صفحه 1:
انتشارات ‘4a روابط عمومی عملی ۲

صفحه 2:
| \\

صفحه 3:
Publishing - 25 نشر عقاید و افکار نشر کتاب و مجله و روزنامه نشر شفاهی و کلامی نشر مکتوب عمل يا فرايند منتشر كردن نشر: تمام فعالیتهایی که با تولید و انتشار اطلاعات مرتبط است

صفحه 4:
Publishing industry - .25 cei. نقش فناوری در نشر روند تحول و تکامل ارتباط و اطلاع رسانی علائم و نشانه های نوشتاری کاغذ

صفحه 5:
Publishing industry - .25 cei. صنعت نشر: صنایع مختلفی که در کنار هم. در خدمت اهداف نشر هستند *کاغذ سازی ۶ رنگ *لیتو گرافی و چاپ "برش, تا و صحافی *رایانه و اینترنت *چاپ و نشر رومیزی

صفحه 6:
ار رت ‎Publication‏ تمای محصولاتی که به شکل چایی با غیر چاپی و الکترونسکی نتشر می شود کتاب. مجله, روزنامه فیلم. نوار کاست. سی دی آگهی, عکس, پوستر اطلاعاتی که به شکلی منتشر می شود و در اختیار عموم قرار مى كيرد

صفحه 7:
ناشر - ۳۱۸۱0۱1516۲ افراد حقیقی و حقوقی بسیاری در چرخه نشر فعالند: - موّلف. مترجم. ویراستار - حروفچین, صفحه آرا؛ طراح - لیتوگرافی, چاپخانه صحافی - بازاریابی توزیع

صفحه 8:
ناشر - ۳۱۸۱0۱1516۲ فرد حقیقی یا حقوقی که به عنوان ۰۱ سرمایه گذار ۲ رابط بین بخشهای فعال در فرایند نشر فعالیتهای مربوط به نشر را انجام می دهد یا آنها را هدایت و رهبری می کند

صفحه 9:
نار رازه۱ ۶ رابط بین تولید کننده و مصرف کننده اطلاعات * ناشر محور اصلی انتشار یک اثر است * نام ناشر معمولاً از ترکیب یک پیشوند و یک اسم خاص تشکیل می شود — نشر + نام ناشر» - انتشارات + «نام ناشر» - موّسسه انتشاراتی + «نام ناشر»

صفحه 10:
Publisher — ,2t * دسته بندی های مختلف ناشران - شکل منابع اطلاعاتی:مجله. کتاب. گزارش و ... - روش چاپ: چاپی و الکترونیکی - وابستگی نهادی:دولتی, خصوصی, دانشگاهی 7 محتوا: درسی, دانشگاهی, تخصصی و عمومی - سایر انواع: انتفاعی, غیر انتفاعی, کودک خودناشر

صفحه 11:
نشر همواره دستخوش تغییر بوده * دو عامل اصلى يديد آورنده اين تغييرات: - تحولات فنی - تحولات اجتماعی

صفحه 12:
تحولات فنی در صنعت نشر چهار نقطه اصلی تحول در صنعت نشر: -ابداع خط -ابداع كاغذ -ابداع جاب -فناورى اطلاعات و ارتباطات

صفحه 13:
تحولات فنی در صنعت نشر سه محور ابداعات موّثر بر صنعت -علائم و نشانه ها ثم و نشانه ها -رسانه های حاوی علائم و نشان سانه ها -ابزارهاى توليد و انتقال علامتها و نشانه ها بر روى ر: ابزار 7

صفحه 14:

صفحه 15:
انديشه انسانی در قالب اطلاعات. دانش, مفاهیم و واژه ها شکل گیری مرحله جدیدی از تفکر و تولید دانش ‎(Word of mouth) 2s ots,‏ انتقال سینه به سینه اطلاعات و تجرپیات نشر شفاهی

صفحه 16:
يديد آمدن خط *_ تحول در تفکر و تولید دانش * انتقال منطقی اطلاعات. دانش, مفاهیم و واژه ها * ارتباطات مكتوب * نشر مكتوب

صفحه 17:
ارتباط شفاهى در مقابل ارتباط مکتوب -محدودیتهای ارتباط شفاهی: نشر شفاهی متکی به ذهن افراد (ماند گاری و ظرفیت کم) فراموشی یا مرگ باعث از بین رفتن اطلاعات می شود تحریف اطلاعات در اثر نقل قول های پی در پی محدودیت زمانی و مکانی (حضور فیزیکی همزمان گوینده و شنونده) برخی اطلاعات را نمی توان به صورت شفاهی منتقل کرد (تصاویر)

صفحه 18:
ارتباط شفاهی در مقابل ارتباط مکتوب -قابلیتهای ارتباط مکتوب: © اهمیت پیدایش خط *_ زمان ابداع خط. مرز میان ماقبل تاریخ و عصر تاریخی *؟ء روند تكامل خط در طول تاريخ * اهميت اصلى خط: ابزار ماندكارى و انتقال دانش و تجربيات بشر

صفحه 19:
رسانه هاى حاوى علائم و ذ - وابستگی وجودی علائم و نشانه ها به رسانه یا محمل - ابداع خط: تقريباً همزمان با ابداع روش ذخیره سازی علاثم و نشانه ها - سینه 1095 غار. سنگ <- چوب. شاخ حیوانات لوح گلی ۰ وا اروس

صفحه 20:
‎Sp es Cares tc bey)‏ از( ‎ ‏- ابداع کاغذ ۴ ارزان ©" سبک کوصمن ‎ *‏ فراوان و قابل دسترس - جایگزین سایر رسانه ها شد

صفحه 21:
- رسانه های الکترونیک - تأثیر متقابل علائم و نشانه ها و رسانه های حاوی آنها

صفحه 22:
ابزارهاى توليد و انتقال علامتها و نشانه ها بر روى رسانه ها - اشياى نوك تيز - ذغال - ير مرغ و رنكهاى طبيعى - قلم و مداد و خودکار - حروف متحرک و دستگاه های جاب - رایانه و نشر الکترونیکی

صفحه 23:
تحولات فنی در صنعت نشر نتیجه ابداع چاپ: ۶ افزایش شمارگان کتاب ها ۶ کاهش قیمت تمام شده هر کتاب *؟ شکست انحصار * انقلاب دوم فرهنگی

صفحه 24:
تحولات اجتماعی و صنعت نشر تأثیر متقابل: -سواد و آموزش عالی -رشد اقتصادی -رشد فکری, آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات -فرهنگ مطالعه و پژوهش -دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات

صفحه 25:

صفحه 26:
* معرفی سازمان به مخاطبان * ارائه بازخورد عملکرد سازمان * تسهیل ارتباط بین اجزای مختلف (در سازمانهای بزرگ) هدف اصلی: ایجاد رضایت و موفقیت برای سازمان و مخاطبان

صفحه 27:
روابط عمومی یعنی برقراری ارتباط و پیام رسانی * ایجاد ارتباط؛ پیش نیاز موفقیت روابط عمومی * صنعت نشر؛ یک ابزار ارتباطی موّثر

صفحه 28:
وظایف روابط عمومی در ارت * تدوین و انتشار اهداف و وظایف سازمان * انتشار مقررات و فرم های اطلاعاتی = شناسایی و معرفی خدمات و محصولات به مشتریان و مخاطبان - متن, فیلم. تصویر - کتاب. مجله. روزنامه. رادیو, تلویزیون» فضای مجازی

صفحه 29:
تهیه و انتشار گزارشهای دوره ای ارائه اخبار مرتبط با سازمان به جامعه مخاطبان ارائه اطلاعات به مثابه خدمت (دانشگاه هاء مراکز علمی و تحقیقاتی و ...) آماده سازی اطلاعات جمع آوری شده برای انتشار

صفحه 30:
‎is‏ زا ار زر ‎ ‏* تولید و مصرف کاغذ برای استفاده‌های فرهنگی: (سال ۱۹۹۰ میلادی) ‏- ۸۵ درصد تولید: کشورهای صنعتی - ۵۲ درصد تولید: آمریکا و کانادا ‎٩۳ -‏ درصد مصرف:کشورهای پیشرفته ‏- ۵۰ درصد مصرف:آمریکا

صفحه 31:
‎is‏ زا ار زر ‎ ‏* تولید کتاب به ازای هر یک میلیون نفر: (سال ۱۹۹۰ میلادی) کشورهای پیشرفته: ۰ ۰ ۵۰۰ - کشورهای در حال توسعه: ٠ع‏ - آفریقا: ۳۴ ‏- کشورهای عربی: ۳۶

صفحه 32:
نشر اطلاعات و توسعه * شمارگان روزنامه ها به ازای هر هزار نفر: - کشورهای پیشرفته: ۰ ۳۱۹نسخه - کشورهای در حال توسعه: ۳نسخه * شمارگان نشریات دوره ای: - ۸۵ درصد در کشورهای اروپایی * تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی: آمریکا در جایگاه نخست. اروپا در رده دوم

صفحه 33:
‎is‏ زا ار زر ‎ ‏* نشر الکترونیک - روزنامه نگاری الکترونیک 7 روابط عمومی الکترونیک - وب سایت های رسمی سازمانها و شر کتها ‏- کشورهای پیشرفته. پیشرو در نشر الکترونیک

صفحه 34:

صفحه 35:
۶ رسانه يا محمل: - وسیله یا مجرایی که پیام از طربق آن منتقل می‌شود - ابزاری فیزیکی که پیام مورد نظر را در خود جای می‌دهد - اطلاعات موجود در رسانه یا محمل: محتوا * روزنامه:اخبار و رویدادهای جاری * مجله: مقاله و گزارش * کتاب: محتوای علمی

صفحه 36:
رسانه ها در گذر تاریخ * نوار مغناطیسی (حاوی صوت يا تصویر) (..3 CD .DVD . BR) 95 wlasSwo °

صفحه 37:
نك اطلاعاتى 58 جايى - غير < ‎ale‏ * الكترونيكى - غير الكترونيكى * ديدارى - شنيدارى ور درسی - غير درسى مرجع - غير مرجع

صفحه 38:
دسته‌بندی بر اساس صنعت و نحوه تولید - اختراع صنعت چاپ. تحولی اساسی و مبنای دسته‌بندی - چاپی (روی کاغذ) و غیر چاپ كتاب - غير كتاب دوره اى - غير دوره اى تى رسانه اى - جند رسانه اى

صفحه 39:

صفحه 40:
* قدمت بسیار دارد * زمانی رسانه اصلی و غالب بوده * تعریف پونسکو: - کتاب نشریه ای چاپی و غیر ادواری است که حداقل ۴۹ صفحه داشته باشد

صفحه 41:
تعریف پوری سلطانی: - مجموعه ای از لوح چوبی یا عاجی یا پوست آهو یا ورقه کاغذ, دستنویس یا چاپی که با نخ به هم کشیده شده یا صحافی شده باشند - بیشتر مناسب کتابهای فیزیکی و سنتی - جامع و مانع نیست - صحافی نقش اصلی دارد - مجله ها هم در این تعریف می گنجند

صفحه 42:
* تعریف هوشنگ ابرامی: - یک رسانه گروهی است که در آن مطالبی ضبط شده باشد. قابل انتقال باشد و بازیابی مطالب آن از نظر زمان و مکان محدود تباشد * به فناوری خاصی وابسته نیست * مانع نیست؛ مجله و رساله را هم شامل می شود - برخلاف انتشارات ادواری, هر کتاب به شکل مستقل منتشر می شود و دارای مطالبی درباره موضوعاتی خاص, از یک يا چند نویسنده خاص است و محتوای آن نباید کمتر از ۴۹ صفحه باشد

صفحه 43:
* کتابهایی که با اتکا به فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت آنلاین یا آفلاین در فضای رسانه ای دیجیتال * کتب مرجع. متون آموزشی چند رسانه ای, و ... -روى 8ع يا هلا در اینترنت - روى دستكاه هاى كتاب خوان

صفحه 44:

صفحه 45:
write me Jingle

صفحه 46:
3 هه # = ‏اشده * موی يساك‎ Taba vey alae an ‎te‏ با ی ‎fone morning and, what do we Bnd? We‏ ‎An otal of‏ يسنم شه نت نج هر اس ‎Refers Bin‏ ‎aa ‎ ‎who carries her family about with her inher pocket! Suppose I caried my family about with me in my pocket, how many pockets should I want? ‘Sisteen,” said Piglet, ‏امد سي‎ 3۳ aid Rabbit "Adcom ‎ ‏سامت سم مها اد لسع اد اميت ام از تقد مس ما مرج ‏برد ای نع زج بسن ‎Cowes sary Mal Pe‏ حا نا لم سد ‎some mines, esd: "make i cen.‏ ‎What?” ssid Rabbit ‎ ‎ ‎Fifteen what? "Your family 3 ask abel Is oes ‏لش ابت‎ ae ba thigh ‎been illcing about in faci‏ یط مقر ‎Did 12° sid Rabbit carsleney‏ ‎"Yes, you a‏ ‎ ‎ ‎ ‎+, ‏اس‎ Heyes sel Pecks 1 eet met ‎

صفحه 47:

صفحه 48:
مزایا: - کاهش هزینه تولید - هزینه اندک توزیع - سرعت بالای توزیع - ویژگی های جدید چند رسانه ای (تصویر. صداء فیلم) - جابه‌جایی آسان در محتوا توسط کاربر و استفاده غیرخطی

صفحه 49:
مزایا: - قابلیت جستجوی اطلاعات در محتوا - هزینه پایین ویرایش و بهنگام سازی محتوا - سرعت بالای بهنگام سازی محتوا - دسترسی همیشگی و بدون محدودیت مکانی

صفحه 50:
۱ * در آموزش و پژوهش رسانه اصلی است برای انتشار اخبار و تازه ها مناسب نیست روابط عمومی ها برای معرفی سازمان و انجام وظایف خود کمتر از کتاب بهره می گیرند استفاده های اصلی (در سازمانهای بزرگ): - گزارشهای عملکرد سالانه و آمارنامه ها - مجموعه مقاله های همایش ها

صفحه 51:
56۱۲ ۳۱۱۵۱۱5۱۱۱۳0 - ‏ی‎ pe * عمده فرایندهای نشر را نویسنده انجام می دهد * به واسطه ای به نام «ناشر, نیاز ندارد * نشر الکترونیکی و رومیزی موجب رواج آن شده اینترنت نقش اساسی در توفیق آن دارد

صفحه 52:

صفحه 53:
اجزای پیش از متن> ناشر اجزای متن اجزای پس از متن جلد > نویسنده > ناشر > ناشر

صفحه 54:
احزاى ‎eo‏ از متن كتاب * قبل از متن اصلى كتاب مى آيد ۴ هدف: - معرفی کتاب و محتوای آن - تسهیل استفاده از محتوا - معرفی عوامل تولید و آماده سازی کتاب - تشریح روش تهبه بعضی از اطلاعات مهم

صفحه 55:
چاپ و تشر در روابط عمومی أ مخستی, حمید, 2۱۳۴۴ چاپ و تشر در روابط عمومی AARP EY PEAY ‏شايك‎ | کتابنامه: ص. ۳۱۳. همچنین به صورت زیرتویس, ل نشو, ۲ رویط عمومی ۲۱۳۸ ک ام ۲۵۱۱۱۲ شماره کتابشناسی ملّی يوان 2 ۱۶

صفحه 56:
احزاى ‎eo‏ از متن كتاب * اجزاى ييش از متن: - صفحه عنوان * عنوان کامل, نویسنده یا مترجم. محل نشر, ناشر و سال نشر - صفحه حقوقی * عنوان کتاب, نویسندگان و مترجمان, ویراستاران» ناشر و محل و سال نشر. نوبت و شمارگان چاپ. سایر عوامل. قیمت. اطلاعات تماس ناشر و مالکیت معنوی کتاب

صفحه 57:

صفحه 58:
اجزای پیش از متن کتاب * اجزای پیش از متن: - فهرست * نام فصل ها و شماره صفحه * فهرست جداول و نمودارها * بعضی کتابها فهرست ندارند (بعضی داستان ها و رمان ها) - یادداشت ناشر يا پیش گفتار ناشر

صفحه 59:
صنعت نفر یا صدایعانششرانی sys! 0 ‏تشر و سای عوامل نر‎ 01 ‏تاريخ تخليلى نشو‎ 1 ‏تحولات فلی و صنعت تفر‎ 1 Ok ‏ابا تشانه هو‎ )١ ۱۵ هریشذ ‏یداع محمل هایی برای‎ cr ۱۶ Ja! ‏ايزارهابى براى توليد و‎ lal ۱۸ ۰ ‏تحواتاجتمامی وصنمت تشر‎ 0 ext an 7 ley he فصل ۲ روابط عمومی ونشر ۰۰ ۲۳ اهمیت اتتقارات در رویط عمومی +5 نتشارات در رویط عمومی

صفحه 60:
اس و سک - قدردانی از کسانی که در تهیه و تولید کتاب نقش داشته اند ‎٠‏ پیش گفتار - ویژگی های اصلی کتاب. روش استفاده و ... * مقدمه ‏- ضرورت ها و مقدمات ورود به بحث اصلی کتاب

صفحه 61:
* متن اصلی نقسیم به بحشهای مختاة 7 تیترهای اصلی و فرعی - پانویس يا پاورقی: توضیحات بیشتر درباره بخشی از متن * پانویس در پایین هر صفحه: ‎Footnote‏ * پانویس در انتهای فصل یا کتاب: ‎Endnote‏

صفحه 62:
* کتابنامه (منابع و مآخذ) - در پایان فصل یا کتاب - شیوه های مختلف استناد به منابع و مآخذ - شیوه نامه کتابخانه ملی

صفحه 63:
پیوست ها - نویسنده یا ناشر اضافه می کنند - نمودارهاء جداول و تصاویر مرتبط واژه نامه - معادل هر واژه پا توصیف آن ‎ali‏ ترجمه صفحه عنوان به یک زبان خارجی

صفحه 64:
اجزای پس از متن کتاب واژنمه نکلیسی به فارسیٍ

صفحه 65:
yest wed Temata} part onions ۷۰ key eo) أستر نوا ‎var ak oF‏ سب تین آههی نزن ۱۶۱-۱۶۰ | ۵۶ 1۵۱ ‏آمب های نیسای‎ Coat errr reer] wth Be ag sat أسيب هلى فيزيكى تون ۱۶۵-1۵۶ We ip gle ‏آسیب دیدن‎ اذ بين ركنن خاصيت مغاطیسی: ی و کی ها ها رد ‎Ve oa‏ امايع وماخد ‎١‏ ای وبا ‎ata‏ منجيتال ترجمه زهي حياتى و ‎ale‏ سوم ترا یا ۳۸۳ ‏؟ نگ عبدالحسين. كلم هلى اصلى فر شر كتف لوناست دوم نيران ‎Trad cat‏ ‎otha Ee‏ ی نرب رت وی ؟ دیب سفن مبرشمس لین ‎ol‏ ات ‎ia ale Shas ES‏ 1705 ف ‎ota heh gb ogo ah‏ وهای ‎se‏ ‎lias‏ برل نشر ‎die A 9 Bae‏ اطلیرسلی بوسته امستسن: ‎۰1٩0۶‏ لت ه کی ‎a een gan lyon an‏ ‎le Se 9 NO Fie‏ ی جهد سای 1۳۳۲ ‎ ‎ ‎

صفحه 66:
* سخت (گالینگور) و نرم (شومیز) ۶ اجزا: - روی جلد: عنوان, نویسنده یا پدید آورنده. آرم ناشر - پشت جلد:معرفی مختصر کتاب با نویسنده, شابک, با رکد, قیمت و نشانی وب آرم ناشر - عطف: عنوان مختصر نام نويسنده. آرم ناشر - داخل جلد:لبه برگردان

صفحه 67:
A Primer of Visual Literacy Donis A. Dondis ‘Transiated into Persi Masud Sepehr ; ‎2١‏ ۱ ماد كسواد بر

صفحه 68:
ینید ‎or‏ lig

صفحه 69:
os ‏داده‌ساختارها‎ ٠ ‏ومبانی الکوریتم‌ها‎ ..* 3 ری

انتشارات روابط عمومی عملی 2 حمید رضا اکرمی زمستان 1390 مفاهیم پایه نشر Publishing - نشر عقاید و افکار نشر کتاب و مجله و روزنامه نشر شفاهی و کالمی نشر مکتوب عمل یا فرایند منتشر کردن ... نشر: تمام فعالیتهایی که با تولید و انتشار اطالعات مرتبط است صنعت نشر Publishing industry - نقش فناوری در نشر روند تحول و تکامل ارتباط و اطالع رسانی عالئم و نشانه های نوشتاری کاغذ دستگاه چاپ نشر الکترونیکی و . . . صنعت نشر Publishing industry - صنعت نشر: صنایع مختلفی که در کنار هم ،در خدمت اهداف نشر هستند •کاغذ سازی • رنگ •لیتوگرافی و چاپ •برش ،تا و صحافی •رایانه و اینترنت •چاپ و نشر رومیزی انتشارات Publication - • تمامی محصوالتی که به شکل چاپی یا غیر چاپی و الکترونیکی منتشر می شود • کتاب ،مجله ،روزنامه • فیلم ،نوار کاست ،سی دی • آگهی ،عکس ،پوستر • اطالعاتی که به شکلی منتشر می شود و در اختیار عموم قرار می گیرد ناشر Publisher - • افراد حقیقی و حقوقی بسیاری در چرخه نشر فعالند: – مؤلف ،مترجم ،ویراستار – حروفچین ،صفحه آرا ،طراح – لیتوگرافی ،چاپخانه ،صحافی – بازاریابی – توزیع ناشر Publisher - • ناشر: فرد حقیقی یا حقوقی که به عنوان .1سرمایه گذار .2رابط بین بخشهای فعال در فرایند نشر فعالیتهای مربوط به نشر را انجام می دهد یا آنها را هدایت و رهبری می کند ناشر Publisher - • رابط بین تولید کننده و مصرف کننده اطالعات • ناشر محور اصلی انتشار یک اثر است • نام ناشر معموًال از ترکیب یک پیشوند و یک اسم خاص تشکیل می شود – نشر « +نام ناشر» – انتشارات « +نام ناشر» – مؤسسه انتشاراتی « +نام ناشر» ناشر Publisher - • دسته بندی های مختلف ناشران – شکل منابع اطالعاتی:مجله ،کتاب ،گزارش و ... – روش چاپ: چاپی و الکترونیکی – وابستگی نهادی:دولتی ،خصوصی ،دانشگاهی – محتوا: درسی ،دانشگاهی ،تخصصی و عمومی – سایر انواع: انتفاعی ،غیر انتفاعی ،کودک ،خودناشر تاریخ نشر • نشر همواره دستخوش تغییر بوده • دو عامل اصلی پدید آورنده این تغییرات: – تحوالت فنی – تحوالت اجتماعی تحوالت فنی در صنعت نشر چهار نقطه اصلی تحول در صنعت نشر: –ابداع خط –ابداع کاغذ –ابداع چاپ –فناوری اطالعات و ارتباطات تحوالت فنی در صنعت نشر سه محور ابداعات مؤثر بر صنعت نشر: –عالئم و نشانه ها –رسانه های حاوی عالئم و نشانه ها –ابزارهای تولید و انتقال عالمتها و نشانه ها بر روی رسانه ها عالئم و نشانه ها عالئم و نشانه ها پدید آمدن زبان • اندیشه انسانی در قالب اطالعات ،دانش ،مفاهیم و واژه ها • شکل گیری مرحله جدیدی از تفکر و تولید دانش • ارتباطات شفاهی ()Word of mouth • انتقال سینه به سینه اطالعات و تجربیات • نشر شفاهی عالئم و نشانه ها پدید آمدن خط • تحول در تفکر و تولید دانش • انتقال منطقی اطالعات ،دانش ،مفاهیم و واژه ها • ارتباطات مکتوب • نشر مکتوب عالئم و نشانه ها ارتباط شفاهی در مقابل ارتباط مکتوب –محدودیتهای ارتباط شفاهی: • نشر شفاهی متکی به ذهن افراد (ماندگاری و ظرفیت کم) • فراموشی یا مرگ باعث از بین رفتن اطالعات می شود • تحریف اطالعات در اثر نقل قول های پی در پی • محدودیت زمانی و مکانی (حضور فیزیکی همزمان گوینده و شنونده) • برخی اطالعات را نمی توان به صورت شفاهی منتقل کرد (تصاویر) عالئم و نشانه ها ارتباط شفاهی در مقابل ارتباط مکتوب –قابلیتهای ارتباط مکتوب: • اهمیت پیدایش خط • زمان ابداع خط ،مرز میان ماقبل تاریخ و عصر تاریخی • روند تکامل خط در طول تاریخ • اهمیت اصلی خط :ابزار ماندگاری و انتقال دانش و تجربیات بشر رسانه های حاوی عالئم و نشانه ها – وابستگی وجودی عالئم و نشانه ها به رسانه یا محمل – ابداع خط :تقریبًا همزمان با ابداع روش ذخیره سازی عالئم و نشانه ها – سینه کوه ،غار ،سنگ – چوب ،شاخ حیوانات ،لوح گلی – پوست حیوانات ،پاپیروس رسانه های حاوی عالئم و نشانه ها – ابداع کاغذ • ارزان • سبک • کم حجم • فراوان و قابل دسترس • متنوع – جایگزین سایر رسانه ها شد رسانه های حاوی عالئم و نشانه ها – رسانه های الکترونیک – تأثیر متقابل عالئم و نشانه ها و رسانه های حاوی آنها ابزارهای تولید و انتقال عالمتها و نشانه ها بر روی رسانه ها – اشیای نوک تیز – ذغال – پر مرغ و رنگهای طبیعی – قلم و مداد و خودکار – حروف متحرک و دستگاه های چاپ – رایانه و نشر الکترونیکی تحوالت فنی در صنعت نشر نتیجه ابداع چاپ: • افزایش شمارگان کتاب ها • کاهش قیمت تمام شده هر کتاب • شکست انحصار • انقالب دوم فرهنگی تحوالت اجتماعی و صنعت نشر تأثیر متقابل: –سواد و آموزش عالی –رشد اقتصادی – رشد فکری ،آزادی بیان و دسترسی به اطالعات –فرهنگ مطالعه و پژوهش – دسترسی به فناوری اطالعات و ارتباطات روابط عمومی و نشر ماهیت روابط عمومی • معرفی سازمان به مخاطبان • ارائه بازخورد عملکرد سازمان • تسهیل ارتباط بین اجزای مختلف (در سازمانهای بزرگ) هدف اصلی :ایجاد رضایت و موفقیت برای سازمان و مخاطبان ماهیت روابط عمومی • روابط عمومی یعنی برقراری ارتباط و پیام رسانی • ایجاد ارتباط؛ پیش نیاز موفقیت روابط عمومی • صنعت نشر؛ یک ابزار ارتباطی مؤثر وظایف روابط عمومی در ارتباط با انتشارات • تدوین و انتشار اهداف و وظایف سازمان • انتشار مقررات و فرم های اطالعاتی • شناسایی و معرفی خدمات و محصوالت به مشتریان و مخاطبان – متن ،فیلم ،تصویر – کتاب ،مجله ،روزنامه ،رادیو ،تلویزیون ،فضای مجازی وظایف روابط عمومی در ارتباط با انتشارات • تهیه و انتشار گزارشهای دوره ای • ارائه اخبار مرتبط با سازمان به جامعه مخاطبان • ارائه اطالعات به مثابه خدمت (دانشگاه ها ،مراکز علمی و تحقیقاتی و )... • آماده سازی اطالعات جمع آوری شده برای انتشار نشر اطالعات و توسعه • تولید و مصرف کاغذ برای استفاده‌های فرهنگی: (سال 1990میالدی) – 85درصد تولید :کشورهای صنعتی – 52درصد تولید :آمریکا و کانادا – 93درصد مصرف:کشورهای پیشرفته – 50درصد مصرف:آمریکا نشر اطالعات و توسعه • تولید کتاب به ازای هر یک میلیون نفر: (سال 1990میالدی) – کشورهای پیشرفته: 500 – کشورهای در حال توسعه: 60 – آفریقا: 24 – کشورهای عربی: 36 نشر اطالعات و توسعه • شمارگان روزنامه ها به ازای هر هزار نفر: – کشورهای پیشرفته: 319نسخه – کشورهای در حال توسعه 33 :نسخه • شمارگان نشریات دوره ای: – 85درصد در کشورهای اروپایی • تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی: – آمریکا در جایگاه نخست ،اروپا در رده دوم نشر اطالعات و توسعه • نشر الکترونیک – روزنامه نگاری الکترونیک – روابط عمومی الکترونیک – وب سایت های رسمی سازمانها و شرکتها – کشورهای پیشرفته ،پیشرو در نشر الکترونیک منابع اطالعاتی و اجزای آنها رسانه یا محمل • رسانه یا محمل: – وسیله یا مجرایی که پیام از طریق آن منتقل می‌شود – ابزاری فیزیکی که پیام مورد نظر را در خود جای می‌دهد – اطالعات موجود در رسانه یا محمل:محتوا • روزنامه:اخبار و رویدادهای جاری • مجله :مقاله و گزارش • کتاب :محتوای علمی رسانه ها در گذر تاریخ • کتیبه های سنگی • پاپیروس • کاغذ • نوار مغناطیسی (حاوی صوت یا تصویر) • دیسک های نوری ( CD ، DVD ، BRو )... منابع اطالعاتی • چاپی – غیرچاپی • الکترونیکی – غیر الکترونیکی • دیداری -شنیداری • اختصاصی -عمومی • درسی -غیر درسی • مرجع -غیر مرجع منابع اطالعاتی • دسته‌بندی بر اساس صنعت و نحوه تولید – اختراع صنعت چاپ ،تحولی اساسی و مبنای دسته‌بندی – چاپی (روی کاغذ) و غیر چاپی • کتاب -غیر کتاب • دوره ای -غیر دوره ای • تک رسانه ای -چند رسانه ای کتاب کتاب • قدمت بسیار دارد • زمانی رسانه اصلی و غالب بوده • تعریف یونسکو: – کتاب نشریه ای چاپی و غیر ادواری است که حداقل 49صفحه داشته باشد کتاب • تعریف پوری سلطانی: – مجموعه ای از لوح چوبی یا عاجی یا پوست آهو یا ورقه کاغذ ،دستنویس یا چاپی که با نخ به هم کشیده شده یا صحافی شده باشند – بیشتر مناسب کتابهای فیزیکی و سنتی – جامع و مانع نیست – صحافی نقش اصلی دارد – مجله ها هم در این تعریف می گنجند کتاب • تعریف هوشنگ ابرامی: – یک رسانه گروهی است که در آن مطالبی ضبط شده باشد ،قابل انتقال باشد و بازیابی مطالب آن از نظر زمان و مکان محدود نباشد • به فناوری خاصی وابسته نیست • مانع نیست؛ مجله و رساله را هم شامل می شود – برخالف انتشارات ادواری ،هر کتاب به شکل مستقل منتشر می شود و دارای مطالبی درباره موضوعاتی خاص ،از یک یا چند نویسنده خاص است و محتوای آن نباید کمتر از 49صفحه باشد کتاب الکترونیک • کتابهایی که با اتکا به فناوری اطالعات و ارتباطات ،به صورت آنالین یا آفالین در فضای رسانه ای دیجیتال منتشر می شوند • کتب مرجع ،متون آموزشی چند رسانه ای ،و ... – روی CDيا ،DVDدر اینترنت – روی دستگاه های کتاب خوان کتاب الکترونیک کتاب الکترونیک کتاب الکترونیک کتاب الکترونیک کتاب الکترونیک • مزایا: – کاهش هزینه تولید – هزینه اندک توزیع – سرعت باالی توزیع – ویژگی های جدید چند رسانه ای (تصویر ،صدا ،فیلم) – جابه‌جایی آسان در محتوا توسط کاربر و استفاده غیرخطی کتاب الکترونیک • مزایا: – قابلیت جستجوی اطالعات در محتوا – هزینه پایین ویرایش و بهنگام سازی محتوا – سرعت باالی بهنگام سازی محتوا – دسترسی همیشگی و بدون محدودیت مکانی جایگاه کتاب در روابط عمومی • در آموزش و پژوهش رسانه اصلی است • برای انتشار اخبار و تازه ها مناسب نیست • روابط عمومی ها برای معرفی سازمان و انجام وظایف خود کمتر از کتاب بهره می گیرند • استفاده های اصلی (در سازمانهای بزرگ): – گزارشهای عملکرد ساالنه و آمارنامه ها – مجموعه مقاله های همایش ها خودناشری – Self Publishing • عمده فرایندهای نشر را نویسنده انجام می دهد • به واسطه ای به نام «ناشر» نیاز ندارد • نشر الکترونیکی و رومیزی موجب رواج آن شده • اینترنت نقش اساسی در توفیق آن دارد اجزای کتاب اجزای کتاب • اجزای پیش از متن ناشر • اجزای متن نویسنده • اجزای پس از متن ناشر • جلد ناشر اجزای پیش از متن کتاب • قبل از متن اصلی کتاب می آید • هدف: – معرفی کتاب و محتوای آن – تسهیل استفاده از محتوا – معرفی عوامل تولید و آماده سازی کتاب – تشریح روش تهیه بعضی از اطالعات مهم اجزای پیش از متن کتاب اجزای پیش از متن کتاب • اجزای پیش از متن: – صفحه عنوان • عنوان کامل ،نویسنده یا مترجم ،محل نشر ،ناشر و سال نشر – صفحه حقوقی • عنوان کتاب ،نویسندگان و مترجمان ،ویراستاران ،ناشر و محل و سال نشر ،نوبت و شمارگان چاپ ،سایر عوامل ،قیمت ،اطالعات تماس ناشر و مالکیت معنوی کتاب اجزای پیش از متن کتاب اجزای پیش از متن کتاب • اجزای پیش از متن: – فهرست • نام فصل ها و شماره صفحه • تفصیلی یا مختصر • فهرست جداول و نمودارها • بعضی کتابها فهرست ندارند (بعضی داستان ها و رمان ها) – یادداشت ناشر یا پیش گفتار ناشر اجزای پیش از متن کتاب اجزای متن کتاب • سپاس و تشکر – قدردانی از کسانی که در تهیه و تولید کتاب نقش داشته اند • پیش گفتار – ویژگی های اصلی کتاب ،روش استفاده و ... • مقدمه – ضرورت ها و مقدمات ورود به بحث اصلی کتاب اجزای متن کتاب • متن اصلی – تقسیم به بخشهای مختلف – تیترهای اصلی و فرعی – پانویس یا پاورقی :توضیحات بیشتر درباره بخشی از متن • پانویس در پایین هر صفحه: ‏Footnote • پانویس در انتهای فصل یا کتابEndnote : اجزای متن کتاب • کتابنامه (منابع و مآخذ) – در پایان فصل یا کتاب – شیوه های مختلف استناد به منابع و مآخذ – شیوه نامه کتابخانه ملی اجزای پس از متن کتاب • پیوست ها – نویسنده یا ناشر اضافه می کنند – نمودارها ،جداول و تصاویر مرتبط • واژه نامه – معادل هر واژه یا توصیف آن • نمایه • ترجمه صفحه عنوان به یک زبان خارجی اجزای پس از متن کتاب اجزای پس از متن کتاب جلد • سخت (گالینگور) و نرم (شومیز) • اجزا: – روی جلد :عنوان ،نویسنده یا پدید آورنده ،آرم ناشر – پشت جلد :معرفی مختصر کتاب یا نویسنده ،شابک ،بارکد، و نشانی وب ،آرم ناشر – عطف: عنوان مختصر ،نام نویسنده ،آرم ناشر – داخل جلد:لبه برگردان قیمت جلد جلد جلد

62,000 تومان