کسب و کاراقتصاد و مالیعلوم انسانی و علوم اجتماعیسیاست و قانون‌گذاری

الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در اصناف و بازاریان

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
۰ يه ۰ سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور

صفحه 4:
کار گروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازاریان

صفحه 5:
امام جواد (علیهالسلام) فرمودند: «سه چیز است که هرکس آنها را مراعات کنسد هركز يشيمان - نگردد؛ اجتناب از عجله و شتاب؛ مشورت کردن, توکل بر خدا در هنكام تصميمكيرى.»

صفحه 6:
اد ‎١‏ نا از سار جرا ‎1a‏ تیم ‎ae‏ سب سام ‎i‏ ‎Fx‏ ‏6 = = ی

صفحه 7:
مشدمه؛ اقتصاه مقاومتی الکوی افتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی ماست. اقتصاد مقاومتی تحرک اقتصاد با روحیهی جهادگونه در مقابل دشمن است و بالاخره اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومسازی و محکه سازی پایههای اقتصادی که باید درونزاه برونگرا مردم بنیاد و عدالت محور باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و اعتماد به محصولات و کالاهای داخلی. موتور محرک اقتصاد مقاومتی «مدیریت جهادی و عزم ملّی» است. رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر تنگناهای اقتصادی» ایده اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند و سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند و الزامات دهگانه زیر را در روز اول فروردین ۹۵ بیان نمودند:

صفحه 8:
الزامات عملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتى

صفحه 9:
5 مه ده . 3 ۰ ‎or i‏ ا ی ۸ 6 2 * شناسایی و تمرکز بر فعالیتها و زنجیرههای اقتصادی مزیتدار کشور و تدوین نقشه راه. * حمایت از تولید داخلی. * توجه به حمایت از تولید ملّی و توانمندی داخلی در مبحث واردات. * مدیریت منابع مالی و پولی توسط سیستم بانکی در راستای حمایت از تولید و رونق صادرات. * دانش بنیان شمدن بخشهای مهم اقتصاد داخلی و توجه به نوآوریهای اقتصاد ملی. * بهرهبرداری از سرمایههای خدادادی و ملی با بپهرهوری مناسب و اثربخش. * انتقال فناوری ملی در تجارت خارجی. ** مبارزه با فساد مالی, اداری و ویژه خواری و قاچاق کالا و ارز. الزامات عملی در راستای * افزایش بهروری از انرژی با اصلاح الگوی مصرف. * نگاه ویژه و تقویت صنایع متوسط و کوچک.

صفحه 10:
شورای همفکری اصناف و بازاریان به دبیری سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در راستای تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العللی) و پیشبرد اهداف متعللی نظام مقدس جمهوری اسلامی با در نظرگرفتن الزامات دهگانه در خصوص اقتصاد مقاومتی.با تشکیل جلسات متعدد کار گروه اقتصاد مقاومتی با حضور صاحبنظران و کارشناسان امر در حوزههای مختلف اصناف و بازار وبا توجه به تحلیل و بررسی برآوردها؛ تحلیل شرلیط موجود. تبیین مواضع, تعیین اولویتها. سیزده عنوان برنامه را به شرح زیر ارانه مینماید:

صفحه 11:
مقام معظم رهبری (حفظه الْع): «اگر بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم. مشکل تولید داخلی را ‎Jo‏ کنیم. بخواهیم مسئلهی بیکاری را حل کنیم» بخواهیم كرانى را مهار كنيم علاج همه اینها در مجموعهى مقاومت اقتصادى و اقتصاد مقاومتى كنجانده ميشود.»

صفحه 12:

صفحه 13:
مصوبات ۱۳ گانه کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازارایان کشور © تشکیل کارگروههای اقتصاد مقاومتی بند۱: کارگروه اقتصاد مقاومتی با ترکیب اتاق اصناف اتانق تعاون, اتاق بازرگلنی؛ اساتید حوزه. دانشگاه. تجار و بازرگانان و ... در همه شهرستان ها تشکیل می شود. لین کارگروه‌با ترکیب فوق الذکربه تعداد ۱۵ للی ۲۰ نفر تشکیل میگردد. رئیسآن از مین معتمدین اصناف و بازار و دبیری به عهده بسیج اصناف میباشد. بند۳: جلسات به صورت منظم و در صورت نیاز هفتهای یا حداقل دو هفته یکبار برگزار شده و مستندات و مصوبات لن به مرکز ارسال میگردد. بند؟:وظیفه لین کارگروه سیاستگذاری, بنامهریزی, رنه راهکر و تعامل‌باکارگروهمشلبه در استان و کشوربوده و خط مشیها و توصیههای کارگروه مرکز را مدنظر قرار میدهد. بنده: در جلسات به مسائل مهم بومی در امر تولید و توزیع پرداخته میشود و راهکارهای اصلاحی و عملیلتی ارلئه گردیده و اجرابی خواهد شد. بند": وظیفه کارگروه استان که توسط سازمان بسیج اصناف استان تشکیل میشود. علاوه بر سیاستگذاری بررسی صورتجلسات کارگروههای شهرستانی و کمک جهت تحقق مصوبات با استفاده از ظرفیت استان و کشور میباشد.

صفحه 14:
مقام معظم رهبری (مدظلّه العللی): «برخی از فروشگاهها مقیّد شدهلند که غیر تولید داخلی را نفروشند. تابلو هم زده لند که در لین فروشگاه فقط تولید داخل فروش میرود. بارک الله آفرين بر اين انسان با غيرتء به اين انسان مصلح.»

صفحه 15:
بند۱: فرهنگسازی و فضاسازی مناسب تبلیغی در راستای اقتصاد مقاومتی در بازارها. پاسازها و مجتمعهای تجاری. مغازهها و صنوف مختلف با استفاده از ظرفیتهای هنری» علمی و فرهنگی- بند۲: تهیه محصولات فرهنگی و هنری مناسب اعم از پوستر سیدی, کاریکاتور در راستای تبیین اهمیت مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملی با بهرهگیری از بیانات بزرگان و شعارهای تاثیرگذار «ایرانی؛ ایرانی بخره ‎oul aug Pay‏ تیزر تبلیغاتی و تعامل با مدیران بازارها و پاساژها و مجتمعهای تجاری برای پخش در راستای حمایت از محصولات و کالاهای ایرانی. ‏بند4: اتحاديه هاء اتاق های اصناف بسیج اصناف در تدارک پذیرلیی و خرید امکانات و ملزومات؛ حتی المقدور از کالا و محصولات خارجی استفاده نکنند. (مانند نسکافه خارجی, موز...) ‎

صفحه 16:
9 آموزش بند ۱: ارلئه آموزشهای لازم در خصوص اقتصاد مقاومتی بویژه ضرورت مصرف کالای داخلی. مبارزه با قاچاق اصلاح الگوی مصرف در قالب دورههای آموزشی فقه بازارء حلقات صالحین» سخنرانیهای مذهی: تشامت هاى صنفى و بند ۲: استفاده از ظرفیت ائمه جماعات مساجد بازارء اساتید دانشگاه رسای اتحادیهها معتمدين بازار و نخبگان در راستای اهمیت اقتصاد مقاومتی و الزامات آن. بند۳: الئه آموزشها و مهارتهای مناسب به تولیدیهای صنفی جهت تولید کالا و محصولات با بند: نشستی توسط کارگروه با حضور صاحبان تولیدی و مسئولین جهت گفتگو و تباال نظر برگزار میگردد.

صفحه 17:
2 استفاده از ظرفیت رسانهها بند۱: استفاده از ظرفیت رسانه ملّی و محلی (صداوسیما)؛ مطبوعات و مجلات و وسایل ارتباط جمعی بویئه شبکههای اجتماعی و فضای مجازی جهت فرهنگسازی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی- بند۲: تهیه برنامههای مستند. فیلم کوتاه تتلتر و ... با همکاری رسانه ملی و محلی و پخش از صدا و سیما و تهیه گزارزش خبری و برگزاری میزگرد در برنامههای صداوسیما با حضور تولیدیها و فعالان صنف و ... بند۳: ارائه محصولات فرهنگی هنری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی. بندع: معرفی واحدهای تولیدی و توزیعی نمونه به رسانهها جهت ارائه الگوی موفق,

صفحه 18:
مقام معظم رهبری (حفظهالله):«گفته میشود که اگر ما بتوانیم بهرهوری انریٍی را ارتقاء بدهیم بالا ببريم و صرفه جهیی کنیم» صد میلیارد دلار صرفییجوبی خواهد شد. این را جدی بگیرید..»

صفحه 19:
9 اصلاح الگوی مصرف بند اد اصلاح الگوی مصرف و مدیریت انریِی بوییّه برق در واحدهای صنفی با همکاری توانیر با اجرای دقیق مفاد تفاهمنامه فیمابین بسیج اصناف و بازاریان و توانیر (بپیوست) بند۲: بسیج اصناف شهرستانها با اشراف بسیج استان و همکاری اتاقهای اصناف و اتحادیهها نسبت به اجرای مفاد تفاهمنامه توانیر اقدام کنند. بند۳: مستول بسیج اصناف استان با همکاری توانیر نسبت به مشخص نمودن مصرف برق در واحدهای صنفی در سال ۱۳۹ به تفکیک شسهرستانها اقدام نموده و ضمن اطلاعرسانی به بسیج اصناف شهرستان و اتاقهای اصناف. نسبت‌به کاهش مصرف برق در پایان سال ۱۳۹۵ چشم اندازی را تعریف میکند. بندع: یکی از ملاک‌های ارزیلبی بسیح اصناف شهرستانها و استان و اتاقهای اصناف و اتحا پایان سال 1۳۹۵ ‎ole‏ کاهش مصرف برق در واحدهای صنفی خواهد بود و افراد موفق مورد تشویق قرار خواهند گر بنده: در سایر انرژیها نیز تلاش خواهد شد که مصرف بهینه گردد.

صفحه 20:
بسمة تالی «تفاهم نامه» در راستای فرمایشات مقام معظم رهبرى (مدظله العللى) در خصوص اقتصاد مقاومتی و مزین نمودن سال جاری به نام (اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل) و همچنین جلسات برگزار شذه و تصمیمات اتحاذ شده در جلسات مذکور وبه منظور ارتقء بهره وری استفاده از آنرزی الکتریکی, موافقت گردیده بسيج شركت توانير و بسيج اصناف و بازاريان كشور اقدامات ذيل را جهت اجرابى نمودن مديريت مصرف انرى الكتريكى و استفاده از انرزى هاى تجديدبذير در سطح اصناف و بازاريان كشور بعمل أورند. ۱.تشکیل جلسات هماهنگی در سطح ملّی جهت تدوین نقشه راه و برنامه ریزی بلند مدت در راستای استمراراقدامات اجرایی با حضور کارشناسان دو مجموعه. ۲.رانه آمار و اللاعات مورد نیاز طرفین بخصوص در ارتباط با میزان مصرف برق توسط واحدهای صنفی بر تفکیک استان و شهرستان جهت هدف گزاری و تدوین نقشه راد ۳.انجام اقدامات اجرایی در اصناف مختلف جهت کاهش مصرف برق. ۴.ایجاد بستر مناسب جهت آگاه سازی اصناف و بزاریان در راستای مدیریت مصرف بهینه سازی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر توسط بسیج اصناف در سراسر کشور. هضور کارشناسان و متخصصین شرکت توانیر و شرکت های زیر مجبوعه جهت آموزش ارنه راهکار و ایجاد حساسیت به منظور اجرای اقدامات اجرلیی (توسط بسیح شرا توانیر) در سراسر کشور. ۶آموزش اصناف و بازاريان معرفى شده از سوى بسيج اصناف و بازاريان كشور در راستاى مميزى انريى اصناف و ارلئه راهكار و راهنمايى به منظور استفاده از انرئى هلى تجدیدپذیر. *برگزاری همایش, نشست و کارگروه های تخصصی مشترک در تهران و شهرستان ها با محوریت اقدامات فوق الذکر توسط شرکت توانير. ۸بررسی نتایج اقدامات اجرایی توسط شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق بر اساس قبوض صادره به تفکیک شهرستان ها. ارانه گزارش عملکرد از اقدامات انجام شده به صورت مشترک و به صورت دوره ای به منظور ارائه به مسئولین مربوطه. بسح اصناف و بازرایان کشور بسیح شرکت توانیر

صفحه 21:
© شناسایی ظرفیتها و نیازمندیها بند۱: ظرفیت و نیازمندیهای شهرستانها و استانها به تفکیک در خصوص محصولات با کیفیت داخلی و بومی و کالای تولیدی صنفی و کالاهای مصرفی توسط کارگروهها وبا همکاری سایر بخن. ‎aly‏ شناسایی شده و جمعبندی ن به همراه نیازهای آن شسهرستان به محصولات و کالاهای دیگر مناطق به کارگروه مرکز ارسال میشود. بند۲: کار گروه اقتصاد مقاومتی مرکز نسبت به جمعبندی اطلاعات مربوط به ظرفیتها و نیازمندیها اقدام میکند.

صفحه 22:
مقام معظم رهبری (مدظلّهالعللی):« الان چند هزار کارگاه و کارخانه متوسط و کوچک در کشور هست. اگر چنان چه لین آماری که به من دادهلند و به بنده گفتند که 1۰/4 از اینها الان دچار بیکاری و تعطیلی هستند درست باشد؛ این خسارت است.»

صفحه 23:
0 شناسایی واحدهای تولیدی صنفی بند۱: سناسایی میدلنی واحدهای تولیدی تعطیل, نیمه تعطیل, نیمه فعال و فعال صنفی پرولنه دار به همراه علتیابی آن. بند ۲: با همکاری اتاق اصناف و اتحادیههای تولیدی پلیش واحدهای تولیدی فوقالذکر توسط کارگروه صورت پذیرفته, علت وضعیت موجود و راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب این واحدها احصاء میگردد. بند اد نماینده اتحادیه مربوطه. نماینده بسیج اصناف و نماینده كاركروه در واحد تولیدی حتماً حضور یافته و ضمن تکمیل فرم پیوستی با مشکل واحد صنفی از نزدیک آشنا میشوند.

صفحه 24:
9 شناسایی واحدهای تولیدی صنفی بندع: اطلاعات و آمار اخذ شده‌به کار گروه شهرستان ارلئه شده و بلافاصله به کارگروه استان و مرکز ارسال میگردد. در هر سه مرحله از شناسایی واحدها آمار و اطلاعات در کارگروه بهرستان بررسی شده و در خصوص آّن تصمیمگیری میشود. ما در موه اول ۵ واحذ شناسایی شده تعر كل 2 شوند و کارگروه منتظر جمعآوری آمار همه کارگروهها نمیماند بلکه در مراحل بعدی کار را دنبال میکند. البته در هر مرحله آمار به استان و مرکز استان ارسال ميشود. بنده: واحدهای اولویتدار و مزیتدار که قابل احیاء و حمایت هستند مشخص میگردد. بند؟: در کارگروه نسبت به رفع مولنع تولید و برگشت واحدهای تولیدی‌به چرخهی تولید تصمیمگیری میشود.

صفحه 25:
© شناسایی واحدهای تولیدی صنفی بند/1: توليدهاى موفق بعنوان الكو به ساير توليديها معرفى ميشوند و تباال تجربه صورت میپذیرد.

صفحه 26:
0 افتتاح حساب اقتصاد مقاومتی بندا: افتتاح حساب اقتصاد مقاومتی توسط کارگروه شهرستان در یکی از بانکها یا صندوقهای قرض الحسنه در راستای حمایت از تولید داخلی. بند۲: صاحبان امضاء به تشخیص کارگروه رئيس اتاق اصنافء معتمد اصناف و بازار و بسیج اصناف خواهند بود. بند۳: خرین و علاقهمندان بوییُه اصناف و بازاریان نسبت به واریز وجه به لین حساب تشویق و ترغیب میشوند. بندع: اتحادیههای صنفی نسبت‌به واریز وجه‌به لین حساب با موافقت هیات مدیره اتحادیه اقدام هر نمایند.

صفحه 27:
0 افتتاحم حساب اقتصاد مقاومتی بنده: از تسهیلات سایر بانکهاه صندوقها و منابع دولت و ... نیز استفاده میشود. بندة: نحوه حملیت از تولید در قللب پرداخت تسهیلات و سایر موارد در دستورالعمل جداگانهای ارائه خواهد شد. البته این تسهیلات بدون بهره و با حداقل کارمزد و در چارچوب ضوابط شرعی می باشد.

صفحه 28:
مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) فیمودند: «بسیج تعریف مشخصی دارد؛ آحاد مردمی که با هدف والای الهی و با روحیه خستگیناپذیی وسط میدان هر جا که لازم باشد. حضور پیدا میکنند. هر جا که بسیج حاضر باشد معنایش این است که ملّت ایران حاضر است.»

صفحه 29:
بازاریابی داخلی بند۱: بازاریلبی داخلی جهت ارلئه کالاها و محصولات تولیدی واحدهای صنفی به واحدهای توزیعی سراسر کشور از طرق مختلف به وییُه فضای مجازی با حذف واسطبه های غیر ضرور. بند۲: کارگروه مرکز بعد از دریافت اطلاعات مربوط به ظرفیتها و نیازمندیهای هر استان (موردا)؛ آن را به سراسر کشور معرفی میکند. بند۳: سازمان بسیج اصناف و بازاریان تن نسبت به معرگی محصولات و کالاها به سراسر کشور از طریق بازارچه اینترنتی و فضای مجازی اقدام میکند.

صفحه 30:
© صادرات بند۱: بازاریلبی خارجی جهت رونق صادرات کالاها و محصولات تولیدی واحدهای صنفی با همکاری اتاق بازرگانی» بانک توسعه صادرات و اتحادیهها و ... بند۲: کارگروه مرکز نیازمندیهای کشورهای هدف صادراتی را شناسایی نموده و به تولیدکنندگان صنفی خوشنام سراسر کشور اعلام مینماید و زمینههای صادرات را فراهم میکند. بند۳: کارگروههای شهرستان و استان نسبت به معرفی تولیدیهای توانمند در امر صادرات به کارگروه مرکز اقدام میکنند. بندع: کارگروهها نسبت به برگزاری آموزش توانمندسازی اصناف و بازاریان در امر صادرات با حضور علاقمندان و با همکاری اتاق بازرگانی اقدام میکند. بنده: دبیرخلنه ستاد حمایت بسیچ از صادرات با دبیری بسیج اصناف و بازاریان کشور در تهران تشکیل شده است.

صفحه 31:
ونه ایجاد نان تجاری بند١:‏ زنجيرهاى كردن توليديها به تفكيك صنوف با محوريت اتحادييها جهت ايجاد نشان تجارى در قالب تعاون و همكارى. بند؟: اتحاديههاى توليدى» واحدهاى توليدى علاقمند رابه صورت زنجيره و شبكه تحت یک یا چند عنوان تجارى سازماندهى ميكند. لين كار ميتولند توسط تعاونيها ويا اشخاص صورت يذيرد. بند ۲: بعد از تشکیل زنجیره. محصولات تولیدیهای صنفی با عنوان تجاری عرضه شده و امکان رقلبت در فضای تبلیغی فراهم میشود. البته تولیدیهلیی که به زنجیره و خوشه تبدیل شدهاند, همچنان فعالیتهای معمولی خود را انجام خواهند داد.

صفحه 32:
‎ED‏ مطالبهگری ‏کار گروهها بعد از احصاء مشکلات موجود. نسبت به مطالبهکری از نهادهای دولتی مرتبط با اصناف و بازار در خصوص رفع مشکلات از قبیل نحوه اخذ مالیات» اصلاح قوانین کاهش بهره تسهیلات؛ ارزان و ... با شیوههای متنوع اقدام می نمایند. ‎

صفحه 33:
کار گروههای فعال اقتصاد مقاومتی شهرستانی و استانی در راستای تحقق برنامههای اقتصاد مقاومتی در پایان سال مورد تشویق قرار خواهد گرفت.

صفحه 34:
منشور اخلاقی بازار

صفحه 35:
منشور اخلاقی بازار تقوای اقتصادی-جهاد اقتصادی اینجانب برای رضای خدا و به جهت کسب روزی حلال به کسب و کار مشغول شده و ضمن اعتقاد به اینکه روزی دهنده خداوند متعال است به رعایت موارد زیر متعهد می گردم: *#ذکر و یاد خدا را در همه احوال بویژه در کسب و کار سر لوحه کار خود قرار می دهم. * هميشه در سخن و گفتارم راستگو باشم. "عيب و ايراد كالاى خود را بنهان نکنم و از کالای خود تعریف بی مورد ننمایم. *#* از اعتماد مشتری سوءاستفاده نکنم چون فرموده اند:«بر کسی مپسند آنچه تو را نیست پسند.» در معامله سوگند نخورم. **در معامله انصاف را رعایت نمایم ** در گفتار و نگاه خود اخلاق و ادب را رعایت نمایم. *#بین مشتریان فرق نگذاشته و همه را یکسان ببینم و با رعایت کامل ادب و با حوصله با مشتریان برخورد نمایم. (مشتری نیز شنونات و اخلاق اسلامی را رعایت خواهد نمود.) **نظافت و بهداشت را رعایت می نمایم "از غش در معامله, اجحاف. فریب. کم فروشی؛ تقلب و موارد غیو شرعی خوددای نمایم. سعی می کنم در نماز اول وقت شرکت نموده و دیگران را نیز به اين امر تشویق نمایم. با همچراغان و بازاریان برادرانه و دوستانه مراوده نمایم.

صفحه 36:
منشور اخلاقی بازار تقوای اقتصادی-جهاد اقتصادی *#بر مشتریان آسان بگیرم. * با شاگردان خود با اخلاق اسلامی برخورد نمایم و نسبت به رفتار و پوشش آنها داشته باشم. * شئونات اسلامی در کسب و کار اعم از پوشش مناسب. دکوراسیون مغازه جملات و تصاویر مورد استفاده در مغازه و غيره را كاملاً رعايت نمايم. **در حمايت از توليدات داخلى سعى نموده اجناس داخل را به مستريان عرضه نمايم **تمام قوانين و مقررات مربوط به كسب و كار را رعايت نمايم

صفحه 37:
Mh ‏لات مسراى اصناف‎ hae? AU Lae Cal ‏شاوی‎ صلوارن

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان