کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

اندیشه پردازی تحقیقاتی

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اندیشه پردازی تحقیقاتی”

اندیشه پردازی تحقیقاتی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمدکتر عبدالرضا بابامحمودیگروه مدیریت تحقیقات و فناوری سلامتاندیشه پردازی تحقیقاتی

اسلاید 2: مثلث تغییر

اسلاید 3: ایده Idea ایده یا مثال یا صورت یا انگاره یا طرح، در حقیقت یک تصور ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر می‌کند. هر چند می‌توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد.

اسلاید 4: خلاقیت ((Creativityفرآیند ذهنی کشف ایده‌ها و مفاهیم، یا آمیزش ایده‌ها و مفاهیمِ موجود است که توسط فرآیند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک می‌شود. در واقع خلاقیت یعنی بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایده‌ها یا ایجاد پیوستگی بین ایده‌ها تعبیر نموده‌اند.در تعریفی دیگر خلاقیت بازی با تخیل و امکانات است که در حین تعامل با عقاید، افراد و محیط، منجر به ارتباطات و نتایج جدید و معنا دار می شود.

اسلاید 5: نوآوری((Innovationبکارگیری ایده‌های نوین ناشی از خلاقیتCreativity) است. در واقع به پیاده ساختن ایدهٔ ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول Product  یا خدمت Service تازه ارائه شود، نوآوری گویند.اختراع Invention به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است، اما نوآوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت می‌گیرد.

اسلاید 6: ideationIdeation is the process of creating, developing, and communicating ideas which are abstract, concrete, or visual. The process includes the process of constructing through the idea, innovating the concept, developing the process, and bringing the concept to reality.

اسلاید 7: خلاقيت و نوآورينوآوري، عملي و كاربردي ساختن افكار و انديشه هاي نو و بديع ناشي از خلاقيت است (الواني، 1371)نوآوري فرايند اخذ ايده خلاق و تبديل آن به محصولات، خدمات و روش هاي جديد عمليات است به عبارت ديگر، در خلاقيت اطلاعات به دست مي آيد و در نوآوري، آن اطلاعات به صورت هاي گوناگون عرضه مي شود(رابينز، 1374 )؛

اسلاید 8:

اسلاید 9:

اسلاید 10: ویژگی های افراد خلاق و نوآورحقیقی (به نقل از سام خانیان 1381) ویژگیها و خصوصیات افراد خلاق را در قالب زیر بیان نموده است :

اسلاید 11:

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14: Methods of innovation Problem solution This is the most simple method of progress, where someone has found a problem and as a result, solves it.Evolutionary idea Evolutionary ideas derive from somewhere else, taking something that already exists and improving on it.Symbiotic idea A symbiotic method of idea creation is when multiple ideas are combined, using different elements of each to make a whole.Revolutionary idea A revolutionary idea breaks away from traditional thought and creates a brand new perspective. For example, Marxism (an evolutionary form of Hegelianism), or the writings of Copernicus (a development of classical Greek thought).Serendipitous discovery Serendipitous solutions are ideas which have been coincidentally developed without the intention of the inventor. For example, the discovery of penicillin.

اسلاید 15: Methods of innovation 2Targeted innovation Creating a targeted innovation deals with a direct path of discovery. This is often accompanied by intensive research in order to have a distinct and almost expected resolution. For example, linear programming.Artistic innovation Artistic innovation disregards the necessity for practicality and holds no constraints.Philosophical idea The philosophical idea lives in the mind of the creator and can never be proven. This type of idea however can still have vast residual effects. For example, the idea of eternal recurrence.Computer-assisted discovery This uses a computer in order to widen possibilities of research and numeric possibilities.

اسلاید 16: 25 Idea Generation Techniques 1. Brainstorm2. Expose yourself to new experiences3. Meet new people – networking with people inside and outside of your industry4. Welcome all ideas even bad ideas5. Challenge established ideas6. Rewording the problem7. Get someone else’s perspective8. Try working from a new location9. Go for a long walk, Take a bath, Go on holiday, Sleep on it etc.10. Alter your routine11. Carry a notepad and pen12. Carry a smart phone13. Follow industry experts on blogs and twitter14. Revisit rejected ideas15. Have a genuine interest the area you are focusing16. Listen to different types of music – creating different moods and states17. Meditate18. Draw pictures instead of writing words19. Put yourself in someone else’s shoes and thinking space20. Role Storming… (No I didn’t just make that up)21. Alcohol is idea lubricant!22. Hang out with people who are passionate about what they do23. Ask a child24. Buy a magic whiteboard25. Use idea generation software (shameless plug!)

اسلاید 17: جدول تکنیکهای تولید اندیشه

اسلاید 18: انتخاب عنوان تحقیق:يكي از ابزارهائي كه مي تواند در انتخاب يك عنوان صحيح مورد استفاده قرار گيرد جدول تركيب علائق و مهارت هاست. زياد مهارتهاكمكمزيادعلائقExploreاموري كه بايد در آنها مهارت بيشتري كسب كنيم چون علاقه بالايي داريمAvoidاموري كه بايد اجتناب شودچون هم علاقه نداريم و هم مهارتdevelopبهترين گزينه براي انتخاب اموري كه هم علاقه زيادي داريم و هم مهارت زياديMinimizeاموري كه بايد كمتر استفاده شودچون كمتر علاقه داريم.

اسلاید 19: جمله زير را كامل كنيداي كاش يك ...... ساخته مي شد كه ................

اسلاید 20: فرايند حل مسألهمشاهده مشكلتعریف مسألهایده یابیارزیابیانتخاباجراكنترل

اسلاید 21: شش کلمه استفهامچگونه How?مسئله چگونه اتفاق افتاد؟چه What?مسئله شبیه به چه چیزی است؟چرا Why?چرا مسئله رخ داد؟چه کسی Who? صاحب مسئله چه کسی است؟چه وقت When? مسئله چه وقتی اتفاق افتاد؟چه جایی Where? مسئله چه جائی اتفاق افتاده؟

اسلاید 22: عوامل انسانيمسئلهقوانينسياست‌هاي سازمانيتسهيلاتمنابع ماليمواد كمبود نقدينگي براي مخارج جاريكمبود سرمايه براي گسترش امكانات تأخير در تحويل مواد اوليه كيفيت نامطلوب مواد اوليهندادن اجازه ابتكارتمركز تصميم گيريتنگناهاي توليدنداشتن مهارت لازمنداشتن انگيزهتنگناهاي عملياتيجريان كند اطلاعاتخرابي پي در پي ماشين و ابزار كار نمودار استخوان ماهي

اسلاید 23: شرح تفصيلي فعّاليّت‏ها (سازمان‏دهي فعّاليّت‏ها)محل تأمين اعتباركل هزينهشيوة پايشاقدامات پشتيبانيكجا؟چه زمان؟چه كسي؟چه چيز؟رديف

اسلاید 24: جدول زمان‏بندي (Time Table) مهمترين و متداول‏ترين جدول زمان‏بندي مورد استفاده جدول گانت مي‏باشد كه قدمت آن به يك قرن مي‏رسدجدول گانت يك ابزار سودمند مديريّتي براي برنامه‏ريزي و كنترل (پايش فعّاليّت‏ها) مي‏باشد كه ترتيب زماني فعّاليّت‏هاي پيش‏بيني (برنامه‏ريزي) شده و فعاّليّت‏هاي انجام‏گرفته را نشان مي‏دهدجدول گانت يك نمودار ستوني است كه زمان در محور افقي و فعّاليّت‏ها در محور عمودي آن قرار گرفته‏اندستون‏هاي نمودار نشان‏دهندة نتيجة كار در يك مدّت معين استبراي تهية نمودار گانت ابتدا كلية فعّاليّت‏هاي هر استراتژي ليست شده، سپس موعد و مدّت زمان هر فعّاليّت پيش‏بيني مي‏شود و براساس تقدّم زماني، جدول گانت رسم مي‏گردددرحين اجراي برنامه، فعّاليْت‏هايي كه عملاً انجام گرفته‏اند نيز در جدول ، براي مقايسه (پايش) و انجام اقدامات اصلاحي، مشخص مي‏شوند

اسلاید 25: جدول گانت (Gantt Chart)ماه 12ماه 11ماه 10ماه 9ماه 8ماه 7ماه 6ماه 5ماه 4ماه 3ماه 2ماه 1×××فعّاليّت 1×××××فعّاليّت 2××فعّاليّت 3 × فعّاليّتي كه مي‏بايستي انجام شود فعّاليّتي كه انجام شده‏است

اسلاید 26: QC 7 ToolsGrasp existingsituationClarifyproblemsGrasp cause &effect relationInvestigatecausesTake measures &confirm results1. Check sheet2. Stratification3. Histogram4. Pareto diagram5. Fishbone diagram6. Scatter diagram7. Control chart

اسلاید 27: 1. Check sheet

اسلاید 28: 2. Stratification Collect and analyze date by segment such as by worker, by machinery & equipment, by kind of raw material, by part or by methodProduction by B workerProduction by A worker

اسلاید 29: 3. Histogram Histograms are similar to simple bar graphs except that each bar represents a range of independent variable values rather than just a single value.

اسلاید 30: 4. Pareto diagram                        

اسلاید 31: 315. Fishbone diagram Area of productionForeign countriesMyanmarChinaJapanRegion ARegion BRetail rice shopSupermarketSpecialty shopPeddlerReceived as giftKindUnpolishedWhite ricePolishedNewOldShape of grainsPowdered riceGranularLargeAll sameRaw materials (rice)Delicious riceAmount washedLarge amountSmall amount2-3 cupsPreparation timeLong timeShort timeWater typeIron contentSalt contentPiped in waterWell waterPretreatment (washing)1-2 hoursLong timeHalf-hourSoakingWashing methodHandMachineMount of waterMeasuredBy eyePotHeavyLightPressure cocker typeDoes not release steam easilyCeramicEarthenwareMetalIronCopperAluminumStainless steelSteamElectricKeroseneProcessing heatGasPropaneCity gasFuelMaterial fuelWoodStrawNatural gasStrongWeakHeatAutomaticManualMedium heatVolume3-4 cupsEquipment (cocker)Heat adjustmentAutomaticManualHeatWeakStrongSteam not allowed to escapeTimeAutomaticManualHalf-hourApprox.1 hourSecond treatment (steaming)

اسلاید 32: 6. Scatter diagram                  

اسلاید 33: 7. Control chart                  (Upper control limit)(Lower control limit)

اسلاید 34: PDCA & KAIZENPDCAPDCAPDCAControlControlControlKAIZENKAIZENSafetyProductionCostQuality MoraleCompany GrowthDelivery

اسلاید 35: سؤالات ايده برانگيزآلكس اسبورن سؤالاتي طرح كرد و واژه را به معناي فرار كردن را ساخت برخي سؤالات عبارتند از :آيا مي توان با تغيير كوچكي مجموعه را دو منظوره كرد؟آيا در شكل،رنگ،حركات وسايرمشخصات آن مي توان تغيير دادچگونه مي توان سرعت،كارآيي،بهره وري را ارتقا داد؟آيا مي توان درحجمي كمتر،وزني سبك تروقيمتي ارزانترعرضه كرد ؟آيا جانشيني براي اين محصول مي توان يافت ؟آيا مي توان روش را معكوس كرد ؟ scamper

اسلاید 36: سؤالات ايده برانگيزSimplifyCombineAdaptModifyPut to other usesEliminatereverseساده كردنتركيب كردنتطبيق و سازگاريتغييروتعديلكاربردهاي ديگرحذف وكاهشمعكوس كردن

اسلاید 37: به هم پيوستن و تركيب كردنرفاق و سازگاريجايگزيني و ساده كردنتغييروتعديلكاربردهاي ديگرحذف وكاهشمعكوس كردنبراي يادگيري آسان محك تجربه را بخاطر بسپاريد

اسلاید 38: ناسا و مشكل خودكار هنگامي ‌كه ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز كرد، با مشكل كوچكي روبرو شد. آنها دريافتند كه خودكارهاي موجود در فضاي بدون ‌جاذبه كار نمي‌كنند. (جوهر خودكار به سمت پايين جريان نمي‌يابد و روي سطح كاغذ نمي‌ريزد.) براي حل اين مشكل آنها شركت مشاورين اندرسون را انتخاب‌كردند. تحقيقات بيش‌از يك دهه طول‌ كشيد، 12ميليون دلار صرف شد و در نهايت خودكاري طراحي كردند كه در محيط بدون جاذبه مي‌نوشت، زير آب كار مي‌كرد، روي هر سطحي حتي كريستال مي‌نوشت و از دماي زيرصفر تا 300 درجه‌ سانتيگراد كار مي‌كرد.روس‌ها راه‌حل ساده‌تري داشتند: از مداد استفاده كردند!

اسلاید 39: تکنیک شش کلاه تفکربنیان گذار نظریه کلاه های تفکر دکتر ادوارد دی بونو (EDWARD DE BONO)، بنیانگذارنظریه تفکر جانبی است و این واژه را به صورت رسمی به واژه نامه آکسفورد اضافه کرده است. وی به خاطر ارائه روش قدرتمند شش کلاه تفکر، بسیار مشهور است که درهمین راستا، سمینارهای خلاقیت را بنیان گذاشت. او که تاکنون بیش از 56 کتاب در این گونه مطالب به چاپ رسانده است می گوید: «سرچشمه تمامی نیروهای انسانی، تفکر است. با وجود این، هرگز نمی توانیم ادعا کنیم که در این مهارت انسانی که پرارزش ترین توانایی ماست، کامل شده ایم. هرقدر که در آن متبحر شده باشیم، بازهم باید بخواهیم که بهتر و بهتر بیندیشیم.

اسلاید 40: کلاه سفید: سفید، رنگ خنثی و کنش پذیر است. تفکر با کلاه سفید، طریقه آسانی را ارائه می کند تا از دیگران بخواهیم واقعیت ها و ارقام را بی طرفانه مطرح کنند. فکر کردن با کلاه سفید هنگامی شکل قانونی به خود می گیرد که متفکر را تشویق کند تا در ذهن خود واقعیت ها را از تعابیر و تفاسیر و مسائل متفرقه کاملا جدا کند. کلاه قرمز: رنگ قرمز، احساسات و شور و هیجان و نیز خشم را بیان می کند. آنچه در بحث کلاه قرمز مطرح می شود، احساسات و دریافت ها و جنبه های غیر استدلالی است. این کلاه رسما به ما اجازه می دهد عواطف خود را از یک حس ساده اولیه گرفته تا یک جرقه بزرگ مانند الهام، بیان کنیم. با کلاه قرمز -هرگز- مجبور به قضاوت درباره احساسات یا توضیح دلایل آن نیستیم. با این کلاه شما می توانید نقش یک متفکر احساساتی را بازی کنید که به جای حرکت منطقی از یک مرحله به مرحله بعد، تنها به صورت حسی و عاطفی واکنش نشان می دهد. کلاه سیاه: سیاه، رنگ غمگین و منفی است. باید گفت که بیشتر متفکران، چه کسانی که دوره های آموزش تفکر صحیح را گذرانده اند و چه سایرین، با کلاه سیاه بیشتر از سایر کلاه ها احساس راحتی می کنند. این مساله به سبب تأکیدی است که سازمان ها و فرهنگ ها بر مباحثه و انتقاد دارند. کسی که از کلاه سیاه استفاده می کند، به خطاها، اشتباه ها و موارد نادرست موجود در طرح تجاری و بنگاه اقتصادی اشاره می کند. به تعبیر دیگر، صاحب کلاه سیاه به ما اشاره می کند که طرح یا موضوع مورد بحث، با تجارب و یا دانش موجود جور در نمی آید. او به ما می گوید که چرا این کار ممکن نیست و درست از آب در نخواهد آمد. کلاه سیاه از اشتباه کردن، انجام کارهای ناآگاهانه و انجام کارهایی که ممکن است غیر قانونی باشد جلوگیری می کند.

اسلاید 41: کلاه زرد: زرد، رنگ مثبت و آفتابی است. ما می توانیم بر موقعیت ها، شاخص ها و تحلیل هایی که مثبت هستند تمرکز کنیم. می توانیم به دنبال محاسن و فواید و جنبه های علمی بودن یک طرح، ایده و... باشیم. ما می توانیم از کلاه زرد در فرایند حل خلاق مساله، به منظور بهبود طرح، کشف فواید و مزایای اقتصادی طرح، توسعه و ارتقا طرح، ایجاد بازارهای جدید، یافتن زمینه های پذیرش طرح، ایجاد انگیزه برای پیگیری کارها و موثر واقع شدن مساله و یا مشکل استفاده کنیم. کلاه سبز: سبز یعنی گیاه، فراوانی نعمت و زمین حاصل خیز. کلاه سبز نشانگر ایده های نو و خلاق است. تفکر با کلاه سبز، به طور خاص متوجه نظرات نو و راهکارهای جدید برای مسائل و مشکلات است. کلاه سبز به گریز از نظرات کهنه برای یافتن نظرات نو می اندیشد. این کلاه به اعمال تغییر و دگرگونی معتقد است و تفکر با آن، تلاشی متمرکز و آگاهانه در جهت اعمال تغییر و تحول در امور است. ویژگی های تفکر با کلاه سبز به خلاقیت مربوط می شود و کسی که از آن استفاده می کند، در واقع قصد دارد از روش های مربوط به تفکر خلاق استفاده نماید. بر این اساس جست و جوی راه ها و راه حل های متنوع دیگر در جریان حل مساله، یکی از پایه های تفکر با کلاه سبز است. متفکر با کلاه سبز حتی زمانی که مشکل خاصی نیز وجود ندارد، با روحیه خلاق خود و با دقت، به هرچیز توجه می کند تا دریابد آیا می توان باز هم راه بهتری پیدا کرد؛ بنا بر این، در کلاه سبز، حرکت، نشاط و میل به اعمال تغییر، جای قضاوت را می گیرد. کلاه آبی: آبی، رنگ سرد مطبوعی است. هنگامی که کلاه آبی را بر سر می گذاریم، درباره یک موضوع فکر نمی کنیم، بلکه در باره نحوه تفکر درباره یک موضوع فکر می کنیم. رنگی آبی نماد نظارت کلی است. مانند آسمان که همه چیز را می پوشاند و در بر می گیرد. کلاه آبی مسئول خلاصه برداری، جمع بندی و نتیجه گیری هاست. و این کار در مراحل مختلف و یا حتی تا پایان جلسه ایده پردازی صورت می گیرد. کلاه آبی، ناظر روند تفکر و گفتگو بوده و سخت مراقب است تا قواعد یک تفکر صحیح با افق های استراتژیک به خوبی هرچه تمام تر اجرا شود. این کلاه با هدایت و قاطعیت به منازعات و مجادلات سایر کلاه ها پایان می دهد و بر تفکر به شیوه نقشه پردازی ذهنی یا تفکر با اهداف از پیش تعیین شده اصرار می ورزد. کلاه آبی نقش ناظر را بر عهده داشته و انضباط را در جلسه برقرار می کند.

اسلاید 42: به مردم گفت دانشمند چيني سخن هاي مرا نيكو شماريداگر برنامه يك ساله داريد برنج اندر حيات خود بكاريددرخت ميوه بايد كاشت در باغ اگر برنامه ده ساله داريداگر برنامه را صد ساله بايدبه انسان ساختن همت گماريدچو انسان تربيت كرديد شايد جهاني را بدست او سپاريد

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید