صفحه 1:
اند بشه اسلامی۲
«جعفری نژاد»
۱۳۹۶
صفحه 2:
به نام خداوندلوح وقلم حقیقت نگاروجودوعدم
خدایی که داننده رازهاست نخستین سرآغاز آغازهاست
صفحه 3:
مقدمه ای برضرورت بحث های فکری-اعتقادی
عصر کلاسیک:قرن ۶پیش ازمیلاد تاقرن ۵م.بامحوریت انديشه های افلاطون و
ارسطو.
قرون وسطی:قرن هم تاپایان ق۵ام. بامحوریت فلسفه مسیحی.
تاريخ تفكردر
مغرب زمين | عصرجدید(مدرنیسم):قرن ۱۶م(آغازرنسانس) تااواسط ق۲۰.بامحوریت موّلفه های
فکری مدرنیسم.
عصرپسامدرننیمه ق۲۰ به بعد.بازنگری وتعدیل درمدرنیسم.
۵
صفحه 4:
مکتب معنادرمانی
براساس این مکتب.نابسامانی های روانی انسان دردوره مدرنیسم نتیجه بی معنابودن زندگی
است.بعنی اينکه انسان هدف آفربنش وفلسفه وجودی خودرا نمی داند.درنتیجه. تفسیر درست
هستی وانسان.زندگی را معنا دارمی کند.اموری مانند:رنج.مصیبت.ناکامی.شکست و... اگرهمراه
باناتوانی از تفسیردرست وهمچنین ضعف ایمان مذهبی باشد عاملی است که انسان را به پوچی
وبی معنایی درزندگی می کشاند.برداشتی که انسان از زندگی دارد در آرامش وبا بحران روحی او
تأثیر گذاراست.ازاینروساماندهی نظام معرفتی.ساماندهی روحی وروانی را درپی خواهد داشت.
©
صفحه 5:
7 نظام معرفتى. aw)
توضیح :« انسان ها همانگونه که فکر می کنند . زندگی می کنند »
حوزه های وجودی انسان:
حوزه فکری (معرفت)
حوزه روانی_عاطفی(شخصیت)
حوزه کاکرد (زندگی)
صفحه 6:
#*مکتب های فلسفی و آموزه های اعتقادی ادیان الهی عهده دار عرضه نظام فکری
در راستای ایجاد ثبات معرفتی هستند.
صفحه 7:
سطوح مختلف دین
دین(حقیقت دین):مجموعه معارفی که درمتون مقدس(مثل قرآن وحدیث)موجوداست و منشأً وحیانی دارد.
معرفت دینی: فهم وتفسیری که ما ازدین(حقیقت دین)داریم.
نکته:دردین خطاراه نداردچون منشاًآن وحی است ولی درمعرفت دینی خطاراه داردزیرافهم انسان خطاپذیراست
دینداری(رفتاردینی.شعائردینی, آئین های دینی,پدیدارهای دینی): رفتاروعمل انسان براساس معرفت دینی.
نکته:ازآنجاکه هدف دین اعتلای ارزش های اخلاقی است.ازاین رو دین داری درهمه عرصه های خودبایدبراساس
ارزش های اخلاقی تنظیم گردد نه مصلحت های سیاسی.عبادی.ویاآثینی یعنی:دین داری باید اخلاق محورباشد.
نکته کلی :نتیجه مطلوب وقتی حاصل می شودکه سطوح مختلف دين هرجه بيشتر به هم نزديك باشند.
5
صفحه 8:
بخش اول : پ دین و پیامبری
الف - تعريف دين و بيشينه آن در تاريخ
oe
Gt آنیمیسم(جان انگاری)
۳
* اديان فالسفى © بوديسم- هندوئيسم-كنفوسيوس
7
وحیانی(لهی) 48 اسلام-عسیحیت-بهود-زردشت
صفحه 9:
** عناصر اعتقادی ادیان الهی:
سا اعتقاد به توحید
سا اعتقاد به معاد
لا اعتقاد به وحی
* حقیقت واحد ادیان الهی:
ال روح اه دد.«ان الدّین عتدالله الاسلام....»
در (it هه لان الفين >
تسلیم ابر خداست و از این نظر واژه«اسلام» به همه آنها اطلاق می گردد.«,
روج اد
سا «آل عمران.14»
معنای عام : تسلیم بودن در برابرحق (خدا)
5 (
5 ار خاص : آیین اسلام :دين حضرت محمد (ص)
صفحه 10:
ب) بهودیت و مسیحیت : پیدایش و سرنوشت آنها
پیدایش و فرجام بهود
بهودیت عنوان دین حضرت موسی)ع)است که حیاتش بر اساس متون دینی در ۱۳تا ۱۵ قرن پیش از میلاد بوده. او از
نوادگان حضرت یعقوب(اسرائیل:اسراءئیل) بود که در کنعان(فلسطین)زندگی می کرد.در ۱۳۶ مورد نام او در قرآن آمده
است.
آموزه های اعتقادی دین بهود :
۱- اعتقاد به خدا
۲- اعتقاد به تجرد خدا
۳- اعتقاد به توحيد
۴- اعتقاد به علم خدا
۵- اعتقاد به نبوت
۶- اعتقاد به رستاخیز مردگان
۷- اعتقاد به آمدن مسیحای موعود
صفحه 11:
اسم خدا دردین بهود.بهوه(یعنی موجود)است.این اسم.مقدس و به زبان آوردن آن حتی هنگام خواندن تورات حرام است.
یهودیان کتاب آسمانی خود را تنخ مى نامند که همان عهد عتیق است.عرفان بهود قبالا (یعنی مقبول) نامیده می شود.
پیدایش و فرجام مسیحیت (نصاری)
حضرت مسیح(ع)پیامبر دین مسیحیت است که از شهر ناصره(در فلسطین)بود ودر میان قوم بهود به پیامبری رسید ولی قوم بنی اسرائیل با
اینکه معجزات او را دیدند جز عدة اندکی به اایماننیاوردند و سرنجام با تحریک بهودیان. سربازان رومى به
بر فتل او به محلی در خارج
شهر حمله کردند.
صفحه 12:
آموزه های اعتقادی دین مسیحیت :
-١ اعتقاد به الوهیت حضرت عیسی
۲- اعتقاد به تفلیشلالوهیت موجودات سه گانه:خدای پدرط6306),خدای پسر(عیسی).روح القَذس)
۳- اعتقاد به تحسد خدا
۴- لزوم ایمان بدون علم(ایمان معصومانه)
۵- کافی بودن ایمان بدون عمل .
کتاب مقدس :
کتاب مقدس مسیحیان(۵1016)مجموعه ای از نوشته ها پی(2]
از
يبسن أو
أ به معنى كتاب ها)دربارة تاريخ.شرح حال و سخنان بيامبر است كه سال ها
پیامبر نوشته شده است ودريك تقسيم بندى كلى به دو بخش بزرگ(عهد قدیم و عهد جدید) تقسیم می گردد.عهد قدیم شامل ۱۷ کتاب وعهد جدید
شامل انجیل های چهارگانه ونامه ها و نوشته های متعدد است.تورات.واژة عبری به معنای قانون و شریعت است
صفحه 13:
متی ---حدود سال ۸۵م
—— م
انجیل های چهارگانه
pe Gy
اعمال رسولان
Ss سر
عهد جدید نامه ها
رؤيا و مكاشفه
شریعت موی (اسفار خمسه) : پیدایش, خروج . لاویان . اعداد .تثنیه
عهد قديم | انبياء
رت
۸
7
صفحه 14:
| est
) ١ |
| اعتبار کتاب مقدس(مستندبودن آن):
نکته:یکی از معروف ترین نقد های تورات توسط اسپینوزا:فیلسوف بهودی هلندی درکتاب «رساله ای درالهیات وسیاست»
صورت گرفته است.او معتقد است که برای بررسی اعتبار کتاب مقدس باید به شواهد تاریخی آن پرداخت(روش برون دینی.
نقدبیرونی).او براین باور است که حضرموسیی نوشته هابی داشته است ولی تورات کنونی سال ها پس از موسی(ع) نوشته شده
است.ازنظرق رآن کریم:«گروهی ازیهودیان کتاب آسمانی خود رامی خواندند وآن رابه میل خود نوشتند وگروه دوم جز همان
تحریف هایی که گروه اول به آنها می گفتند چیزی نمی دانستند.» ر.ک:سوره بقره. آية ۷۸ و ۰۷۹
"ّ
صفحه 15:
فرقه های مسیحی:
۱- نسطوریان (مخالف تثلیث)
۲- ارتدکس سک ارامنه
۳- کاتولیک
۴- پروتستان . شامل فرقه های:
لوتری هاءکالونی هاء انگلیکن ها. بونیتارین ها (مخالف تثلیث)» کویکرها (0۷۸316۲5)) (لرزندگان). مورمون هاء سپاه نجات
شاهدان بهوه (مخالف تثلیث) . آدونتیست ها(منتظران) . مار به دستان . علم مسیحی(5616۴66 60۳۱6128
۲ و
صفحه 16:
1 حسين توقيقي
0
ال
| سس سس
لالس ا
ee
ی
۱
۲
صفحه 17:
صفحه 18:
بخش دوم : اهداف . ابعاد و قلمرو دین
الف) ضرورت وحی و پیامبری (بکی از عناصر اعتقادی ادیان الهی)
۱ ویژگی های نبی(ص):
1-۱. دریافت کننده وحی(پیامبر انسان فراتر است. پیامبر به مرحله تلقّی علم الهی رسیده است ازاینرو واسطه
معارف الهی است)
توضیح :هر انسانی به اندازة وسعت وجودی خود (کمال وجودی ) از معارف الهی برخوردار است.وحی مرحله عالی
کمال وجودی یک انسان و تحصیل آن به عنوان شرط لازم برای انسان ممکن است.از اینرو سیر و سلوک
اا اه 5 hee
| همواره بر ييامبر لازم بوده است.« يا ايَّهاالمُرّمل كم الَيلَ الاقليلاً »
صفحه 19:
۲ 3
نتیجه ویژگی دوّم : نفی الوهیت پیامبر .
هستند«قل انَا بسر مثلكم يُوحى الَمَّ» « فصّلت.ع».
۳-۱ . هدایتگری(پیامبران هدایتگر هستند)؛ فلسفة وجودی وحی.روشنگری عقل در حوزه هایی است که عقل
از درک آن ساکت است :«.َنوْلَ ال غلمك الكتاب والحكمه وعلمك ما لم تن تعلّم »« نساء . ۱۱۳.
نکته :لازمه هدایتگری پیامبران. خطاناپذ بری(عصمت) است چون در غیر این صورت . روشنگری وهدایتگری
تحقق نخواهد با
نتیجه ویژگی سوّم: نفی ارتجاعی بودن ادبان الهی است ؛ نقش ادبان الهی در شکل گیری تمدن ها گواه بر این
مطلب است. VAN
ie |
صفحه 20:
| a |
۰۴-۱ قداست انبیاء ؛ بر خلاف کتاب مقذس . قرآن انبیاء الهی را سر آمد بندگان خاص خدا و برگزیدگان خلایق
دانسته وآنان را به «صالحین»و«محسنین» توصیف می کند. ail Gb اسطفی دم و نوحً و آل ابراهیج و آل عمران
Gle العالمین « آل عمران, ۳۳»
كتاب مقدّس . سفر پیدایش . باب ۳۲ : « یعقوب (پیامبر) با خدا کشتی گرفت و...
کتاب مقدّس . سفر پیدایش . باب ٩ : «نوح (پیامبر ) شراب خوار مستی بود که .
نکته : دیدگاه کتاب مقدّس با فلسفة وجودی پیامبران کاملا در تضاد
دارای شریعت ( تشریعی
مأمور به ابلاغ ( رسول)
فاقد شریعت ( تبلیغی)
Che
غير مأمور به ابلاغ
os در روایتی از پیامبر اسلام(ص) خطاب به ابوذر آمده است که تعداد انبیاء الهی ۱۲۴۰۰۰ وتعداد رسولان ۳۱۳ است. il
Th ll
صفحه 21:
MR
: اثبات ضرورت وحی و پیامبری (ضرورت دین) . ۲
استدلال بر اساس کمال اجتماعی انسان
(برگرفته از کتاب الهیات شفا از ابن سینا)
- کمال اسان به اجتماع است ( جامعه ظرف تحقق کمال وجودی انسان است )
" قوام وپایداری اجتماع به قانون است .
> هر قانونی بر اساس واقعیت هایی است .
بد م فيك
- واق قعبت هاى هستى :
فراطبيعت(متافيزيك . آخرت . غيرماذى . مينو )
م7
نکته : این دو حوزة هستی در ارتباط و در تعامل با یکدیگر هستند .
صفحه 22:
ادراک انسان اشراف کامل بر حوزه فراطبیعت و چگونگی رابطه و تعامل آن با عالم طبیعت
ندارد .
انسان برای درک کامل هستی به منظور وضع قانون جامع و کامل نیاز به ادراک مکمل (وحی)
دارد .
خالق هستی حکیمی است مذبر که برای هر نیاز انسان پاسخی قرار داده .
نتیجه : اگر خدای عالم قادر حکیم وجود دارد . پس وحی هم تحقق دارد .
صفحه 23:
دومواردیکسه عقلسه طوویقینیسیفسهمد تسلبع عقلودیمواردیکهلبهام -3
داردتلبع وحیلوحیمعتبر) هستیم
صفحه 24:
=
۱- ابوالفضل ساجدی . دین و دنیای مدرن ( عصر نیاز ) . انتشارات موسسه پژوآموزشی و
پژوهشی امام خمینی .
۲- محمد سعیدی مهر . کلام اسلامی .جلد ۲ ۰ انتشارات طه
۳ الشیخ الرئیس ابن سینا . الالهیات من کتاب الشفاء » بوستان کتاب
صفحه 25:
اهداف بعثت انبیاء
۱- یاد آوری قطریات
۲ اراد کردن انسان از قید و بند های نادرست
۸ سنا کرد مردم با حکمت تعالیم الهی
۶ بشارت و انذار
۷- علاج امراض روحی ( رذایل اخلافی )
۸-به کمال رساندن فضایل اخلاقی
صفحه 26:
انواع وحی ( کیفیت نزول وحی )
دریافت وحی از طریق شخصیت درونی پیامبر یعنی جنبه روحانی و ملکوتی او که به سرحد کمال رسیده
صورت فى كيرة هرد ب رسای شواهد درون درنی ( وه شوری آبد۱ ۲ کاهی به سشعل سنیدن صوت وله
تفسیرهای ناروا از وحی
۱- پیامبران نابغه های اجتماعی هستند ( تفسیر پوزیتیویستی )
انديشه پوزیتیویسم یکی از مولفه های فکری دوره مدرنیسم (ق۱۶ تا اواسط ق ۲۰ ) است
صفحه 27:
بنیانگذارمکتب پوزیتیویسم »«آگوست کنت » اندیشمند فرانسوی ق۱۹بود براساس این مکتب.ه رگزاره
ای که قابل آزمایش وتجربه باشد معنا دار است ودرستی یانادرستی آن ازطریق آزمایش وتجربه معلوم
00000001 لبلى(كزاره اى)محسوس و قابل تجربه نباشد بى معنا و نادرست است .
اساس عقل تجربى بود.در قرن بيستم مكتب يوزيتيويسم توسط فيلسوفانى مثل برتراند راسلواير كه
زيتيويسم نفى أمور عيبى وتاويل أموزه هاى دينى مت
زمانی از طرفداران آن بودند_مورنقدقرارگرفت
صفحه 28:
" نقد پوزیتیویسم
پوسم راکه یک انديشه فلسفی است نمی توان از راه آزمایش و تجربه
۱- خودشکن بودن نظریه: انديشه
بررسی کرد.
۲- بی اعتباربودن قوانین علمی .توضیح:اگر اندیشه پوزیتیویسم درست باشدقانون های علمی بی اعتبار خواهند
بود زیرا قوانین علمی کلّی هستند درحالی که در آزمایش. برخی موارد موردآزمایش قرار می گیرند نه همه موارد.
۲ - آزمایش و تجربه دلیل حقانیت یک نظربه علمی نیست زیرا : اگر گزاره علمی درست باشد . اثر آن مشاهده
خواهد شد ولی از کجا می توان ثابت کرد که اثر مورد تجربه . اثر خاص پدیده مورد نظر است ؟
صفحه 29:
ب ) معجزة انبیا یکی از دلیل های صدق ادعای (Ops
بشارت پیامبر پیشین
دلايل صدق ادّعاى نبوت شواهد و قراین : کمالات اخلاقی . محتوای متعالی دعوت و
معجزه
2 عم ارو العاده اى است كه بيامبر(ص) براى اثبات ادّعاى نبوت انجام داده و همراه است با ابطال کر (معا 02
طلبی ) .
سرت معحره ( مهبت معجزه) : معجزه حادثه ای غیر طبیعی است ( خارق العاده ) ولی بر خلاف قوانیین عقل دس
&
صفحه 30:
شناخته شده ( متعارف )
erases طبیعی 1
J ناشناخته ( غير متعارف ) مثل : شعبده بازی
علت وقوع یک حادثه
تأثیر نفسل(ریاضت های روحی,تمرینات معنوی) :عمل مرتاض
غیر طبیعی(حادثه خارق العاده) با وسایل و آموزش : سحر از طریق ارتباط با ش
| علت هی فراطبیعی سس
به قدرت الهى : معجزه
صفحه 31:
ویژگی های معجزه :
١ - ابطال گری (غیرقابل معارضه بودن ؛ناتوانی انسان ها ازاینکه مثل آن رابیاورند ویا آن راخنثی سازند)
" - غير اختيارى .
8 - در مسير مصالح الهى .
نکته : امور خارق العاده(مثل معجزه)هرچند خلاف قانون طبیعی(علمی)است ولی خلاف قانون عقلی(ق
علّیت و ....) نیست .
ن فلسفى مثل : قانون
<9
صفحه 32:
د. نقش دین در زندگی دنیایی(گسترة آموزه های دین)
سوال:
آیا دین تنها برای سسعادت آخروی نازل شده یا علاوه بر آن.به آمور دنیوی هم نظردارد؟
آیادین فقط برجنبه فردی انسان(ایمان وعبادت خداتوجه به آخرت)نظرداردیاعلاوه ب رآن به زندگی اجتماعی هم نوبقه
دیدگاه جامع گرایبی
(سیاست ب رخاسته از دبانت)
دین(دین اسلام همه آبعاد زندگی انسان را در بر می گیرد,زندگی فردی و زندگی اجتماعی,زندگی دنیوی وزندگی
اخروی.سعادت اخروی,باز تاب زندگی سعادنمندانه دردنيا است كه درير تو دين كامل مى سُود(الّدنيا مزرّعه م باه
صفحه 33:
) : رابطة انسان با خود, مصالح فردی
وون اعتماعى ٠ رابطة انسان با اجتماع
دارای سه
بعبشعتوی : شوّلون الهی » رابطه انسان با خدا
ري
آموزه هاى ديتى ...| روابط اجتماعى ( رابطه انسان با ديكران ). مثل : احكام اجتماعى
...... معن وإهت انسان ( رابطه انسان با خدا ). مثل : اعتقادات , عبادات
صفحه 34:
نمونه هایی از آموزه های اجتماعی ( سیاسی ) دین اسلام:
-١ برقراری عدالت اجتماعی:« لد آرسَلتا سنا 9 SSN oe Wil والميزان لَيَقُومَ النامن بالقسط»
© Kid (ye gig hg tilly gly SoS ING g فی الارض افاموالسَلود ACK امربه معروف ونهي ازمنکر:«لین ان -۴
۵- دفاع از مرزها : « يا ابّماالذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا» نرسرر..» ( مرابط: مرزبان ؛ رباط : پاسگاه مرژی )
۶- احکام ومقررات مالی :حرمت ربا (آیات ۲۷۵ نا ۲۸۱سوره بقره)» جمع آوری و مصرف ز کات(آیات ۱۱۰ ۴۳۰۸۳سوره بقره و
صفحه 35:
شواهدی روشن بر اسلام سیاسی :
-١ تأكيد هاى قرآن بر لزوم مطابفت احکام ابعتماعی با اصول کلی دین : «قَاحگم ینم بما ih Sih سس cng
۲ - سیرهٌعملی با
بر(س) درافدام به تشکیل حکومت وتوصیه قر آن برالكو كرفتن از او«ولكم فى رسول الله أسوة حسنة».
(۵۰۰) آیه سیاسی اجتماعی در ق آن .
)۲۸۲۰ آیه ق آن. درباره أحکام مالی و افتصادی است. (آیه مداینه » بقره OF
صفحه 36:
SG اول: سیاست. به چند معنی به کار می رود :۱- اداره امور جامعه . ۲- مکر و حیلهزد و بند برای رسیندن به هدق.
منظور از سیاست در این بحث » معنای اول است .
نکته دوم :
ری های سیاسی حکومنی(مثلاٌتونالیتار بسم,دم وکراسی) آر ملو امثلاً: عدالتءرقاه
ادی ,آزادی .مشارکت مردمیء ارزشهای معنوی در تئوری
I سم
إلمانى وقوانین آن, نظام پادشاهی وقوانین آن) راهکارها سس
ركزار » مجریان قانون رها (فلیست تصلّح اي لا بصلاح الولاه نیم اباضهع
صفحه 37:
سكو لأريسم
واه سكولار(966©111237) ولائيك laique) به معنی «دنیوی . غیر مقدس »است.
أصطلاح سكو لا ريسم : أ
|
سکولار بسم قلسفی: به معنی اعتقاد به خدای ساعت ساز است.اعتقاد به خداى منهاى 01
ين : اعنتقاد به اينكه قلمرو دين امور فردى است نه امور اجتماعى. aes
پیدایش سکولا ریسم : |
|
ابع اولیه دینی, |
صفحه 38:
أ. جدايى دين از سياست
در کناب مقدس,شواهد قراوانی برجدایی دین از حکومت وجودداردمثل:«حضرت oe که می
خواهتدبیایند او را به زور پادشاه سازند.باز تنهابه کوه بر آمد» س,سسسد».. براساس آموزه های مسیحیت,دتيا
و آخرت ازیکدیگر جدا هستندوارزش معنوی,د رکناره گیری ازجامعه و دوری ازهرگونه مسئولیت است(رهبائیت)
as وسادكىءزميته ا
pane
ب.نبود قوانين اجتماعى
صفحه 39:
۲- نارسابی مقهوم کلیسایی حقوق سیاسی
متوآيان کلیسا بر این باور بودند که:«قدرت حاکمان خواست خدااست ازاینرو مردم باید در برابر آن تسلیم باشندیعنی مردم در
| ; ۲ یت دا ند نه حد ١
برابرحکوت,قققط تکلیف دارند نه حق وحاکمان دربرابر خدا مسئول هستندومسئولیت در براب رخدامساوی است با سلب مسئولیت
همراه داشت که دین واعتقاد به خدا مساوی است با سلب حقوق اجشما
مردم فقط با كنار كذاشتن دين تحقق بيدا مى كند. بدين ثرئیب درفرون وسطی
یا «سکولاریزاسیون» به دست متولیان دین شکل SBS
oe bes: ا
صفحه 40:
حقوق اجتماعی از نگاه اسلام
ازنظر اسلام.حکومت بک وظيفقة الهی است(مشروعیت الهی دارد) که درصورت خواست وبذیرش مردم لازم
الاجوامی شوه :کیب آمیر WES © Sie بعد مَْصَرَه من Ban SGA گان سول له س عهد ی | ofl Me Ss
old Lyle Sale Nga 5 te 43 Sy 36 00 My Ste رهم وان اتلواعلیک فده وم هم قیه
0
نيزءر.كءنيهج البلاغه. خطبة ؟
صفحه 41:
نكته |: باتوجه به مطلب پیش گفته وبراساس نئوری حکومت دینی امام خمینی . یکی ازوظایف رهبری برگزاری
AeA
بین مردم و حاکم . رابطة بین کارفرما(مردم) وکا ر گزار(حاکم)است وایندو نسبت به هم Abel نکته ۲.از نظر اسلام
حقوق متقابل و وظایف متقابل دارند.
a
خشونت آمیز.به گفته ویل دورانت.ازسال ۱۴۸۸۷۱۴۸۰هشت هزار وهشصدتن.سوزانده شدند(همان,ج ۶ص ۲۶۳)
9
صفحه 42:
منابع :
1- اعد فرامرز قداملکی ۰ «قلمرو پیام پیامبران »۰ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
1
۲- همایون همتی ۰ «انديشه دینی و سکولاربسم »
۳- عبدالحسین خسروپناه . « آسیب شناسی دین پژوهی معاصر . تحلیل دین شناسی شریعتی بازرگان و سروش »پژوهشگاه
فوهنگ و اندیشه اسلامی.
اسلام و دموکراسی >. م رکزمطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه -
۴- مهدی باز رگان » «مرجعیت و روحانیت » ( انتظارات مردم از مراجع.مجموعه آثار)ش ر کت سهامی انتشار
صفحه 43:
صفحه 44:
آ. عوامل موْثر دراعتبارقرآن( مستندبودن آن) :
تابت قرآن(کتابت وحی) توسط کاتبان وحی سوسججوی
آیات قرآن توسط مردم ۳35 نبوی
صفحه 45:
: كتابت ق رآن -١
۱-۱ زبان ق رآن عربی است «قر آنَعرَبأغيرذى عوّج»زيراهر ييامبرى به زبان قوم خود سخنكفته:«ومارسَّلنامن
رسول الابلسان قوبه.
۳ آیات ق رآن,ندربجی نازل شده(نزول تدریجی قرآن). که برخی آیه ها متناسب با واقعه ای خاص بوده(شأًن نزول »
اسباب نزول).
ن و نوشتن نمی دانسته«ماکتت تتلوّامن کتاب لاه و
۴-۱ به منظورحفظ آیات قرآن.پیامبرس)»افرادی رامنصوب کرده بودتا هنگامه نزول. آن رابنوبسند(کاتبان وحی)
4
صفحه 46:
۲- به حافظه سپردن قرآن :
۱-۲ پیامبر(س)نسبت به قرائت.حفظ وجمع آوری قرآن به عنوان کلام الهی وآخرین کناب آسمانی سفارش های
نان آن را محور واساس دین خود و حفظ وقرائت آن را از وظايف روزمرة خود مى دانستتد
به عبهدة توده مردم بود به طوری که آنان قرآن رابا تمام جزئیاتش
گواه بر ابی است( .کاب اثبرءالنهابهج ۵ص ۷و
ازايئروازنظر بز ركان دين تنهها قرئتی ازقرآن که درمیان مردم رایچ است مت است چنانکه |
ازنصّی که برپیامبرس)نازل شده(تلفّظ اصلی قرآن) فرمودند:«نصٌ اصلی همان است که امروز
است»
صفحه 47:
۳- جمع آوری و مجلّد کردن مصحف ها:
علی) نخستبن کسی بودکه پس ازوفات پیامبرسوطبق وصبت اوبه جمع آوری قرآن مشغول شد.پس ازاوزیدین
ابت(ا زکانبان وحی)به دستور ابوبکرقر آن را جمع آوری ودرمجلّدی ازچرم قرارداد.
cal
عثمان برای جلوگیری ازاختلاف قرائت در مصحف هابی که به شهرها و مناطق اسلامی فرستاده شده بودپس از
مشورت باصحابه وتشکیل کمینه ای اقدام به حمع آوری مصحف هاوتکثیرنسخه ای واحد از آن کرد
5
صفحه 48:
ب. معنا و دلالت قرآن
قواعد فهم قرآن :
۱- شناخت معانی واژگان قر آنی(اسم.فعل.حرف) در عصرنزول «صطیت (واژه شناسی)
-Y پی با دستورزبان عربی تم صرف و نحو و بیان
BI epee csencspe
مثل: آبات محکم و احادیث معتبر
مثل : وقایع خارجی و برهان عقلی و حقایق علمی
صفحه 49:
نکته ۱:
محکم + آیه ای که در دلالت مستقل است.
آیات قرآن
متشابه آبه ای که در دلالت نیاز به قرینه دارد.
Ses sgh aT es
ظاهر قرآن : معنای ظاهری آبه که از طریق قواعد فهم قرآن فهمیده می شود (تفسیر قر آن)
باطن قرآن:معنای عمیق آیه كه ازطريق وحى ودقّت هاى عقلى فهميده مى شود (تأويل قرآن) (لايعلم تأوبله الالله
والرّاسخون فى العلم)
2
صفحه 50:
ج. اعجاز فرآن
اعجاز علمی
صفحه 51:
آیت الله معرفت . علوم قر آنی . انتشارات سمت
۲- آبت اللّه معرفت . تاريخ قرآن . انتشارات سمت
۳- مرتضی مطهری . اعجاز قرآن . کتابخانه الکترونیکی تبیان
صفحه 52: