صفحه 1:

صفحه 2:
زير نظر : استاد يزدان بخكشسر

صفحه 3:
eee ۱ Ren a eae eed ‏غراه مكررن زمينه هاى لازم براى اصلاح مرره| با هرايت ايشان‎ a ONC MCS ENC! Cn EE Roa 0 Leen) an Ne Coe 0 ae Le MEL Mea RO SOT RCS AFRO CPT era

صفحه 4:
2 : ‏ا‎ 59 rN Me REC Gee aR oe ol a OLA) sys 57 1 HA 5 OO ee ae ee No ae Na ee تربييت است . اثْ اين رو اما"| على (ع) زهامراران قررت هرار و فوركاهه را : سياستمرار و شايسته قرا ركرفتن رر جايلاه سياست مررمان نمی راثر . Ce ea ae ae eee aa) Pro ReL eID ee SORELY ae ae ae ‏فلوط یکلی‎ CL ER ME Ne eee Rel ae) سامان هى يزير ركه آن را در مفهوم صديش تمقق بزير می سازر .

صفحه 5:
‎acy‏ ساسا ‎ ‎7 ‎Or SY MO a RCs ye en cae ‎ ‏ل تا مییارها یکل یکه بهت سياست را 5 58 1 روشن هى لثئر ‎٠‏ وجور رارر. اين معيارها بر هر برثاهه ريزى ‎٠‏ ‏”7 5 7 00 ‎Cy heed‏ ا ل كت ‎ee 7 5 1 MOP Te eo yee eon ‎

صفحه 6:
توا ESOP CEL STE. Tee eT جمله عرصه سياست زر ‎ie 0 7‏ 00 علی (ع) بایلاهی ویژه رارر . هیچ لس هق نرارر فرور , قوائین و ا مرزها را بشلئر و فور را فراتر از آنها برائر. ال ا ل ل ا ل ۱ 00 at er Pas ee فور سفت باب 20 ‏م لت ا‎ ey ۳ ۲ 0 می ا ال را در این جهت مراقبت می نمور و ابازه ‎eet vf A‏ 6 UAC ERC Ree BE MOO ere هموار سازر و قوائين و موازين را زير باكزارر . ه ركاه با بلافاصله به رفع آن اقرام هوررى رو به رو هى شر ا ا ا ‎Fee Lae)‏ کنر » یا ترویج یار

صفحه 7:
‎ea atest wip riveree 530‏ آن فشرت رر سفت ترين شرايط ب هکارگزاران فور اهازه هرمت طلنى تميدار و در اين ‎yas‏ 00 ‎00 ‏ل‎ een co ‎ ‏أَجَرّ فى الأغلال ات من آن آلقی ‏لله وَ رَسُلَهُ يوم القَيامَة ظالماً لتبعض العباد و اس سس ‎1 nner yen ECCT eT 3 ‏ال‎ kB eed Bree eRe iis kerr etre eS Te [0 Re erer ey gel eye eR NTer ey Peer ere ST ONY ets ‎

صفحه 8:
و سر ۳ 7 7 7 اباك به مقاصر ررست و باك رسير. نميتوان بكاشتن برى ‎٠‏ نُيلى ۲ ۲ 000 OS aed ee or Cee YEE Perea aa a Re AA Recs er) Fe ony 7 ‏وسايل تاررست بهره تبر . هون امام (ع) زهام امور را به‎ 10 EL eS oT) همله : به تبعیشات پایان بفشیر .

صفحه 9:
ا 1 | هر و و ۳۲ ‎FY ۳ ae‏ 4 عرب , قریش و لسانی را له بیم مفالف و توطثه از پابشان هی رفت , بر ریلران Cee Oo ETON GLC eye oye a TSS 9 ۳ a ene 8 1 ۳ ‏را زیر پا پلزارر و از راه ستع لار فور را پیش برر, لزا در پاسخ آنان|‎ 00 موی آن طلبَ ا 0 ولیث غلیه و اه لا آطوز به ما سر سمیز و ما أ ere ere eT Tee سرپرست اویم : پیروزی بجویم ؟ به خدا سوگند ! تا fe ener ‏ا‎

صفحه 10:
امیر مومتان علی (ع) در سیاست فویش به بز مق عمل نم یکرر و هرف برای او به هیچ وبه ‎Wer a‏ ور ‎a‏ 1 ‎DY any ea‏ م ‎PONE eT RO NES‏ نیزیر. آن هضرت , از همله تفاوتهای اصلي سیاست فور و سیاست معاوبه ای را همین اهر معرف یکرره و فرموره است : و الله ما مغارية بادضى ملى. و لكه كدرو ‎Ste pean‏ لت 2 ‎ol‏ ‏النّاس. لكن كُلَ عُدََة فجَرَةُ وَكُلْ فجَر ‎ss‏ ‏به خدا سوگند ! معاویه زیرک تر (سیاستمدارتر) از من ۱ ا ل ات ۰ می شود " و اگر پیمان شکنی ناپسند و ناشایست نبود. ا ۱ ‎Sey‏ كت

صفحه 11:
see ‏صا‎ 7 7 سياست ىله علی (ع) «نبا لگرره ۰ سياستى مبتتی بر صراهت و ‎[SHOTS RU DIRE a aye Oy NC ee ROI)‏ ‎ia 4 ۳‏ 1 ۳ ۳ و مواضع فور را آشلارا با آثان در میان می لزاشت و می فرمور ‏ولتمدى رائد اهلد ‏پیشوای قوم باید با مردم خود به راستی سخن رائد ‎ ‎

صفحه 12:
Ne Nee Cre per tome eee Oren we آن چه می گویم . در عهده می دانم . و خود ضامن 1 PEAT Ts Reena Ih و

صفحه 13:
EE Te LO AOL eT oe re nT) و صراقت ورزى ‎٠‏ و شفافيت و صرافت ورزى هيسر ثمى شور . آن جاكه ناراستى و دروعُلويى ‎٠‏ بنهانكارى و تيره سازى رخ مى نماير ‎٠‏ انواع فسار و تباهى هاى سياس هم : شكل فى كيرر و روات فى يابد . آنن فرت فرموره است ال ار ۰ سر

صفحه 14:
بيشواى صراقت بِشّلاه . على (ع) رر عهرنامه مالك اشتر مى آموز رله ,كزيره ترين اشفاص در ‎PO a ORE RA PORE OR ETO‏ ‎eS aa Meal Maar cae held CRORES TO‏ فور را بران سفارش هى ثمور و بر اين امر , به طور ری نظارت م ىكرر . على (ع) به مسئولان فور هى آموف تكله رر رابطه با هررم بر اساس قاعره «إفصار» ( شقاف سازى ) عم لكنثر . امام (ع) به لاركزاران فورغرمان مى را ركه هركاه هررم و اراره شوتركان به سياست» ها ء اقرامات و رفتار آنا نكرفتار بركمائى شوثر و لجسا سكنئر از هانب بریشان ستمی رفته ,یا فلافی صور تگرفته ,یا فینتی اناع یافته است , زمامراراع و سوولان موظفنر با سرافت و صراقت تما , همه پیز را به ‎POOLE REN eee ey aed‏ ‎aa eee‏ 0 ‎eee Re eee Le Rene‏ ‎OE re recor ale A eed‏ ‎Re eee CnC Ree ET Te‏ ‎Fe ROTO eC yn sD‏ افيت ررسياست و هر مقر رز دار

صفحه 15:
کرت چه ۱ Ord re Ren ey ‏روابظ و هناسبات در يس برره قرا ركيرر و اجازه ورور به روشتايى و ثور‎ 0 . ‏افیت , این امور به هراقل هی رسر‎ 7 7 و شفافيت اس تكله سياست و هلوهت به ررستى و ال ت هعنا می

صفحه 16:
اشنا ل ل ا 0 1 روزكار قور ‎٠‏ شنافت جريان ها و غايب ثبورن از زهان فويش ‎٠‏ رنيا و مناسبات بین المللی + عنضر اساسی در فهم سیاسی , تصمی مگیری) اقرامات سیاسی است . هر چه زمانه شناسی ررست تر , عمیق تر و همه جاثبه تر باشر ‎٠‏ ميزان فريب غورولى رر سياست و فروغلطيرن رر رام ها و تصمیمات ناررس تکمتر فواهر بور . 7 1 ‎er ary‏ 0 ‎ee ee a ROTO ee oe Teer)‏ ‎Caen NE RCL Re eR Ret ee nee‏ له على (ع) بس از به رس تگرفتن کلومت , تلا شکرر هرد را با زمانه و شرایط پیش آمره و | روش نكررر و زمينه لازء| براى ees aed yes سیاست است . آفات و7 pera oreo)

صفحه 17:
0 ۳ 0 3 aa sf ue 0 3 ‎Cru ee‏ ستیزنده و زمانه ای ستمکار به سر ‏می بریم. در اين روزگار. نیکوکار . بدکار به شمار آید و ‎ ‏ی ‏20000 ‏ترسيم ‎

صفحه 18:
1 me CRC eee a CREE CL ENE eer RST nerd) ‏حساب آيد و در روزكار ىله رياكارى و نابلارب ارزش شمرره شور , اصلافات‎ ELECT ETE SE) aw (N ۲ ‏یر‎

صفحه 19:
0 os Pe ee een ee ae Se eee eT PRO ROT LC Rem Oke a aed Can 0 PT one Er Lo ‏مفتلف , آینره گلری و عاقبت انریشی, همان ترپیر است و درعرهه‎ ۱ RO My Le eye ee ero a ETRE ST 7 00 [0 ‏ا‎ rd 0 ed 7 ۳ 9 2 ‏آینرهگلری از چنان اعتبر و اهمیتی پرفوررار اس تکه‎ Fe Ze Hee . ‏زئرلی » لار و هرلت برون آن فاقر هر فیری است‎

صفحه 20:
در نزر اما علی (ع) نشانه یل سیاست صعیح » فررمنراثه و اصولى ‎٠‏ وجور تريّرء عاقبت انريشى و آينره تلرى ا 1 ean SE ae ren ا 1

صفحه 21:
کرت چه 1۱ ES Lee LOE OTe Mone ol ener ar) ‏است . بس لز رهلت يياهبر (ص) , على (ع) ميان رو امرمفيّ ركررير . اي نكه براى به‎ ‏با فيروى‎ ٠ ‏رس تكرفتن هلومت و بازلررائرن ”ا به مسير ىكه ييامبر (ص) تعيي نكرره بور‎ ee a Av aL RDN ee TOL, ‏اساس نقام اسلامی را با توبه به رشمنان ریرینه آن به شرت تهرير ه ىكرر , بلوگیری‎ A Ve Ee eS an eC NC Raye Oe 9 ye a Dns.

صفحه 22:
(ORO ‏ا ا ا‎ ۳ 5 50 A dig ۳ ra a 1 برفوررار بوركه آن عضرت ب هكاركزاران قور سفارش ميفرمور رر ائتفاب نيروها وكارمنران غورء از جمله ملاك هاي ىكه باير ر ركزينش هر نظر راشته باششر ‎٠‏ ويزّلى آينده تُلرى و عاقبت 5 fi CO aCe ROL ‏ل ا‎ TY و توخ منهم 5 بل 5 عواقب الأمُور ۳ 1 Ree SCn ne tere کارها بیشتر دقت کنند . در اموری که بدان ها مراجعه می شود . خوب دقت نمایند و عواقب آن را بررسی ‎ae‏

صفحه 23:
ان از جمله شافسه های بربسته در سیاست علوی, اعترال و میانه روی و پرهیژ از افراط و تفريط رر تصميمات و اقرامات سياسى است. اميرمؤمنان, على (ع) هركونه افراط وتفريط ‎Oe oT ee Ue)‏ 000 eR GeO ed eee ‏مسیر الهی و سنّت نبوی از افراط و تفریط به روراست و نمیتوان‎ 1 Te OME NMS aoe ae OS Te ae CN ee ee 211110117 eer eC Ones ن و التشتال مله و الطريق الوسطى فى الحَادة ‎ees aa‏ ۱ ِلَيهَا مُصيرٌ العاقبة انحراف به راست و جِب كمراهى است ؛ راه مسة Beker ree Tene eel eer ror Ec 0 عاقبت به سوی همین مقصد می باشد

صفحه 24:
زاه و روش جا جیلته روی اس من اس اوسلی بلق ای وه تج ای ما همان تكيه كاه ميانه ايم ؛ كُندرو به آن بپیوندد و تندرو به سوى آن بركردد

صفحه 25:
سب 9 ‎sil‏ قط لارمط آل ‎enc‏ ف ; ط ‎rel!‏ ‏برجم لتلی. و بهم یلق اثالی ‏بدان که بهترین پیرو من . گروه میانه اند که اهل غلو به ‏آتان بر می گردند و عقب ماندگان بی ایشان می رسند.

صفحه 26:
سب ‎Col Sy‏ الأمور الیک أوسَطها فی الحَقَ و باید از کارها آن را بیشتر دوست بداری که نه از حق بگذرد و نه فرو ماند

صفحه 27:
عدالت خواهی و عدالت ورزی :

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:
مشورت و راینی : ا 1 ‎CAE‏ 3 من عبد الله على أمير ادوس ای معا ‎pl‏ لا و ام لكم عندى أن ام ‎Sis‏ سرا لا فی رب . وَ لا أطوى ‎BL Sb‏ كم ...از بنده خدا على بن ابى طالاب. امير مؤمنان (ع) به تيروهاى مسلح و نكّدارنده مرزها حق شما بر من اين است كه جز اسرار جنكى: هيج سرى را از شما ينهان تسازم و در امورى كه .بيش مى آيد. جز حكم الهى؛ بدون مشورت شما کاری انجام ندهم لا مُظَاهَرَةَ أُونَقُ ‎Gyo‏ المُشَاوَرَة هیچ پشتییانی استوارتر از مشورت کردن نیست

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
قدرت طلبی : ا 1 ‎x oe‏ من تال استطال آن که به نوایی رسید. خود را برتر از دیگران دید و | آحدت لک ما نت فیه من شلطانک یه ومیل فاظر ای عظم ملک اثه فوقک و فدرته منک عَلّی ما لا تقد عَلیه من تفسک. فا ذلَكٌ يْطَا من إليك من طناحک, عک ل ل لت باخ فك من عقاک و اگر قدرتی که از آن برخورداری. نخوتی در تو پدید آورد و خود را بزرگ شمردی, بزرگی حکومت پروردگار را که برتر از توست. بتگر که چپیست. و قدرتی را که بر تو دارد و تو را بر خود آن قدرت نیست؛ که چنین نگریستن, سرکشی تو را می خواباند. تندی تو را فرو می نشاند و عقل از دست رفته ات را به تو باز می گرداند.

صفحه 35:
oe RONG ae a ae a tena 050000 ۳/7 غرب: تنری عزب عقل : فرركريزى 2 00 COL Res ea ae RC emer 5 7 ‎eae‏ و زمینه ساز تصمیمات و مات تابفررانه می شور .

صفحه 36:

صفحه 37:
سوه شیء الفرق : برترین چیژء فشونت و ررشتی است. ‎bu ob 95 7‏ 0 ه رکه ررشت فو باشر و فشونت ورزده مررم ا زكرو الرر او ‎

صفحه 38:

صفحه 39:
سا استّعمل العَدلَء وَاحَذَّر ‎Gust)‏ و الحیف. فان المسف یعود بالجّلاء, و الحیف یدغو ای السّيف عدالت ييشه كن و از خشونت و درشتى: و از ستم و بيدادكرى بيرهيز. که خشونت و درشتی مردم را به فرار و آواركى وا دارد و ستم و بيدادكرى شمشير را به ميان آرد

صفحه 40:
تنگ نظری و اتحصار طلبی :

صفحه 41:

صفحه 42:
Ee الشیطان قیادک. فان و گروه بسیاری از مردم را تباه ساختی و به گمراهی ات فرب و دورویی خویش انداختی...پس معاویه! از خدا درباره خود بیم دار و مهارت را از کف ن دادی و در موج دریای نفاق شیطان درآر. که دنیا از تو جدا خواهد شو و آخرت به تو نزدیک است

صفحه 43:
Seige de lb ol GUS Shs Eee SU .میت دنیاک و Ee تو دینت را پیرو دنیای کسی کردی که گمرا هی اش آشکار است و زشتی او ! پدیدار.... پس دنیا و آخرت خود را به باد دادی وَ اما يمور أهلها لاسراف أشس الؤلاة عُلَى 3 لجع و ‎lid tll go‏ لواب ‎١‏ ‏مردم شهرها هنگامی تنگدست ریق 8 | می آورند و از ماندن خود بر سر کار اطمینان ندارند و از آنچه مایه عبرت است. کمتر سود بردارند

صفحه 44:
دروغگویی و ضریبکاری : Sl JANES ۳ اکن کج ری کت تن درز ‎SIGs Ani‏ وروت طوس اقا و وعده می دهد و خلاف آن می پوید.

صفحه 45:
بهاقدا سوکندا مطویه یکت ان فیست اکن عیوه اه پیما غکتن و کنوکاری انسث

صفحه 46:
آن جه ميكويم: در عهده خويش مى دانم و خود ضامن آتم...به خدا سوگند ! کلمه ای ! از حق را نپوشاندم و دروغی بر زبان نراندم

صفحه 47:
تزوی و ریاکاری :

صفحه 48:
75 4 4 ‏ا‎ Oo تیه کی موی ری

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان