علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

اصول و مفاهیم سازماندهی

osul_va_mafahime_sazmandehi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول و مفاهیم سازماندهی”

اصول و مفاهیم سازماندهی

اسلاید 1: اصول و مفاهیم سازماندهی

اسلاید 2: هدفهای کلی فصل1- آشنایی با اصول و مفاهیم سازماندهی 2- شناخت انواع مختلف مبانی سازماندهی 3- آگاهی از نحوه تنظیم نمودار سازمانی 4- آشنایی با روشهای تهیه طرح سازمانی

اسلاید 3: هدفهای رفتاری فصل1- شرح پنج بخش سازمان از دیدگاه مینتزبرگ 2- شرح دوازده مورد از مبانی سازماندهی 3- شرح روشهای تحلیلی ، تلفیقی و ترکیبی در تهیه سازمان 4- مواردی را که آنالیست باید درتنظیم نمودارسازمانی مورد توجه قرار دهد برشمارید.

اسلاید 4: اصول و مفاهیم سازمانی تعریف سازمان : سازمان عبارت است از سیستمی متشکل از اجزاء به هم پیوسته و مبتنی بر نظم و انضباط که در جهت رسیدن به هدفهای خاصی فعالیت می کند .

اسلاید 5: ساختار کلی سازمان از دیدگاه هنری مینتزبرگ سازمان دارای پنج بخش اساسی است :1- بخش مدیریت عالی :(مسئولیت نهایی اداره امور سازمان را دارد)2- بخش میانی :( نظارت بر کار واحدها و هماهنگی فعالیت آنها را بر عهده دارد )3- بخش عملیاتی :(مسئولیت تولید کالاها و خدمات را دارد )4- بخش فنی :(از متخصصان فنی تشکیل و در موارد لزوم نظرات فنی و تخصصی می دهد )5- ستاد پشتیبانی :(نقش کمک و یاری دهنده را برای سایر واحدها ایفاء می کند)

اسلاید 6: شمای کلی دیدگاه مینتزبرگ مدیریت میانیستاد فنیستاد پشتیبانی

اسلاید 7: مبانی سازماندهی 1- سازمان بر مبنای تعداد 2- سازمان بر مبنای وظیفه (هدف)3- سازمان بر مبنای نوع عملیات (تخصص)4- سازمان بر مبنای مشتری (ارباب رجوع)5- سازمان بر مبنای قلمرو عملیاتی (محل جغرافیایی)6- سازمان بر مبنای محصول (نوع تولید )7- سازمان بر مبنای پروژه 8- سازمان ماتریسی9- سازمان با ساخت آزاد 10- ساخت سازمانی مدولار 11- ساختهای ترکیبی

اسلاید 8: 1- سازمان بر مبنای تعداد در این سازماندهی ،گروهبندی و تقسیم وظایف بر مبنای تعداد صورت می گیرد و شامل تقسیم بندی افراد بطور اتفاقی و به دسته های مساوی و مأمور کردن هر دسته برای انجام یک قسمت از وظایف سازمانی است .

اسلاید 9: 2- سازمان بر مبنای وظیفه (هدف)دراین نوع سازماندهی ، واحدها بر حسب وظیفه و کاری که قرار است انجام دهند تقسیم بندی می شوند در این روش هدف اصلی سازمان به فعالیتهای اصلی و فعالیتهای اصلی به فعالیتهای فرعی و فعالیتهای فرعی به وظایف اصلی و وظایف اصلی به وظایف فرعی تقسیم می شوند .

اسلاید 10: 3- سازمان بر مبنای نوع عملیات (تخصص)دراین روش مبنای تقسیم کار نوع فعالیت ،تخصص و آگاهیهاو حرفه افرادی است که کارها را انجام می دهند .

اسلاید 11: 4- سازمان بر مبنای مشتری (ارباب رجوع)دراین سازماندهی به دریافت کنندگان خدمات توجه گردیده و سازماندهی بر اساس گروههای مختلف مشتریان و ارباب رجوع صورت می پذیرد .

اسلاید 12: 6-سازمان بر مبنای نوع محصول (تولید)دراین روش مبنای گروه بندی وظایف و تقسیم کارها نوع کالا یا محصولی است که قرار است تولید شود .

اسلاید 13: 6- سازمان برمبنای پروژه در سازمانهایی که هدف آنها در قالب پروژه ها و برنامه های تقریباً مستقل اجرا می شود ،می توان به تعداد پروژه های موجود ،واحد های مستقلی را ایجاد نمود .

اسلاید 14: 7- سازمان ماتریسی این سازمان تلفیقی از سازمان بر مبنای وظیفه و سازمان بر مبنای پروژه است بدین ترتیب که جریان اختیار در واحدهای تخصصی بصورت عمودی و در واحدهای اجرایی بصورت افقی است و از تلاقی این دو محور یک ماتریس بوجود می آید.

اسلاید 15: 8- سازمان با ساخت آزاد یا ادهوکراسیاین نوع سازماندهی ساختی موقت ، فی البداهه و استعجالی دارد و برای رسیدن به هدف معینی بدون طرح و نقشه قبلی بوجود می آید . این ساخت شباهت زیادی با ساخت ماتریسی دارد که از نیروهای اطلاعاتی و تخصصی بنا به مقتضای موارد مطرح شده مناسب ترین استفاده های تخصصی و عملیاتی را به عمل می آورد .

اسلاید 16: 9- سازمان با گروههای متداخل یا سازمان حلقوی این ساخت در قالب گروههایی که بوسیله اعضای مشترک با هم در ارتباط می باشند شکل می گیرد .یک فرد در گروهی بعنوان مدیر ،در گروه دیگر به عنوان مرئوس و در گروه سوم به عنوان مشاوره می تواند انجام وظیفه نماید. 000000000000000000

اسلاید 17: 10- ساخت سازمانی مدولار (ماجولار)دراین سازماندهی ،سازمان از واحدهای مختلفی تشکیل می شود که هر واحد با ضوابط اجرایی مشخص و مأموریتی که خود مینیاتوری از مأموریت کل سازمان است بطور مستقل ،غیر متمرکز و خود کفا به فعالیت ادامه می دهد.

اسلاید 18: 11- ساختهای ترکیبی هر یک از روشهای سازماندهی دارای معایب و محاسنی هستند که با توجه به شرایط زمانی و مکانی و مقتضیات موقعیتی آنهایی را بر می گزیند که بیشترین سود و کمترین زیان را داشته باشند .به همین دلیل در بسیاری از سازمانها ممکن است از ترکیبی از روشهای سازماندهی فوق بهره گرفته شود .

اسلاید 19: تنظیم نمودار سازمانی برای تهیه طرح سازمان می توان از روشهای ذیل استفاده نمود :1- تحلیلی2- تلفیقی 3- ترکیبی

اسلاید 20: روش تحلیلی در تهیه نمودار سازمانی دراین روش امر گروه بندی فعالیتها و وظایف از بالا به پایین انجام می گیرد .بدین معنی که هدف سازمان به هدفهای فرعی ،فعالیتها ،وظایف و عملیات تقسیم می شود و اجرای مجموعه ای از وظایف و عملیات تحت عنوان یک شغل به شاغل واگذار می گردد.

اسلاید 21: روش تلفیقی در تهیه نمودار سازمانی در این روش کار گروه بندی از پایین به بالا انجام می گیرد . بدین معنا که ابتداء مشاغل مختلفی که باید در سازمان انجام شوند مشخص گردیده و آنگاه مشاغل مشابه و مرتبط در یک گروه قرار داده می شوند و به یک واحد سازمانی احاله می گردند و این کار ادامه می یابد تا سلسله مراتب سازمانی کامل گردد.

اسلاید 22: روش ترکیبی در تهیه نمودار سازمانی این روش ترکیبی از روشهای تلفیقی و ترکیبی است و در عمل هم بیشتر از این روش استفاده می گردد و در عین حال به محتوای مشاغل نیز توجه شده و ارتباط لازم بین وظایف ، فعالیتها و هدفها مد نظر قرار می گیرد .

اسلاید 23: مهمترین نکاتی که در تهیه نمودار سازمانی باید به آن توجه کرد 1- تبادل نظر با مدیریت در زمینه تمرکز ،عدم تمرکز،حیطه مدیریت و سطح یا بلند بودن سلسله مراتب 2- تعادل اختیار و مسئولیت 3- توزیع مناسب اختیارات بین واحدهای صف و ستاد 4- توجه به ارتباط هر یک از مشاغل با هدف سازمان 5- بررسی قلمرو هر یک از واحدها و در صورت لزوم ترکیب آنها

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید