صفحه 1:
صفحه 2:
زير نظر :
استاد يزدان بخكشسر
صفحه 3:
eee
۱ Ren a eae eed
غراه مكررن زمينه هاى لازم براى اصلاح مرره| با هرايت ايشان
a ONC MCS ENC! Cn EE Roa
0 Leen) an Ne Coe
0 ae Le MEL Mea
RO SOT RCS AFRO CPT era
صفحه 4:
2 : ا 59
rN Me REC Gee aR oe ol a OLA)
sys 57 1 HA 5
OO ee ae ee No ae Na ee
تربييت است . اثْ اين رو اما"| على (ع) زهامراران قررت هرار و
فوركاهه را : سياستمرار و شايسته قرا ركرفتن رر جايلاه سياست
مررمان نمی راثر .
Ce ea ae ae eee aa)
Pro ReL eID ee SORELY ae ae ae
فلوط یکلی CL ER ME Ne eee Rel ae)
سامان هى يزير ركه آن را در مفهوم صديش تمقق بزير
می سازر .
صفحه 5:
acy ساسا
7
Or SY MO a RCs ye en cae
ل تا مییارها یکل یکه بهت سياست را
5 58 1
روشن هى لثئر ٠ وجور رارر. اين معيارها بر هر برثاهه ريزى ٠
”7 5 7 00
Cy heed ا ل كت
ee 7 5
1 MOP Te eo yee eon
صفحه 6:
توا
ESOP CEL STE. Tee eT
جمله عرصه سياست زر
ie 0 7 00
علی (ع) بایلاهی ویژه رارر . هیچ لس هق نرارر فرور , قوائین و
ا
مرزها را بشلئر و فور را فراتر از آنها برائر.
ال ا ل ل ا ل ۱
00 at er Pas ee
فور سفت باب
20 م لت ا ey
۳ ۲ 0
می ا ال را در این جهت مراقبت می نمور و ابازه
eet vf A 6
UAC ERC Ree BE MOO ere
هموار سازر و قوائين و موازين را زير باكزارر . ه ركاه با
بلافاصله به رفع آن اقرام
هوررى رو به رو هى شر
ا ا ا Fee Lae)
کنر » یا ترویج یار
صفحه 7:
ea atest wip riveree 530
آن فشرت رر سفت ترين شرايط ب هکارگزاران فور اهازه هرمت طلنى تميدار و در اين
yas 00
00 ل een co
أَجَرّ فى الأغلال ات من آن آلقی
لله وَ رَسُلَهُ يوم القَيامَة ظالماً لتبعض العباد و
اس سس
1 nner yen ECCT eT
3 ال kB eed
Bree eRe iis kerr etre eS Te
[0 Re erer ey gel eye eR NTer ey
Peer ere ST ONY ets
صفحه 8:
و سر
۳
7 7 7
اباك به مقاصر ررست و باك رسير. نميتوان بكاشتن برى ٠ نُيلى
۲ ۲ 000
OS aed ee or Cee YEE
Perea aa a Re AA Recs er)
Fe ony 7
وسايل تاررست بهره تبر . هون امام (ع) زهام امور را به
10 EL eS oT)
همله : به تبعیشات پایان بفشیر .
صفحه 9:
ا 1
| هر و و ۳۲ FY ۳ ae 4
عرب , قریش و لسانی را له بیم مفالف و توطثه از پابشان هی رفت , بر ریلران
Cee Oo ETON GLC eye oye a TSS
9 ۳ a ene 8 1 ۳
را زیر پا پلزارر و از راه ستع لار فور را پیش برر, لزا در پاسخ آنان|
00
موی آن طلبَ ا 0
ولیث غلیه و اه لا آطوز به ما سر سمیز و ما أ
ere ere eT Tee
سرپرست اویم : پیروزی بجویم ؟ به خدا سوگند ! تا
fe ener ا
صفحه 10:
امیر مومتان علی (ع) در سیاست فویش به بز مق عمل نم یکرر و هرف برای او به هیچ وبه
Wer a ور a 1
DY any ea م PONE eT RO NES
نیزیر. آن هضرت , از همله تفاوتهای اصلي سیاست فور و سیاست
معاوبه ای را همین اهر معرف یکرره و فرموره است :
و الله ما مغارية بادضى ملى. و لكه كدرو
Ste pean لت 2 ol
النّاس. لكن كُلَ عُدََة فجَرَةُ وَكُلْ فجَر
ss
به خدا سوگند ! معاویه زیرک تر (سیاستمدارتر) از من
۱
ا ل ات
۰ می شود " و اگر پیمان شکنی ناپسند و ناشایست نبود.
ا ۱
Sey كت
صفحه 11:
see صا
7 7
سياست ىله علی (ع) «نبا لگرره ۰ سياستى مبتتی بر صراهت و
[SHOTS RU DIRE a aye Oy NC ee ROI)
ia 4 ۳ 1 ۳ ۳
و مواضع فور را آشلارا با آثان در میان می لزاشت و می فرمور
ولتمدى رائد اهلد
پیشوای قوم باید با مردم خود به راستی سخن رائد
صفحه 12:
Ne Nee Cre per tome eee Oren we
آن چه می گویم . در عهده می دانم . و خود ضامن
1 PEAT Ts Reena Ih
و
صفحه 13:
EE Te LO AOL eT oe re nT)
و صراقت ورزى ٠ و شفافيت و صرافت ورزى هيسر ثمى شور . آن جاكه ناراستى و
دروعُلويى ٠ بنهانكارى و تيره سازى رخ مى نماير ٠ انواع فسار و تباهى هاى سياس هم
: شكل فى كيرر و روات فى يابد . آنن فرت فرموره است
ال ار
۰ سر
صفحه 14:
بيشواى صراقت بِشّلاه . على (ع) رر عهرنامه مالك اشتر مى آموز رله ,كزيره ترين اشفاص در
PO a ORE RA PORE OR ETO
eS aa Meal Maar cae held CRORES TO
فور را بران سفارش هى ثمور و بر اين امر , به طور ری نظارت
م ىكرر . على (ع) به مسئولان فور هى آموف تكله رر رابطه با هررم
بر اساس قاعره «إفصار» ( شقاف سازى ) عم لكنثر . امام (ع) به
لاركزاران فورغرمان مى را ركه هركاه هررم و اراره شوتركان به سياست»
ها ء اقرامات و رفتار آنا نكرفتار بركمائى شوثر و لجسا سكنئر از هانب
بریشان ستمی رفته ,یا فلافی صور تگرفته ,یا فینتی اناع یافته است ,
زمامراراع و سوولان موظفنر با سرافت و صراقت تما , همه پیز را به
POOLE REN eee ey aed
aa eee 0
eee Re eee Le Rene
OE re recor ale A eed
Re eee CnC Ree ET Te
Fe ROTO eC yn sD
افيت ررسياست و هر
مقر رز دار
صفحه 15:
کرت چه
۱ Ord re Ren ey
روابظ و هناسبات در يس برره قرا ركيرر و اجازه ورور به روشتايى و ثور
0
. افیت , این امور به هراقل هی رسر
7 7
و شفافيت اس تكله سياست و هلوهت به ررستى
و ال ت هعنا می
صفحه 16:
اشنا
ل ل ا 0
1
روزكار قور ٠ شنافت جريان ها و غايب ثبورن از زهان فويش ٠ رنيا
و مناسبات بین المللی + عنضر اساسی در فهم سیاسی , تصمی مگیری)
اقرامات سیاسی است . هر چه زمانه شناسی ررست تر , عمیق تر و همه
جاثبه تر باشر ٠ ميزان فريب غورولى رر سياست و فروغلطيرن رر رام ها و
تصمیمات ناررس تکمتر فواهر بور .
7 1
er ary 0
ee ee a ROTO ee oe Teer)
Caen NE RCL Re eR Ret ee nee
له على (ع) بس از به رس تگرفتن
کلومت , تلا شکرر هرد را با زمانه و شرایط پیش آمره و
|
روش نكررر و زمينه لازء| براى
ees aed yes
سیاست است .
آفات و7
pera oreo)
صفحه 17:
0
۳ 0 3 aa sf ue 0 3
Cru ee ستیزنده و زمانه ای ستمکار به سر
می بریم. در اين روزگار. نیکوکار . بدکار به شمار آید و
ی
20000
ترسيم
صفحه 18:
1 me CRC eee a
CREE CL ENE eer RST nerd)
حساب آيد و در روزكار ىله رياكارى و نابلارب ارزش شمرره شور , اصلافات
ELECT ETE SE) aw (N
۲ یر
صفحه 19:
0 os
Pe ee een ee ae Se eee eT
PRO ROT LC Rem Oke a aed
Can 0
PT one Er Lo
مفتلف , آینره گلری و عاقبت انریشی, همان ترپیر است و درعرهه
۱
RO My Le eye ee ero a ETRE ST
7 00
[0 ا rd
0 ed
7 ۳ 9 2
آینرهگلری از چنان اعتبر و اهمیتی پرفوررار اس تکه
Fe Ze Hee
. زئرلی » لار و هرلت برون آن فاقر هر فیری است
صفحه 20:
در نزر اما علی (ع) نشانه یل سیاست صعیح » فررمنراثه
و اصولى ٠ وجور تريّرء عاقبت انريشى و آينره تلرى
ا 1
ean SE ae ren
ا 1
صفحه 21:
کرت چه
1۱ ES Lee LOE OTe Mone ol ener ar)
است . بس لز رهلت يياهبر (ص) , على (ع) ميان رو امرمفيّ ركررير . اي نكه براى به
با فيروى ٠ رس تكرفتن هلومت و بازلررائرن ”ا به مسير ىكه ييامبر (ص) تعيي نكرره بور
ee a Av aL RDN ee TOL,
اساس نقام اسلامی را با توبه به رشمنان ریرینه آن به شرت تهرير ه ىكرر , بلوگیری
A
Ve Ee eS an eC NC Raye Oe
9 ye a
Dns.
صفحه 22:
(ORO ا ا ا
۳ 5 50 A dig ۳ ra a 1
برفوررار بوركه آن عضرت ب هكاركزاران قور سفارش ميفرمور رر ائتفاب نيروها وكارمنران
غورء از جمله ملاك هاي ىكه باير ر ركزينش هر نظر راشته باششر ٠ ويزّلى آينده تُلرى و عاقبت
5 fi
CO aCe ROL ل ا TY
و توخ منهم 5 بل 5 عواقب الأمُور ۳
1 Ree SCn ne tere
کارها بیشتر دقت کنند . در اموری که بدان ها مراجعه
می شود . خوب دقت نمایند و عواقب آن را بررسی
ae
صفحه 23:
ان
از جمله شافسه های بربسته در سیاست علوی, اعترال و میانه روی و پرهیژ از افراط و
تفريط رر تصميمات و اقرامات سياسى است. اميرمؤمنان, على (ع) هركونه افراط وتفريط
Oe oT ee Ue) 000
eR GeO ed eee
مسیر الهی و سنّت نبوی از افراط و تفریط به روراست و نمیتوان
1 Te OME NMS aoe ae
OS Te ae CN ee ee
211110117
eer eC Ones
ن و التشتال مله و الطريق الوسطى فى الحَادة
ees aa ۱
ِلَيهَا مُصيرٌ العاقبة
انحراف به راست و جِب كمراهى است ؛ راه مسة
Beker ree Tene eel eer ror Ec
0
عاقبت به سوی همین مقصد می باشد
صفحه 24:
زاه و روش جا جیلته روی اس
من اس اوسلی بلق ای وه تج ای
ما همان تكيه كاه ميانه ايم ؛ كُندرو به آن بپیوندد و
تندرو به سوى آن بركردد
صفحه 25:
سب
9
sil قط لارمط آل
enc ف ; ط rel!
برجم لتلی. و بهم یلق اثالی
بدان که بهترین پیرو من . گروه میانه اند که اهل غلو به
آتان بر می گردند و عقب ماندگان بی ایشان می رسند.
صفحه 26:
سب
Col Sy الأمور الیک أوسَطها فی الحَقَ
و باید از کارها آن را بیشتر دوست بداری که نه از
حق بگذرد و نه فرو ماند
صفحه 27:
عدالت خواهی و عدالت ورزی :
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
مشورت و راینی :
ا 1
CAE 3
من عبد الله على أمير ادوس ای معا pl لا و ام لكم عندى أن ام
Sis سرا لا فی رب . وَ لا أطوى BL Sb كم
...از بنده خدا على بن ابى طالاب. امير مؤمنان (ع) به تيروهاى مسلح و نكّدارنده مرزها
حق شما بر من اين است كه جز اسرار جنكى: هيج سرى را از شما ينهان تسازم و در امورى كه
.بيش مى آيد. جز حكم الهى؛ بدون مشورت شما کاری انجام ندهم
لا مُظَاهَرَةَ أُونَقُ Gyo المُشَاوَرَة
هیچ پشتییانی استوارتر از مشورت کردن نیست
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
قدرت طلبی :
ا 1
x oe
من تال استطال آن که به نوایی رسید. خود را برتر از دیگران دید
و | آحدت لک ما نت فیه من شلطانک یه ومیل فاظر ای عظم ملک اثه
فوقک و فدرته منک عَلّی ما لا تقد عَلیه من تفسک. فا ذلَكٌ يْطَا من إليك من
طناحک, عک ل ل لت باخ فك من عقاک
و اگر قدرتی که از آن برخورداری. نخوتی در تو پدید آورد و خود را بزرگ شمردی, بزرگی حکومت
پروردگار را که برتر از توست. بتگر که چپیست. و قدرتی را که بر تو دارد و تو را بر خود آن قدرت
نیست؛ که چنین نگریستن, سرکشی تو را می خواباند. تندی تو را فرو می نشاند و عقل از دست رفته
ات را به تو باز می گرداند.
صفحه 35:
oe
RONG ae a ae a tena
050000
۳/7 غرب: تنری عزب عقل : فرركريزى
2
00
COL Res ea ae RC emer 5
7
eae و زمینه ساز تصمیمات و
مات تابفررانه می شور .
صفحه 36:
صفحه 37:
سوه شیء الفرق : برترین چیژء فشونت و ررشتی است.
bu ob 95 7 0
ه رکه ررشت فو باشر و فشونت ورزده مررم ا زكرو الرر او
صفحه 38:
صفحه 39:
سا
استّعمل العَدلَء وَاحَذَّر Gust) و الحیف. فان المسف یعود بالجّلاء, و الحیف یدغو ای
السّيف
عدالت ييشه كن و از خشونت و درشتى: و از ستم و بيدادكرى بيرهيز. که خشونت و درشتی
مردم را به فرار و آواركى وا دارد و ستم و بيدادكرى شمشير را به ميان آرد
صفحه 40:
تنگ نظری و اتحصار طلبی :
صفحه 41:
صفحه 42:
Ee
الشیطان قیادک. فان
و گروه بسیاری از مردم را تباه ساختی و به گمراهی ات فرب
و دورویی خویش انداختی...پس معاویه! از خدا درباره خود بیم دار و مهارت را از کف
ن دادی و در موج دریای نفاق
شیطان درآر. که دنیا از تو جدا خواهد شو و آخرت به تو نزدیک است
صفحه 43:
Seige de lb ol GUS Shs Eee SU
.میت دنیاک و
Ee
تو دینت را پیرو دنیای کسی کردی که گمرا هی اش آشکار است و زشتی او
! پدیدار.... پس دنیا و آخرت خود را به باد دادی
وَ اما يمور أهلها لاسراف أشس الؤلاة عُلَى
3 لجع
و lid tll go لواب ١
مردم شهرها هنگامی تنگدست ریق 8 | می آورند و از ماندن
خود بر سر کار اطمینان ندارند و از آنچه مایه عبرت است. کمتر سود بردارند
صفحه 44:
دروغگویی و ضریبکاری :
Sl JANES ۳
اکن کج ری کت تن درز SIGs Ani وروت طوس اقا
و وعده می دهد و خلاف آن می پوید.
صفحه 45:
بهاقدا سوکندا مطویه یکت ان فیست اکن عیوه اه پیما غکتن و کنوکاری انسث
صفحه 46:
آن جه ميكويم: در عهده خويش مى دانم و خود ضامن آتم...به خدا سوگند ! کلمه ای
! از حق را نپوشاندم و دروغی بر زبان نراندم
صفحه 47:
تزوی و ریاکاری :
صفحه 48:
75 4 4
ا Oo
تیه کی موی ری