ادبیات و زبان

افسانه یک قورباغه

afsane_yek_ghorbaghe

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “افسانه یک قورباغه”

افسانه یک قورباغه

اسلاید 1: افسانه یک قورباغهاین افسانه را با اندیشه ، تفکرو توجه، دنبال کنید.

اسلاید 2: آقای Olivier Clerc, فیلسوف و نویسنده افسانه ای را پیش روی شما قرار می دهد که مفهوم آموزشی بسیار مهمی را در بر دارد. مساله مربوط به قورباغه ایست که به تدریج گرم می کنیم.قورباغه متوجه نمی شود که در حال پخته شدن است.

اسلاید 3: دیگی را پراز آب سرد کرده و قورباغه ای را به درون آن می اندازیم.

اسلاید 4: اجاق برقی را ابتدا با درجۀ کم روشن می کنیم آب درون دیگ به تدریج گرم می شود.اگر به تدریج دمای آب دیگافزوده شود قورباغه به هیچ وجه متوجه نمی شود

اسلاید 5: آب به زودی ولرم می شود. قورباغه با شادی حس می کند این گرمی مطبوع مناسب حالش می باشد.

اسلاید 6: دمای آب مرتب روبه افزایش است قورباغه در درون دیگ ازخود می پرسد آیا نیم پز شده ام؟غورباغه در درون دیگ استاز خود سئوال می کند آیا من پخته شده ام

اسلاید 7: آب اکنون به اندازۀ کافی گرم شده است.قورباغه این دمای اضافی را بازهم تحمل می کند در او احساس خستگی به وجود آمده ولی هنوز وحشت به او دست نداده است.

اسلاید 8: اکنون آب واقعاﹰ بسیار گرم شده است.قورباغه حس می کند که دمای آب غیر قابل تحمل شده است ولی در اثر این دمای بالا ضعیف شده و حال وحوصله جهش به بیرون دیگ راندارد.

اسلاید 9: درجۀ حرارت آب درون دیگ به جوش رسیده دیگر حسی در قورباغه باقی نمی ماند. قورباغه می میرد و سپس پخته می شود.

اسلاید 10: حال تصور کنید اگر همین قورباغه را در دیگی با آب 50 درجۀ سانتیگراد وارد می کردیم، واکنش او چه می بود؟ بدیهی است به مجرد برخورد با آب 50 درجه، با جهشی ناگهانی خود را به خارج دیگ پرت می کرد.

اسلاید 11: نتیجه ای که این آزمایش به دست می دهد این است: اگر تغییرات دما و یا هر تحول دیگر برای هر موجود به نحوی کند پیش آید، قورباغه یا هر موجود دیگر، به تدریج زیر بار تغییرات رفته و در او یا آنها شعور مخالفت و یا عکس العمل و یا حتی انقلاب ظهور نخواهد کرد.

اسلاید 12: اگر به اتفاقاتی که در اجتماعات بشری از بدو پیدایش انقلاب صنعتی پیش آمده با دقت بنگریم، شرایط اجبار شده بر قورباغۀ در حال پخت را پیدا کرده ایم. از قرن نوزدهم تا کنون تمام داده های اجتماعی ساکنان سیارۀ زمین به تدریج و به طور قطعی در چهار چوبهای اجباری قرار گرفته اند. چهار چوبهایی که پس از انقلاب صنعتی به وجود آمدند.

اسلاید 13: به نام پیشرفت در علم و صنعت اعمالی بر روی سیّارۀ زمین انجام می گیرد که از سیطرۀ فکر افراد بشر در پنج دهۀ قبل خارج بود. افزایش زباله به دلیل تولید زنجیره ای ، افراط و تفریط به دلیل پیشرفت در تولید و استخراج مواد از بطن زمین و سر آخر تمایل ـ نه بلکه شهوت ـ به مصرف، به دلیل تبلیغ صبح تا شب از رسانه های عمومی، شرایطی ایجاد کرده که در پنج یا حد اکثر ده دهۀ دیگر نوادگان ما قادر به ادامه زندگی ـ بر روی سیّاره ای که روز به روز برای ساکنان آن کوچکتر می شود ـ نخواهند بود. از بدو پیدایش انسانها هر فرد بشرپانزده هزار هکتار زمین در اختیار داشت در آغاز قرن بیستم این مقدار به سه هکتار و هم اکنون به یک ونیم هکتار به ازای هر نفر رسیده است.

اسلاید 14: همزمان با پیشرفت علم و صنعت، چگونگی زندگی انسانها به نحوی تحول یافته که به نظر غیر قابل برگشت می نماید. یعنی زمین نظیر دیگی شده که قورباغۀ در حال پخته شدن در آن است، منتهی این بار ساکنان سیّاره در دیگ قرار دارند. زندگی بهتر، تفریح بیشتر، مصرف بیشتر، شرایطی است که سیستم سرمایه داری متکی بر منافع مادی، برای افراد بشر فراهم آورده. باید اذعان داشت، این نوع زندگی لذت بخش و بسیار عالی است. ولی برای سیاره ای که گنجایش نه میلیارد جمعیت آینده را ندارد و هر روز زمین های زیر کشت آن کمتر می شود، ذخایر درونی آن ـ مواد سوختی، مواد معدنی و حتی آب آشامیدنی اش ـ نادر خواهند شد، شرایط اسفناکی را به وجود خواهد آورد. در این حالت است که زندگی برای نوادگان ما که به این مواهب عادت کرده اند غیر قابل تحمل خواهد شد.

اسلاید 15: تابلو سیاهی است که از آیندۀ زمین پیش روی ما قرار گرفته و بطور حتم منجر به خاموشی نژاد انسانها و هزاران نوع موجودات دیگر خواهد شد، اعلام خطریست که باید هم اکنون با جهشی ناگهانی خود و دیگر موجودات را از این دیگ جوشان بیرون بیاوریم. نظامهای حاکم بر جهان امکان بیرون رفت از این شرایط اسفناک را دارند و همانطور که اطلاع داریم در گردهمایی کپنهاک همراه با 8000 پژوهشگر بر سر این موضوع به شور نشستند. اما افسوس که تصمیم گیرندگان این اجلاس بجای کاهش دمای دیگ بر دمای زمین دو درجه نیز افزودند. یعنی بجای کاهش گازهای تشدید کنندۀ حالت گلخانه ای زمین، پذیرفتند که تا دمای دو درجه بالاتر از حد تعادل هنوز جای نگرانی نیست.

اسلاید 16: در دو دهۀ گذشته در اثر ورود گازها از خودروها، کارخانه ها و دامداری ها به جو سیاره، فقط ششدهم درجه افزایش دما داشته ایم. در همین دهۀ اول قرن بیست ویکم توفانهای دهشتناک صدها میلیارد دلار به همین آمریکایی هایی که در امضاء معاهدۀ کیوتو درنگ می کنند خسارت وارد شده است. سال گذشته شهر نیواورلئان را سه بار تخلیه کردند و معادل صد میلیارد دلار خسارت به این شهر وارد آمد. توفان نرگس در برمه سبب مرگ 144 هزار نفر و بی خانمان شدن یک میلیون نفر شد. در همین دهۀ اول قرن جدید هزاران پدیدۀ دهشتناک در چهار گوشۀ سیاره، خسارات مالی و جانی برای ساکنان زمین ایجاد کرد. فقط با افزایش ششدهم درجه !!!

اسلاید 17: در کپنهاک سردمداران جهان گفتند هنوز تا دو درجه افزایش دما جای نگرانی نیست. نباید به گفته و خواستۀ آنها که نمایندۀ مستقیم سیستم سرمایه داری مسلط بر جهانند گوش داد. از هم اکنون باید ما، افراد بشر سعی کنیم تغییری در روش مصرف خود بدهیم. مصرف کمتر، زباله و آلودگی کمتر، سیارۀ زمین را نجات خواهد داد. این همان جهشی است که غورباقه می بایستی به خود بدهد که نداد و پخته شد.

اسلاید 18: شاید دیگر دیر شده باشد و نوادگان ما در این دیگ جوشان پخته شوند. شاید هنوز هم امیدی باشد.

اسلاید 19: از تو بیننده محترم تقاضا دارم این نماهنگ را برای دیگران ارسال کن. شاید تغییری در روش زندگی ما بر روی سیّاره ایجاد شود و شاید بتوانیم سیّاره را نجات دهیم.ترجمه آزاد از علی افضل صمدیبرای اطلاع بیشتر از وضعیت اسفناک سیاره، کتاب”جهان به کجا می رود؟“ (سرنوشت سیّارۀ زمین در صد سال آینده)نوشته مترجم را بخوانید.http://ali.afzal.samadi.free.fr/ترجمه از علی افضل صمدی

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید