صفحه 1:
بسم الله
الر
فصل اول :کلیات “st های اقتصاددراموژش وپرورش
صفحه 2:
اقتصاد؛ به معنای عام» عبارت است از علم اداره منایع با اصول
اقتصادی به قسمی که حداکثر ارضا از میزان معلوم منابع
به دست آيدء يا ميزان معين ارضا از كمترين ميزان
ممكن منابع حاصل كردد
صفحه 3:
امروزه در سیاست گذاریها و برنامه ریزیهایی که به ظاهر جنبه غیر مادی دارند»
یکی از اصلی ترین و مهم ترین متغیرهایی که مد نظر قرار می گیرد «عامل
اقتصادی و یا به عبارتی دیگر» مسئولیت محاسباتی و حسابگری است.
تقریبا هیچ یک از فعالیتهای اجتماعی بشر را نمی توان یافت که دارای جنیه مادی
با اقتصادی نباشد. بسیاری از آنها یا معلول خواستهای اقتصادی اند و یا بهآثار
اقتصادی می انجامند
نادیده گرفتن اين وچه در تصمیم گیریها و اقدامات انسانی» به پیامدهایی منجر
خواهد شد که می تواند برای فرد و جامعه خسارت بار و جبران ناپذیر باشد
صفحه 4:
دستگاه آموزش و پرورش به عنوان یکی از بزرگ ترین و همگانی ترین نهادهای
اجتماعی» جيزى جز يك نظام کلان تصمیم گیرنده؛ برنامه ریز و مجری نیست که مجموع
تلاش خود را به رشد و تعالى انسانها معطوف مى سازد. رابطه فعاليتهاى اجتماعى و
فرهنكى با متغيرهاى اقتصادى لنجنان در هم آميخته است كه هر يك از اين فعاليتهاء در
فرایند تصمیم كيرى و انتخابهاى خود ناكزير از توجه به حسابكرى و مسنوليت محاسباتى
هستند. برنامه های کلان آموزش و پرورش نیز به هیچ وجه از اين قاعده مستثنا نیستند
اصلاح طر. اصلاح طرحٍ
طرح آموزشی
شرایط اقتصاد خرد
بلى
اجراى (آزمايشى) برنامه
صفحه 5:
امروز گذراندن طرحهای آموزشی از صافی اقتصاد امری ضروری و لجتناب ناپذیر
می نماید. زیرا به روشنی مشخص است که بدون تأمین مالی مناسب و بهنگام امکان
دستیابی به اهداف برنامه وجود ندارد؛ بنابراین از یک سو اطمینان از مساعد بودن
شرایط اقتصادی جزء ضروریات برنامه ریزی است و از سوی دیگر برنامه لی که به
اجرا در می آید دارای آثار و پیامدهای اقتصادی خواهد بود که پیش بینی آنها ضرورت
دارد؛ زیرا گاه پیش آمده لست که به رغم پایین بودن هزینه های اجرای یک برنامه
آموزشی به دلیل پیامدهای ضعیف اقتصادی؛ برنامه متوقف شده است
مفهوم علم اقتصاد
علم اقتصاد در شاخه علوم اجتماعی" در مقابل علوم طبیعی قرار می گیرد. طی قرون
متمادی موضوع فلسفه تمامی علوم اجتماعی را در بر مى كرفت و از اين رو حد و
مرز معين و مشخصى بين رشته هاى مختلف علوم اجتماعى وجود نداشت. اما با رشد
روزافزون زمينه هاى مورد مطالعه در فلسفه؛ دانش بشر به طور فزاينده كسترش يافت
كه در نتيجه آن» مطالعه تمامى موضوعات در رشته اى واحد بسيار دشوار شد؛ بدين
.جهت تقسیم بندی علوم به رشته های مجزاضرورت یافت
صفحه 6:
مطالعه علم اقتصاد با محوریت متغیرهای اقتصادی از مان آدام اسمیت و انقلاب صنعتی
آغاز شد» یعنی از زمانی که مسائل مربوط به تولید و توزیع بیش از پیش بغرنج و پیچیده
گردید.
علم قتصاد با دو پدیده عمده سرو کار دلرد که عبارت اند از علائق و منابع چون علائق
امور رواتی هستند»اقتصاد با انسان سرو کار دارد. از ظرف دیگر چون منابع اکثرا از
.ماده تشكيل يافته اندء لذا اقتصاد با طبیعت نیز در ارتباط است
اهداف علم اقتصاد
اقتصاد به ما که چون مذ اب اند دهای مختلف دارند» لذا لاز
است تا با کاربرد حداقل اين منابع در تولید کالاها و خدمات؛
حداکثر محصول به دست آید. كدشته از آنء علم اتتصاد جاكونكى توزيم كلاه وخدمات
جامعه .مايه گذا | در این زمینه ت نماید.
بنابراين» علم اقتصاد رفتار انسان را در زمينه ماو Gail اقتصادی از جمله
مصرف كالاهاى كمياب مورد مطالعه قرار مى دهد. مى توان كفت علم اقتصاد مطالعه در
نوع معینی صرفه جویی» يعنى صرفه جويى در منابع است.
صفحه 7:
اقتصاددانان نیز مانند سایر دانشمندان» با مشاهده حقایق» به انتخاب و طبقه بندي آنها می
پردازند و سپس آنها را پایه و مأخذ استنتاج قوانین کلی قرار می دهند. در علم اقتصاد
+ فرضهایی در نظر گرفته می شود؛ هر چند که بعضی از اين
نمی کند. از طرف دیگرء در حالی که دانشمند علوم طبیعی
قادر به انجام تجربیات کنترل شده در آزمایشگاه خود لستء اقتصاددان مانند دیگر
دانشمندان علوم لجتماعی ناگزیر است که جنبه به خصوصی از رفتار انسانی را که با
رشته او پیوند دارد» در مقیاس بسیار گسترده مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. با
وجود اين» اصولا آنچه در مورد سایر قوانین اجتماعی صحت دارد؛ در مورد قوانین
اقتصادی نیز صادق است.
مفهوم اموزش وپرورش
تعاریف متعددی که از آموزش و پرورش شده است» آمکان دسترسی به یک تعریف
قابل قبول همگان را دشوار می سازد. بنابراین» ساده تر از همه آن است که بگوییم
آموزش و پرورش فرایندی نظامدار است که به قصد رشد انسان به تولید دانش می
پردازد. اجزاء این تعریف» نکات کلیدی مورد استفاده در اغلب تعاریف را در بر دارد.
به هر حال» آموزش و پرورش امروزی از یک پدیده اتفاقی» مقطعی و نابسامان خارج
شده و به فرایندی با جریانی هماهنگ پیش رونده و هدفمند تبدیل شده است. اين فرایند
با در نظر گرفتن رابطه های منظم نسبت به پیرامون خود حساس بوده و به پیوستگی و
توازن اجزاء درونی خود توجه دارد. هدف اصلی آن با به راه انداختن یک جریان
منطقی یادگیری - یاددهی» فراهم ساختن زمینه های مناسب برای غنی ساختن
صفحه 8:
تجربه های تربیتی و فردی و در نهایت» رشد نسبی انسان است. چون زیربنای آموزش و
پرورش اقتصاد است تعمدا اصطلاح تولید دانش را به کار گرفته اي در اين صورت می
توان آموزش و پرورش را صنعتی در نظر گرفت که به تولید این محصول گرانیها می
پردازد. حتی شاید بهتر باشد به جای آموزش و پرورش که معمولا ناظر بر سازمان
خاصی است از اصطلاح «صنعت مولد دانش » استفاده کنیم
آموزش یک مفهوم عام است و خود شامل آموزش و پرورش؛
راهنمايى ؛ تدریس, تعلیم و تربیت؛ ترویج علم» فرهیختگی و اصطلاحات کاربردی متعدد
دیگری می شود. از سوی دیگر آموزش و پرورش را می توان با توجه به معیارهای
خاص, از زوایای مختلف تقسیم بندی کرد. برخی از رایج ترین آنها که در اين کتاب مورد
استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:
الف) آموزش و پرورش بر مبنای حوزه عمل: ۱) آموزش عمومی با پایه ۲) آموزش
9
| ب) آموزش و پرورش بر اساس مقطع تحصیل در نظام آموزشی: )١ أموزش بيش
دبستانی» ۲) آموزش دبستانی» 9) آموزش متوسطه اول » ۴) آموزش متوسطه دوم" ۵)
آموزش عالى"؟
ج) آموزش و پرورش بر مبنای تشکیلات و روشها: ۱) آموزش رسمیء ۲) أموزش غير
رسمی؛ 0) آموزش ضمنی یا محیطی
د) آموزش و پرورش بر مبنای نهاد: 0) آموزش والدین؛ ۲) آموزش مدرسه ای + ۳)
آموزش ضمن خدمت» یا حرفه ای» ۴) آموزش در جامعه با مادام العمر
صفحه 9:
بررسی دو وضعیت
الف) اقتصاد بدون آموزش و پرورش
برای توسعه اقتصادی» سرمایه نقش مهمی ایفا می کند. بزرگترین سرمایه انسان است»
ولی انسانی که سالم. دانا و دارای دانش و مهارت باشد. .
۲ هدف هر سیاست اقتصادی از بین بردن فقر و فراهم آوردن رفاه برای بشر است. این
منظور با تولید کالا و خدماتی که ثروت نامیده می شود تأمین می گردد. ثروت از ترکیب
عوامل سه گانه» یعنی عوامل طبیعی» نیروی انسانی و سرمایه به دست می آ
انسانی اگر خام. یعنی فاقد دانش و مهارت کاقی باشده نمی تولند نقشی در پیشرقت داشته
باشد. نیروی انسانی ماهر علاوه بر اينکه به عنوان یک نهاده در تابع تولید مورد استفاده
قرار می گیرد» دارای نقشی فراتر در ترکیب عوامل یاد شده است که همان نقش مدیریتی
با تدبیر امور است
۳. علاوه بر آثار مستقیم پولی آموزش و پرورش» سرمایه گذاری بر روی انسانها منجر به
ظهور برخى ارزشهاى اجتماعى مى شود كه آنها نيز موجد ارزشهای اقتصادی و فردی -
اجتماعى» هر جند به صورت غير مستقيم؛ خواهند بود. بعضى از اين ارزشها آثار غير
مادی " ناميده مى شوند و بعضى ديكر ابزار با ساز و كارهايى هستند كه آثار كلى آموزش
و پرورش از طریق آنها شناخته می شود.
صفحه 10:
.4 آموزش و پرورش در کیفیت جمعیت موثر است. شولتز کیفیت جمعیت را ترکیبی از
عولمل ژنتیکی و تواناییهای اکتسابی می داند. اولی در اغلب جوامع بزرگه یکسان با تقریبا
يكسان استء اما تفاوتهاى كيفى بين ملل» ناشی از نابرابری تواناییهای اکتسایی آنهاست. هر
چه این تولناییها بیشتر شناخته شده و پرورش يافته باشد» آن جامعه در دستیابی به آرمانهای
زندگی فردی و اجتماعی خود با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود. آموزش و پرورش در
ايجاد و رشد عامل دوم نقش اصلی را دارد.