کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

الگوی استاندارد تكامل توانايی فرآیند تولید نرم افزار

صفحه 1:
CMM ‏(ستاند(رد‎ (لگوی (ستاند(رد تکامل تو(تایی فرآیند تولید نرم (فزار ‎Capability‏ ‎Maturity‏ Madal

صفحه 2:
کلیات الگوی تکامل توانایی ‎cme CMM 4‏ § + ساختار 01 * ساختار سازمانی و نقض ها ع تعریف سطوح ]۷]۷[/) و زمینه فرآیندهای ‎CMM (cad‏ + ارزیابی 001 2

صفحه 3:
چیس؟ ۵ استاندارد نرم‌افزار تدیین شده توسط دانشکده مهندسی نرم‌افزار دانشگاه کارنگی ملون آمریکا و موسسه (سه مه عسجه) 661 © چارچوبی است برای توصیف اجزای کلیدی یک فرآیند کارآمد جهت تولید نرم‌افزار © چارچوبی است برای توصیف سیر بهبود تکاملی از یک فرآیند ناکامل و نامنظم به یک فرآیند تکامل يافته و منظم 3

صفحه 4:
020/1 ‏انواع‎ ‎CMM Integration CMM for Software People CMM Software Acquisition CMM Systems Engineering CMM Systems Engineering CMM Integrated Product Development CMMI SW-CMM P-CMM SA-CMM SE-CMM SE-CMM IPD-CMM *) #%) ۱ ۱ #

صفحه 5:
1 016210 1۷10021122 و2 ‎rastructure ۲‏ Activities 5

صفحه 6:
‎sp tse‏ سور ‏مدیریتکیفیت نوم قزر ‎ ‎

صفحه 7:
تعهدات توانایی‌ها فعالیت‌ها اندازه‌گیری و تحلیل تصدیق 9 برنامه‌ریزی فعالیت های ممانعت از نقص © بررسى دلايل نقص‌ها 9 اولویت‌بندی دلایل نقصو رفع و حذف آنها

صفحه 8:
توصیف ساختار 0۷۲37 سطوح تکامل ‎BD‏ توانایی فرآیند

صفحه 9:
توصیف ساختار 07/771

صفحه 10:
10

صفحه 11:
توصیف ‎as 4‏ حا سین 5 لیدی 00 ‎go glace‏ ای موّثر در پیاد پیاده‌ساز زى ون نهادينه شه سدن بن یی ز يك زمينه 11 اه

صفحه 12:

صفحه 13:
‎(Goals) aja) >‏ شرح اهداف مورد نظر سیستم, برای پیاده‌سازی فرآیند. ‎(Commitments) chi =‏ ‏شرح فعالیت هایسی که سازمان برای اطمینان از پیاده‌سازی و دوام فرآیندها باید انجام دهد. ‎ ‎(Policies) Bowl. ## ‎(Leadership) ‏راهبری‎ # ‎13

صفحه 14:
تفسیر عناوین مشترک - ادامه ‎(Capabilities) abs >"‏ شرح پیش فرض های لازم در پروزه یا سازمان برای پیاده‌سازی کامل پروژه نرم‌افزار (Resources & Assets) alop 9 Blo © 14

صفحه 15:
تفسیر عناوین مشتر ک - ادامه ‎(Activities) bewks ©‏ شرح نقش‌ها و روش‌های لازم برای پیاده‌سازی یک زمینه فرآیند کلیدی 15

صفحه 16:
تفسیر عناوین مشتر ک - ادامه Measurements &) chibi 9 cspSaj)i) S ‏ری‌های لازم در فرآیند و تحلیل اندازه‌گیری‌ها‎ 017 15 Verification) ‏صدق‎ > ‏شرح مراحلی برای حصول اطمینان از انطباق فعالیت های انجام شده با فرآیند‎ ‏پی‌ریزی شده‎ ا ری یرای سای نظارت مدیر پروژه هم به‌صورت متناوب و هم بر اساس اتفاق پیش‌آمده فعالیت‌های تضمین 4 16

صفحه 17:
۴ © تفسیر (قد(مات کلیدی

صفحه 18:
تفسیر اقدامات کلیدی إكايه صورت یک اقدام کلیدی توصیف می‌شود که درصورت سيدن به اهداف زمينه فرآيند كليدى كمك نمود. نرم‌افزار بر اساس یک روش مستند انجام می‌شود. 18

صفحه 19:
ساختار سازمانی & @ نقش‌ها ور CMM

صفحه 20:
ساختار سازمانی *# سازمان یک واحد درون یک شرکت یا موسسه که درون ن پروژه‌های زیادی بصورت يك مجموعه, مدیریت می‌شوند- ‎oy, 3#‏ تعهدی است که مستلزم یک تلاش هماهنگ برای طراحی, ساخت یا نگهداری یک مخصول خاص می‌باشد. ‎as 3#‏ مجموعه‌ای از بخش‌ها, مدیران و افرادی است که مسئولیت یکسری وظایف و تعهدات را برعهده دارند. ‎20

صفحه 21:
21 ‎SE‏ از ۳ انجام فعالیت‌های طراحی: ساخت و نگهداری نرم‌افزار (تحلیل نیازها, ط 1 ( 2 ‏مجموعه‌ای از افراد که کارهای زمینه مهندسی نرم‌افزار را برای پشتیب طراحی, ساخت و نگهداری نرم‌افزار ارلئه می‌نمایند ولی مسئولیت مستقیم در لین د ندارند. ‏مجموعه متخصصانی که تعریف, نگهداری و بهبود فرآیند نرم‌افزار را تسهیل می‌نمایند. ‏مجموعه‌ای از افراد که مسئول برنامه‌ریزی و اجرای آزمایش‌های سیستم هستند. ‎

صفحه 22:
مجموعه افرادی که فعالیت‌های تضمین کیفیت‌نرم افزارپروژه را برنامه‌ریزی و اجرا 22

صفحه 23:
ساختار سازمانی و نقش‌ها ‎Organizational Structure and‏ ‎eee‏ \ 5 7 / ۱ og / توه : ضرورت دارد فعالیت‌های 62۱۷۱1۷ متناسب با (صطلاعات و تعابیر مربوط به سافتار و نقش‌های موبود هر سازمان بیان گردد. 23

صفحه 24:
نقش‌های سازمانی 3 مدیر )34 ‎(Senior Manager)‏ در یک سعْح بالای سازمان ایفای نقش می‌کند. مدیر ارشد, به‌صورتی که در 01101 استفاده می‌شود, می‌تواند هر مدیری حتى مدير كل سازمان باشد. 8 مدیر پروژه (۱۵8۵96۳ 1»عز۳۳۵) مجری پروئه است و مسئول همه موارد مللی و حقوقی در یک پروئه است و فردی است که هدایت, کنترل, اجرا و تنظیم یک پروژه را انجام می‌دهد و در نهایت پاسخگوی هستری است: 8 مدیم ‎Project Software) sjyp sos‏ ‎UManager‏ همه فعالیت‌های نرم‌افزار یک پروئه را برعهده دارد و کنتیل همه منلبع نرم‌افزار پروژه بر عهده اوست. 24

صفحه 25:
نقش‌های سازمانی - ادامه 3 مدیر رده اول نرم(فزار ۰ 5۵۴۲۱۳۵۲۵ ۴۱۲۵-06 ۲ !)يت مستقيم(هدايت فنى و اجرايى كاركنان و تعيين دستمزدها) براى تجهيز و انجام فعاليتهاى يك واحد سازمانى(يك بخش از سازمان يا تيم يروقه) با مهندسان نرمافزار و بقيه اعضاء مرتبط است. 3 سرچرست وظایف ‎(Software Task Leader) ))j5)os‏ نقش رهبری یک گروه فنی برای انجام یک وظیفه خاص را ایفا می‌کندو مسئولیت فنی کارها را برعهده داشته و افراد انجام‌دهنده یک وظیفه را از نظر فنی هدایت می‌نماید. 3 كارشناسان مهندسى نرمإفزار ‎Software)‏ ‎,UENgINeering Staff‏ در اقدامات کلیدی توصیف شده دارند از جمله سوپرستان وظایف نرم‌افزار,ر تحلیل گران, برنامه‌نویسان, مهندسان 25

صفحه 26:
تعریف سطوح ]0۷۲1۷ Process N 2 Optimization | Optimiz ed Manag e Definea ۹ — Process Repeat Measurement ۹ able Initial \ \ ۹ Process Defined ‘ ۳ Basic Management 26

صفحه 27:
تعریف سطوح 071۳1 فرآیندهای با بهبود دائمی تمرکز سازمان بر بهبود دائمی فرآیندها _— فرآیندها», قابل, سشر ,سن , تعیین فرآیندها و محصولات نرم‌افزاری به‌صورت کمی توسط سازمان :های یحنواحت و استاندارد نوشته شدن فرآیند استانداردی برای ‎ae‏ 35 ‎Ree ee‏ آیندهای منظم طراحی. ساخت و نگهداری نرم‌افزار و ات سطح ۲ بوريزى خطمشوهاى مديريت يروز نرم‌افزاری و روش‌های اجرایی برای پیاده‌سازی ‎wh‏ هد هه ماع ماه

صفحه 28:
3 CMM ‏فر آیندهای کلیدی‎ ey Process irrecos change Management Areas tered ™ Peer ReviewManagement Intergroup Coordination Software Configuration ™ Software Product Engineering ® Integrated Software Management Software Quality Assurai ® Training Program ® Organization Process Definition Software Subcontract M: Software Project Trackin Software Project Planning Requirements Management 28

صفحه 29:
تفسیر زمینه‌های فرآیندها ای کلیدی سطوم مفتلف

صفحه 30:
مب ال فرآيندهاي خلق‌الساعه * مدیریت نیازها ‎re‏ > برنامه‌ریزی پروژه نرم‌افزار ‎x) =<‏ > بيكيرى و نظارت پروژه نرم‌افزاری ‎X‏ تمرکز بر فرآیند سازمان یاب * تضمین کیفیت نرم‌افزار ‎X‏ تعریف فرآیند سازمان > مديريت ترکیب‌بندی نرم‌افزار * برنامه آموزش < مدیریت پیمانکار فرعی نرم افزار © مدیریت ادغام نرم‌افزار ‏تعريف 7 ميندسى محصول نرمافزار ‏شده ‎X‏ هماهنگی بین گروه‌ها 6 بازنكرى همكاران 6 + مدیریت فرآیند بصورت کمی + مديريت کیفیت نرم‌افزار ‏© مديريت تغيبرفرآيئد ‏ تديريت ‎ ‏© مديريك تغيبر فناوری ‎sine‏ شده © ييشكيرى از نقص

صفحه 31:
تفسپر زمینه‌های ف رآیندهای کلیدی سطوح مختلف © مطع ‎١‏ - مقدماتى ( 1011121 © مطع دا- تكرار بذير ‎(Repeatable)‏ ‏© مديريت نياز ايجاد يك درك مشترك بين مشترى و بروزه نرمافزارى مربوط به نيازهاى مشترى © برنامهريزى يروزه نرمافزار پی‌ریزی یک برنامه معقول برای انجام فعالیتههای مهندسی و مدیریتی پروژه نرم‌افزاری © پیگیری و نظارت پروژه نرم‌افزار اد شرايط لازم برای مشاهده پیشرفت واقعی پروژه 8 پیمانکاری فرعی نرم‌افزار انتخاب پیمانکاران فرعی واجد شرایط برای نرمافزار و مديريت مؤثر بر آنها @ تضمین کیفیت نرم‌افزار برقراری امکان مشاهده فرآیند مورد استفاده در پرویه نرم‌افزاری و محصولات ساخته شده برای مدیریت © مدیریت پیکربندی نرم‌افزار پی‌ریزی و نگهداری یکپارچگی محصولات پروژه نرم‌افزاری در طول چرخه عمر 1 نرم‌افزار پروژه

صفحه 32:
تفسیر زمینه‌های ف رآیندهای کلیدی سطوح مختلف إلى ‎oe‏ «- تعريف 235 ‎(Defined)‏ ‏8" تمركز بر فرآيند سازمان می‌ریزی مسئولیت‌های سازمانی در ارتباط با فعاليتهاى فرآيند نرمافزار جهت بهبود توانايى فرآيند نرم‌افزار در سطح سازمان 8" تعریف فرآیند سازمان طراحی, ساخت و نگهداری مجموعه‌ای از سرمایه فرآیندهای نرم‌افزار قابل استفاده جهت بهبود عملکرد فرآیند در سطح پروژه‌ها برنامه آموزش افزايش مهارتها و دانش افراد جهت بالا بردن کارآیی آنها ‎eee ae eee‏ ادغام فعالیتههای مهندسی و مدیریتی نرم‌افزار در یک فرلیند نرم‌افزار تعریف شده و مرتبط آل مهندسی محصول نرم‌افزار اجرای یکپارچه فعالیتهای ‎aul bce‏ مهندسی کاملا تعریف شده است که تمام فعالیتهای مهندسی نرم‌افزار را جهت تولید محصولات نرم‌افزار صحیح و همخوان بطور موثر و کارا؛ ادغام می‌نماید. هماهنکی بین گروهها پی‌ریزی راهی برای گروه مهندسی نرم‌افزار جهت مشارکت فعال با سایر گروههای مهندسی بازنگری همکاران *آرفع نواقص از محصولات کاری نرم‌افزار به صورت سریع و کارآمد با بازدگری ازهمکاران

صفحه 33:
تفسیر زمینه‌های ف رآیندهای کلیدی سطوح مختلف ‎(Managed) ast caps0—¢ dw ©‏ ۶ مدیریت فرآیند بصورت کمی کنترل عملکرد فرآیند پروژه نرم‌افزاری بطور عددی و کمی ‎te‏ مدیریت کیفیت نرم‌افزار ایجاد یک درک کمی از کیفیت محصولات نرم‌افزاری پروژه و دستیابی به اهداف کیفی مشخص © مطع ه- ‎(Optimized) a5 aig‏ فرآیند بهبود دانمی فرآیندهای نرمافزار مورد استفاده در سازمان با انكيزه بهبود كيفيت نرمافزارء افزايش بهردورى: و کاهش زمان چرخه طراحی و ساخت محصول 8 مدیریت 8 مدیریت تغییر فناوری شناسایی منافع فناوری‌های جدید و انتقال آنها به داخل سازمان ‎MM‏ پیشگیری از نقص شناسایی علل نواقص و بيشكيرى از وقوع مجدد آنها 33

صفحه 34:
CMM 59 ‏ارزیابی‎

صفحه 35:
روش‌های ارزیابی در 0111 1 CBA IPI ‏ی‎ Model Based © Mini-Assessment 4 PQLA ( Project Quick Look Asses! 35

صفحه 36:
& % ارزیابی براساس 1۷1۳۲) برای بهبود ف رآیند داخلی ‎CMM Based Appraisal Internal ie‏ ‎Process Improvement (CBAIPI ۴‏ 6 _ روشی علمی برای ارزیلبی یک سازمان جهت تعیین نقاط قوت و ضعف مرتبط با هر یک از زمینه فرآیندهای کلیدی در سطح تعیین شده برای ارزیلبی؛ توسط یک گروه آموزش دیده 8 انجام از طریق تکمیل و بررسی پرسشنامه‌هاء مرور مستندات ارائه سمینارها و مصاحبه با مدیران میانی و مسئولان پروژه‌ها و مجریان کارهای نرم افزاری © جمع آوری و آموزش یک گروه ارزیاب تحت رهبری یک سر ارزیاب و انجام یک سری فعالیت های منظم جهت مستند نمودن نظرات افراد کلیدی سازمان در مورد بهبود فرآیندها و مشکلات موجود 36

صفحه 37:
لو ‎ys‏ ‎a‏ 1 0066 اهداف روش ارزيابى ‏8 _ پشتیبلنی تولنا ساختن و پیش بردن یک سازمان برای بهبود فرآیند نرم افزار آن ‏© تهیه یک تصوير دقيق از نقاط قوت و ضعف فرآیند نرم افزار موجود در یک سازمان با استفاده از 07۷171 به عنوان یک الگوی مرجح, و شناسایی زمینه فرآیندهای کلیدی نیازمند بهبود در سازمان ‎

صفحه 38:
38 _گزارش دهی نتایج به اتمام ارزیابی ‎٩ ]|[‏ تاریخ و محل ارزیابی ‎ ‏]| © الكوى 001/1701 مرجع ارزيابى ‏مراحل روش 084 ‎IPI‏ ‏© دامنه ارزيابى ‏© تأييد,درجهبندى و آمادهسازى يافتدهاى نهايى ‎

صفحه 39:
© 9 م الزام‌های روش1۳1 658۸ براى اينكه يك ارزيابى با روش 11”1 215/4) نجام شود الزامهايى براى تيمء برنامه ارزيابى: جمع آورى داده. صحه كذارى داده. درجه بندى و كزارش نتايج وجود دارد. 6 الزامهاى تيم ارزيابى 6 الزامهاى برنامه ارزيابى 6 الزامهاى جمع أورى داده 6 الزامهاى صحه كذارى ذاددها 6 الزامهاى درجه بندى 6 الزامهاى كزارش دهى 39

صفحه 40:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان