صفحه 1:
انتقاد و انتقاد پذیری در خانواده
0
صفحه 2:
st
۶ انتقال اطلاعات به دیگران به نحوی که بتوانند آنرا در جهت
مصالح خود به کار ببرند.
* وسیله ای است برای افزایش رشد فردی و روابط اجتماعی
صفحه 3:
انواع انتقاد
P انتقاد مخرب
* انتقاد سازنده
صفحه 4:
انتقاد مخرب
شرمنده کردن
سرزنش
انتقاد بدون ارائه طریق
جایگزین مبهم
احساسات گمراه کننده
تاکید بر جنبه هاى. منفی
تكرش يك بعدى
عوامل محيطى
تهديد و اتمام حجت
برسش هاى سرزنش آميز
صفحه 5:
پاسخ های مخرب
* دیوار سنگی
عذر و بهانه
* انتقاد تلافی Sb ge
* فرار از روبرو شدن از انتقاد
۶ پذیرش سطحی
صفحه 6:
انتقاد سازنده
چه بگویم؟
آیا تغییر امکان پذیر است؟
آیا انتقاد من کمکی خواهد کرد؟
از انتقاد خود چه انتظاری دارم؟
LT انتقاد من تفهیم شده است؟
چگونه بگویم؟
همدلی
اعتقاد و تعهد نسبت به انتقاد
تاثیر طرز فکر و طرز تلقی
صفحه 7:
فهرست بازبینی انتقاد سازنده
رفتار مورد انتقاد را مشخص کنید
انتقاد خود را تا حد امکان واضح و مشخص کنید
تحمیل نظرات پرهیز كنيد و با جمله نظر شخصی من اين است شروع کنید.
واضح و شمرده سخن بگویید
موضوع را کش ندهید
بکوشيد انگیزه هایی برای تغییر رفتار پیدا کنید
اجازه ندهيد فته هاى تان از احساسات منفى شما رتك بكيرد
با مشكلات و احساسات طرف مقابل همدلى كنيد
انتقاد را تا زمان رسیدن زمان و مكان مناسب نزد خود تكهداريد
با پیش بینی وا کنش های منفی شخص مقابل از بروز مشکلات جلوگیری کنید
ایج مثبت انتقاد تان را تحسين كنيد.
صفحه 8:
اهداف تفکر انتقادی
* ۱- فردبتواند استدلالهای منطقی و توآم با دلیل ارائه دهد
۲- درست را از نادرست تشخیص دهد.
۳-نسبت به نابرابریهاپیش داوریها و بی عدالتیهاحساس باشد
۴- واقف شود که دیگران همیشهدرست نمی گویند.
. ۵-منابع معتبر را از غیر معتبر تشخیص دهد P
صفحه 9:
eS ae ae
انتقادی مانند هر مهارت زند گی دیگر : مهارتی است که از طریق روشهاى خاص و علمى كدازنظر تجربه ث/
نزدهره کارازمنظر جردن (۲۰۰۷) نقل میشود
,-آشکارسازی
در یک زمان یک مطلب اساسی بیان شود؛جهت آشکار کردن مطلب از مثال استفادهشود.
۲- صحت داشتن
موضوعات ازنظر درستی مطالب بررسی گرده .
۳- دقیق بودن
صحت مطالب بازیینی شود؛از تعمیم دادن.حسن تعبیرهاوابهامدوری شود.
۶-مربوط بودن
به نکات اصلی توجه شود؛توجه به اینکه چگونه هر عقیدهای بهعقید اصلی متصل می شود .
۵-مشخص بودن هدف
دانستن اينکه سعی در انجام چه کاری است؟ مهمترین
7- شناسایی فرضیات
هر تفكرى بر ياي فرضیات بنا می شود؛منطق فرآیندی است که برای فرضیات به کار می رود .
۷- بررسی احساسات
احساسات تنها تفکر انتقادی را گیج می کنند؛تشخیص داده شود که چگونه احساسات مى توانند تفکر را در مسیر دقیق هدایت
نهایند .
شده است بهدست میآیددر اینجا
چیست ؟ هدف فرد از هدفهای وابسته تمیز داده شود .
صفحه 10:
راهکارهای تفکر انتقادی
۸-همدلی
فرد سعی نماید که چیزهایی را از منظر رقیب ببیند؛تصور کند که آنها چگونهاحساس می کنند؛
ازمنظر آنها منطقءاحساس و تجربه را بررسی نماید .
٩-فرد نادانی خودرابشناسد .
هر کسی مقدار ناچیزی از اطلاعات موجود دنیا را می داند؛حتی اگر شما بیشترازرقیبتان
بدانیدههنوز ممکن است اشتباه کنید.
۰-آزادمنش بودن
یعنی فرد بطور منتقدانهبتواند دربارة موضوعات مهم خود فکر کند.هر چیزی را که می خواند
باور نکندو بااولویتهاارزشها و دید گاههای دیگران همراهی کند.
۱-بهطور تلویحی تفکر کند: نتایجنظرات خود را در نظر بگیرد .
۲-گرایشهای خود را بشناسد .
گرایشهای فرد تفکر راآشفته می سازد؛تشخیص دهد که چگونه مى تواند تفکرش رابه سوی
یک هدف مشخص با گامهای منطقی هدایت نماید .
صفحه 11:
راهکارهای تفکر انتقادی
'<! ۱۳به تعویق انداختن قضاوت
| فرد متفکر نباید ابتدا تصمیمی بگیرد و بعد تفکر انتقادی را پشتیبان آن قراردهد؛بهتر است ابتدا
روش علمی را به کار گیرد و سپس چیزهایی را حدس زدهسعی در اثبات آن نماید .
۴-تضاد را در نظر بگیرد.
بهنظرات دیگران با کلمات خودشان گوش فرا دهد.بحثهای دنباله دار را باجدیت بررسی
کندو آنهارارها نکند .
۵-فرضیات فرهنگی راشناسایی نماید .
مردم با فرهنگهای متفاوت در زمانهای متفاوت به گونه ای متفاوت عمل می کنند . عقيدة فرد شاید
به تاریخسن و گذشتة انسان بر گردد . چرا دید گاه فرد بهتر از هر انسان دیگری در جهان امروز و
تاريخ آن نباشد ؟
۶- منصف باشد و خودخواه نباشد .
] هرانسانی اساسی ترین گرایش را با خود دارد
صفحه 12:
انتقادات در برانر
*اگرنادرست بود بی اعتنا باشیم.
گر غیر منصفانه بود. عصبانی نشویم.
کر از روی نادانی بود؛ لبخند بزنیم.
FIP عادلانه بود.از آن درس بگیریم.