صفحه 1:
پسم حمن الرحیم نام و نام خانوادگی : محدثه یوسفی کیا نام درس: تفکر موضوع تحقیق : اضطراب چیست ؟ معلم مریوطه : سرکار خاتم محمدی كلاس : 7/11

صفحه 2:
اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر ناخوشایند و و دلواپسی با منشاء ناشناخته. که به فرد دست:«,آس_مبهم می‌دهد و شامل عدم اطمینان» درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلا استرس زا بوده‌اند يا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می‌شود. همة انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند» ولی اضطراب مزمن و شدید شیرعادی و مشکل‌ساز است. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در خانم‌ها. طبقات کمدرآمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده .بيشتر ديده مى شود

صفحه 3:
تنیدگی (استرس) با ب استرس و اضطراب در لغت جنبيدن. لرزيدن» میدن يريشان حالشدنء يكديكر را با جيزى زدنء بهم واكوفتن» آشفتكىء بى تابى. بى آرامى مىباشد اينها كلماتى هستند كه در زندكى روزمره. برای توصیف حالات و احساسات بسیار استفاده می‌شوند: به طور مثال. به‌هنگام سخنرانی در برابر جمع. به‌هنگام امتحان. به‌هنگام مشکلات مادی, تأخیر سر یک قرار و ... هنگامی که در شرایطی چون شرایط فوق, در سخنان خود از اين دو کلمه استفاده می‌کنیم. توجه چندانی به تفاوت موجود میان آن دو نداریم؛ ولی به طور مثال هنگام سخن گفتن از مشکلات روحی شایع در کودکان و نوجوانان. بايد دقيق تر بود و تفاوت ميان ء اضطراب مرحلة پیشرقتة روان‌شناسی‌استرس و اضطراب را به خویی ذرک کرد. در در می‌آید که برای‌بهداشت روانی است که هنگامی به صورت یک مشکل استرس مزمر فرد يا اطرافيانش رنج و ناراحتى به‌وجود آورد يا مانع رسيدن او به اهدافش شود ويا در .انجام كارهاى روزانه و عادى او اختلال ايجاد كند اضطراب هنكامى در فرد بروز مى كند كه شرايط استرسزا در زندكى او بيش از حد طولانى بدن نتواند به مرحلة مقاومت دستكاه عصبىشود يا بهطور مكرر رخ دهده و يا ینکه تنيدكى بايان دهد و بدن براى مدتى طولانى همجنان بسيج باقى بماند. در اين صورت بدن .فرسوده و در برابر بيمارىهاى جسمى و روانى (مانند اضطراب) آسیب پذیر مى شود

صفحه 4:
:عوامل زیست شناختی و جسمانی در افراد مضطرب. میزان بعضی از هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است؛ بنابراین هر آن‌چه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود. »ردنت کم‌کاری یا پرکاری :۱ :,برای بدن خطر محسوب می‌شود. که هورمون ۰:۰ *.::,پایین بودن قند خونء وجود غده‌ای در غدد از این عوامل ثلب تولید می‌کند و بی‌نظمی ضربان‌های ابی‌تفرین .هستند

صفحه 5:
:عوامل محیطی و اجتماعی : عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود. مانتد مشکلات خانوادگی, ‎a‏ جدایی و طردشدگی... از عوامل محیطی می‌توان بسمارء» زار ا#تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره ره همچون یکی از نزدیکان»... نام برد

صفحه 6:
‎Ss:‏ تي عوامل ‏است و احتمال اضطراب در فرزندان (نتمكديكى از مهم‌ترین عوایل اضطراب افراد مضطرب بسيار بالا است. البته الكو قرار دادن رفتار يدر و مادر و يادكيرى و تكرار كارهاى آنان نقش مهمى در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعى): ولى تحقيقات و بررسىهاى انجامشده بر روى حيوانات و دوقلوهايى كه با هم يا جدا از هم زندگی می‌کنند و از والدین مضطرب به دنیا آمده‌انده نشان می‌دهند ‎ ‏به. که عوامل ژنتیکی نیز بسیار موّثرند. با این وجود باور نمی‌رود که خصوصی در این مورد نقش داشته باشد, بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی را به دنبال دارد. طبق آخرین تحقیقات ‎ay‏ نظر می‌رسد که عوامل ترس از مکان‌های باز و اختلال هراس_ژنتیکی در بعضی انواع اضطراب مانند نقش زيادى دارد ‎

صفحه 7:
: اضطراب مرضی در ابتدا فرويد. ۱۹۳۶ اضطراب را واکنشی به تراکم تنشهای غریزی در نظر گرفت. در این منظر اضطراب گرایش سیستم عصبی ‎hall a‏ یا حداقل ثابت نگاه داشتن کمینت هیجان غرایز متراکم شده است. نظریه اول فروید در خصوص اضطراب بر مبنای مفهوم سازی کاهش-تدش در انگیزش استوار است که در آن انگیزه در جهت کاهش يا تخلیه تنش های غریزی عمل می کند و اضطراب محصول این تنش است. فروید» ۱۹۲۶ بعدها در خصوص ارتباط مستقیم بین اضطراب و تنش متراکم حاصل از غرایز ارضا نشده تردید کرد. وی با انتشار بازداری» دناد مرضی و اضطراب » مفهوم سازی جدید خود در خصوص:..را را به میان آورد. بر این اساس. اضطراب علامت خطری به شريهة زر اساس نحا ككترية [فسسص ياست احتمال قرب الوقوع یک ضرية ."فرويدء "جدايى از موضوع عشق و يا عشق موضوع است

صفحه 8:
عوامل جانبى مؤثر در ابتلا به اضطراب نادرست نيز درتغذده#طبق كفتههاى بعضى از متخصصان» > اتید آمسته‌ابتلا به اضطراب نقش دارد. كمبود بعضى از » باعث تسریع در ابتلاویتامین ب۱۳ و اسد فولیک. منبزیم به آن می‌شوند وان‌گردان داروهای ومواد مخدراستفاده از (که باعث ایجاد علایمی شبیه به.::: ,برخی از ضایعه‌های می‌شوند)اختلا ‎plows‏ علایم

صفحه 9:
انواع اختلالات اضطرابی به طور کلی اختلالات اضطرابی شش نوع هستند که هر کس می‌تواند به یک یا چند نوع از آن دچار شود

صفحه 10:
اختلا_ اخظ ات فا این حالت در افرادی دیده می‌شود که به‌طور مداوم نگران وقوع اتفاقی هستند. موضوع این نگرانی‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد: نگرانی از بیمار شدن فرزندان. نگرانی از مرگ یکی از آشنايان» نگرانی شباهت داردا. ...از ته گرفتن غذا... این حالت به مرحلة مقاومت .و خطر چندانی ندارد از علایم آن می‌توان تپش قلب. بی‌قراری. خستگی. بی‌خوابی. تنگی .نفسء اختلال در تمرکز و حافظه را نام برد

صفحه 11:
pl ‏اختلا‎ این افراد دچار حملات اضطرایی ناگهانی می‌شوند که معمولاً چند دقيقه یا گاهی بیشتر به طول می‌انجامد. این حملات بسیار اتفاقی» و طوری رخ می‌دهند که عامل تحریک کنندة اصلی مشخص نیست. افراد مبتلا به این نوع اضطراب اغلب جوان هستند احساس تنگی و فشردگی در قفسة سینه. تیش شدید قلب. عرق ‎oot‏ لرزش گیجی. احساس از دست‌دادن تعادل.... از علایم آن هستند؛ ولی این علایم آنقدر گسترده هستند که افراد فکر می‌کنند . شده‌اند و می‌ترسند که بمیرندس کته تلبی‌دچار

صفحه 12:
است که طی آن فرد ازترس مرضی‌شایع‌ترین نوع ترس‌های خاص مواجهه با بعضی موقعیت‌هاء فعالیت‌ها یا اشیاء اجتناب می‌کنده مانند بعضی از حیوانات (عنکبوت موش, مارمولک....» بلندی درياء خون. مرگ... هر چیزی می‌تواند باعث این نوع اضطراب (که خطر خاصی و ترس از اجتماع افل »ترس از مکان‌های بستدبه دنبال ندارد) بشود. ترس از مکانهای ناز (که افراد مبتلا به آن از حضور در فضای باز وا پر ازدحام و شلوغ و خروج از محیط منزل خودداری می‌کنند. اين اختلال معمولاً در نوجوانی شروع می‌شود. ولی سابقة آن می‌تواند به و تجربة اضطراب جدانی ذر آن زمان برگردد) از این‌دوران کودک نوع اضطراب هستند

صفحه 13:
اضطراب اجتما شروعنوجوانى يا اوايل كود 5._اين نوع ترس در اواخر می‌شود و ترس و شرمساری از اشتباه کردن» صحبت كردن در جمع. غذا خوردن» سرخ شدن يا لرزش صدا و... در برابر جمع است و و با خجالت ساده تفاوت دارد. این ,حالت اغطراب مانع شناحت افراه جدید می‌شود و فرد را به انزوا و گوشه‌گیری می‌کشاند

صفحه 14:
c | ‏اختلا‎ در این حالت فرد افکار یا اعمالی را برخلاف میل خود تکرار می‌کند. فکری یا وسواس عملی یا هر:.-: ...این بیماری می‌تواند به صورت » فرد قادر نیست فكرءوسواس 53.: .دو در فرد ظاهر شود. در احساس يا عقيدهاى تكرارى و مزاحم را از ذهن خود بيرون كند. افکار وسواسی می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده. وحشت‌آور یا وحشیانه باشد. افکار وسواسی می‌توانند باعث شوند که فرد به سمت عادات وسواسی گرایش پیدا کند. یعنی عمل یا اعمالی را به طور مکرر انجام دهد (وسواس عملی). مانند شستن مکرر دست‌هاء بالا کشیدن بینی.... اعمال وسواسی هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارند

صفحه 15:
‎Pest‏ ای پس از رویداد ‏را به نام سندرم موج انفجار نیز می‌شناسند. اختااا, تنش‌رای يس از رويداد این حالت مربوط می‌شود به حادثه‌ای راز قبیل جنگ» تصادفات شدید» سوانح طبیعی....) که با استرس شدید هیجانی همراه است و شدت آن می‌تواند به هر کسی آسیب برساند. یک‌دوم افرادی که دچار چنین استرس شدیدی می‌شوند تکراری, خاطراتی مبهم ولی فراگیرنده:خویهای‌علایم مربوط به آن را (مانند از دست رفتن تعادل و پرخاشگری شدید....) پس از گذشت حدود سه ماه از دست می‌دهند. هرچه اقدام‌های لازم برای درمان زودتر انجام گیرد. احتمال ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمتر می‌شود. در صورتی که اين حالت بیش از چند ماه طول بکشد. احتمال این که تا آخر عمر با فردباقی بماند بسیار زیاد می‌شود ‎

صفحه 16:
تشخیص اضطراب و درمان آن در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. چون شخصیت آنان طی این دوره شکل می‌گیرد. بسیاری از کودکان زمانی که در شرایط جدیدی قرار می‌گیرند. دچار اضطراب می‌شوند و واکنش‌های متعددی را از خود بروز می‌دهند (لکنت زبان» آویزان شدن به يدر و مادرء خجالتی شدن, جویدن ناخن, ...). وظيفة والدين در اين موقعيت اين است كه با او با صبر و حوصله برخورد كنند و به او اعتماد به نفس لازم را براى مواجهه با آن شرايط بدهند. تشويق والدين در ارتباط بر قرار كردن فرزندان با محيط خارج از خانه و افراد غير فاميل بسيار مؤثر است. بسيارى از والدين از اين احساس فرزندشان تا روزى كه به مشكل برخورند (مثل اولين روز مدرسه) بى اطلاع هستند. يكى از شايع ترين دلايل دل درد دبستانى ديذه مىشود: ترس و اضّطراب آنها از مذرسه انسث کودکان که در حالت تهوعو نكرانى يدر و مادر (از ورود تازة كودك به مدرسه. وضعيت درسى او و ...) باعث انتقال آن به فرزند مىشود و اضطراب او را افزايش مىدهد. از اختلالات اضطرابى شايع در كودكان > ترش از مدرسهه اضطراب امتحان و اضطرابجذایی را نام برحاضطرات اختفاعیمی ترا

صفحه 17:
:جدیدی در او پدید آید. در آين زمینه می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد اضطراب ناشی از پذیرفته نشدن از جالب همسالان در این مرحله از زندگی خویش به شدت به همسالان خود گرایش دارند و به دنبال نوجوانان برقرارى ارتباط و دوستي با آثان هسكند. والدين بايد نياز طبیعی مورد توجه همسالان قرار كرفتن فرزندشان را درك كنند و براى دوستان او احترام قائل باشند. همجنين حفظ اعتبار و شخصيت نوجوان در مقابل همسالان بسيار مهم است. ترس از برقرار كردن روابط عاطفى و اجتماعى و سرزنشهاى والدين در انتخاب دوستان به دليل متفاوت بودن فرهنك و آداب و رسوم و ارزشهاى خانوادههاء باعث اضطراب در نوجوان مىشود. براى جلوكيرى از ينهان کاری. پدر و مادر بايد در زمان مناسب و با منطق و ملايمت او را متوجه نتايج نامطلوب معضی از معاشرت‌ها کنند. تغییرات جسمی احساس خجالت.با::ٌنگرانی و اضطراب در اين مورد می‌تواند ناشی از دیررسی یا زودرسی نا آگاهی و یا ترس از شرایط جدید و ناتوانی در تطابق دادن رفتار خود با اين شرایط باشد. برای جلوگیری از اضطراب. پدر و مادر یا مربیان باید به طور مناسب و شایسته. نوجوان را (قبل از پیدایش علایم ثانوية بلوغ) در جریان مسائل مربوط به تغییرات جسمانی و آثار .روانی آن بگذارند

صفحه 18:
بروز رفتارهای پرخاشگرانه = مخالفت با افراد مختلف در خانه و یا خارج از آن» از خصوصیات بعضی از نوجوانان است که ممکن است با پرخاشگری کلامی یا غیر از آن همراه باشد. عدم توانايى كنترل اين رفتار پرخاشگرانه باعث اضطراب در بسیاری از نوجوانان می‌شود. برای جلوگیری از این حالت. تربیت مناسب والدین» مقاوم ساختن فرزند در برابر سختی‌ها از دوران کودکی و ایجاد امنیت روانی می‌تواند مؤثر واقع شود. امر و نهی‌های غیر اصولی و محدودیتهای بی‌مورد در کسب استقلال و آزادی. باعث تحریک عصبانیت و خشم‌های کنترل نشده در نوجوانان می‌شود. والدين بايد به نوجوان بیاموزند که به هنگام خشم» منطقی برخورد کند و بدون توهین و تحقیر دیگران عواطف خود را بیان کند. همچنین باید به او بفهمانند .که نحوه برخورد دیگران با او تا حدی نتیجه رفتار خود او با دیگران است

صفحه 19:
ترس از مستقل شدن 2 یکی از عمومی ترین نیازهای نوجوانان داشتن استقلال و آزادی است. کسب استقلال در بسیاری از نوجوانان باعث اضطراب می‌شود. از جمله مشکلاتی که طی دستیابی به استقلال در نوجوانان دیده می‌شود. تضاد و دو گانگی است. یعنی نوجوانان با این که می‌خواهند و می‌دانند که باید مستقل شوند. از استقلال می‌ترسند. ناآگاهی از وضعیت پس از استقلال. یکی از دلایل اصلی » والدین باید به:۰ این لمر است. برای جلوگیری از ابتلا به اضطراب و نوجوان اعتماد به نفس و جرات تجربه کردن دهند و برای او امنیت روانی فراهم کنند. دادن مسئولیت و فرصت به نوجوان و اجازهٌ اظهار نظر و تصمیم دربارة امور مربوط به خود. بدون تنبیه و تحقیر او به خاطر اشتباهاتش باعث می‌شود تا او از خطاهایش عبرت بگیرد. راه‌های مختلف زندگی را بیاموزد و برای مستقل شدن آماده شود

صفحه 20:
راه‌های پیشگیری از اضطراب نبرای جلوگیری از اضطراب راه‌های مختلفی وجود دارند. می‌توان موارد زیر را مثال زد رژیم غذایی سالم متنوع و حاوی انواع مواد لازم به میزان متعادل در حفظ سلامت بدن نقش‌غذاهای‌استفاده از اتاسی داد فعالیت بدنی به طور منظم کردنبه خصوص به طور,منظم یکی از راههای پیشگیری وادرمان اضظراب است: و پیاده‌روی تندر و سریعابه عدت ۴۰ دقیقه میزان اغتطراب را به طور متوننط.تا 2۱۴ کاهش و گردش خون, حفظ د.-۰157 تنف-سی‌می‌دهد. به علاوه» ورزش کردن باعث بالا رفتن کارایی باعث افزایش آرامش می‌شوند و .۰ "تعادل وزن و شادابی فرد می‌شود. ورزش‌هایی نیز چون در جلوگیری از اضطراب بسیار مفیدند ايش اعتماد به نفس بالا باعث مى شود تا بدن بتواند از حداكثر از نيروى خود براى مقابله با استرس اعنماد نه سر استفاده کند

صفحه 21:
عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن هنگامی که افراد دچار فشار روانی می‌شوند. به طور غریزی از صحنه عمل و اجتماع کنارکشیده و به گوشه‌ای پناه می‌برند. در حالی که گوشه گیری باعث تشدید استرس می‌شود. ارتباط با افراد و دوستان؛ به خصوص کودکان که می‌توانند فرد را به خنده وادارند. .باعث از ياد رفتن نگرانی حتی برای مدتی کوتاه می‌شود حمایت اجتماعی وجود حمایت اجتماعی در زندگی هر فرد باعث می‌شود تا او در مقابل بحران‌های زندگی برای دفاع از خود سپری داشته باشد که به آن تکیه کند. حمایت اجتماعی؛ احساس امنیت و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و فرد را در مقابل استرس و فشار روانی مقاوم تر می‌سازد انديشيدن به زمان حال ن به زمان حال و كنار كذاشتن رؤياها و آرزوها براى موقعيتهاى مناسب تر آرامش ذهنى را افزايش مىدهد. همجنين مشغول كردن ذهن به كارى كه در حال انجام است و فكر نکردن به زمینه‌های اضطرابزای آن بسیار مؤثر است

صفحه 22:
كسب اطلاعاث در مورد شرايط بى اطلاعى از موقعيت فشارآور باعث استرس و اضطراب بيش ترى در افراد مىشود. كسب آكاهى و اطلاع از شرايط و مواردى فرد كه با آنها مواجه خواهد شد سبب مىشود كه كمتر دجار نكرانى و دلوابسى شود. به طور مثال در جريان كذاشتن بيماران از نحو عمل و :دردهاى يس از أن باعث مىشود تا آنان كمتر عجار اضطراب شوند خنديدن خنده از سالمترين رادهاى جلوكيرى از فشار روانى است. به هنكام خنده هورمونى ضد درد (كه باعث احساس خوشی و سلامتی در شخص می‌شود) در مغز آزاد می‌شود و میزان هورمونهای استرس زا در خون پایین می‌آید ابراز هيجان بر روى كاغذ نوشتن سادة هيجانات و احساسات بر روى كاغذ موجب تسكين فشارهاى روانى ناشى از .رويدادهايى جون از دست دادن شغلء مشكلات خانوادكى و ... مىشود

صفحه 23:
درمان بعضی ازتمواره اعطراب اضولا بتماری نیستند و بدون نباز به پزشک امی‌تواند درمان شود. به این موارد. اضطراب طبیعی می‌گویند که طی آن اضطراب به خوبی توسط بیمار کنترل و برطرف می‌شود (مثل اضطراب ناشی از امتحان). اضطراب طبیعی می‌تواند با روشهایی از قبیل حمام گرفتن به مدت طولانی؛ تنفس عمیق, صحبت کردن با شخصی مورد اعتماد. استراحت در یک اتاق تاریک و ... تحت کنترل درآید مراجعه به پزشک زمانی ضروری می‌شود که خود درمانی فرد جواب ندهد. یا فرد دچار هراس بیش از حد یا علایمی جدید و غیرقابل توجیه شود. در آن صورت پزشک درمان یا ‎on‏ غیر داروبی (روش‌های کلاسیک) را به او پیشنهاد می‌کند. از داروهایی که‌داروی ‎Le‏ برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان فلوکستین (پروزاک)؛ ... را مثال زد. درمانهاى ‎٠١‏ (برای مدت کوتاه» سرتالین-::۲۰ .-.:اداروهایی از خانوادة ‎ae‏ كاه در برخی بیماران دارای عوارضی هستند. از بین درمانهای غیردارویی می‌توان ),لثنا حساسیت زدایی, توقف تفکر» سرمشق دهي بيوفيدبك و... را مثالآرامسازى (تنآرام, زد. در اين روشها به بيار آموزش داده مىشود كه بدن خود را براى مقابلة مؤثر و مستقيم با عوامل تنشزا آماده كند. أدرمان استرس و اضطراب در دو هفته]

صفحه 24:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان