صفحه 1:
محم انعد ال 9
ليتسا ایو
اموزل رای
صفحه 2:
تعریف
ساختار گرایی به انگلیسی: 51۲061:۲3۵11510) (یکی از اندیش راههای رايج در علوم
ای اد اطي و سا ات دز
پشت. پدیدههای, ظاهری اجتماع را تشکیل میدهند. روش ساختارگرایی در نیمه دوم سده
بیستم از سوی تحلیلگران زبان» فرهنگک. فلسفه ریاضی و جامعه به گونهای گسترده بکار برده
میشد. اند یشههای فردینان دو سوسور را میتوان آغاز گاه این مکتب. دانست. هرچند پس از
وی ساختار گرایی تنها به زبانشناسی محدود نشد و در راههای گوناگونی بکار گرفته شد و
مانند دیکر جنبشهای فرهنگی اث رگذاری. و بالندگی آن بسیار پیچیدهاست.
صفحه 3:
تار بخچه
ساختا رگرایی, نخست با مطالعه ساختار زبان آغاز شد. اما بعداً توسعه یلفت وبا در برکرفتن
موضوعات انسان شناختی و اسطورهای» رشد و گسترش یافت. ساختار گرایان به لين نتيجه
دست یافتند که زبان یک ساختمان اجتماعی است .و هر فرهنگ. برای. رسیدن به
ساختارهای معنلیی, روایتها و یا متنها را وسیع و متحول می کند. و بدین شیوه. مردم
میتوانند تجارب خود را سامان دهند و معنا ببخشند
بین سالهای ۱۷۱۲-۱۷۱۰ و سالها قبل از کلنت. ویکو گیامباتسیا نظر ساخت گرایانه
خود را چنین بیان می کند: ذهن بشر تنها قادر به فهم دانشی است که آن را ساخته استد
در میان نویسندگان و فلاسفه اخیر؛ کوهن و روتری بارزترین دیدگاههای.
ساختگرایانه را در نوشتههای خود منعکس کردهاند.
صفحه 4:
تار يخجه
آغازكر تفكر و فعاليتهاى مربوط به ساختكرابى در دوره معاصر بيايه اسه با ين حال بيش
از یت فرن پیش از ویب هنریک پتسالوتزی سوئیسی به
نتایج مشابهی دست يافته بود.
ویب معتقد بود که مراحل آموزش بلید بر اساس رشد طبیعی کود کث و مبتنی بر احساسات وكه
صورت پذيرد. نوآوری تربیتی منصوب به بتسالوى اين بود كه كودك نه از طريق کلمات بلکه از
طریق احساسات خود آموزش میبیند. وی تاکید داشت که برنامه آموزشی باید با تجارب
کود کت در محیط خلنه و زندگی خانوادگی وی اتصال یابد. با این همه پیایه به عنوان پدر
ساخت گرایی نوین شناخته میشود.
صفحه 5:
فردینان دو سوسور
رومن جاكوسون
كلاد لى واىه استراس
oe
زاك لاكان
لوئيس آلتوسر
جوليا كريستيوا
صفحه 6:
نظریه های سازنده کرایی معروف عبارت اند از سازنده گرایی
روانشناختی یا درون زاد سازنده گرایی برون زاد. سازنده گرایی
اجتماعی يا دیالکتیکی و سازنده گرایی رادیکال.
سازنده کرایی روانشناختی ريشه در اند بشه های پیائه دارد و طبق آن دانش از
راه فرایندهای جذب.انطباق و سازمان ساخته میشوند به تن سازندگی درون
زاد با انفرادی نیز گفته می شود.
سازنده گرلیی برون زاد ازنظریه های جدید خبر پردازی سرچشمه می گیرد و بر
این فرض استوار است که کسب دانش بعنی بازسازی جهان هستی خارج از
ذهن توسط ياد كيرنده.
سازنده گرایی اجتماعی یا دیالکتیکی ازاندشه های ویگوتسکی سر برآورده
است.و بر لین نکته تا کید میکند که تعامل اجتماعی یا ارتباط میان افراد جامعه
کلید ساختن دانش است.
سازنده گرایی رادیکال افراطی ترین نوع سازنده گرایی است و طبق آن همه
دلنش ها نسبی و وابسته به فرد هستند و لذا دانش هر کسی با کسان دیگر فرق
دارند
صفحه 7:
الگوی تدریس ساختگرایی
صفحه 8:
الگوی تدریس ساخت گرایی
اگر چیزی را خودمان ساخته باشیم از تمام جولنب oT آگاهیم وبه ندرت فراموش می کنیم
که چگونه ساخته لیم در فرایند آموزش نیز اگر دلنش آموز خودش دلنش را بسازد بهتر از آن
است که از معلم به او منتقل شود. اصطلاح ساخت كرايى به اين ايده اشاره مى كند که
یادگیرندگان دلنش را برای خودشان می سازند. دانش در ساختن گرایی به وسیله باد گیرنده و
از طریق تعامل با محیط ساخته می شود . ساخت گرایان معتقدند که دلنش کشف کرهنی است.
نه انتقال دادنی .
ساخت. و سا زگرایی برخاسته از نهضت فلسفی - اجتماعی پستمدرنیسم است و میتولند پاسخی
به روند پرشتاب کسترش علم و نیاز فزاینده به باد گیری وسیعتر علوم باشد. بهجای آن که
دانش از پیشساخته شده را به دانش آموزان انتقال دهیم میتوان تدببری. اندیشید که
دانش آموز خود جه تولید علم بپردازد در اختیار گذاشتن ابزار لازم؛ ایجاد شرایط مناسب و
آموزش چونه ساختن دلنش لازمه این کار است. از نظر طبقه بندعب ساخت گرایی جزو
الگوهای فعال و اکتثافی است که بر تولید. کنترل و تعمیم دلنش تأکید می کند. در فرآیند
تدریس الگوی ساخت گرایی؛ معلم و همه ی امکانات تسهیل کننده هستند و جزو خدمات
آموزشی به شمار می آیند. بنابراین؛ در این روش, دانش آموز نقش اساسی را ایفا می کند.
صفحه 9:
هدف
جستجوی فعالانه یب فراگیرندگان از طریق فعالیت. های گوناگون برای کف « راه حل هاء
مفاهیم. اصول و قوانین» یکی از اهداف مهم در این روش است. داشتن روحیه ی
کاوشگری برای ایجاد سوّال- طراحی, اجراء ابداع وبه دست آوردن جواب. یکی از ویژگی
های ساخت گرایی است. لین الگوی تدریس از پویاترین و کار آمدترین, الگوهای تدریس
است. که در بسیاری از کلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است
صفحه 10:
مفروضات ساخت گرایی
۱-انسانها می توانند هر چیزی را بیاموزند به شرط آنکه بتوانند آنها را در ذهن خود
معنا دار سازند.
۲-ساخت گرایان می گویند ذهن اساس و ابزار تعبیر و تقسیر رخداد ها . اشیا و و
چشم انداز های جهانی است
۳- یاد گیرند کان به کمک معلم اندیشه های خود را پیراسته می کنند و
مهار تشهایشان را بهبود می بخشند .
- انسان ها بر اساس ساختهای ذهنی خود که باورها و اعتقادات و دلنش آنها را در
بر می گیرد به تضیر هستی می پردازند.
0- ساخت. گرایان بر لین باورند که واقعیتبه مقاهیمی گفته می شومند که شخص
آنها را از جهان ساخته است.
صفحه 11:
مفروضات ساخت گرایی
در تدریس باید تاکید بر تعامل بین یاد گیرنده و تجارب او باشد نه بر ایجاد کنش و وا کنش
بین یاد گیرنده و گذشته بزرکسالان. خرد و استدلال بزر گسالی: آینده شناسی خوبی برای رشد
وتعالی فراگیر بنا نمی نهد. یادگیرندگان اطلاعات را در زمینه تجارب خود تسیر می
کنند .تضیر آنان هر چه باشد تفسیری فرد گرایلنه است .لازم به یادآوری است. که مواد
آموزشیی که معلم به صورت Gee برای یادگیری طراحی می کند دلنش آموزان آنها را
درقللب تجارب و دانسته های خود تفسیر خواهند کرد ومتناسب با نیاز ,زمینه ها و علاقه
شخصی به ساختن معنای وییّه خواهند پرداخت . ساخت گرایان توصیه می کنند که به جای
تلاش براى مجسم کردن ساختی از چک واقعیت بیرونی برای, یاد گیرندگان بلیدبه آنها کمک
کرد تا خود به تجسم معناداری از دنبای بیرونی دست. یابند.
صفحه 12:
ساختار کرایی چرابله!وچرانه؟
چرا طی چند دهه ساختار گرلیی همچنان قلبل دفاع باقی مانده است. ایک دلیل ساده
این است که ما دائما در جستجوی روش Sle بهتر باد گیری ویاددهی هستیم. پژوهشگران
ومعلمان دریافته لند که به کار گیری روشهای سنتی سبب. کاهش مداوم فهم ودر ک دانش
آموزان ومثغول شدن آنان به دلنش انفعللی در همه سطوح تحصیلی وحتی دانشگاهها
شده است.
چک استدلال فلسفی نیز از روشهای آموزشی ساختار گرایلنه پشتیبلنی می کند .محر کهایی
که دریافت می کنیم وشامل چیامهلیی است که از دیگران می رسد هرگز برای رسیدن به
معنی کافی نیست. در بعضی زمینه ها یک فرد بلید دائما معنی چیزها را بنا یا تجدید Gy
کند .براین اساس روشن می شود که یاد گیری, بلید بانوجه به لین واقعیت سازماندهی
شود.
ao استدلال دیگر نگاهی به منابع روانشناختی دارد. پژوهشهای فراولنی نشان داده است
که درگیر شدن فعالانه در یادگیری, به یادسپاری بهتر .فهم بهتر و کاربرد فعالانه دانش
منجر می شودیکت بعد اجتماعی یاد گیری. که معمولا یاد گیری مشار کتی نامیده می شود
یاد گیری را بسط می دهد. گاهی در گیر کردن دلنش آموزان در فرایند اکتشاف به انها
شور وشوق فراوانی می بخشد وفهم عمیق تری را به ارمنان می آورد.
صفحه 13:
ساختار گرابی چرابله؟وچرانه؟
تجربیات باد گیری ساختار گرایانه مستلزم به کار گیری سطح بالای شناخت به وسیله یاد گیرنده
است و همه یا گیرنده ها . نمی توانندبه لین چللش پاسخ صحیح بدهند .امکان دارد روشهای
ساختار کرایانه حتی گمراه کننده وعوام فریب باشند.چرابه جای انکه چیزی را که می خواهید
بدلنم جه من بگویید آن راجه یک راز بزرگ تبسیل می کنید! چنین پرسشی همیشه یکت پرسش
ابخردانه نیست.
به طور خلاصه ساختار کرایی الگویبی است که به قصد توصیف چگوتگی تحقق یادگیری ایجاد شده
است .این الگو بیان می دارد که :
۱- دانش آموزان در هنگامی که فرایند یادکیری فعال باشد یاد می گيرند.
۲-فرایند یاد گیری فرایند درک و فهم است .یاد گیری از طریق انتقال صورت نمی گیرد
ach از طريق تفسير يافته ها انجام ميشود.
۳-تفضسیر یافته ها همیشه تحت. تاثیر دانش پیشین قرار دارد.
6-تفسیر يافته ها از طریق روش های آموزشی که دانش اموزان را به مباحثه در مورد
نظريات يكديكر وادار مبى كند د می شود.
صفحه 14:
آیا شما یک معلم ساخت گرا هستید ٩
۱ -معلمان ساخت گرا قبل از آنكه به شرح مفاهیم بپردازند.از دلنش آموزان می خواهند
درک وفهم خود از آن مفاهیم را بیان دارند.(شرودروهارء۲۰۰۳)
۲ -معلمان ساخت. گرا برای آموزش وتدریس.از منلبع وداده های دست اول استفاده می کنند.
(شرودر وهار. ۲۰۰۳)
۳ -معلمان ساخت. گرا دلنش آموزان رابا پرسش هلیی که نیازمند انديشه استبه پژوهش
وپرسشگری تشویق می کنند( کی»۲۰۰۱)
۶ -معلمان ساخت. گرا چس از طرح سوال به دلنش آموزان فرصت می دهند تا خوب فکر
کنند (کی:۲۰۰۱)
-معلمان ساخت گرا راهنماهاي فعال هستند ونقش تسهیل کننده را بازی می کنند(استیس
وساکو۲۰۰۱)
صفحه 15:
قبل از اینکه مراحل اجرای روش ساخت گرایی توضیح داده شود لازم است دبيران محترم به مباحث مهم
جدول زیر توجه داشته باشند مطالب آن را در اجرای روش ساخت گرایی سرلوحه فعالیتهای خود قرار
دهند.
می دهد و فعالیتهای
اتشويق فى كنك © امور
کسی است که در مورد امور گوناگون الگوی مي دهد.
اي دا بر Biel SiS yas ood a tan Catena
انش آموزان را مشاهده می کند و باورهای آنان را باز میِ
به تعامل می پردازد و فرصت یادگیری بیشتری را برای آنان فراهم می نماید.
آموزان رابه مفهوم سازی و ساخت دلنش هدلیت می کند و آنان را
یر ها و زر oe
معلم با شناخت از دید کاههای دانش آموزان محیط و فرصت يادكيرى را براى اخذ ت
و دانش سازی از سوی دانش آموزان را فراهم مى سازد و به آنان فرصت گاوش تحقیق و
بررسی می دهد..
شب سل دی ی ونم زان به ارتقای روابط انسانی وسعه صدر
دیدگاههای
كلاس نیز استفاده نمایند.
ناتون همد بعر ا اش نمایند و از ظرفیت های خارج از
و دا ان گذاری تمرینهای ارائه شده برای دانش سازی را
0 ا Se
فعاليتهاى خود به دانش آموزان كمك مى كند تا بين دويا جند فک ارتباط
معا ] چنین فعالیتی از سوی دانش آموزان ؛ نمودی
صفحه 16:
مراحل اجرای الکوی ساخت گرا در ۵ مرحله برنامه ریزی و اجرا می شود؛
مراحل مورد نظر عبارت اند از:
صفحه 17:
مرحله اول : فعال سازی یا (درگیر كردن
(Engaging
در مرحله فعال سازی دانش آمهزان با مساله مواجه می شهند و معلم سعی می کند زمینه ی
مناسب. برای. آغاز آموزش را فراهم آورد. برای رسیدن به لین هدف می تهان بين تجارب
۰ یادگیری قبلی دانش آموزان و موضوع یادگیری ارتباط برقرار کرد. پرسیدن یکك سوال
تعریف یک مساله . نشان دادن یکت رویداد هیجان انگیز و ... روشهایی هستند که موجب
برا دلنش آموز و درگیر شدن او با مساله مورد نظر می شوند. یک روش موثر برای
درونی ساختن مساله و تدارك شرايط مناسب براى فعال شدن يادكيرندكان استفاده از
"راهبرد تصور" است. در این راهبرد معلم دانش آموزان را به رویا پردازی تشویق می
.)۲۰۰۳ کند(موهن.
راهبرد تصور در صورتی که هدلیت. شده باشدبه دانش آموزان کمک می کند تا آنچه را
می خواهند بیاموزند در فضلیی مجازی ببینند. همچنین برای جلب توجه دانش آموزان
به موضوع از عكس فيلم ممتن نيز مى توان استفاده كرد.
صفحه 18:
مرحله دوم : اکتشاف Exploration
((
در مرحله اکتشاف دانش آموزان فرصتی می یابند تا به طور مستقیم به مسائل و پدیدهها
بپردازند. برای آنکه دانش آموزان به انجام فعالیتهای لازم مشغول شهند لازم است ابتدا آنها را
در گروه های کوچک (حدا کثر ؛ نفر ) قرار دهید. در حین کار گروهی دانش آموزان تجارب
مشتر کی را پلیه ریزی می کنند که به آنها در فرایند ارتباط و اشتراک تجربيات كمك مى
Bs
در این مرحله معلم همانند یک تسهیل کننده عمل می کند وبا تهیه مواد آموزشی و راهنمایی
دانشآموزان آنها را به تجربه. آزملیش , جستجو و بررسی درباره موضوع ياد كيرى تشويق مى
کند. فرایند پرس و جوی دانش آموزان نیروی محر ک آموزش در طول عمل ا کتشاف است.
در نهايت يس از كن كه گروه هاي مختلف به اکتشاف پرداختند , یکی از اعضای هر گروه
شرح فعالیت acl انجام شده . مشاهدات و نتایج به دست. آمده توسط افراد گروه را
بادداشت می کندز
صفحه 19:
مرحله سوم : توضیح دادن( توصیف) ۴۴۵۱3۴۵101
مرحله سوم یعنی توضیح, نقطه ای است که در آن یاد گیرند گان به ارائه یب تجربیات خود در
حضور دیگر دانش آموزان می چردازند. فعاليتهای, انجام شده توسط گروه های مختلف و نتایج
آنان توسط معلم بررسی می شود. دانش آموزان به تشریح و توضیح راه حلهای. احتمالی +
ee ee ae كران : ارلته استدلال بر تاه
موجود برذاخلة وبننين شكل دستاوركهاى خويش زايه هم بنوند زده و تدريات حود را ف
كران به اشترات مى كذارلد ارلنه توضيحائي از سوى معلم و همكدين بحث و نظو
درباره موضوع به هدایت فعالیتهای این مرحله یاری می رساند.
صفحه 20:
مرحله چهارم : شرح و بسط (کسترش) ۴۱200۲۵۸10۱9
در مرحله چهارم یعنی مرحله شرح و بسط , دانش آموزان مفاهیمی را که یاد گرفته
اند توسعه داده و با برقراری ارتباط بین مفاهیم ۰ آموخته های خود را در جهان
چیرامونبه کار می گيرند..به عنوان مثال در هنگام توصیف پدیده نور و سیر حر کت
GT در فضا دلنش آموز با توسعه و گسترش درک خود, علیت لین که چتر آفتابی
سبب. محافظت از افراد در برابر نور خورشيد می شود را می فهمد.
در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد که از اطلاعات خود برای پاسخگویی
جه سوال پيشنهاد راه حلها ؛ تصمیم گیری و طراحی آزملیش استفاده کرده و آنها را
می کند که مفاهیم و مهارتها را در موقعیت های جدید به کار گيرند
صفحه 21:
مرحله پنجم : ارزشیابی Evaluation
ارزشیابی فرایند دانش سازی از سوی ید گیرنده ارزنده تر از ارزشیلیی حاصل فرایند ساخت
دلنش توسط معلم است-در لین الگو فرایند را بلید ارزیلبی کرد نه رفتار نشان داده شده را.
خود ارزیلبی مطرح است . دلنش آموز بلید خود متوجه پیشرفت خود شود . خودش باید
متوجه میزان ساخت دلنش خویش باشد. ارزشیاد تشخیص مداوم است به معلم
اجازه می دهد درباره میزان درک و فهم دانش آموزان از مفاهیم و دلنش جدید اطلاع
حاصل نماید. ارزشیلبی و سنجش را می توان در هر نقطه از فرایند آموزش انجام داد. براك
انجام ارزشیلبی در لین الگو می توان از چک لیست های مشاهده . گفتگو با دانش آموزان ؛
پورت فولیوی طراحی شده برای مقاصد خاص پروژهها و محصولات تولید شده در فرایند
یاد گیری استفاده کرد. دانش آموزان نیز فرایند پیثرفت و میزان آموخته های خود را مورد
ارزشیلیی قرار داده وبه سوالاتی که معلم می پرسدبه کمک مشاهدات ؛ شواهد و توضیحات
اراک رل ول با بت ۳5
صفحه 22:
دلیل نام گذاري الگوي تدریس ساخت گرايي به الگوي 51, آغاز
شدن هر مرحله با حرف ۲ است.
ساختگرایی جیس ؟
ساختگرایی در معنای عام خودء قلمرویی وسیعتر از آموزش را در
بر میگیرد. همچون بسیاری از معانی که زاییده در حبسله فلیسفهاند
و سپس به درون اجتماع و شاخههای علوم سیلان یافتهاند, خاستگاه
ساخثگرایی را نیز در درچه اول میتوان فلسفه و شناختشناسی
دانست. نفوذ ساختگرایی در حیطههایی همچون روانشناسی,
آموزش, جامعهشناسی, سيبرنتيك و تکنولوژی چشمگیر است.
برای مثال در حیطه فناوری» نظریه مشهور اسکات (ساخت
اجتماعی تکنولوژی)؛ بیان میکند که تغییرات تکنولوژی بر مبنای
روابط, فعالیتهاء تفاسیر و ارتباطات اجتماعی انسانهای مرتبط با
تکنولوژی صورت میپذیرد.
صفحه 23:
ترشیت متا ربه سار دک سا گرا ری بسبت مدرشصم پیوند
خورده است. همان کتک ها اک رفسف تسه و
علوم اتدك اندك از قلا روي حاكنيت مدوسسم و بور .ويسم فاضله
گرفته و در بستر پستمدرنیسم به حرکت خود ادامه میدهند,
توش يوري شن ليد ل سرك فا كرا تراج ار
ادوزشى أزادتر كه مدور اصلى آن قرد است تدوق داده شى نود
هدف این نوشتار بررسی ساختگرایی در حوزه آموزش و بهویژه
آموزش ریاضیات است» ساخت و سازگرايي در آموزش ریاضیات
نوین, بالاترین جایگاه را در میان دیگر نظريههاي يادگيري و آموزش
داراست با توصتحات داد شده شاید دیگر سدوان ساخت و سارگزایی.
را همچون فار كرات سما ب بارع ا كبري نه yall Slows
ولتاشيف كان مى كند شاخ كرابي بين آر اكه يك تطريه باشده Ay
جهانبينى و باور است. از اين رو به نقل از ديويد تال در نظر گرفتن
يك جارجوب شاختارى براي أن] اعرى تقرنياً محال است.. تاکنون
هزاران مفاله در راكلة )ا ناخد كرا وت فان برنوط به آن در
سراسر جهان توت ۶ اش ولی تكد صمل دوان كتاب يا
مقالهاى يافت 115 51 9۱ انا با سطلا الضباك
col KOOL تقض ار کل
صفحه 24:
بیان این نکته که مطالعات عمیق در زمینه آموزش و بهویژه آموزش
lol, ارتباط تنگاندگی با فلسقه و شناختشنانسی مییابده حائر
اهمیت است.
بخشی از سنتهای قدیمی به همراه برخی از تئوریهای جدید در
حوزه فلسفة: بيكره مفهومى فلسفه ساختگرابی را تشکیل
میدهد.
از اين دیدگاههاء ادراك و باورهای ما از جهان صرفاً ساختههایی
بشری هستند که بهگونهای فعال بنا گشتهاند و دریافت منفعلانه
دادههای حسی, ادراك ما را تشکیل نمیدهد.
ساخت گرابی فلسفی معتقد است ما هیچ چیز را خارج از حوزه
فعالیتها و تجارب خویض درل نمیکنیم و در واقع ما هستیم که
جهان دانستههاى خود را بر بايه تجربه و كسترش فعالانه دانش بنا
عت تازيم . ون كلسرفلكة سان م ىك صرف نظز از امركه عااجهقدر
در بيش بينى نتيجه برخى اعمال و با تاثيرات بعضی علل موفق
هستيم: نمى توانيم اثبات كنيم كه جكونكى واقعيت جهان را كشف
کردهايم. پذیرش این تاور که دانش وافعنتی فرانر از تجارب ما زا
منعکس نمیسازد به همان اندازه دشوار است که رای مردمان قرن
شانزدهم میلادی ترك باور مرکزیت زمین در جهان هستی دشوار
اه
صفحه 25:
مفهوم ساختگرايي در آموزش
ساختگرايي که در معني عام خود با فلسفه در ارتباط است, از
نقطه نظر آموزش ریاضیات» روشی است که دای شآسوزان خودء
دانتش رياضيات خود را وطور فعالي در باه دانش سین
ميسازند. دانش به محتواي ذهني فرد اتلاق ميشود و نه دانش
رسمی و ساختن تج فعالیت ذهن است. متطظور UG US foes Us jl
جورچینها, مکعبها» يا ساختن اعداد منطقي از روي اعداد
اعشاري و يا انجام يك اثبات نیست, گرچه انجام هريك از اینها
ممکن است منجر به ایجاد ساختههاي ذهني گردد. دانش جدید از
درون دانش پیشین بیرون آمده و بر پایه آن ساخته ميشود. دانش
چيزي بیش از حقایق بهخاطر آورده شده است (مانند اصل
فیثاغورس با فرمول محاسبه مساحت مثلث). دانش ساختارهاي
وسيعي از مفاهیم ذهني را در بر ميگیرد که به فرد اجازه هرگونه
تقییر و تفسیر از هی وازگان تخاطآوردن مطالب وبا
جستوجوي موئر در يكء حوزه جدید رياضي را ميدهد.
صفحه 26:
ساختگرايي استعارات آموزشي همچون انتقال و دریافت را که
خلق ریاضیات در خارج از ذهن قرد یادگیرنده را پیشفرض ميداند,
رد ميکند. ون گلسرفلد رفتارگرايی اسکینر را آنتيتزي در برابر
ساخت و سازگرايي ميداند که ادراك اساس آن است.
وظیفه يك معلم با دیدگاه ساخت و سازگرايي» خلق محيطي مناسب
براي دانش آموزان است تا معاني ریاضیات خود را بسازند؛ دانستن
مرحلهاي انعطافپذیر و سازگارشونده است که واقعيتي تجربي را
سارماندهي ميکند. ساختگرایان رادیکال سعي دارند نشان دهند
که چگونه نمادها و فرمهاي موجود در ریاضیات با فلسفهشان
سازگار است. علائم رياضي راهنماي ذهن و انديشه هستند,
همانگونه که اثائیه موجود در يك اتاق حرکت در آن اتاق را جهت
ميدهند, (1991) علائم و نشانههاي رياضي ادراك ریاضیات را
تحکیم ميکنند» بادگیرنده نیاز دارد چگونگي استفاده از نمادها را
درك کند.
محیط آموزشي که ساخته ميشود فقط در حوزه فهم و ادراك
بانگگرتده معنا مس اد د mirc موجودیت مستقلي ندارد.
اه وا با با ۱۱
صفحه 27:
ساندرز معتقد است: ساختگرايي وضعيتي فلسفي در رابطه با
SENT stanly كه قال إأن !11 كاف باكر وك بدورو أست لك
عبارت دیگر aril كه يافته شدهء اختراعي است كه مخترع از عمل
اختراع آن بيخبر است و تصور ميکند موجوديتي مستقل از وي
دارد» أبن ترا 01 2216-2 2 لسك غاب 21 1 لشكيل
مي دهد.
در دوران كودكي انديشه و تصورات كودكان از طريق تجربه و
رفتارهاي اجتماعي رشد و تكامل يافته و به عقل سليم بدل م يكردد.
oil بيان ميکند: از دید ساختگرایان؛ يادگيري» نوعي سازگاري
است که کودکان در طرحوارههاي عملكردي خود جهت خنثيسازي
آشفتگيهاي ناشي از تعامل ایشان با جهان بهعمل میآورند.
فیریکس, نظریه طرواره پیاژه را چنین بیان ميکند: واقعیت
پديدهاي است که ما از طریق تجربه آن را ميسازيم.
از دیدگاه پیاژه. هوش شامل دو مرحله بههم مرتبط میباشد:
سازماندهی و سازگاری.
افراد با جداسازی افکار پراهمیت و کماهمیت و ایجاد ارتباط بین
انديشهها و نظرات گوناگون» ذهن خود را سازماندهی میکنند. در
عین حال آنها ذهن خود را برای پذیرش نظرات و اندیشههای نو که
حاوى اطلاعات جديدندء سازگار مینمایند. سازگاری به دو شكل
a 8 39 =
a 77 و وا او تاو وگ
صفحه 28:
تارسنحه
اکرچه ساختگرانی روش إل ها ادر رت رسیده
است, ولي ريشه تفكر ان به عهد عسق بازم ىكردد قراط دن
خیانانهای اتن ۰۳ .اله كس 51 ا لت بر مسر فا
تکلندی دهی اسان را شد 0 255 شرا ان تام دز
اگلیسی, هارولد تازانت درباره روش پرستنگری استعراظا
oe م الى دان اكه شراط لعا 1 6 2/1 لشم
نمی دهد: او تتها راهتمایی میکند و باههای بحت زا معسازد
سقراظ اور آداشت که آمورش امین ساعمانی ااست کم اراداند
بر تجربه خود دانشپژوه استوار شود. هدف گفتوگو و پرسشگری
سقراطی, جستوجوی دریچههای جدید برای شناخت است و نه
تحویل دادن دیدگاههای سنگ شده و Gull’
کانت(1780) نیز بیان میکند تجزیه و تحلیل منطقی اعمال و
اهداف, منجر به رشد دانش میگردد و با اين دیدگاه تجربه شخصی
هر فرد دانش وی را میسازد.
بين سالهای 1712-1710 و سالها قبل از کانت, ویکو گیامباتسیا
نظر ساختگرایانه خود را چنین بیان میکند: ذهن بشر تنها قادر به
قیم دا شزاس که pales Mag
r4 — بط -
صفحه 29:
آغازگر تفگر و فعاف های بروظ به سا گرایی در دوره معاصر
عازه اسن با این حال شر انات فرن بیس از وی اهتریل
بتشالويزى سونيس انه ی ی
وی دعنقد نود که ۵۱035۱۳۵ ۰۱۹ 0۳۱۱۳ 137۳ 1 نمی کودان و
مبتنی بر احساسات وی صورت پذیرد. نواوری تربیتی منصوب به
پتسالوی این بود که کودك نه از طریق کلمات بلکه از طریق
احساسات خود آموزش میبیند: وی تاکید داشت که برنامه آموزشی
بابد با تجارب کودك در محیظ انه و زندگی تانوانگی وی انسال باند.
با این همه بیاژه بهعتوان پدر ساختگرامی نویی شتاخته میشود.
تظریات ساختگرایی اتتعاعی ععدا مستی برانظرات ویگوسگی
است. بل ارست و ون گلسرفلد بیر فعالیتهای جشبگیری دررانواع
ساخت گرایت زمیته دات اند:
انا تاک =
کی ار رام تس انا نتاس ی ها عرحه آمورش. تست عتواق
ساح كرابن رار كاك زان کل هم بر کل
داش بهجای اک( 0 ۱2۱ ال ان اف شود. بهطور
فعالي توسط حور ادكيرتده لاتم یی سود
از لحاظ بيولوز ع 8 و ار رالد وت ین وبقاپدیری»
قانایکشا زکاري داز aS ee) گویم درختاني از حنگل که بیشتر
حهات تداعةد 0 اب ese a Deer Be
صفحه 30:
نکته :
دلیل نام گذاری الگوی تدریس ساخت كرليى به
الگوی 5 آغاز شدن هر مرحله با حرف ۶
el
صفحه 31:
آموزش ریاضی پایه اول با استفاده از
ساختار گرایی
صفحه 32:
تريب و تشخيص رنكك
و توالى آن ها
و وه
۷
ر ۵۵ ۸ ۵
صفحه 33:
تمرین پایه اول
eg ae
th | 2
صفحه 34:
صفحه 35:
ساختمان
۲ طبقه با چند چینه ساخته میشود؟
سا #2 مشود
3 ان ۳ طبقه با جند جينه ساخته مى شود؟
اختما 8 موه
ان ۴ طبقه با ب ختا
8 00 مسح 2
aac a بقه با چند چینه ساخته ميشود؟
ٍی عددی زیر را کامل کتید.
۱ - با چینهها ساختمان بساز ۳1
بینهها ساختمان بسازید. هر طبقه با ۳ چینه درست می ۵
چینه درست میشود.
صفحه 36:
تمرین پایه دوم
۴-جمعها را كامل كنيد.
صفحه 37:
آموزش مفهوم ضرب ریاضی سوم ابتدایی با استفاده از
ساخت گرابی
صفحه 38:
سر
اس در سکلهای زیر تعداد مرها را با
تومه يد وك أنهابه د.
صفحه 39:
عردو ا سوم
7 جمع دوعدد را كه حاصل جمع أنه 1١ باشد. به جند حألت مىتوانيم بنويسيو؟
أساؤمين كشاورزى مستطيل شككلى را
كردهاند. در ۲ قسمت آن سبزی خووه
قسمت دییگر آن گوجه فرنگی کاشته ات
ne ۳۳
صفحه 40:
تمرین پایه چهارم
۳- کسر یا عدد مخلوط هر شکل را یا تجّهبهواحد مشخص شده پنیسید
الا فلا . اف 10۱
DOC 004
صفحه 41:
اديه هصن ترتيب ضرب مو عدد معو را انام دهية.
للم
۳۳
رد
مسج جر
م امام
يسع ينهي يد هد 0
pla ta a هارمه نید
seme Ear ea
کمک سا ید
صفحه 42:
و
تمرین پایه ششم
۱- با توچهبه الگویی که در عددهای زیر وجود دارد.جاهای قالی را پر کنید.اگویی را که کشق
کردهاید. بنویسید.
۳/۱
7207 1
۰/۲ ۰/۷ ۰/۵ ۳
دايره و مثلث بدجاى يك رقم
۲- در جمع توشته شدهی زیر هر یک از شکلهای
گذاشته شدهاند. این سه رقم با هم متفاوت هستند.
پیدا کنید هر شکل
صفحه 43:
تمرین پایه ششم
۳ |-باتويوبه جدول تنسب زير جلها فلى راكامل كنيد.
7
Ifo |
Hoo
loo 3۳۳ 8
براي موارد زير نیز جدول تناسب بكشيد و ياس را بيدا كنيد
| إل متر جند ساتتومتر است؟
FY يلومتر جنا ساتوهتر است؟
صفحه 44:
تمرین پایه ششم
۲- فاصلهی ۴ نقطه را از یکدیگر پیدا کنید.
این فاصلهها را میتوان در جدول روبهرو قرار داد.
جدول را کامل کنید.
چه الگویی در اين جدول میبینید؟
a
£
صفحه 45:
آموزش جدول سودوكو و توالى اعداد
صفحه 46:
منابع :
در نکوهش عقل اقتدارگرا, شیرین دخت دقیقیان, روزنامه ایران
شماره 3144 پنجم خرداد
پیشگاهی فرد, زهرا و مصیب قره بیگی. جغرافیای پساساختارگرا.
تهران: نشر زیتون سبز 1392.
http://fa.wikipedia.org/wikifal ,Sji>L
htip://www.dezmath:.iv/index.php/78-amisx-opponents
http://eiaedu1.persianblog.ir/post/285
صفحه 47:
۳7
۱