علوم انسانی و علوم اجتماعی حسابداری

اقلام مربوط بهای تمام شده و نقش آن در تصمیم گیری مدیران

aghlame_tafazoli

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اقلام مربوط بهای تمام شده و نقش آن در تصمیم گیری مدیران”

اقلام مربوط بهای تمام شده و نقش آن در تصمیم گیری مدیران

اسلاید 1: اقلام مربوط بهای تمام شده و نقش آن در تصمیم گیری مدیرانتهیه و تنظیم:مجتبی فروتن، صالح کاویانیدانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزیاستاد راهنما: دکتر فریدون رهنمای رودپشتیفروردین 87

اسلاید 2: ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابدارییکی از عوامل مهم عدم استفاده از اطلاعات حسابداری توسط مدیران این است که اطلاعات کیفیت لازم را ندارند. بر اساس یافته های تحقیقی،اگر اطلاعات حسابداری دارای کیفیت لازم باشد،مدیریت در تصمیم گیریهای خود از آنها استفاده می کند. البته همه ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری به یک اندازه بر استفاده از حسابداری مدیریت موثر واقع نمی شوند.ویژگیهای کیفی اطلاعات عبارت است از صفت و کیفیتی از اطلاعات حسابداری که مفید بودن و اثر بخشی ان را افزایش می دهد.ویژگیهای کیفی خصوصیاتی هستند که اطلاعات فراهم شده در گزارشات را برای استفاده کنندگان،قابل استفاده می سازند. ویژگیهای کیفی اطلاعات به شرح زیر می باشند:مربوط بودنصحت اطلاعاتکامل بودن اطلاعاتبه موقع بودن اطلاعات

اسلاید 3: ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداریمربوط بودن: اطلاعات برای اینکه قابل استفاده باشند،باید به نیازهای تصمیم گیری استفاده کنندگان،مربوط باشند. اطلاعات انگاه دارای کیفیت مربوط بودن هستند که بتوانند از طریق کمک به استفاده کنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته،حال یا آینده،یا از طریق تایید یا اصلاح ارزیابی گذشته آنها،تصمیمات اقتصادی آنها را تحت تاثیر قرار دهند. جهت مربوط بودن اطلاعات نه تنها باید آینده نگر باشد،بلکه باید مقایسه بین راهکارها را نیز فراهم آورد.صحت اطلاعات: اطلاعاتی که بر تصمیم گیری موثر می باشد،باید صحیح باشد. به موقع ترین و مربوط ترین اطلاعات در صورتیکه صحیح نباشند، نه تنها بر تصمیم گیری موثر نخواهد بود،بلکه اثرات نامطلوب بر تصمیم گیری داشته و مدیریت را گمراه می کند.کامل بودن اطلاعات: اطلاعات برای اینکه بتواند برای تصمیم گیری مفید باشد،باید تا آنجا که اهمیت امر و هزینه ان اجازه می دهد،کامل باشد.اطلاعات در صورت حذف بخشی از آن،نادرست یا گمراه کننده خواهد بود.به موقع بودن اطلاعات: اطلاعات مربوط،صحیح و کامل زمانی ارزشمند است که به موقع و در زمان تصمیم گیری در اختیار مدیریت قرار گیرد. بعضی مواقع بین صحت اطلاعات و به موقع بودن آن تعارض ایجاد می شود. به عبارت دیگرافزایش صحت اطلاعات منجر به کاهش به موقع بودن آن می شود و یا بالعکس. در چنین شرایطی باید سعی بر آن باشد که توازن لازم برقرار گردد.

اسلاید 4: نقش اقلام بهای تمام شده در تصمیم گیریمجموعه متنوعی از اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری به مدیران کمک می کند که اقلام بهای تمام شده از جمله این اطلاعات است.اما آیا همه اقلام بهای تمام شده همواره در تصمیم گیری مدیران نقش دارند؟همه اقلام بهای تمام شده برای تصمیمات مدیریت دارای اهمیت یکسان نیستند و مدیران باید اقلامی از بهای تمام شده را در رابطه با یک تصمیم گیری خاص مرتبط هستند،مورد توجه قرار دهند که به این اقلام اصطلاحا“ اقلام مربوط بهای تمام شده می گویند.

اسلاید 5: اقلام مربوط بهای تمام شدهاقلام مربوط بهای تمام شده عبارتند از اقلامی که انتظار می رود در آینده اتفاق افتد و برای شقوق مختلف تصمیم گیری،متفاوت باشند. بدین ترتیب هزینه های ریخته برای تصمیمی که امروز گرفته می شود،جز اقلام مربوط در نظر گرفته نمی شود.همچنین اقلامی که برای مثال در دو راه حل،یکسان هستند،نیز جز اقلام مربوط در نظر گرفته نمی شوند. اختلاف سایر اقلام بهای تمام شده که به آن اقلام تفاضلی گفته می شود،نقش اساسی را در تصمیم گیری مدیران بازی می کند.

اسلاید 6: رویکردهای تصمیم گیری مدیرانجهت تصمیم گیری ،یا دو راه حل پیش روی مدیران است که باید یکی از ان دو را انتخاب کنند،که به این نوع مسائل، تصمیم گیری با دو راه حل گفته می شود یا اینکه در برخی تصمیمات پیچیده تر،چندین راه حل مورد بررسی قرار می گیرد تا یکی از آنها انتخاب شود که به اینگونه تصمیم گیریها، تصمیم گیری مرکب می گویند. مدیران برای تصمیم گیری بر اساس اقلام بهای تمام شده علاوه بر رویکرد اقلام تفاضلی ،از رویکردهای دیگری نظیر رویکرد گزارش مقایسه ای و همچنین رویکرد هزینه فرصت از دست رفته نیز استفاده می کنند که در ادامه در رابطه با هر کدام توضیحات و مثالهایی ارائه خواهد شد.

اسلاید 7: مثال در رابطه با نحوه استفاده از اقلام تفاضلی در تصمیم گیریدر رابطه با جایگزینی ماشین جدید با ماشین قدیمی اطلاعات زیر را داریم:

اسلاید 8: مثال در رابطه با نحوه استفاده از اقلام تفاضلی در تصمیم گیریبا توجه به جدول فوق به نظر می رسد که خرید ماشین جدید موجب افزایش سود خالص به میزان 7.5 میلیون ریال خواهد شد. اما با استفاده از اقلام تفاضلی،هزینه استهلاک ماشین قدیمی که یک هزینه ریخته است و همچنین فروش و اقلام ثابت بهای تمام شده مانند بیمه و سایر هزینه ها،نامربوط هستند. بنابراین داریم:

اسلاید 9: مثال در رابطه با نحوه استفاده از اقلام تفاضلی در تصمیم گیریبا توجه به جدول زیر،خالص صرفه جویی ناشی از جایگزینی ماشین قدیمی با ماشین جدید،سالانه 5 میلیون ریال است و در واقع سود خالص شرکت در نتیجه این جایگزینی 5 میلیون ریال افزایش خواهد یافت.

اسلاید 10: سایر رویکردهای تصمیم گیریتصمیم گیری مطرح شده در اسلاید قبل را می توان با استفاده از رویکردهای دیگری نظیر گزارش مقایسه ای و هزینه فرصت از دست رفته نیز اتخاذ کرد.در روش گزارش مقایسه ای ،کلیه اقلام درآمد و هزینه در شقوق مختلف مورد بررسی قرار می گیرند و بدیلی که بیشترین سود را نصیب موسسه کند،انتخاب می گردد. در گزارش مقایسه از حاشیه کمک به سود استفاده می شود.در رابطه با مثال قبل داریم:

اسلاید 11: گزارش مقایسه ای

اسلاید 12: گزارش مقایسه ایهمانطور که مشاهده می شود،در اثر خرید و جایگزینی ماشین جدید با ماشین قدیمی،سود سالانه شرکت 5 میلیون ریال افزایش خواهد یافت.همچنین توجه شود که اقلام ریخته در این روش منظور نمی شوند(استهلاک ماشین قدیمی)نکته مهم در اینگونه تصمیم گیریها این است که مدیریت صرفا“ با توجه به اقلام بهای تمام شده تصمیم گیری نمی کند،به عبارت دیگر در مثال قبل مدیریت باید قانع شود که افزایش 5 میلیون ریال در سود شرکت برای سرمایه گذاری به مبلغ 50 میلیون ریال؛قابل توجیه است که این توجیه با استفاده از مفهوم بازده سرمایه گذاری و با در نظر گرفتن ارزش زمانی پول انجام می گیرد.

اسلاید 13: هزینه فرصت از دست رفتههزینه فرصت از دست رفته عبارت است از درآمد خالصی که در اثر عدم قبول یک بدیل،از دست می رود. اهمیت این روش در آن است که مدیریت همواره باید بهای تمام شده عدم قبول بهترین بدیل را در نظر داشته باشد. البته هزینه فرصت از دست رفته در دفاتر و گزارشهای رسمی حسابداری ثبت و گزارش نمی شود. با توجه به مثال قبل،هزینه فرصت از دست رفته در صورت عدم خرید ماشین جدید؛26 میلیون ریال است؛در صورتیکه هزینه فرصت از دست رفته در صورت خرید ماشن جدید،21 میلیون ریال است. بنابراین در صورت خرید ماشن جدید هزینه فرصت از دست رفته کمتری(21 میلیون ریال نسبت به 26 میلیون ریال) خواهیم داشت. با این توضیحات،در رابطه با هریک از تصمیم گیریهای مدیریت با استفاده از اقلام بهای تمام شده،در اسلایدهای بعدی توضیحاتی ارائه خواهد شد.

اسلاید 14: نقطه بی تفاوتی بهای تمام شدهدر زیر اطلاعات مربوط به تولید یک محصول از طریق دو روش مختلف در سطح 13000 واحد محصول مشاهده می شود.

اسلاید 15: نقطه بی تفاوتی بهای تمام شدههمانطور که در اسلاید قبل مشاهده می شود،در صورتی که سطح تولید از 13،000 واحد به 18،000 واحد افزایش یابد،تصمیم مدیریت نیز تغییر پیدا می کند. برای اینکه بدانیم که در هر سطح از تولید،نوع تصمیم به چه شکل خواهد بود،لازم است ملاکی داشته باشیم. نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده ملاک ما در این رابطه خواهد بود که در این نقطه جمع بهای تمام شده در هر دو روش تولید با هم برابر است.در سطوح بیشتر از نقطه بی تفاوتی،راه حلی که اقلام ثابت بیشتر و هزینه متغیر کمتری دارد،دارای بهای تمام شده پایین تر و در نتیجه سود بیشتری خواهد بود و در سطوح کمتر از نقطه بی تفاوتی ،راه حلی که اقلام ثابت کمتر و هزینه متغیر بیشتری دارد،دارای بهای تمام شده پایین تر و در نتیجه سود بیشتر خواهد بود.همچنین علاوه بر بدست آوردن نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده از برابری بهای تمام شده دو روش،می توان نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده را از رابطه زیر نیز بدست آورد: = نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده

اسلاید 16: انواع تصمیمات مدیران با استفاده از اقلام بهای تمام شدهدر این بخش در رابطه با تصمیمات غیر جاری که بعضا“ شرکتها با آنها روبرو هستند؛بحث خواهد شد.این تصمیمات به شرح زیر هستند:قبول یا رد یک سفارش خاصقیمت گذاری سفارشهای خاصتصمیم در مورد ساخت و یا خریدفروش محصول نیمه ساخته و یا تکمیل آنافزودن و یا حذف یک خط تولیدمصرف منابع کمیاب

اسلاید 17: 2- قیمت گذاری سفارشهای خاصتغییر قیمت معمولا“ بر تعداد فروش محصول،جمع درآمد فروش و سود اثر می گذارد. موسسات انتفاعی در پاره ای موارد، قیمت فروش محصولات خود را علیرغم آگاهی از کم شدن تعداد فروش به منظور افزایش سود،بالا می برند. مورد دیگر،تغییر قیمت واکنشی در مقابل اقدامات رقبای تجاری است.ملاک تصمیم گیری در تصمیمات قیمت گذاری، نقطه بی تفاوتی قیمت است. نقطه بی تفاوتی قیمت آن سطح از فروش را تعیین می کند که با قیمت فروش جدید،همان مبلغ سودی را ایجاد کند که با قیمت و مقدار فروش سابق به دست می آمد.معمولا“ در نقاط بالاتر از نقطه بی تفاوتی قیمت، افزایش قیمت قابل توجیه است،اما در صورت فروش کمتر از نقطه بی تفاوتی قیمت،افزایش قیمت منطقی نبوده و سود را کاهش می دهد.

اسلاید 18: 2- قیمت گذاری سفارشهای خاصگاهی اوقات شرکت در وضعیت سختی از کسب و کار قرار می گیرد که می بایست سفارشهایی با قیمت پایین تر از قیمتهای متداول را قبول کند. اما قبول این سفارشها با این شرط می بایست صورت گیرد که درآمد تفاضلی حاصل از آنها،بر بهای تمام شده تفاضلی آنها،فزونی داشته باشد. به این قیمت که پایین تر از قیمت معمولی شرکت است،قیمت کمک به سود گفته می شود که غالبا“ رویکرد قیمت گذاری بر اساس حاشیه کمک به سود و یا قیمت گذاری بر مبنای هزینه های متغیر نامیده می شود و در شرایط زیر قابل توجیه است:هنگامی که شرکت تحت فشار شرایط غیر عادی کسب و کار قرار دارد.زمانی که ظرفیت بلا استفاده در تولید وجود دارد.زمانی که شرایط رقابتی سختی بر بازار حاکم است.

اسلاید 19: 2- قیمت گذاری سفارشهای خاصگزارش سود و زیان شرکت الف با ظرفیت تولید سالانه صد هزار واحد محصول به شرح بالا می باشد.اخیرا“ سفارش 10،000 واحد محصول به قیمت 1200 ریال را دریافت کرده است. قبول این سفارش به فروش عادی این شرکت لطمه نخواهد زد؛اما مدیر باید این سفارش را قبول کند؟

اسلاید 20: 2- قیمت گذاری سفارشهای خاصبا استفاده از روش گزارش مقایسه ای که در زیر مشاهده می شود،پذیرفتن سفارش باعث افزایش 2میلیون ریالی در سود شرکت خواهد شد.

اسلاید 21: 3-تصمیم در مورد ساخت یا خریدتصمیم در مورد ساخت و یا خرید، در رابطه با قطعه ای از محصول می باشد که هم شرکت خود می تواند آن را بسازد و هم از تولید کنندگان دیگر خریداری کند. عوامل کیفی و کمی در این تصمیم تاثیر گذارند. عوامل کیفی از قبیل مرغوبیت قطعه تولیدی و همچنین حفظ روابط بلندمدت تجاری با تامین کنندگان مواد اولیه و یا سیاستهای کلان شرکت در راستای کوچک سازی و ... می باشد. اما تجزیه و تحلیل عوامل کمی با استفاده از اقلام بهای تمام شده صورت می گیرد که با ارائه مثالی توضیح داده خواهد شد.فرض کنید که اطلاعات زیر مربوط به تولید یکی از قطعات نیمه مونتاژ در شرکت ب و بر اساس تولید 8،000 قطعه در سال در اختیار است.یکی از تامین کنندگان قطعات پیشنهاد داده است که این قطعه را به قیمت 16،000 ریال برای شرکت تامین نماید.اگر فرض کنیم دوسوم سربار ثابت کارخانه شامل حقوق مدیران،اجاره و استهلاک،فارق از اینکه اینکه قطعه خریداری شود و یا در داخل شرکت تولید شود،بدون تغییر می ماند،آیا شرکت باید این قطعه را به قیمت پیشنهادی خریداری کند و یا در داخل شرکت تولید کند؟

اسلاید 22: 3-تصمیم در مورد ساخت یا خریداگر فرض کنیم که ظرفیت تولیدی شرکت در صورت خرید قطعه مذکور بلا استفاده خواهد ماند،بهای تمام شده هر قطعه؛معادل 19 هزار ریال است که هزار ریال از قیمت خرید قطعه کمتر است و در مجموع 8 میلیون ریال سود عاید شرکت خواهد کرد.این موضوع در جدول اسلاید بعد به خوبی نمایان است.

اسلاید 23: 3-تصمیم در مورد ساخت یا خریددر تصمیمات ساخت یا خرید می بایست مناسب ترین استفاده و کاربرد از تجهیزات و امکانات تولیدی مد نظر قرار گیرد که در مثال بالا استفاده از ظرفیت خالی تولیدی مورد توجه قرار گرفت.مدیریت می تواند موارد زیر را نیز بررسی کند:بلا استفاده گذاشتن تجهیزات و امکانات تولیدیخرید قطعه و اجاره دادن تجهیزات بلااستفادهخرید قطعه و استفاده از تجهیزات و امکانات تولیدی برای تولید محصولات دیگر

اسلاید 24: 4- تصمیم در مورد محصولات مشترکبه دو یا چند محصول که به طور همزمان و با استفاده از مجموعه واحدی از ورودیها و فرآیندهای تولیدی،ساخته می شوند،اصطلاحا“ محصولات مشترک می گویند. اقلام بهای تمام شده مشترک به آن دسته از اقلام بهای تمام شده ساخت اطلاق می گردد که تا قبل از نقطه ای که مصولات مشترک را بتوان به عنوان یک محصول منفرد شناسایی نمود،اتفاق افتاده است.این نقطه را در اصطلاح نقطه تفکیک محصولات مشترک می نامند. در نقطه تفکیک برخی محصولات در وضعیت نهایی بوده و قابل عرضه به مشتریان هستند و برای محصولات دیگر،باید عملیات تولیدی ادامه یابد تا تکمیل شوند. در بسیاری ازموارد شرکت تولیدی با یک انتخاب مواجه است و آن فروش محصولات در نقطه تفکیک و یا ادامه عملیات تولیدی بر روی آنها به امید تحصیل درآمد است.در اینگونه تصمیمات که اصطلاحا“ تصمیمات مربوط به محصولات مشترک نام دارد، اقلام بهای تمام شده مشترک،کلا“ نامربوط تلقی شده، چرا که قبلا“ اتفاق افتاده و به عبارت دیگر هزینه های ریخته هستند. تصمیم گیری در این مورد فقط از طریق مقایسه درآمد اضافی پیش بینی شده با هزینه های ناشی از ادامه تولید،اتخاذ می گردد. در ادامه مثالی عنوان می شود.

اسلاید 25: 4- تصمیم در مورد محصولات مشترکشرکت ج،محصولات الف،ب و ج را با استفاده از یک فرآیند مشترک تولید می کند.اقلام مشترک بهای تمام شده معادل120 میلیون ریال در سال است.محصول الف را می توان در نقطه تفکیک به فروش رساند و یا عملیات اضافی تولیدی در مورد آن انجام داد. این عملیات نیازمند تجهیزات اضافی نیست و همه اقلام بهای تمام شده عملیات اضافی؛متغیر هستند.با توجه به اطلاعات مربوط به فروش و اقلام بهای تمام شده مورد نیاز جهت اتخاذ سیاست تولیدی مناسب در مورد محصول الف،آیا محصول الف باید در نقطه تفکیک فروخته شود یا اینکه عملیات اضافی در مورد آن صورت گیرد؟

اسلاید 26: 4- تصمیم در مورد محصولات مشترکدر اینجا از روش مقایسه ای استفاده شد و مشخص شد که بهتر است عملیات اضافی روی محصول الف انجام گیرد. نکته مهم عدم استفاده از مبلغ 120 میلیون ریال بهای تمام شده مشترک به عنوان یک قلم نا مربوط در تصمیم گیری است.

اسلاید 27: 5-افزودن یا حذف یک خط تولیدمهمترین عامل در رابطه با حذف یک خط تولید قدیمی و یا افزودن یک خط تولید جدید،تاثیر این تصمیم بر حاشیه کمک به سود و یا سود خالص شرکت است؛در مثال زیر؛خط عرضه گوشت شرکت زیان ده است؛اما آیا شرکت می بایست خط عرضه گوشت را حذف کند؟

اسلاید 28: 5-افزودن یا حذف یک خط تولیددر مثال فوق هزینه های ثابت مستقیم هزینه هایی هستند که مستقیما“ قابل شناسایی در هر یک از خطوط اصلی تولید کالا بوده اند و هزینه های تخصیصی آنهایی هستند که به طور عمومی اتفاق افتاده و بر اساس مبنای مشخصی مانند سطح زیربنای غرفه ها سرشکن شده اند.همانگونه که در جدول زیر مشاهده می کنید،با وجود زیان معادل یک میلیون ریالی در نتیجه تخصیص هزینه های عمومی ،این خط سالانه مبلغ پانصد هزار ریال به جبران هزینه های عمومی فروشگاه کمک می کند.

اسلاید 29: 6-تصمیم در مورد استفاده از منابع کمیابهمواره تولید بیشتر محصولاتی که دارای حاشیه سود بیشتری هستند؛به افزایش سود شرکت منجر می شود؛به شرط اینکه شرکت با عوامل بازدارنده و یا منابع کمیاب مواجه نباشد. عامل بازدارنده عاملی است که از تولید و یا فروش محصول خاصی جلوگیری می کند و یا آن را محدود می سازد همانند ساعت کار ماشین آلات و یا فضای انبار. در صورت وجود چنین عواملی به حداکثر رساندن سود شرکت،به کسب بالاترین حاشیه سود در واحد آن عامل بستگی دارد(به جای بالاترین حاشیه سود نسبت به واحد محصول تولیدی)برای مثال فرض کنید شرکتی دو نوع محصول الف و ب را تولید می کند که اطلاعات آن در جدول اسلاید بعد مشخص است.همانطور که مشخص است؛محصول ب دارای حاشیه کمک به سود بالاتری است.حال فرض کنید که شرکت دارای ظرفیت محدودی مثلا“10،000 نفر ساعت برای کار مستقیم است و نیز تصور کنیم که برای تولید محصول الف 2 ساعت کار و برای تولید محصول ب 5 ساعت کار مورد نیاز باشد؛آنگاه حاشیه کمک به سود را بر مبنای ساعت کار مصرفی آنها محاسبه می کنیم.

اسلاید 30: 6-تصمیم در مورد استفاده از منابع کمیابمحاسبه فوق نشان می دهد که محصول الف حاشیه سود بیشتری برای هر یک ساعت کار مصرفی ایجاد می کند و به همین دلیل باید تاکید شرکت بر افزایش تولید محصول الف و نهایتا“ حذف محصول ب باشد.

اسلاید 31: تصمیم گیری با چند راه حل(تصمیم گیری مرکب)در موارد زیادی،ممکن است تعداد بدیلهای تصمیم بیشتر از دو مورد باشد که این امر بدلیل نیاز به گرد آوری اطلاعات بیشتر و همچنین پیچیده تر شدن محاسبه و تفسیر ارقام و اطلاعات،باعث پیچیده تر شدن فرآیند تصمیم گیری می شود.در این گونه موارد؛ نقاط بی تفاوتی بهای تمام شده برای هر زوج از بدیلها را محاسبه کرده و با توجه به پیش بینی تولید؛از هریک از بدیلها استفاده کند. اضافه شدن راه حلها،پیچیدگی تصمیم را با نسبتی هندسی افزایش می دهد. ذکر این نکته نیز ضروری است که در این تصمیمات نیز، عوامل دیگری همانند اهداف توسعه ای و ... علاوه بر بهای تمام شده موثر باشند،اما استفاده از روش فوق،موجب سهولت در تصمیم گیری مدیران می شود.

اسلاید 32: نتیجه گیرییکی از اطلاعاتی که مدیران به خصوص در واحدهای تولیدی نیازمند به آن هستند،اطلاعات مربوط به اقلام بهای تمام شده است.همانطور که مشاهده شد؛اقلام مربوط تمام شده نقش به سزایی در تصمیم گیری مدیران دارد.هرچند نباید از این نکته غافل شد که در بسیاری از موارد تصمیم گیری تنها با توجه به اقلام مربوط بهای تمام شده صورت نمی گیرد،بلکه موارد دیگری نظیر همچون اطلاعات بازاریابی،منحنی عمر محصول،روابط شرکت با تامین کنندگان و عرضه کنندگان،ملاحظات سیاسی و ... نیز در تصمیم گیریها نقش دارند،اما خصوصا“ در اتخاذ تصمیماتی که در اسلایدهای قبل مورد اشاره قرار گرفت،اقلام مربوط بهای تمام شده،نقش مهمی دارد.همچنین توجه به نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده،می تواند به عنوان ممیزی برای تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاید 33: برای دریافت فایل این ارائه به وبلاگ تفکر مدیریتی به آدرس:www.managerialthinking.blogfa.comمراجعه کرده و از منوی آرشیو موضوعی،روی دانلود مطالب مدیریتی کلیک کرده و از بخش مربوطه،فایل را دانلود کنید.

اسلاید 34: منابع و مآخذحسابداری مدیریت،شیم؛سیگل،ترجمه بختیاری،سازمان مدیریت صنعتی،تهران،چاپ اول،1379حسابداری مدیریت،شباهنگ؛رضا،مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی،تهران،چاپ هفتم،1381تصمیم گیری بر اساس بهای تمام شده،امری اسرمی،محمد رضا،مجله حسابدار،سال نوزدهم،شماره 167ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری و نقش آن در تصمیم گیری مدیریت،بهرامفر،نقی،مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی،سال ششم،شماره 24 و 25،تابستان و پاییز 1377

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید