صفحه 1:
صفحه 2:
اعتبارسنجی -هدف آزاد xt
دکتر مقامی
رحیمه دلیجه
بهارهه
صفحه 3:
تاریخچه الگو Fut
* یکی ازباسابقه ترین الگوهای
ارزشیابی
plus ede! jel *
نظرمفهومی از کلمه ۱ل<7:() به معنای مسئول دانستن ونسبت
من استفاده ازاين طرح در آموزش عالی:انجمن نورث-
سنترال(دانشگاههای شمال مرکزی آمریکا)
صفحه 4:
تعریف الگو .+
i
آفنظر آدلمن
فرايند کنترل <a ميان درآموزش میدآنگگتون 115
رسنجی میتوان به با زبین uri كية هردو
We به بازیینی وسنجش کیفیت يا هردومقصود دست
صفحه 5:
اهداف الگو Fut
۰ قضاوت ورتبه بندی سازمانها با استفاده از استانداردهای ویژه
* ترغیب اعضا نسبت به بهبود کیفیت برنامه
* اطمینان از اینکه سازمانها به شاخص های مربوط به
8 اردهای تعیین شده دست يافته اند یانه؟
ست اولان تصوير كمى از عوامل مورد ارزيابى
صفحه 6:
الگوی اعتبار سنجی به دو بخش تقسیم میشود
ارزیابی درونی:نوعی ارزیابی تکوینیمعمولا محرمانه»جهت ارتقای کیفیت نظام
فقا حت
ارزيابى بیرونی:تضمین کیفیت وتاییدصلاحیترتبه بندى
صفحه 7:
اهداف ارزيابى درونى في
*:برانكيختن دست اندركاران نظام براى مشاركت در بهبودى برتامه
SoS * کردن به خود ننظیمی امورنظام
* بهبود بخشیدن به كيفيت نظام
دای میزان تطابق هدفهای نظام باوضعیت موجود وَتَراّاس
برنامم(یزی برای فعالیت آینده
صفحه 8:
فرايند ارزيابى درونى 4
در قرایند ارزیابی دروئن:ابتذا باید.غوانتل مورد ارزیابی: وسپسملاگهای مزبوط به آنها Ae...
مشخص کرد.
0 مثلا دریک نظام آموزش عالی:
* جایگاه سازمانی, سازماندهی,تشکیلات ومدیریت
ه انتخاب مدیر,ویژگیهاومدت مدیزیت
بع هیئت علمی باآثار علمی وبارپژوهشی
گه نظام مورد ارزیابی برای 5سال
صفحه 9:
ملاکهای دانش آموختگان
#پسرنوشت شغلی دانش آموختگان ۲
* نسبت بیکاری برحسب دوره ومدت آن
۶ نسبت ادامه تحصیل
“ya ها وآثارعلمی دانش آموختگان
صفحه 10:
Fut wig)? مراحل رویکرد ارزیابی
an
* آشنايی اعضای نظام مورد ارزیابی باهدف ارزیابی درونی وملا
انجان آن
۶ تشکیل کمیته ارزیابی درونی وتقسیم کاز
٠ تدوین جدول زمانبندی برای اجرای ارزیابی درونی
د مربوط به عوامل ٠ مورد ارزیابی
ff تعريلْهتَشَاتكرهاى موردنظر براى ارزيابى عوامل
شخصکردن داده های موردنیاز برای محاسبه نشانگرها
صفحه 11:
نکن 2
* درارزیابی درونی همه اعضا حالت آرمانی گروه راتصور
وضعیت موجود را با آن مقایسه میکنند درنهایت با تحلیل داده
بوسیله خود اعضا قضاوتی در رابطه با کیفیت نظام صورت
میگیرد.
* ازجمله شرایط لازم برای اجراق موفقیت آمیز ارزیاتی
جود سازوکارپاداش دهنده به مجریان ارزیابی درونی
صفحه 12:
فرایند ارزیابی برونی No
اجرای الگوی اعتبارسنجی دوهدف عمده دارد:
*پاسخگویی به افَرَادآذی,ربط
ای تحقق بهبود کیفیت,اجرای ارزیابی درونی لازم است ولی کافی
ye برای اطمینان از کیفیت آموزشی یک نظام علاوه
درونی تایید هیئت همگنان,ارزیابی بیرونی نیز لازم
صفحه 13:
مراحل ارزیابی برونی ie
* بررسی نتایج ارزیابی درونی توسط یک هیئت بازدیدکننده از
نظام
۶ دردسترس بودن استانداردهای تعیین شده.سپس قضاوت دررابطه
با میزان تطابق وضعیت موجودنظام با استانداردهای یاد شده که
ن امرتوسط یت را رتور
ودن شرایط لازم برای رتبه بندی هیئت باتوجه به
ba hl ۵ بندی
صفحه 14:
مراحل رویکردارزیابی برونی ۳1
* تشكيل كميته ارزيابى برونى بوسيله يى سازمان مهد
دررشته ذى ربط
* ندوین سیاستها ودستورالعمل Sly اجرای ارزیابی برونى
وتشکیل هیئت بازدیدکننده(هیئت همگنان)برای»ارزیایتی برونی
aa باتوجه به الزامات
#چتن هیئت همگنان بافرایند بازدید ازنظام
ت همگنان ازنظام وبازیینی گزارش ارزیابی درونی
رش ارزیابی برونی
صفحه 15:
نظام آموزشی در مقابل چه کسانی هرن
است؟
* تامین کنندگان بودجه
* قانونگذاران
* به طورکلی مردم پاسخگو است.
Sis | Laslett BS rele درنتیجه صروری «4
صفحه 16:
صفحه 17:
Fut قوت bla
+ اطمینان بخش به سازمان,آموزش گیرندگان درموردکیفیت ۳
شده
* بهبود کیفیت آموزش ازراه تدوین شاخصهاودستورالعملهای لازم برای
ارزیابی
ییق مراکز آموزشی برای بهبود دائمی ازراه ارزیابیهای مداوم
اهم كرد« امکان جمع آوری سیستماتیک اطلاعات درمورد
صفحه 18:
الگوی هدف-آزاد xe
مایکل اسکریون مبدع ارزشیابی هدف-آزاد است.
لكك نظريه خويش را اضما حظه وارزشیابی
هدفهاى كلى يى قدم غيرضرورى والوده كننده است:من درزمينه
يى رويكرد جانشينى شروع به كار كردم يعنى فقط ارزشيابى
عملی رامدنظر قرار دادم.ارزشیای آزاد است تاهر یافته ای
ملافظه نتايج كار سودمند است را جمع آوری کند.
صفحه 19:
اسکریون معروفترین شخصیتی که درباره ارزشیابی به قصد
به مصرف کننده کارکرده است:یکی از اندیشه های اسکریون
تمايزكذارى اونن ارزضياس تراكمس all as
ن که مبتنی برمصرف کننده است عمدتا یک
شچای تراکمی تعبین مقدار یادگیری فراگیران درطول
به منظور نمره دادن وصدور گواهینامه یا
های مختلف با یکدیگر است
اين ارزشیابی تعیین یادگیریهای متراکم در طول
است.
صفحه 20:
الگوی ارزشیابی هدف-آزاد درمقابل se
وجه تمایز دو الگو:
درارزشیابی مبتنی برهدف متخصصان اززشیابی هم مترصد کیفیت
هدفهای برنامه وهم علاقمند به این هستند که تا چه حد هدفها تحقق
یافته اند.
یابیهدف آزاد علاوه براینها بربازده پیش بینی نشده نیز
صفحه 21:
اهداف الگو xt
۶ بررسی پیامد قصد نشده
۶ بررسی میزان تحقق اهدف قصدنشده
* تدارک اطلاعات مفید درباره فراورده های آموزشی برای کمک
به تصمیم گیری بر انتخاب وخرید اين فراورده ها
اطبان ۱ ال ۱ ۱۲۱ امه هستند.
صفحه 22:
روش کیفی میباشد.
با توجه به اينكه روش مورداستفاده درالكوى سد ف
روشهای گردآوری داده های کیفی:
*مشاهده مستقیم
های کلامی مکتوب(حاصل از اسناد ومدارک,گزارش,پاسخ
شده بیپر سشنامه ها)
صفحه 23:
اصول بنیادی الگو roy
۶ اصل توجه به عینیت گرایی
۰ اصل پرهیز از جهت گیری
* اصل توجه به نیازهای مصرف کنندگان
صفحه 24:
کنندگان دربرنامه وارد
حاصل كار الكوى ارزشيابى اين است كه i
شود ودر پایان نيز سعى شود به طرق مختلف وبا ارزشيابى برنامه
آموزشی نشان داده
se et <a مصرف کنندگان توجه شده
\\-2
صفحه 25:
مزایای الگو Fut
۲ براساس موفقیت وعملکرد پیش بينى نشده استوار است 0
زمینه تَوَّآوری وابتکار برنامهوبزان-واوبه.همراه داشته باشد.اين الگو
به اهمیت اهداف ناخواسته ودرک تجربه یادگیری اذعان دارد.
y نابت هدف-آزاد جامعترازسایرارزشیابيهاست زیرا عامل
یابی درمورد كليه رفتارار رك 9 نتوتوگان در برنام هگانمگگ
ته شدها(لوناخواسته اطلاعاتی را بدست میدهد.
ن اطلاعاتی پیرامون هدف مطلوب,امکان ارزشیابی
صفحه 26:
مات ار +
ip” ;
از زشیایی نتایج حاصله همواره اشکانپذیر نیست:
۰ سوالهایی همچون چگونگی قضاوت وآنچه فراگیران بايد
ارزشیابی کنند را بی پاسخ میگذارد.
۶ هزینه بر است.
29
صفحه 27: