تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 23 اسلاید تعریفی از اطلاعات و جامعه اطلاعاتی تعریفی از داده و اطلاعات و دانش

reyhanehmirzaiy1378

صفحه 1:
بسم الله الرحمن 8 الرحیم

صفحه 2:
* موضوع: نظام اطلاعاتی 9 جامعه

صفحه 3:
* مقدمه * نظام * نظام اطلاعاتی * منابع اطلاعاتی یا تولیدکنندگان اطلاعات * کانال های ارتباطی * بهره كيران اطلاعات منایع

صفحه 4:
معدمه * هر نهاد اجتماعی با وجود کارکردهای متعدد دارای یک (برتری 50105 د انجام بك وظيفه و كاركرد خاص ‎on ee eee‏ .> معناى (استقلال كاركردى) نهاد هاى 2 انس دعبن حال اين نهادها داراى (وابستكى كاركردى) نيز هستند و كاركردهاى انها در تعامل و بيوند با یکدیگر قرار دارد. * براساس نظریه ی پارسونز یک (نظام اجتماعی) دارای چهار اقتضای کارکردی است: 1. تطبیه 2 كسب هدف 3. انسجام 4 حفظ الگو

صفحه 5:
* امروزه, نظام يا سیستم واژه ای است مصطلح که در قالب های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد مانند: سیستم مدیریت, سیستم برق» سیستم آموزش... * به طور عام نظام را جنين تعریف کرده اند: ((مجموعه سازمان يافته اى از اجزاء متعامل و مرتبط كه عمدا به وجود آمده تا به شكل وحدت يافته اى هدف هاى معين را متحقق سازد))

صفحه 6:
نظام * اجزاء درون نظام کارهایی را انجام می دهند که به هر کدام از این کارها یا فعالیت ها (فرایند) گفته می شود. در واقع فرایند وا 2 ملكردهاى اجرات نظام براى بيشبرد اهداف است. به عبارت دقيق ترء فرايند تغيير به سوى هدف با استفاده از مکانیزم بازخورد است. هر فرایندی دارای هدف, ساختار و نتیجه است.

صفحه 7:
‎j polis‏ تشكيل ؛) دهنده نظام ‏بازخورد ‎

صفحه 8:
نظام اطلاعاتی 205 ]1 اء > هم ببوسته و متعادل است که با هم يى كل واحدى را تشكيل مى دهند و هدف مشتركى دارند. هر نظامى با ينج عنصر درون دادء برون داد تبدیل, سازو كار بازخورد و كنترل در يى تحقق هدف يا اهدافى است و حركت نظام به گونه ای است که درون داد به برون داد, تبديل مى شود. بازخورد. داده هایی درباره عملکرد نظام است و کنترل شامل نظارت و ارزشیابی بازخوردهاست (اوبراین و ماراکاس, 2007) به طوری که حلقه بازخورد اطلاعات را از برون داد نظام کسب می کند و آن را برای سازوکار کنترل قابل دسترسی قرار می دهد. سازو کار کنترل, علائم بازخورد را با اهداف تطبیق داده و منجر به انتقال علائمی به عنصر درونداد مى شود تا وقتى لازم است, نظام عملیانش را تغییر دهد ( مک لوید, 12:1378).

صفحه 9:
نظام اطلاعاتی ال ان و زوس هاء مواد. رسانه هاء تولیدکنندگان و 1 25157 5د يه سروه أى منظم انتقال اطلاعات را در زمینه, فعالیت یا سازمان خاصی عملی می سازند. اطلاق مى 1 للا تسمل اشت بر مجموعهاى مركب از ييام هاى اطلاعاتى اشخاصى كه اطلاعات را توليد و استفاده مى كنند, 0 ا ات را آمازه سازی می نمایند. و یک رشته از الگو های رفتاری, رسوم و سننی که مطابق آن این اشخاص و موسسات مناسبات مشترک برقرار می کنند))

صفحه 10:
* از دید کلی نظام اطلاعاتی در جامعه دربردارنده سه عنصر است: (ویسمان,1373: 27) 1.منابع اطلاعاتی بالقوه یا تولیدکنندگان اطلاعات (ع) 2.مجتمع کانال های موجود که حامل مجموعه پیام هاست (ع) 3.گیرنده های بالقوه بی شمار با بهره گیران اطلاعاتی (8)

صفحه 11:
ابع اطلاعاتى يا توليد كنندكان اطلاعات | اطلاعات مدون برای انتشار مانند دست ‏ اطلاعات مدون با هدفی غیراز انتشار ‏ اطلاعات نامدون و غیر رسمی مانند نوشت مقاله های نشریات مانند گزارش های منتشر شده حرف ها. سخنرانی ها و گفتگوها انهاه قاق تشرو توزية | ۱ بهره گیران اطلاعات نمودار ۲: گردش اطلاعات در یک کشور(برگرفته از: داچن, ۱۳۷۶)

صفحه 12:
منابع اطلاعاتی یا تولیدکنندگان اطلاعات * تولید اطلاعات به پایگاه اجتماعی نویسنده, حیثیت شغلی اش 0 لس طلهات اجتماعي, اقوامى كه آثار وى را مى 1 21 5 آد أقوام از آن مى يذيرند, رابطه ميان 5 ای خواشگان با جنبه های مختلف فکریء فلسفی, روانی و عاطفی او برمی گردد. برد تاریخی و ‎ea ents‏ زر است. رابطه نویسنده با مردم | ان هدر رادگاه وی و چه در بیرون از حوزه زبانی, فرهنگی, سیاسی و ملی نویسنده نیز در حیطه کار تولید است ( اسکارییت, 1376).

صفحه 13:
۰ اطلاعات مدون به طور متعارف به شکل هایی مانند مقاله, کتاب, کاس وت پابان نامه نقشه. مواد دیداری و شنیداری: 2 ۱ ور هات متتلف الکترونیکی ارائه می شوذ. اين ‎cum alee |‏ ممکن است درقالب منابع رذیف اول ا 0 و تنل تمایه نامه ها و یا ردیف سوم دسته بندی شوند. گزارش های منتشر نشده و مواد نیمه رسمی که گاه ((ادبیات سایه)) نامیده می شوند- مانند یادداشت ها و مکاتبات داخلی, صورت جلسات سازمان ها و موارد مشایه- اطلاعات ‎emai ese‏ ره .5 سار هی آیند. سخترانی ها و گفتگو ها در زمره اطلاعات نامدون قرار می گيرند (داچن, 1376).

صفحه 14:
کانال های ارتباطی 20 ی کانال ها رایط اساسی بین منابع یا ی ال گیرندههاست. بين تولید و دریافت 117 ماد اجتماعى بسيارى صورث مى كيرد. بدون اين كانال ها انتقال اطلاعات عليل خواهد شد و عواقب 20 1 1ك حإشمه به بار خواهد أورد. کانال های ‎١ steen|‏ عل اطلاعاتى, موسسات اجتماعى هستند- خواه ‎merle‏ سل باشند خواه وابسته به یک سازمان مادر باشند. این عوامل. سازمان هایی هستند که هر یک در جامعه ‎meee‏ 0000© ۳ تدرت وتحرک سازمانی خود را دارند. انگیزه اصلی یک سازمان ممکن است. فراهم کردن امکانات آموزشی باشد یا ارتقاء بعضی فعالیت ها, نظرات و علایق و یا ممکن است هدف بهبود رفاه اجتماعی یا صرفا کسب درامد باشد.

صفحه 15:
کانال های ارتباطی ۰ هنگامی که کانال ارتباطی رویکردی اقتصادی دارد فشارهای ناشی از افزایش هزینه ها تمام کانال ها را وادار می کند تا وا و راب خداکتر برسانند. ‎١ 1‏ تا تدای ی برای حمل پیام نیستند. ناشر مهم ترین ارگان است. ‏* چنانچه کار انتشارات را به عملیات مادی محدود کنیم. می توان آن را در سه مقوله ((گزینش)), ((ساخت)) و ((پخش)) يه ‎٠0‏ ]1 و عامل باهم در پیوند و چرخه کار نشر را ‎wo‏ سازند. ‎

صفحه 16:
0220 اطلاعات * بهره كيران اطلاعات مهم ترين جزء نظام و حلقه يايانى انتقال 1 250 0 راقع أنها علت وجودى تمامى سرمايه 200002 كه راى بهيود ذخيره سازى, بردازش و 1 20 اكلا إل وت كيرد.اساسا فلسفه وجودى نظام اطلاع رسانى برآوردن نيازهاى اطلاعاتى بهره كيران است. هر ‎٠‏ 15 |اطلاعات نهایتا بهره گیری اطلاعات نیز هست., زیرا به ندرت بدون استفاده از اطلاعات موجود. ‎men amen ele‏ لد مت شودتمام اشخاص حقیقی و حقوقی جزء بهره گیران اطلاعاتی هستند.

صفحه 17:
| او (13760) در حوزه نیاز های اطلاعاتی بهره گیران انجام فعالیت های زیر بسیار اهمیت دارد: 1 ارزیابی جامعه دریافت کننده خدمات 2 بررسی نیاز های اطلاعاتی بهره گیران در مقیاس ملی و به صورت مقوله بندی شده 3. آماده کردن بهره گیران به گونه ای که بتوانند از نظام اطلاع رسانی بهره برداری کنند

صفحه 18:
‎ :‏ ان ری (1380) هر فعالیت اجتماعی مبتنی بر ‎leuk!‏ ات و از این لحاظ تمام عملیات مربوظ به روا ی ولید با خدمات نیازمند اطلاعات است. در هر موقعیت اجتماعی, برقراری ارتباط و نوع اطلاعات جذب شده ۱ . دواست اطلاعانی گيرنده, تمایل وی به جستجو ا ی ترس وی به کانال اطلاعاتی و توانایی او در استخراج اطلاعات از یک پیام بستگی داشته باشد. ‎

صفحه 19:
* خواست اطلاعاتی هنگامی آشکار می شود که مواردی استفاده از آن اطلاعات از قبل پیش بینی شود. ((استفاده)) از اطلاعات بايد به نحو كسترده ای درک شود. اما موارد استفاده افراد از اطلاعات به قدر انگیزه هایشان دارای تنوع است. اطلاعات در پیشبرد کارها مورد استفاده قرار می گیرد. هر ۲ ۱ ۰ ۳ #عالیت خاصی را نشانه گیری می ‎“HS‏ ‏نوع فعاليت ها به موقعیت های اجتماعی افراد که درگیر هستند مربوط باشد.

صفحه 20:
موقعیت اجتماعی هر فرد را می توان تا حدودی با توجه به ‎eae Tee‏ ی زا انا درگیر است تعبین نمود. لذا ما با زنجیره ای از نفوذ ها رو به رو هستیم که عبارت اند از: موقعیت اجتماعی فعالیت ها استفاده از اطلاعات خواست های اطلاعاتی رفتار ارتباطی

صفحه 21:
تال بان سب عنصر اجتماعی منابع اطلاعاتی. کانال ‎sla‏ ارتباطی و بهره گیران اطلاعاتی رابطه انکار ناپذیری وجود دارد. هرگاه فرایند تولید اطلاعات در واحدهای مختلف, نظام ار ند نكن کل نظام دچار ناتوانی خواهد شد و نیاز اساسی تصمیم گیری یعنی دانش را فراهم نخواهد آورد. ار رف > اطلاعات تولید شده به صورت پراکنده, قابل 2 ۹( باند آنها را به گونه ای خاص سامان دای را نظام اطلاع رسانی جامعه است که اطلاعات پراکنده را به گونه ای گردآوری کند و سامان بخشد که بتوان أن را به منزله مجموعه ای انعطاف پذیر و متناسب با اهداف گوناگون بازیابی کرد. نظام اطلاعاتی می تواند به عنوان ابزاری توانمند برای بررسی سیاست, جامعه و فرهنگ کشور مفید باشد و به منزله بستر حیات بخش و شکوفاگر انديشه ها و حاوری عناصر سازنده شخصیت انسان ها به کار بیاید.

صفحه 22:
داورپناه. محمدرضاء (۱۳۴۱- ).اطلاعات و جامعه:(ویرایش دوم با اصطلاحات و اضافات). تهران:چاپارندبیزش, 1۳۹۱ نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. سال چهل و چهارده. شماره ۰۵۲ تابستان. ۱۳۸۹ ص ۱۳۹-۱۱۳

صفحه 23:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان