انتقال تکنولوژی (بررسی وضعیت ایران در توسعهی اقتصاد دانشبنیان)
اسلاید 1: انتقال تکنولوژی بررسی وضعیت ایران در توسعه ی اقتصاد دانش بنیان
اسلاید 2: بررسی وضعیت ایران در قیاس با کشورهای دیگرطبق سند چشم انداز بیست ساله ایران (سال 1404) ایران باید به رتبه ی اول در منطقه به ویژه از نظر اقتصادی دست یابد.
اسلاید 3: سند کامل چشم انداز ایران:
اسلاید 4:
اسلاید 5:
اسلاید 6: حال باید دید این ادعا تا چه اندازه از نظر آمار و ارقام جهانی واقع بینانه است؟ایا رسیدن به این چنین جایگاهی کار آسانی است؟“مرکز روش شناسی ارزیابی دانش“ که زیر مجموعه ای از بانک جهانی است به ارزیابی فرآیندهای دانش و میزان توسعه ی اقتصاد دانش بنیاد در کشورهای گوناگون می پردازد.این مرکز برای این کار از دو نماد KI و KEIکه نشان دهنده ی“شاخص دانش“ و ”شاخص اقتصاد دانش بنیان“اسنفاده می کنند.
اسلاید 7:
اسلاید 8: رتبه ایران در میان کشورهای جهانی(2009)
اسلاید 9: وضعیت ایران در مقیاسه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا
اسلاید 10: چند نکته در ارتباط با آمار و ارقام ایران:1) همان گونه که ستون KEI در جدول دوم می بینیم امتیاز ایران از 3.56به 3.75 رسیده است یعنی رشد داشته است ولی در جدول اول در رتبه عدد 1-(نزول یک پله ای) را در جلوی ایران می بینیم:این بدین معناست که در عین صعود امتیاز،ما به نسبت سایر کشورها صعود خوبی نداشته ایم.
اسلاید 11: 2) وجود یک عدم توازن در امتیازهای ایران.در دو بعد ICTو نوآوری خوب بوده ایم ولی در دو بعد دیگر مخصوصاً نظام اقتصادی ضعیف عمل کرده ایم و همین باعث شده است نمودار راداری مربوط به ایران یک رشد نامتوازن داشته باشد.3)رتبه ایران در میان 18 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر چهارمعیار کلی به صورت زیر است:آموزش=13ICT= 9نوآوری= 10نظام اقتصادی=آخر
اسلاید 12:
اسلاید 13: با این شرایط پیش رو به گونه ای رسیدن به جایگاه اولی بعد از تقریباً 13 سال بعید به نظر می رسد. حال چه باید کرد ؟بدین منظور ابتدا باید چالش های فرا رو را به درستی شناسی کرد و سپس راهکارهای درست را ارائه داد.
اسلاید 14: چالش های پیش رو:می توان چالش های پیش روی کشورها را بر مبنای شاخص های چهارگانه ی مطرح شده بیان کرد.الف:نظام اقتصادی و اداری:یکی از الزامات اساسی اقتصاد دانش بنیان، وجود محیط مناسبی برای انجام فعالیت اقتصادی است که سبب :تشویق و رشد سرمایه گذاریتعامل با اقتصاد جهانیگسترش زمینه رقابت در اقتصادشاخص ها:سهم صادرات خدماتسرمایه گذاری مستقیم خارجیصادرات کالاها با فناوری بالا از GDPصادرات کالاها با فناوری بالا از کل صادرات بالا
اسلاید 15: در سال 2000 شاخص نظام اقتصادی ایران 2.3 بوده است در حالی که در سال 2009 به 0.99 رسید در حالی که کشوری مانند عربستان از 4.5 خود را 5.94رساند.پس به نظر می رسد از این لحاظ فاصله زیادی با کشورهای در حال توسعه داشته باشیم که ناشی از نداشتن یک محیط مناسب برای فعالیت های اقتصادی و نبود تعامل با کشورهای توسعه یافته جهانی.
اسلاید 16: ب:زیر ساخت ICT:حرکت به سمت داشتن اقتصاد دانش بنیاد با پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه می باشد.شاخص ها:تعداد خطوط تلفن ثابت به ازای 100 نفرتعداد خطوط تلفن همراه و نعداد رایانه به ازای 100 نفر تعداد میزبانان اینترنتی به ازای هر 10000نفرآمار نشان می دهد در ایران به ازای هر 1000 نفر:تعداد خطوط تلفن ثابت=760 نفرتعداد کامپیوتر = 110 نفرتعداد کابران اینترنت = 320 نفر بر مبنای همین آمارها شاخص ICT از سال 2000 تا 2009 از 5/12 به 5/65 افزایش پیدا کرده است.
اسلاید 17: پ:آموزش:یکی از چالش های دیگر آموزش می باشد که متأسفانه در ایران کمتر به آن توجه می شود. همین امر سبب پسرفت ما از مقدار 4/21 در سال 2000 به 3/8 در سال 2009 گردیده است.ج:نظام نوآوری:رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان بسته به خلق ایده های جدید و نو دارد.شاخص های نوآوری شامل تعداد مقالات علمی چاپ شده در ژورنال های دنیا و ثبت اختراعات می باشد که خوشبختانه رشد چشم گیری در این زمینه داشته ایم از مقدار 2/61 در سال 2000به 4/56 در سال 2009 رسیده ایم.
اسلاید 18: راهکارها:با توجه به نقاط ضعف و قوت های گفته شده که نشان دهنده ی عقب ماندگی نسبی ما می باشد سیاست های زیر باید بسیار مورد توجه قرار گیرد:سرمایه گذاری برای ارتقا مهارت نیروی انسانی که حتی شامل آموزش ضمن خدمت برای کارکنان هم می شود.حمایت از ابداع و نوآوریامکان دسترسی سریع و ارزان به اینترنتایجاد محیط مناسب برای انجام فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری از طریق امنیت اقتصادی گسترش زمینه رقابت در اقتصادجلوگیری از انحصارات هماهنگی در دستگاه های اجرایی
اسلاید 19: منبع: مقاله سید عباس ابراهیمی دانشجوی دکتری دانشگاه تهران.آمار سال 2012 در سایت www.worldbank.org/kam قابل پیگیری استپایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.