سایرتحقیق و پژوهش

اقدام پژوهی(پژوهش در عمل)

اقدام پژوهی(پژوهش در عمل) براساس کتاب دکتر اقبال قاسمی پویا

tahamath1805

51 صفحه
453 بازدید
05 دی 1400

صفحه 1:
به نام خدا مقدم تان گلباران بت رد1

صفحه 2:
فصل اول روش پژوهش در عمل یا اقدام پژوهی. در سال های اخیر. مورد توجه بسیاری از متفکران و متخصصان _ دست اندر کار پژوهش قرار گرفته است و درباره ی آن نظریه پردازی های زیادی صورت گرفته و نیز کتاب های فراوانی نگاشته شده است. منطق روش پژوهش در ‎«foe‏ همان منطق چگونگی انجام دادن پژوهش در عمل و اجرا است. این منطق که به خرد و دانش غیر رسمی عامه ی مردم بستگی داردء ميان پژوهشٌ هشگر ‎ol‏ نیز شناخته شده است.

صفحه 3:
کورت ‎cyte)‏ در سال ۱۹۹۴ مبادی اصطلاح «پژوهش در عمل» را ابداع کرد و فرایند اجرای آن را بر سه اصل بنیان نهاد: * برنامه ریزی اجرا

صفحه 4:
به زبان ساده:(استرینگر) نگاه کنید: اطلاعات مربوط را جمع آوری کنید. وضعیت موجود را شرح دهید. ‎٩‏ 9 کشف کنید چه چیز اتفاق می افتد. تفسیر کنید و جرا چگونگی آن را مطرح سازید. ‏عمل كنيد: برنامه ريزى كنيد - اجرا كنيد - ارزشيابى كنيد.

صفحه 5:
بی تردید. هر شیوه ای که برای اجرای پژوهش در عمل به کار گرفته شود به شدت تجربی است. زیرا پژوهشگر را وا می دارد که پدیده های مورد بررسی را به دقت مشاهده و به روشنی درک موضوع پژوهش, تنها تشخیص روش مناسب برای انجام دادن کار نیست. بلکه بررسی روش های مختلف برای ایجاد ‎a‏ صرفت است.

صفحه 6:
بنابراین نجام دادن پژوهش های کیفی, نه تنها هرگز بایان راه نیست. بلکه به درستی آغاز راه است. چون, هر پژوهش در عمل. کاوشی است برای درک و ایجاد یک معنی» و ایجاد هر معنی زمینه يا جوی را فراهم می آورد که مشکلات تازه و جدیدی

صفحه 7:
تحقیق در عمل. یک حرکت متعهدلنه و هدف دار است.به سخن دیگر, یک عمل استراتژیک است. عمل های استراتژیک. یعنی فعالیت های آگاهلنه. قصد شده: هدف دار همراه با تعهدهای اجتماعی. لين نوع دلنش. برای پژوهشگران حیلتی است وبه کمک آّن می توانند داور حقيقت باشند. حکم بدهند وبه قوانین یا اصول موضوعی. برای اثبات اعتبار چنین دانشی نیاز نداشته باشند.

صفحه 8:
امروزه. پژوهش در عمل. توسط پژوهشگرانی صورت می گیرد که در | ‎emeaee‏ های اجتماعی - آموزشی درگیری هایی دارند و هدفشا 1 رفتن فهم و استدلال در اوضاع و احوال پیرامون است. ذکر این نکته ی ظریف هم خالی از اعتبار نیست که بهترین حالت در این گونه پژوهش ها این 8 اتشریک مساعی افراد درگیر انسام گیرد تا گروه های پژوهشگر کیفی قدرت و اعتبار بیشتری به دست آورند.

صفحه 9:
ویژگیهای پژوهش در عمل: ۱- پژوهش توسط دست اندرکاران : در اقدام پژوهی خود شخص پژوهنده . برای حل مسئله ای که خود با آن دست وپنجه نرم می کند. وبرای بهبود آن اقدام به پژوهش می کند. 7 در حللی که در تحقیق های علمی ودانشگاهی .مسئله مورد تحقیق لزوما" مسئله خود محققق نیست. بلکه محقق به عنوان فردی حرفه ای واره لاا می شود.

صفحه 10:
تسأکید بر عمل-2 عمل شخص در محيط مورد تأکید است ‎٠‏ بنابرلين اكر يزوهشى به "كار وعمل فعلى" فرد مربوط نشود ونتيجه آن در عمل مشاهده نشود. يرُوهش درعمل به حساب نمى آيد. براى نمونه ممكن است معلمى علاقمند به بزوهش درتاريخ آموزش ويرورش يك منطقه باشد. يا تأثير وضعيت اقتصادى خانواده ها در ييشرفت تحصيلى دانش آموزان را مورا بررسى قرار دهد. هيج كدام از اين تحقيقها . بزوهش درعمل محسوب نمى شوند.جراكه نتيجه آنها به طور مستقيم وبلافاصله درييشرفت كار معلم أثرنخواهد داشت. اما اگر معلمی راههای بهبود آموزش انشابرادر کلاس به کار گیرد‌پژوهش درل رنه کار برده است.

صفحه 11:
۳- مشارکتی است: از نظر» همکاری و پیشنهادهای همکاران استفاده می گردد ۴- خودارزیاب است: چگونگی پیشرفت کار وحتی نتایج تغییرات واصلاح موقت برنامه ها به وسیله خود پژوهشگر, وافرلد دركير دراقدامپژوهی ارزیابی می شود. ۵- مبتنی بر ارزشها است: آنجه افراد رلبه لين نوع تحقيق سوق مى دهد. نوعى احساس تعهد ونياز به لميجاد تغيير وتحول در كار خود است.تاجنين ميل و احساسی نباشد رغبت چندانی به پژوهش نخواهد بود.

صفحه 12:
غیر یسمی‌لست -6 معمولا لین حقیق دون رعایتس اسله مرلتماداریو دیولن‌سا اای‌هایم عمولوبه پرتفیررسمینجام می‌گبرد. ن_قش ی ژوهنده درعماانند مددکار اجتماعییا اا توي یله تنم کار لست ۷- روش تحقیق ساده ۲ دراین روش پیچیدگی های معمول یک تحقیق علمی کلاسیک لازم نیست.مراحلی/مانند تعيين متغيرهاء نمونه آماری.تجزیه وتحلیل آماری. تعریف های عملیاتی ... وجود ندارد .محقق لازم نيست خطی مستقیم را درپیش بگیرد.بلکه به تناسب پیشرفت کار اقدام های پیش بینی نشده ای را انجام دهد.برای همین به اين نوع . "روش دوری با مارپیچی " گفته اند.

صفحه 13:
۸-تعمیم پذیری یافته ها : برعکس پژوهش های رسمی وعلمی تعمیم پذیری نتایج تحقیق . چندان مدنظر ‎5٩‏ کاهش مسائل عملی و روزمره است نه پایبندی به روشهای علمی و- ‏۹- نگاه از درون: افراد درگیر درکار وفعالیت ازدرون محیط کاربه مسائل می نگرندوهدفشان کاهش یا ‏و ادلی شان است.در حالی که نگاه پژوهشگر حرف ۱۱ ۱ ‏درون است:

صفحه 14:
پ ژوهشدر عمل‌نسخصیلست-10 ضمير به كاريفته در ليزي زوهش”من” يا” ما“ مستفثلا: چگونه می‌تولنم‌لماف‌ساا را تتقویتک نم موضوعی که به من یا ما ارتباط ندارد موضوعی عمومی است ونه شخصی بوموضوع پژوهش درعمل نخواهد بود.

صفحه 15:
وجوه اشتراک پژوهش درعمل با تحقیق علمی: ‎-١‏ نظام مند بودن ۲- بیان مسئله ۳- پرسش مشخص ۴- اطلاعات مدون ۵- انتقادی بودن ۶- کنترل نظام مند ۷- تولید دانش

صفحه 16:
۶اهمیت و ضرورت پژوهش درعمل cul dle Jo cols oly Gay ene ame ۲- نوعی آموزش ضمن خدمت است. ۳- نوآوری و دانش افزایی ۴- اصلاح وضع نا مطلوب ۵- دوری از نخبه گرایی ۶- رشد وبالندگی عمومی ۷- پاسخ گویی علمی ۸- نزدیکی وملازمت نظر و عمل

صفحه 17:
فصل دوم آمادگی های لازم پیش ازانجام پژوهش: ۱ شرایط وملاحظات کار با دبگران: شناسایی گروه های کاری مرتبط با شما شامل : مشارکت کنندگان دوستان نقاد شما استادان یا راهنمایان شما پژوهشگران همکار شما گروه ارزیاب

صفحه 18:
: توسعه مهاريتهاوفردى/ 2 مهارت كوش دادن مهارت در مديريت مهارت در همكارى و مشاركت ‎٠‏ > راده و اعتماد به تفس ‏توجه به گوناگونی انديشه ها و نظرات ورفتارها ‏سبک بیان (مهارت گفتن وبیان ساده) ‎

صفحه 19:
: ملاحظات‌عملی/ 3 نقش پژوهشگر: برای جلب اعتماد وهمکاری دیگران, نقش وکار خودرا به روشنی برای آنان توضیح دهد. طرز برخورد «لباس پوشیدن .صحبت کردن و... هک است به جای همکاری . مقاومت ایجاد کند. ۲ شناسایی گروه های ذبنفع : آفراد باید این احساس را داشته باشندکه منافع آنها با ان تحقیق به خطر نمی افتد.

صفحه 20:
: ملاحظات‌عملی/ 3 شناسایی افراد متنفذ : اشاره به سازمانها وگروه های قدرتمند(صاحب نفوذ) درون سازمان ایجاد تصویر روشن از موقعبت ها : مانند اطلاع از پیشینه تحصیلی . وضعیت خانوادگی,گروه های مرتبط. مشکلات وامکانات موجود دانش آموزان پژوهشگر باید از محیطی که درآن کارخواهد کرد شناخت کافی به دست آورد.

صفحه 21:
: رولبطانسانیو مپلعاناخلاق /4 ضرورت مذاکره با مسئولان رازداری احترام به حق همکاری نکردن دیگران آگاه سازی دیگران حفظ حقوق مربوط به تعلقات فکری حفظ اعتماد

صفحه 22:
فصل سوم ‎Joli‏ با چرخه ی پژوهش در عمل پررسی طبقه بندی پژوهشگرلن و اندیشمندان از مراحل پژوهش درعمل این نتیجه را عایدمان می کند که پژوهش در عمل دارای سه مرحله کلی است:

صفحه 23:

صفحه 24:
:مراحل پژوهش درعمل؛ به صورت عملیاتی ۱- مشخص کردن موضوع و عنوان پژوهش ۲- توصیف وضعیت موجود و تشخیص مسئله ۳ اور ی اطلاعات " شواهن ۱* ۴- تجزیه وتحلیل وتفسیر داده ها سنا وقنی راه حلل جدید ۲ ۶- اجرای راه حل جدید ونظارت برآن ۲ رداوری اطلاعات " شواهد ۲ * ۸- ارزیابی تأثیر اقدام جدید وتعیین اعتبار آن ‎-٩‏ تجدیدنظر ودادن گزارش نهایی (اطلاع رسانی) مراحل ۵-۱ به "تشخیص" مرحله ۶ به "اجرا" ومرحله ‎٩-۷‏ به "رزیابی وارائه" مربوط می شوند.

صفحه 25:
: مشخصک ردن‌موضوع و عنولنپ_ژوهش- 1 - مرتبط بودن موضوع با شغل پژوهشگر - قابل تحقیق وبررسی بودن - توانایی انجام واجرای تحقیق - مورد علاقه بودن موضوع - پژوهش پذیر باشد - دارای اهمیت باشد. - در توان پژوهشگر باشد - منابع اطلاعاتی کافی در دسترس

صفحه 26:
تسوصيفوضعيتموجود و تسشخيصمسئله -2 به بررسی وتوصیف وضعیت کنونی واینجایی موجود اشاره دارد. مثلا": مدرسه من کجا قرار دارد؟ دخترانه است یا پسرانه؟ اعدا دانش آموزان چند نفر است؟ دونوبته است یا یک نوبته؟ در چه کلاسی . ودر چه درسی پژوهش صورت می گیرد؟ معمولا" پژوهش درعمل " بایک جمله پرسشی شروع می شود چگونه می توانم .....برا بهبود بخشم؟

صفحه 27:
از کجا باید شروع کرد وبا کدام مسئله؟ #اکنون باچه مسئله ای درگیر هستید.ازهمان شروع کنید. ( مسئله بهداشتی-آموزشی-اخلاقی و.) ##اهمیت موضوع پژوهش درآن است که مساله شما راحل کند. #۶ممکن است مسئله مربوط به یک نفر یا چند نفر باشد. ‎fe‏ گزارش وضع موجود : پس از بررسی وضعیت موجود» لازم است رخدادهای عمده ی آن را به صورت منطقی تنظیم وگزارش كنيد

صفحه 28:
گردآوریلطاهاد شولهد ۱) -3 درابتدا تفاوت شواهد نوع اول(۱) وشواهد نوع دوم (۲) را بیان می کنیم: شواهد نوع اول " تشخیصی "و شواهد نوع دوم " قضاوتی وارزیابی " است. - چه نوع داده ها وشواهدی ؟ = ازچه منابع ومراجعی که می توان اطلاعاث كسب كرد؟ 1 همکاران خود .مدیر - والدین دانش آموزان - دانش آموزان - استادان متخصص -کتاب ها -دایره المعارف ها- کتاب های تخصصی علوم تربیتی -اطلاعات حاصل از مصاحبه و ...-بازدید از کلاس - چکیده مقالات - یاداشت های روزانه -رایانه و اینترنت ۲ روس هابى بايد براى كردآورى اطلاغات استفاده كرد؟ مصاحبه - مشاهده - پرسش نامه - اسناد و ارقام

صفحه 29:
: هدف از گردآوری اطلاعات ۱- مشخص کردن وضع موجود به کمک داده ها وشواهد ۲- انتخاب یک راه حل موقت اهمیت مطالعات اولیه وپيشینه ی تحقیق : آزموده ها را دوباره نيازماييم !

صفحه 30:
تجزيه و تحليوتفسير دادم ها -4 منظور از تفسیر » تبیین وتشریح معانی نهفته در دل داده هاست.برای فهم جامع و ‎oe‏ ی ومقاهیم. / ال صد ونقيض جكونكى روابط متقابل رخدادها طبقه بندی وتعیین چارچوب منطقی وعقلانی واقعیات

صفحه 31:
الگوها وچارچوب های تفسیر داده ها ۱- روش شش پرسش : ‎te "-‏ سچگوند؟ چه کسی؟ - جه چیزی؟ ‎Se‏ كج ۲- الگوی ترسیم مفاهیم: رنه مسیاری ازمشکلات درجاهای دیگر غیرازکلاس ومدرسه است. - مثلا" برای بررسی مشکلات رفتاری جوانان ؛ مسائل مالی‌بهداشتیوالدین, مسائل خانوادگی,موفقیت تحصیلی و..باید مورد مطالعه قرار بگیرد. ۸ یل مقاهیم: > مشابه الگوی ترسیم مفاهیم است.دراین روش به: الف- مشکل اصلی يشه های اصلی مشکل ج- دیگر عوامل د - نتایج وعواقب منفی ۰ - دیگر نتایج مهم

صفحه 32:
ابولم جديد به صویتموقت 5 درانتخاب روش جديد شتابه نكنيد. | به يادداشته باشيد مسئوليت وتعهد اجرا ونتيجه كيرى اين تحقيق باشماست. 0 شكست معنى ندارد.درصورت نتيجه ندادن .راههاى ديكر را بيازمابيد. | هرجه اطلاعات موثق تر باشد امكان يذيرش ونتيجه دادن آن بيشتر است/ براى اجراى راه حل جديد "برنامه ريزى“ كنيد.جه فعاليتهايى؟جكونه ؟باجه امكاناتى؟جه زمانى؟باجه وسايلى؟

صفحه 33:
۶- اجرای طرح جدید و نظارت بران ل در اجرا نیز مشاهده .انديشه و عمل سه رکن اساسی خواهدبود. "_دراین مرحله از ابتدا باید برچگونگی پیشرفت کار به طور روزانه باشیم . نظارت و و دقت دا | سعی کنید مشاهده و نظارت تان آگاهانه و براساس اصول منظم و هدفمند باشد. | به طور فر آیندی و مداوم از کارها ارزیابی به عمل آورید.

صفحه 34:
کرد آووعطلهعانلشوهد ۲)- 7 همان گونه که قبلا" اشاره شد این مرحله برای ارزیابی وقضاوت مورد نیاز است.برای این که ابت کنید ادعایی که درباره عمل جدیدتان دار ید.منطق درست است؛ باید شواهد ومستنداتی داشته باشید.د ارب و درست است؛ بايد شواهد ود اتی داشته باشید.دلاب که مبین اصلاح به وجود آمده در کار شما باشد. ممکن است ادعا کنیدباروش جدید شما نمرات دانش آموزان تا۲۰ درصد بهبود یافته است .این ادعا زمانی قابل قبول است که نمرات دانش آموزان قبل و بعد از اجرای راهکار جدید مقایسه شود.

صفحه 35:
ارزشیابیت آثیرلقنلم جدید وتعییوٍعتبار آن -8 دراین مرحله نیز مانند مرحله سوم داده ها را تفسیر وتحلیل می کنیم.ازخودمان می پرسیم این داده ها نشانگر چه تغییراتی هستند؟ آیا پیشرفتی را نشان می دهد؟ به چه دلیل؟ درچه زمینه ها ومواردی پي بوده است ؟ (باشواهد) باپرسش های مشابه تا نتیجه اقدام جدید را به شواهد منطقی ارزیابی کنیم. اگر نتیجه مثبت بود. اين اقدام را به عنوان یک تغییر یا راه ‎Jo‏ جدید ادامه می دهیم و در غير اين صورت به راه هاى ديكر مى اند يشيم.

صفحه 36:
تسجدید نظر و دادن‌گزایش‌نسهلیی-9 پس ازاعتبار یابی وایجاد تغییرات واصلاحات لازم . به انتشار یافته ها می پردازیم. دراین آخرین مرحله می توانید گزارشی از آنچه تاكنون ياد گرفته اید.نقش دیگران در این تحقیق. روش های کار و... ارئه نمایید.

صفحه 37:
فصل چهارم نظارت برداده ها و مستند سازی 0 درمورد داده ها سه عمل عمده انجام می دهیم : كرد آورى تفسير.ارزش يابى نظارت یعنی فراهم ساختن داده هایی به عنوان پایه ای برای انديشيدن درباره آنچه اتفاق افتاده و ارزیابی از آن رخدادها و برنامه ریزی براى عمل دیگر

صفحه 38:
منابع اطلاعات منابع مربوط به موضوع پژوهش منابع توصیف وضعیت موجود و تشخیص مساله [| منابع انتخاب راه حل جدید منابع ارزش یابی از تاثیر اقدام جدید برای هر منبع این مشخصات لازم است: نام خانوادگی نوبسنده,نام نویسنده؛عنوان مقاله با کتاب .اگر ترجمه است.نام مترجم.محل نشر‌سال نشر

صفحه 39:
سامان دادن به داده ها لا ذخيره كردن نوارهاى ويدئويى -نوار هاى صوتى -كارهاى بجه ها-اسناد-مدارك و آمارها- متون -0©-كارت بادداشت ل رمزكذارى يا نشانه كذارى(برجسب زنى) به هر طريق به كونه اى بايداطلاعات را ذخيره و نشانه كذارى كنيد كه هروقت در هر مرحله از تحقيق خواستيد بتوانيد از آن استفاده كنيد. | بازيابى يا آكاهى يابى از اطلاعات مورد نياز

صفحه 40:
0 فصل پنجم اشنايى با ابزار كرد اورى اطلاعات فنون كرد آورى اطلاعات: لأيادداشت هاى روزانه آمشاهده آپرسشنامه آمصاحبه آاسناد و مدارک آاستفاده از عکس ۰ ضبط صوت.ویدئو

صفحه 41:
اهداف بادداشت نویسی حفظ تداوم زمانی امور روشن کردن نکات کلی رخداد ها ثبت داده های خام ترسیم چگونگی کار

صفحه 42:
انواع مشاهده ۱- مشاهده با استفاده از شیوه آماری ۲- مشاهده از طریق تحلیل عمل ۳- مشاهده از طریق تحلیل کنش و واکنش ۴- مشاهده از طربق سیاهه رفتار

صفحه 43:
شرایط مصاحبه ۱- ایجاد جو دوستانه ۲- یادداشت برداری از مصاحبه ۳- نظم در ارائه سوال ۴- نشان ندادن عکس العمل به پاسخ های آزمودنی لا باتوجه به ویژگی های پژوهش در عمل.مصاحبه روش مناسب تری برای گرد آوری اطلاعات در این روش تحقیق است

صفحه 44:
اسنادو مدارک | اسناد مکتوب اسناد تصویری [| سوابق مکانیکی مو فیزیکی 1 اسناد شفاهی

صفحه 45:
6 سل شنت دانش آفرینی و اعتبار بخشی به يافته ها ‎O‏ دست یابی به دانش جدید 1 آشکار ساختن دانش نهان لا کمک به گسترش دامنه دانش ها ‏ارزش یابی مرحله ای و پایانی ‎

صفحه 46:
شیوه های اعتبار یابی پژوهش ۱- خود اعتبار یابی ۲- اعتباریابی توسط همکاران ۳- اعتباریابی توسط رده های بالا ۴- اعتبار یابی آکادمیک ۵- عامه مردم

صفحه 47:
معرفی کتاب ۹ چکیده ‎one ial‏ پژوهی هريبلا = AS als بي مین اقداعيزومي راهتمایعلیمعلمان پژوهنده. مهینمهدویه

صفحه 48:
اقدام پژوهی . پژوهش حین کار آموزش یث دوره عامل روش تحقیق اقدام ‎Atay‏ ‏هدزه با مقا ها و وت های ره وجهقه سیف قلیی

صفحه 49:

صفحه 50:

صفحه 51:

39,000 تومان