کسب و کاراستارتاپ و کارآفرینی

اندیشه پردازی تحقیقاتی

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:

صفحه 3:
ايده 1063 * ایده یا مثال يا صورت يا انگاره با طرح, در حقیقت یک تصور ذهنی است. شاید بتوان ‎volo oul‏ را اولین گام برای حل یک مشکل يا برآورده كردن یک نیاز دانست. به عبارت ديكر ايده ساده‌ترین راه حلى است که انسان در برابر یک مساله يا نیاز به ان فکر می‌کند. هر چند می‌توان یک ایده را بسط داد و پیچیده کرد.

صفحه 4:
Creativity)) ‏خلاقیت‎ ۴ فرآیند ذهنی کشف ایده‌ها و مفاهیم, یا آمیزش ‎bowl‏ ‏و مفاهیم موجود است که توسط فرایند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک می‌شود. * در واقع خلاقیت یعنی بکارگیری توانایی‌های ذهنی براي ايجاد يا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایده‌ها یا ایجاد پیوستگی بين ایده‌ها تعبیر نموده‌اند. * در تعریفی دیگر خلاقیت بازی با تخیل و امکانات است که در حین تعامل با عقاید, افراد و محیط, منجر به ارتباطات و نتايج جديد و معنا دار می شود.

صفحه 5:
نوآوری((۱۱۱0۷۵0۳ * بکارگیری ایده‌های نوین ناشی از خلاقیت ۲۷ 0۲6۵۲۷)) است. در واقع به پیاده ساختن ایدة ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول ‎Product‏ يا خدمت 96۳۷۱6 تازه ارائه شود, نوآوری گویند. + اختراع ۱۳۷6۵۳۲۱0۳ به معنای «پدید آوردن_ محصول جدید» است, اما نواوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت می‌گیرد.

صفحه 6:
ideation * Ideation is the process of creating, developing, and communicating ideas which are abstract, concrete, or visual. * The process includes the process of constructing through the idea, innovating the concept, developing the process, and bringing the concept to reality.

صفحه 7:
خلاقیت و نواوري نواوري, عملي و كاربردي ساختن افکار و انديشه هاي نو و بدیع ناشي از خلاقیت است (الواني, 1371) نوآوري فرایند اخذ ایده خلاق و تبدیل ‎ul‏ به محصولات, خدمات و روش هاي جدید عملیات است به عبارت دیگرر در خلاقیت اطلاعات به دست مي ايد و در نوآوري, آن اطلاعات به صورت هاي گونا اگون عرضه مي شود(رابینز 1374(‘

صفحه 8:
تغییر ایجاد هر آنچه با گذشته تفاوت داشته باشد. تمام تغییزها نوآور خلاقیت قعالیت فکری ذهن ایجاد اندیشه نو بکارگیری توانایی‌های ذهن برای فکر جدید ‎olan.‏ به اطلاعات ‎ ‏نوآوری ‏جنبه عملی و کاربردی دارد و محصول نهایی خلاقیت است ایده‌های جدید برای سازمان تمام نوآوری‌ها نوعی تغییر هستند. خلق ایده خلاق و تبدیل آن به محصولات. خدمات و روش‌های جدید ‏عملی و کاربردی ساختن افکار ‎ ‏و اندیشه‌های نو ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
مدل نیروبخشی نوآوری مینتزبرگ

صفحه 10:
ویژگی های افراد خلاق و نوآور

صفحه 11:

صفحه 12:
ردیف راه حل سایل استاندارد/ در تخصص مربوطه کاملا شناخته شده است. یرد/بهیود در سیستم فعلی با بوش‌هایی از همان صنعت اختراع در عصر حاضر/ بهبود چشمگیر در سيستمء با روش هايى خارج از صنعت مربوطه اختراع خارج از عصر حاضر/ خی یک نسل جدید از سیستم؛ با روش‌هایی عارج از فاوری‌های شناخته شده و موجود در حيطدى علوم اكتشافات/ خلق يكك أساس کشف علمی جدید ویژگی هیچ گونه تضاد مهندسی حل نمی‌شود بهیود در سیستم همزمان با کاهش تضاد ذانی موجود در سیستم چهش در صنعت مورد نظر از بين رفتن کامل تضاد. By gl es ig gale say ‏رانحل‌های دیگر در نطو‎ بايينتر شناخته مى شوند درصد ۳ ue 1 تعداد آزمایش و خطا vert ae bas و 0 سك

صفحه 13:
سطح اول رعایت استاندارد/ پیشگیری از مشکلات ابتدایی سیستم سطوح دوم و سوم بهبود و توسعه فناوری/ نوآوری فرایند و محصول سطح چهارم تولید فناوری/ نوآوری فناوری سطح پنجم تولید علم/ نو آوری علمی

صفحه 14:
Methods of innovation Problem solution This is the most simple method of progress, where someone has found a problem and as a result, solves it. Evolutionary idea Evolutionary ideas derive from somewhere else, taking something that already exists and improving on it. Symbiotic idea A symbiotic method of idea creation is when multiple ideas are combined, using different elements of each to make a whole. Revolutionary idea A revolutionary idea breaks away from traditional thought and creates a brand new perspective. For example, Marxism (an evolutionary form of Hegelianism), or the writings of Copernicus (a development of classical Greek thought). Serendipitous discovery Serendipitous solutions are ideas which have been coincidentally developed without the intention of the inventor. For example, the discovery of penicillin.

صفحه 15:
Methods of innovation 2 * Targeted innovation Creating a targeted innovation deals with a direct path of discovery. This is often accompanied by intensive research in order to have a distinct and almost expected resolution. For example, linear programming. Artistic innovation Artistic innovation disregards the necessity for practicality and holds no constraints. Philosophical idea The philosophical idea lives in the mind of the creator and can never be proven. This type of idea however can still have vast residual effects. For example, the idea of eternal recurrence. Computer-assisted discovery This uses a computer in order to widen possibilities of research and numeric possibilities.

صفحه 16:
25 Idea Generation Techniques Brainstorm Expose yourself to new experiences Meet new people - networking with people inside and outside of your industry Welcome all ideas even bad ideas Challenge established ideas Rewording the problem Get someone else’s perspective Try working from a new location Go for a long walk, Take a bath, Go on holiday, Sleep on it etc 10. Alter your routine 11. Carry a notepad and pen 12. Carry a smart phone 13. Follow industry experts on blogs and twitter 14. Revisit rejected ideas 15. Have a genuine interest the area you are focusing 16. Listen to different types of music - creating different moods and states, 17. Meditate 18. Draw pictures instead of writing words 19, Put yourself in someone else’s shoes and thinking space 20. Role Storming... (No | didn’t just make that up) 21. Alcohol is idea lubricant! 22. Hang out with people who are passionate about what they do 23. Ask a child 24, Buy a magic whiteboard 25. Use idea generation software (shameless plug!)

صفحه 17:
جدول تکنیکهای تولید اندیشه cen lngire Active Search (100) x x x Autibate List (40) x ۹ Brainstorm 80) x x x x Collaborate (60) x x 1 ۹ ‘Conerte Stimuli 2) ۹ x ‏عونت‎ 00 x x Documenting (0) x ۳ x Exper Opinioni90) ۰ x x Empathy! User Reseach (80) x x Encompass (50) x Forood Analogy ¢ x 3 Incubate (30) x Passive Searching Protoyping (70) x ۹ Reflect (0) x x x Role Playing (10) x x Sketching 100) x x x Socialize (30) x Storyboarding 20) x ۹ Table 3: Categorization of idea generation techniques

صفحه 18:
انتخاب عنوان تحقیق: bs develop 3 ‏بهخرين كزينه براى اتتغاب امورى كه هم علاقه‎ ‏يادي داريم وهم مهارت زيادي‎ ‏ا‎ Avoid ‏آموری که باید اجتتاب شود‎ ‏چون هم علاقه دای وهم مهارت كم‎

صفحه 19:
جمله زیر را کامل کنید

صفحه 20:
اجرا فرايند مشاهده مشكل كنترل

صفحه 21:
شش کلمه استفهام مسئله چگونه اتفاق افتاد؟ ‎HOW?‏ چگونه مسئله شبیه به چه چیزی است؟ ۷۷/۳۵۲۶ چه چرا مسئله رخ داد؟ ۷۷۳۷۶ چرا صاحب مسئله چه کسی است؟ ‎WhO?‏ چه کسی مسئله جه وقتى اتفاق ‎When?‏ جه وقت افتاد؟ مسئله چه جائی اتفاق افتاده؟ ۱۷6۲۵۶ چه جایی

صفحه 22:
نمودار استخوان ماهی سیاست‌ها: 5 ۲ و منابع مالی عوامل انسانی سازمانی نداشتن مهارت لازم تمرکز تصمیم گيري اس کمبود نقدينگي براي مخارج جاري سس ‎gaan‏ انكيزة مت تس عنبود ماه ر۵ي ترش مات تأخیر در تحویل مواد اولیه تصاهدي عملياتي ‏ “ب تنكناهاي توليد — جريان كند اطلاعات --/- خرابي بي دربي ماشين و “رب کیفیت تامطلوب ‎Ap alge‏ زار كار ‎cole?‏ تسهيلات مواد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
شرح تفصيلي فقالیتها (سازماندهي فقالیتها) چه چه اقدامات | شيوة کسي؟ | زمان؟ | ۰ | پشتيباني | پایش

صفحه 24:
‎(Time Table)‏ جدول زمانبندي ‏میمترین و متداولترین جدول زمانبندي موردا استفاده جدول گانت > میباشد که قدمت آن به يك قرن میرسد ‏جدول كانت يك ابزار سودمند مديريّتي براي برنامبريزي و کنترل 4 (بايش فَعَاليََبا) ميباشد كه ترتيب زماني فعَاليَاي بيشبيني (برنامبريزي) شده و فعاليّتباي انجامگرفته را نشان میدهذ ‏جدول گانت يك نمودار ستوني است که زمان در محور افقي و فعالیّتیا > ‏در محور عمودي آن قرار گرفتباند _ ستونياي نمودار نشاندهند. کار در يك مدّت معین است ‏براي تهيية نمودار گانت ابتدا كلية فعاليّتاي هر استراتژي ليست شده, > سپس موعد و مت زمان هر فقَالیّت پيشبيني میشود و براساس تقدّم زماذ جدول گانت رسم میگردد ‏درحين اجراي برنامه؛ ‎AF AUIS‏ عملً انجام گرفتهاند نیز در جدول , > براي مقایسه (پایش) و انجام اقدامات اصلاحي, مشخص ميشوند ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
CAE Jone (Gantt Chart) ‎ee‏ که انجام شدهاست ‎ ‎

صفحه 26:
3. Histogram 5. Fishbone diagram 1 tf ۳ Nee 1 7. Control chart QC 7 Tools a. Stratification Grasp cause & ‏مت‎ ‎effect relation Take measures & Fk confirm results. ‏ع‎ 6. Scatter diagram Grasp existing ‏ج‎ ‎situation Clarify problems Investigate causes

صفحه 27:
1. Check sheet ‘Telephone Interruptions | Dy Reason ‏ها‎ [ties © | ‏هاه زعم‎ . ‏اوه‎ | # [ | | | dt | #11 27 IZ ‏ال ال از الا | ۱ | وا‎ WI Ee ee ‏]تمك‎ || # ‘ba ] 2 [ ۶ | 0 [| ۸ | 8 [| 4

صفحه 28:
2. Stratification اه اطاط ع د يدع 5 4 203 1 و وه Production by A worker Production by 8 worker Collect and analyze date by segment such ‏5ق‎ by worker, by machinery & equipment, — by kind of raw material, by part or by method

صفحه 29:
3. Histogram Unies Stoteo Femalo Populetion 1007 Populaton (tions) 3 وی ‎٩ ۶ 5 9 ۶ 8‏ و 5 8 و ‎٩ 4 9 # 8 8‏ 9 و 6 ود ‎oats)‏ موم ‎Histograms are similar to simple bar graphs except that each bar represents a‏ ‎range of independent variable values rather than just a single value.‏ ‎4 ‎50 ‎soa ‎7074 ‎3 ‎8

صفحه 30:
۱ 9 . Pareto diagram ۳5 ‘Cumulative Percent Cause Frequency

صفحه 31:
5. Fishbone ne diagrams

صفحه 32:
9 6. Scatter diagram Purity vs. ron 1000 (8 points ) points ) ‏5و‎ ‏اه و‎ ‏وه‎ ‎(=) 9 980 010 020 030 040 050 060 070 Iron (parts per milion)

صفحه 33:
ونوا (Lower control limit) 1 0 ۳ U 0 ۳ ‏ند‎ ‎0 ‎O ‎+۰

صفحه 34:
\Company Growth PDCA & KAIZE Morale Delivery Cost Quality Production Safety Control KAIZEN Control

صفحه 35:
سوّالات ابده برانگیز آلكس اسبورن سؤالاتى طرج کرد و واژ۵ ۲۱ج > را به معنای فرار : كردن را ساخت برضی سوالات عبارتند از آیا می توان با تفییر کوچکی مجموعه را دو منظوره کرد؟ آیا در شکل.رنگ.حرکات وسایر مشخصات آن می توان تغییر داد چگونه می توان سرعت.کار آیی بهره وری را ارتقا داد؟ آیا می توان در حجمی کمتر.وزنی سبک تروقیمتی ارزانتر عرضه کرد ؟ آیا جانشینی برای این محصول می توان بافت ؟ آیا می توان روش را معکوس کرد ؟

صفحه 36:
سو الات ایده بر انگیز Simpli باه کیان * ‎as‏ ‏تركيب كردن ‎Adapt ٠‏ تطبیق و سازگاری ۰ ‎Modify‏ ‏تغييروتعديل * ‎Put to other‏ کاربردهای دیگر + ‎uses‏ ‏حدف وعاهش: * ‎Eliminate‏ reverse ٠ ‏وس كردن‎

صفحه 37:
برای بادگیری آسان محک تصریه را بخاطر بسبار ید * به هم پیوستن و ترکیب کردن رفاق و سازگاری جایگزینی و ساده كردن تغییر و تعد بل کاربردهای دیگر حذف وکاهش معکوس کردن

صفحه 38:
ناسا و ‎ie‏ ‎ERE,»‏ رارقا ادا را آغاز کرد, با مشکل كوچكي روبرو شد. آنها دریافتند که خودكارهاي موجود در فضاي بدون جاذبه کار نمي‌کنند. (جوهر خودکار به سمت پایین جريان نمييابد و روي سطح كاغذ نمي ريزد.) براي حل اين مشكل انها شركت مشاورين اندرسون رأ انتخا بكردند. تحقيقات بيشاز يك دهه طول کشید, ليون لذن ضرق رتنه ددر روا د كارت طراحي کردند که در محیط بدون جاذبه مي‌نوشت, زیر اب کار مي‌کرد. روي هر سطحي ‎Wir‏ کریستال مي‌نوشت و از دماي زیرصفر تا 300 درجه سانتیگراد کار مي‌کرد.

صفحه 39:
بنیان گذار نظریه کلاه های تفکر دکتر ادوارد دی ‎EDWARD DE BONO) sis:‏ بنیانگذارنظریه تفکر جانبی است و اين واژه را به صورت رسمی به واژه نامه آکسفورد اضافه کرده است. وی به خاطر ارائه روش قدرتمند شش کلاه تفکر, بسیار مشهور است که ‎ose.‏ راستاء سمینارهای خلاقبت را بنیان او که تاکنون بیش از 56 کتاب در این گونه مطالب به جاب رسانده است می گوید: «سرچشمه تمامی نیروهای انسانی: » تفكر است. با وجود اين, هرگز نمی توانیم ادعا کنیم که در این مهارت انسانی که پرارزش ترین توانایی ماست, کامل شده ایم. هرقدر که در آن متبحر شده باشیم, بازهم بايد بخواهیم که بهتر و بهتر بیندیشیم.

صفحه 40:
‎٠‏ كلاه سفيد: سفید, رنگ خنثی و کنش پذیر است. تفکر با کلاه سفید, طریقه آسانی را ارائه می کند تا از دیگران بخواهیم واقعیت ها و ارقام را بی طرفانه مطرح کنند. فکر کردن پا کلاه سفید هنگامی شکل قانونی به خود می گیرد که متفکر را تشویق کند تا در ذهن خود واقعیت ها را از تعابیر و تفاسیر و مسائل متفرقه کاملا جدا کند. ‎+ ‏كلاه قرمز:‎ ٠ ‏رنگ قرمز, احساسات و شور و هيجان و نيز خشم را بيان مى كند. آنجه در بحث‎ ‏كلاه قرمز مطرح مى شود, احساسات و دريافت ها و جنبه هاى غير استدلالى‎ ‏است. اين كلاه رسما به ما اجازه مى دهد عواطف خود را از يى حس ساده اوليه‎ ‏گرفته تا یک جرقه بزرگ مانند الهام, بیان کنیم. با کلاه قرمز -هرگز- مجبور به‎ ‏قضاوت درباره احساسات یا توضیح دلایل آن نیستیم. با اين كلاه شما مى توانيد‎ ‏نقش یک متفکر احساساتی را بازی کنید که به جای حرکت منطقی از یک مرحله به‎ ‏مرحله بعد, تنها به صورت حسی و عاطفی واکنش نشان می دهد.‎ ‏۰ كلاه سياه: سیاه, رنگ غمگین و منفی است. باید گفت که بیشتر متفکران, چه کسانی که دوره های آموزش تفکر صحیح را گذرانده اند و چه سایرین, با کلاه سياه بيشتر از ساير کلاه ها احساس راحتی می کنند. اين مساله به سبب تأکیدی است که سازمان ها و فرهنگ ها بر مباحثه و انتقاد دارند. کسی که از کلاه سیاه استفاده می کند, به خطاها, اشتباه ها و موارد نادرست موجود در طرح تجاری و بنگاه اقتصادی اشاره می کند. به تعبیر دیگر. صاحب کلاه سیاه به ما اشاره می کند که طرح با موضوع مورد بحث, با تجارب و یا دانش موجود جور در نمی آید. او به ما مى كويد كه جرا اين كار ممكن نيست و درست از آب در نخواهد آمد. کلاه سیاه از اشتباه 10298 انجام کارهای ناآگاهانه و انجام کارهایی که ممکن است غیر قانونی باشد جلوگیری

صفحه 41:
کلاه ‎tay‏ _ زرد, رنگ مثبت و آفتابی است. ما می توانیم بر موقعیت هاء شاخص ها و تحلیل هایی که مثبت هستند تمرکز کنیم. می توانیم به دنبال محاسن و فواید و جنبه های علمی بودن یک طرح, ایده و... باشیم. ما می توانیم از کلاه زرد در فرایند حل خلاق مساله, به منظور بهبود طرح, کشف فواید و مزایای اقتصادی طرح, توسعه و ارتفا طرح, ایجاد بازارهای جدید. یافتن زمینه های پذیرش طرح, ایجاد انگیزه برای پیگیری کارها و موثر واقع شدن مساله و یا مشکل استفاده کنیم. کلاه سبز: سبز یعنی گیاه, فراوانی نعمت و زمین حاصل خیز. کلاه سبز نشانگر ایده های نو و خلاق است. تفکر با کلاه سبز, به طور خاص متوجه نظرات نو و راهکارهای جدید برای مسائل و مشکلات است. کلاه سبز به گریز از نظرات کهنه برای یافتن نظرات نو می اندیشد. اين كلاه به اعمال تغيير و دگرگونی معتقد است و تفکر با آن, تلاشی متمرکز و آگاهانه در جهت اعمال تغییر و تحول در امور است. ویژگی های تفکر با کلاه سبز به خلاقیت مربوط مى شود و کسی که از آن استفاده می کند, در واقع قصد دارد از روش های مربوط به تفکر خلاق استفاده نماید. بر این اساس جست و جوی راه ها و راه حل های متنوع دیگر در جریان حل مساله, یکی از پایه های تفکر با کلاه سبز است. متفکر با کلاه سبز حتی زمانی که مشکل خاصی نیز وجود ندارد, با روحیه خلاق خود و با دقت, به هرچیز توجه می کند تا دریابد آیا می توان باز هم راه بهتری پیدا کرد؛ بنا بر اين, در كلاه سبز, حرکت, نشاط و میل به اعمال تغییر, چای قضاوت را می گیرد. كلاه آبى: آبى: رنگ سرد مطبوعی است. هنگامی که کلاه آیی را بر سر می گذاريم: درباره یک موضوع فکر نمی کنیم, بلکه در باره نحوه تفکر درباره یک موضوع فکر می کنیم. رنگی آبی نماد نظارت کلی است. مانند آسمان که همه چیز را می پوشاند و در بر می گیرد. کلاه آبی مسئول خلاصه برداری, جمع بندی و نتیجه گیری هاست. و اين کار در مراحل مختلف و یا حتی تا پایان جلسه ایده پردازی صورت می گیرد. کلاه آبی, ناظر روند تفکر و گفتگو بوده و سخت مراقب است تا قواعد یک تفکر صحیح با افق های استراتژیک به خوبی هرچه تمام تر اجرا شود. این

صفحه 42:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان