صفحه 1:
بسم اللّه الر حمن الرحیم

صفحه 2:
امر به معروف و نهی از منکر

صفحه 3:
(0 ۳ ۳ (0 a سیر دحت هید مطیهری) قدمه (جایگاه ‎eee‏ ‎a 5 0‏ + از مد ‎ee ae‏ یب رسك اهمیت (ثمرات) امر به معرو ‎me‏ ‏رخ رب سود وی ام تاریخچ ‎wee‏ ‏2 يط ابر به معروف ایآ ۲ تم و اهکارهای احیای آن, ‎old el‏ ف و نهی از منکر (راهکار 1 ماد قبال امر به معروف و ظیفه ما در قب وظی Te

صفحه 4:
مقدمه جایگاه این بحث در کتابهای شهید مطیهری ‎)١‏ در مجموعه ده گفتار ۲ در حماسه حسینی ‎Te

صفحه 5:
ا. معنای امر به معروف و نهی از منکر معنای لغوی و اصطلاحی _ امر و نهی- فرمان دادن و بازداشتن (هر وسیله برای پیشبرد اهداف اسلامی) ۲ معروف و منکر: کار خیر» کار زشت (تمامی هدفهای اسلامی) (برخی مصادیق که توجه می دهند: اسم گذاری» جایگاه زبان عربى و ...) در نتیجه. حقیقت آن عبارت است از: لزوم استفاده از هر وسیله مشروع برای پیشبرد اهداف اسلامی رحس

صفحه 6:
۲. اهمیت (مرات) امر به معروف و نهی از منکر الف) در قرآن کریم ۱) زنده شدن همه دستورات دین و در نتیجه شمول رحمت الهی ص ۲۳ نون ‎gal Gg ak ay hk Stay‏ ون عن افگر تون الضلاة نون الا ییون ال وَرَسُولَهُ ولك سَيَرْحَمْهُمُ الله إنْ الله عَزِيرُ حَكِيمٌ (توبه/1/) ۲) علت ‎ae‏ مسلمانان ص08 [و حتى ساير امم] كم َي ‎ote es gia‏ نون بالقفژوف ون الْنگر وَنُْمُونَ بلله .. (آل عمران/ ‎)1١١‏ ‏ون اب اه اي وَهُمْ يَسْجْدُونَ ؛ يُؤْمِنُونَ ‎SM pay dil‏ وَبَأمُرُونَ عَنِ ‎bib My eal‏ فى الْخَيْرَاتَ ریک من السْالحین (آل عمران/۱۴-۱۱۳] اقوام قبلی ص۵7 لول گان من اون من نکم واه ‎dole (£‏ رستگاری ‏ در یک جامعه ‎ove‏ (هود/ ۱۱۶) نَ عَنٍ الْقَسَادِ فى الأَرْضٍ إلا قلیلاً من 8 ال عمران/ ۱۰۳)

صفحه 7:
۲۰۱ اهمیت (ثمرات) امر به معروف و نمی از منکر ب) در روایات 0 ضامن بقاى همه اغكام لام (لذا ‎ons‏ بقاى اصل ار ‎pla)... Gas‏ ۵ع) ‏۳) وگرنه: پست شدن و از دست دادن عزت ‎

صفحه 8:
۳۲ اهمیت (ثمرات) امر به معروف و نهی از منکر ج) در سیره (فلسفه قیام و نهضت حسینی) () سخنان خود امام: و أنَى لم أخرج أشرا ولا بطرا و لا مفسدا و لا ظلمء و ما خرجت لطلب الاصلاح فى ‎Le ce asl‏ الله عليه و آله و سلم أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكره و أسير بسيرة جدّى و أبى على بن أبى طالب ۲) مقایسه جایگاه اين عامل در قبال دو عامل ديكر (دعوت كوفيان و بيعت با يزيد) [- تاثير امر به معروف در ارتقاى نهضت حسينى] و تاثير نهضت حسينى در ارتقاى اين اصل در اسلام (در مقام اثبات) رحس

صفحه 9:
۳ ريشه و مبنای امر به معروف و نهی از ايمان لا رابطه ولايى و مسئولیت پذیری لا امربه معروف * اشاره به دو نوع مسئوليت انسان: ص ٠ع‏ 0 ازنظر شخص خود (بما كسبت ايديكم) و ... از نظر اجتماع (حتى يخيروا ما بانفسهم) رعدا/١١‏ و انفال ۵۲ ؟) اصلاح خودء مقدمه اصلاح دیگران ص ۷۰ نَّ الرَاكعُونَ السَاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفٍِ وَالنَامُونَ عَنِ الْمنكَرِ

صفحه 10:
۴ تاریخجه امر به معروف و نهی از منکر ۱) دایره حسبه به عنوان نهادی اجتماعی به جهت زمانی: از قرن ۲ از جهت قلمرو: جدا نبودن دین از دنیا (عدم انحصار به عبادیات صرف) از جهت جایگاه اجتماعی: همراهی مردم به عنوان یک وظیفه دینی (در مقایسه با شهرداریهای امروزی) ۲) قیام امام حسین علیه السلام ارزش این مساله در شکل گیری این قیام مصادیق بعدی وقوع اين مساله در اين قیام (حضرت زینب و امام سجادع) [اثر ‎of‏ در قیامهای بعدی] ]تانب سای ول ودب 7777۳۳۳۳

صفحه 11:
۱ شرایط امر به معروف و نمی از منکر الف) علم و آگاهی عالم به زمانه بودن و فرصت شناسی عالم به دین بودن (فهم صحیح خود معروف و منکر + اولویت شناسی) ب) عدم ترتب مفسده اگر به صورت «عدم ترتب ضرر» بیان شود وابسته به موضوع است. نه مطلق, ج) احتمال تاثیر و قدرت ضرورت حضور تعقل و تدبیر در اين واجب- مسئولیت نتیجه. و نه مسئولیت مقدمه آیا شرط وجود است یا شرط وجوب؟ [وابسته به موضوع] د) اصرار گناهکار بر مداومت گناه ‎VO‏

صفحه 12:
۲ شرایط اجرایی امر به معروف و نهی از منکر الف) حسن نیت و اخلاص (هدف حزبی و صنفی نباشد) ب) منحصر به موارد علنی (تجسس ممنوع است) ج) فهم صحیح از مراتب آن (عدم انحصار به پند و بند) د) توجه جدی به عمل جمعی ه) جدى گرفتن منطق و تدبیر عملی

صفحه 13:
۶ مراتب امر به معروف و نهی از منکر ) قلبی اخلاص و علاقه به سرنوشت دیگران یا جوش و خروش و عصبانیتهای نابجا انواع هجر (از باب نهی از منکر؛ از باب حفظ خود و خانواده خود) - بیان روشن و منطقی (حکمت و موعظه و جدل احسن) یا پندهای تحکم آمیز؟ ۳) یدی (عملی) (مستقیم و غیرمستقیم) - تدبیر و تبلیغ عملی یا فقط اعمال زور؟ ‎VO‏

صفحه 14:
۷ کارنامه ما در امر به معروف و نهی از منکر زمان شهید مطیهری: ۱) حساسیت لازم را نداریم ضعف در همبستگی و همدردی امت اسلامی (عدم تدارک نیرو) (فلسطین) انواع هجر (از باب نهی از منکر؛ از باب حفظ خود و خانواده خود) ۲) در مواردی که حساس شده ایم. واجد شرایط نبودیم کتابهای اسلامی اي که منتشر می کنیم " میزان آگاهی از سابقه تمدنی خویش رحس

صفحه 15:
۸ علل انحطاط ما در امر به معروف و نهی از منکر ۱) سابقه منفی به خاطر عدم رعایت شرایط آن 7 سوءنیت ها و سوءاستفاده ها " کج فهمی ها و سوء تدبیرها ۲) وضعیت جهانی " جانشینی «آزادی» به جای «نقوا» به عنوان مهمترین ارزش انسانی

صفحه 16:
‎٩‏ وظیفه ما (راهکارهای احیای امربهمعروف و نهی از منكر) ‏توجه به تبلیغ عملی (راهکارهای غیرمستقيم زبانی و عملی) [نمونه: ار تباط حجاب با سیر و سلوک] ‏* جدی گرفتن فکر و عمل جمعی * جدی گرفتن برنامه ریزی و تدبیر عملی " توسعه فکر امر به معروف از عبادات صرف ‏رحس

صفحه 17:

بسم اهلل الرحمن الرحیم امر به معروف و نهی از منکر سیر بحث )1 مقدمه (جایگاه این بحث در کتابهای شهید مطهری) )2 معنای امر به معروف و نهی از منکر )3 اهمیت (ثمرات) امر به معروف و نهی از منکر )4 تاریخچه امر به معروف و نهی از منکر )5 شرایط امر به معروف و نهی از منکر )6 مراتب امر به معروف و نهی از منکر )7 وظیفه ما در قبال امر به معروف و نهی از منکر (راهکارهای احیای آن) مقدمه جایگاه این بحث در کتابهای شهید مطهری )1 )2 در مجموعه ده گفتار در حماسه حسینی .1معنای امر به معروف و نهی از منکر معنای لغوی و اصطالحی )1 امر و نهی K:فرمان دادن و بازداشتن (هر وسیله برای پیشبرد اهداف اسالمی) )2 معروف و منکر :کار خیر ،کار زشت (تمامی هدفهای اسالمی) (برخی مصادیق که توجه می دهند :اسم گذاری ،جایگاه زبان عربی و )... در نتیجه ،حقیقت آن عبارت است از: لزوم استفاده از هر وسیله مشروع برای پیشبرد اهداف اسالمی .2اهمیت (ثمرات) امر به معروف و نهی از منکر الف) در قرآن کریم )1زنده شدن همه دستورات دین و در نتیجه شمول رحمت الهی ص23 الص َ ون ب ِالْ َم ْع ُر ِ ون اَهّلل ات بَ ْع ُض ُه ْم أَ ْول َِياء بَ ْع ٍ ون َوال ُْم ْؤ ِم َن ُ ون ال َّزكَا َة َو ُيطِ ي ُع َ ال َة َو ُي ْؤ ُت َ وف َو َي ْن َه ْو َن َع ِن ال ُْمنكَ ِر َو ُيقِي ُم َ ض َي ْأ ُم ُر َ َوال ُْم ْؤ ِم ُن َ ون َّ ِيم (توبه)71/ َو َر ُسولَ ُه أُ ْولَـئ َ ِك َس َي ْر َح ُم ُه ُم اُهّلل إ َِّن اَهّلل َع ِزي ٌز َحك ٌ )2علت برتری مسلمانان ص[ 58و حتی سایر امم] ‏ ‏ ون بِاِهّلل ( ...آل عمران)110 / ون ب ِالْ َم ْع ُر ِ كُن ُت ْم َخ ْي َر أُ َّم ٍة أُ ْخ ِر َج ْت ل ِلنَّ ِ وف َوتَ ْن َه ْو َن َع ِن ال ُْمنكَ ِر َو ُت ْؤ ِم ُن َ اس تَ ْأ ُم ُر َ ون ُون آ َي ِ ون بِاِهّلل َوال َْي ْو ِم اآل ِخ ِر َو َي ْأ ُم ُر َ ون ؛ ُي ْؤ ِم ُن َ ات اِهّلل آنَاء الل َّ ْيلِ َو ُه ْم َي ْس ُج ُد َ [ ل َْي ُسواْ َس َواء ِّم ْن أَ ْهلِ الْ ِك َتابِ أُ َّم ٌة قَآئ ِ َم ٌة َي ْتل َ ين (آل عمران])114-113/ ب ِالْ َم ْع ُر ِ ون فِي ال َْخ ْي َراتِ َوأُ ْولَـئ َ الصال ِحِ َ وف َو َي ْن َه ْو َن َع ِن ال ُْمنكَ ِر َو ُي َسا ِر ُع َ ِك م َِن َّ )3علت بدبختی اقوام قبلی ص56 ض إِالَّ َقلِي ً نج ْي َنا ِم ْن ُه ْم ( ...هود)116 / ون مِن ق َْبلِكُ ْم أُ ْولُواْ بَقِيَّ ٍة َي ْن َه ْو َن َع ِن الْ َف َسا ِد فِي ا َأل ْر ِ َان م َِن الْ ُق ُر ِ ال ِّم َّم ْن أَ َ َف َل ْو َال ك َ )4عامل رستگاری در یک جامعه ص57 ون (آل عمران)104 / ون ب ِالْ َم ْع ُر ِ وف َو َي ْن َه ْو َن َع ِن ال ُْمنكَ ِر َوأُ ْولَـئ َ ِك ُه ُم ال ُْم ْفل ُِح َ ون إِلَى ال َْخ ْي ِر َو َي ْأ ُم ُر َ َولْ َتكُ ن ِّمنكُ ْم أُ َّم ٌة َي ْد ُع َ () امر به معروف و نهی از منکر .2.1اهمیت (ثمرات ب) در روایات )1ضامن بقای همه احکام اسالم (لذا ضامن بقای اصل اسالم) ض َو ُي ْن َت َص ُف م َِن ِب َو َتحِ ُّل الْ َمكَ اسِ ُب َو ُت َر ُّد الْ َمظَ ال ُِم َو ُت ْع َم ُر اأْل َ ْر ُ ب ِ َها ُت َقا ُم الْ َف َرائ ُ ِض َو َت ْأ َم ُن الْ َمذَاه ُ ِيم اأْل َ ْم ُر اأْل َ ْع َدا ِء َو َي ْس َتق ُ )2وگرنه مشمول عذاب الهی می شویم وف َو النَّ ْه َي َع ِن ال ُْم ْنكَ ِر َفل َْي ْأ َذنُوا ب ِ ِوقَا ٍع م َِن اهَّلل ِ تَ َعالَى ُ +قلْ ُه َو الْ َقا ِد ُر إِذَا أُ َّمتِي تَ َوا َكل َِت اأْل َ ْم َر ب ِالْ َم ْع ُر ِ س َعلَى أَن َي ْب َع َث َعل َْيكُ ْم َعذَاب ًا ِّمن َف ْوقِكُ ْم أَ ْو مِن َت ْح ِت أَ ْر ُجلِكُ ْم أَ ْو َيلْب َِسكُ ْم شِ َيع ًا َو ُيذ َ ِيق بَ ْع َضكُ م بَ ْأ َ ض ( ...انعام)65 / بَ ْع ٍ )3وگرنه :پست شدن و از دست دادن عزت اب ل َُه ْم لَ َت ْأ ُم ُر َّن ب ِالْ َم ْع ُر ِ وف َو لَ َت ْن ُه َّن َع ِن ال ُْم ْنكَ ِر أَ ْو ل َُي ْس َت ْع َمل ََّن َعل َْيكُ ْم شِ َرا ُرك ُْم ف ََي ْد ُعو خ َِيا ُرك ُْم فَاَل ُي ْس َت َج ُ .2.2اهمیت (ثمرات) امر به معروف و نهی از منکر ج) در سیره (فلسفه قیام و نهضت حسینی) )1سخنان خود امام: ‏ و أنّي لم أخرج أشرا و ال بطرا و ال مفسدا و ال ظالما ،و إنّما خرجت لطلب اإلصالح في أ ّمة ج ّدي صلّى اهّلل عليه و آله و سلم أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنكر، و أسير بسيرة ج ّدي و أبي علي بن أبي طالب )2مقایسه جایگاه این عامل در قبال دو عامل دیگر (دعوت کوفیان و بیعت با یزید) [= تاثیر امر به معروف در ارتقای نهضت حسینی] و تاثیر نهضت حسینی در ارتقای این اصل در اسالم (در مقام اثبات) .3ریشه و مبنای امر به معروف و نهی از منکر )1تعهد و مسئولیت پذیری در جامعه دینی ال َة الص َ ون ب ِالْ َم ْع ُر ِ ات بَ ْع ُض ُه ْم أَ ْول َِياء بَ ْع ٍ ون َوال ُْم ْؤ ِم َن ُ وف َو َي ْن َه ْو َن َع ِن ال ُْمنكَ ِر َو ُيقِي ُم َ ض َي ْأ ُم ُر َ َوالْ ُم ْؤ ِم ُن َ ون َّ ِيم (توبه)71 / ون اَهّلل َو َر ُسول َُه أُ ْولَـئ َ ون ال َّزكَا َة َو ُيطِ ي ُع َ َو ُي ْؤ ُت َ ِك َس َي ْر َح ُم ُه ُم اُهّلل إ َِّن اَهّلل َع ِزي ٌز َحك ٌ ایمان رابطه والیی و مسئولیت پذیری امر به معروف * اشاره به دو نوع مسئولیت انسان :ص60 )1 از نظر شخص خود (بما کسبت ایدیکم) و ... )2 از نظر اجتماع (حتی یغیروا ما بانفسهم) رعد 11/و انفال53/ )2اصالح خود ،مقدمه اصالح دیگران ص70 ‏ ون َع ِن الْ ُمنكَ ِر ون ب ِالْ َم ْع ُر ِ وف َوالنَّ ُاه َ ِدون اآل ِم ُر َ الساج َ الرا ِك ُع َ السائ ُِح َ ون ال َْحام ُِد َ ون الْ َعاب ُِد َ التَّائ ُِب َ ون َّ ون َّ ون َّ ِين (توبه)112 / ون ل ُِح ُدو ِد اِهّلل َوبَ ِّش ِر الْ ُم ْؤ ِمن َ َوال َْحافِظُ َ ِيم نَ ْفسِ ِه َم ْن نَ َص َب نَ ْف َس ُه ل ِلنَّ ِ اس إِ َمام ًا َف َعل َْي ِه أَ ْن َي ْب َدأَ ب ِ َت ْعل ِ ‏ ِين ب ِ ِ‌ه ين ب ِالْ َم ْع ُر ِ ِين َع ِن ال ُْم ْنكَ ِر الْ َعا ِمل َ ِين لَ ُه َو النَّاه َ وف التَّا ِرك َ لَ َع َن اهَّلل ُ اآْل ِم ِر َ ‏ .4تاریخچه امر به معروف و نهی از منکر )1دایره حسبه به عنوان نهادی اجتماعی ‏ ‏ ‏ به جهت زمانی :از قرن 3 از جهت قلمرو :جدا نبودن دین از دنیا (عدم انحصار به عبادیات صرف) از جهت جایگاه اجتماعی :همراهی مردم به عنوان یک وظیفه دینی (در مقایسه با شهرداریهای امروزی) )2قیام امام حسین علیه السالم ‏ ‏ ‏ ارزش این مساله در شکل گیری این قیام مصادیق بعدی وقوع این مساله در این قیام (حضرت زینب و امام سجاد ع) [اثر آن در قیامهای بعدی] )3فقدان طبقه مصلحین ،و تحلیل وضعیت معاصر (در پایان بحث) .5.1شرایط امر به معروف و نهی از منکر الف) علم و آگاهی ‏ عالم به زمانه بودن و فرصت شناسی ‏ عالم به دین بودن (فهم صحیح خود معروف و منکر +اولویت شناسی) ب) عدم ترتب مفسده ‏ اگر به صورت «عدم ترتب ضرر» بیان شود ،وابسته به موضوع است ،نه مطلق. ج) احتمال تاثیر و قدرت ‏ ضرورت حضور تعقل و تدبیر در این واجب -مسئولیت نتیجه ،و نه مسئولیت مقدمه ‏ آیا شرط وجود است یا شرط وجوب؟ [وابسته به موضوع] د) اصرار گناهکار بر مداومت گناه .5.2شرایط اجرایی امر به معروف و نهی از منکر الف) حسن نیت و اخالص (هدف حزبی و صنفی نباشد) ب) منحصر به موارد علنی (تجسس ممنوع است) ج) فهم صحیح از مراتب آن (عدم انحصار به پند و بند) د) توجه جدی به عمل جمعی ه) جدی گرفتن منطق و تدبیر عملی .6مراتب امر به معروف و نهی از منکر )1قلبی ‏ اخالص و عالقه به سرنوشت دیگران یا جوش و خروش و عصبانیتهای نابجا ‏ انواع هجر (از باب نهی از منکر؛ از باب حفظ خود و خانوKاده خود) )2زبانی (مستقیم و غیرمستقیم) -بیان روشن و منطقی (حکمت و موعظه و جدل احسن) یا پندهای تحکم آمیز؟ )3یدی (عملی) (مستقیم و غیرمستقیم) -تدبیر و تبلیغ عملی یا فقط إعمال زور؟ .7کارنامه ما در امر به معروف و نهی از منکر زمان شهید مطهری: )1حساسیت الزم را نداریم ‏ ضعف در همبستگی و همدردی امت اسالمی (عدم تدارک نیرو) (فلسطین) ‏ انواع هجر (از باب نهی از منکر؛ از باب حفظ خود و خانواده خود) )2در مواردی که حساس شده ایم ،واجد شرایط نبودیم ‏ کتابهای اسالمی ای Kکه منتشر می کنیم ‏ میزان آگاهی از سابقه تمدنی خویش .8علل انحطاط ما در امر به معروف و نهی از منکر )1سابقه منفی به خاطر عدم رعایت شرایط آن سوءنیت ها و سوءاستفاده ها کج فهمی ها و سوء تدبیرها )2وضعیت جهانی جانشینی «آزادی» به جای «تقوا» به عنوان مهمترین ارزش انسانی .9وظیفه ما (راهکارهای احیای امر به معروف و نهی از منکر) توجه به تبلیغ عملی (راهکارهای غیرمستقیم زبانی و عملی) [نمونه :ارتباط حجاب با سیر و سلوک] جدی گرفتن فکر و عمل جمعی جدی گرفتن برنامه ریزی و تدبیر عملی توسعه فکر امر به معروف از عبادات صرف و آخر دعوانا ان الحمدهلل رب العالمین
29,000 تومان