علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

اندیشه اسلامی 2، فصل 2، بخش سوم

صفحه 1:
و و و

صفحه 2:
علم گرابی ‎ple‏ گرایی به معنای اعتقاد به لزوم محوریت علوم تجربی و روش تجربی در همه شئون زندگی ‎Cowl.‏ ‏متفکر سکولار اعتقاد دارد که بر اساس علم تجربی میتوان به تدبیر جامعه و زندگی انسان د داخت

صفحه 3:
سکولار كردن دانش به اين معنا شد كه حوزه معرفت بايد به دانش تجربى محدود كردد و علوم غير تجربى به عنوان امور غير عقلانى از حوزه علم جدا 5 لد 7 5

صفحه 4:
در سکولاریسم قلمرو هستی به عالم مادی مجدود میشود 9 عالم ماوراءالطبیعی از حوزه علم و معرفت بیرون رانده می شود.لذا مفاهیمی ‎OF‏ خدا.فرشته .بهشت.جهنم.وحی .امداد غیبی.دعا 9 معجزات که آزمون ناپذ برند.باید از حوزه علم و معرفت «بيرون قرار كيرد

صفحه 5:
Ont Bue عقل گرایی به این معناست که همه رفتارها و عقاید باید مبتنی بر عقل باشد نه احساسات با عقاید » دبنی تصور سکولارها از عقل.عقلی است که از مبانی دینی بهره نمیگیرد. لین تعریف از عقل درست نیست زیرا بسیاری از فیلسوفان متدین بوده و با تکیه بر عقل. خدا و عقاید دینی را ثابت میکنند.دانشمندان عصر رنسانس با توجه به توانایی عقل در حوزه علوم تجربی گمان کردند که میتوان در همه عرصه های زندگی به جای دین بر عقل تکیه کرد و زندگی این .دنیا را سامان بحشید

صفحه 6:
س7 ۳ |

صفحه 7:
نقد علم گرایی سکولاریسم از دیدگاه اسلام هر چندلسلام بیلی‌علمارزش -1 بسیار قأثلٍسنماباید دلنسنک ه حوزه فعللیتعلوم تسجربی‌محنود به علام‌مادوو آزموزو خطاستو در حوزد ماوراءاسطبیعی‌شادر بسه لظهار نسظر نسیستو موضع دیستش ۰ نسمی‌هلنم لست

صفحه 8:
یافته ه و نتايج علمىاز -© قطعیتب رخوردار نیستند زيرا پیوسته فرضیه لونو به جاوف رضیه پیشین نشیند . با لین‌حا لظهار نظر قطعودر ‎dle‏ طبیعتو آخرت

صفحه 9:
علم گرائی‌قلمرو هستی‌را به 6۰ عام مادومحدود كرده واز قلمروهایدیگر غفلتورزیدم لستو شیوم مشاهده و آزمایش‌را برلی کشف عتیقت‌کافی‌دانسته و از روش عقلی»‌شهود عرفانوو تعالم ,وحیانی‌صر ففنظر کردم لست

صفحه 10:
نقد عقل گرایی سکولاریسم عقل انسان برای تدبیر زندگی انسان دچار اختلاف و تناقض است. هر کس بر اساس عقل ادعا می کند که شیوه او برای سامان دهی زندگی بشر صحیح تر است. عقل گرچه خوبی ها و بدی ها را بطور کلی درک می کند ولی در تشخیص مصادیق آن با مشکل ,رویروست

صفحه 11:
دیدگاه اسلام در باره سکولاریسم ما به خاندان ابراهیم " حکمت و کتاب دادیم وبه آنان ملکی بزرگ بخشیدیم."(نساء ‎(GE‏

صفحه 12:
در اين آیه منظور از کتاب و حکمت »مرجعیت علمی و دینی و مقصود از ملک بزرگ نیز مرجعیت ,سیاسی است اجرای احکام اسلامی نیازمند تشکیل حکومت است و اعتقاد به حکومت جهانی حضرت مهدی ع نیز بیانگر دخالت دین در عرصه مسائل اجتماعی ,و حکومتی است

صفحه 13:
ليبراليسم معناى لغوى و اصطلاحى لیبرالیسم به معنای آزادى خواهى و آزاد منشى است و از وازه ليبرال به معناى آزادى خواه .كرفته شده است ليبرال فردى است كه به آزادى و اختيار و قدرت .انتخاب انسان اعتقاد دارد ليبراليسم بطور دقيق نكرشى به زندكى است كه بر ارزش هاتی چون آزادی برای افراد » اقليت . ها و ملت ها تاکید دارد

صفحه 14:
زمینه های شکل گیری لیبرالیسم

صفحه 15:
لیبرالهای برجسته تاریخ سقرلط(0م*6-©0©6ق.م.)به آزادى-) .تحقيقو بيانعقيدم داشت بيتر آبلارد(©م1066-007م.)متكلم.© مسيحىك 4 از يذيرشبوجوزو جرلوفرمان رولئی‌آبایک لیسا سر باز زد و بر عقل ,تاکید بسیار داشت پس‌از رنسانس‌آراسموسر([160 -© )رنه دکا 0-190 199)جان ‎APCRELS (dOPTP-1SOO py sile‏ ۰ )از پیشگمان!یبرا لسم بودند

صفحه 16:
آراسموس معتقد بود که آرمانهای انسانگرایی میتوانند در درون ایمان ,مسیحی جائی بیابند دکارت مدعی حاکمیت عقل در امور انسانی شد.از نظر او عقل یگانه روش کشف ne .حقیقت است .میلتون منادی آزادی بود كانت برای انسان به عنوان فرد ارزش ذاتی .قائل شد

صفحه 17:
مبانی و ارزش های لييراليسم

صفحه 18:
۱ فردگرلئی فردگراتی یعنی برتری فرد بر هر گروه ,اجتماعی بر اين اساس باید با هر فرد همچون یک غایت مستقل رفتار شود نه وسیله ای برای پیشبرد منافع دیگران .فردگرائی در مقابل تفکری در عصر فتودالیسم اروپائی بود که در آن افراد دارای هویت های شخصی نبودند بلکه اعضای گروه های اجتماعی مانند خانواده »ءآباای و ,طبقه اجتماعی به حساب می آمدند

صفحه 19:
آزادیه لیبرال ها معتقدند زندگی بدون آزادی ارزش زیستن ندارد و تاش می کنند که فرد را از اجبارهای ناعادلانه ای که حکومت ها » نهادها و سنت ها بر او ,تحمیل می کنند رها سازند از نظر لیبرالیسم فرد خود مختار باید آزاد باشد تا شغلش را برگزیند»عقایدش را ابراز کند و حتی ملیت خود را تغییر دهد اما آزادی فرد تا جاتی محترم است که .مخل آزادی دیگران نباشد

صفحه 20:
عقلكرائى-© از ديدكاه ليبراليسم انسان با عقل خود مى تواند بهترين منافع خود را بشناسد و پیگیربی کند و به تعبیری عهده دار زندگی خود شود و سرنوشتش را بسازد» لذا لیبرال ها عقل را راهنما وهدایت گر خود می دانند نه .وحى ريا ليبرال ها به جهت عقل كرايى همان كونه كه مدافع آزادى بى دينى هستند از آزادى دينى نيز دفاع مى از نظر ليبرالها رسيدن به آزادى كامل دينى مستلزم .دنيوى يا غير دينى ساختن زندگی عمومی است

صفحه 21:
عدالتو برلبرىحقوقلنسانها © همه افراد از حقوق و احترام يكسان برخوردارند و در برابر قانون برابرند و حق دارند از آزادى مدنى برخوردار .باشند هيج قانونى نبايد به برخى افراد امتياز خاص بدهد وبه برخى نيز تبعيض تحميل .كند. قانون بايد براى همه يكسان باشد ليبرال ها كسب ثروت را نشانه شايستكى ‎so.‏ دانند

صفحه 22:
تساهل.6 تساهل به معنای مداراء آرمانی اخلاقی و اجتماعی است که به مردم اجازه می دهد که به طریقی سخن بگویند و عمل کنند که مطلوب ما لیبرال معروف ‎aif (OOP-0P' PO). By‏ :است من‌از آنچه تو می‌گوییی یزارم لما تا پای‌جان» «. از حقتو برلیگ فتن‌دفاع میکنم آزادی های مدنی مثل آزادی بیان آزادی تشکیل انجمن ها و آزادی دین و مذهب جملگی ضامن

صفحه 23:
نقد ليبراليسم اشكالمده ليبراإُسم ليناستكه-) كوشيده لسكانسانرا به ظاهر از | ژلماتب پرونیرها سازد ولی‌اورا گرفتار و بندم هولین نس‌خود . گر دلند آدمی برای رهائی از بردگی درونی و بیرونی نیازمند دین است

صفحه 24:
مغایرتآموزه هاىوسيحويا عقل-.© « زمينه لىوشد تا ليبراها لين باور را پذیرفتند که انسان‌یا باید از دین‌ت-بعیتک ند یا از عقل در حالوکه لسلام. عتلرا حجت درونی‌میدلند و آموزم های‌آن‌با عقل ,سازگار لست

صفحه 25:
ليبرا-لها معتقدند که دین4 لمر وش خصیلستو نباید در حوزه هایاجتماعی و تدبیر زندگیدخا تک ند که لین‌لمر با آزادیانتخاب‌دین‌و عملبه آن ‎Cal a 98.‏

صفحه 26:
عدانلتو برلبرودر برلبر-6 قانون‌از مبانی!یبرا-لسم. لست‌ولی عداتاز نظر لسلام تنها به لين جنبه محدود نمیشود.یکی‌از لهدلف پیامبران‌اجرلیعدا در تمام ) کان‌زندگی‌لستفنه فقط در یک يعد oy

صفحه 27:
گوهر مشترک دین گوهر مشترک همه شریعت های الهی اسلام است که همان تسلیم بودن در برابر اوامر و نواهی الهی .است همه اديان در توحيد و نبوت و معاد واصول اخلاقى و كليات احكام .مشترك هستند

صفحه 28:
راز تعدد ادیان شرایط زندگی انسان ها در طول تاریخ ایجاب کرده است که برخی احکام جزثی و فرعی با هم تفاوت داشته باشند. ادیان مختلف متناسب با استعداد و شرایط زندگی انسان ها و مقام انبیای الهی شکل می گیرند.همه ادیان در اصول مشتركند اما در برخی احکام به مقتضای زمان و مکان تفاوت دارند و شریعت بعدی» قبلی را اسلام دین خاتم است و پس از آن شریعت جدیدی ,نخواهد آمد

صفحه 29:
راز جاودانگی اسلام ا- قوانین اسلام با عقل و فطرت آدمی سازكار و هماهنگ است و هر چند علم و تکنولوژی شکل زندگی را دگرگون کرده است اما فطرت آدمی همچنان ثابت و عقل بشر نیز یکی از منابع مهم فقه است

صفحه 30:
etn wer ‏ليه م درک‎ ‘oes Mere foal ‏ذه یط0‎ ‏ايلبهة‎ ‏تجارثو ما لكيتخصو‎ 2 Sexe @-geliial Lu ‏العا و‎ ‏.نياز بك همسر‎ 5 ‏.نياز‎ ‏از به مسكزو يوشش©‎ پوشش

صفحه 31:
. عشقبه زيبائى-م” كرليشبه عداللتو ير ستكلو-6 .سياسكرارى .وظيفه شناسى© .كمكبه هم نوع-00 ليثار و فدلکاریو دورءاز ظلم-0) .و دروغ و خیانت

صفحه 32:
منابع احکام اسلامی آن چنان غنی و گسترده است که حکم هر مسئله ای را .می توان از آنها استخراج نمود علاوه بر منابع سرشار دینی »ابزارهای دیگری نیز در اختیار عالمان دینی میباشد که باعث جاودانگی اسلام ,گردیده است

صفحه 33:
Cis Sea Jil Pu ‏در روایات اسلامی حجیت و‎ ‏اعتبار عقل هم طراز با قرآن و‎ ‏روایات میباشد. عتل یکی از‎ ‏منابع فقه اسلامیست که میتوان‎ ‏به کمک آن حکم پاره ای از‎ ‏,مسائل را تعیین نمود‎

صفحه 34:
قاعدم لهم و مهم -6 عالمان اسلامی در بعضی موارد باید مصلحت کم اهمیت تر را فدای مصلحت مهم تر نمایند تا مشکلات فراروی . مسلمانان حل و فصل شود .نسبت به حرمت بدن ميت مسلمان

صفحه 35:
لجتياد از ویژه گی های مذهب شیعه آن است که عالمان دین با استفاده از قرآن و روایات و اجماع و عقل در پرتو اجتهاد زنده و پویا مسائل جدید را استخراج

صفحه 36:
پیروءاز قولعد حاکمه فقهی در اسلام قوانینی وجود دارد که بر تمام احکام و مقررات چیره اند و حکومت میکنند.بر پایه اين قوانین »ءحکمی که مستلزم مشقت و ضرر و زیان باشد‌طبق تشخیص عالمان دین برداشته می شود.که :از جمله این قواعد عبارتند از قاعدم نفی‌ضرر(دورواز ضرر و زیام -0 قاعده نفی‌حرج(دوریاز مشقتو سختی/-6

صفحه 37:
کثرت گرائی دینی امروزه توجیه تنوع ادیان از مسائل مهم قلسفه پرسش مهم اين است که آیا مذاهب و ادیان مختلف از حقانیت و نجات بخشی یکسانی برخوردارند؟ آیا همه آنها حقند و عمل به آنها موجب رستگاریست یا یکی از آنها حق و بقیه آمیزه ای از حق و باطل اند؟ در این زمینه چند :ديدكاه وجود دارد

صفحه 38:
حقانیتی کدی[ انحصا رگرلیی) -) بر اساس این دیدگاه تنها یک دین حقانیت کامل دارد و بقیه ادیان هر چند ممکن است از حقانیت بهره ای داشته باشند» حق مطلق نیستند و پیروان واقعی دین حقیقی نیز بطور مطلق اهل نجاتند اما پیروان سایر مذاهب بطور مشروط میتوانند اهل نجات باشند.(دیدگاه اسلام)

صفحه 39:
دیدگاه اسلام اسلام در موضع آخرین و کامل ترین دین الهی» خود را حق و نجات بخش مطلق میداندوضمن تایید ادیان توحیدی پیش از خوده‌اعلام میکند که ادیان دیگر تحریف شده اند و پیروانشان با شرایطی اهل نجات خواهند بود. قرآن ضمن تحدی(هم آوردی) نسبت به پیروان ساير ادیان :میفرماید پس اگر آنان به آنچه به آن ایمان آورده ایدءایمان" می آوردند قطعا هدایت شده اند.(بقره 490)

صفحه 40:
همه ادیان نمی توانند از حقانیت یکسان برخوردار باشند چرا که مثلا مسيحيت به ,تثلیث و اسلام به توحید اعتقاد دارند وظیفه مردم آنست که سخن دیگران را شنیده و آنرا که با معیارهای درست عقل مستحکم .تر است برگزینند فبشر عبادالذين يستمعون القول فيتبعون” احسنه.(زمر 02 و 46)

صفحه 41:
اسلام در کنار اعتقاد به حقانیت مطلق خود .به رحمت واسعه خداوندی نیز معتقد است و میگوید که خداوند مستضعفان فکری سایر ادیان را مورد رحمت خود قرار میدهد . ولی کسانیکه در کشف. آیبین حق مقصر بوده و عناد .ورزیده اند» اهل عذاب خواهند بود

صفحه 42:
Cows! SS ‏شمول گرایی بر آن است که یک دين‎ ‏میابند اما پیروان سایر ادیان هم به اندازه‎ ‏انطباق با دین حق میتوانند بطور‎ ‏نجات شوند .اشکال این‎ Sal ‏نامشروطی‎ ‏دیدگاه آنست که پیروان ساير ادیان را هم‎ ‏بطور کلی و نامشروط اهل نجات میداند‎ ‏ولو اینکه به حقانیت یک دین دیگر پی برده‎ ‏.باشند‎

صفحه 43:
كثرتكرائ يلورا إسم)-© بر اين اساس همه اديان از حقانيت و نجات بخشى يكسانى برخوردارند ولو اينكه آموزه هاى متناقض و متعارضى داشته باشند و همه بطور يكسانى اهل نجاتند جون اديان مختلف تفسيرهاى .مختلف از يك حقيقت واحدند .جان هيك مروج اين ديدكاه است

صفحه 44:
نقد پلورالیزم لگر یکستیتتمتعالیدر خارج ذهن) وجود دارد که هیچ مذهبینباید فقط تفسیر خود را بر آن‌منطبق ,بداند» روش رسیدن‌به آن‌کدلمست؟ اگر روشی وجود دارد باید صفات اين حقیقت متعال نیز کشف شود که در آن صورت با یک دین حق روبرو . خواهيم بود

صفحه 45:
در ‎le‏ ادیان‌لین‌دیدگام بر-© خاق و لقعیتاست‌چرا که هر مذهبیت فسیر خاص‌خود از خدا و قيقت حقيقتوا راصحیح می‌دلند ولذا بيرواناديانيه كثرت .گر لد مايه يد هند

صفحه 46:
قرآن‌ک ریم که وحی|ا-لهی‌لستوپیامبر-9 اسلام ص را ييام آور همه جهانیانو خود را نیز کتابآسمانی‌هه مردم معرفی ميكند و در ليندعوتهيج قوم و قبيله و پیرولنمذلهبو ادیان‌دیگر را لستثنا نکرده .لست وما ارسلناک الا کافه للناس بشیرا و نذیر. (سبا ‎(GO‏ و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین.(انبیا ‎Com‏

صفحه 47:
رابطه علم و دين پس از رنسانس و برخورد نادرست کلیسا با دانشمندان در حوزه دين پژوهی رابطه علوم تجربى با دين مورد توجه بیشتری . قرار كرفت در اينجا منظور از علم »علم تجربى مثل »رو انشناسى»جامعه شناسىءباستانشناسى نجوم»فیزیک»زیست شناسی و شیمی و....

صفحه 48:
ویژه گی های علم تجربی ا- عم تجربی از طریق مشاهده و آزمابش به .دست می آید و قلمرو آن جهان مادی است مفاهيم عمیی از نمود جهان‌عنیو-6 ,خارج هستند نه ذهن عم تجربی‌صد در صد قابل‌ثبا-فیسته بلکه تنها تولفقیا جامعیت . بیشتری باسایر معلومات تجربی دارد

صفحه 49:
دیدگاه اسلام در باره علم تجربی قرآن بر علم »تعقل و تفکر تاکید بسیار دارد و آدمی را ترغيب میکند که در خلقت گیاهان»حیوانات» آسمان ها و زمین و تحولات جوی و...بیاندیشد تا به .عظمت و حکمت الهی پی ببرد (عنکبوته)

صفحه 50:
در اسلام عقل و تفکر حجیت و اعتباری دارد که همسنگ و سازگار با سخنان پیامبران است.یکی از حوزه های فعالیت عقل» علم تجربی و طبیعی است و اگر عقل و علم به نتیجه ای قطعی و يقينى برسدء از نظر دين عقابل .اعتنا و ييروى است

صفحه 51:
پیامبر ص به جستجو جوی علم(علوم تجربی) »حتی در چین »سفارش میفرمایند وامام کاظم ع عقل را حجت باطنی معرفی میکنند. (در برابر حجت ظاهری که پیامبرص است) یکی از ابعاد اعجاز قرآن »اعجاز .علمی است

صفحه 52:
مسیحیت و علوم تجربی در کتاب مقدس مسیحیان آموزه هایی وجود دارد که با عقل و نتایج علمی ناسازگار است که ,ناشی از ورود تحریف در آن است پاره ای از اندیشمندان مسیحی چنان فلسفه ارسطو و کیهان شناسی او را با الهیات مسیحی در آمیختند که هرگونه انتقادی به کیهان شناسی ارسطو »مخالفت با دين تلقی .ميشد

صفحه 53:
دیدگاه ها در باره رابطه علم و دين .علم و دین‌دو شیوم بیانی کولقعیتند -) آیات کتاب مقدس و آیات طبیعت هر دو .كلمه الله هستند قرآن تمام بديده هاى طبيعى را آيه يا نشانه میداند . بنایر اين علم و دین»یک حقیقت قیفت حقيقت را به دو زبان و شیوه مختلف بیان میکنند و .با هم تعارضی ندارند

صفحه 54:
علم تجربىتابيد كنندم دین‌لست0 هرجه علم» قوانين طبيعت را بيشتر كشف كندءانسان بيشتر به ظرافت هاى جهان هستى و در نتيجه حكمت و علم خداوند بى .ميبرد پدیده زوجیت كياهان و قانون جاذبه و فرآيند .رشد جنين در رحم مادر از اين دسته اند

صفحه 55:
علم و دينمكمليكيكرند©- دونالد مک کی.(*1900-100)فیلسوف و دانشمند انگلیسی »علم و الهیات را مکمل هم .الهیات در پی کشف معنای پدیده هاست استاد مطهری نیز علم و ایمان را مکمل هم میداند که نیمی از ما را علم و نیم دیگر را .ايمان دینی کامل میکند

صفحه 56:
رابطه علم و دين در بیان استادمطهری علم به انسان روشناییو تولنایی‌میبخشد و- .ليمان عشقو لميد وكرمى ‎ok,‏ سرعتمىدهد » و ليمانجهت .علم لمنيتهرونىميدهد و ليمانالمنيتدرونىح علم جهانرا با لنسانسازكار ميكند و ليمان .لنسان‌را با خودش

صفحه 57:
.عم با دینن اسازگار لست.۴) بر اساس دیدگاه مسیحی از کیهان و طبیعت ؛در برخی موارد ناسازگاری هایی بین علم تجربی و مسیحیت رخ مینماید.مثل نظریات خورشید ,مرکزی پا تکامل داروین ولی قرآن کریم با تفسیر یقینی و یا بطور صریح »در اين موارد با علم ناسازگاری نشان ,نمیدهد هر جا ناسازگاری هست یا علم تجربی به قطعیت ,نرسیده است یا تفسیر قرآن در آنجا یقینی نیست

صفحه 58:
محدوده رابطه علم و دين آنچه در رابطه علم تجربی و دین مورد بحث قرار می گیرد»حوزه ای مشترک است که هم علم تجربی در باره آن سخن گفته هم دین.نه همه گزاره های دینی و نه همه ,موضوعات علمی

صفحه 59:
جدايى علم از دين طبق اين ديدكاه حوزه علم از دين كاملا جداست و علم و دين هيجكونه تعارضى با هم ندارند زيرا تعارض وقتى بيش مى آيد كه موضوع و روش و غايات آنها يكى بوده و احكام ناسازگاری در مورد آن موضوع واحد .به دست دهند

صفحه 60:
علم دینی در دوره تمدن اسلامی با توجه به توصیه و تشويق دين به دانش»مسلمين در همه عرصه هاى دانش تجربى »انسانى و عقلى و فلسفى سرآمد جهانيان شدند و تمدن ..عظیمی پی افکندند در آن دوره ناسازگاری بین علم و دین نبود چراکه علوم تجربی مبانی و غایات دینی داشت وهر علمى از جمله علوم تجربى را تعليم و حكمت خداوند حكيم مى دانستند

صفحه 61:
با افول تمدن اسلامی و پیشرفت تمدن غربی وحاکمیت کلیسا در قرون وسطی و برخورد نا مناسب آنان با دانشمندان و متفکران و تحولات فلسفی در نگرش انسان به عالم هستی »جریانی به نام پوزیتیویسم بوجود آمد که علم را با دین ناسازگار می دانست و دوران تبیین دینی از حوادث را مربوط به زمان های گذشته می _دانست که عمر آن به سر آمده است

صفحه 62:
دیدگاه پوزیتیویستی علت طبیعی و تجربی یک پدیده را با علت الهی ناسازگار میداند وآنها را در عرض هم قرار می دهد نه ,در طول هم

صفحه 63:
چیستی علم دینی قرآن سفارش زیادی به خرد ورزی در آفاق و انفس یعنی در خلقت زمین و آسمان ها و خود ظن و گمان بهره ای از حقیقت ندارند و نباید از .هر آنچه به آن آکاهی نیست تبعیت کرد خدا خالق همه موجودات است که بر اسا س قوانین منظمی هدایت میشوند وعلم نیز مخلوق الهی است که خداوند به انسان ها تعلیم میدهد» هرچند ,واسطه آن معلم باشد

صفحه 64:
اینکه خداوند خالق همه هستی است منافاتی با اصل سببیت یا علت و معلول در نظام .هستی ندارد وظیفه علوم تجربی آنست که از طريق مشاهده و آزمایش به کشف روابط پدیده ها بپردازد که گاهی موفق می شود و گاهی نيز به حقیقت نمیرسند و نظریه خود را با ,میزانی از احتمال مطرح می نمایند

صفحه 65:
دو دیدگاه در مورد علم دینی دیدگاه الحادوو سكولار: كه معتقد لستجهان.1) با همهء محتویاآنب رلساسی کسلسله قولنین خود به خود پدید آمدم لستر کشف رلبطه دو يديدم تمام ولقعيتىاستكه ما به .آن‌دسترسی داریم. :پیش فرض های این دیدگاه عبارتند از جهان‌مادو یدون‌آفریننده ا أهی‌لست حوزم شناخت‌محدود به عم و تجربه لست 6 روشعمی‌تنها روشک شف و لقعیتاست 9

صفحه 66:
ديدكام ‎١‏ ‏سهیو دینی ‎ae‏ دینیع كه معتق ‎“ae‏ معتقد لسكلين. 6 لساس‌ق ول ‎wee vee‏ بت ار من ید و دقت ‎alga Aen si‏ بايد كه در ‎tae ai‏ دب ر آیاتو ,ببرند = 5 وند ‎cl‏

صفحه 67:
خداوند جهان را بر اساس نظام علی و معلولی آفریده است اما علت »منحصر در علل طبیعی عادی و شناخثه شده یا شناخته نشده نیست بلکه عالم ماورای طبیعت در پیدایش یک حادثه .مادی نیز موثر است از نظر اسلام دانشمندان که در تحقیقات خود در پی کشف قوانین الهی در ‎alle‏ خلقت هستند همانند عالمانی خواهند بود که در پی کشف ,احکام الهی در قرآن می باشند

صفحه 68:
اهداف علم یکی دیگر از عواملی که میتواند در تصور علم دینی نقش داشته باشد اهداف و کاربرد .علم است ازين نظر علمى دينى است كه در راستاى اعتلاى انسانيت ورسيدن به خدا باشد نه در جهت نابودى انسان هاى مظلوم يا محرمات .الهى آموزه هاى دينى بايد مانند قطب نما مسير علم .را مشخص نمايند

صفحه 69:
علم سکولار علم سکولار مرتبه نازل علم است و علم دینی مرتبه برتر و کامل تر آن که دارای جامعیت است بنابر اين ایمان و آموزه های دینی هم در فهم بهتر واقعیات و مراتب برتر علم ما را پاری می دهند و هم در .ارائه بهتر و صحیح تر نظریات علمی دینی شدن علم به معنای نفی علم نیست بلکه .ارتقاء و تعالی سطح علم است

39,000 تومان