى جشمانى و رولنى و افكار عاليه) آغاز
ا ل ا ا ل ا ل و0
gE eae جذاب است.
all ا ا ا ا
حركت به سمت«0105لانا» (نوعى بازى باقاعده و كنايه از
يافتكى).
نهادينه شدن«00105ا|» عاملى أست براى ايجاد نظم و انضباط در كودك
27
صفحه 28:
تفاوت بین پلی و گیم:
re Sat ie abr ces OE) Co Ph
Rae eer ne ORE cea eRe OnE Si
اوليه زندكى انجام مى شوند. بديهى است جنين بازى هايى از
قواعد معين ييروى نظلى كنند.
28
صفحه 29:
DS el Ear Cnt ereme Ue SPRUE IP SOW FSSC Frog
بين بازى ها و ورزش ها دارند؛ به لين مفهوم كه نه به اندازه بازى
ها اختيارى هستند وينه از انسجام و مقررات منظم ورزش ها
برخوردارند. به بيان ديكر كيم هاء اشكال بيشرفته اى از بازى ها
ا ا NICS) ra ل ل
29
صفحه 30:
مهم ترین ویژگی های گیم ها:
* وجود نظم و قواعد در بازی.
"" التزام به مهارت هاى حركتى. (اما نه در حد ورزش ها)
۴ تکراز پذیری در قالب شکل و محتوای نسبتاً ثابت.
۱ و را Oar ngewe see tias
"" قابل توصيف بودن بازى. (مى توان نوع بازى را از طريق توصيف
معرفى كرد و آموزش داد.)
El
صفحه 31:
بازی
Paidia Ludus
اغلب وسبله اى و حدى | شود بیلی.بی وسیله: غیرحدی, اختباری
(Paideia) (Ludos)
بازى هاى ورزشى لهادبله شدن EECA) te JU يبدايش Ay ta فعالیت های اختیاری
Play Game
صفحه 32:
و 1
(so FR, re وا Meee
1۱ eee ree Sones eee oer BRC ا al
5-7
LSS ee ا ا ا tela
دنياى بيرون
32
صفحه 33:
پیازه رشد کودک را به چهار مرحله تقسیم می کند:
۱-مرحله حسی-حرکتی: (از تولد تا ۲,شالگی) در این مرحله دنیای
وکا : قدرظ 07 الك واشيا و اجسام فقط
۱ و We eat Nye ee
Ee}
صفحه 34:
8 ۲- مرحله پیش عملکردی: از ۲ تا ۷ سالگی)
رو ره ار
فيزيكى اجسام ابت و هنوزا قادر به درك يا انجام اعمال ييجيده
ذهنى يا حركتى نيسيك.
34
صفحه 35:
"- مرحله عملكردى عينئ: از 7 تا ١5-١١ سالكى
"" علاقه شديد به ارتباط با عوامل متعدد محيطى
Perera ey. سا
bic |) SRS). eee
PRICES ee
35
صفحه 36:
و تما
epee STC Dee eye ne tao
۱ RC nan SRC Ee Toe
آماده می سازد.
36
صفحه 37:
پیاژه بازی ها را به سه گروه طبقه بندی می نماید:
ار
لین نوع بازیها از بدو تولدپآغاز و تا ۵( سالگی ادامه دارد. نقطه اوج این
ا ی ات NU سا لد
<< 0 ل ل ل 0
۳ | i ReRCr rene ONY]
37
صفحه 38:
ers eae
* حیطهشنی لین بازیهاحدود ۵( تا ۸/۵ بثالگی است و نقطه اوج آن حدود
TES ی ار وا ۳۰
SORES en ل oe Meet ee
38
صفحه 39:
0 nC rts Lal
او clay P< Om Ree UE POM لت 25
نوع بازیها از جامعه به کودک منتقل مث شود به قول «كانت» اين نوع از بازيها
روح كودك را با اطاعت و پیروی از مقررات اجتماعی آشنا میکند و روابط
ل ل
39
صفحه 40:
ا
و ل ال لد ی را
تربیت بازیها به ۷ نوع تقسیم می شوند.
صفحه 41:
eee 2 حتاو تع لعف ات زوس
و لت 0002
سركرمى و تفريح واوجود دارذا و با افزايش سن جدى تر مى شوند.
بسيارى از ورزش هاى منزسوم امروزء ريشه در اين كونه بازى ها
دارند.
41
صفحه 42:
"- بازيهاى dmitational Games) cule
۴ در واقع بازی های تقلیدی رفتار مقلدلنه محض کودک است از
عوامل و رفتار هاى محيطء تقليد از رفتار يدر و مادرو ساير
بزرگسالان
42
صفحه 43:
Representational) بازیهای نمایشی -۳
(Games
" بازى رظاق الكايّشى مر حله شكانته ترا 4 0
کودک سعی دارد علاوه بر تقلید تمايلات و خواسته هاى خود را
نيز به نوعى در رفتار خويش منعكس سازد.
ده
صفحه 44:
(Symbolic را -F
"" در بازى هاى نمادين كوذك تلاش مى كند از طريق «جذب» و
«تطابق» مراحلی از سازگاری رابه وسیله نماد پردازی, تجربه کند.
24
صفحه 45:
۵- بازیهای تخیلی (6۵۲065 ۱۳۱۵910۵110۴06۱)
ل در بازی های تخیلی کودک با استفاده از تجربیات گذشته و قدرت
تخیل "و خلاقیت اقدام به,پدیده سازی می کند و با نیروی تخیل و بر
زا را( دا
|
مى تواند رشد و يرورش قوه تخيل كودك را تسريع نمايد.
chy
صفحه 46:
۶-بازیهای سازمان یافته (63۳065 ۵011008۱ 617)
ا ا اك
و ا ا eee a Rae Teo NS
است. از طريق ,اين بازى هنا مى توان «قرارداد هاى اجتماعى» را به
کودک آموخت.
46
صفحه 47:
dnstructional Games) بازيهاى آموزشى -٠
ا ال ا ل الت
وبه روش باز خورد و تقوئيت است.٠اساختن كلمات توسط حروف الفباء
یادگیری مفاهیم .ساده ریاضی از طریق بازی و فراگیری اطلاعات
ابتدایی سایر علوم از آن جمله اند.
47
صفحه 48:
تفریحات سالم
*فعالیت های اختیاری که به وسیله آن فرد از نظر روحی و جسمی باز
پروری می شودو به منظور پرکردن اوقات فراغت انجام می گيرند.
ورزش, بازی و تربیت بدنی نیز می توانند به منظور غنی سازی اوقات
فراعت به نوعی در زمره تفیات سالم قرار گيرند.
48
صفحه 49:
نكاهى به جليكاه تربيت بدنى در تاريخ تعليم و تربيت
تحقيقات نشان مى دهد كه در جوامع اوليه جهار موضوع به عنوان موضوعات تعليم و
7 ا 0
. تنومندى و جنكاورى براى دفاع از خود. خانواده. قبيله و همجنين توانايى امرار
معاش
فراگیری آداب و رسوم و سنت های قومی و قبیله ای.
. تعليمات مذهبىء يرستش ِو عبادت آن جه را معبود مى دانستند.
. هنرهای گوناگون زمان از سخنوری گرفته تا موسیقی و رقص های سنتی و
ee ney
صفحه 50:
* در این میان تنومندی و جنگاوری و آموزش مسائل ایمنی و زیستی از
اهمیت حیلتی برخوردار بود و به عنوان پایه و اساس آموزش برای پسران
Ne Soci 1. ere ne ae error ال Ses eer ee Gy
ا Tes) be 0200
بود و افراد از کودکی و نوجوانی ناگزیر به فراگیری آنها بودند.
50
صفحه 51:
تربيت بدنى در ايران باستان
* ایرانیان باستان نیرومندی را اساس راستی و درستی و کسب
سجاياى اخلاقى مى دانستند و سستى وكاهلى را مايه ۳۱۳۹
نادرستى
ا ل ل ۱
م ا ا 9 جوگان و ماکی قرار
مى دادند.
= هرودوت مى نويسد: ايززانيان سه جيز را از 0 سالكى به كودكان
ا ee للكت
51
صفحه 52:
تربيت بدنى در يونان باستان
"" يونان باستان مهد علم و دانشء كهواره نوابغ و بزركان ادب و فلسفه
ب جا ا د 1 در يم
م ا ا ار ا ا CSE I Crs Corr Cra
عصر طلايى نداشته باشد.
52
صفحه 53:
در این سرزمین بر اساس قانون تعلیم و تربیت اجباری, والدین
موظف بودند از شش سالكى فرزندان خود را در اختيار مدرسه
Ls ESAS) ال ا ل ل م
ا لل للك
کرفت:
53
صفحه 54:
| ا ori
شد و دوارشتهاداشت: تربيت بدنى و ادبيات. برنامه تربيت
1ك .جك EO. WL: RN
UST i RO ere re concen ral Ger Seme1C Moe epee)
انكس ار (۲ انواع بازی با توپ بود. هدف اصلی از
فراگیری این مهار" ها آموزش سپاهیگری بود.
صفحه 55:
سر لا اد oy EL Apes سل
WE 74 | ی ی 4c) Nest) ی
Re PEN SDC nee RS Tyee)
55
صفحه 56:
نظرات افلاطون درباره تربيت بدنى
۳
اک م بليد از ابتداى كودكى آغاز
كردد. زيرا در اين ,داوره كودى(از نظر جسمانى و يوحى أماده هرنوع يذيرشى
EC
صفحه 57:
* نظرات او درباره تربیت دارای دو بخش تربیت فرد و قر بیت جامعه می باشد.
و ا ا ۱
نیرومند کردن تن در برابر سختی ها و انجام کارهای دشوار و جنگاوری. و
ا ۱
Roar Ce TST See Beer rear Ten eS Waerhe oe BROCE LD
3
صفحه 58:
ا ا
5 او ورزش را وسیلهای برای آماده کردن مردان ن صالح برای رسیدن به مدینة
میدانست.
Ce SR” Ve دربارة ت بدنى
برای بازیها داشته باشد. در این مرحله کودک چنان از سلامت و تندرستی
برخوردار خواهد شد كه يسن'از أن بهوجؤد طبيب احتياج نخواهد داشت.
ل
ورزشکار بیعلم خطرناک و عللم غیر ورزشکار علیل و نحیف میشود. بنابرلین
ee ene eee COSC cor key et eras ers
هميشه نصيب كسانى أست كه قسمتى از اوقات خود را صرف تربيت
قسمت دیگر را صرف تربیت" روخ میکنند. روحیات اين گونه افراد طبعا قويتر
Serre esac)
صفحه 59:
تربيت بدنى در قرون وسطى
ا ل ا ل 0 22 لاد
نظر علمء دانش, تعلیم و تربیت. اقتصاد و فرهنگ يشت سر كذاشت كه
ee NSS dd رت
pales
و تربیت 7 كليسابه طور كامليدر انحصار روحانيون قرار داشت. و
تربيت بدنى در آن جائيئن نداشت.
"" توجه
كليسا
So
Se eet Te Nese ae a
RULE or aU nue eee we ery ur One ESET)
ه معنويتء صبرء تحمل و كذشت حل مى شد حتى هجوم و ظلم
و فساد و قتل و غارت
59
صفحه 60:
* اما به هر حال شاید مردم به ویه فتودال ها و استتمار گران برای دفاع از
ad سس
"" بنابرلين براى لين قشر تعليظاتى مانند دويدن» شمشير زدن» جنكيدن با كرز
و نيزه و انواع سلاح هاء اسب سوارى و نبرد هاى تن به تن از اهميت خاص
ات
صفحه 61:
نو زايش در تربيت بدنى و ورزش
دوره انتقالی بین سالهای سیاه قرون وسطی و آغاز عصر جدید. یعنی فاصله
a Ree ee ae AC ye) ۱
شناخته شده است
رنسانس به يديده اى«اطلاق مىي«شود كه به موجب آنء جريانات و تحولات
ten neces, اك
حرکت اصلی خود را شروع کرد و ذر قرون پانزدهم و شانزدهم به نقطه اوج
خود رسید.
61
صفحه 62:
"ا به دنبال تحولات در تعليم و تربيت» تربيت بدنى نيز از تغيير
و ل اا ا ا این اصل صحه می
گذاشتند که انسان از دو بعد بزرگ جسمانی و روانی تشکیل
گردیده که در یکدیگر تأثیر متقابل دارند» لذا در تربیت فرد
هیچ کدام از این دو,جنبه بزرگ نباید فراموش شوند.
62
صفحه 63:
ا ا ل لك
تحقق اهداف تربيت بدنى نيازمند مطالعات عميق تر و تحقيقات
وسيع تر هستند. بدين ترتيب اولين برنامه هاى مطالعاتى تر
بدنی و ورزش در رابطه با تعلیم و تربیت. روانشناسی» زیست
شناسى؛ جامعه شناستىء بيومكانيك و ساير علوم به تدريج يايه
ed ا ee eS RC aC Ne
عملا جزيى از تئوری آموزش و پرورش بعد از رنسانس گردید.
63
صفحه 64:
ا ا تك
Nh) ROR re 12007) از ديدكاة وق تربك كارا لله بخش
عمده است: فكرىء اخلاقى و بدنى. «لاك» كتاب خود را با بحث
ا ا ا ا ا ل 0
تربيت.ضى شمارد. «لاكى» ببه اين امرامعتقد است كه بدون توجه به
بعد جسمانىء تربيت نمي تواند كامل و فراكير باشد.
"" از مطالعه نظرات #الاى»ادرباره تَرَبِييت بدنى مى توان استنباط نمود
64
صفحه 65:
* ازنظرط9 »۱9 رگ تربیت تأنیر کردنلدر تارداو هدایت
ل ا لي 0
65
صفحه 66:
زان زاكك روسو (1717/8 )١171١5- «روسو» راءبه حق مى توان يكى
از بزرگ ترین علمای تعلیم و تربیت بعد از رنسانس و پایه گذار
Joos Ren ners SSR Sats meen) Tere Re OE ee
aS ee Ra ere Ce ا ل 6
می کرد و مربیان را به «تربیت طبیعی» افراد سفارش می کند.
66
صفحه 67:
"" روسووظيفه تربيت را شكوفا كردن استعداد هاى بالقوه مى داند
كه خداوند در وجود او به وديغه نهاده است و براى تحقق اين
هدف بليد طبيعت كودكوزا شناخت او أو را در فعاليت هايش آزاد
كذارد.وى معتقد بون كه كودك بايد با توجه به مقتضيات سئش
بازی و ورزش کند تا نیرومند شود.
67
صفحه 68:
* «روسو» برای مسابقات ورزشی ارزش بسیاری قلثل است و اهمیت
لن را برای کودکان و نوجوانان همچون مسابقات المپیک برای
بزركسالان ميداند. ورزش هايى كه او ييشنهاد ميكند عبارتند از:
دويدن» يرش ارتفاع» يرش طولء شناء بالا رفتن از درختء يرتاب
وزنه» تنیس و هاکی.
"" «روسو» با كنتجاندن ورزاش و تربيت بدنى در سيستم آموزش و
يرورشء تحولى عظيم در تاريخ تعليم و تربيت ايجاد نمود.
نا
صفحه 69:
ا اتا ل اك لكا ري
MORONS) ع اير كا دما بحن 1
فرهنگی و ا 0
"" «كانت» به قدرى بهيفوضوع تربّت بدنى أهميت مى دهد كه مى كويد
بايد ترتيبى اتخاذ نمود كه يرورش فكرى و تربيت اخلاقى موانعى در راه
تا
Cr)
صفحه 70:
ا reese ا |
Fea Vee Oe he ERE Cs orc Pav
شود.» ورزش هايى كه «كانت» توصيه مى كند عبارتند از: دويدن (كة تاكن
زيادى روى لن دارد) بريدن» وزنه برذارىء حمل بارء برتاب كردن» تير
اندازىء كشتىء شنا واساير ورزشئاهاى مشابه.
70
صفحه 71:
#پستالرین (۱۷۴۶۰۱/۸۲۷) از نظر پستابزق تربیت کامل باید
به سه وجه اصلی انسان یعنی جسم. اخلاق و نیازها و رولبط اجتماعی
Te) باشد. بر اين اساش وى نيز همانند «روسو» نقش ارزنده
اى براق بازى و تربيت بدنق قائل اسنك. به همت أو درس تربيت بدنى
به همراه دروس علوم] طبيعى«ؤارت مدارسسن جديد شد و برحسب
اا ل ل ل ادنك
71
صفحه 72:
و كزاران
روش نوين تعليم و تربيت .در دنيا است باززدو معتقد بود در
مداريش ابتدائى نيمى انزاوقت آموزش را بايد به بازى و تربيت
بدنى اختصاص داا.
72
صفحه 73:
برنامه های ورزشی که بازدو بیشتر به آنها می پرداخت عبارت بودند
LS ی لا Oe
ا kere Se MNS ee aS Ra
نمود نسبت به بركزارى مسابقات ورزشى بين آموزشكاهى برمبناى
Se STR ار
73
صفحه 74:
و ۱
ONGC TIE FORGO لل التي SERCO Cpr 011017 ل ات كر
يشير باشند. افرادى خلاق و مبتكر هستند و بازى علاوه بر تجلى لين خلاقيت ها
مى تولند به رشدابتكارات ذهنى فرد.نيز كمك كند. بنابراين كليه كوشش هاى
تعليم و تربيتى بليد:از طريق فعاليت و حركت در جهت رشد و بروز لين استعداد
ها به كار كرفته شود.»
74
صفحه 75:
۴ از اين رو « فروبل» برای نخستین بار به برپا کردن یک «باغ کودکان» یا
PSG Slay sl) Mee ARCATA. (Lc لط
ESRC SSO ce CSN eee Secor res tone TU CM Seca)
eee TO a eRe a ee ae
eNO See e CSS S| ee CONSUL et eoeeS MB eMC ENT
کودک اجازه شکفتق بدهد وراین شکفتن یعنی اظهار وجود کردن و واقعیت
eee eee ens en es ior pen nes oe neee
برای رسیدن و خود آگاهی حقیقی است.
75
صفحه 76:
مبانى فلسفى تربيت بدنى و ورزش
"" تعريف فلسفه: كلمه فلسفه از واثه يونلنى فيلو به معنى دوستدار و
سوفیا به معنای دانلیی تشکیل ل 0 لدان
ار
* فلسفه به معنای خاهتقط بط وا بعدالطبیعه يا متافیزیک
اطلاق مى شود اما به معناى عام مفاهيم كوناكونى از جمله
مطالعه حقايق. اصول زيربنايى. جهت دهنده همه دانشها و
دستكاه ارزش كذارى تعريف شده است. در تربيت بدنى فلسفه به
معناى عام استفاده شده است.
0
صفحه 77:
متافیزیک یا مابعدالطبیه
"" ماهيت ناب و«مفهوم اصلى فلسفه است به عبارتى واقعيت ها و
ل ا ا ل ا ل ل
هستی .فلسفه وجود بشرو اعمال . اراده انسان و ....
* مطالب متافیزیک در تلا" بثل ی از ماهیت آن جدا نیست.
77
صفحه 78:
ارزش شناسى
* از اجزاء مهم ذ فلسفه است رابطه تربيت بدنى با ارزرش شناسى
شناخت. از طریق ورزش است.
ا ا ل ا لت
78
صفحه 79:
يى شناسى
* دانشی است که درباره زیبایی سخن می گوید و به مطالعه
زيبايى ها مى يردازد.
لا تربيت بدنى ير است ازإزيبايى مانند:ياس كارى در فوتبال.شوت
79
صفحه 80:
"" علم شناخت وامعرفت نسبت به اموزءيديده هااو حتى اشياء است
9 UO gies
ادراك درونى تقسيميظى كند.
80
صفحه 81:
ات lis در
كه مى,تواند از يك يا جند منبع معرفت شناسى اخذ كردد.
81
صفحه 82:
منطق
em su. ike le ی
تا
ere SoC Crome CY ENC ROMS HG) S7 ad
ره ...ره pCR eae
82
صفحه 83:
Des
) لم ا ا در وى ا تر SRN) ce
is Tay, Res. a
* فلاسفه خلاق را مبت بر دو چنبه ی عملی و فلسفی می دانند.
"" ورزش رابطه تنكاتنكين با اخلاق دارد.و در واقع همه رفتارهاى فردى
و كروهى در محيط هاى ورزشى بايد مبتنى بر فضيلت هاى اخلاقى
باشد.
9
صفحه 84:
ال
در فارسى به معناى يندار كرايى است و افلاطون از يايه كذاران
<M)
Food Kiger Vane Conte ال ل | rome INU rear ا eg
ذهنی افراد دارد.
84
صفحه 85:
۱
تربيت بدنى
wd اا 5 تفسیر عالم هستی
بر اساس نتايج حاضل از واقعيت استءلذا يرورش شيوه تفكر و
boven الا ل 7
85
صفحه 86:
* در مکتب.انذه آلینم معلم مهم ترین عافل در فرایند آموزشی است.
روش تدريس اهميت زيادى ندارد و از كليه رؤشهاى تدريس
vere] ا Ry
"" ايده آليستها در تعليا الزبيت 9 91507١ كمى و كيفى معتقدند.
اما از آنجا كه با مقوله ها ىبذهنى سر و كار دارند اندازه كيرى غالبا
ذهنى انجام مى كيرد.
86
صفحه 87:
* در ایده آلیسم رشد و توسعه بدنی به دلیل پیوند با امور
فكرى و روحى از اهميت برخوردار است.
87
صفحه 88:
رئالیسم
eo a ای ار ی للك إن سارن
است از ee 7
علل و عوامل آمور.
و
en Soro |
عي ۱۱
0
88
صفحه 89:
ی
معتقد است فرد بايد براى زندكى كامل در دنياى واقعى
ا
"" روش تدريس دررارثاليسم بزاخلاف ايده آليسم شاكرد مدارى
است و آنها دز امر آموزش به ارزشیابی معتقدند که کاملا
عینی و کمی باشد:
89
صفحه 90:
90
تربيت بدنى جايكاه شايسته در تعليم و تربيت دارد و علاوه
بر تربیت جسم» رشد و تکامل ابعاد دیگر فرد را نیز به عهده
دارد.
صفحه 91:
يراكماتيسم(عمل كرايى)
reer ae] yee ONE الل الى
رابا عمل ييوند مى دهد و معتقد است فكرى كه منجر به
عمل نشود ارزش ندارد و عملى كه بر مبناى انديشه صورت
Wr TR yoc ا 00
91
صفحه 92:
92
و تعلیم و تربیت پراگماتیسمی دانش آموزان از طریق
آزمایش, عمل و تجربه به حل مسائل و برنامه های درسی
خود می پردازند.
RS. SypalegpedeneL | ار
ار تا ی
530
صفحه 93:
۱ از oer Cie Yea Ta
است.و معلم نقش راهنما.را به عهده:دارد و علاقه شاكرد به
رشته هاى ورزشى منهم بوده وإيادكيرى مهارتهاى حركتى از
SET can CSD) ae ney SINE So
93
صفحه 94:
94
OL ل ا ل ا ل Ce) Ca
BS 5 ilo OS. een, ae, 5-5
مقدم بر ماهیت اوست زیرا انسان خود ماهیت خویش را می
سازد.
۱
هايش و عملكرد وى تاكيد دارد. روش تدريس نيز روش
Aa
صفحه 95:
لا Use an) ۱ آموزان را در
انتخاب فعاليتهاى ورزشى آزاد مى كذارد.معلم نقش مشاور
راادارد.
95
صفحه 96:
ناتورالیسم
چا دا
و ل دا
و گرایش به مظاهر غیر طبیعی است.
96
صفحه 97:
"ا در حيطة تعليم و تربيت همه جيز بر محور طبنيعت است
* تربیت بدنی و ورزش در این مکتب بیش از هر مکتب دیگری مهم
آست <
= لایناد رت ی رت مرا
TOMS ca Umpesy oli Renee ree Ei nv ee ST SEB ELLE
يابند.
۱ ade Reece orl oa
وتربیت بدنی قسمت اعظم آن را تشکیل می دهند.
97
صفحه 98:
نك
ماتریالیسم
ماتریالیسم یا مادیگری که قدمت آن به دوران یونان باستان
می رسد.در این مکتب تمام موجودات جهان در قالب ماده
nes ene Resse |
چیزی غیر از ماده نیست.
در حيطه تعليم و تربيث نيز همه جيز رنك و بوى مادى دارد.
صفحه 99:
CICA a اال ل ار
romp Spee ا ال ۱
عدم توجه به خواسته های فردی به کلی این اهمیت را
نك
صفحه 100:
اومانیسم
* پس از رنسانس رشد کرد در فارسی به معنای انسان
دوستی است.
* در حیطه تعلیم و تربیت یک معلم اومانیست به نقش
محوری شاگردان واقف است و دانش آموز را پاری می دهد
ل ل ا
100
صفحه 101:
در مکتب اومانیسم تربیت بدنی وسیله ای است که فرد را به
تكافل در همه ابعاد مى رساند. وفرذ در انتخاب رشته
ورزشى آزاد است.
101
صفحه 102:
۱
ا ا لك
ا ا اا ا ا ل
* تحلیل فلسفی بر اساس آندیشته های برترلند راسل شکل گرفته
است. در اين SREB ۳ رشته ورزشی آزاد است
ا ا ES tee Be كل
Sie eee ل ال ات
102
صفحه 103:
SSS) وتربيت بدنى از م اسلام
و
|
"" در اسلام هم پرورش جسم وهم روح مورد تاکید است.
# اسلام به طور پیوسته بازی را برای کودکان مهم می داند امام
صادق (ع) مى فرمايد:فرزندت را رها كن تا مدت هفت سال
بازی کند.
103
صفحه 104:
فصل چهارم
ا ل ا كت
صفحه 105:
مار د ی ار و
امور را مى آموزند امورى كه هيج فردى از هيج راهى قادر
به آموزش آن به کودک نیّست»
* پس از رنسانس بازی به عنوان یک روش آموزش مورد توجه
ا SS Reel CS rere es I لت
دانست.او امر مشکل آموزش را از طریق بازی ساده و شیرین
105
صفحه 106:
* پس از کمینیوس بازدو » روسومنتسوری ۰ جان دیویی فروبل و
پستالزی از دانشمندانی بودند که از بازی در امر آموزش استفاده
کردند.
۰ لت رب POE ae eee Uy,
امرآموزش است او با تأسیس مدرسه ی 1121۶ ۱6۷ عملا
نظرات تربیتی روسو را پیاده کرد.
106
صفحه 107:
نظریه های بازی
ا ا ا ال م
سوی آندیشمندان به عنوان علل پرداختن به بازی مطرح شده
است.
107
صفحه 108:
۱- نظریه دقع انرژی اضافی
و
" بر اساس این نظریه بدن انسان انرژی فعال و مازادی دارد
SOROS ee ٠ ICSU Cs
۹
صفحه 109:
ی
"" بر اساس اين تثورى انسان به برخى از اشكال بازى به عنوان
عامل تجددید حیات نیازدارد.
* لازاروس پرداختن"به بازی را بهترین تفریح و عامل کسب
نشاط دانستهط 5
109
صفحه 110:
۳- نظریه تمدد اعصاب
* این تلوری شبیه تئوری قبلی است.پاتریک با عنوان کردن
زير بناى فيزيولوزيكءاين نظريه را از تكورى تفريحات سالم
جذا كرد.
"ا بر اساس ابرن# نه انيد[ .| كاب از خستكى عضلات
ل ا ل ل 2
ککند.
110
صفحه 111:
Sec, Wa | را
لا I egeSirue| erode Cp ۳
بازی اطفال تلاشی است برای بازیابی اعمال وحرکاتی که
جنبه توارثی دارد.
۴ به عبارتی بازی را مرور وتکرار خاطرات مراحل رشد وتکامل
انسان می داند.
111
صفحه 112:
۵- نظربه غریزی
ارائه دهنده اين نظريه «كار» و «كارل كروز» مى باشد.
ee eM CES ate ee i اكه
را به بازی وادار کند فطرت و غریزه ای است که در آنها وجود
دارد.
112
صفحه 113:
۶- نظریه قراردادهای اجتماعی
* براساس این نظریه شکل .محتوا و مقرراث بازی ها در هر
جامعة نه تنها مبین خصوطیات فرهنگی آن جامعه است
cel 1
جامعه نیز است.
113
صفحه 114:
۱
[۱ S| nee ats eS ee eels
ene Fee er nes ا
0 ae
114
صفحه 115:
۸- نظریه تحقق آرزوها
* بر اساس این نظریه یکی از مکانیزم های روانی که از طریق
آن می توان به تحقق آرزوها پرداخت بازی است.زیرا در
بازى تصور و واقعيت در هم مى أميزد و همه جيز مى تواند
Ali x5, 99
115
صفحه 116:
1 bi’
elas لاك م | لك ا د لك كك
ارضاء نياز برترى طلبى و سلطه جويى آدميان شود بازى
اسّت .
116
صفحه 117:
۰- نظریه تصفیه
"" ارسطو در نظريه تصفيه معتقد است كه انسان ذاتاكرايش به
wece ا ال ا FESS eee
رقابت انجام مى شوند باعث يالايش و تصفيه روح و تخليه
أن ازاين تمايل خطزناك مىيكردد. مانند ورزش هاى رزمى
117
صفحه 118:
mee ل
۴ کارل گروین مطرح کرداین نظریه بازی را تمرینات
الح Pts i AO ERS
oe Ke pe cee
صفحه 119:
۳ نظریه رشد و تکامل ارگانیسم
۱
شدن مكانيسم رشد بدن و تكامل اندامها و اركان هاى
119
صفحه 120:
۳- نظریه جبران
ا ۳
سوى ييازه ارائه شد.به موجب اين تئورىءكودك اجسام يا
۱
120
صفحه 121:
enone ea
Se here Sen wy er ees Ce ee i
|
می تواند هم جنبه کنش و هم جنبه واکنش داشته باشد.
121
صفحه 122:
|] E oe)
صفحه 123:
تعلیم و تربیت حرکتی
Sol ارك ارك شر للا ل لك ل
موثر حرکات » بهبود کیفیت های بدنی. افزايش مهارت های
حركتى و ايجاد شادابي,وٍ تندرستئ منجر شود.
ا لل ل الا
کمک به شاگرد در درک مفاهیم حرکت هستیم.
123
صفحه 124:
روانشناسی .حرکت و تعلیم وتربیت
* روانشتا يهاه معتقد به روش ادراکی حرکتی هستند. معتقدند
كه رشد متناسب و توسعه متعاذل توانايئ هاى حركتى . اساس و
يايه يادكيرى هاى كودكبيزا تشكيل؛مى دهند. مانند كفارت
ا ال ل ل عتم
كشتالت كه معتقد به.اضل وحدت جسم و روان هستند يادكيرى
ا ا ا 0 500
124
صفحه 125:
ماهیت تعلیم وتربیت حرکتی
eee SIC Se ee Sant Sa
ذهنی کودک و محور اصلی تعلیم و تربیت هستند. لذا علمای
ا ا ا ال لت
Sa icy inti pete و
CC eer hte eRe ECR ete
و )
مناسب سيستم اهاى حزاكتى ( تواناى هاى ادراكى حركتى) امكان
بذير هستند. بنابرينإياذكيرى هاى حركتى بر هوش و تحصيلات
تأثیر می گذارند.
125
صفحه 126:
* بر اساس طبقه بندی بلوم اهداف تعلیم وتربیت حرکتی در
eae
per ea
126
صفحه 127:
127
00 روانی ری ل Slaal
عبارتند از: رشد و توسعه اندامی»رشد.و توسعه حرکتی . افزایش
قابليت هاى بدنىءتأمين سلامتى و بهداشت . بهبود حركات بدنى
يايه و به دست آوردن وضعيت بدنى مطلوب و اندامى متناسب و
موزون است.
صفحه 128:
" اهدافظ اشنا خف #أكاهى Ep openers Eo أقأى
ادراكى - حركتى) درك اجزاء و عناصر حركت, درك اصول و
قوانين حركت و بازى هابء توانابى حل مشكلات حركتى( به
روش جان ديويى) ودرك اهميت سلامتى و بهداشت فردى
و عمومى.
128
صفحه 129:
ی( غاطفق: een) a Ney) ۱
egy لجا ای و وا
و
geen CO Oe ال الا
ات ا الل SET PP CHB LOCI
129
صفحه 130:
مفاهیم حرکت(توانایی های ادراکی- حرکتی)
Cll ا rs Fey ا
عوامل مرتبط و وابسته
و ال ا
است؟ ارتباط اجزاى بدن با يكديكر و با كل وجود جيست؟
130
صفحه 131:
آگاهی فضایی: یعنی شناخت سطح هاء جهت ها و مسیر
هایی که بدن انسان قادر به حرکت در آنها ست.
۱
۳-۰
وجريان حركت بستكى دارد.
و 2000
اتكاء به آنها قادر به انجام حركات خواهد بود.
131
صفحه 132:
ویژگی های تعلیم و تربیت حرکتی
ال ات ا لك
O RES CSS car) ا ل ا ات
آو.محدودیت فضای رسمی و کلاسیک. آسان کردن روش یادگیری
مهارت ءايجاد رضايت ويعلاقه در فزد .ايجاد انكيزه در تحليل
ا ا ا ا ا الت لت
132
صفحه 133:
