علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

اندیشه اسلامی ۲، فصل ۲، بخش سوم

اندیشه-اسلامی-2،آیه-الله-سبحانی-،فصل2،بخش-سوم

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اندیشه اسلامی ۲، فصل ۲، بخش سوم”

اندیشه اسلامی ۲، فصل ۲، بخش سوم

اسلاید 1: مبانی سکولاریسم

اسلاید 2: علم گراییعلم گرایی به معنای اعتقاد به لزوم محوریت علوم تجربی و روش تجربی در همه شئون زندگی است.متفکر سکولار اعتقاد دارد که بر اساس علم تجربی میتوان به تدبیر جامعه و زندگی انسان پرداخت.

اسلاید 3: سکولار کردن دانش به این معنا شد که حوزه معرفت باید به دانش تجربی محدود گردد و علوم غیر تجربی به عنوان امور غیر عقلانی از حوزه علم جدا شد.

اسلاید 4: در سکولاریسم قلمرو هستی به عالم مادی محدود میشود و عالم ماوراءالطبیعی از حوزه علم و معرفت بیرون رانده می شود.لذا مفاهیمی چون خدا،فرشته ،بهشت،جهنم،وحی،امداد غیبی،دعا و معجزات که آزمون ناپذیرند،باید از حوزه علم و معرفت بیرون قرار گیرد.

اسلاید 5: 2- عقل گراییعقل گرایی به این معناست که همه رفتارها و عقاید باید مبتنی بر عقل باشد نه احساسات یا عقاید دینی .تصور سکولارها از عقل،عقلی است که از مبانی دینی بهره نمیگیرد. این تعریف از عقل درست نیست زیرا بسیاری از فیلسوفان متدین بوده و با تکیه بر عقل، خدا و عقاید دینی را ثابت میکنند.دانشمندان عصر رنسانس با توجه به توانایی عقل در حوزه علوم تجربی گمان کردند که میتوان در همه عرصه های زندگی به جای دین بر عقل تکیه کرد و زندگی این دنیا را سامان بحشید.

اسلاید 6: نقد علم گرایی سکولاریسم از دیدگاه اسلام

اسلاید 7: نقد علم گرایی سکولاریسم از دیدگاه اسلام1- هرچند اسلام برای علم ارزش بسیار قائل است اماباید دانست که حوزه فعالیت علوم تجربی محدود به عالم مادی و آزمون و خطاست و در حوزه ماوراءالطبیعی قادر به اظهار نظر نیست و موضع درستش ”نمی دانم“ است.

اسلاید 8: 2- یافته ها و نتایج علمی از قطعیت برخوردار نیستند زیرا پیوسته فرضیه ای نو به جای فرضیه پیشین می نشیند . با این حال اظهار نظر قطعی در عالم طبیعت و آخرت امکان پذیر نیست.

اسلاید 9: 3- علم گرائی قلمرو هستی را به عالم مادی محدود کرده و از قلمروهای دیگر غفلت ورزیده است و شیوه مشاهده و آزمایش را برای کشف حقیقت کافی دانسته و از روش عقلی ،شهود عرفانی و تعالیم وحیانی صرف نظر کرده است.

اسلاید 10: نقد عقل گرایی سکولاریسمعقل انسان برای تدبیر زندگی انسان دچار اختلاف و تناقض است. هر کس بر اساس عقل ادعا می کند که شیوه او برای سامان دهی زندگی بشر صحیح تر است. عقل گرچه خوبی ها و بدی ها را بطور کلی درک می کند ولی در تشخیص مصادیق آن با مشکل روبروست.

اسلاید 11: دیدگاه اسلام در باره سکولاریسم”ما به خاندان ابراهیم حکمت و کتاب دادیم وبه آنان ملکی بزرگ بخشیدیم.“(نساء 54)

اسلاید 12: در این آیه منظور از کتاب و حکمت ،مرجعیت علمی و دینی و مقصود از ملک بزرگ نیز مرجعیت سیاسی است. اجرای احکام اسلامی نیازمند تشکیل حکومت است و اعتقاد به حکومت جهانی حضرت مهدی ع نیز بیانگر دخالت دین در عرصه مسائل اجتماعی و حکومتی است.

اسلاید 13: لیبرالیسممعنای لغوی و اصطلاحیلیبرالیسم به معنای آزادی خواهی و آزاد منشی است و از واژه لیبرال به معنای آزادی خواه گرفته شده است.لیبرال فردی است که به آزادی و اختیار و قدرت .انتخاب انسان اعتقاد دارد لیبرالیسم بطور دقیق نگرشی به زندگی است که بر ارزش هائی چون آزادی برای افراد ، اقلیت ها و ملت ها تاکید دارد .

اسلاید 14: زمینه های شکل گیری لیبرالیسم

اسلاید 15: لیبرالهای برجسته تاریخ1- سقراط(470-399ق.م.)به آزادی تحقیق و بیان عقیده داشت.2-پیتر آبلارد(1079-1142م.)متکلم مسیحی که از پذیرش بی چون و چرای فرمان روائی آبای کلیسا سر باز زد و بر عقل تاکید بسیار داشت.3- پس از رنسانس آراسموس(1465-1536)رنه دکارت(1596-1650)جان میلتون(1608-1674)و کانت(1724-1804) از پیشگامان لیبرالیسم بودند.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید