سایرتحقیق و پژوهش

اصول پروپوزال نویسی و انتخاب موضوع پژوهش

صفحه 1:

صفحه 2:
SS ‏اصول پر(پورال لویسی‎ ‏انتخاب موضوع پژوهش‎ ae علی خدادادی ‎MSN‏ 4

صفحه 3:
Research © جمع آوری» بررسی و تفسیر سیستماتیک داده ها به جهت پاسخ دادن به يك سوال يا حل مشكل خاصى مى باشد.

صفحه 4:
Research/Publish! why? / ۵ 0 ۳۷000101 ۶ تولید دانش * * Promotions}! ° Prestige Wc! * Pelfiirl 9

صفحه 5:
إم- معیارهای انتخاب 4 یک موضوع برای اقدام به پژوهش

صفحه 6:
اولویت ؟ شدت مساله ؟۴وسعت مساله * افراد تحت تاثیر 9

صفحه 7:
دوباره کاری قبل از اينکه تصمیم به اجراي يك طررح تحقيقاتي بگیرید. بسیار آیا موضوع پيشنهادي در منطقه مورد نظر و یا مناطق مشابه مورد بررسي قرار گرفته است یا ‎oe‏ خیر؟ مهم است كه دري تنها در سه وضعيت زير مى توان به انجام تحقيق روى موضوعی که قبلا روی آن کار شده است اقدام کرید. 5 در شرایط زمانی متفاوت * . در شرایط جغرافیانی مختلف . درصورت عدم دستیابی به نتایج کافی

صفحه 8:
قابلیت اجرا به هنگام پیشنهاد پروژه » باید به موارد زیر جهت انجام آن توجه نمود: نيروي انساني ۵ زمان © تجهیزات و امکانات منابع مالي

صفحه 9:
فوریت نیاز به داده ها براي تصمیم گيري چه اندازه نیاز فوري به داده ها داریم؟ تصمیم بگیرید کدام تحقیق باید اول و كداميك بعداً انجام شود. 9

صفحه 10:
از جمله مهمترین شرایط برای انتخاب موضوع عدم تضاد و مواجهه آن با ملاحظات اخلاقی است. لذا بايستي طرح پيشنهادي خود را از نظر ملاحظات اخلاقي زیر مورد بازنگري دة قرار داد: ‎HF‏ موضوع طرح چقدر مورد قبول كساني که روي آنها بررسي انجام مي گیرد» خواهد بود. ‏آيا میتوان رضایت نامه كتبي از افراد مورد مطالعه گرفت. ‏# آیا شرایط افراد مورد مطالعه در نظر گرفته شده است؟ ‎

صفحه 11:
سایر معیارها * قابليت بکارگیری نتایج و توصیه ها 9 ؟ علاقه مندی و دانش محقة

صفحه 12:
3 3 * نيازسنجي مصاحبه افراد كليدي مصاحبه گر وهي مصاحبه جمعي مشاهده مستقيم 9

صفحه 13:
3 مت * استفاده از تحارب * استنتاج از نظریه ها و فرضیه ها * استفاده از متون درسی و مجلات تخصصی *ادارات » دانشگاه ها وموسسات پژوهشی a ‏خصوصی‎

صفحه 14:
oe * مرور متون و اطلاعات علمي ° شرکت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي * مطالعه مورد یا موارد * پایش با کنترل کلوگاه (نقاط کليدي) * کنترل مالي * بررسي فرآیند زمان انتظار ie :

صفحه 15:
* تازهبه سن 18 سالگی رسیده لید ..به رانندگی علاقمند بوده ليد وتصميم هی گیربد با خودرو پدرتان رانندگی نمائيد.متوجه عى شويد براى لين كار نياز به كواهينامه رانندگی دارید. ( احساس وجود مشکل ) راه حل جیست؟ سبه مطالعه و جستجو مى بردازيد.از دوستان و آشنايان راه و روش اخذ گواهبنامه را صی برسید. کتاب آئین نامه راهنملئی و رانندگی را تهیه عی کنید.فهرستی از مدارک مورد لزوم برای ‎Co‏ نام واخذگواهینامه را بدست عی آویید و درنملیت‌با شرکت در آزمون کتبی و عملی موفق به دریافت گواهینامه رانندگی می شوید. ‎a‏

صفحه 16:
مد کر و - نداشتن کواهینامه برای رانندگی * پرسش : - چگونه مي توان گواهینامه رانندگي دریافت کرد 3 مدارک مورد نيازبراي دریافت آن کدامند - آزمون براي دریافت گواهینامه شامل چه مراحلي است * عنوان : - بررسي نحوه دریافت گواهینامه رانندگي ‎er‏

صفحه 17:
۰ شکر ۰ - افزایش دانشجویان غیر بومي در دانشکده دندانپزشکی * پردش : - مشکلات دانشجویان غیر بومی کدامند؟ - مشکلات ایجاد شده بوسیله دانشجویان غیر بومی کدامند؟ - مزاياي احتمالي حضوردانشجویان غیر بومي کدامند؟ * عنوان : 4 رسي جالة ۳ ‎a site‏ افزايش دانشجویان غیر بومي 4 8

صفحه 18:
تدوین پیش نویس طرح تحقیقاتی

صفحه 19:
پروپوزال پروپوزال چیست ؟ چرا باید پروپوزال نوشت ؟ © اجزای یک پروپوزال کدامند؟ 9

صفحه 20:
1111 مراحل تدوین یلك طرح تحقيقاتي

صفحه 21:
HY

صفحه 22:
هم_کار(ان) : تاريخ بيشنهاد طرح: تاریخ تصویب طرح :

صفحه 23:
: ۳ عنوان طرح به فارسی : طرح به اتكليسى : 4 عنوان طرح ثر ۲۵۰ کلمه) : ‎ald‏ چکیده طرح پژوهشی (حداکثر

صفحه 24:
A - نوع طرح پژوهشی : لا بنيادى لا كاربردى [] بنیادی- کاربردی ۷-بیان مسئله و ضرورت اجرای طرح (حداکثر ۳۰۰ کلمه) :

صفحه 25:
aA ۱۸- سابقه طرح و بررسی متون (حداکثر ۴۰۰ کلمه/ :

صفحه 26:
رج ككردد. حداكثر ‎٠١‏ رقرا ‎al‏ قهرست منايع (به ترتيب حروف القباء ابتدا منابع فارسى و بعد ‎

صفحه 27:
۲۰ هدف اصلی طوح : ۲۱- اهداف جزئی طرح :

صفحه 28:
۲ اهداف کاربردی طرح : ۳- فرضیات با سوالات پژوهش (با توجه به اهداف طرح) :

صفحه 29:
‎TE‏ نوع مطالمة را مشخص فرمابيد ودر فسمت روش اجرا موا ‏محل علامت ‎ ‏نوع مطالعه ‎(Ge SH ae‏ ‎(Gross sectional) 2A,‏ ‏مطاله سورد / شاهد ‎(Case / control)‏ ‎ ‎(Cohort) AF ea ‎> inierventional) dew. aie ‏با کارآمیی الیتی ‎(clinical il)‏ ‏لمات تجربی ‎(Experimenta‏ ‎ ‏را ندازی یک روش سیستم علمی ااجرایی ‎ ‏۵ مقابل بند مورد اشاره را توضیح دهید: ‎ ‏مواردى كه الزاماً پایستی در روش اجرای طرح توضیح داده شود تعریف بیماری - هممیت مورد مطالمه .سملهای مورد مطالمه جمیت موردمطالم نم متبرهای واسته وستئل - روشهای تموته ری تعريف روه یمان و چگرنگی اتجاب آنان - تعريف گروه رل و چگونگی اب متیر مق اصلی که ‎ax (Retrospective) Kay (Prospecive) Sux‏ ‎ ‏بررسی قرامی یرد ‎ ‎ ‎ ‏بو ‎ ‏جمیت مورد الم تمریف دیق مراجه -تعریف دقیق 0۸40019 تحره مقابله با ‎Loss‏ ‏توع مطائعه - توح نموته اتساتى يا ‎PAA Pm‏ یزان دیق آن (طول مدت؛ دوز مررد مصرت و ..) وجود گروه کترل - تحوه تیم در گروه های مخلف ‎alle 25,5 ue (Allocation)‏ تعوه مقابله با خروج تموته ها از مطالت ‎(outcome) nt, 55> 1 - (withdrawal, Loss)‏ ‎ ‏تعريف دقيق سير اجرا - تعريف دقيق بررسى تايح ‎ ‏وبا لوازم آي مشابه خارجى دارد. در صورت وجود كاتالوكك آن بيوست ‎Bay ‏شود مررد مصرف -تحوه تاد دستگه یا داروی ساخته شده ‏تعريف دقيق اتجام تست تعريف دقيق 518110310 6010 تحوه بلديرش بيحاران سالم ‎ ‏بر ساس توع مطالعه ماتتد ستوتهاى قوق عمل شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
۵- روش اجرا : ( با توجه به بند قبل موارد لازم برای هر نوع مطالعه را در اين قسمت شرح دهید). مشخصات ابزار جمع آوری اطلاعات و نحوه جمع آوری آن : ۷- روش محاسسه حجم نموله و تعداد آن : ۸- روش محاسبه داده ها : روش تجزیه و تحلیل داده ها برای رسیدن به اهداف طرح : 6 ملاحظات اخلاقى :

صفحه 31:
ry eek ae

صفحه 32:
7 جدول زمان بندى مراحل لدرايى ‎lab) Zale‏ زمان ‎le SA‏ طرح) “ i ot

صفحه 33:
»شنا * جامع * رغايت اصول اختسار © عدم ييش داورى * عدم استفاده از كلمات اختصارى * اشاره به زمان و مكان >

صفحه 34:
عنوان * از کلمات کوتاه » رسا ودر حد امکان از یک زبان استفاده شود * عبارت گویا باشد و گیج کننده نباشد.ازاختصارات که ممکن است مخفف عبارات مختلفی باشند پرهیز شود. ؟ در تحقیقات توصیفی بیان مکان و زمان تحقیق در عنوان ضرورت دارد. * در عنوان دقیقا" آنچه محقق بدنبال تعیین آن است بیان

صفحه 35:
عنوان *؟ سعی شود دامنه تحقیق محدود در نظر گرفته شود. * عنوان را غیر سوالی مطرح نمائید. * از کلمات مناسب ومطلوب استفاده شود. * گاهي اوقات ذکر روش کار در عنوان بر اعتبار طرح مي افزايد.

صفحه 36:
° What? ° Where? * When? ° Who/Towhom? 9

صفحه 37:
۳ عنوان طرح به فاد اير رابطين يهداشتى بر نگرش و عملکرد مردان سااکن در منطفه تحت پوشش م رکز بهداشتی درمانی شهید با قدرت جوباری در مورد وا کتومی نیمه اول سال۱۳۸۴ 15 عنوان طرح به اتکلیسی : iding in shaheed baghodrat The effect of health volonteers on altitudes and practice of men re uding vasectomy in Ys 6 نوع طرح : کاربردی : بنیادی - کاربردی : جامعه تكر (11512)

صفحه 38:
0 بررسی اثر 171700606 در درمان پرفشاری خون مراجعین درمانگاه بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) ‎ase? du‏ 0 تاثیر عوامل شخصیتی در گرایش سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 99*0

صفحه 39:
* توصيف مشكل * آنجه هست و آنجه بايد باشد * توصيف علل احتمالى * تشريح اهميت موضوع * فوايد اجراى طرح 9

صفحه 40:
Importance of Problem Definition “The formulation of the problem is often more essential than its solution.” ¢ Albert Einstein

صفحه 41:
بیان یر آورده مي‌شود: ؟ اطلاعات زمینه اي توصیف دقیق مسأله نحوه بروز با وقوع " وسعت و شدت - عوامل دخیل در بروز مسأله نحوه برخورد فعلي با مشکل < فواید پژوهش - چه نتايجي از حل مشکل انتظار مي رود

صفحه 42:
بررسی متون : فواید * اجتناب از دوباره کاری * آشنايى با روشهای مختلف و نحوه اجرا ؟ کمک به نوشتن بيان مسئله و توجيه افراد * نشان دادن به داوران كه به اندازه كافى مطالعه داشته ايد.

صفحه 43:
7 ۱۷- بیان مسنله. توجیه طرورت اجرا : سوابق طرح و بررسى متون : جمهوری املامی ابران به عنوان بكى از موفق ترين كشورهاى در حال توسعه در كتترل مواليد در دهه اخبر موفقيتهاى جشمكيرى در زمينة كسترش تنظيم اناد بدست آورده است (2) به رغم مرققيتهاى اخير در تنظيم خانواده هم اكنون دو چالش اساسی در پیش روی است ال ) به 1*2 211111111 مجدد ترخ رشد جمبیت در سالهای آنی را دور از اتظار نمی دنند (#و۶ . ب) تحقیقا آزدواج و باروری صاحبنظران احتسال افراید اخیر حاکی از الا اهميت تاكيد بر افزايش يوششى 7 هنيشكى يزدن ازيات کمتر در رابطين بهداشتى آموزش بهداشت و ارتقاى سلامنى مردم مى باشد ابن مطالعه سعى دارد تا به بروسى نقش رابطين بهداشتى در استقيال ست که بیش از + فرصد حاملكيها در مناطق شهرى تا خواستهاست. خانواده همجنان به قوء خود باقى است. با توجه به فوايد روش وازكتومى (ارزاتى سهولت ايسه يا ساير روشها ) لازم است اين روش رواج ييشترى در جامعه يايد. با توجه به إبتكه صيانت اصلى عردات از روش وازكتومى ببردازد. سایق طرح و بررسى متون 2 روش وا زکتومی یا یس لوله در مرد از طریق 5 رای )هم اکنون مورد تصویب وزارت متبوع است و از سال۱۳۶۹ در .برخى از مراكز بهداشتى درمائى نوسط بزشكك دوره ديده انجام ميشود. مطالعات انجام شده در کشورمان حاکی از آن است که ۴ سال پس از انجام وازكتومى ۹۸ درصد از ردان وازکتومی شده و٩٩‏ درصد از همسران آنن از اجام وا کومی راضی هستند (0) از سوی دیگر مطالعات نشان داده که معلمین مرد شهر کرمان تا قبل از درياقت آموزشهاى لازم تكرش مساعدى تسبت به وازکتومی تدارند ازجمله ترس از عمل جراحی توس از عوارنس جسمی و اشکال در مسائل جنسی ابراز نگرانی می (1) ولى تحقيقات le Paes چه در شهر کرمان و چه در خارج از کشور حاکی از آنست که آموزش به مردان نگرش آثان وا نسیت به وا کتومی دمد( اوه تا آنجا كه بزوهشكران إبن تحقيق اطلاع دارند و بر اساس جستجوی وسیعی که از طریق ‎Cab‏ :۱10 لوجستجوگر ۵ عمل آوردندمطاله ای که به تاثير أموزش بهداشت از طريق رابطين بهداشتى بر تكرش وعملکرد مردان برداخته باشد يافت نشد. لازم به ذکر است در حال حاضر عمل واز کتومی به صورت رايكان در شهر كرمان فقط توسط مركز شهيد يا قدرت و نوسط يكك يزشكك انجام بى شود.

صفحه 44:
تاد محر بخراهشمند است ظرات محر يا انب حد کی وی بل لهم وخر ين حال مج ‎pale gh an da‏ صجيع تف ‎Lag oF ‏و زه (80009980ة) موضوع به‎ mae aU ‏که یک یه نخان باه وضع نورد وه ده‎ ‏با تما تون مرت موضوع رح تاد ‎len‏ ‎ ‎ ‏دناه لیم زتکی و خدمات جهافتی در ی رطان ‏30 تلات علوم مات ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
Referencing Systems The twomost common types of referencing systems usedare: *° author-datesystems, suchas the Harvard system, APA ° numericalsystems, suchas Chicagoor, Vancouver and Footnote.

صفحه 46:
Reference Styleand Format 1.Standardjournalarticle More thansix authors: Rose ME, Huerbin MB, MelickJ, Marion DW, Palmer AM, SchidingJK,et al. Regulation ofinterstitial excitatory aminoacidconcentrations after cortical contusioninjury. Brain Res. 2002!935(1-2):40-6.

صفحه 47:
Books 19. Personal author(s) Murray PR Rosenthal KS, Kobayashi GS,Pfaller MA. Medical microbiology. 4thed. St.Louis: Mosby! 2002. 23. Chapterina book Meltzer PS, Kallioniemi A, Trent JM. Chromosome alterationsin human solidtumors.In: Vogelstein B,Kinzler KW, editors. The genetic basis of human cancer. New York: McGraw-Hill | 2002. p.93-7173.

صفحه 48:
\ اهداف *کلی *جزئی ( ویژه » اختصاصی ) *کاربردی

صفحه 49:
هف كلى | 202 * هدفي که آنچه را مطالعه بطور كلي به آن دست خواهد یافت , بیان کند. * در قالب يك جمله و بطور رسا و قابل فهم بیان مي گردد. ۷مثال : تعيين شیوع زخم های دهانی در مبتلایان دیابت مراجعه کننده به بيمارستان على ابن ابی طالب (ع) در سال 4963

صفحه 50:
في که از شکستن هدف كلي به اجزا کوچکتر به دست خواهند آمد. هدف ا ور باید ابعاد گوناگون مسئله و عوامل كليدي متاثر كننده و یا ایجاد کننده آن را پوشش دهند. بايد از نظر منطقي بهم پیوسته باشند. مثال : تعبین شیوع زخم های دهانی در مبتلایان دیابت مراجعه کننده به بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) دز سال 006 بر حسب جنس ارستان على ابن ابى طانم يين شیوع زخم های دهانی در مبتلایان دیابت مراجعه کننده به بیما ابن ابى طالب ‎000TH FG)‏ سن رمق اي اي بین شیوع زخم های دهانی در مبتلایان دیابت مراجعه کنندهبه بیمارستان علی ابن ابی‌ططالس 26 بر حسب نوع دیابت ؛ مدت ديابت ان على ابن

صفحه 51:
اهمیت اهداف ویژه متمرکز ساختن مطالعه * برآورد بودجه و زمان لازم برای اجرای طرح * ارزیابی طرح انتخاب متغیرها و شیوه آنالیز داده‌ها

صفحه 52:
خصوصیات و نگارش اهداف ویژه * صریح. روشن و بدون ابهام * قابل اندازه كيرى © * دارای زبان علمی ‎inte‏ ‏* استفاده از افعال عملی مانند تعبین» مقایسهء محاسبه و...

صفحه 53:
هدف كاربردي * هدفي که در رابطه با بكارگيري نتایج طرح تنظیم مي شود. ”مثال : كزارش وضعيت بخش داخلى از نظر عفونت بيمارستاني به مسئولين بیمارستان جهت تصمیم گيري هاي مربوطه 9

صفحه 54:
انواع اهداف- مثال تعیین فراوانی مرگ‌ومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بیما (ع) در سال ۱۳۸۷ 1( تعیین توزیع جنسی موگ‌ومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بيمارستان على ابن ابی طالب (ع) در سال ۱۳۸۷ ۲) تعیین توزیع سنی مرگ‌ومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بیمارستان علی ابن ابى طالب (ع) در سال ۱۳۸۷ ۳) تعبین توزیع علل مرگ‌ومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بيمارستان على ابن ابى طالب (ع) در سال ۱۳۸۷ ارایه رهنمود اجرایی جهت کاهش مرگ‌ومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بيمارستان على ابن ابى طالب (ع) کاهش مرگ‌ومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بيمارستان على ابن ابى طالب (ح) (هدف نهایی) علی ابن ابی طالب

صفحه 55:
فرضیه و سئوال * به عنوان يك اصل : براي هر هدف توصيفي يك سئوال و براي هر هدف تحليلي يك فرضيه مطرح مي شود.

صفحه 56:
* پیش گويي رابطه يك یا چند عامل با مسئله مورد مطالعه مي باشد که از طریق آزمایش علمي صحت يا سقم آن تعیین مي گردد. * حدس عالمانه اي که بر اساس تجربه يا بررسي پيشينة موضوع مورد بررسي توسط محقق بیان مي شود. #مثال : عفونت بيمارستاني در بیماران سالمند دچار سوختگي بیشتر رخ مي دهد.

صفحه 57:
0 به صورت جمله خبري بیان میشود. . بیانگر ارتباط دو یا چند متغیر است . ‎-O‏ بر اساس مطالعات با بررسي هاي قبلي بیان میشود. باید قابلیت آزمون داشته باشد. ©- يك فرضيه خوب بايد كوتاه, رسا و قابل فهم باشد. ©- فرضيات مختلف يك طرح نبايد با يكديكر تناقض داشته باشند.

صفحه 58:
۱-اهداف کاربردی طرح اافزایش پوشش واز کتومی از طریق آموزش با واسعه رابطین ۲ فرضيات يا سؤالات إهش (با توجه به اهداف طرح) : ‎-١‏ نكرش اوليه بين سه ككروه با یکدیگر تفاوتی ندارد. ‏ير تكرش تفاونى يا يكديكر ندارتد. ‏۳- تاثير دو روش اطلاع رسانى در ترغيب مردان يه شركت در جلسه مشاوره با بزشكك يككسان است.(درصد مشاركت در دو كر یکسان است ) ‏*- تاثير دو روش اطلاع رسانى در استفيال نهابى مردان نسيت به عمل واز کتومی یکسان است. ‎ ‏1- دو روش اطلاع رسانى در د ‎

صفحه 59:
سوّالات و فرضیات ؟ هدف توصیفی سك سول ؟ هدف تحلی کح )2 تعیین میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی چقدر است؟ تعيين ارتباط پرفشاری خون با میزان درآمد در افراد بالای ۳۰ سال تهرانى پرفشاری خون با میزان درآمد در افراد بالای ۳۰ سال تهرانیارتباط دارد. پرفشاری خون در افراد پردرآمد بالای ۳۰ سال تهرانی بیشتر است.

صفحه 60:
مشخصه یک فرد » شیی» یا پدیده که قابل اندازه گیری بوده و بتواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. 9

صفحه 61:
: انوا نواع ‎Dowd!‏ > ترتيبىرتبه لوقف 0 < فاصله لطر صنو1 < ~ ann

صفحه 62:
انواع متغیر ها * متغیر کمی: ون متغیری است کمبا عدد نمایش داده حی شود. بدیهی است لین متفیر همچون تقسیم بندی معمول در اعدادبه دو دسته متغیر گسسته و پیوسته تقسیم خولهد شد که متفیر پیوسته مقادیر کسری را هم مى يذيرد ولى كسسته این امکان را ندارد. * متغیر کیفی: لین متغیری است که کیفیت صفات‌با آن معرفی می شود.

صفحه 63:
انواع متغیر ها (از لحاظ نقش) متترر مستتل: آن متغیری است که محقق تاثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد. به بياني دیگرعوامل احتمالي ایجاد آن را متغیر مستقل مي كويند. 0 ۱ ‎a‏ آن متغیری است که متغیر مستقل بر روى آن اثر می کنند. به عبارت دیگر مساله همان متغیر وابسته است زیرا بر اثر يك یا چند عامل بوجود آمده است .

صفحه 64:
مانير زمه ا (جمعیت شناسی یا دموگرافیک):در مطالعات بر روی جوامع انسانی برخی متغیرهای وابسته به جمعیت حضور دارند که سنجش آنها به نحوی مورد استفاده ما خواهد بود. اين متغیرها خصوصیات جامعه مورد مطالعه را به نحوه مطلوبى توصيف مى كنند يبه شناخت بهتر موضوع كمك مي كنند

صفحه 65:
انواع متغیر ها ۱ : آن متغییری است که بر روی رابطه علت معلولى بين دو يا جند متغير تاثير مى كذاريد و باعث قوى يا ضعيف شدن رابطه بين متغيررها از حد واقعى آنها مى شود. ‏

صفحه 66:
جدول متغیرها ۷ ردیة ‎bY‏ ‏” نقش ۲ نوع ۲ تمرف علمی | عملی نحوه اندازه گیسری 2 واحد اندازه كيرى ‎nfl‏

صفحه 67:
نوع مطالعه اکتشافی ‎Case‏ ‏3 برس | ‎Reet‏ ‏مشاهده اي ( 1 ۱ ‎croggries‏ ‎Sectional‏ ‎Case- ۲‏ | ر تحليلي ‎Conta} nor‏ تجربي 1 andomized Controlled 55 Trial ‏شبه تجربی‎ /

صفحه 68:
\ روش اجرا روش انجام کار 7 روش جمح آوری داده ها

صفحه 69:
Data Collection Methods * اولیه * ثانویه 9

صفحه 70:
۷ 005 : Primary > محقق خود برای اولین مرتبه داده ها را جمع آوری می نماید. > منابع شامل: معاینات بالینی: مصاعیه ها::مضاهدات» > فواید: خطای اندازه گیری کم است. برای اهداف تحقیق مناسب است. << معایب: هزينه بالا دارد» ممکن است ساده نباشد.

صفحه 71:
Data Collection Methods: Secondary هنگامی که داده ها توسط دیگران و به منظوری ‎Ba‏ غير از هدف مطالعه حاضر جمع آوری شده باشند. > منابع شامل: سوابق فردی( بهداشتی» پرسنلی) مستندات گروهی ( داده های سرشماری » آمارهای حیاتی)

صفحه 72:
روش اجرا ۷ روش انجام کار 342 روش جمع آورى داده ها ” محاسبه حجم نمونه و روش نمونه كيرى ”تجزيه و تحليل آمارى ‎v‏ جدول زمان بندی (گانت)

صفحه 73:
جدول زمان بندي مراحل اجرايي طرح وقت اجرا (ماه) زمان ردیف 9 1/2 اجرایی 2 هفته ارائه طرح و تصویب 1 2 هفته تیه تجهیزات لازم 2 *هنتر|_ آموزش پرسنل اجرايي 3 3هفته | هماهنکي با آموزش و پرورش | 4 ‎ale‏ _ اجراي طرح 5 2 هفته ورود_داده ها به رایانه 6 2 هنته تجزیه و تحلیل دا 7 ‎ole‏ تبیه کزارش نبايي

صفحه 74:

نویسی پروپوزال نویسی اصول پروپوزال اصول انتخاب موضوع پژوهش ‏MSN علی خدادادی MSN Research :تعریف • جمع آوری ،بررسی و تفسیر سیستماتیک داده ها به جهت پاسخ دادن به یک سوال يا حل مشکل خاصی می باشد. Research/Publish! Why? ”“1+4 Ps Rule • Production of knowledge • تولید دانش • Promotionارتقاء • Prestige اعتبار • Pelfما لدنیا معیارهای انتخاب یک موضوع برای پژوهش به پژوهش اقدام به اقدام اولویت • شدت مساله • وسعت مساله • افراد تحت تاثیر دوباره کاری قبل از اينكه تصميم به اجراي يك طرح تحقيقاتي بگيريد .بسيار مهم است كه دريابيد آيا موضوع پيشنهادي در منطقه مورد نظر و يا مناطق مشابه مورد بررسي قرار گرفته است يا خير؟ تنها در سه وضعيت زير می توان به انجام تحقيق روی موضوعی که قبال روی آن کار شده است اقدام کرد. ‏ در شرايط زمانی متفاوت ‏ در شرايط جغرافيائی مختلف ‏ درصورت عدم دستيابی به نتايج کافی قابلیت اجرا به هنگام پيشنهاد پروژه ،بايد به موارد زير جهت انجام آن توجه نمود: -1نيروي انساني -2زمان -3تجهيزات و امكانات -4منابع مالي فوریت نیاز به داده ها براي تصميم گيري ،چه اندازه نياز فوري به داده ها داريم؟ تصميم بگيريد كدام تحقيق بايد اول و كداميك بعداً انجام شود. مالحظات اخالقی از جمله مهمترين شرايط برای انتخاب موضوع عدم تضاد و مواجهه آن با مالحظات اخالقی است .لذا بايستي طرح پيشنهادي خود را از نظر مالحظات اخالقي زير مورد بازنگري دقيق قرار داد: موضوع طرح چقدر مورد قبول كساني كه روي آنها بررسي انجام مي گيرد ،خواهد بود. آيا ميتوان رضايت نامه كتبي از افراد مورد مطالعه گرفت. آيا شرايط افراد مورد مطالعه در نظر گرفته شده است؟ سایر معیارها • مقبولیت سیاسی • قابلیت بکارگیری نتایج و توصیه ها • عالقه مندی و دانش محقق • روش هاي پيداكردن مساله نيازسنجي – – – – مصاحبه افراد كليدي مصاحبه گروهي مصاحبه جمعي مشاهده مستقيم روش هاي پيداكردن مساله • استفاده از تجارب • استنتاج از نظريه ها و فرضيه ها • استفاده از متون درسی و مجالت تخصصی • ادارات ،دانشگاه ها وموسسات پژوهشی خصوصی • • • • • • • روش هاي پيداكردن مساله مرور متون و اطالعات علمي شركت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي مطالعه مورد يا موارد پايش يا كنترل گلوگاه (نقاط كليدي) کنترل مالي بررسي فرآيند زمان انتظار نمونه ‏Gی عالقمند ‏Gه رانندگ ‏Gد .ب ‏Gيده اي ‏Gالگی رس ‏Gن 18س ‏Gه س • تازه ب بوده ايGد وتصGميم مGی گيريGد بGا خودرو پدرتان رانندگی نمائيد.متوجGه مGی شويGد برای ايGن کار نياز بGه گواهينامه ‏Gل چيست؟ ‏Gل ) راه ح ‏Gاس وجود مشک ‏Gی داريد ( .احس رانندگ ‏Gه مطالعه و جستجو می پردازيد.از دوستان و آشنايان راه و ب روش اخGذ گواهينامGه را مGی پرسGيد .کتاب آئيGن نامه ‏Gی کنيد.فهرستی از مدارک ‏Gه م ‏Gی را تهي ‏Gی و رانندگ راهنمائ مورد لزوم برای ثبGت نام واخذگواهينامGه را بدسGت ‏Gی و عملی ‏Gا شرکت در آزمون کتب ‏Gت ب ‏Gد و درنهاي ‏Gی آوري م موفق به دريافت گواهينامه رانندگی می شويد. نمونه ها • مشکل : – نداشتن گواهينامه براي رانندگي • پرسش : – چگونه مي توان گواهينامه رانندگي دريافت کرد – مدارک مورد نيازبراي دريافت آن کدامند – آزمون براي دريافت گواهينامه شامل چه مراحلي است • عنوان : – بررسي نحوه دريافت گواهينامه رانندگي نمونه ها • مشکل : – افزايش دانشجويان غير بومي در دانشکده دندانپزشکی • پرسش : – مشکالت دانشجويان غير بومي کدامند؟ – مشکالت ايجاد شده بوسيله دانشجويان غير بومي کدامند؟ – مزاياي احتمالي حضوردانشجويان غير بومي کدامند؟ • عنوان : – بررسي چالشها و پيامدهاي افزايش دانشجويان غير بومي در دانشکده دندانپزشکی تدوين پيش نويس طرح تحقيقاتی پروپوزال پروپوزال چيست ؟ چرا بايد پروپوزال نوشت ؟ اجزای يک پروپوزال کدامند؟ مراحل تدوين يك طرح تحقيقاتي عنوان عنوان مسأله بيانمسأله بيان منابع مرورمنابع مرور فرضيات سؤاالتووفرضيات اهداف,سؤاالت تنظيماهداف, تنظيم بررسي روشبررسي روش ها متغیر ها جدول متغیر جدول زمانی جدولزمانی جدول الزم بودجهالزم منابعووبودجه منابع مراجع مراجع طرح خالصهطرح خالصه عنوان • شیوا • جامع • رعایت اصول اختصار • عدم پیش داوری • عدم استفاده از کلمات اختصاری • اشاره به زمان و مکان عنوان • • • • از کلمات کوتاه ،رسا ودر حد امکان از يک زبان استفاده شود عبارت گويا باشد و گيج کننده نباشد.ازاختصارات که ممکن است مخفف عبارات مختلفی باشند پرهيز شود. در تحقيقات توصيفی بيان مکان و زمان تحقيق در عنوان ضرورت دارد. در عنوان دقيقا" آنچه محقق بدنبال تعيين آن است بيان شود. عنوان • • • • سعی شود دامنه تحقيق محدود در نظر گرفته شود. عنوان را غير سوالی مطرح نمائيد. از کلمات مناسب ومطلوب استفاده شود. گاهي اوقات ذكر روش كار در عنوان بر اعتبار طرح مي افزايد. • • • • :Ws 4 What? Where? When? Who/To whom? مثال .1بررسی اثر Timololدر درمان پرفشاری خون مراجعین درمانگاه بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) سال 1387 .2تاثیر عوامل شخصیتی در گرایش سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 1387 بیان مسئله • توصیف مشکل • آنچه هست و آنچه باید باشد • توصیف علل احتمالی • تشریح اهمیت موضوع • فواید اجرای طرح Importance of Problem Definition “The formulation of the problem is often more essential than its solution.” • Albert Einstein در بيان مسئله نكات زير آورده مي شود: • اطالعات زمينه اي • توصيف دقيق مسأله – – – – – – نحوه بروز يا وقوع وسعت و شدت عوامل دخيل در بروز مسأله نحوه برخورد فعلي با مشكل فوايد پژوهش چه نتايجي از حل مشكل انتظار مي رود بررسی متون :فواید • اجتناب از دوباره کاری • آشنايی با روشهای مختلف و نحوه اجرا • کمک به نوشتن بيان مسئله و توجيه افراد • نشان دادن به داوران که به اندازه کافی مطالعه داشته اید. Referencing Systems The two most common types of referencing systems used are: • author-date systems, such as the Harvard system, APA • numerical systems, such as Chicago or , Vancouver and Footnote. Reference Style and Format 1. Standard journal article More than six authors: Rose ME, Huerbin MB, Melick J, Marion DW, Palmer AM, Schiding JK, et al. Regulation of interstitial excitatory amino acid concentrations after cortical contusion injury. Brain Res. 2002;935(1-2):40-6. Books 19. Personal author(s) Murray PR, Rosenthal KS, Kobayashi GS, Pfaller MA. Medical microbiology. 4th ed. St. Louis: Mosby; 2002. 23. Chapter in a book Meltzer PS, Kallioniemi A, Trent JM. Chromosome alterations in human solid tumors. In: Vogelstein B, Kinzler KW, editors. The genetic basis of human cancer. New York: McGraw-Hill; 2002. p. 93-113. اهداف • کلي • جزئی ( ويژه ،اختصاصی ) • کاربردی هدف كلي • هدفي كه آنچه را مطالعه بطور كلي به آن دست خواهد يافت ,بيان كند. • در قالب يك جمله و بطور رسا و قابل فهم بيان مي گردد. مثال : تعيين شيوع زخم های دهانی در مبتالیان دیابت مراجعه کننده به بيمارستان علی ابن ابی طالب (ع) در سال 1386 اهداف جزيي • اهدافي كه از شكستن هدف كلي به اجزا كوچكتر به دست خواهند آمد .هدف اختصاصی قابل اندازه گیری است. • بايد ابعاد گوناگون مسئله و عوامل كليدي متاثر كننده و يا ايجاد كننده آن را پوشش دهند. • بايد از نظر منطقي بهم پيوسته باشند. مثال : تعيين شيوع زخم های دهانی در مبتالیان دیابت مراجعه کننده به بيمارستان علی ابن ابی طالب (ع) در سال 1386بر حسب جنس تعيين شيوع زخم های دهانی در مبتالیان دیابت مراجعه کننده به بيمارستان علی ابن ابی طالب (ع) در سال 1386بر حسب سن تعيين شيوع زخم های دهانی در مبتالیان دیابت مراجعه کننده به بيمارستان علی ابن ابی طالب (ع) در سال 1386بر حسب نوع دیابت ؛ مدت دیابت اهميت اهداف ويژه • متمركز ساختن مطالعه • برآورد بودجه و زمان الزم براي اجراي طرح • ارزيابي طرح • انتخاب متغيرها و شيوه آناليز داده‌ها خصوصيات و نگارش اهداف ويژه • صريح ،روشن و بدون ابهام اندازهگيري ‌ • قابل • داراي زبان علمي • استفاده از افعال عملي مانند تعيين، مقايسه ،محاسبه و... هدف كاربردي • هدفي كه در رابطه با بكارگيري نتايج طرح تنظيم مي شود. ‏مثال : گزارش وضعيت بخش داخلی از نظر عفونت بيمارستاني به مسئولين بيمارستان جهت تصميم گيري هاي مربوطه انواع اهداف -مثال مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان علی ابن ابی طالب • تعيين فراواني ‌ (ع) در سال 1387 ‏Dگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان علی ابن )1تعيين توزيع جنسي مر ‌ ابی طالب (ع) در سال 1387 مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان علی ابن )2تعيين توزيع سني ‌ ابی طالب (ع) در سال 1387 مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان علی ابن ابی )3تعيين توزيع علل ‌ طالب (ع) در سال 1387 مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در • ارايه رهنمود اجرايي جهت كاهش ‌ بيمارستان علی ابن ابی طالب (ع) مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان علی ابن ابی طالب (ع) • كاهش ‌ (هدف نهایی) فرضيه و سئوال • به عنوان يك اصل : براي هر هدف توصيفي يك سئوال و براي هر هدف تحليلي يك فرضيه مطرح مي شود. فرضيه • پيش گويي رابطه يك يا چند عامل با مسئله مورد مطالعه مي باشد كه از طريق آزمايش علمي صحت يا سقم آن تعيين مي گردد. • حدس عالمانه اي كه بر اساس تجربه يا بررسي پيشينة موضوع مورد بررسي توسط محقق بيان مي شود. ‏مثال : عفونت بيمارستاني در بيماران سالمند دچار سوختگي بيشتر رخ مي دهد. ويژگيهاي فرضيه تحقيقي -1به صورت جمله خبري بيان ميشود. -2بيانگر ارتباط دو يا چند متغير است . -3بر اساس مطالعات يا بررسي هاي قبلي بيان ميشود. -4بايد قابليت آزمون داشته باشد. -5يك فرضيه خوب بايد كوتاه ,رسا و قابل فهم باشد. -6فرضيات مختلف يك طرح نبايد با يكديگر تناقض داشته باشند. سؤاالت و فرضيات • هدف توصيفي • هدف تحليلي سؤال فرضيه تعيين ميانگين فشار خون در افراد باالي 30سال تهراني ميانگين فشار خون در افراد باالي 30سال تهراني چقدر است؟ تعيين ارتباط پرفشاري خون با ميزان درآمد در افراد باالي 30سال تهراني پرفشاري خون با ميزان درآمد در افراد باالي 30سال تهراني ارتباط دارد. پرفشاري خون در افراد پردرآمد باالي 30سال تهراني بيشتر است. متغیرها :تعریف مشخصه يک فرد ،شيئ ،يا پديده که قابل اندازه گيری بوده و بتواند مقادير مختلفی را بپذيرد. متغیرها :انواع اسمی Nominal ت رتیبی،رتبه ای Ordinal ف اصله ای Interval ن سبتی Ratio انواع متغير ها ‏Gا عدد نمايش داده ‏Gت که ب ‏Gن متغيری اس ‏Gی :و آ ‏Gر کم • متغي ‏Gر همچون تقسيم بندی ‏Gن متغي ‏Gت اي ‏Gی اس ‏Gی شود .بديه م ‏Gسته و پيوسته ‏Gر گس ‏Gته متغي ‏Gه دو دس معمول در اعداد ب ‏Gری را هم ‏Gر کس ‏Gته مقادي ‏Gر پيوس ‏Gد که متغي ‏Gد ش ‏Gيم خواه تقس می پذيرد ولی گسسته اين امکان را ندارد. ‏Gا آن ‏Gفات ب ‏Gت ص ‏Gت که کيفي ‏Gن متغيری اس ‏Gی :اي ‏Gر کيف • متغي معرفی می شود. انواع متغير ها (از لحاظ نقش) • متغیر مستقل :آن متغیری است که محقق تاثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد .به بياني ديگرعوامل احتمالي ايجاد آن را متغير مستقل مي گويند. متغیر وابسته :آن متغیری است که متغیر مستقل بر روی آن اثر می کنند .به عبارت ديگر مساله همان متغير وابسته است زيرا بر اثر يك يا چند عامل بوجود آمده است . انواع متغير ها • متغی ر زمین ه ای (جمعی ت شناس ی یا دموگرافی ک):در مطالعات بر روی جوام ع انسانی برخی متغیرهای وابسته به جمعیت حضور دارند که سنجش آنها به نحوی مورد استفاده ما خواهد بود. این متغیرها خصوصیات جامعه مورد مطالعه را به ‏Gت بهتر ‏Gه شناخ نحوه مطلوبی توصیف می کنند وب موضوع كمك مي كنند انواع متغير ها متغیر مداخله گر(مخدوش كننده ) :آن متغییری است که بر روی رابطه علت معلولی بین دو یا چند متغیر تاثیر می گذارد و باعث قوی یا ضعیف شدن رابطه بین متغیرها از حد واقعی آنها می شود. جدول متغیرها رديف نام نقش نوع تعريف علمی /عملی نحوه اندازه گيری واحد اندازه گيری نوع مطالعه Case Report Case Series Cross- اکتشافی توصيفي Sectional Caseتحليلي Control Cohor t Randomized Controlled Trial مشاهده اي تجربي شبه تجربي روش اجرا روش انجام کار روش جمع آوری داده ها Data Collection Methods • اولیه • ثانویه Data Collection Methods: Primary محقق خود برای اولین مرتبه داده ها را جمع آوری می نماید. منابع شامل: معاینات بالینی ،مصاحبه ها ،مشاهدات..... ، فواید: خطای اندازه گیری کم است ،برای اهداف تحقیق مناسب است. معایب: هزینه باال دارد ،ممکن است ساده نباشد. Data Collection Methods: Secondary هنگامی که داده ها توسط دیگران و به منظوری دیگر ،غیر از هدف مطالعه حاضر جمع آوری شده باشند. منابع شامل: سوابق فردی( بهداشتی ،پرسنلی) مستندات گروهی ( داده های سرشماری ،آمارهای حیاتی) روش اجرا روش انجام کار روش جمع آوری داده ها محاسبه حجم نمونه و روش نمونه گیری ‏ت/جزیه و تحلیل آماری جدول زمان بندی (گانت) جداول هزینه ها جدول زمان بندي مراحل اجرايي طرح زمان كل وقت اجرا (ماه) 1 2 1 1 1 0 2 3 4 5 6 7 8 9 1 رديف فعاليتهاي اجرايي 2هفته ارائه طرح و تصويب 1 2هفته تهيه تجهيزات الزم 2 1هفته آموزش پرسنل اجرايي 3 3هفته هماهنگي با آموزش و پرورش 4 2ماه اجراي طرح 5 2هفته ورود داده ها به رايانه 6 2هفته تجزيه و تحليل داده ها 7 1ماه تهيه گزارش نهايي 8 خسته نباشید.

51,000 تومان