صفحه 1:
صفحه 2:
انقلاب سفیدمحمدرضا شاد
صفحه 3:
صفحه 4:
بر اساس پنج اصل فوق و به تناسب تدریجی
جامعءة ایرانی و نیازهایش, اندک اندک اصول و
مبانی دیگری برای سیاست اقتصادی و
اجتماعی کشور اعلام نمودم, که دستاورد آنها
اصول انقلاب سفید ایران است
صفحه 5:
7
صفحه 6:
شاه ابتدا این شش اصل را به عنوان اصول انقلاب سفید بیان کرد و به
تدریج ۱۳ اصل دیگر به آن اضافه کرد که هر یک به اقتضای تحول
جامعه و توسعً امکانات ملی و پیدایش نیازها و مقتضیات جدید ارائه
: گردید که عبارت بودند از
سپاه بهداشت؛ ۸- سپاه ترویج و آبادانی؛ -٩ خانههای انصاف در -۷
روستاها؛ ۱۰- ملی کردن تمام منابع آبهای زبرزمینی کشور؛
نوسازی شهرها و روستاها؛ ۱۲- انقلاب اداری و آموزشی؛ -۱۱
صفحه 7:
تامیواعکانشرونن سهام ولحد هایس زر قصنعتربه كار توان
مبارزه با تورم و گران فروشی؛ -۱۴
آموزش رایگان و اجبلیی دو هشت سال اول تحصیل؛ -۱۵
تغذیه رایگان برای کودکان خردسال در مدارس؛ -۱۶
تعمیم بیمههای اجتماعی به هم ایرانیان؛ -۱۷
مبار زه بامعاملات سوداگرانة اراضی و اموال غیرمنقول؛ -۱۸
مبارزه با فساد ۱٩-
صفحه 8:
اصول انقلاب سفید در ظاهر اصول خوبی به نظر میرسید؛ ولی, از آنجا که اين *
اصول توسط آمریکا طراحی و به سران کشورهای وابسته به غرب و جهان سوم
توصیه شده بود و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص سياسىء اقتصادی؛ اجتماعی و
فرهنگی ایران برنامهریزی شده بود» حاوی جنبههای ضدمذهبی بوده و به دلیل
تامین منافع بیگانگان» استقلال شور را خدشه دار و امنیت و منافع ملی ایران را
نقض میکرد. از این رو با مخالفتهای جدی مواجه شد که در بخش بعد به آن
پرداخته خواهد شد
صفحه 9:
اهداف انقلاب سفید در حوزه های سیاسی, اقتصادی و
اجتماعی
اهداف و آرمان های انقلاب سفید را میتوان در سه حوزه کلی
سیاسی اقتصادعو اجتماعی بررسیکرد»
اهداف سیاسی
تضعیف نخبگان سیاسیای که دارای خاستگاه و پایگاه زمینداری
.بودند
ثبات سیاسی
ارتقاء فن سالاران, صاحبان صنایع و تضعیف بزرگ مالکی
۳
صفحه 10:
۱ ۳ UA c
۱ م آوردن زمينههاى انباشت اسرمايه و شكل كيرى
Bh hoe
— jae
صفحه 11:
بالاخره تحقق فرایند نوسازی و مدرنیسم
برای دگرگون ساختن سیمای ایران به عنوان
یک کشور عقب افتاده و جهان سومی به
کشور قدرتمند, پیشرو و صنعتی بر مبنای یک
الگو و برنامه منسجم
توسعه و تقویت دولت به عنوان مرکز بی ؛
صفحه 12:
سر 0
تسده تسوا کلرتوان» کلوشنه فا
یه
ی و 999 ۳ 3
rey
صفحه 13:
۱۰ این ات که:در متحثه عمل نها بخش آندک وناچیری cantly Lal
از این اهداف کلان تحقق يافت و در مجموع عوارض ناخوشایند و
مخاطره آمیز آن از جمله ایجاد بحران فرهنگی در سطح جامعه.
ناهنجاری های اجتماعی- اقتصادی. برهم خوردن تعادل اجتماعی
| و توازن سیاسی. مصرف زدگی. تخریب کشاورزی بر دستاوردهای
ءآن غلبه داشت
صفحه 14:
امام خمينى بهعنوان سردمدار مخالفان دولت کانون توجه تمامی مخالفان و
موافقان را به خود اختصاص داده بود. از اين رو. جمعی از متدینین تهران که از
پیروان امام بودند. در رابطه با انقلاب سفید و حکم آن. استفتایی به شرح
#ذیل از ایشان داشتند
حضور محترم حضر تم ستطا بحجت لاسلام و اللمسلمي آي لله ا هظموف ل لإضيع»
آقایحاج آقا روح اسلله خمینیبلم ظله | اما علويئوس لاقام تقاضا داييم نظريه
خودتان| در موضوع تسصویبصلیکسه در مطبوعانلعلام شده بسیانسفرملیید.
«جمعیاز متدینیتسهیلن
امام خمینی نیز در پاسخ به استفتاء مذ کور پاسخی دادند که در آن از دو حیث
«شکلی> و «محتوایی» با برگزاری این رفراندوم مخالفت کردند
صفحه 15:
از حد در برگزاری رفراندوم. ناآگاهی مردم از ماهیت و زوایای پنهان
انقلاب سفید. زور. ارعاب و تطمیع مردم توسط رژیم برای شرکت در
انتخابات. عدم حضور گستردة مردم در پای صندوقهای رآی و تقلب در
«رأى كيرى از جمله ایرادات شکلی وارد به رفراندوم بود
از لسحاظ ماهویلمام به !هدلفسیاسی یم شاه مشکو کب ودند و آن ا
مغایر بسالاحکام شریی لساهیتسلقیمیکردند لمام معتقد بود
بسرنامههاعلصلاهیرژیم از (جانمآمریکا ولسولئیلوصیه شده و تامین
کسننده متلفع کسوتاه مدتو بسلند مدتآناناسشناء موجبتضییع حقوق
/ میمردم و ملفع مليإبريلنم .شود ولمستقادلك ثور را خدشددار
Sg 7
از لحاظ شکلی : عدم صلاحیت رژیم در برگزاری رفراندوم. عجلهای بیش ۱
ات
NIN
صفحه 16:
روز دوم بهمن ۱۳۴۱ امام در اعلامیه مفصل خود دلائل پنجگانه مخالفت
رفراندوم با قانون اساسی و شرایط اجرایی آن را برشمرد و آن را در برابر
احکام اسلامی بی اعتبار دانست. همزمان با اعلامیه امام از سوی چند تن از
مراجع همچون آیات عظام گلپایگانی. خوبی. خوانساری. بهبهانی و
شریعتمداری نیز اعلامیه هایی در محکومیت و تحریم رفراندوم انتشار یافت
«ومخالفت هایی به پاشد
صفحه 17:
با توجه به مخالفت علما با انقلاب سفید. شاه در صدد بر آمد.
تکلیف روحانیون و قم را خود روشن نماید. به همین منظور
تصمیم كرفت دو روز قبل از رفراندوم به قم سفر کند و با
سخنرانی در حضور علما و مردم این شهر - یعنی کانون اصلی
مخالفت - لااقل به سایر شهرهای ایران ثابت نماید که مخالفت
یکپارچه علما واقعیت ندارد و آنها این حقیقت را در مراسم
استقبال از ایشان نشان خواهند داد. اما پیش از این علمای قم به
رهبری امام استقبال از شاه پا حضور در آن مراسم را تحریم کرده
بودند
صفحه 18:
بسالیهمه شاه روز ۴ بسهمروارد قمشسدلما بسر خافلنتظار ء
هيع یکلز روحانیونسر جسته را در مولسملستقب از خویشحاضر
بنآستانحضر تم عصومه س) نبز از شر کند رلین
KM Nua ibdib بسود. شاه با مشاهدملیصحنه بسه
دلیلخشماز زبارتحرم خودداووورزید و در سولبر صحرطیتطق
و و گاه از عفتکام فاصله میگ رفت روحلنیونرا
بسهعنولن«سکعده قشرینسفهم که مغز آنها از هزار سل(سیش
تسا کسنونتسکانن_خور دم صلسو مفتخووهلییکه در رلملنقلاب
سنگمندازند» مورد حمله قرار داد
صفحه 19:
صفحه 20:
روحانیون که با این وضع دولت مواجه شدند به پیشنهاد امام خمینی
تصمیم گرفتند که ماه رمضان آن سال را که از روز بعد از رفراندوم
شروع میشد بهعنوان اعتراض به دولت. از رفتن به مساجد
خودداری نمایند و برای جلب نظر عمومی در تمام ماه رمضان مساجد
تعطیل شود. این پیشنهاد مورد استقبال مقامات روحانی قم قرار
ods
بعد ازسخنان تندشاه ضدروحانیت وحمله به فیضیه موجب انتقادامام
خمینی از شخص شاه گشت که بعدها زمینه ساز
.قيام ۵اخردادونها بت پیروزی انقلاب شد
20
صفحه 21:
BRM PE tonne ey Treg)
eyesore a en eys
با امکان محدود زندگی .
باید نامحدود را جست.
222100000
0 Ter
ت۳3
جالشى ست بزرك:
Oe 2000
ا
ا 00
زیدگی 9 995 99وی کرد که مرگ
نمی تواند آنها را از ما بگیرد.
زندگی +
كاروانسرايى ست كه شب هنكام
در آن اتراق مى كنيم
و سييده دمان از آن كوج مى كنيم.
فقط جيزهايى اهميت دارند كه.
en eT ead)
با ماهمراه باشند.
صفحه 22: