صفحه 1:
Ind 06 w
اشکال هندسی
صفحه 2:
مبحث اندازه گیری؟؟؟
یکی از دلایل اصلی تدریس اندازه گیری لین است که اندازه گیری کاربردهای عملی فراوانی
در زندگی روزمره دارد.(کمک به کوکان در بادگیری ریاضیات صفحه۲۰۱)
اندازه گیرینه تنها در زندگی روزمره مفید است بلکه در سایر زمینه های برنامه ریزی نیز
ثمربخش است. اگر می خواهید بین ریاضیات و موضوعات دیگر چل ارتباطی برقرار کنید به
اندازه گیری بیندیشید(همان کتاب)
صفحه 3:
تعریف اندازه گیری:
عبارت است از فرآیندی که در آن عددی را به صفتی از یک شی با حالت. نسبت
می دهیم.(کتاب کمک به کودکان در یادگیری رباضیات صفحه ۲۰۱)
صفحه 4:
اندازه گیری طول از مفاهیم اساسی و بنیادین رباضیات است.
در برنامه درسی دوره ابتدابی برخی صفات قابل اندازه گیری عبارتند از:
طول . وزن » مساحت . حجم . گنجایش . زمان . درجه حرارت و...
با وجود تفاوت بیان هر کدام از اینها شباهت های فراولنی در چگونگی
تدربس اندازه گیری دارند
صفحه 5:
اندازه گیری
در يايه اول
صفحه 6:
معرفی als و زاوبه(گوشه) وآشنایی با اشکال هندسی (صفحه ۲۳)
> هر شكل جند "كوشه دارذ؟ با جند ميله:
صفحه 7:
توانایی ساخت اشکال هندسی (صفحه ۳۵)
صفحه 8:
معرفى طول ب واحدهاى غير استاندارد (صفحه ۸۴ و ۱۶۶)
صفحه 9:
معرفی شکل های هندسی و کار با ابزار شابلون (صفحه
۶۶
جهن لیهست با ان یک تن سل مش
ae ار دمک یک کل رز ethane see ES کر
صفحه 10:
x2
ie
و wlan
بای
اندازه گیری
در پابه دوم
صفحه 11:
یادآوری اشکال هندسی و معرفی آن ها و شباهت اشکال هندسی (صفحات ۳۹۰۳۸و۴۰)
& صرع هت دول مر رمتسيل رمع و6 ود مرت ود
Succes.
۳- مت ۳ ضاع و ۳ گوشه دارد.کنار هر IS تعداد ضلعها و كوخهها را بتويسيد.
Be afi oe ۳
one ۳
a = ايحت
عوته VP? aye es يه ی
2 = یه -١ دو شكل زير جه تفوت و شباهت هاب دار
سم سم
دوس سنوی ۷ نم ۷ ن
- آیا میتوان گت در چند ضلعیها تعداد کوتهها با تعداد ضلعها یکی هستتد؟. ۳ & ¢# ؛
یک ۷ ضلعی وسم کنید و درستی جملهی بل وا آزمایش کنید. be يد
صفحه 12:
اندازه گیری با واحد غیراستاندارد(صفحه ۷۴)
اتدازه خيرى لول
صفحه 13:
درک نیاز به واحد استاندارد(صفحه ۷۵)
BESET AIR I
علی یک توار کاشذی:
کرد تا به کیک WoT
| -ندازهی طول ابن مداد را كبا وسأيل مختلف اندازه كيرى شده استه بان کنی.
1 1
مین جیار جود مج
۱ 1
هنا ip A pn تاغدی درست كنيد م وسايل استعلف ذا با کمک توا شود
الحا يرس كنيد و در قسمت زیر پتویسید
تاردق vas ae اقسبت از نوار كاشدى
شارمی پرایر هدیا ee iy
طول مداد گیرهاست.
طول مداد پککن است.
طول مداد چیه است.
۳- چرا برای طول مداد عددهای مختلف به دست آمده است؟
۳ - برای این که Ugh این مداد فقط با یک عدد مشخص شود چه راهی را پیشنهاد
میکنید؟
صفحه 14:
(
معرفی واحد استاندارد طول(سانتی متر و میلی متر) (صفحات ۸۲ و ۸۵
4 زينب باخط كش اندازدى خظ زیر را گرفت و نوشتد
زیب دفتر خود راروى كتاب رياضى كذلشته يود. اتدازدى خط از......... سانتیمتر بیش در وا سانیمتر کر است.
اندردى طول كتاب رياضى او بيش تر است يا دفتر؟ جراة.
۲-زنب يرلى مقايسهى مدااهاى قرمز وسبز خود آنها را روى مبز كذاشت. با توج
شکل بگویید. کدام مداد بلندتر است؟ چرا؟: ۷
اسيس به باد نوار كاغذى خود افتاد كه هر قسمت را به ٠١ قسست کوچک تر تقسیم
رده بود وى به خطاكش ذكا کرد دید هر سای مت ه ۱۰ سمت مساوى Ce
شده است.
حال او اندازهی خظ را به صورت زیر بیان کرد.
ب در اين فكر ست كه میززیبیی را که silks
در گوشهی اناقش جا مى شود يا نه؟. ۱
ابه نظر شما زينب جكونه مى تواند قبل از خريدن ميز مطمئن شود كه اندازهى آن برلى
Tol col ais
onl سانتیمتر و قسمت کوچک است.
با ان که همدی موم ود رای SS che hs Say Seabee
وسيلدهابى مثل خعاكش هاى مدرج متر خياطى و.... استفاده میکند. در ان بزارهای ری
از واحدى به نام سائتى متر استفلاه مى شود به خطكشس خود نكاد كنيد. خط كش شما چند سالتیمتر
براى ابن كه اندازه كيرى ها دقيق تر شود. هر سائتى متر را به ٠١ قسمت مساوى تقسييم كردهاند و نام
أنها را عيلىمتر گذاشتهاند.
صفحه 15:
۱ MOL
۲0/۳ ۱ اندازه کیری
در پابه سوم چم
صفحه 16:
معرفی خط. نیم خط و پاره خط(صفحه ۸۲)
ادو حرف تاگذاری كنيد. ضعيطع —
راست رويهرو نقطهاى به نام «م» بگذارید. دج هس
اشتن اين نقطه دو نيم خط به وجود مىآيد. آنها را 35 ف
هم نام كذارى كنيد.
علامت بيكان جه جيزى را نشان مودهد:
دح تام خرن خاک کید رآ هریز هه ال ند Sova sii
Lal
دار خی به همان اه رم کنید. چا در دسر بارهخظتفطه میگذار یم
صفحه 17:
معرفی قطرو شعاع در دایره و همچنین قطر در چندضلعی ها(صفحه ۸۴و۵۱)
بهترین وسیله رای کشیدن دایره برگار است.
جای سوزن برگارمکز ایو است.
برگاربه ندزهی نحاع دایه بازمیشود.
ه کیک برگار یک دایه یکشید و ا خط کش آن را نصف AS
آن را رنگ کنید.
ستطیل ۲ گوته درد. در ستطیل زیر كوشدهاى رويدرو را به هم وصل کردبام. 4
ار خظهایترمزنگ قطرهاى مستطيل مىكويم. حالا سما هم قطرهاى هريك از اين شكلهار.
رسم كنيد و تعداد آنها رأ زير هر شكل بتويسيد.
صفحه 18:
ژه زاو به (صفحه ۵۴
عفربای بزرگ ساعث به اندازدى ٠١ دفيقه حركت كرده اسث.
سیر حركت عفربدى بزرك رنك ده أست .أبن شسكل يك زاويه رأ نشان مي دهد.
در شكل رويهرو, باز شدن فيجى را نيز مىتوان
vale ght aly Seb
tybagh arch
AE
(
صفحه 19:
معرفی زاوبه راست (صفحه ۵۵)
عقربی بزرگ ساعت ۱۵ دقيقه حركت كرده است.
زاوهی حرکت این عفره را زاوهی راست میگویند.
زاويههاى بك مستطيل جه نوع زاويهاى هستئد؟.
مستطيل جند زأويه دأرد؟.
صفحه 20:
آشناپی با گونیا (صفحه ۵۷)
ابن درخت با زاوبدى راست روى زمين قرار كرفت | |
يك دبوار بايد ا زمين زاويدى راست درست كند. ناه ب استفاده |. |
أزجه وسيلداى مطمئن مشوثد كه ديوار ب| زاويدى راست جيده | |
شدهاست؟ در اين مورد سؤال كثيد.
lish زاويدى راست را نشخيص دههم.
صفحه 21:
معرفی دو خط موازی (صفحه ۷۳)
دیدید که گوشههای مستطیل زاویههای راست هستند.
دو ضلع مستطيل رويهرو را با خ كش ادامه داددايم. 4
ين خطها هيج وقت يكديكر را قطع نمى AS
به این دو خط.خطهای موازی می گوبند.
حالا دوضلع دیگر مستطیل را با خط کش ادامه دهید.
Ui خطهایی که کشیدهاید موازی هستند؟
صفحه 22:
اندازه گیری محیط شکل های ساده و ت رکیبی(صفحه ۸۵)
ال دوز سكل ها زمر زا بماد رتك زنك كنيد
ع رسكل را از قطدی متص شده شروح كنيد و ماتد نمونه بتوسيد كه آن شکل از چه قسنتهایی
اين كار را أدامه دهيد تادوياره يه تقطدى شبروع بريد
Ae, at
a
بو رورت سروب سورب و دور شکل ۲
صفحه 23:
اندازه گیری سطح و معر ة مساحت یک شکل (صفحه (AAAS
- اف
دی سح هر لماعت نک م گرد
صفحه 24:
مرج روهرويه ضلع يكدساتىهتراست.
بای که دی سطع و ساحت شکلها فرت نا
Se آن را واحد سطع در ظر میگ وب آن یک سامت مرخ گرم باتوخة به
شكل. مشخص كبد كه مساحت هر شكل جند سنیز مر است.
tae pce oe
roe bende ۳ کشت ناریا ات کید وراج ند نار ار ریا سطع تج زارد
nest همان داح سامت تک زاس موس هی
ابا تمردن مرئّوهاى واحد ماحت مستطيل هاو مريوهارا بنوهسيد.
صفحه 25:
یادآوری اشکال هندسی
ل 7 / ۳ ل قلع 0
مثلث مريع مستطيل دايره
اه فلع و ها كوشه ۴ ضلع و ۴ کوشه ۴ ضلع و ۴ گوشه ضلع و كوشه ندارد
صفحه 26:
در شکل های قبل مشاهده کردید که تعداد ضلع ها و گوشه ها با هم ime ply
بتابراین با داشتن تعداد ضلع یا گوشه می توان تعداد گوشه یا ضلع چندضلعی را
تشفیص داد.
مثال: یک ۸۷ ضلعی چند گوشه دارد؟ ۸٩ گوشه
مثال: اكر شکلی ۵۴ گوشه داشته باشد. چند فلع دارد؟ ۵۴ ضلع
صفحه 27:
شما با رسم كردن و دقّت به شكل هاى هندسى مى توانيد شباهت ها و تفاوت هاى كن ها
را بیان کنید.
مثال: شباهت ها و تفاوت های اشکال زیر را بنویسید. | مج | مستطیل .
شباهت: هر دو ۴ ضلع و ۴ گوشه دارند.
تفاوت: در مربع ضلع ها مساوی هستند و در مستطیل ضلع های رو به رو ۲ به ۲ مساوی
هستند.
صفحه 28:
مثال
شباهت و تفامت اشکال زیر را بنویسید. ۱ 1
—
شباهت: هر سه مثلّث هستند و ۳ گوشه و ۳ ضلع دارند. M) 0 00
تفاوت: ضلع ها در مثلّث شماره ۱ با هم مساوی اند. در مثلّث شماره ۱ ضلع ها با هم
مساوی نیستند و در مثلت شماره ۳ تنها دو ضلع رو به رو با هم مساوى اند.
صفحه 29:
روابط بين شكل ها
با قرار دادن چندضلعی های متفاوت در کنار هم می توان شكل هاى مختلفى
درست كرد.
مثل: تصوير ماشين. آدمك و...
با داشتن چندتا از یک نوع شکل هندسی افراد مختلف با خلاقیت خود نقش
هاى مختلف ایجاد می کنند.
صفحه 30:
صفحه 31:
کاشی کاری
با تعداد زياد هر كدام از شكل هاى مثلّث. مربع و شش ضلعی می توانید یک سطع را به
طور كامل بيوشانيد. به اين عمل پوشاندن سطع يا كاشى كارى مى كوينددبا تركيب شكل
هاى مفتلف نيز می توآن یک سطع را پوشاند. در ساختمان های مساجد و زیارتگاه ها این
نوع کاشی کاری ها فراوان دیده می شوند.
صفحه 32:
۱- هر شکل چند گوشه دارد؟
1
ين
صفحه 33:
۳- شکل های زیر چند خط تقارن دارد؟
تاهاب
صفحه 34:
۷- برای کدام شکل ad تقارن نمی توان رسم کرد؟
۱ 0 =
Ow © ا
صفحه 35:
٠ لوزى
* ذوزنقه
٠ متوازی الاضلاع
صفحه 36:
پیش نیازها:
دانش آموز: 2
٠با خط راست, خمیده و شکسته اشنایی داشته باشد.
*پا شکل اشکال هندسی آشنایی داشته باشد و بتواند
نها زا رست کدد.
*توانایی استفاده از خط کش را داشته باشد.
صفحه 37:
اندازه دور تا دور یک شکل را محیط آن شکل میجویند.
مساحت عبارت است از سطح درونی یک شکل.
صفحه 38:
صفحه 39:
منال:
۳
حت مريع —
5x5=25
صفحه 40:
صفحه 41:
‘JL.
ل زیر را ساب کنر
عرض #اطول- مساحت
مستطيل
47-8
صفحه 42:
صفحه 43:
2+ (قطر کوچک»« قطر بزرگ)-
مساحت لوزی
(5x4)+2=10
صفحه 44:
قاعده بزرگ
صفحه 45:
منال:
ذوزنقه اي به شکل زیر و به ارتفاع 4 سانتی متر وجود دارد,
حت أن را حساب کنید.
3
2+ارتفاع«(قاعده کوچک«قاعده
بزرگ)<مساحت ذوزنقه
(3+5)x4+2=16
صفحه 46:
صفحه 47:
منال:
مثلثى به سح 4 سانتی متر وجود دارد. مساحت
eae Be byl +2 دم
ةا
4x4+2=8
صفحه 48:
5 6*<ارتقاع<مساحت
توازی الاضلاع
قاعده
صفحه 49:
بدست آورید.
قاعده« ارتفاع <مساحت
متوازی الاضلاع
3x8=24
صفحه 50:
صفحه 51:
منال:
مساحت شکل زیر را بدست آورید.
X 3/14 شعاع كا شعاع - مساحت دايره
*مى ذانيم. كه قظر دايرة دو برابر شعاع دايره است.
بنابراين شعاع اين دايره برابر 4 خواهد بود.
4x4x3/14=50/24
صفحه 52:
صفحه 53:
مساحت شکل زیر را حساب کنید.
صفحه 54:
2
2
8
5 7
0 : 5
2-0 2-14 2-6
5x 7x 8x
16+14+10=40 =
مساحت کل
صفحه 55:
مساحت قسمت رنگی را حساب کنید.
صفحه 56:
1.ابتدا مساحت دایره را بدست می آوریم.
1/5x1/5x3/14=7/065
آوریم.
4x10=40
3.در آخر مساحت دايره را از مساحت مستطیل
صفحه 57:
آورید.
صفحه 58:
*شعاع دایره برابر 3 است وقطر دایره دو برابر شعاع
دایره است. بنابراین قطر دایره برابر 6 می باشد. و چون
در اين شكل قطر دایره برابر قاعده مثلث است, بنابراین
قاعده دایره نیز برابر 6 می باشد.
1ابتدا مساحت منلث را پیدا می کنیم.
3x6+2=9
2.سيس مساحت دايره را ند مت هی اآوریم.
صفحه 59:
در شکل زير مساحت قسمت رنگی چند سانتی متر است؟
صفحه 60:
.مساحت مستطیل های آبی را حساب go کنیم.
۱۷۵-۳ ۵۲-۷۰
۲.مساحت مربع سفید را حساب می کنیم.
۳۰۳-۹
۴۳.چون میبع سفید در هر دو مستطیل وجود دارد.بنابرلین مساحت
آن را ازهر دو مستطیل کم می کنیم.
٩ ۸-۱۸-۳۲
صفحه 61:
مساحت قسمت رنگی را بدست آورید.
صفحه 62:
(.مساحت دایره کوچک را بدست می آوریم.
۱۰۱۲۳/۱۴۴
۲.مساحت دلیره بزرگ را حساب ميکنيم.
۲۲۳/۱۴2۵۶
۳.مساحت دایره کوچک را از مساحت دایره بزرگ کم می کنیم تا مساحت قسمت
رنكى به دست آيد.
۳۲/۱۴۱۲۱۵۶۲
صفحه 63:
صفحه 64:
.مساحت ذوزنقه را حساب می کنیم.
)۸+۱۴ (۱۰+ ۲۰
۲.مساحت لوزی را حساب می کنیم.
۱۰۱۴+ ۲-۲۰
۳.مساحت لوزی را از مساحت ذوزنقه کم می کنیم.
۱۱۰-۲۰۰
صفحه 65:
مساحت شکل زير را حساب کنید.
صفحه 66:
.مساحت مستطیل را حساب می کنیم.
۴۹۸-۲
۲شعاع دایره برابر قطر دایره است. بنابراین شعاع نیم دایره شکل برابر است با: ۲
۳.برای محاسبه مساحت نیم دایره. آن را دابره کامل فرض کرده و مساحت آن را حساب می کنیم.
۲۲۳/۱۴۶
۴برای محاسبه مساحت نیم دایره. مساحت بدست آمده را تقسیم بر دو می کنیم.
۱۲/۵۶+۲-۶۸
۵.مجموع دو مساحت مستطیل و نیم دايره مساحت شکل را تشکیل خواهد داد.
۶۱۲۸۰۳۲۲۸
صفحه 67: