صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
‎ef ae‏ اد هده دانش انسان‌شناسی ع لع * انسانشناسی مجموعه‌ای معرفتی است که به بررسی بعد یا ابعادی از وجود انسان‌ها یا گرومی خاص از آنها می‌پردازد. ‏۴ اقسام انسان‌شناسی به لحاظ تنوع روش انسانشناسی تجربی انسانشناسی عرفانی * انسانشناسی فلسفی ‎atau‏ ديص © اقسام انسان‌شناسی به لحاظ تنوع نگرش ‏*_انسان‌شناسی رد (جزء‌نگر): به بررسی بُعدی خاص از انسان یا گروهی ویثه از انسان‌ها ‏می‌پردازد. ‏*_انسان شناسی کلان (کل‌نگر): ابعاد مختلف و مشت رک میان انسان‌ها را می کاود.

صفحه 4:
x دانش ائسان‌شنانسی ‎٠٠).‏ اللا ‎Anthropology "‏ به لمويعجونزبان شخصيتخ و يشاوندى هنر بیماری لقتصاد» ساختمانب دنو رنگه وسلنسانم یپ ردازد. 9 هیچ وقت در عرصه تاریخ ... انسان آنقدر برای خود مسئله نبوده که امروز هست ... علوم تخصصی که پیوسته تعدادشان رو به افزایش است و با مسائل انسان سر و كار دارند. پیشتر پنهانگر ذات انسان در پرده حجاباند تا روشنگر آن. (ماکس شلر) * مباحث کلان انسان‌شناسی؛ همچون وجود روح و جاودانگی آنء و مختار بودن آدمیء به پرسش‌هایی بنیادی‌تر درباره انسان پاسخ می گویند. ۴ نتایج مباحث کلان انسان‌شناسی * معنایابی زندگی تشخیص نظام‌های اجتماعی معقول تبین برخی از مبانی علوم انسانی اط با اصول و فروع دين * ارتب

صفحه 5:

صفحه 6:
ساحت‌های دوگانه أ . وجود جسم امرى بديهى است. * براى اثبات دو ساحتى بودن انسانء بايد به اثبات روح مجرد يرداخت. = انواع دلايل براى اثبات روح مجرد * دلایل عقلی مستقیم و غیر مستقیم (از راه اثبات غیر مادی بودن بیخی پدیده‌های نفسانی» مانند اراده و ادراکك) * شواهد تجربی فراوان که به حد تواتر نقل شده است * آیات متعدد قرآن کریم

صفحه 7:
برهان تقسیم‌ناپذیری ‎٠٠)...‏ ۱55۲ * بدن جسمانی انسان تقسیم‌پذیر است. اما «من» تقسیم‌ناپذیر است. * آنچه تقسیم‌پذیر است» غیر از آن چیزی است که تقسیم‌ناپذیر است. 9 پس» در انسان» ساحتی بجز بدن جسمانی وجود دارد.

صفحه 8:
برهان هوای آزاد ‎٠٠)...‏ اللا " با فرض حالتی که از بدن خود آگاهی نداشته باشيم نيز خود را می‌یابیم. * آنچه می‌يابيم غیر از آن چیزی است که نمی‌یا 59 پس. در ما ساحتی غیر از بدن نیز وجود دارد.

صفحه 9:
بد لع * ما صحه‌های گسترده را با همان بزرگی و گستردگی‌اش درککك مى كنيم. " مغز يا ديكر اجزاى مادى انسان ظرفيت دركك اين امور را ندارند. 9 يسء بايد ساحتى ديكرء غير از بدن و اجزاى آن در انسان وجود داشته باشد كه منشأ دركك اين صحنههاى كسترده باشد.

صفحه 10:
1 شواهد تجربی - نقلی وجود روح [ذأ|ا ل أ " لام 050لا (مشاهدة جسمخود) ‎Telepathy ®‏ )7,52( ‎Mind Reading "‏ (لندیشه خولنیع * احضار ارواح مرد گان و ارتباط با آنان ۴ خارج ساختن اختیاری روح از بدن * کرامت‌های اولیای الهی * رژیاهای صادق

صفحه 11:
7 2 شواهد قرانى وجود روح ‎٠٠)...‏ الا 0 آبتی كه در انها ‎an ist‏ معنای دریافت کامل براى توصيف مركك استفاده شده است ‎ting ates 2gall possi zs bb] Ue... *‏ 5 هُمْ لا بُمَرّطُونَ؛ ‎OG) pei‏ هگامی که مرگ یکی از ما رسد تا را کاملاً دریافت می‌کنند و هیچ کوتاهی نمی کنند. " قل يَتَوقَّاكُم مَلَك الْمَوْتِ الذٍي ول یکمن ‎doll‏ کم ترجفون؛ سجده ۸۱۰۳۷ بگو فرشته مرگ که بر شما گماشته شده شما را به طور کامل دریافت می کنده آنگاه به سوی پرورد گارتان باز گردانده می‌شوید. * _اللة یَتوقّی امس چین مَوَتها ...؛ (زمر ‎(FY AMA)‏ خداوند جانها را زمان مرگشان کاملٌ باز می‌ستاند: * آیه‌ای که در آن؛ نفس مطمئنه هنگام مرگ مخاطب قرار داده شده است * یا آها لسن الط * ازجهي إل رَيّكِ راضِيَةٌ مَرْضِيَّة؛ (فجر ۸-۷۸۸ ی كسى که به مرتیهنفسانی اطمینان رسیده‌ای؛ به‌سوی خدایت با ز گرد.

صفحه 12:
x شواهد قرآنی وجود روح ۴ آیه‌ای که در تن ملانکه هنگام مرگ ستمگران به آنها می‌گویند خود را خارج سازبد لو ترق ال الطالقون في عَمَرات الْمَوت و القلايكة باسطوا 1 بهة أخرجوا ألفْسَكُمْ الوم يُخرَون عداب الهون. بما کم لون علس اللو بر اح وق عن اا تشتکیژون؛ (نام ی ۳ و اگر ستمگران را در سکرات مرگ ببینی كه فرشتكان دستها را گشودهاند و به آنان می‌گویند: خودتان را خارج کنید (جان بکنید)! عذاب خوار کنندهای خواهید داشت به خاطر آنچه نادرست درباره خدا میگفتید و نسبت به آیات او تکبر میورزیدید. * آیاتی که بر زندگی برزخی» رستاخیز و ویژگی‌های بهشت و دوزخ دلالت دارند

صفحه 13:
x هویت واقعی و سرشت انسان * دلایل اثبات روح؛ نشان می‌دهند که هویت واقعی انسان (من) به همان روح بسيط و پذیر او است که ادراک و اراده دارد و تا در اين دنیا است از بدن و اجزای آن برای انجام دادن فعالیت‌های خود استفاده می کند. یس بیج بای یسیع ‎Friis 3‏ الْمُطْعَةَ عِطَامًا قكهونا الْعِظَام ‎als atlal LX)‏ آخر قتتاركَ الله أكسَن ‎ ‏؛ (مؤمنون (77), ۱۴) آن‌گاه ن نطفه را بوصورت علقه درآورديم؛ يس آلن علقه را [بوصورت] مضغه كردانيديم و آنكاه مضغه را استخوانهايى ساختيم؛ بعد استخوانها را با گوشتی پوشانيديم. آن‌گاه [جنین را در] آفرینشی دیگر پدید آوردیم. پس آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینند گان است. ‎ ‎ ‏* با توجه به اصيل بودن روح و ابزار بودن بدن, انسان بايد تا جايى كه براى تكامل روح» لازم و مفيد است از بدن استفاده كند.

صفحه 14:
تعریف سرشت مشترک یا ویژگی‌های فطری انسان لل — * ویژگی‌هایی از روح که به انسان اختصاص داشته. ميان انسانها مشت رک هستند. ۱ eye ‏ی ری‎ oy ‏از نوع بینشی» گرایشی و توانشی هستند.‎ ‏فراحیوانی هستند.‎ *

صفحه 15:
x أ * برخورداری از دستگاه ادراكك عقل * گرایش‌هایی مانند کمال‌خواهی؛ میل به جاودانگی؛ و میل به پرستش " توانش‌هایی مانند توانایی انتخاب آگاهانه. استعداد رسیدن به کمال بىنهايت» و قدرت خودسازی ۴ خداشناسی؛ خداجویی و خداپرستی را می‌توان از ویژگی‌های فطری انسان دانست که با تربیت صحیح می‌توانند شکوفا شونده چنانکه در اثر توجه به امور ديككر يا ظلم و گناه می‌توانند پوشیده بمانند.

صفحه 16:
x نتایج توجه به هویت واقعی و سرشت انسان * انسان امکان نزدیکک شدن به کمال مطلق (خداوند) را دارد؛ اما از آنجا که ابزارهای عادی ادراک او محدود هستند» برای دست‌یابی به سعادت ابدی و كمال حقیقی خود نیازمند وحی و دین الهی است. * مکاتب مادی و الحادی» در تعیین هویت انسان به انحراف رفته‌اند. بتابراین» علوم انسانی و نظام‌های برخاسته از این مکاتب و دستورالعمل‌هایی که برای بشر صادر می کنند نمی توانند انسان را به سعادت و کمال حقیقی برسانند. * با توجه دو ساحتی بودن انسان» ویژگی‌های هریک از روح و بدن» تأثیر متقابل آنها؛ و وابستگی هویت واقعی و کمال حقیقی انسان به روح تفسیر فیزیکالیستی از پدیده‌های روحی که به نادیده انگاشتن مولفه‌های اصلی تعالی انسان می‌انجامد قابل قبول نیست.

صفحه 17:

صفحه 18:
معانی اختيار» و اختیلر در برابر جبر اد بببتف(هِ«(حِ("_"»< © معانی اختیار: ۴ تأثیر خواست فاعل در فعل خود ۴ انتخاب با وجود گرایش‌های متضاد * تأثیر خواست فاعل در فعل خود بدون فشار عوامل بیرونی ۴ منظور از اختیاری که در مقابل جبر قرار می‌گیرد. معناى نخست است.

صفحه 19:
x ر بودن انسان ‎٠)...‏ اللا ‏" مختار بودن خود را از راه علم حضورى دركك مى كنيم. ‏" مختار بودن موجودات ديككر را از راه علم حصولى و استدلال ‏* منظور از مختار بودن انسان» آتن است که بسیاری از کارهایی که انسان‌ها انجام می‌دهند به اختیار آنها است. ‏* مقصود از مختار بودن انسان» اختیار تکوینی است. نه تشریعی.

صفحه 20:
x ‎١>‏ لع ء وا ۴ بتابر قاعده ضروت علّی - معلولی؛ هر کاری با وصف ضرورت تحقق مى يابد. " كارى كه ضرورى باشدء وابسته به خواست فاعل نيست. * پس هیچ کاری به خواست فاعل وابسته نیست و هر کاری جبری است. ۴ پاسخ * مقدمه دوم نادرست است. زیرا؛ در کارهای اختیاری» خواست فاعل از عوامل ضرورت‌ساز است. و ضروری بودن با وابسته بودن به خواست فاعل منافاتی ندارد.

صفحه 21:
ع و لع ‎a]‏ 2 = 5 5 شبهه جبر الهی مبتنی بر اختیار مطلق خداوند * یا خداوند اختیار مطلق دارد و کارهای اختباری ما نیز به خواست خدا انجام می‌شوند» یا کارهای اختیاری ما به خواست خدا وابسته نیستند و اختيار اين كارها به ما تفویض شله است. * اگر خداوند اختيار مطلق ذارد و كارهاى اختيارى ما نيز به خواست نخدا انجام مى شونك اين كارها به خواست ما وابسته نيستند و در واقع؛ ما در انجام دادن آنها مجبوريم. " اختيار خداوند مطلق است و تفويض قابل قبول نيست. " يسء ما در انجام دادن كارهاى خود مجبوريم.

صفحه 22:
جبر البهى مقلمه دوم نادرست است. زیرا؛ یکک کار می‌تواند به دو فاعل مختار در طول یکدیگر مستند باشد. * آنچه بل قبول است راهى ميان جبر و تفويض است. . " امام صادق0 لا جَبّرَ و لا تفويض؛ 35 ‎of sl‏ أمرین؛ کافی: ج ‏ ص ل ا بين اين دو است.

صفحه 23:
x بلس ل * با استفاده از مختار بودن انسان می‌توان مسئولیت او را اثبات کرد: * انسان دارای اختبار و نیز بنده خداوند است. * پس انسان در برابر خدا؛ مسئول است. ‎mane ihe see‏ ‎ns oS‏ :آلا 555 85515 ‎glassy oul Sl 5 * 5,31 Jig‏ الا ما سعی * ‎aka Sls‏ سَوؤف بر * ‎ajo BP‏ الْجَرَاءَ الأؤفئ؛ (نجم (6۵۳: ۴۱-۳۸) اينکه هیچ کس بار دیگری را بر دوش نمى كشده و براى انسان جز آنجه تلاش كرده نيستك و اينكه تلاش خود را خواهد ديد؛ آنگاه در برابر عملش به طور كامل جزا داده می‌شود.

صفحه 24:
x انسان قابل ستایش یا نکوهش قابل خطاب به احکام اخلاقی» قابل امر و نهی و توصیه است- انسان مستحق پاداش و تنبیه, و ثواب و عقاب است. وضع قوانین حقوقی, و احکام کیفری و جزایی ممکن است- توجه به تفاوت اختیار تکوینی و تشریعی» مانع بروز مغالطه‌هایی است که از آن برای خود آیینی انسان؛ نسبیت اخلاق» و مشروعیت انسانی در حقوق و سیاست استفاده می‌شود- راه میان جبر و تفویض» موجب می‌شود که در عين مسئولیت‌پذیری» از تدبیر الهی غافل نباشیم و در همه حالء به او توکل کنیم و از او کمکت بجوييم-

صفحه 25:
والسلام على ع عباد الله

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان