علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

اندیشه اسلامی ۲ دانشگاه پیام نور

Andishe_eslami_2_payam_nour

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اندیشه اسلامی ۲ دانشگاه پیام نور”

اندیشه اسلامی ۲ دانشگاه پیام نور

اسلاید 1: 1 چاپ انتشارات دانشگاه پيام نور تهيه كننده پاورپوينت: زهرا خيراللهي انديشه اسلامي2

اسلاید 2: 2اهداف كليدين شناسينبوت امامت

اسلاید 3: 3اهداف رفتاريآشنايي دانشجو با:1- وحي و پيامبري2- رابطه علم و دين3- صنعت در قرآن4- اعجاز قرآن5- خاتميت6- اسلام و متقاضيان زمان7- قلمرو دين8- تعدد اديان9- امامت و رهبري10- مرجعيت و ولايت در عصر غيبت

اسلاید 4: 4بخش يكموحي و پيامبري

اسلاید 5: 51- تعريف و ضرورت نبوتالف) معنا و مفهوم پيامبرب) معنا و مفهوم وحي1-ب) معناي لغوي وحي2-ب) وحي در قرآنج)ضرورت وحي و پيامبري1- ج) صفات خداوند2- ج) جاودانگي انسان3ـ ج) حدود عقل بشري4- ج)شبهه منكران

اسلاید 6: 61- تعريف و ضرورت نبوت تقسيم بندي مباحث نبوت: 1- عامه 2- خاصهنبوت عا مه: مجموعه مباحثي كه پيامبر معيني اختصاص ندارد و درباره امورمشترك پيامبران بحث مي كند.نبوت خاصه: به مباحثي اطلاق مي شود كه درباره نبوت يكي از پيامبران مانند حضرت محمد بحث و گفتگو مي كند.دغدغه اصلي اين فصل نبوت عامه است.

اسلاید 7: 7

اسلاید 8: 8الف) معنا و مفهوم پيامبرتعريف: پيامبر‏‏‎ بشري است كه براي هدايت انسانها برانگيخته شده تا معارفي را بدون واسطه انساني ديگر از مبدا الهي دريافت و ابلاغ كند.

اسلاید 9: 9درتعريف قبل چند قيد وجود دارد :1- پيامبر بشر است2- پيامبران براي هدايت انسانها آمده اند.3- پيامبران برانگيخته شده از سوي خدا هستند4- ميراث پيامبران مجموعه معارف نظري و عملي خاصي است كه بينشي نو و روشي ديگر در زندگي انسانها ايجاد كرده است.5- يكي از وظايف مهم پيامبران دريافت پيام الهي است.

اسلاید 10: 10ب) معنا و مفهوم وحيدريافت پيام الهي كه از به عنوان وحي تعبير مي گردد يكي ازوظايف اساسي پيامبران است.حقيقت وحي دست يافتني نيست زيرا پديده وحي يك پديده طبيعي قابل شناخت با ابزار متعارف عمومي و علمي نيست.

اسلاید 11: 111- ب) معناي لغوي وحيواژه وحي و مشتقات آن در لغت داراي معاني مختلف و كاربردهاي گوناگون آن: نظير: اشاره‏‏‏‎ْ، سرعت، تفهيم و القاي پنهاني مطلبي به ديگران، اعلام در خفا، نوشتنتعريف لغت شناسان: جامع تمام معاني و كاربردهاي ويژه وحي ((تفهيم و القاي سريع و نهاني )) است كه متوجه خاص مخاطب بوده و بر ديگران پوشيده است.

اسلاید 12: 122-ب) وحي در قرآنمعاني وحي در قرآن:1- اشاره پنهاني2- هدايت غريزي3- الهام4- وحي تشريعي

اسلاید 13: 13طبق آيات قرآن راههاي ارتباط پيامبران با خدا منحصر(وحي نبوي و ارسالي) به سه راه بوده است:1- وحي مستقيم2- ايجاد صورت از پشت حجاب3- القاي وحي به وسيله فرشته

اسلاید 14: 14تعريف وحي در مباحث اعتقادي و كلامي:عبارت است از تفهيم يك سلسله حقايق و معارف از سوي خداوند به انسانهاي برگزيده براي هدايت مردم، از راه ديگري غير از راههاي عمومي و شناخته شده معرفت همچون حس، تجربه و عقل و حدس و شهود عرفاني.

اسلاید 15: 15نظريه شيخ مفيد: ... حقايقي كه در رويا به انسانها القا ميشود و همچنين علومي كه پس از پيامبر اكرم(ص) به امامان معصوم ارائه و القا شده است، نام وحي بر اينها اطلاق نمي گردد، زيرا مسلمانان اتفاق نظر دارند كه پس از پيامبر(ص) بر كسي وحي نخواهد شد.

اسلاید 16: 16نظريه علامه طباطبايي:ادب ديني در اسلام اقتضا مي كند كه وحي بر غير از رابطه اي كه ميان خداوند و فرستادگان او وجود دارد، اطلاق نگردد.وحي آموزه ويژه اي است كه از ناحيه خداوند سبحان به برخي از انسانهاي برگزيده اضافه مي شود....

اسلاید 17: 17تفاوت وحي با نبوغ :وحي آموزه ويژه اي است كه از ناحيه خداوند سبحان به برخي انسانهاي برگزيده اضافه مي شود ولي نبوغ‏، قدرت شديد ذهني است كه برخي افراد را بدون نياز به طي مراحل علمي لازم و معمول، به درك حقايق توفيق مي دهد.

اسلاید 18: 18تفاوت وحي با كشف و شهود:انسان اگر مدتي نفس را رياضت دهد، حقايقي در عمق جان خود مي يابد ولي اين حقايق را از كسي دريافت نمي كند‏، بر خلاف وحي، پيامبر تنها گيرنده و پيام است و خود مخاطبي است كه كسي براي او سخن ميگويد.

اسلاید 19: 19تفاوت وحي با تجربه ديني:وحي بر خلاف تصور رايج در ميان برخي فرقه هاي مسيحيت كه آن را با تجربه ديني قياس كرده و مي گويند: كتاب مقدس تفسير اموري است كه عيسي(ع) در كشف و شهود خود يافته است، از هرگونه دخالت ذهن پيامبر در بيان آن، خالي است.

اسلاید 20: 20ج)ضرورت وحي و پيامبري1- ج) صفات خداوندخداوند حكيم است و حكمت از صفات ذاتي خداست. حكمت خداوند اقتضا مي كند كه سفيراني را براي هدايت خلق به سوي مردم گسيل دارد و نظر آنان را به هدف مطلوب راهنمايي كند. 2- ج) جاودانگي انسانانسان در زندگي اين جهاني كمتر نيازمند وحي است. اصل سعادت و كمال ابدي و زندگي جاودان انسان، نياز بشر به وحي را آشكارتر و ملموس تر مي كند.

اسلاید 21: 21ج)ضرورت وحي و پيامبري

اسلاید 22: 22مجموع مطالب آلكسيس كارل درباره شناخت انسان:1- علم در شناخت انسان، تاكنون پيشرفتي نداشته است.2- روشي در دست نيست كه بتواند انسان را در اجزا و در مجموعه و روابطش با محيط خارج بشناسد.3- انساني را كه متخصصان علوم معرفي مي كنند، شبحي ساخته و پرداخته تكنيك هاي همان علم است.

اسلاید 23: 233ـ ج) حدود عقل بشريانسان با عقل خويش مي تواند بسياري از معارف نظري نظير مسائل مربوط به جهان بيني خويش را اثبات كند. همچنين برخي اصول اخلاقي نظير خوبي عدل و بدي ظلم تشخيص دهد ولي با اين حال عقل بشر داراي محدوديت هاي فراوني است.

اسلاید 24: 24محدوديت هاي عقل:1- احكام عقل، كلي و اجمالي است.2- عقل در تشخيص آثار اخروي رفتارهاي انساني ناتوان است.3- عقل در مرحله تشخيص و عمل آسيب پذير است.

اسلاید 25: 254-ج) شبهه منكرانشبهه : طرفداران اين شبهه ميگويند”وقتي آموزه هاي وحياني و آنچه را كه پيامبران به بشر عرضه كرده اند مطالعه مي كنيم، از دو حال بيرون نيست يا موافق مدركات و احكام عقلي است يا متضاد و مخالف با عقل و برهان هاي عقلي است.“ج)ضرورت وحي و پيامبري

اسلاید 26: 26حالت اول شبهه: اگر چنين بود يعني اين گزاره ها و تعاليم بوسيله وحي در اختيار ما قرار نمي گرفت‏، عقل به تنهايي آنها درك كرده و درباره آنها حكم صادر مي كرد، كه در اينصورت عقل ما از وجود پيامبران بي نياز مي گردد.حالت دوم شبهه: اگر مخالف عقل و برهان هاي عقلي باشد كه در اينصورت مردود است و قابل پذيرش نخواهد بود.

اسلاید 27: 27پاسخ شبهه: گزاره ها و تعاليم وحياني بر حسب فرض به سه دسته تقسيم مي شوند:1- موافق عقل بشري2- گزاره هاي خردستيز3- گزاره ها و آموزه هاي فراحسي و فراعقلي

اسلاید 28: 281- موافق عقل بشري:شمول وحي بر تعاليمي كه عقل نيز به صورت مستقل آن را درك مي كند، مستلزم لغويت نيست، زيرا تاييد دانسته هاي عقلي از سوي وحي، سبب مي شود كه آدمي به صحت و شناخت و داوري عقل خود اطمينان بيشتري يابد و احتمال خطاي عقل را منتفي بداند.

اسلاید 29: 292- گزاره هاي خردستيزگزاره هايي كه نه فوق عقل، بلكه ضد عقل هستند، يعني با اصول قاطع عقلي ناسازگارند، اين دسته از گزاره ها در زمره تعاليم آسماني نخواهند بود.

اسلاید 30: 303- گزاره ها و آموزه هاي فراحسي و فراعقليالف) عقل انسان به گونه اي احساس مي كند كه مي تواند تبيين و توضيح عقلاني از تعاليم وحياني از خود ارائه دهد، يا فلسفه فرامين الهي را درك كند.ب) عقل قادر به تحليل و درك تعاليم و فرمان هاي فراعقلي نيست.

اسلاید 31: 31ادامه عناوين بخش يكم2- رابطه علم و دينالف)نظريه تعارض علم و دينب)نظريه تمايز علم و دين1-ب) استقلال در زبان2-ب) تمايز در روش و موضوعج)نظريه تعامل علم و دين

اسلاید 32: 322- رابطه علم و دين دستاوردهاي عقل بشري پاسخگوي نيازها و انتظارات انسان نيست و از تامين سعادت راستين او ناتوان است بنابراين چاره اي جز ياري خواهي و بهره گيري از وحي و تعاليم آسماني نيست.خداوند با علم به اين نياز، همه انسانها را با فرستادن پيامبران، به زندگي معقول و پاك رهنمون نموده است

اسلاید 33: 33الف)نظريه تعارض علم و دين:دو تحول مهم در قرن 17 و 19 ميلادي در كيهان شناسي و زيست شناسي ميان متكلمان مسيحي و صاحب نظران درگرفت :تحول اول: دفاع شجاعانه گاليله از نظريه خورشيد مركزي كپرينگ و تلاش او براي بسط اين نظريه به عنوان يك واقعيت بود.تحول دوم: بحث درباره خلقت و تكامل در سال 1859م. كه ميان عالمان كليسا و دانشمندان در گرفت

اسلاید 34: 34نظريه داروين (كتاب تبار انسان) الف- تغييرات كوچك و ظاهرا تصادفي، در ميان افراد يك نوع پديد مي آيد.ب- در رقابت و تنازعي كه ميان افراد يك نوع يا انواع گوناگون در يك محيط پديد مي آيد، تغييرات ياد شده، امتيازهاي نامحسوس ايجاد مي كنند.ج- افرادي كه داراي اين امتيازات هستندد، بيشتر عمر كرده و زادوولد بيشتري دارند، اين تغييرات در دراز مدت و به انتخاب طبيعي صورت مي گيرد.

اسلاید 35: 35علل و عوامل تاريخي طرح نظريه تعارض ميان علم و دين: 1- به عقيده بسياري از صاحبنظران، اساسا بسياري از اين تعارض ها و رويارويي ها ميان علم و دين نبوده است، بلكه جنگ ميان ساينتيسم و الاهيات قرون وسطايي بوده كه در ظاهر به جنگ ميان علم و دين شهرت يافته است.

اسلاید 36: 36عللي كه در پيدايش اين شهرت نقش داشته اند:الف- مردم عادي و عامي، ميان گرايشها و معتقدات حقيقي دين و آداب و رسوم و ظواهري كه از سوي دستگاههاي ديني ترويج مي شود، فرق نمي گذارند.

اسلاید 37: 37عللي كه در پيدايش اين شهرت نقش داشته اند:ب- در ميان ارباب مذاهب و عالمان ديني، بودند كساني كه هرگاه، انديشه هاي رايج آنان، و نه مباني و ضروريات دين، مورد انتقاد قرار مي گرفت، چنين وانمود مي كردند كه دين مورد حمله قرار گرفته است.ج- در ميان اهل علم و قلم نيز كساني به چشم مي خوردند كه در نوشته ها و اظهارات خود، اغراضي غير از حقيقت يابي و كنجكاوي دارند.

اسلاید 38: 382- با آن هويت راستيني كه علم دارد، نمي توان بشريت را در پوشش هويت كاذبي كه گروههاي يادشده از علم مي سازند، فريب داد و اين واقعيت را ناديده گرفت كه بسياري از متفكران بزرگ قرن ها، مردان مذهبي بوده اند. علل و عوامل تاريخي طرح نظريه تعارض ميان علم و دين:

اسلاید 39: 393- اين بحث بيشتر در جهان مسيحي و غرب مجال رشد داشته اما در جهان اسلام به دليل عدم تحريف قرآن و گواهي تاريخ علوم در بستر تمدن اسلامي كمتر مجالي براي طرخ اين بحث بوده است. و اساساً يكي از كارهاي مهم انبيا و اولياي الهي آموزش و ترويج حقايق عالم بوده است.علل و عوامل تاريخي طرح نظريه تعارض ميان علم و دين:

اسلاید 40: 40ب)نظريه تمايز علم و دين:مدافعان اين نظريه تمايز استقلال كامل علم و دين به اين اعتقاد دارند كه روش علمي تنها روش ممكن در شناخت واقع نيست.تعميم نارواي مفاهيم علمي و تبديل كردن يك شيوه به اصلي كلي، نظير اين قاعده كه روش هاي تجربي و حسي تنها روش قابل اعتماد در فهم و تبيين واقعيت است، نارواست.

اسلاید 41: 41نتايج مشابه در نظريه تمايز علم و دين1- استقلال زبان: برخي معتقدند كه علم و دين تمايز موجود در زبان هريك، منطق و عملكردهاي خاص خويش را دارند.2- تمايز در روش و موضوع: برخي معتقدند كه علم و دين مي بايست كاملاً جدا و مستقل از يكديگر باشند.

اسلاید 42: 42نقد نظريه تمايز علم و ديناشكال اين ديدگاه ناديده گرفتن بخشي از زبان دين است كه حقايق طبيعي را بيان مي كند. علم و دين به رغم تعلقات گوناگون شان، به يك جهان طبيعت مي نگرند.بقره آيه 85:((چرا به برخي احكام ايمان آورده ايد و به بعضي كافر مي شويد، پس جزاي چنين مردم بد كردار چيست؟...))

اسلاید 43: 43ج)نظريه تعامل علم و دين:طرفدارن اين گروه را به دو دسته تقسيم مي كنند:كساني كه كه در ناحيه روش و پيش فرض ها، از حمايت غير مستقيم علم و دين از يكديگر سخن گفته اند و گروه ديگر درباره آموزه و دستاوردها و نظريات است و علم و دين را در محتوا، مكمل يكديگر مي دانند.

اسلاید 44: 44 براي حل تعارض هاي ظاهري و احتمالي ميان برخي از داده هاي علم ودين مي توان روش ديگري پيشنهاد كرد:1- مفاد گزاره هاي ديني و علمي، ظني و غير يقيني باشد.2- مفاد اين گزاره ها هر دو يقيني باشند.3- گزاره هاي علمي، يقيني و گزاره هاي ديني، ظن آور باشند.4- گزاره هاي ديني، يقيني و گزاره هاي علمي، ظن آور باشند.

اسلاید 45: 45ادامه عناوين بخش يكم3- صنعت در قرآنالف)تكنولوژي اطلاعات1- از طريق موجودات پرنده هوايي2- فرمولهاي حاكم جمع بندي اطلاعات 3- محافظت اطلاعات از وحيب) صنايع هوايي1- حاضر كردن تخت بلقيس2- مدل گيري از پرندگان

اسلاید 46: 46ج) صنايع دريايي1- صنعت كشتي سازي2- تكنولوژي هدايت كشتي3- صنايع صيادي و غواصي4- صنعت شناورهاي زير دريايي5- صنعت جهانگردي و گردشگريد) تكنولوژي بادي1- جابجايي ابرهاي باران زا2- هلاكت مردم مجرم3- باردار كردن طبيعته) صنايع عمراني1- صنعت سد سازي ذوالقرنين2- تكنولوژي ايجاد راه شوسه در ديا

اسلاید 47: 473)صنعت در قرآنقرآن از حوادثي نام مي برد: رعد و برق ، واقعه بمباران هوايي طير ابابيل، تبديل شدن چوب به اژدها و... نگاه تكنيكي به حوادث ذكر شده برخي اشخاص را دچار شبهه كرده است.1- برخي از اين امور از معجزات انبيا هستند و ربطي به تكنيك ندارند.

اسلاید 48: 482- قرآن كريم به بيان حوادث و صنايع موجود در زمان انبياء پرداخته پس چرا گفته مي شود كه براي دنياي امروز قرآن ارائه تكنيك نموده است.3- آيات خلقت براي بيان عظمت و خلقت است. چه ربطي به صنعت و تكنولوژي امور دست ساز بشر دارد.

اسلاید 49: 493)صنعت در قرآندسته بندي حوادث تكنيك ساز در قرآن كريم:الف – تكنولوژي اطلاعات1- از طريق موجودات پرنده هوايي2- فرمولهاي حاكم بر جمع بندي اطلاعات3- محافظت از اطلاعات وحي

اسلاید 50: 503)صنعت در قرآندسته بندي حوادث تكنيك ساز در قرآن كريم:ب- صنايع هوايي1- حاضر كردن تخت بلقيس2- مدل گيري از پرندگان

اسلاید 51: 513)صنعت در قرآندسته بندي حوادث تكنيك ساز در قرآن كريم:ج- صنايع دريايي1- صنعت كشتي سازي2- تكنولوژي هدايت كشتي3- صنايع صيادي و غواصي4- صنعت شناورهاي زير دريايي5- صنعت جهانگردي و گردشگري

اسلاید 52: 523)صنعت در قرآندسته بندي حوادث تكنيك ساز در قرآن كريم:د- تكنولوژي باد1- جا به جايي ابرهاي باران زا2- هلاكت مردم مجرم3- باردار كردن طبيعت

اسلاید 53: 533)صنعت در قرآندسته بندي حوادث تكنيك ساز در قرآن كريم:ه- صنايع عمراني1- صنعت سد سازي ذوالقرنين2- تكنولوژي ايجاد راه شوسه در دريا

اسلاید 54: 543)صنعت در قرآندر يك جمع بندي نهايي مي توان گفت:1- قرآن تصريح به صنايع مختلفي دارد. برخي از اين صنايع در ضمن آيات اعجاز و آيات قيامت است و برخي در متن آيات خلقت و برخي خارج از اين سه حوزه است.

اسلاید 55: 553)صنعت در قرآندر يك جمع بندي نهايي مي توان گفت:2- از همه آيات مي توان براي توليد ايده هاي نو براي پارادايم تكنيكي وحي مدار استفاده كرد. در تكنيك وحي مدار تجارب بشري، زحمات عرفاني و كارگاهي در كنار ايده پردازي، ارزش گزاري و جهت دهي وحي به توليد تفكيك مي پردازد.

اسلاید 56: 563)صنعت در قرآندر يك جمع بندي نهايي مي توان گفت:3- در جهان سه پارادايم فكري براي توليد تكنيك وجود دارد كه با هم فرق دارند: الف- پارادايم صنعتي ب- پارادايم عرفاني ج- پارادايم كامل يا وحي مدار

اسلاید 57: 574- قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفالف) از سوي خدا بودن قرآن1- فصاحت و بلاغت و نظم قرآن2- امي بودن پيامبر3- هماهنگي آياتب) مصونيت قرآن از تحريف1- معناي تحريف2- شواهد تاريخي3- دلايل روايي4- دلايل قرآني

اسلاید 58: 584) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريف درشناخت قرآن از راههاي زير مي توان ياري گرفت:1- مطالعه تاريخي و سند شناختي قرآن از جهت زمان، و نحوه پيدايش اثر و پديد آورنده آن.2-مطالعه به لحاظ نقش آفريني قرآن در زندگي فردي و اجتماعي و علمي بشر، و ميزان اهتمام پيروان به قرائت، حفظ، نگهداري، تقديس و استنساخ و تكثير آن.

اسلاید 59: 594) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفدرشناخت قرآن از راههاي زير مي توان ياري گرفت:3- مطالعه قرآن از نگاه صاحبنظران و قرآن شناسان.4- مطالعه قرآن از نگاه قرآن.5- مطالعه قرآن به اعتبار سازگاري و ناسازگاري آيات با يكديگر6- مطالعه قران به اعتبار رعايت قواعد و صنايع ادبي در ساختار كلامي و لفظي آن(فصاحت و بلاغت)

اسلاید 60: 604) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفالف- از سوي خدا بودن قرآنآياتي كه بيان دلايل از سوي خدا مي پردازند به دو دسته كلي:1- آيات بيانگر دليل عقلي كه مجموعه اي آيات را آيات تحدي مي نامند.2- آيات بيانگر نقلي بشارت پيامبران گذشته و كتابهاي آسماني پيشين را درباره بعثت پيامبر اسلام و نزول قران نقل مي كند.

اسلاید 61: 614) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفالف- از سوي خدا بودن قرآنتقسيم بندي آيات تحدي:1- فصاحت و بلاغت و نظم قرآن2- امي بودن پيامبر3- هماهنگي آيات

اسلاید 62: 624) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفب- مصونيت قرآن از تحريف1- معناي تحريف:تحريف از ريشه (حرف) به معناي لبه، كناره، مرز يك چيز، گرفته شده است و در لغت به معناي منحرف ساختن، مايل كردن و دگرگون نمودن آمده است و تحريف سخن به معناي ايجاد گونه اي دگرگوني در آن است.

اسلاید 63: 634) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفب- مصونيت قرآن از تحريف2- شواهد تاريخي:در تاريخي عدم تحريف قرآن، اموري چند مطرح است:1- حافظه شگرف عرب معاصر قرآن و علاقه مفرط آنان به حفظ و قرائت قرآن به سبب فصاحت و بلاغت و آهنگ خارق العاده آن.2- انس فراوان مسلمانان با قرآن و حفظ و تلاوت آنان

اسلاید 64: 644) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفب- مصونيت قرآن از تحريف3- تقدس قرآن نزد مسلمانان و حساس بودن آنان نسبت به هرگونه تغيير در آن.4- دستورها و توصيه هاي ويژه پيامبر درباره تلاوت، كتابت، حفظ و جمع آوري قرآن5- مسئله تحريف نشدن قرآن در ضمن انتقادهايي كه از سوي صحابه و ائمه اهل بيت به زمامداران پس از رسول خدا شده است.

اسلاید 65: 654) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفب- مصونيت قرآن از تحريف3- دلايل روايي:در ميان روايات دلايلي كه درباره اثبات مصونيت اشاره شده است:الف- حديث ثقلينب- روايات پرشمار كه قرآن را مرجع و محك بازشناسي آراء و تمايلات و جريانهاي حق و باطل مي داند.ج- در رواياتي ضرورت محك زدن روايات با قرآن و كنارگذاردن روايات مخالف قرآن را مورد تاكيد قرار مي دهند.

اسلاید 66: 664) قرآن، اعجاز و مصونيت از تحريفب- مصونيت قرآن از تحريف4- دلايل قرآني:در آيات 15 سوره حجر، 58-آل عمران، 44- نمل، 8-ص و 41 -فصلت مبداء نزول ذكر دستگاه وحي الاهي است و ديگر آنكه صيانت و پاسداري از ذكر براي ابد است.

اسلاید 67: 675- خاتميتالف) ادله نقلي خاتميتب) مباني ختم نبوت1- جهاني بودن 2- جاودانگي اسلام3- جامعيت دين اسلام4- مراتب دين

اسلاید 68: 685) خاتميتالف- ادله نقلي خاتميتيكي از محكم ترين ادله نقلي خاتميت حضرت محمد (ص) آيه خاتم النبيين است كه مي فرمايد:((محمد پدر هيچيك از مردان شما نيست، ولي فرستاده خدا و خاتم پيامبران است و خدا همواره بر هر چيزي دانا است.))رواياتي نيز در اين مورد از ائمه معصومين آمده است.

اسلاید 69: 695) خاتميتب- مباني ختم نبوت1- جهاني بودن2- جاودانگي اسلام3- جامعيت دين اسلام4- مراتب دين

اسلاید 70: 706- اسلام و مقتضيات زمانالف)رابطه اسلام با مقتضيات زمانب) كيفيت هماهنگي دين ثابت با نياز متغيرج) قانون پوياي اسلام 1- ورود عقل در قانونگذاري2- اجتهاد پويا3- بناي احكام بر مصالح واقعي4- توجه به احكام اولي و ثانوي5- عدم جمود به شكل خاص ظاهري زندگي6- قوانين كنترل كننده7- اختيارات حكومت اسلامي

اسلاید 71: 716- اسلام و مقتضيات زمانالف- رابطه اسلام با مقتضيات زمانبراي روشن شدن حقيقت بايد مقتضيات زمان را تفسير كرد:1- تقاضاي زمان، يعني هر چه در زمان به وجود آيد.يعني پديده هايي كه در مقتضيات زمان پيدا شده اند و تطبيق دادن خويش با آنها.

اسلاید 72: 726- اسلام و مقتضيات زمانالف- رابطه اسلام با مقتضيات زمانبراي روشن شدن حقيقت بايد مقتضيات زمان را تفسير كرد:2- تقاضاي زمان، يعني تقاضاي مردم زمان و پسند مردم. در اين تفسير پسند و ذوق و سليقه مردم ملاك است.

اسلاید 73: 736- اسلام و مقتضيات زمانالف- رابطه اسلام با مقتضيات زمان3- مقتضياي زمان، به معناي اين است كه احتياجات واقعي بشر در طول زمان تغيير مي كند و بشر در هر زمان، نياز خاصي دارد. اسلام مي تواند نيازهاي متغير انسانها را در زمان هاي مختلف پاسخگو باشد.

اسلاید 74: 746- اسلام و مقتضيات زمانب- كيفيت هماهنگي دين ثابت با نياز متغيراشكالي كه مطرح مي شود:ديني كه ثابت است، چگونه مي تواند راهنماي زندگي بشري باشد كه همواره در حال تغيير است؟ پاسخ به اين سوال :1- نيازهاي انسان به دو دسته تقسيم مي شوند نيازهاي ثابت و نيازهاي متغير كه نيازهاي ثابت برگرفته از ساختمان جسم انسان است نيازهاي ثانوي. نياز اولي و ثابت بشر به سوي ...

اسلاید 75: 756- اسلام و مقتضيات زمانب- كيفيت هماهنگي دين ثابت با نياز متغيرتوسعه و كمال زندگي است، ولي نيازهاي ثانوي، ناشي از توسعه و كمال زندگي است.بيشتر نيازهاي بشر ثابتند. در نظام قانون گذاري اسلام نيازهاي ثابت، قوانين ثابت و براي نيازهاي متغير قوانين متغير در نظر گرفته شده است.

اسلاید 76: 766- اسلام و مقتضيات زمانب- كيفيت هماهنگي دين ثابت با نياز متغيراشكالي كه مطرح مي شود:ديني كه ثابت است، چگونه مي تواند راهنماي زندگي بشري باشد كه همواره در حال تغيير است؟ پاسخ به اين سوال :2- چه شكل نياز عوض شود چه نيازهاي جديد در گذر زمان به وجود آيد، در پرتو قوانين ثابت حق مدار و عدالت گستر قابل پاسخگويي هستند.

اسلاید 77: 776- اسلام و مقتضيات زمانج-قانون پوياي اسلامويژگي هاي سيستم قانونگذاري اسلام:1- ورود عقل در قانونگذاري2- اجتهاد پويا3- بناي احكام بر مصالح واقعي4- توجه به احكام اولي و ثانوي

اسلاید 78: 786- اسلام و مقتضيات زمان5- عدم جمود به شكل خاص ظاهر زندگي6- قوانين كنترل كننده7- اختيارات حكومت اسلامي

اسلاید 79: 797- قلمرو دينالف) هدف بعثت پيامبران1- تفسير دنيا گرايانه2- تفسير آخرت گرايانه 3- تفسير جامع گرايانه4- دلايل نظريه جامع گرا5- اهداف پيامبران در قرآندعوت به معاددعوت به خدا و توحيدتعليم و تربيتدعوت به تزكيه و تقوا

اسلاید 80: 805) آزادي انسان6) عدالت اجتماعي7)اصلاح جامعه و مبارزه با فسادب)سيره عملي پيامبر اسلامج) جامعيت دين

اسلاید 81: 817- قلمرو دينالف- هدف بعثت پيامبران:1- تفسير دنياگرايانه: كه بر روي سه هدف جهاني متمركز است: عدالت اجتماعي، رفاه آباداني و رهايي از اضطراب و رنج دايمي زندگي دنيوي2- تفسير آخرت گرايانه: نگاه فقط نگاه اخروي است.

اسلاید 82: 827- قلمرو دينالف- هدف بعثت پيامبران:3- تفسير جامع گرايانه: ديدگاه جامع نگر در جهت گيري پيامبران، همه شئون زندگي بشر، اعم از زندگي دنيوي و اخروي را شامل است و پيامبر اسلام (ص) به جهت خاتم بودن، پيامي جامع و كامل براي بشر آورده است.

اسلاید 83: 837- قلمرو دينالف- هدف بعثت پيامبران:4- دلايل نظريه جامع گرا: در اينجا طرفداران اين نظريه با دو روش درون ديني و برون ديني جامعيت پيام و دعوت پيامبران را اثبات مي كنند.برهان هايي كه جهت ضرورت نبوت ارائه مي شوند به گونه اي تفسير جامع گرايانه دعوت پيامبران را اثبات مي كند.

اسلاید 84: 847- قلمرو دين4- دلايل نظريه جامع گرا: در اينجا طرفداران اين نظريه با دو روش درون ديني و برون ديني جامعيت پيام و دعوت پيامبران را اثبات مي كنند.پيام و دعوت پيامبران ناظر به بخشي از زندگي آدمي و غافل از بخش ديگر نيست.تصوير جامع متفكران شيعه و سني از امامت، تصوير جامع يعني رياست دين و دنياست. بنابراين تصوير جامع گرايانه در امامت، در نبوت نيز جريان مي يابد.

اسلاید 85: 857- قلمرو دينالف- هدف بعثت پيامبران:5- اهداف پيامبران در قرآن:1- دعوت به خدا و توحيد2- دعوت به معاد3- تعليم و تربيت4- دعوت به تزكيه و تقوا5- آزادي انسان6- عدالت اجتماعي7- اصلاح جامعه و مبارزه با فساد

اسلاید 86: 867- قلمرو دينب- سيره عملي پيامبر اسلاميكي از روشن ترين دلايل درون ديني بر گستردگي قلمرو دين اسلام، شيوه عملي پيامبر است. سيره عملي ايشان نشان مي دهد كه تعاليم دين اسلام. همه شئون زندگي فردي و اجتماعي، دنيوي و اخروي مسلمانان را در بر مي گيرد.

اسلاید 87: 877- قلمرو دينب- سيره عملي پيامبر اسلامپيامبر در زمان خود تشكيل حكومت داد، كساني را به عنوان حاكم و ولي براي قبايل مختلف منصوب كرد، حل و فصل اختلافات، انعقاد عهد نامه ها و پيمان نامه هاي بسيار و ... اين اقدامات تنها در منظومه وجود يك دولت و حكومت كه رأس آن پيامبر بوده است، مفهوم مي يابد.

اسلاید 88: 887- قلمرو دينج- جامعيت دينيكي از راههاي شناسايي قلمرو دين، جامعيت دين است. اسلام مكتب جامع و همه جانبه و واقع گراست كه در آن به همه جوانب نيازهاي انسان، اعم از دنيوي و اخروي، جسمي و روحي، عقلي و عاطفي، فردي و اجتماعي توجه شده است..

اسلاید 89: 897- قلمرو دينج- جامعيت ديناگر قوانين اسلام را مطالعه كنيم، از يك جهت به سه دسته تقسيم مي شوند:1- احكام و قوانين مربوط به رابطه انسان با خدا2- احكام و قوانين مربوط به رابطه انسان با خودش3- آموزه هاي ديني مربوط به رابطه انسان با ديگران .

اسلاید 90: 907- قلمرو دينج- جامعيت ديناستاد مطهري درباره جامعيت دين مي نويسد:((اسلام طرحي است كلي و جامع و همه جانبه و معتدل و متعادل. حاوي همه طرح هاي جزئي و كارآمد در همه موارد.))در كتاب اصول كافي فصلي است به نام ((تمام نيازهاي مردم در كتاب و سنت بيان شده است)) كه احاديث زيادي از ائمه نقل شده است..

اسلاید 91: 917- قلمرو ديند- مهدويت و احياي دينموعودي كه در روايات اسلامي، به آمدنش در فرجام تاريخ وعده داده شده است، نمونه صالحان صادق و خليفه الهي است كه پس از جهاني شدن ظلم، قيام كرده و زمين را پر از عدل داد ميكند...ادامه صفحه بعد.

اسلاید 92: 927- قلمرو ديند- مهدويت و احياي دينحتي اگر از عمر اين جهان يك روز بيش نمانده باشد، خداوند آن روز را طولاني مي كند تا خليفه اي از خاندان رسول خدا و از فرزندان فاطمه، خلافت خدا در زمين را بر عهده گيرد. نام او مهدي به معناي هدايت يافته است و خداوند كار او را يك شبه به سامان مي رساند.

اسلاید 93: 938- تعدد اديانالف) دين يا اديانب) وظيفه مسلمان درباره اديان آسمانيج) گزينش در ميان اديان

اسلاید 94: 948- تعدد اديانموضوع بحث ما ادياني است كه به لحاظ تاريخي الهي يا وحياني بودن آنها مورد قبول پيروان و نيز مورخان اديان و مذاهب است.الف- دين يا ادياناز نظر قرآن، اديان وحياني با همه جلوه هاي تاريخي شان داراي ماهيت واحدند. نام عمومي اين اديان كه در واقع، بيانگر روح تعاليم همه پيامبران آسماني است ‹‹اسلام›› است.

اسلاید 95: 958- تعدد اديانالف- دين يا اديانتفاوت شرايع آسماني، يا در سلسله مسائل جزئي و فرعي است كه بر حسب مقتضيات زمان و ويژگيهاي محيط، و ويژگيهاي مردمي كه به دين دعوت مي شده اند، متفاوت است يا در سطح و مرتبه است و پيامبران بعدي به موازات تكامل بشر در سطح بالاتري، تعليمات خويش را القا كرده اند.

اسلاید 96: 968- تعدد اديانب- وظيفه مسلمان درباره اديان آسمانيحقانيت پيامبران و كتابها و شرايع آسماني پيشين، جزء تعاليم انكارناپذير قرآن كريم است. بر اين اساس هر مسلمان معتقدي، به صحف ابراهيم و شريعت نوح و موسي و عيسي نيز ايمان دارد. به همين دليل براي پيروان قرآن، ضرورتي ندارد درباره حقانيت اين اديان مطالعه كنند.

اسلاید 97: 978- تعدد اديانب- وظيفه مسلمان درباره اديان آسمانيشواهد و قرائن نشان مي دهد كه اين متون آن چيزي نيست كه قرآن حافظ و مؤيد آنهاست:1- اين كتب از جهاتي مخدوش و قابل مناقشه است: نخست از جهات اصالت و سند كه تحقيق و مطالعه درباره تورات نشان مي دهد مطالب آن به صورت قطعي به دست موسي تدوين نشده است.

اسلاید 98: 988- تعدد اديانب- وظيفه مسلمان درباره اديان آسماني2- ادبيات و اسفار پنج گانه، به لحاظ طرح و گزارش رويدادها و گفتارهاي ديني، مانند ادبيات به كار رفته در اناجيل چهارگانه، به گونه اي است كه هر خواننده بي طرفي مي فهمد كه آنها، به قلم شخص يا اشخاصي گرد آمده است كه راويان موسي و عيسي بوده اند.

اسلاید 99: 998- تعدد اديانج- گزينش ميان ادياندر باب وظيفه، نمي توان حكم به عموميت داد، بلكه بايد به ديني عمل كرد كه بيشترين نزديكي را به حقيقت مطلق دارد و آن دين اسلام است. زيرا دستخوش هيچ تحريفي نشده و كلام ناب الهي است. بر همين پايه نيز، دعوت به دين اسلام معنا مي يابد و راه شمول گرايان، از كثرت گرايان جدا مي شود.

اسلاید 100: 100بخش دومامامت و رهبري

اسلاید 101: 101عناوين بخش دوم1- كليات امامتالف) ماهيت امامتب) تفاوت در تعريف امامتج) تعيين امام د) ضرورت عقلي امامت1) مرجعيت علمي امام2) مرجعيت سياسي امامامامت و رهبري

اسلاید 102: 1021- كليات امامتنزاع بر سر جانشيني پيامبر از نخستين مباحثي است كه پس از آن حضرت ميان مسلمانان رواج يافت.1-گروهي معتقد بودند كه پيامبر جانشين خود را انتخاب كرده و نظريه امامت به عنوان استمرار نبوت را مطرح نموده و مي بايست از علي (ع) و ديگر پيشوايان كه از سوي پيامبر معرفي شده اند پيروي كرد. از اين نظر آنان شيعه علي (ع) نام گرفتند.

اسلاید 103: 1031- كليات امامت2-گروهي معتقد بودند كه امامت با همه اهميت و ضرورتش، يك مقام اجتماعي و عادي است كه صاحب آن به دست توده مردم يا نخبگان و يا از راه معرفي خليفه پيشين به اين مقام برگزيده مي شود.

اسلاید 104: 1041- كليات امامتامام شناسي در مذهب اهل بيت و براي دانشمندان شيعه، خود نقش روش شناختي در باورهاي ديني دارد و فهم توحيد و نبوت، بر آن استوار است. در اصطلاح روايات، شناخت صحيح حجت خدا، ضامن هدايت يافتگي است.

اسلاید 105: 1051- كليات امامتالف- ماهيت امامتامام به معناي پيشوا، پيشرو، سرپرست و مقتدا آمده است.امام در نزد عرب، چيزي است كه پيروي و اطاعت مي شود، اعم از اينكه آن چيز، انسان باشد يا كتاب، به حق باشد يا به باطل.

اسلاید 106: 1061- كليات امامتالف- ماهيت امامتامامت در اصطلاح متكلمان:1- جانشيني پيامبر: امام كسي است كه پس از پيامبر بر مسند او مي نشيند.2- رياست عامه: ولايت بر امت در امور ديني و دنيوي3- واجب الاطاعه بودن: قيد ((ولايت و سرپرستي خود وجوب اطاعت را به دنبال دارد.

اسلاید 107: 1071- كليات امامتالف- ماهيت امامتامامت در اصطلاح متكلمان:بدين ترتيب، امامت را مي توان چنين تعريف كرد:((پيشوايي و رياست عامه ديني بر امت مسلمان در امور دنيوي و ديني، كه به جانشيني پيامبر اعظم (ص) و براي حفظ شريعت و تداوم الهي است.))

اسلاید 108: 1081- كليات امامتب- تفاوت در تعريف امامتتفاوت اهل تشيع با تسنن در تصور امامت، نه تنها تفاوت آشكار، كه اساس اختلاف آنان در مسايل مهمي از قبيل چگونگي نصب امام، ويژگيهاي امام و مانند اينهاستزيرا ديدگاه دو مذهب متفاوت است. يكي امام را تبيين گر مسايل معنوي مردم ميداند ولي ديگري امام را فقط تحليل گر امور سياسي مردم مي داند.

اسلاید 109: 1091- كليات امامتب- تفاوت در تعريف امامتشيعه و سني داراي دو اختلاف اساسي در جايگاه امامت نيز هستند:نخست، كلامي بودن امامت نزد شيعه و فقهي بودن و فرعي بودن آن نزد اهل سنت است؛ ديگر آنكه در نزد شيعه، نصب امام از افعال واجب خداست، اما در نزد اهل سنت از افعال واجب بندگان خداست.

اسلاید 110: 1101- كليات امامتج- تعيين امامدر شيوه گزينش امام به دست ارباب حل و عقد و صاحب نظران، اتفاق نظر وجود ندارد و نظرات متنوعي به شرح زير دارند:1- امامت جز با حضور و موافقت همه ارباب حل و عقد از هر شهر و دياري، تعيين نمي يابد.

اسلاید 111: 1111- كليات امامتج- تعيين امام2- كمترين تعداد دخيل در گزينش امام پنج تن از اهل حل و عقد مي باشد؛3- امامت به رأي سه تن هم حاصل مي شود.4- امامت حتي با گزينش يك نفر هم حاصل مي شود.5- امامت بااعمال زور و قدرت حاصل مي شود و نياز به گزينش و بيعت ندارد. چنين امامي اميرالمؤمنين خوانده مي شود.

اسلاید 112: 1121- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامتبراي امامت عامه از ادله عقلي كمك گرفته مي شود‍:متكلمان دو را ه پيشنهاد كرده اند: 1- راه لطف 2- راه حكمت. نقطه مشترك هر دو روش، تصوير امامت به عنوان تداوم رسالت و جانشيني پيامبري است.

اسلاید 113: 1131- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامتدر اصطلاح متكلمان لطف آن فعلي است كه خداوند درباره بندگانش انجام مي دهد تا انجام تكليف براي آنان سهل و آسان شود.پيام اصلي استدلال از راه حكمت، آن است كه امامت مجوز ختم نبوت است.

اسلاید 114: 1141- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت1- مرجعيت علمي امامعلم به كتاب و سنت و مصونيت از خطا دو مقام هدايت و پيشوايي، دو شرط ضروري خلافت و همانندي است.پس از پيامبر معارف و و احكام دين به تماميت خود و بي شائبه جعل و اختلاف و بدعت، در اختيار هيچ گروهي قرار نگرفت. حال چرا؟

اسلاید 115: 1151- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت1- مرجعيت علمي امامبا فراهم آوردن چند مقدمه مي توان اين چرا را پاسخ داد:1- بيش از نيمي از دوران بعثت تا وفات پيامبر در مكه گذشت. سرسختي و آزار و اذيت بت پرستان در برابر آموزه ها و اصول علمي و عملي اسلام، باعث شد تا مسير وحي در جهت تحكيم اينگونه مبادي قرار گيرد.

اسلاید 116: 1161- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت2- شرايط سخت و جنگ هاي پي درپي باعث مردم يثرب و مهاجر تا جايي كه فرصت و توان آنان به جاي آموزش معارف و احكام دين، به دفاع از موجوديت آيين و دولت ديني جديد صرف شد و هرچندگاهي به دور پيشواي خود گرد مي آمدند، تنها بخشي از علم كتاب و سنت را مي آموختند.

اسلاید 117: 1171- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت3- كتاب و سنت افزون بر اصول و معارف اعتقادي و اخلاقي، شامل بخش قابل توجهي از مقررات اجتماعي و سياسي است. روشن است كه آشنا نمودن چنين جوامعي با اين حجم وسيع مقررات و احكام ديني ناممكن و فراتر ظرفيت و استعداد مخاطبان خواهد بود.

اسلاید 118: 1181- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت1- مرجعيت علمي امامبر اساس حكمت و لطف الهي، اين دستگاه نيز بايد مانند دستگاه نبوت، هم عالم به كتاب و سنت باشد و هم در تبليغ و عمل، مصون از خطا. از اين نظر تكميل هدف بعثت و تبليغ و گسترش صحيح دين خاتم در ميان ملل جهان ايجاب مي كند كه كسي به جانشيني پيامبر از طرف پروردگار تعيين گردد.

اسلاید 119: 1191- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت2- مرجعيت سياسي امامشواهد روايي و تاريخي قابل توجهي دلالت بر آگاهي و نگراني پيامبر (ص) از فتنه ها، دشمني ها و دسته بندي هاي پس از خود دارد. از مجموع سخنان پيامبر مي توان اين موضوع را فهميد كه ايشان موضوع رهبري را امر الهي و انتصابي مي دانسته است.

اسلاید 120: 1201- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت2- مرجعيت سياسي امامدلايل امر الهي و انتصابي بودن از ديدگاه حضرت رسول(ص):1- نپذيرفتن پيشنهاد بحيره براي جانشيني حضرت پاسخ ايشان به او: ((امر جانشيني به دست خداست، هر جا كه بخواهد قرار مي دهد.))2- بيعت عقبه دوم كه يكي از نقطه هاي تاثيرگذار در جامعه اسلامي مدينه بود.

اسلاید 121: 1211- كليات امامتد- ضرورت عقلي امامت2- مرجعيت سياسي امام3- اگر موضوع انتخاب خليفه به دست امت بود ضرورت داشت كه پيامبر، نه تنها اصل موضوع را به مردم گوشزد كند، بلكه امت از نحوه برگزيدن، انتخاب و شرايط انتخاب شوندگان آگاه سازد.4- مورخان و مغازي نويسان يكي از موضوعاتي كه گوشزد كرده اند، اقدام و اصرار پيامبر در تعيين جانشين خود در مدينه در آستانه تمامي غزوات است.

اسلاید 122: 122عناوين بخش دوم2- امامت خاصهالف) حديث ثقلينب) حديث غديرج) حديث منزلتد) حديث اثنا عشر خليفهامامت و رهبري

اسلاید 123: 1232- امامت خاصهبا توجه به احاديث و روايات مدولول آيه امامت را به امامت خاصه سوق مي دهد كه معروف ترين آنها عبارت است از:1- حديث ثقلين2- حديث غدير3- حديث منزلت4- حديث اثنا عشر خليفه

اسلاید 124: 1242- امامت خاصه حديث ثقلين : چكيده مدلول اين حديث، آن است كه منظور از مولا، همان اولي به نفس يا اولي به طاعت است، زيرا:1- پيامبر پيش از گفتن من كنت مولاه فعلي مولاه، فرمود: ((آيا من نسبت به شما از خودتان اولي تر نيستم؟)) هدف تقارن اين دو عبارت چيزي جز اثبات ولايت علي (ع) نبود.

اسلاید 125: 1252- امامت خاصه حديث ثقلين : چكيده مدلول اين حديث، آن است كه منظور از مولا، همان اولي به نفس يا اولي به طاعت است، زيرا:2- پيامبر در آغاز سخنراني از نزديك شدن مرگ خود سخن گفته، نشان ميدهد كه پيامبر براي پس از مرگ خود، مي خواهد خللي را كه از رحلت او پديد مي آيد پر كند.

اسلاید 126: 1262- امامت خاصه3- گزارش هاي تاريخي حاكي است كه برخي از ياران پيامبر مانند عمربن خطاب، پس از اتمام سخنان آن حضرت، ولايت علي (ع) را بر وي تبريك و تهنيت گفته اند.بر فرض كه مولا به معناي يار و ياور باشد، بي شك تقاضاي رسول خدا از مردم اين بوده كه بعد از من علي را دوست بدارند و او را ياري كنند.

اسلاید 127: 1272- امامت خاصهدر حديث سفينه و حديث ثقلين مرجعيت ديني و نقش هدايتي اهل بيت مورد تاكيد قرار گرفته است.در حديث اثنا عشر خليفه پيامبر در رواياتي تعداد امير و يا خليفه يا والي هاي پس از خود را 12 تن دانسته و عزت اسلام و قوام دين را به گونه اي با خلافت آنان پيوند زده است.

اسلاید 128: 1282- امامت خاصهدرباره روايات (اثنا عشر خليفه) چند نكته قابل توجه است:1- رسول خدا به مردم اين خبر را داده كه صلاح امتش با خلافت دوازده تن گره خورده است.2- در بسياري از روايات تصريح شده كه اينان فقط از قريش هستند.3- در شمار ديگري از روايات تصريح شده است كه اين دوازده نفر قريشي مانند نقيبان و سركردگان بني اسراييل هستند...

اسلاید 129: 1292- امامت خاصه4- در بسياري از اين روايات، عنواني كه پيامبر به آنها ميدهد خليفه است.5- در برخي روايات عنوان والي و امير نيز به آنان داده شده است.6- درباره اينكه منظور پيامبر از اين دوازده مرد قرشي چه كساني هستند منابع روايي اهل سنت ساكت اند.

اسلاید 130: 1302- امامت خاصه7- درباره مهدي موعود و اينكه تنها امام قرشي و علوي در آخر زمان است كه بر اساس كتاب و سنت، جهان را پر از عدل خواهد كرد، جاي مناقشه قابل توجهي نيست.8- در رواياتي كه از طريق خاندان پيامبر و مذهب اهل بيت به دست ما رسيده، نمونه هايي از اين شواهد مي توان يافت.9- عارف بزرگ قرن هفتم محي الدين ابن عربي بر اساس نقل عارف فقيه نامي اهل سنت، عبدالوهاب شعراني به همه نام هاي آنان اشاره كرده است.

اسلاید 131: 1312- امامت خاصه10- شرح بسياري از ائمه تا امام رضا به تفضيل در كتاب اهل تسنن آمده است.11- اطلاعات تفضيلي درباره امامت و شرح حال آنان، مخصوص منابع حديثي، كلامي و تاريخي شيعه است.

اسلاید 132: 1322- امامت خاصه12- شيخ مفيد پس از بيان اعتقاد شيعه در باره تعداد امامان و اسامي آنها، فشرده اي از عقايد شيعه درباره شأن و منزلت امامان را به قرار ذيل فهرست كرده است:((آنان اولي الامرهايي هستند كه خداوند به اطاعتشان فرمان داده است؛ آنان شاهدان اعمال مردم اند...

اسلاید 133: 1332- امامت خاصهآنان گنجينه هاي علم الهي و ترجمان وحي و اركان يكتا پرستي اند؛ آنان از خطا و لغزش مصون و معصوم اند؛ آنان كساني هستند كه خداوند؛ پليدي را از وجودشان زدوده و به راستي پاكشان ساخته است. آنان داراي معجزات و نشانه هاي الهي اند؛ آنان سبب آسايش زمينيان هستند، چنان كه ستارگان؛ امان آسمانيانند؛

اسلاید 134: 1342- امامت خاصهآنان بندگان گرامي خدايند كه هيچ گاه در گفتار، بر او پيشي نمي گيرند، در رفتار، فرمانبردار او هستند.دوستي شان ايمان و دشمني شان كفر است. فرمان آنان فرمان خداي بزرگ و نهي شان نهي خداي متعال است و پيروي شان پيروي خداي تعالي است.))

اسلاید 135: 135عناوين بخش دوم3- مهدويتالف) مباني مهدويت1) بشارت اديان پيش از اسلام2) بشارت قرآن كريم 3) فلسفه خلقت و بعثتب) موعود اسلامغيبت امام مهديراز غيبت امام مهدي طول عمر امام مهديامامت و رهبري

اسلاید 136: 1363- مهدويتالف – مباني مهدويت1- بشارت اديان پيش از اسلامدر آيين يهود، دركتاب مقدس عبراني عنوان مسيح ، تداعي گر نجات بخشي رسالت مدار است.بنابر باور يهود آن زمان كه مسيح بيايد، پادشاهي خدا بر زمين مستقر خواهد شد و همه ملتها به اورشليم باز خواهند گشت.

اسلاید 137: 1373- مهدويتالف – مباني مهدويت1- بشارت اديان پيش از اسلامدر آيين هندو شخصيتي به نام كلكي در پايان دوره سياهي كه تمام دنيا را ستم و تاريكي گرفته سوار بر اسبي سپيد و شمشيري آخته و شهاب گون ظهور ميكند تا شرارت و ستم را ريشه بركند و عدالت و فضيلت را بر قرار سازد.

اسلاید 138: 1383- مهدويتالف – مباني مهدويت1- بشارت اديان پيش از اسلامدر آيين بودا منجي موعود در آيين بودا، با مفهوم ميتريه تبيين مي گردد. كه اين واژه به معناي مهربان است. در الهيات بودايي، او را بوداي پنجم و آخرين بودا مي دانند كه هنوز نيامده است او خواهد آمد تا همگان را نجات دهد.

اسلاید 139: 1393- مهدويتالف – مباني مهدويت1- بشارت اديان پيش از اسلامدر آيين زرتشت، موضوع نجات بخش با مفهوم سوشينت گره خورده است كه به معناي سود رساننده است. اين مفهوم اشاره به كساني است كه به نوبت در رأس هر هزاره از واپسين هزاره روزگار مي آيند تا پليدي را ريشه كن و جهان را نو كنند.مهمترين آنها، آخرينشان است.

اسلاید 140: 1403- مهدويتالف – مباني مهدويت1- بشارت اديان پيش از اسلامدر آيين مسيح ، انديشه موعود در سه گونه نشان داده شده است كه گونه دوم براي ما مهم است1- همان انديشه موعود يهودي است كه عيساي ناصري نقش مسيح نجات بخش را ايفا مي كند.2- نويد رجعت عيسي به مثابه داور جهان در اخر زمان3- سخن از شخص ديگري است كه خود عيسي مسيح وعده آمدنش را مي دهد.

اسلاید 141: 1413- مهدويتالف – مباني مهدويت2- بشارت قرآن كريمدر قرآن كريم وعده داده شده است كه روزي حق پرستان و صالحان جهان، وارثان زمين خواهند شد و قدرت و حكومت جهاني را به دست خواهند گرفت و اسلام بر همه اديان چيره خواهد شد.در آيات 21 سوره انبياء و 28 سوره قصص به اين موضوع اشاره شده است.

اسلاید 142: 1423- مهدويتالف – مباني مهدويت3- فلسفه خلقت و بعثتهدف اساسي بعثت پيامبران كامل كردن شرايط رشد و تكامل آگاهانه براي انسانهاست كه با قرارگرفتن وحي در دسترس مردم، تحقق مي يابد. اگر اين حقيقت را كه اسلام آخرين دين آسماني است، حضرت محمد(ص) آخرين پيامبر خداست، و تا ابد، آيين و پيامبر ديگري نخواهد آمد، نتيجه مي گيريم:

اسلاید 143: 1433- مهدويتالف – مباني مهدويت3- فلسفه خلقت و بعثتاولاً، تحقق مشيت الهي و هدف بعثت تنها در قلمرو اين دين و چارچوب قرآن و سنت، عملي خواهد شد.ثانياً، رهبري ديني از ميان پيروان همين پيامبر همين دين بر پا مي شود.ثالثاً، از آنجا كه او رهبري حكومت جهاني صالحان را بر عهده خواهد داشت، كاملترين و صالحترين انسانها و به مفهوم دقيق كلمه، مهدي و هدايت يافته خواهد بود.

اسلاید 144: 1443- مهدويتب- موعود اسلام1- غيبت امام مهدي (عج)سخنان پيامبر و اهل بيت درباره امام زمان (عج) از حدود دويست سال پيش از غيبت كبري و از اوايل قرن دوم هجري در نوشته هاي متعددي گردآوري شده است. اين نوشته ها كه به اصول مدونه شهرت يافتند، اساس كتب قرن 4 و 5 هجري را درباره غيبت تشكيل مي دهند.

اسلاید 145: 1453- مهدويتب- موعود اسلام2- راز غيبت امام مهدي (عج)از روايات مي توان دريافت كه اولاً، غيبت حجج الهي از سنتهاي جاري خدا بوده، ثانياً، غيبت اولياي الهي جزئي از امور غيبي است كه هر خدا باور دينداري بايد به آن ايمان داشته باشد، ثالثاً، راز و حكمت واقعي غيبت مهدي (عج) را تنها خدا مي داند و به اولياي الهي نيز اجازه افشاي آن داده نشده است.

اسلاید 146: 1463- مهدويتب- موعود اسلام3- طول عمر امام مهدي (عج)اگر عمر طولاني حضرت بر خلاف قوانين طبيعي شناخته شده باشد، دستگاه مهدويت از اسرارالهي و معجزه اي از معجزات مكرر تاريخ اديان و پيامبران است. همانطور كه در قرآن در سوره كهف خفتن 300 ساله اصحاب كهف و در سوره عنكبوت در آيه 14 عمر نوح 950 سال امده است.

اسلاید 147: 147عناوين بخش سوم1- مناصب حضرت رسول 2- وظايف در عصر غيبت3- ضرورت نصب جانشين4- تاريخچه ولايتالف) ولايت تا آغاز غيبتب) ولايت در عصر غيبت5- ماهيت و شرايط ولايتالف) ولايت چيست؟ب) فقيه كيست؟مرجعيت و ولايت در عصر غيبت

اسلاید 148: 148بخش سوممرجعيت و ولايت در عصر غيبت

اسلاید 149: 1491- مناصب رسولرسول خدا علاوه بر منصب رسالت و مرجع ديني، داراي ولايت نيز بودند.شيعه بر اين باور است كه حضرت پيامبر در دو مسئوليت اخير خويش، جانشين دارد و اين تكاليف را بر عهده امامان معصوم گذاشته است. امامان معصوم همان كساني هستند كه علم خود را وام دار كسب يا اجتهاد نيستند.

اسلاید 150: 1502- وظايف عصر غيبتمهمترين پرسش در دوران غيبت كبرا، پس از تبيين علل غيبت، تكليف ولايت در اين عصر است. سوالاتي كه مطرح مي شوند:1- آيا امامان معصوم و به ويژه امام غايب، مردمان را در اين دوران بلا تكليف رها مي كنند؟ 2- مردم اين عصر در تبيين و تفسير آموزه هاي ديني و رهبري خويش به چه كسي بايد رجوع كنند؟

اسلاید 151: 1512- وظايف عصر غيبت3- آيا جانشين الهي براي امام معصوم متصور است تا وظايف آنان را انجام دهد؟4- تفاوت رهبران غير معصوم با امامان معصوم چيست؟علاوه بر ريشه يابي تاريخي موضوع و بررسي نصوص معتبر، تأملات كلامي و نظري نيز مي تواند در روشن شدن برخي از ابعاد قضيه در رسيدن به پاسخ منطقي مؤثر باشد.

اسلاید 152: 1523- ضرورت نصب جانشينمتكلمان شيعي (چون شيخ مفيد و سيد مرتضي) بر اين باورند كه بر پيامبر (ص) نيز به مقتضاي حكمت واجب بوده است تا امر امت را بدون تكليف رها نكرده، جانشيني براي خود تعيين كند. بي شك چنين امري درباره آخرين امام شيعي مطرح مي شود كه پيش از غيبت كبرا، سفارش هايي را مطرح كند.

اسلاید 153: 1533- ضرورت نصب جانشينمي توان استدلال كرد كه رياست و سرپرستي جامعه ضروري است و گريزي از آن نيست. از سوي ديگر نمي توان اين امر را به مردم واگذار كرد زيرا:1- منشأ نزاع و اختلاف، و منجر به هرج و مرج مي گردد.2- اتصاف جانشين به صفاتي لازم دارد

اسلاید 154: 1543- ضرورت نصب جانشيندر تعيين امام معصوم صفاتي چون عصمت و اعلميت باعث مي شد كه انتخاب امام، در وراي صلاحيت انتخاب مردم قرار مي گيرد، با اين حال در جانشين امام نيز، به رغم عدم اشتراك عصمت، لازم است حداقل شرايط عمومي جانشينان اعلام گردد.

اسلاید 155: 1553- ضرورت نصب جانشينسيره عملي غيبت صغرا حاكي از اهتمام به اين امر، با نصب نواب اربعه بوده است.

اسلاید 156: 1564- تاريخچه ولايتبا توجه به شواهد و قرائن تاريخي و حديثي، مي توان پيشينه تاريخي ولايت را در زمان پيامبر و امامان معصوم جستجو كرد.مسلمانان از همان صدر اسلام با دو مسئله اساسي روبرو بوده اند:1- غيبت پيامبر و عدم حضور ايشان در بسياري از شهرها2- نياز مبرم به احكام و دستورات اجتماعي و فرديچنين مسئله اي اقتضاء مي كرد كه پيامبر كساني را آموزش دهد و در شهرهاي مختلف متصدي امور مردم گرداند.

اسلاید 157: 1574- تاريخچه ولايتپيامبر اعظم ولايت عالمان به سنت را بر جامعه، عقلاً و شرعاً لازم مي دانست و مي فرمود:((جانشينان من كساني هستند كه پس از من، راويان احاديث و سنت من اند.))بر اساس ديدگاه پيامبر فقيهان امانت داران پيامبران هستند و وارث انبيا بوده و از علم آنها ارث مي برند.

اسلاید 158: 1584- تاريخچه ولايتبينش سياسي پيامبر مبتني بر ولايت بود، براي مقابله با آنچه كه خود آن را سلطنت مي دانست، تبيين كرد و فرمود:((فقيهان، امين پيامبران اند تا زماني كه وارد دستگاه سلطنتي نشده باشند.))

اسلاید 159: 1594- تاريخچه ولايتامام حسين (ع) معتقد است كه همه مردم در جامعه از نظر وظايف يكسان نيستند، بلكه نخبگان جامعه داراي وظيفه اي مظاعف و در نتيجه عقوبتي مظاعف اند. حق حكومت را از آن عالمان الهي مي داند كه ما امروز آنها را به عنوان فقيه مي شناسيم.

اسلاید 160: 1604- تاريخچه ولايتپيامبر از ميان فقيهان، نخبگان آنها را كه همان امامان معصوم بودند، به عنوان جانشينان خاص خود، و فقيهان غير معصوم را به عنوان جانشينان عام معرفي كرده است.

اسلاید 161: 1614- تاريخچه ولايتالف- ولايت تا آغاز غيبت (ع)از نيمه دوم سده نخستين (امام باقر و امام صادق عليهم السلام) تا آغاز غيبت را بايد سالهاي بالندگي نظريه ولايت دانست. 6600 كتاب حاصل فعاليت آكادميك چهارهزار شاگرد نخبه مكتب صادقين بود كه كتاب هاي فقهي آنها به اصول چهارصد گانه معروف بودند.

اسلاید 162: 1624- تاريخچه ولايتالف- ولايت تا آغاز غيبت (ع)در اين زمان طبقه فقيهان به صورت رسمي شكل گرفت.امام صادق درباره زراره فرمود:((اگر زراره نبود، احاديث پدرم از بين مي رفت.))آن حضرت درباره هشام فرمودند:((هر كس از آثار او پيروي كند، از ما پيروي كرده است و هر كس با او مخالفت كند، با ما مخالفت كرده است.))

اسلاید 163: 1634- تاريخچه ولايتب- ولايت در عصر غيبت (ع)در اين دوران نقش عالمان ديني و سنت اجتهاد برجسته تر گرديد. در فرهنگ شيعي، در غياب امامان، مهمترين وظيفه، يعني تفسير دين بر دوش عالمان و مجتهدان گذارده شده است.

اسلاید 164: 1644- تاريخچه ولايتب- ولايت در عصر غيبت (ع)در سالهاي غيبت صغرا، نايبان خاص، نقش سرپرستي و رهبري امت را زير نظر امام بر عهده داشتند. امام پس از پايان نايب چهارم، نايب ديگري معرفي نكردند .

اسلاید 165: 1654- تاريخچه ولايتب- ولايت در عصر غيبت (ع) در پاسخ نامه اسحاق بن يعقوب كه از امام زمان (عج) پرسيده بود در زمان عدم دسترسي به شما، تكليف ما چيست و به چه كسي بايد رجوع كنيم؟ امام عالمان دين را مرجع همة امور و حجت خود بر مردم معرفي كردند.

اسلاید 166: 1664- تاريخچه ولايتب- ولايت در عصر غيبت (ع)شيخ مفيد مي فرمايد:((اقامه حدود و احكام جزايي اسلام، مربوط به حاكم اسلامي است كه از سوي خداوند نصب مي شود و آنان همان امامام معصوم از نسل پيامبر هستند و كساني كه ائمه آنان را به عنوان امير نصب كنند..))

اسلاید 167: 1674- تاريخچه ولايتب- ولايت در عصر غيبت (ع)شهيد اول محمد بن مكي:((اجراي حدود و تعزيرات در صلاحيت امام معصوم و نايب اوست.))شهيد ثاني زين الدين بن علي:((فقيه عادل امامي مذهب كه همه شرايط فتوا را داشته باشد، نايب و نماينده از سوي امام معصوم است.))

اسلاید 168: 1684- تاريخچه ولايتب- ولايت در عصر غيبت (ع)مرحوم ملا احمد نراقي در كتاب عوائدالايام اشاره كرده که فقيه بر دو امر ولايت دارد:1- بر آنچه كه پيامبر و امام ولايت دارند، مگر مواردي كه به اجماع و نص از حوزه ولايت فقيه خارج شود.2- هر عملي كه به دين و دنياي مردم مربوط باشد و ناگزير بايد انجام گيرد، چه عقلاً و چه عادتاً.

اسلاید 169: 1695- ماهيت و شرايط ولايتالف- ولايت چيست؟واژه ولايت در معاني حب و دوستي، نصرت و ياري، متابعت و پيروي، سلطنت و چيرگي، رهبري و سرپرستي به كار رفته است.هنگامي كه واژه ولايت، درباره فقيه به كار مي رود، به معناي زمامداري و سرپرستي است.

اسلاید 170: 1705- ماهيت و شرايط ولايتالف- ولايت چيست؟اقسام ولايت از معني سرپرستي و زمامداري:1- ولايت تكويني: سرپرستي موجودات جهان و عالم خارج و تصرف عيني در آنها؛ مانند ولايت نفس بر قواي دروني خودش.2- ولايت بر تشريع: ولايت بر قانونگذاري احكام دين است؛ يعني اينكه كسي حق جعل اصول و احكام شرعي را داشته باشد.

اسلاید 171: 1715- ماهيت و شرايط ولايتالف- ولايت چيست؟اقسام ولايت از معني سرپرستي و زمامداري:3- ولايت بر مردم: ولايت و سرپرستي امور در محدوده و چارچوب قانون الهي. كه در لسان آيات و روايات و همچنين در عرف فقيهان در دو مورد به كار فته است.

اسلاید 172: 1725- ماهيت و شرايط ولايت3- ولايت بر مردم:ولايت بر محجوران: در جامعه كساني هستند كه بر اثر ناتواني علمي يا عدم حضور، قادر به ادارة امور خود نبوده و نيازمند سرپرستي ديگران هستند.ولايت بر خردمندان: تصدي بر امور جامعه اسلامي و حق تصرف در مسايل سياسي، اقتصادي، فرهنگي، حقوقي و خلاصه همة مسائل اجتماعي است.

اسلاید 173: 1735- ماهيت و شرايط ولايتب- فقيه كيست؟مقصود از فقيه، در بحث ولايت فقيه، مجتهد جامع الشرايط است. فقيه داراي سه ويژگي است:1- اجتهاد مطلق:فقيه بايد در همه ابواب فقه اعم از عبادات، سياسات و معاملات مجتهد باشد. با استفاده از طرح استدلالي امام خميني (قدس سره) استفاده مي شود كه شرط لازم، فقاهت است نه افقهيت و اعلميت.

اسلاید 174: 1745- ماهيت و شرايط ولايتب- فقيه كيست؟فقيه داراي سه ويژگي است:2- عدالت مطلق: فقيه جامع الشرايط كسي است كه افزون بر كمال عقل نظري، در ناحيه عقل عملي نيز به مقدار ممكن كامل باشد. فقيه بايد مطيع تمايلات و هواهاي نفساني نباشد و گناهي از او سر نزند.

اسلاید 175: 1755- ماهيت و شرايط ولايتب- فقيه كيست؟فقيه داراي سه ويژگي است:3- قدرت مديريت و رهبري: بايد بينش سياسي و اجتماعي، تسلط بر ساز و كارهاي اجرايي، آگاهي از خواسته ها و نيازمنديهاي عصر خويش، آگاهي از شرايط زمان خود، شجاعت، قدرت اراده، قاطعيت در تصميم گيري و هنر و استعداد مديريت كه زمينه استحقاق حاكميت حكومت را فراهم مي سازد، باشد.

اسلاید 176: 1765- ماهيت و شرايط ولايتب- فقيه كيست؟پيامبر اكرم (ص) فرمودند:((امامت و زمامداري شايسته نيست، مگر براي كسي كه سه ويژگي داشته باشد: تقوايي كه او را از گناهان باز دارد؛ حلمي كه باعث كنترل غضبش شود؛ حسن الولايه بر زير دستان به گونه اي كه براي آنان همانند پدر مهربان باشد))

اسلاید 177: 1775- ماهيت و شرايط ولايتب- فقيه كيست؟اميرالمؤمنين (ع)، علي نيز مي فرمايد:((سزاوارترين مردم به امر خلافت، تواناترين آنان به انجام آن و داناترين آنان به دستورات خداوند در امور مربوط به خلافت و حكومت است.))

اسلاید 178: 1785- ماهيت و شرايط ولايتب- فقيه كيست؟در قانون اساسي ج. ا. ايران، ويژگي هاي رهبر، چنين بيان شده است:1- صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه؛2- عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام؛3- بينش صحيح سياسي و اجتماعي، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري.

اسلاید 179: 179عناوين بخش سوم6- ضرورت ولايت فقيهالف) ضرورت عقلي ولايتب) دلايل نقلي ولايت7- ولايت مطلقه فقيه الف) تعريف ولايت مطلقهب) ادله ولايت مطلقه8- مشروعيت ولايت فقيهالف) منشا مشروعيت حكومتب) مشروعيت ولايت فقيه9- ولايت و دموكراسيالف) مباني نظريه انتصابب) جايگاه مردم در نظام ولاييج) حكومت ديني و دموكراسيمرجعيت و ولايت در عصر غيبت

اسلاید 180: 1806- ضرورت ولايت فقيهالف- ضرورت عقلي ولايت1- نياز جامعه بشري به دين و قانون الهي؛ 2- نياز به تبيين و تفسير قانون وحي؛ امكان ابهام و اختلاف در قوانين وجود دارد و بنابراين هميشه قوانين نيازمند تفسيرند.3- احكام و قوانين اجتماعي اسلاممانند احكام عبادي، ابدي و جاودانه اند.4- لزوم احياء و اجراي قوانين اجتماعي دين؛

اسلاید 181: 1816- ضرورت ولايت فقيهب- دلايل نقلي ولايتبراي اثبات مشروعيت ولايت فقيه، افزون بر دلايل عقلي، به احاديث فراواني استناد شده است. كه به روشني مبين انتصاب فقيهان و دين شناسان در دوران غيبت براي زمامداري و رهبري امت اسلامي است.

اسلاید 182: 1826- ضرورت ولايت فقيهب- دلايل نقلي ولايت1- امام صادق (ع) در پاسخ اين پرسش كه آيا در مسائل اختلافي كه نيازمند داوري و قضاوت است، مي توان به سلطان (حاكم غير ديني) و قضاوت منصوب از سوي او رجوع كرد، مراجعه به آنان را، رجوع به طاغوت دانسته و به شدت منع كرده و عالمان ديني را به عنوان حاكم بر جامعه اسلامي معرفي مي كند.

اسلاید 183: 1836- ضرورت ولايت فقيهب- دلايل نقلي ولايت2- پيامبر اكرم فرمودند: (( خدايا جانشيان مرا مورد رحمت خويش قرار ده)) از آن حضرت پرسيدند كه جانشينان شما چه كساني هستند؟ فرمود: ((آنان كه پس از من مي آيند و حديث و سنت مرا روايت مي كنند.))منظور از راويان حديث، ناقلان حديث نيست و معنا ي عميق تري دارد.

اسلاید 184: 1846- ضرورت ولايت فقيهب- دلايل نقلي ولايت3- امام زمان (عج) در پاسخ به نامه يكي از يارن خود، دربارة وظيفة شيعيان در رويدادها و حوادثي كه پيش مي آيد، مي فرمايد:((در رويدادهايي كه پيش مي آيد، به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شما هستند، و من حجت خدا بر آنانم.))

اسلاید 185: 1857- ولايت فقيه مطلقهالف- تعريف ولايت مطلقه ولايت فقيه مطلقه فقيه، در واقع بحث بر سر حدود و حيطة اختيارات و محدودة حق حاكميت و تصرف فقيه در امور اجتماعي مردم است.. فقيهي كه از ديدگاه شيعه، به نيابت از امام معصوم حق رهبري و ولايت دارد.

اسلاید 186: 1867- ولايت فقيه مطلقهالف- تعريف ولايت مطلقه درباره گسترة ولايت فقيه در ميان فقهاي شيعه بر سر دو موضوع اتفاق نظر است:1- فتوا دادن در اين مقام، فقيه احكام ديني و مسائل شرعي را با استمداد از منابع استخراج كرده و در اختيار مردم قرار مي دهد.2- قضاوت در اين جايگاه، فقيه با دانستن احكام حقوقي به اختلاف هاي مردم و اجراي حدود الهي مي پردازد.

اسلاید 187: 1877- ولايت فقيه مطلقهالف- تعريف ولايت مطلقه در بحث ولايت به معناي تصميم گيري و تصرف در امور مردم ديدگاه هايي وجود دارد:1- ولايت در اموري كه نياز به ولي دارد، ولي متولي خاصي ندارد و شارع راضي نيست اين امور بدون سرپرست بماند.2- ولايت بر همة امور عمومي مسلمانان، به معناي حكومت و تدبير همة شئون سياسي و اجتماعي و ولايت بر اموال و اشخاص به اقتضاي حكومت.

اسلاید 188: 1887- ولايت فقيه مطلقهالف- تعريف ولايت مطلقه 3- مسائل و مصالحي كه در دايرة زندگي خصوصي افراد قرار دارد و هيچ گونه ارتباطي با حوزة عمومي نمي يابد، تحت ولايت مطلقه فقيه قرار نمي گيرد، اگر بتوان چنين اموري را زندگي اجتماعي يافت.

اسلاید 189: 1897- ولايت فقيه مطلقهالف- تعريف ولايت مطلقه امام خميني در كتاب البيع خود مي نويسند:((... تمام اختياراتي كه براي پيامبر و امامان است، ازاموري كه به حكومت و سياست باز مي گردد، براي فقيه نيز ثابت است و فرق گذاشتن ميان ولايت آنان معقول نيست، ادامه صفحه بعد

اسلاید 190: 1907- ولايت فقيه مطلقهالف- تعريف ولايت مطلقه زيرا والي و حاكم هر كه باشد، مجري احكام شريعت و اقامه كننده حدود الهي و دريافت كننده خراج و ساير ماليات و تصرف كنندة در آنها بر حسب صلاح مسلمانان است.))

اسلاید 191: 1917- ولايت فقيه مطلقهب- ادله ولايت مطلقه بر اساس ضرورت عقلي، جامع ديني همچون جوامع ديگر، نيازمند حكومت و رهبري است و اساساً پذيرش حكومت، مستلزم پذيرش اختيارات مطلقه است؛ زيرا فقيه جامع الشرايط در زمان غيبت امام زمان جانشين او و متولي دين و مجري قوانين ديني است .

اسلاید 192: 1928- مشروعيت ولايت فقيهالف- منشأ مشروعيت حكومت با توجه به آيات قرآن مالكيت ذاتاً و اصالتاً حق خداوند است مگر آنكه اين حق به شخصي واگذار شده باشد كه از اين رو تئوري حاكميت الهي تثبيت مي گردد.آيه 36 سوره احزاب: ((و هيچ مرد و زن مومني رادر كاري كه خدا و رسول حكم كنند اراده و اختياري نيست.))

اسلاید 193: 1938- مشروعيت ولايت فقيهالف- منشأ مشروعيت حكومت امام خميني مي فرمايد:((ولايت به حكم عقل، مخصوص ذات باري تعالي است. تنها اوست كه حاكميت بالذات دارد؛ حاكميتي كه مستند به جعل ديگران نيست و اصالتاً حق دارد براي انسانها و ادارة امورشان تدبير كنند... . ديگران تنها با جعل و نصب او ميتوانند متصدي امر ولايت گردند.))

اسلاید 194: 1948- مشروعيت ولايت فقيهب- مشروعيت ولايت فقيه در عصر غيبت، فقيهان واجد شرايط به صورت نصب عام از سوي امام معصوم (ع) به ولايت و حكومت منصوب شده اند؛ بنابراين مشروعيت حاكميت فقيه، تنها از ناحية شارع مقدس است و مردم نقشي در مشروعيت ندارند.

اسلاید 195: 1959- ولايت و دموكراسيالف- مباني نظريه انتصاب نخستين فقيهي كه فقيهي استدلال عقلي در اين زمينه نمود آيت الله بروجردي بودند:1- در جامعه همواره اموري وجود دارد كه مربوط به فرد خاصي نيست؛ بلكه از امور عمومي و اجتماعي است و حفظ نظام جامعه بدان وابسته است. مانند قضاوت و داوري، سرپرستي اموال غايبان و نابالغان، حفظ نظام داخلي جامعه و... كه از وظايف رهبر است.

اسلاید 196: 1969- ولايت و دموكراسيالف- مباني نظريه انتصاب 2- بررسي قوانين و احكام دين اسلام، ترديدي باقي نمي گذارد كه اسلام، ديني اجتماعي و سياسي و ديني است و احكام آن به اعمال عبادي محض، كه هدف آن تكامل فرد و تامين سعادت اخروي است، منحصر نيست.

اسلاید 197: 1979- ولايت و دموكراسيالف- مباني نظريه انتصاب 3- بدون ترديد در دين اسلام سياست گذاري كلان كشور و تأمين نيازمندي هاي اجتماعي، از امور معنوي شئون مربوط به تبليغ احكام و ارشاد مسلمانان جدا نبوده؛ بلكه از همان صدر اسلام سياست با ديانت عجين بوده است.

اسلاید 198: 1989- ولايت و دموكراسيب- جايگاه مردم در نظام ولايي نقش مردم تنها در كارآمدي نظام و اجراي منويات رهبري خلاصه نمي شود؛ بلكه آنها هستند كه با گزينش فقيه واجد شرايط به شيوة مستقيم يا غير مستقيم؛ مصداق ولي امر و زمامدار جامعه را تعيين مي كنند.

اسلاید 199: 1999- ولايت و دموكراسيب- جايگاه مردم در نظام ولايي امام خميني در صحيفة نور مي فرمايند:((حكومت اسلامي، حكومتي است كه اولاً صددرصد متكي به آراي ملت باشد؛ به شيوه اي كه فرد ايراني احساس كند با رأي خود و كشور خود را مي سازد و چون اكثريت قاطع اين ملت مسلمان اند، پس بايد موازين و قواعد اسلامي در همة زمينه ها رعايت شود.))

اسلاید 200: 2009- ولايت و دموكراسيج- حكومت ديني و دموكراسي بيشتر ديدگاه ها در سه نظريه كلي گنجانده مي شود:1- اعتقاد به ناسازگاري به دليل جانبداري از دين.2- اعتقاد به ناسازگاري براي جانبداري از دموكراسي3- سازگاري مشروط

اسلاید 201: 2019- ولايت و دموكراسيج- حكومت ديني و دموكراسي بيشتر ديدگاه ها در سه نظريه كلي گنجانده مي شود:گروه اول كه دغدغه دين وارزش هاي ديني را دارند، اساساً خداسالاري و مردم سالاري را در واگرايي و تناقضي آشكار مي بينند‏ و از اينكه با جهل و هوس بشري با شرع و ارادة حكيمانه الهي، در تعارض بيفتد، بيمناك اند.

اسلاید 202: 2029- ولايت و دموكراسيج- حكومت ديني و دموكراسي بيشتر ديدگاه ها در سه نظريه كلي گنجانده مي شود:گروه دوم كه جانبدار دموكراسي هستند، دين سكولاريزه نشده را تهديدي بر نقش آفريني اراده جمعي و انتخابگري انسان مي دانند.

اسلاید 203: 2039- ولايت و دموكراسيج- حكومت ديني و دموكراسي بيشتر ديدگاه ها در سه نظريه كلي گنجانده مي شود:گروه سوم، طرح سازگاري مشروط را مطرح كرده اند و متعقد به نوعي مردم سالاري ديني شده اند.

اسلاید 204: 2049- ولايت و دموكراسيج- حكومت ديني و دموكراسي نگاه و تقسيم بندي كلي واژه دموكراسي:1- رويكرد ها و قرائت هايي كه دموكراسي را نوعي هدف و ارزش مي دانند. در دموكراسي، به مثابه ارزش، مردم هر قانوني را وضع كنند، معتبر و لازم الاجرا خواهد بود و بايد محترم شناخته شود.

اسلاید 205: 2059- ولايت و دموكراسيج- حكومت ديني و دموكراسي 2- دموكراسي به مثابه يك روش براي توزيع قدرت سياسي و ابزار سازگاري صوري براي تصميم گيري است. به عقيده ليبرال ها دموكراسي تنها يك روش براي تصميم گيري در چارچوب قوانين و ارزش هاي ليبراليسم به شمار مي آيد.

اسلاید 206: 2069- ولايت و دموكراسيج- حكومت ديني و دموكراسي نظريه سازگار كردن دين با دموكراسي با اعتقاد به مضمون و محتواي ديني و ساختار و قالب دموكراتيك كوشيده است تا حكومت ديني و دموكراسي را در كنار هم بنشاند و به اصطلاح دين را با مقتضيات زمانه سازگار نمايد.

اسلاید 207: 207نتيجه گيري

اسلاید 208: 208نتيجه گيري بصورت استخراج كليدي درسمباحث دين شناسي از ضروري ترين بحثهايي است كه با جوانب مختلف زندگي انسان ارتباط مي يابد. برخي از دانشجويان عزيز در مورد مسائل گوناگون دين شناسي شبهات از سويي و عطش روز افزوني براي درك حقايق و معنويات داشته باشد لذا با مطالعه اين اثر مي تواند به بخشي از سؤالاتش پاسخ دهد.

اسلاید 209: 209نتيجه گيري بصورت استخراج كليدي درسمباحث مختلف دين پژوهي موجود در اين اثر به تعميق باورهاي ديني دانشجو از طريق مطالعه و كنكاش عقلي و نقلي كمك زيادي مي كند در نتيجه موجب تقويت بالندگي ديني و فرهنگي در ميان دانشجويان مسلمان شده و از عناصري كه عقايد او را دستخوش تزلزل مي كند ايمني مي بخشد.

اسلاید 210: 210پايان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید