صفحه 1:
به تم خداوند بخشاینده دهربان
اقتصاه خرد
بخش اول:
آشنایی با کلیات
ارائه شده توسط:
وحید زین وند
تروه مدیریت باز رگانی
دازشگاه آزاد اسلامی- واحد شیر قدس
اقتصاد خرد - وحيد زين ولد
صفحه 2:
اهداف درس
© آشنایی با مهمترین مفاهیم اقتصادی نظیر هزیته فرصت»
کمیابی. منحنی امکانات تولید. نظامهای مختلف اقتصادی, عرضه,
Lalas تولید. رفتار مصرف کننده و مطلوبیت» کشش بازارهای
مختلف و ... و بررسی ابعاد و جوانب گوناگون مسائل مطروحه فوق
در زمره مهمترین اهداف این درس می باشند.
صفحه 3:
جایگاه درس:
درس اقتصاد خرد بعنوان نخستین درس در سلسله دروس اقتصادی
رشته مدیریت بوده و چون بسیاری از مفاهیم بنیادی که در سایر
دروس اقتصادی این رشته ها از جمله اقتصاد کلان» پول و ارز و
بانکداری» توسعه اقتصادی و مالیه عمومی مطرح خواهند شد
برای اولین بار در این درس مورد بررسی قرار میگیرند. از اهمیت
قابل توجهی برخوردار است.
چون آشنایی و معارفه دانشجو با علم اقتصاد از این درس آغاز
میشود. ضرورت تعمق و دقت بیشتر در جهت تفهیم مفاهیم و
اصطلاحات مربوطه بیشتر احساس میشود
صفحه 4:
فصل اول
تاریخچه مختصری از شکل گیری
علم اقتصاد و مکاتب اقتصادی
صفحه 5:
تعریف علم اقتصاد
(Economics)
در طول تاریخ تعاریف متفاوتی از علم اقتصاد ارائه شده است.
آدام اسمیت اقتصاد را علم تولید ثروت قلمداد می نمود در
حالیکه ریکاردو آن را علم تولید و توزیع ثروت می دانست.
تعاریف امروزین علم اقتصاد بر این نکته تاکید دارد که اقتصاد
علم استفاده بهینه از منابع کمیاب تولید است.
صفحه 6:
تین راه معرفی علم اقتصاد پرداختن به مفاهیم سه گانه زیر
است:
Opportunity») 22,5 2232-1
:cost
#هزینه کامل انتخاب یک تصمیم خاص فایده از دست رفته ناشی
از عدم انجام انتخاب دیگر می باشد.
#آنچه که ما با یک تصمیم یا انتخاب از دست می دهیم. هزینه
فرصت آن انتخاب يا تصمیم خوانده می شود.
صفحه 7:
#بعنوان مثال دانشجویی که تصمیم به ادامه تحصیل می گیرد.
از درآمد حاصل از کار احتمالی که می توانست به انجام آن
مبادرت نماید صرف نظر نموده یا چشم پوشی کرده است.
# دلیل مطرح شدن مفهوم هزینه فرصت: محدود بودن منابع در
مقابل خواسته های بی شمار است.
۲- نهایی گرایی ( ۷۱۵۳۲91۳۵۱15۳0
#چنانچه اطلاعات در خصوص آخرین واحد مد نظر باشد مبحث
نهایی گرایی مطرح است. مثلا" هزینه نهایی یعنی هزینه آخرین
واحد محصول تولید شده یا تولید نهایی یعنی میزان تولید
آخرین واحد عامل تولید به کار گرفته شده.
صفحه 8:
۳- بازارهای کارآمد (۲۲۱6۱6۲]
(Markets :
#بازارهایی که حاوی فرصت سود آوری هستند. باذارهای کارآمد
نامیده می شوند.
#یک فرصت سود آوری در بازار یک چیز معمول نیست ولی این
به معنی عدم وجود چنین فرصتی نمی باشد. به وضوح زمان
هایی وجود دارند که در یک بازار فرصت برای کسب سود وجود
دارد. ولی این فرصت سود نصیب کسی می شود که زودتر به
آنجا برسد یا زودتر خبردارشود (اطلاعات بهتری داشته باشد).
صفحه 9:
اقتصاد به طور کلی به دو حوزه مهم تقسیم می شود:
*#اقتصادخرد Micro
Economics
۷/66۲0 ؟اقتصادکلان
Economics
صفحه 10:
اقتصاد خرد :
به بحث و بررسی پیرامون رفتار و نوع عملکرد یک واحد مصرف
(خانوار) و پا یک واحد تولید (بنگاه) و پا گروهی از مصرف
کنندگان و تولید کنندگان می پردازد.
بعنوان مثال یک بنگاه چه تولید کند ؟ چگونه تولید کند؟ چه
قیمتی را درخواست نماید؟ یا یک خانوار چه کالایی بخرد؟ چه
اقتصاد کلان :
به بحث و بررسی پیرامون رفتار و نوع عملکرد کلیه مصرف
کنندگان و یا کلیه تولیدکنندگان می پردازد مانند مفاهیم
تولید ملی و مصرف ملی
مقدار بخرد؟
صفحه 11:
مکاتب اقتصادی
مكقيم ر كاتيليسية 1
مكتبفيزيوكرلتها -2
؟- مكتب تاريخى
۵- مکتب سوسياليسم
۶ مکتپ نتوکلاسیک
۷- مکتب کینزینها
۸- مکتب کاپیتالیسم
٩ مکتب کینزینهای جدید
صفحه 12:
مكاتب اقتصادى
تا قبل از قرن ۱۳ میلادی تمام بحث های اجتماعی ازجمله اقتصاد
از دیدگاه اخلاق بررسی می شد.
افلاطون: ثروت و فضیلت به دو کفه ترازو می مانند که هرگاه یک
کفه سنگین تر شود. پایین می آید و دیگری بالا خواهد رفت.
در این فصل مکاتب مهم اقتصادی به ترتیب شکل گیری بررسی
می شود.
صفحه 13:
مکتب مرکانتیلیسم
فرن ۱۳نا قرن ۱۸
تمام کشورها نسخه ثابت درد خود را در دریافت سه قلم دارو
می دانستند:
-١ كسب طلا و نقره از هر مسير ممكن
؟- افزايش ثروت و قدرت دولت مركزى
۳- مداخله مستقیم دولت در امور اقتصادی و كنترل آن
فراموشی ارزش sb اخلاقی
صفحه 14:
مکتب فیزیوکرات ها (طبیعیون)
قرن ۱۸
بنيان گنار مکتب: فرانسوا که
خداوند قوانین و نظم جهانی را آفریده است.
و خداوند نظامی طبیعی برای فعالیت های بشر ایجاد کرده است.
تأکید بر آزادی نوع بشر در فعالیت های اجتماعی
صفحه 15:
مکتب کلاسیک
قرن ۱۸و ۱٩
يكباق كار لكت آفَم انيت
نام كتاب : ثروت ملل
نظام حاكم بر بازار و عملكرد قيمت ها قادر خواهد بود تعادل
عمومى اقتصاد را ايجاد نمايد.
تأكيد بر نفع شخصی و عدم دخالت دولت در اقتصاد
سایر نظربه پردازان کلاسیک: ژان باتیست سی
صفحه 16:
مکتب ناریخی
قرن ۱٩
بنیان گذار مکتب : فردریش لیست
انتقاد به مکتب کلاسیک:
۱- نظامات و قواعد مربوط به اجتماع بشری در حال تغییر و تحول
ابتتثاء بتابزاین قوائین اقتضادی:جهان شمول ,و ازلی تیستید:
۲- کلاسیک ها انسان را تک بعدی می دانند (نفع شخصی) در
صورتیکه انسان نیاز به نوع دوستی و محبت و معنویت هم دارد.
تأكيد بر :
۱- قطع واسطه گران بین عضرف کننده و تولید کتنده
د Bde يتوق سرماية دار
۳مالک شدن کارگران در ابزار تولید
صفحه 17:
۶-۱ مکتب سوسیالیزم
Wo
ماج كنار هکم تعارز ومار کین
نام کتاب : سرمایه
- ازدرون مکتب تاریخی سوسیالیزم به وجود آمد
7 منتقد نظام سرمایه داری
- پیش بینی صحیح بحران های اقتصادی سال های آتی
- تضاد درونى نظام سرمايه دارى
- استثمار نيروى كار
صفحه 18:
سوسپالیسم
(اقتصاد با برنامه ریزی متمرکز)
دراین سیستم دولت از جایگاه بسیار بالا و والایی برخوردار است.
برخی عبارات طرفداران سوسیالیسم در مورد دولت عبارتند از:
© دولت جانشین خداست برروی زمین.
© اگر هرکس به فکر خویش است » دولت در فکر همه است.
#دولت نقش عمده ای در اقتصاد دارد و مالک عمده محسوب می
شوق و مالکیت, خصبوصی قر بط بسیاو کوچکن (ابتگا:
تصمیم گیری در مورد تولید و توزیع به عهده دولت است Az)
تولید شود؟ چقدر تولید شود؟ و..)
صفحه 19:
قرن ۱٩
اقتصاددانان مکتب نئو کلاسیک:
۱- استائلی جونز. ۲- کارل منگره ۳- تون والراس.
۴- کارل منگر» ۵- آلفرد مارشال
این مکتب. مکتب کلاسیک تعدیل شده است.
انسان با حداقل تلاش در جستجوی حداکثر کردن منفعت و سود
است.
شاخه های مکتب نثوکلاسیک:
۱- مکتب ریاضی, ۲- مکتب تفکر روانی ( مکتب اتریشی)
صفحه 20:
مکتب کینزین ها
oss
بنیان گذار مکتب : جان مینارد کینز
نام کتاب : تئوری عمومی اشتغال, پول و بهره
نجات نظام سرمایه داری از بحران دهه ۱۹۳۰
* طرفداری از دخالت دولت و ایجاد تقاضا
* تعادل اقتصاد در اشتغال ناقص
* انقلاب کینزی
صفحه 21:
مکتب کینزین های جدید
قرن ۱٩ و ۲۰
سیاسگتارآی کنیه
فرانکو مودیگلیانی و جیمز توبین
7 بازار و اقتصاد آزاد ثبات ذاتی ندارد.
- سیاستهای ارشادی دولت و مداخله او تأثیر به سزایی در حل
مشکل عدم تعادل دارد.
صفحه 22:
۱۰-۱ مکتب پولیون
فرن ۲۰
بنیان گذار مکتب : میلتون فریدمن
- اقتصاد بازار آزاد به طور ذاتی بی ثبات است.
- يول يكى از مهمترین متغیرهای تآثیرگذار اقتصادی است.
- سياستهاى مداخله كرايانه دولت تنها موجب وخامت امور
اقتصادى مى شود.
صفحه 23:
بنیان گذاران مکتب:
رابرت لو کاس و تماس سا
- اقتصاد بازار آزاد به طور ذاتی با ثبات و بحران های
اقتصادی کوتاه مدت و زود گذر است.
7 مردم در برخورد با وقایع اقتصادی از ples اطلاعات موجود
و قابل دسترس استفاده می کنند. بتابر این سیاست های
دولت خنثى مى شود.
Je فقط وسيله مبدله است و بر متفيرهاى واقعى اقتصاد
تانیژن ندارد:
صفحه 24:
كابيتاليسم Capitalism
(اقتصاد بازارآزاد)
* درنقطه مقابل اقتصاد برنامه ریزی شده, اقتصاد بازار آزاد
قرارمی گیرد.
9 دراین اقتصاد. دولت حتی المقدورنباید در امور اقتصادی مداخله
کند. یک دست نامرئی به طور اتوماتیک تعادل و هماهنگی را در
اقتصاد ایجاد خواهد کرد و نیازی به دخالت دولت نیست.
گاز تلاقی و برخورد متقاضیان و عرضه کنندگان در بازار میزان
قیمت کالا و میزان عرضه آن مشخص می شود.
صفحه 25:
کاپیتالیسم ۵0112115۳0
(اقتصاد بازار آز (ol
#رفتارخریداران و فروشندگان تعیین می کند که چه تولید شود؟
به چه مقدار تولید شود؟ چگونه تولید شود؟ و..
#مصرف کنندگان با این تصمیم که کالا یا خدمتی یا خریداری
بکنند يا نکنند رآی به تولید یا عدم تولید آ ن کالا می دهند.
#توزیع کالاها و خدمات دراین اقتصاد ازطریق مکانیزم بازار و
بصورت غیرمتمرکز صورت می گیرد. به عبارت دیگر مقدار کالا و
یا خدمتی که یک مصرف کننده دریافت می کند بستگی به
درآمد و ثروت او دارد.
صفحه 26:
اقتصاد گرایشی برای خود. اصلاح گری ذاتی ندارد.
دخالت در اقتصاد غیر قابل انکار است.
فرض وجود رقابت کامل غیر واقعی است.
پول یک عامل و یک متغیر اقتصادی صرف است ولی یک عامل
بسياز مهم اساسى الست
سياست هاى درآمدى به عنوان سياست هاى مكمل برنامه هاى
ارشادى دولت بايد به كار كرفته شود.
صفحه 27:
بايان فصل اول