کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

الگوی تحلیل و برنامه ریزی راهبردی سیستم های سازمانی

صفحه 1:
برنامه‌ريزي استراتژیک الگوي تحلیل و برنامه‌ريزي راهبردي سيستم‌هاي سازماني

صفحه 2:
نمودار مفهومي چارچوب راهبري سیستم‌ها (سازمان‌ها) تغییرات محیط سیستم ره زماا زمان آینده ب دوره هی[ زمان فعلي

صفحه 3:
فرآیند كلي برنامه ریزی راهبردي سازمان ها فاز اول: شناخت و ارزیابی وضعیت موجود ؟ فاز دوم: تحلیل و پیش بینی تفیپرات محیطی فاز سوم: تحلیل و تعیین دوره و افق برنامه ریزی ؟ فاز چهارم: تحلیل و پیش بینی وضعیت آینده * فاز ينجم: د ۱ ات سازما

صفحه 4:
فرآیند تحلیل و طراحی تغییرات سازمان * فعالیت اول: تحلیل و طراحی اهداف راهبردی سازمان * فعالیت دوم: تحلیل و طراحی راهپردهای تغییر سازمان ؟ فعالیت سوم: طراحی برنامه جامع اقدامات سازمان

صفحه 5:
فاز پنجم - فعالیت دوم: تحلیل و طراحی راهبردهای تغییر سازمان

صفحه 6:
فرآیند تحلیل و طراحی تغییرات سازمان * فعالیت اول: تحلیل و طراحی اهداف راهبردی سازمان * فعالیت دوم: تحلب \ اهب دهای تغیی سا ماد ؟ فعالیت سوم: طراحی برنامه جامع اقدامات سازمان

صفحه 7:
تعریف راهبرد (استراتژي) * تعاریف متداول براي راهبرد: 7 عبارتست از رویکرد سیستم پا سازمان در تعیین اقدامات عملياتي جهت دستیابی به اهداف یا آرمان تعیین شده 7 عبارتست از جهت گيري سیستم یا سازمان در حرکت از وضع موجود به سمت وضعیت آینده ؟ نکته مهم: دسته‌بندي اولیه راهبردهاي سازماني - راهبردهاي ایجاد تغییر در سازمان 7 راهبردهاي ماموریتی سازمان * همان جهت گیری ها برای تعامل و حفظ تعادل نسبت به محیط مي باشد #شانل ‎«yb Veena PS peed’ Jos‏

صفحه 8:
تعریف راهبرد (استراتژي) ؟ اجزاء مفهومی اصلی در تعریف راهبرد: - ظهور و بروز آن در ترکیب اقدامات بهم پیوسته و مرتبط براي دستیابی به اهداف می‌باشد. 7 كلي بوده و دا راي یک خروجي معین و مشخص عملياتي نیست. - مي‌تواند با توجه به شرایط محيطي و داخلي سازمان. مصادیق و اشکال متفاوتي داشته باشد. ؟ نکته: - جهت‌گيري هر سازمان يا سیستم براي رسیدن به وضعیت آینده را مي‌توان در قالب عبارات مختلفي توصیف نمود.

صفحه 9:
تعریف راهبرد (استراتژي) * نكته: - تعريف راهبردهاي يك سيستم يا سازمان» همواره بايد با توجه به موقعيت محيط دروني و محيط بيروني سازمان و روندهاي موثر در اين رابطه صورت يذيرد. ۴ نکته: مفهوم تفکر و تحلیل استراتژیک - به معناي استفاده از چارچوب تفکر استراتژیک براي تحلیل نحوه راهبري سیم اساهان. ؟ نکته: مفهوم برنامه‌ريزي استراتژیک - به معناي استفاده از چارچوب تحلیل استراتژیک. جهت تدوین مجموعه‌اي از اقدامات براي راهبري سیستم يا سازمان

صفحه 10:
تعریف راهبرد (استراتژي) ؟ نکته: مفهوم تصمیم گيري استراتژیک - به معناي مبنا قراردادن چارچوب تحلیل استراتژیک سیستم یا سازمان در اتخاذ تصمیم‌گيري‌ها در سطوح مختلف. در طول یک دوره زماني * نكته: مفهوم مدیریت استراتژیک - عبارتست از انجام مستمر فرآیند تحلیل چارچوب راهبردي. طراحي راهبردها و اقدامات راهبردي. پیاده‌سازی اقدامات راهبردی و کنترل و بروز آوري راهبردها و اقدامات راهبردي در سیستم پا سازمان

صفحه 11:
نکات مهم در خصوص تعریف راهبرد (استراتژي) 9 نکته: اهمیت وجود مدل راهبردي در سازمان 7 وجود محور منطقی در تعیین راهبردها و اقدامات راهبردي در سازمان در هر زمان - ایجاد ارتباط منطقي بین تصمیم‌گيري‌ها و اقدامات مختلف در سازمان - ایجاد امکان توجیه تصمیم گيري‌هاي مختلف در راستاي وضعیت آینده و اهداف سازمان

صفحه 12:
نکات مهم در خصوص تعریف راهبرد (استراتژي) *؟ نکته: محتواي متداول و الزامي راهبردها - حفظ بقاء و موجودیت سازمان یا سیستم تضمین ایجاد یا حفظ برتري نسبت به رقبا 7 از بین بردن نقاط ضعف + افزایش نقاط قوت ایجاد سرعت بیشتر در دستيابي به برتري نسبت به رقبا ° نکته: الزام سازمان در داشتن استراتژي 7 هر سازمان بالاجبار براي انجام ماموریت و دستيابي به وضعیت آینده نیازمند راهبرد خواهد بود. - راهبردهاي سازمان می‌تواند بصورت آشکار (4۳2601101 یا به صورت ضمنی ‎“as Implicit)‏ 7

صفحه 13:
نکات مهم در خصوص تعریف راهبرد (استراتژي) * نکته: تاثیر دسترسی به فناوری اطلاعات - دسترسی سازمان‌ها به اینترنت. طراحي راهبرد و محصولات سازمانی را بسیار متنوع‌تر و در نتیجه پیچیده‌تر خواهد نمود. - سازمان‌ها به تدریج به اهمیت سرمایه گذاري در توسعه زیرساخت‌ها و سيستم‌هاي اطلاعاتي وقوف پیدا مي نمايند. - سازمان‌ها بتدریج فناوري اطلاعات را در عرضه محصولات (کالا +خدمات) جدید وارد مي‌نمایند. * محور برای تحقیق: - کاربرد ابزارها و فرآورده های فناوری اطلاعات در فرآیند برنامه ریزی و مدیریت راهبردی

صفحه 14:
نکات مهم در خصوص تعریف راهبرد (استراتژي) ؟ نکته: اصلی‌ترین منبع دانش در تشخیص راهبردها - دانش خبرگان (1736061:5) و تجارب قبلي سازمان. اصلي‌ترین منبع دانش در تدوین راهبردها می‌باشد - عدم کفایت دانش خبرگان > وین راهبردها * تفاوت‌هاي شرایط جدید سیستم (سازمان) با گذشته * لزوم استفاده از خلاقیت و نوآوري در راهبري حرکت سازمان به سمت آینده

صفحه 15:
معيارهاي اصلي در ارزيابي راهبردهاي سازمان * ریسک‌ها: - شامل مالي. مديريتي و عکس‌العمل رقبا * درجه و میزان قابليت‌هاي تهاجمي: - قابلیت‌هایی که با ایجاد آنهاء سازمان فعالانه و غیرمنفعل عمل * میزان تناسب ساختار سازماني: 7 میزان توانايي موجود در اجراي استراتژي یا بازنگري در آن

صفحه 16:
نحوه بیان راهبردهاي سازماني * یادآوری: 7 جهت‌گيري مورد نظر در رسیدن به اهداف و وضعیت آینده سازمان را - مصداق یا شکل مشخصی از اقدامات را مورد اشاره قرار ندهد. - راهبرد سازماني باید بگونه‌اي بیان گردد که خروجي آن کلي باشد. 7 نتیجه یا خروجي اجراي راهبرد سازماني مي‌تواند داراي اشکال متفاوت و گوناگوني باشد.

صفحه 17:
نحوه بیان راهبردهاي سازماني ۶ ایام مد ۳ اجزاي مفهومي پيشنهادي براي بیان راهبردها: - عمل یا فعل راهبرد: © در کل همان فعل تغییر یا تعابیر مختلف آن می باشد. * بیان‌کننده جهت. روند یا عمل مورد نظر برای تغییر در اجزلی سیستم می باشد. * حداقل عمل یا فعل در بیان راهبرد, فعل (تغییر) می باشد. 7 موضوع راهبرد: * بیان کننده محور یا موضوع مورد نظر در راهبرد * مي تواند هر یک از اجزاء معماری سازمان (مثلا محصولات) يا سیستم مورد نظر باشد * مثال اولیه: > تغيير مخصولات سازمان: مثلا اضافه شدن يا حذف محصول 7 تغییر فعالیت های سازمان * مثلا برون سپاری یا درون سپاری فعالیت سازمان

صفحه 18:
نحوه بیان راهبردهاي سازماني ؟ نکته بسیار مهم: ماهیت راهبردهای تغییر سازمان ‎sje! plas —‏ از معماری سازمان باید تغییر نماید؟ (موضوع تغییرات) ® برای انجام بهترین واکنش در برابر محیط موجود, آینده و تغییرات آن - اچزاء معماری سازمان چگوفه تفییر نماید؟ (کیفیت تغی * براى بهترین انطباق با وضعیت موجود و آینده محیط و تغییرات آنِ * نكته: - در راهبردهاى تغيير سازمان, مسئله تعيين سناريوى تغيير در معمارى سازمانى است. - راهبردهاى تغيير سازمان, در واقع همان بيان ابعاد مختلف سناريوهاى تغيير در محيط داخل سازمان مى باشند. (ol

صفحه 19:
نحوه بیان راهبردهاي سازماني ؟ نکته بسیار مهم: ماهیت راهبردهای ماموریتی سازمان 7 در هر مقطع زمانی باید کدامیک از تعاملات سازمان پا محیط را عشتر مورد 2< و تاکید قرار داد؟ (موضوع توجه و تاکید) هر مقطع زمانى جكونه بايد تعاملات سازمان با محيط را مورد توجه و تاکید قرار داد؟ (کیفیت توجه و تاکید) ؟ نکته: موضوع اصلی در راهبردهای ماموریتی سازمان - چه محصولي به چه نوع مخاطبي, با چه شرایطی, با چه حجمی و ... داده شود؟ " ۱ - چه محصولي از چه عنصر محیطی, با چه شرایطی با چه حجمی و .- دریافت شود؟

صفحه 20:
نحوه بیان راهبردهاي سازماني مثال: در نظام آموزش عالی کل کشور > توسعه بخش آموزش عالي غيرانتفاعي ؟ ابعاد توسعه مي‌تواند کمي یا كيفي باشد. * در هر بعد از توسعه می‌توان اقدامات متنوعي را انجام داد 7 بروزآوری محتوا و سرفصل دروس در رشته های موجود 7 طراحی رشته های جدید در گروه های آموزشی 7 توسعه خدمات دولت الکترونیکی 7 توسعه خدمات الکترونیکی در دانشگاه ها

صفحه 21:
نحوه بیان راهبردهاي سازماني * مثال: در وزارت نیرو - هدف: کاهش مصرف انرژی (برق) 7 تفویت سامانه مدیریت مصرف انرژي در بخش خانگي * سامانه مدیریت مصرف انرژي نیز مي‌تواند در ابعاد مختلفي مورد توجه قرار گیرد. ؟ نتیجه: ترکیب دو بخش بالا می‌تواند در عمل و اقدام داراي اشکال و خروجي‌هاي متفاوتي باشد. 7 تشویق عرضه محصولات برقي کم مصرف

صفحه 22:
نمونه‌هاي اولیه از راهبردي‌هاي سازمان * هدف: افزایش بهره‌وري منابع سازمان 7 راهبرد: تسهیل در جریان داده و اطلاعات * اقدام: راه‌اندازي سامانه مدیریت منابع بنگاه (1.۳) 7 راهبرد: بازمهندسي و بروزآوري جريان‌هاي كاري سازمان 7 راهبرد: اصلاح نحوه چینش پرسنل در ساختار سازمانی

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان