صفحه 1:
صفحه 2:
ساختار فضایی و کالبدی شهر اصفهان :
۱) به طورکلی استخوان بندی موجود در شهر اصفهان بر دو محور عمود برهم . یکی محور طبیعی زاینده رود و
دیگری محور مرکزی شهر. استوار است.
! محور مرکزی شهر اصفهان كه در طول بيش از هزار سال به تدريج شکل گرفته و تکامل یافته ) ١
مسجد جامع بزرك شهر آغاز ميشودء.به سمت جنوب غربى در طول بازار اصفهان امتداد مییابد. به
ميدان امام نقش جهان ميرسد و يس از در بركرفتن مجموعه كاخ هاى صفوى به
كن به زاينده رود ميرسدء در محل سى و سه يل أن را قطع ميكند و در امتداد جهارباغ بال به جنوبى ترين و بلندترياز
نقطه شهر كه محل باغهاى هزارجريب بوده منتهى ميشود .
صفحه 3:
محور تاریخی شهر اصفهان را که ساختار اصلی شهر را در دل خود
جای داده است؛ برحسب نوع عملکردها؛ كاربريهاء موقعیت قرارگیسری
و دوره تاريخى ميتوان به جند جز كوجك تر به شرح زیر تفکیک
نمود:
۱ - مجموعه میدان کهنه و مسجد جامع ميدان امام على (ع)
۲ . مجموعه بازار
۳ میدان نقش جهان و مجموعه کاخهای صفوی پیرامون
F محور چهارباغ و مجموعه عملکردهای پیرامونی
۵ محور چهارباغ بال و مجموعه عملکردهای پیرامون
مجموعه بازارچه حسن آباد و محور چهارباغ صدر
محور تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان در دوره صفویه
صفحه 4:
بافت شهری :
در محدوده استخوان بندی اصلی شهر و مجموعه های آن؛
انواع بافتهای شهری اعم از بافت پیوسته و ریزدانه بازاره
بافت درونگرای ابنیه با فضاهای باز محصور و بافت برونگرا
به صورت احاطه بناها با باغها وجود داشته است. بافت
ار را بت و اف ده با بافت بزرگ اندازه
رها زب دا یر مود بافت عناصر اصلی )
مسجد. بازار و...( الگوبی درونگرا و بافت حکومتی الگویی
برونگرا داشته که توسط باغها احاطه شده است
بافت میانی شهر اصفهان
صفحه 5:
سازمان های فضایی محدوده شهر مرکز و تاریخی اصفهان : |
eS
صلسی
سازمانسلفتشسبروجدبد نسرقو غرباصنمان 4
صفحه 6:
ویژگی بافت تاریخی و قدیمی شهر اصفهان :
میتوان گفت از مسائل اصلی بخش قدیمی شهر اصفهان که بخش مرکزی
شهر را تشکیل میدهد فرسودگی مناطق مسکونی است. بالاستفاده ماندن
عناصر مجموعه. متروکه و مخروبه شدن کارگاهها و فضاهای مسکونی. خود
درواقع جزئی از کل مسأله فرسودگی یکپارچه بخش درونی شهر اصفهان
است. این فرسودگی به ویثه به عواملی مانشد مترو بن» از فعالیت
بازایستادن کارگاههاه تغییر ساخت و ابعاد خانوارها و دگرگونی روابط
خویشاوندی مربوط میشود. در محللت مختل ف منطقه منازلی وجود دارد که
بدون استفاده متروکه شده اند. منازل قدیمی در رابطه با نیازهای
خانوارهای قدیمی. ازنظر رولبط و نحوه ی زندگی شکل گرفته است. بنابراین
پاسخگوی نیاز خانواده ی مستقل امروزی نیست. نوسازیهای پراکنده در
محللت قدیمی منطقه و همچنین راه حل تعریض کوچه های تنگ در اين نقاط
نیز نتوانسته تمام مشکالت ناشی از فرسودگی بافت قدیمی را از بین ببرد.
صفحه 7:
بافت فرسوده شهر اصفهان :
مره از فره ودگی داکارآمدی و کاهش کارلیی یک بافت نسبت به کارآمدی سایر بافتهای شهری امشت. فرسودگی یافت/ و
عناصر درونی آن یابه سبب قدمت و یابه فقدان برنامه تور و نظارت فنی بر شکلگیری آن با بر
یزان فرسودگی بافتهای شسهری براساس شاخصهای سه گلنه مصوب شورای عللی شهرسازی و معماری تعیین میگردد که به
شرح زیر است: ریزدانگی: بلوکهایی که بیش از ۵۰ درصد پالکهای آنها مساحت کمتر از ۲۰۰ متر مربع دارند. ناپایدار
بلوکهلیی که بیش از ۵۰ درصد بناهای ن ناپایدار و فاقد سیستم سازه است. نفوذناپذیری: بلوکهلیی که بیش !
ی عرش کت از ۴ متر ثارند برلین اسلاس حنود ۱۱ درصد از محدوده قانینی شهر اصفهان را بافت فرکو
ae
و ۱ به ترئیب © abe el
eis, Wig 0 GL رت در سای ۲ 000 رن در lees Sal
اطلاعات جمعتی مسدوده های بلفت فرسوده در مناطق شهر اصفهان نشان میدهد که بیشترین تعداد خانوار د
و کمترین آن در مناطق ۴ و ۲ ساکن هستند. ٩ در مناطق ۱۰ و
صفحه 8:
۱
3 نا نا ۱ نا
0
1
7
صفحه 9:
اطلاعات کلی دررابطه با بافت فرسوده شهر و روستای
اصفهان :
از مجموع جمعیت شهر اصفهان حدود ۱۹٩ درصد جمعیت
ody as eh eSpace ال هستند که حدود ۱۱ درصد
eels eee و اسنهان را شامل میگردد.
رفع فرسودگی اصالح عوامل فرسودگی میباشد که بر اساس
نوسازی مردمی و یا اجرای پروژههای عمرانی حاصل
میشود. در نمودار روبرو اطلاعات اصلاح بافت در شهر اصفهان
از سال ۸۶ تا شش ماهه اول سال ٩۳ مشاهده میشود.
صفحه 10:
بررسی عناصر اقلیمی شهر اصفهان :
شهر اصفهان با طول جغرافیایی ۱۵ درجه و ٩۳ دقيقه و
۴ ثانیه شرقی و عرض جغرافیایی ٩۳ درجه و ٩۳ دقيقه و ٩۳
ثانیه شمالی ۰ در تراز ۲۹۹۱ متر از سطح دریاهای آزاد قرار
گرفته است . جهت غالب باد غرب و به طور کلی حدود
متوسط سرعت باد ۲.۰۱ متر بر انیه. تعداد روزهای یخ بندان
۷ روز؛ تبخیر سالانه ۴۴۱ میلی متر و نوع اقلیم نیمه خث
میب مود ای مس رت باه
نمودلر ایذایی متوسط سرعت باد غالب ایستگاه سینوپتیک لصف
صفحه 11:
So
اقليم آب و هواى شهر اصفهان : 11
استان اصفهان به دلیل وجود دو رشته کوه زاگرس و ایران مرکزی از یک سو و همجواری با دشت کویر از سوی دیگر. از تنوع |
0 2100-27 براسی اطلاعات به دست آمده از مدل رقومی ارتفاعی استان اصفهان: متوسط وزنی |
ارتفاع لین استان ۱۵۶۳ متر است. بلندترین نقطه استان با ارتفاع ۴۳۸۵ متر در مجاورت کوه های دنا در منتهی الیه جتوب
غربی استان و پست ترین gl ab ارتفاع ۶۹۱ تر در نیمه شمللی استان در حاشیه بخش های جنوبی دشت كوير /
ميان كوهى حدفاصل دو رشته كوه زاگرس و ایران مرکزی است. نیمه" بارشی است به گونه ای که دمای سالنه آن ۱۳ دلج
و متوسط بارش سالنه حدود ۲۲۰ میلیمتر است؛ غربی, کوهستانی, سرد و نسبتا در حالیکه پهنه شرقی؛ يست Vn?
صفحه 12:
صفحه 13:
دوره صفوی و معماری آن دوره :
یکی از در جشان تردن دورههای هنری ایران پس از اسلام دوره صفویه است. در سال ٩۰۷ قمری (۱۵۰۲ م) شاه اسماعیل Aol
۳ ۲ لین سلسله تبريز يايتخت .بود. در اواخر قرن دهم قمری» درنزمان شاه عبا
پایتخت از قزوین به اصفهان انتقال یافت. با انتخاب پاینخت جدید. این شهر به عنوان یکی از درخشانترین شهرهای خاورميانه
گسترش بیدا کرد. با توجه به امنیت ایران در این دوره بناهایی بزرگ و عالی مانند کاخهای عالی قاپوء جه 4
و تالار اشرف در اصفهان و بقعه ی شاهزاده حسین. سر درب عالی قاپو و چهل ستون در قزوین ساخته
بلید پذیرفت که در دورمی صفوی. بار دیگر عصر نوین و در
۱ ۲ ۷ در فرن دهم قمری هنرمندان ابران به مزلبا و نتایج تزهای دست یافتند. کام خورشید
برجهای دیدهبلنی شهر کلات از هنر معماری این دوره است. در بسیاری از بناهلیی که به ویّه در اوج توانمندی صفویان ساخغ
شنملند (همت پوششهای ترینی تا لن آندازه فزونی پیدا میکند که برای فهم شالوده معمارانه فضا باید از آنها عبو/ کل
فراتر از پوششهای تزکیدی به شالوده ساختمان پرداخت.
صفحه 14:
معماری دوره صفوی شهر اصفهان : 14
تیموری قویتر از معماری صفوی است. نما در معماری صفوی همچون صحنه آرایی تئاتر است. نما در اغلب موارد همچو
ماسکی است که بر چهره ساختمان کشیده شده و عناصر اصلی ساختمان را پنهان میکند. نمای دوره صفوی کقیق. پرکار |
erm es Tess و ساس .۱ اندارههای افقی بنا طراحی شده است. ز ویژگیهای مهم درشیوه مممارى ايزا
دوره ٠ علاوه بر استحکام و زیبایی فرم ۰ درخشش بیان است . در آثار ین دوره تلبش رنگ و نور . و جذابيت #بطوح و شكوة
چشمگیر آنها . احساس زیبلئی خیره کننده ای در بیننده ایجاد می کند و طنین رنگها و سطوح مکرر کاشیهای
منظره ای شفاف . مجرد و روحانی تبد یل می شود.
صفحه 15:
محله جلفا
کمتر کسی یا بهتر بگوييم تقریبا مسافری نیست که اصفهان برود و یک روز يا
حتی چند ساعت را برای رفتن به جلفا اختصاص ندهد. محله جلفا بعد از
جاهای دیدنی اصفهان مثل میدان نقش جهان که میتوان سوار بر درشکه ها
وشب ها
دور ميدان را چرخید با زاینده رود که میتوان روی پلهلیش قدم
در زیر پل خولجویش به آواز دلنشین اصفهانیها گوش داد خواستنی ترین
جای اصفهان است. جلفاء خیابان سنگفرشی است که قدم.زدن در آن حال
آدم را میتولن از لین رو به آن رو کند. میتوان رفت و در یکی از کافه هایش
لفاء کافه
نشست یا مجتوب نقاشی های دیواری کلیسای ولنک لن شد. در
عليق مل ان
مت اراد کارت و كارن نيز قرار كرفتة
صفحه 16:
کاغ بهشت
نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود » به معنای
هشتی یا ورودی بهشت بوده است . عمارت هشت بهشت
در دو طبقه و بر روی یک کرسی با ازاره سنگی ساخته
شده و ترکیب احجام و فضاهای معماری به گونه ای
هل سان انحا كرقنة ات , در وسط ساختمان
. فضای اصلی و مرکزی قرار دارد که در پلان به صورت
هشت ضلعی است . ارتباط دو طبقه از طریق دو دستگاه
2101 2 تر كك سر ابوانهای هشتی
مرکزی . اتاقها و راهروها . با سبکهای متنوعی CRF
شده است . از جمله خصوصیات متحصر به فرد این
عمارت ۰ حوض مروارید و آبشار اون جنوبی است که
أب أن از حوض فوقانى تأمين شده است
صفحه 17:
کلیسا و موزه وانک اصفمان
جاذبه های گردشگری لصفهان در قرن یازدهم هجری, تعدادی از لرامنه سا
در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل گفته و در دهکده ای در جنوب غرب
اصفهان سکونت داده شدند. نام آن دهکده را جلفا گذاشتند. پادشاهان صفوی
اس فا که تا کرد آزادی های مذهبی برای آنها را تضم
نمودند و این اقلیت ارامنه را مورد حمایت قراردادند. در بین ساکنان جلفاه
تجار و افرادی که دلنش فنی َن دوران را دارا بودند. وجود داشتند..با کمک و
مساعدت تجار ارمنی چند کلیسا از جمله کلیسای وانک احداث گردید. اکنون
جفا دی از ثهر اصفهان مح وب می گرد کلیسای وانک یکی از
یباترین کلیساهای ایران و از جاذبه های گردشگری اصفهان است که دارای
میخته ای از معماری ایرلنی و اروپلنی می باشد. داخل کلیسا تزئینات هنری
از جمله گچبری نقاشی و طلاکاری وجود دارد. در کنار کلیسا. موزه با ارزشی
وجود دارد که در لن تابلوهای نفیس نقاشی» کتب خطی و سایر اشیا نفيس
هنری دیده می شود
صفحه 18:
نقش جهان اصفمان
در دوره ی تیموریان میدان نقش جهان در اندازه ای کوچکتر
1 تا ور دوه ی شاه عباس اول توسعه و
كسترش يافته و به شکل کنونی خود در آمد. اغلب بناهای اطراف
این میدان نیز در همین دوره ساخته شدبعد از منتقل شدن
cal ور ( 9۶ ۰۱ راز + اهمیبت میدان نقش
جهان روز به روز کمتر شد
صفحه 19:
۱ 19
نتیجه گیری : /
از نتیج حاصل از مطالعه موردی می توان چنین استنباط کرد که معماری سنتی اصفهان در رعایت اصول معماری
پاسخگو به ریز اقلیم عملکرد مناسبی داشته. در حللی که طراحی های معاصر خلنه های مدرن لین شهره از بسیاری از
جنبه ها نسبت به ريز اقلیم بی تفاوت بوده اند. لحاظ كردن لين راهبرد ها در طراحى هاى معاصر مى تولنک ور رسیدن به
۱ اي کسان ار شهرستانهای مختلف کشور است در سللی که هریک: دارای شرآیط
لب و هولیی مختلف هستند. نتیجه به وجود آمدن سبکی یکسان بدون در نظر گرفتن خصوصیات اقلیمی و زیر اقلیمی !
ای کت رال وا ١
صفحه 20:
با تشکر از همراهی شما