صفحه 1:
*بسمه تعالی* "مدیریت دانش سازمانی*

صفحه 2:
مدیریت دانش | '' الگوها یا مدلهای ‎p20‏ |

صفحه 3:

صفحه 4:
فا ‌های مر دانش فرآهم کننده های مدیریت دانش.

صفحه 5:

صفحه 6:
چکیده ی وی نی اسلی سارمانها تلقی ميشود. چنانچه سازمانها بخواهند به مدیریت دانش به عنوان یک سرمایه سازمانی بپردازند, بایستی عوامل زیرساختی مناسبی را فرآهم آورند. فراهم آوری متاح ار دجموعله هاى سازمانئى است كه ‎[hy 1 001‏ طلبد ار آنجا كه تاكنون مدل مديريت دانشي كه مورد توافق همكان باشد موجود نيست, بنابراين لازم 05 سد انا ها ذلياى ارائه شده در لين زمينه . برحسب مورد و متناسب با موضوع مورد نظر از انها بهره جست. در اين بخش از نوشتار براي دستيابي به هدف فوق نخست دسته بندي هاي ارايه شده دررابطه با مدلهاي مدیریت دانش, معرفي مي شود,

صفحه 7:
| سپس براي فراهم آوردن زمینه آشنايي بیشتر با مدلهاي مدیریت دانش و فراهم کردن امکان مقایسه و تطبیق بین آنها ببه معرفی چندین مدل از مدلهای مدیریت دانش میپردازیم.

صفحه 8:
" مدیریت دانش موضوعی پیچیده و پویاست. موفقیت مدیریت دانش مستلزم نگرشی سیستمی است که کلیه عوامل و اجزاء و فرآیندهای مدیریت دانش را مد نظر قرار دهد. هر گونه جزء نگری ممکن است چالشهای جدی بر سر راه موفقیت برنامه های مدیریت دانش بوجود آورد. بسیاری از سازمانها بر اين باور هستند که دانش, مهمترین دارایی آنهاست., اما در عمل کمتر به أن پایبندند. یکی از دلایل عمده اين امر آن است که سازمانها نمیدانند چگونه به سراغ مدیریت دانش بروند. | بر اساس نگرش و رویکردی که صاحبنظران نسبت به مدیریت دانش

صفحه 9:
| اتخاذ کرده اند, مدلهای مختلفی شکل گرفته است. اثر بخشی هر کدام از این مدلها به موقعیت و جایگاهی بستگی دارد که سازمان در آن قرار گرفته است.

صفحه 10:
دسته بندی مدلها 2 5 ۴ » كي ال نظر 007 وم زمينه ساز 9

صفحه 11:
رده بندی مدلها | 1) مدلهای شبکه | 2) مدلهای شناختی | 3) مدل هاي انجمني/ ارتباطي | 4) مدلهاي فلسفي

صفحه 12:
1 مدلهای شبکه: " در این نوع از مدل هاءتمرکز بر روي ارتباطات,کسب, تسهیم وانتقال به طریق تبادل اطلاعات افقي است. دانش هاي مهم در 1 2 كل ‎١‏ ذراء اكه به وسيله ابزار مختلق به هم مي ا 0 شت 5 كاحي از این پینش ها و اطلاعات , خارج از ‎nee‏ و تیم هاي رسمي, عاملي کليدي به شمار میرود. در اين ‎ann‏ ابلط احساغن .سرمايه اجتماعي و قائل بودن رهاط متقابل به عنوان كار و فعاليت اصلي دانشء مورد توجه قرار فته است.

صفحه 13:
2)مدلهای شناختی: " دانش به مثابه دارايي سازماني است که نیاز به دستيابي دقیق , ‎ole‏ ذخیره, اندازه گيري ,نگهداري و انتشار کنترل شده دارد. ایجاد ارزش از طریق کاربرد متوالي بهنرین روشهاي حاصل و نیز پرهیز از خطاهاي نااشکار ريشه يابي شده و بهره بردن از درسهاي آموخته شده به دست می آید. در این نگرش بر روي استفاده دوباره , تکثیر استانداردسازي و حذف روشهاي قديمي که کارآيي خود را از دست داده اند , تمرکز مي شود.

صفحه 14:
' در اين مدلها درباره ويزكي هاي كروه هاي كاري كه بايد داراي قابلیت هايي چون, خودسازماندهي , فراگيري مستمر و تبادلات غير رسمي باشند. بحث مي شود. دانش در تفكري ایجاد مي شود که در يك انجمن گردش میکند؛ جايي که زبان مشتركي وجود دارد, اعتماد اجازه بهره برداري از مکاشفه ها را مي دهد , ممکن است آرایه هاي نهفته به صورت خلاقانه برنامه ريزي شود و نشانه هاي مهم و راه حل هاي كاري متوالي به وسيله بيان داستان هاي كاري منتشر

صفحه 15:
4)مدلهای فلسفی: " در این مدلها بازارها و فرايندهاي داخلي بر پایه گفتگوي دوطرفه در يك زمينه استرانژيك, پرسش در مورد فرضیات و کندوکاو مداوم درباره رفتار رقباء مورد توجه قرار مي گیرد. اين دیدگاه. شخصي سازي را مقدم بر کدکردن میداند و تكنولوژي کمي را مورد استفاده قرا ر مي دهد . همچنین محرك هاي فرهنگي اصلي براي اين کار , حفظ ارتباط آزاد (تبادل نظر) , تشویق , انعکاس نظرات. کنکاش كلافانه و اثات عقيده و سار است.

صفحه 16:
" با توجه به تجربیات سازمانهاي پیشرفته در زمینه مدیریت دانش ترکیب مدلهاي شبکه, فلسفي و انجمني به همراه استفاده از مدل شناختي , ترا مناسب براي مدیریت دانش در سازمان است و ‎Enea‏ ایس راستا: ازتباطات و روانط , اغتماد ء همدلي, انجمن گفتگوي دو جانبه عمیق و تكنولوژي براي دستيابي به گفتگو و برقراري ارتباط با ثبات هستند.

صفحه 17:
ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش زياد يويا سيستم محور كر برسطح 2 آشكارى انسان محور منفعل ا ۳ کم تمرکز برسطح خیر آشکاری

صفحه 18:
روش منفعل " سازمان‌هایی که داراي روش منفعل هستند, تمایل كمي به مديريت دانش دارند و به صورت يك روش سيستماتيك اداره نمي شوند. | در این نوع از سازمان‌ها تعریف مناسبي از دانش وجود ندارد, از اینرو اثربخشی در سازمان‌های فوق در طول مدت زمان کاهش می‌یابد.

صفحه 19:
روش سیستم محور 0 سازمان‌هایی که از روش سیستم محور استفاده مي‌کنند, ‎ust‏ ‏بيشتري بر كدكذاري و استفاده دوباره از دانش (آشكار) دارند و از طریق فناوری, اطلاعات ‎WL‏ پذيري خود را افزایش مي‌دهند و در ‎lio‏ پيچيدگي‌هاي دسترسي به اطلاعات و استفاده از آن را کاهش مي‌دهند. جواب سریع‌تر به مشتري و هزینه اندك تبادل اطلاعات در این روش امکان پذیر است. در این روش, معمولا دانش آشکار بهتر تقسیم مي‌شود و از استفاده مجدد اطلاعات کدگذاري شده. مي‌توان به سطح مناسب‌تری از دانش دست یافت. برنامه‌هاي آموزشي استاندارد و

صفحه 20:
| گروهي این روش, توانايی‌هاي سازمان‌ها را بالا برده, نیاز به داشتن اطلاعات گسترده را درمیان اعضاي يك سازمان کاهش مي‌دهد.

صفحه 21:
روش انسان محور تأكيدي که بر روش انسان محور مي‌شود, بریایه تقسیم دانش هاي ضمنی است. در اين روش اطلاعات از راه شبكه‌هاي فردي غيررسمي توزیع مي‌شود و افراد خود مي‌توانند روش‌هاي مناسب‌تري را شناسايي کنند. چرا که در اين روش رابطه ميان اعضاي يك سازمان, بسیار با ارزش در نظر گرفته شده است.

صفحه 22:
روش پویا 01 5 | روش دیناميك استفاده مي‌کنند. از هر دو نوع دانش ضمنی و آشکار بهره مي‌گیرند و آنها را به بهترین نحوء مورد توجه و استفاده قرار مي‌دهند.

صفحه 23:
1) مدل عمومی دانش در سازمان ۱ عبارت است از فعالیتهایی که دانش را در ( ‎ol Gel Obese Sil quis‏ | | این مرله دررگیرنن فمالینهایی اس راستا صاحبنظران به مهمترین عاملی که لیا که مرتبط با ورود دانش جدیدبه سیستم آشاره میکنندحافظه سازمانی است و آن ‎Jolt oS cowl‏ توسعه, کشف و عبارت است از توانایی سازمان برای تسخیر دانش میشود. حفظ و نگهداری دانش, ۲ ۲ ۲ اشاره به فعالیتهایی دارد که در ارتباط با ! ‎f‏ ‏جريان ‎Cpe oan‏ شرب ‎a‏ شامل فعالیتهایی ميشود که در ارتباط ‎sie ele 0‏ | با اجراى دانش در فرآيندهاى شامل ارتباطات ترجمه, تبدیل, تفسیر 1 _ سازمانی است. . و تصفيه دانش ميشود. 8 7

صفحه 24:
در ارتباط با حفظ و نگهداری دانش | نکته مهمی که دینگ و کاربی(1999)به آن اشاره میکننداین است که حافظه سازمانی صرفا توانایی نگهداری دانشهای صریح را دارد. اگر سازمانها به دنبال دستیابی به یک مدیریت دانش موثر هستند ۳ اسان از حافظه سازمانی بسنده کنند. آنها از حافظه ی دیگری تحت عنوان حافظه فردی یاد میکنند. این حافظه مهمترین منبع و مخزن دانش نهفته است. مدیریت دانش صرفا زمانی موثر خواهد بود که این دو نوع حافظه سازمانی در کنار هم

صفحه 25:
| وجود داشته باشند و یکدیگر را تقوبت کنند. || نکته دیگری که صاحبنظران به آن اشاره میکنند وجود مراکز و درگاه های دانش در سازمان است. مراکز و درگاه های دانش در سازمانها در حقیقت کانون جمع آوری. سازماندهی و انتشار دانش میباشند. اين مراکز ممکن است به صورت فیزیکی یا مجازی باشند. هدف از ایجاد اين مراکز هدایت افراد به سوی منابع دانش در داخل یا خارج سازمان میباشد. در این مراکز نقشه های دانش تهیه, نگهداری و بهنگام سازی ميشود. این مراکز در اصل به عنوان نقاط انشعاب تلقی میشوند که دسترسی به هر منبع دانش از طریق آنها صورت

صفحه 26:
" میگیرد. به عبارت دقیق تر این مراکز درگاه های دانش میباشند و 2000 0 ار انا عنور میکند. وجود این مراکز علاوه بر یکپارچگی و انسجام محتوای دانش سازمان از بسیاری از دوباره کاربها مخصوصا در کسب دانش جلوگیری میکند.

صفحه 27:
ادراکی تفیر . سس ‎Bie‏ داده ذاده هاى جديد

صفحه 28:
۲ بویست معتقد است که مدلهای ذهنی ما تعیین میکنند که ما چگونه به داده ها و اطلاعات واکنش نشان دهیم و از طرفی چون هر کدام از ما دانش های متفاوتی داریم پس میتوان نتیجه گرفت که مدلهای ذهنی متفاوتی نیز خواهیم داشت. " مدلهای ذهنی ما تعیین میکنند که ما چگونه رفتار کنیم و چگونه 1 همچنین آنها به عنوان فیلترهایی عمل میکنند که ما براساس آنها اطلاعات و داده های موجود را شناسایی خواهیم کرد.

صفحه 29:
quality & energy

صفحه 30:
الف مثالاراته داندنته ها به صورت آثار مکتوب " به اين نوع دانش دانش مفهومی هم گفنه مبشود ‎I‏ 3 چارجی نمودن نظیر طبقه بندی ی دانشهای , ‏صریح,اضافه کردست> ‏به این توع دنا ‎wz‏ مثال:دریافت یک گزارش ‏فرد بر پایه فرضیات و روابط کلی به ‏دانشی دست می یابد که خاص ذهنی ‏ضرا خط اناوه دشواری قابل انتقال است ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:
همانطوریکه در شکل نیز مشاهده میشود., دانش نهفته مجددا دانشهای نهفته جدید را ایجاد میکند(جامعه پذیری)و فرایندهای دیگر به تبع آن اتفاق می افتند و به شرط فرآهم آوردن زمینه های لازم,اين فرایند مستمر خواهد بود. نوناکا ۰۰۱ کر فرایند تعامل داش بین داش نهفته و دانش صریح بصورت دایره ای نیست بلکه به شکل مارپیچ است.همچنان که این چرخش ها تکرار میشوند.مقیاسهای مارپیچ بزرگتر میشوند و به لحاظ عمودی و افقی گسترش می یایند اولین چرخش در درون افراد ایجاد ميشود. 5 oe West

صفحه 32:
۳ 2 i ب)عنصرة 8م ‎١‏ ‏1 ( یک کلمه ژاینی است به معنای فضاءمکان و شرایط لازم برای ایجاد دانش 7۳97 52 زمینه ای مناسب که دانش د ‎Jl‏ ‏ايجادءتوزيع ‏بكار كرفتة ”7 ‎gate‏

صفحه 33:
82یلیجادکنندم: عبارتاستاز ی کتعامل‌رودررو ف ردعلین‌جا فضایی‌استب رایلفراد تا تجارباحساسات عواطفو مدلهای‌ذهی خود را تقسیم کند.این88 به زمینه لی‌برلی"جامعه پذیر ۳ 2ی‌تبدبل‌ک نندم:به تعامل‌رودرروی‌گروهی‌اشاره میکند و جایی‌استکه مدلهایذهیلفراد ببه واژه ها و مفاهیم مشترک‌تبدیل ‎a Bare ema‏ 1 5۱۳۶ روتیسازی دلنش‌اشایه میکند. 53ى نظام مند كنندهة:اين88 با تعاملاتمجازىو كروهى معرفىميشود و شاملليجاد موقعيتهاومناسببراإوكد كذارىدلنش ميشود. لينة8 به زمينه اوبراى"تركيبهلنشْ اشاره ميكند. 3 كاعما لكننده:كه عبار تاستاز فرآهم آوردنززمينه هاولا-زم براعلنتقا (دلنشبه ت صمیمات اقداماتسازمانو در نتيجه يادكيرئهاى جديد توسط كاركنان لين8 به زمینه اعب رای درونی

صفحه 34:
" سازی " دانش اشاره میکند. ‎tame‏ برای اینکه فرآیندهای دانش در سازمان اتفاق ‎tees‏ و سناش توسط سازمان ارائه و مهیا گردند. ‎

صفحه 35:
00 » سازمانها باید 0168 خود 27 ترسيم و آنرا بيكيرى نمايند در غير اينصورت دانشهاى ‎Oh‏ در سازمان ۹ |

صفحه 36:
4)مدل شش بعدی مدیریت دانش ایزار داتش مدیریت تغيير مدیریت } چارچوب مدیریت دانش )اندازه گیری دانش ‎ag‏ حتوای دانش ‎

صفحه 37:
| برای درک و بکارگیری دانش در ساز دانش وه ایجاد میشود ‎ee‏ مورد استفاده قرار میگیرد؟دربرگیرنده چه چیزهایی است و اينکه دانش چگونه میتواند باعث بهبود عملکرد و فرآیندها شود؟لذا اولین بعد دانش ‎ae‏ | دومین بعد "مدیریت تغییر سازمانی" است. تغییر دانش یعنی تغییر نگرش و سیستم فعالیتهای یک سازمان.به همین علت سازمانها برای بکارگیری دانش مدیریت دانش نیازمندمدیریت تغییر هستند. | بعد سوم در ارتباط با "اندازه گیری دانش" است. این سیستم ما را قادر ميسازد كه مشخص كنيم ايا به سمت اهداف مدیریت دانش رفته ايم يا خير.

صفحه 38:
| بعد چهارم در ارتباط با ساختار رسمی و غیر رسمی سازمان ‎sly cowl‏ بکارگیری مدیریت دانش باید سازمان را به عنوان فرآیندهای دانش در نظر گرفت. ساختارهای ارتباطی رسمی و غير رسمی باید به گونه ای باشد که بتواند فرآیندهای پردازش دانش را بهبود بخشند و نقشها و مسئولیتهای جدیدی را که برای اثربخشی مدیریت دانش ضروری هستند تعریف کنند. این نقشها میتواند شامل مدیران دانشی, کارکنان دانشی و مشتریان دانشی باشد. در بسیاری از موارد این نقشها در سازمانها وجود دارند اما نهادینه نشده اند و يا مورد حمایت جدی قرار نگرفته اند. | بعد پنجم محتوای دانش است.در لین رابطه فیل پری و ایلکاتومی به تقسیم بندی نوناکا و تاکوشی از دانش که آنرا به دانش صریح و دانش نهفته قابل تقسیم دانسته اند. اشاره نموده اند.

صفحه 39:
ق ی آ ای اسك این ابزار میتواند دربرگبرنده سیستم 0 ب ینتم اطلاعات مدیریت, تکنولوژی اطلاعات و نظایر اینها باشد. البته باید توجه كرد كه اين بعد صرفا بخش بسیار کوچکی از مدیریت دانش را به خود اختصاص میدهد. زیرا مدیریت دانش برخلاف مدیریت اطلاعات که بیشتر با اين ابزارها سروکار ارد ‎uch‏ اررسها آنها در ارتباط است.

صفحه 40:
0 مدل بکارگیری مدیریت دانش | بالایی برخوردار بوده و وابستگی برای ۱ اجرای آنها بايین است. كه بیشترین شباهت ‏ فعاليتهايى كه نباز تکراری نبودن,نیاز به إل دارند. مهارتهای .ت داده ‎ta‏ ‏افراد متخصص,تعاملات آرسمی,روبه های ‎a‏ ‏محدود با طیف خاصی از ار و حداقل وابستگی از رد دا و 3 لو فعاليتها هستندتمام تخصصی ‎oS ues‏ كدكذارى شده و به مشخص از > ارد. ‎ee er‏ تا نوع نه است. ‎g tes?‏ ‎Sas Sots‏ پیچیدگی کم كردت ‎aloe‏ ۳ و نیاز به تعامل پایین ‏قضاونى /غير روتين روتين ‎

صفحه 41:
و بالاخره در نوع چهارم(کارهای با پیچیدگی بالا و نیاز به تعامل ۱ ترار کیرد که از پیچیدگی بالایی برخوردار بوده و 1 ال ان یکی هستند جالشى بودن فعاليتهاء روتين نبودن, نیاز به تخصص های ‎٠ a‏ وابستكى زيادء نياز به كار تيمى و فرایندهای ارتباطی قوی از جمله ویژگی های عمده این سطح به شمار میروند. متصدیان انجام اين فعالیتها از دانش نهفته زیادی برخوردارند . مبادله دانشهای نهفته از طریق تشکیل تیمهای متعدد. برگزاری کارگاه ها و سمینارها صورت میگیرد. سیستم های یادگیری, خلاقیت و جستجوی دانش از اجزای تفکیک ناپذیر اين فعالیتها به شمار میروند.

صفحه 42:

صفحه 43:
۲ الف) فرآیندهای مدیریت دانش: 0 0 1) ايجاد دانش: كه به روشهاى مختلف ميتواند ايجاد شود. 2) شناسايى دانفش: شناسايى دانشهاى مفيدى كه در فرآيندهاء رويه هاى كارى و اقدامات سازمان وجود دارد. 3) جمع آورى : بعد از اينكه دانشهاى مفيد مورد شناسايى قرار كرفتند. كار بعدى جمع آورى اين دانشها ميباشد. 4) سازماندهى: بيشتر دربركيرنده فعاليتهاى يردازش دانش است. در اين مرحله دانش به شكل مناسبى تبديل ميكردد. 5) توزيع: دانش بعد از سازماندهى بايستى به روشهاى مختلف بين افراد توزيع شود. در اين مرحله با استفاده از ابزار و سازوکارهای مناسب باید دانش ذخیره شده در دسترس افرادی که به ان نیاز دارند قرار بگیرد.

صفحه 44:
' 6)ارزیابی و تطبیق: این مدل قبل از بکارگیری دانش توصیه میکند که آن, از لحاظ صحت و سقم مورد ارزیابی و تطبیق قرار گیردو این کار باید توسط افرادی حرفه ای در یک سازمان صورت بحیرد. | 7)بکارگیری دانش: تا زمانی که دانش مورد استفاده قرار نگیرد افزایش پیدا نمیکند. در این مرحله دانش در فرایندهای کاری و تصمیمات سازمان جاری میشود.

صفحه 45:
ب)فرآهم کننده های مدیریت دانش | 1) رهبری: حمایت مدیریت يا رهبری در سازمان از فعالیتهای مدیریت دانش, از مهمترین و موثرترین عوامل در شکل گیری مدیریت دانش است.صاحبنظرانی چون داونپورت. لی و چوی از حمایت مدیریت عالی بعنوان عاملی حیاتی و مهم یاد کرده اند. | 2)فرهنگ؛: مدیریت دانش بدون وجود یک بستر فرهنگی مناسب و مبتنی بر اعتماد نمیتواند به طور موفق اجرا شود. مدیریت دانش برخلاف مدیریت اطلاعات با ارزشها و باورها در ارتباط است و چون فرهنگ دربرگیرنده این عوامل است, میتواند نقش مهمی در مدیریت دانش ایفا نماید.

صفحه 46:
| 3)تکنولوژی: به شکل ابزار و سازوکارهای مناسب میتواند مخصوصا در ذخیره دانش سازمان نقش مهمی را ایفا کند. 4)اندازه گیری دانش: اندازه گیری و سنجش دانش به ما کمک میکند که دریابیم تا جه حد به سمت اهداف مدیریت دانش گام برداشته ایم. از طرفی با سنجش و ارزیابی دانش میتوان دانشهای کهنه و قدیمی را نیز از سازمان دور کرد.

صفحه 47:

صفحه 48:
8) مدل هیسیگ | خلق‌کن: این امر به توانايي يادگيري و ارتباط برمي‌گردد. توسعه این قابلیت. دانش موجود و تجربه تسهیم دانش, ایجاد ارتباط بین ایده‌ها ای راشقا با دبگر موضوعات از اهمیت کليدي برخوردار است. ذخیره‌کن: به عنوان دومین عنصر مورد نیاز مدیریت دانش است که از طریق آن, قابلیت ذخیره سازمان یافته‌ای,.که امکان جستجوي سریع اطلاعات, دسترسي به اطلاعات براي کارمندان دیگر و تسهیم موثر دانش فراهم می شود بوجود مي‌اید. در این سامانه, می‌بایست. دانش‌های لازم به آساني براي استفاده همه ذخیره شود.

صفحه 49:
| نشر کن: اين فرایند به توسعه يك روح جمعي, که در آن افراد بعنوان همکاران در جهت دنبال کردن اهداف مشترك. احساس پيوستگي به هم مي‌دارندو در فعالیت‌هایشان به یکدیگر وابسته‌اند. کمک می‌کند. | بکارببر:چهارمین فرایند از اين ایده شروع مي‌شود که ایجاد دانش بیشتر توسط کاربرد عيني دانش جدید میسر است. این عنصرء دایره فرایند مركزي مدیریت دانش متحد را تکمیل مي‌کند.

صفحه 50:
9( مدل مارک م . مک الروی دانش تنها پس از آن که تو لید شد وجود دارد و پس از آن می توان آن را مهار کرد و تسهیم نمود. " تولید دانش: فرایند خلق دانش سازماني جدید است. اين امر توسط 1 كر 225 كسك ربانش و اطلاعات و ارزيابي دانش انجام ميكيرد. اين فرايند مترادف يادكيري سازماني است. بو وی دای : از طریق برخي فعالیت‌ها که پخش و تسهیم ‎eT‏ رام کیرد ابن عمل. کارهايي از قبیل پخش ‏دانش (از طریق برنامه و غیره), جستجو, تدریس, تسهیم و دیگر ‏25 5.1221 برترار5 ارتباط ميكردد. را شامل مى ‏شود. ‎ ‎ ‎

صفحه 51:
همچنین مك‌الروي به دو موضوع عرضه و تقاضا توجه دارد : " عرضه: عمل مدیریت دانشي است که در هر صورت براي افزایش عرضه دانش موجود به همکاران يك شرکت. طراحي مي‌شود. " تقاضا: بر روي عرضه دانش موجود به عده‌ای از نيروي کار متمرکز شده 9 سعي در افزایش ظرفیت آنان جهت تولید دارد.

صفحه 52:
0 يبك من 7 یل من (1999) هشت مرحله زیر را براي فرآیند مدیربت دانش پیشنهاد داده است: شناسايي: تعیین صلاحيت‌هاي دروني, منبع استراتژي, قلمرو دانش. تسخیر یا گرفتن: رسمي کردن دانش موجود. انتخاب کردن: تعیین ارتباط دانش, ارزش و دقت. رفع دانش‌هاي ناسازگار. ذخیره کردن: معرفي حافظه يكي شده در مخزن دانش با انواع الگوهاي دانش. | پخش کردن: توزیع دانش براي استفاده کنندگان بطور خودکار برپایه علاقه و کار و تشريك مساعي دانش در میان گروه هاي واقعي.

صفحه 53:
" به کار بردن: بازیافتن و استفاده دانش در تصميم‌گيري‌ها, حل مسائل, خودکار کردن و ٍ ني کار و مددكاري شغل و آموزش. " ایجاد: تولید دانش جدید در حین تحقیقات, تجربه کردن کار و فکر خلاق. " تجارت: فروش و معامله, توسعه و به بازار عرضه کردن دانش جدید در محصولات و خدمات.

صفحه 54:
1) مدل بکو ویتزو ویلیامز ' اجزاي فرآيند مدیریت دانش ارایه شده توسط بکوویتزو ویلیامز, 1س 0ك اسل ان بكاركيري. بادكيريء تسهيم, ارزيابيء ايجاد. نكهداري و حذف است. این عوامل مي‌بایست. براي ایجاد سرمایه بر پایه دانش به صورت یکپارچه مدیریت شوند. دانش, به شکلهاي پویا و نیز انباشته و ایستا قابل تصور است. ‎pe ene me ree‏ اسلاعات ‎ayy Laos Sl‏ مي‌گيرند. تبدیل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است. این تبدیل ها از طیف واژه هاي زیر - که در انگليسي همگي با حروف ) شروع مي شوند - صورت مي پذیرند:

صفحه 55:
‎١‏ 202 اي که در «ورد شرايطي خاص داريم. چه تفاوتي كل 12 رب تسایس دیگر دارد؟ عواقب: از اطلاعات موجود, چه استنباطي مي توان براي تصمیم گيري و اقدام کرد ؟ ‏" ارتباطات: این بخش از دانش چه ارتباطي با دیگر بخشها دارد ؟ ‏1 گفت و گول(تبادل و انتقال): واضح است که اين عملیات دانش آفرین, بین انسانها صورت مي گیرد. ما معمولا داده‌ها را در پرونده هاي آماري داده ها و مبادلات و اطلاعات را در ‎po by ply‏ یابیم. اما دانش را از افراد یا گروه هاي آگاه و حتي از روندهاي ‏سازماني به دست مي آوریم. دانش از طریق رسانه‌اي ساختارمند ‏(مثل کتاب و مدارك) و یا از شخصي به شخص دیگر (چه بصورت گفت‌وگو و چه شیوه مثلا شاگردي و استادي) گسترش مويابد. ‎

صفحه 56:
استفاده از مدیریت دانش در سازمانها سبب کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت, بهره وري و سودمندي سازمان مي شود. بررسي مفاهیم و رده بنديهاي موجود در زمینه مدیریت دانش نشان مي دهد که طیف متنوعي از ‎1١ 1 Es‏ -دره كود يارد در حال حاضر سازمان ها با وجود پراكندگي هاي جغرافيايي مي توانند با استفاده از فناوريهاي جدید و از طریق گروه هاي مجازي و ارتباط از راه دور با یکدیگر همكاري نمایند. نظام هاي مدیریت دانش داراي توانايي هاي بالقوه با ارزشي براي رسیدن و اكه 55 اد اناب ابرارها و نظام مناسب براي پیاده سازي 17 51 ار اللاحظات مدبريدي در استفاده هر جه سودمندتر از ‎jasib‏ ای ان در شارمان هلامي باشد.

صفحه 57:
سرمایه مورد استفاده در نظام مدیریت دانش سرمایه اي زيرساختي | شه فى ‎semen‏ هاي هوشمندانه و بسیار ظريفي دارد. به نظر مي یتآ باه ساري مدیریت دانش باید مطالعات گسترده اي در این زمینه انجام داد. شاخص ها نشان مي دهد اگر جه براي يياده سازي نظام کاس لد بل رونکرد نظام مند و بلند مدت نیاز است, اما میئوان درجاتي از این نظام را با امکانات موجود در سازمانها پیاده کرد.

صفحه 58:
ele " حسن زاده, محمد. مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها ابطحی, سید حسین و صلواتی, عادل. مدیریت دانش در سازمان " عباسی, زهره. (1386). مروري بر مدلهاي پیاده سازي مدیریت دانش در سازمانها. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش. مرکز همایشهای بین المللی رازی.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان