صفحه 1:
صفحه 2:
ع مه
انواع تونلهایمعدنی
روشهایحفر ان
انوا سطح مقطع تونلها_
روشهاءب ارگیرعدر تتونلها_
دانشجوی گردآورنده :محمد حسن
اخوان صفار
دی ماه 99
صفحه 3:
روش نوين اتريشى ©
از روشهای بسیار متداول ۱۷۵۲۲۸ روش نوين تونلسازى اتريشى به عبارتى
در احداث تونل است كه بين سال های ۷ و ۱۹۶۵ در اتریش پایهگذاری
شد. اساس این روش استفاده بهینه از تنش های زئوتکنیکی خاک یا سنگ
sl پیرامونی برای پایداری تونل است. درواقع اساس اين روش بر اتصال
پوسته سته محافظ به بخشی از خاک است که دیگر تغییر شکل ندارد. به عبارت
دیگر استفاده از مقاومت خود خاک برای پایدارساری تونل. درحال حاضر
:برای ساخت تونلهای مترو از این روش به شکل زیر استفاده میشود
حفاری مقطع فوقانی تونل (۱
حفاری مقاطع تحتانی تونل (۲
حفاظت موقت مقطع تحتانی, با نصب فریم و شاتکریت (۴
اجرای رادیه لك (بتن ریزی تور« اسیون؟ 8
ak 1 اوسع در و Cie he
صفحه 4:
.داخل خاک نیروی وارد بر هرالقاظه برابربا Sunil
وقتی تونل را در داخل خاک حفاری می کنیم, اين نيرو به صفر می رسد. از
آنجا که پس از این تغییر, خاک باید دوباره به تعادل پرسد, تمایل به ريرش
پیدا می کند که در روش اتریشی جلوی آن با فریم گرفته می شود. اگر
بلافاصله بعد از حفاری فریم گذاری شود باید از فریم های قوی استفاده
شود, درصورتی که اگر درطول یک نوبت کاری خاک پایدار بماند و ریزش
نکند (زمان پابرجایی برابر مدت یک نوبت کاری باشد), فریم های مناسبتر
می نوات طراجی تشد وه کار روند ورواق ار توان حاک پایدار دنه تقادل
.رسیده نیز کمک گرفته می شود
دراین حالت خاک به اصطلاح طاق زده و پایدار شده است (اساس روش
اتریشی) و دیگر به فریم قوی نیاز نیست. اگر در طول یک نوبت کار خاک
,ریزش کند (طاق نزند.), باید پیش حفاظت درنظر گرفته شود
صفحه 5:
هنگام برهم خوردن طبیعت خاک ۳ حالت اتفاق می افتد, حالتهای بوجود آمده
عبارتند از: ۱) مناسب است و پایدار میایستد. ۲) ریزش اندکی داشته طاق می
زند و پایدار می شود و ۳) ضعیف است و ریزشی. با نصب ابزار دقیق میتوان
تقییر شکل های خاک را کنترل کرد؛ تغيبرشكلها تناست فريم با خاک را نشان
فمیغط9 معمولاً برای فاصله استاندارد یک متر محاسبه می شوند. ولی با توجه
به جنس خاک (ریزشی) می توان فواصل آنها را کم کرد. گر خاک خیلی ضعیف
باشد, باید پیش حفاظت انجام گیرد. همچنین می توان نوع فريم ها را از ow
به پروفیل تبدیل کرد و یا فریم ها را به یکدیگر چسباند. قسمت عمده این
عملیات توسط نیروی انسانی انجام می گیرد. بدین صورت کاربرد ماشینالات و
ابزار مکانیکی در اين روش بسیار محدود است. ماشينالات متداول بكار رفته
ز 11 لع بعل ع سمل بل مکانکاواباسیترعاما تیب ا سل ترضمن
abel و اس این فتوسطا را نرسان ار سس
حفاری له موقت روزی ۳ متر طول و در زمان لابنینگ نهایی ۱ متر در روز
میباشد. شایان ذکر است که برنامه زمانبندی و تقدم و تأخر فعالینهای فوقا لذکر
ما ات اد فیح
صفحه 6:
۲۳۰0 برای جلوگیری از هرگونه ریزش درائر برخورد با خاک سست و
کروعکتوان زاثر توشیح داده میشود
پا توجه به پایداری نسبی دیواره های تونل و و ضعیت توزیع تتش در اطراف آن.
گمانههایی در محیط سقف تونل مطابق شکل حفاری می شوند. گمانه ها با
فاصلهبندی ۱ متر از یکدیگر و زاویه ۰ تا ۱۵ درجه نسبت به افق و به سمت بالا
حفاری و سپس لوله گذاری می شوند. درحفاری گمانه ها باید فازیندی رعایت
شود بدین صورت که ابتدا گمانه ها با فواصل ۲ متر از یکدیگر حفاری و تزریق
می گردند. سپس گمانه دیگر بین گمانه های مرحله قبل حفاری و تزریق می
.شوند
درصورت ریزشی بودن گمانه ها و عدم موفقیت در لوله گذاری ممکن است
طول لوله گذاری کاهش یابد یا در یک مرحله, گمانه حفاری شده تزربق گردد و
گمانه با حفاری مجدد به عمق نهایی برسد. درهرصورت با توجه به وضعیت توده
خاک و نفوذيذيرى آن فاصله بندی گمانه (Got i طول, زاویه شیب فشار
تنوعة و سيت اختلاط بمينة خواهد شر
صفحه 7:
صفحه 8:
امروزه بواسطه خرج كذارى مکانیکی و مقدار دفیی حرج که داحل لولههای
پلاستیکی قرار میگیرد میتوان انفجار با دقت بالا انجام داد, در اين روش
:رعایت دو مسئله حائز اهمیت است
بايد توجه داشت كه حفارى باندازه نياز باشد جون هزينه خارج كردن سنك زياد
.است و بعدا بايد محل برداشت اضافى را با سيمان ير كرد
بايد دقت كرد كه توده سنك حين انفجار أسيب نبيند جون سبب وارد شدن بار
اضافى به پوشش تونل می شود. البته ریزش 3 all دیدن سنگهای مجاور تا
.حدی به بافت سنگها نيز ارتباط دارد
سرعت پیشروی در این روش اگر مدیریت خوبی صورت پذیرد تا 70 متر در
هفته تخمین می شود, اما به دلیل فعالیت تعداد زياد نیروی انسانی و نتیجتا YL
رفتن ai ja و همچنین آسیب رساندن به تودهها سنگی اطراف تونل
.ر وش هاى on Sco به روسن انفجار Tur داده میشوند
صفحه 9:
صفحه 10:
اين دستگاههای فوق :50 حفاری کل مقطع تونل توسط دستگاه
العاده مزیت های بی شماری دارند از جمله سرعت پیشروی بالا و
غیر منقطع که نیاز بسیار کمی به پایدار سازی دارد و اين امر
امنیت بیشتری برای کارگران فراهم میآورد, و سیب کمتری به
سنگهای پیرامونی وارد میکند. مخصوصا در تونلهای طویل
بسیار اقتصادی بوده, اما در کنار اين موارد معایبی هم دارد مثل
حفاری فقط بصورت مقطع دایره ای شکل و انعطاف پذیری glow
محدود و اینکه دستگاه در جبهه کار استقرار میگیرد, و هزینه
وراه ری رن ا اه
صفحه 11:
صفحه 12:
حفاریهای موضعی با استفاده از دستگاه کله گاوی: این دستگاه پر
میباشد, انعطاف پذیری عملیاتی بالا ۲814 کاربردترین دستگاه حفاری بعد از
و قابلیت حفر مقاطع مختلف تونل با انعطاف پذیری زیاد از مزایای اين
دستگاه میباشد, باید این نکته را یاد کرد که با افزایش قدرت برش هزینههای
مترتب بر استهلاک سر مته ناشی از اصطکاک و دمای بالا افزایش مییابد, و
برای افزایش عمر سرمتها و حفظ قدرت برش باید از دستگاههای سنگین تر
کله گاوی استفاده کرد که موجب کاهش انعطاف پذیری و در نتیجه افزایش
.هزینهها میشود
استفاده از چکشهای هیدرولیکی قوی: ابتدا این چکشها دستی با هوای
فشرده در راهسازی برای خرد کردن بتن و بعدا برای خرد كردن سنك در
معدن بكار كرفته میشد, اما امروز کاربرد وسیعی در تونل سازی دارند. اين
روش حفاری تونل مزایی زیادی دارد از جمله اين که سنگهای خورد شده را
همزمان با حفاری به وسیله نوار نقاله میتوان خارج کرد, زیرا قطعات سنگ
بزرگ خرد شده را دوباره میتوان خردتر کرد. در اين روش دیگر خبری از
آتشباری جبهه تونل روش انفجاری نیز نیست ly ند ب کمتری متوجه سنگهای
صفحه 13:
به طور کلی تونل ها را می توان به سه سته تقسیم کرد:
(1) تونلهای حمل و نقل
تونل راه و راه آهن, تونل مترو و تونل پیاده رو
(2) تونل های صنعت
پناه گاهها و سیلوهای ذخیره. تونل انتقال آب و فاضلاب. دفن زباله های انمی, انبارهای نظامی
(3) تونل های معدنی
تونل های اکتشافی, تونل های استخراجی, تونل های خدماتی و زهکشی
صفحه 14:
تونل های معدنی عمدتاً با قصد دسترسی به مواد معدنی و استخراج آنها حفر می شوند.
بنابراین دارای عمر کاری محدود و معینی هستند؛ به طوری که عموماً بهینه ترین حالت
از نظر ایمنی و اقتصادی انتخاب می شود و رابطةهٌ مستقیم با عمرطراحى شدهٌ معدن دارد.
اما تونل های عمرانی عموماً یک سازه دائمی بوده و برای استفاده طولانی مدت طراحی.
اجرا و نگهداری می شوند.
تفاوت اساسی دیگر در ابعاد تونلها است به طوری که تونل های معدنی به ندرت اندازةٌ
دهانه از ۳ متر بیشتر می شود حال آنکه تونل های عمرانی به مراتب ابعاد بزرگتری
دارند.
صفحه 15:
انواع روش های <
حفر تونلبه روش سنتويا آتشبارى( 81257116(
)حفر تونلبه كمكماشينهائت مام مقطع/181(
حفر تونلبه کمکماشینهاعب زویع(6 ۲۱۶۸۲ ۳0۸۵0(
حفر تونلبه کمکسپر (۲۷۱۷۱۶۱۱۱۱6 5۲۷۱۶۱۲۲(
حفر تونلبه کمککند وپوش(60۷۴۴ 300 6۷۲(
ند روش (آتشباری )
ashlee Gast a Jets: تایب ای
صفحه 16:
حفرتونل به روش سنتی ( تشباری)
برای اینکه راندمان حفر تونل را بالا ببرند, در قسمت های
میانی جبهه کار تعدادی چال
انفجار را طوری در نظر می گیرند که ابتدا اين چالها منفجر
pace حنهه كار اراد رلك ساب رف کر
.مجموعه اين قبيل جالها به نام برش ناميده مى شود
صفحه 17:
حفرتونل به روش موازی
برش های موازی اغلب برای تونل های کوچک مقطع به کار می
رونداما می توان برای حفر تونل های بزگ مقطع نیزاستفاده
کرد.دربرش موازی یک یاچندچال خالی به صورت افقی وبا
قطرزیاد(65تا5 17میلی متر)موازی یکدیگروعمود برسینه
کارحفرکرده ودراطراف آنهاوبه فاصله10تا20سانتی متری
چالهایی باقطرکم ونزدیک به یکدیگرو باخرج گذاری مناسب به
وجود می آورند sla JL. قطور که خرج گذاری نمی شوند» نقش
سطح آزادرابرای چال های کوچک دارندوچال های کوچک
باتاخیرهای 20تا30میلی .[1] ثانیه آتش می شوند
برش های موازی به اشکال مختلفی تحت نام های متفاوت
صورت می گیرند که دارای ویژگی های مشترکی به شرح زیرمی
:باشند
gs. a 6 و eh 8 م ۳ ۳ io 037 5500 17 5
صفحه 18:
حفرتونل به روش غیرموازی(زاویه ای)
دربرش غیرموازی حفره ای که درابتدای انفجارو مرکزتونل
بوجودمی آید شکل مخروط دارد و نتیجه انفجارچال هایی است که
افقی اند باامتدادتونل موازی نیستندو برسینه کارتونل عمود
نمی باشند. اين برش رادرجایی بکارمی برندکه سطح مقطع تونل
زیادبا شدزیراحفر چا لد رامتدادیغیرم وا ز یب محورتونلمستلزم [1].
وجودفضایکافیب راعاستقراردستگاهم چارنیمیب اشد
برشگوه )v cut)1s1
برای سنگهای متورق و شکاف دارمناسب است.چال هاافقی
ومایل با محورتونل حفرمی شون و دراثرانفجارشکل گوه ای
مانند ایجادمی شود
برشبادبزنی۷6(2) ۳۵0(
صفحه 19:
حفر تونلی ه ک مکماشینهاعت مام مقطع (۲8۲۸):
با توجه به تنوع شرایط زمین شناسی و ترکیبات خاک و سنگ موجود در مسیر یک
.توتل بسته به شرایط انواع مختلفی از ماشین حفار تمام مقطع ساخته شده است
ماشین های حفر تونل در سه گروه عمده زیر دسته بندی می شوند
الف) دستگاههای حفر تمام مقطع باز ب) دستگاههای حفر تمام مقطع تک سپری ج)
دستگاههای حفر تمام مقطع سپر تلسکوپی
| فک دستگاههایجفر تمام مقطع باز )Open TBM)
ماشين هاى مقطع باز در مواردى كه توده سنك درون كير تونل از مقاومت کافی
.جهت تحمل ریزشی نداشته باشد, بهترین گزینه هستند
اين ماشين ها طراحی متفاوتی دارند ولی در کل دو سیستم دوکفشکه و تک کفشکه,
(.دارای عمومیت بیشتری در میان سازندگان این نوع ماشین ها می باشد
صفحه 20:
ب) دستگاههایحفر تمام مقطع تکسپرع(۲8۱ 5۳016۱0 عاوطز5(
ادن عاشین ها در پتدراسلی کار مب زود > شط فى
درون كير تونل به قدری سست باشد که امکان استفاده از
برای تامین نیروی پیشروکه وجود نداشته باشد.
نصب قطعات بتنی در داخل سپر از ریزش دیواره ها
جلوگیری کرده ومحیط مناسب برای فعالیت کارگران
فراهم می نماید. سرعت پیشروی این ماشین ها در زمین
های سست و احیانا ریزشی» محدود به سرعت نصب
قطعات guile wb wo wits های تک سپری به صورت
استوانه دارای پوشش بوده که در قسمت جلوى ان كله
حفاری و در
صفحه 21:
ج) دستگاههایحفر تمام مقطع سپر تلسکوپی(۲8 516۱0 6اباهط(
براى اولين بار اين نوع ماشین با هدف کار در زمین های با شرایط مناسب به
.عرصه مهندسی igi معرفی گردید
این ماشین علاوه بر دو سر جلو و عقب مجهز به جک های پیشران همانند ماشین
تک سپری و کفشک, همانند ماشینهای
بار مك باشت تتایراین ااین ماشین توانایی کار در رم های با ستاو ماس و
ممكين نابط ce را
در حالتی که زمین مقاومت مناسب برای حفاری به کمک کفشک را دارد. ماشین
می تواند به حفاری و سگمنت گذاری
مستقل از هم و همزمان با هم بپردازد و به همین دلیل سرعت حفاری ماشین های
سپر تلسکوپی به طورتئوریک دو برایر ِ
مایت سا دی ی دوه و عمل40-30 در یت ار را
صفحه 22:
)shield tunneling le ,.wSe 5 a Jigi,2> (
حفرتونل درزمينهاى سست ۰ وریزشی» معمولابااستفاده
ازسيرهاى فولادى انجام ميكيرد.اين سيرها غالبا مقطع
دايره اى دارندوفضاى تونلد ممکن است طی شرایط هوای
آزادیاتحت oul هوای فشرده باشد .وجودسيرسبب می
شودکه بتوان حفاری رادرشرایط ایمن .[4] انجام
دادوسیستم نگهداری اولیه رابرپاساخت ونشست ure)
راكنترل كرد
:شرايط استفاده ازسيستم سير
خاكهاىوض عيفوغير جسبندم 2-خاكهاىرسئض عيفو خميردت1
صفحه 23:
حفرتونل به وسيله ماشينهاى بازويى _
درماشینهای بازویی.یک يا چندبازوی حفاروجودداردکه سطح مقطع آن به
مراتب کمترازسطح مقطع تونل است وباجابجاکردن آن درنقاط مختلف
مقطع,تونل راحفاری می کنند
شیوه حفاری به وسیله ماشین بازویی
حفرسنگ به وسیله ماشین بازویی ub یکی ازدومکانیسم پودرکردن 3
وتراشه كردن انجام فى كيرد
حفاویبه روشپ ود و کردندرلینشیوه. محوردورانسرمته-1
درامتدادمحوربازویدستگاه اسنسرمته نیزحا لتمخروطیداردوبتدریج
بانفوذ سرمته به داخلسنگ, تعدانبیشترعاز ناخنها درحفر درگیر
میشوند و برینت رتیبسنگتا عمقمورد نظر حفر میشودوبا
تغییر موقییتسرمته, لینعملدر نقاط مختلفمقطم تونللنجام می
شود بلینشیوه حفر سببمیشود که دستگام برایحفرسنگهاعمحکم
صفحه 24:
احداث تونل به روش کند و پوش
این روش در مواردی امکان پذیر است که در محل مرد نظر, سازه slaw sl
وجود نداشته باشد ویا تخریب آنها امکان پذیر باشد :مهمترین موارد کاربرد روش
کندن وپوش به شرح زیراست
الف- در تونلهای زیر سطح ایستابی به منظور احداث ناحیه حد واسط بین ترانشه
اولیه وتونل اصلی
.ب-دهانه تونل هایی که در نواحی کوهستانی احداث می شوند
ج-مناطق شهری
صفحه 25:
روشهای اجرا
بسته وضعيت زمين وشرايط موجود در محل, از روشهای مختلفی
:استفاده wo شود که مهمترین آنها عبارتند از
روشگود بردادعیا دیوارم شیروانیکمه دراینروشدیوارهای-
ترانشمه به صودوتشیرولنیی عنو ی | دیوارم هایکم شییاحدانمی
.شود ونیازییم لت سیم نگهدا رین دارد
روش مبخ کوییدیوارم aS درآندیوارم پر شیترانشه را ors
بوسیلم al هایفولادییم طولچندینمتره 19-S Gro
روشن گهدارءدیوارم با سیر فولادی-- رو شاستفادم از neal aL,
فولادی
روشدیوار سازیی تنیکم در اینروشقبلاز عملیاتگ ود برداری دا
دیوار قائمییمه ضخامتل50 تا80 سانتیمتر در دو طرفدیوارم
ترانشمه مورد نظر احدانمیش ود کم نقشدیوارم حائلوپردم أيه
.بندكرا بر عهده دارد
صفحه 26:
انواع سطح مقطع تونل ها
یکی از پارامترهای مهم در طراحی پوشش داخلی تونل
ها مشخصات هندسی شکل مقطع تونل ها شامل اندازه
مقطع و شیب تونل می باشد. انتخاب شکل مقطع تونل
و ابعاد تونل تابع هدف احداث تونل» سیستم حفره « شیوه
بارگیری و روش نگهداری دائمی آن است. در مواردی
که استفاده از شکل های مختلف امکان پذیر باشد بايد
شکلی را انتخاب کرد که هزینه های کلی احداث تونل به
حداقل برسد. شکل مقطع تونل ها می تواند به صورت
دایره ای» چهارگوش, نعل اسبی و یا شکل حرف
که معادل 90 درجه در جهت خلاف عقربه 09 انگلیسی
های ساعت چرخش یافته باشد, که به غلط تونل های با
شکل نام گرفته است, باشد. در ورت فل عملم
صفحه 27:
مقطع دایره
شکل مقطع تونل دایره از نظر حفاری به وسیله GBMyuile
تونل زنی
ومقاومت در برابرتنشهای وارده, بسیار مناسب است. در
pelle clin | lee تر ee eee a
آید زیرایس از جانمه حفاری ا صرف هزیته باید آن ره حالب
.مسطح درآورد
در زمین های نامناسب و نرم. به ویژه در مواردی که احتمال
تورم و آماس زمین وجود دارد. معمولاً مقطع دایره به دلیل
سهولت در حفر و نصب سیستم نگهداری موقت و دائم, مناسب
صفحه 28:
0
7/۹ 4 7
«1|010
Ua / py, و7 714 4
tte
صفحه 29:
ی از یک تونل با مقطع چهارگود
مقطع چهارگوش (باکس)
در مواردی که فشار جانبی موثر بر دیواره تونل و یا ضخامت روباره کم
باشد, حفر تونل های چهار گوش با دیواره های نسبتاً قائم و کف مسطح,
مقرون به صرفه است. در صورت لزوم. سقف این igi ها را می توان به
صورت قوسى انتخاب كرد زيرا استفاده از اين سيستم ٠» به ويزه در مورد
تونل های کوچک ارزان 7
چهارگوش را نشان می
صفحه 30:
مقطع ۵اشکل
در اين تونل هاء دیواره تونل تقریباً قائم و قسمت بالای آن قوسی
شکل يا نیم دایره است. به علت آن که در سنگ های محکم,
دیواره قائم igi به آسانی در برابر تنش های وارده مقاومت می
کند. لذا اين مققلع در تونل های سنگی بیشتر معمول است. مقطع
اين تونل به شکل حرف انگلیسی 9ه معادل 90 درجه در جهت
خلاف عقربه های فشاعت چرخش يافته می باشد که به اشتباه تونل
های با مقطع شکل نام گرفته است . شکل 3 نمونه ای از تونل
. با مقطع شکل را نشان می دهد
صفحه 31:
صفحه 32:
شکل مقطع تونل نعل اسبی
اغلب تونل های راه و راه آهن به شکل نعل اسبی هستند.
بخش بالای تونل به شکل نیم دایره و دیواره ها و کف آن نیز
منحنی است. شعاع قوس دیواره ها و کف تونل معمولاً دو
برابر شعاع بخش بالایی است. از محاسن شکل مقطع تونل
نعل اسبی این است که برای نگهداری تونل می توان از قاب
های فلزی استفاده کرد و از اين نظر امتیازات مقطع تونل
دایره ای شکل را دارد, با این تفاوت که کف آن ها تقریبا
مسطح است. کف مسطح علاوه بر آنکه برای کاربرد تونل
مناسب ا آسانی حفر تونل به وسیله مواد
منقجره نیز , می شود. . از جمله امتیازات دیگر اين مقطع,
سهولت بارگیری و حمل مواد حقر شده است. شکل
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
: وسایلب ار گیریدستی:1
بارگیری دستی به وسیله بیل معمولی و توسط کارگر انجام
می گیرد. در این روش معمولا دو نفر کارگر مواد حفر شده
را در داخل وَاكوَن يا فرفون بارگری می کنند. کرجه راندمان
این روش پایین است ولی در بسیاری از تونل های معمولی
اوانمتداو لاس مخصوصا معادن رال سک و کرومیت و
همچنین در بعضی موارد که ابعاد تونل کوچک باشد و نتوان از
ماشین های بارگیری استفاده کرد» روش منحصر به فردی به
.شمار می رود
صفحه 36:
صفحه 37:
ا 0 ]را
اين وسيله ب به علت ابعاد كم و قابليت مانور زياد و نياز به فضاى كم
در بارگیری مواد Do سینه کار تونل و نیز کارگاه استخراح 0
استفاده قرار مى كيرد. جام اين لودر كه معمولا بين ٠٠١ ۰ لیتر
ee تب
حركت مى كند و بار را به وسيله باربرى منتقل مى سازد. اين لودر
eles جرخ لاستيكى يا جرخ زنجيرى حركت كند.
نمونه ای از این لودر به صورت چرخ لاستیکی در معدن هجدک
و در اس شک هلول هم ری لسع باشد. در کنار
این لودر یک رکاب تعبیه شده تا کارگر بتواند بر روی wl ایستاده و
تور نمايد. اين لودرها معمولا با نیروی هوای فشرده کار
.می کنند ولی نمونه های برقی و دیزلی از آن نیز ساخته شده است
صفحه 38:
صفحه 39:
لودر دارای بازویی است که آن بازو برآمدگی دارد تا هنگام
حرکت بارگیری واگن همراه لودر حرکت کند. پس از پر شدن
واگن, واگن با دست يا توسط یک پیستون هوای فشرده
(لگدزن) به عقب رانده مى شود. . لودر يشت انداز معمولا تا
aLols + ۰ متری تحرک موثر دارد ولی در فواصل بیشتر
.توان باربری آن کم می شود
صفحه 40:
Overhead Loader) Host میل مکانیکی مشت
بعضی از aL که
صندوقچه مستقیما به داخل آن می ریزد و پس از پر شدن محفظه بیل حرکت
اكد ار ااا واكون سا و یا به داخل نوار نقاله ای که پشت جبهه
کار قرار گرفته تخلیه می کند. از جمله ویژگی های بارکننده ها, نحوه تخليه جام
rel ا ا ل ا د اط ۱
بتواند به خوبى باركيرى كند. در اين ماشين سيستم توسط زنجير و مكانيكى بود
صفحه 41:
۳- یار کننده های پهلوریز (46د1 «ورصسظ 5286):
بار کنتده های یهلیزیز (Side Dumper Loader)
بار کننده پهلوریز (کف کن) با نیروی هوای فشرده و یا موتور دیزلی کار
می کند. بیشتر کارهای مکانیکی بار كننده, توسط تجهيزات و ابزار الات
هیدرولیکی است. پهلوریزها روی 2 زنجیری حرکت می کنند و تفاوت
آنها با پشت آندازها در این است که لوررهای eas ie
ریرند. هلوریزها یشتر در پیسروی تویل و مفاطع متوسط نا برری بد
صفحه 42:
صفحه 43:
SLED s+
LHD 529) نام خود را از سه کلمه ۱030 یعنی بارگیری الا!ایعنی باربری و۳۱0 و به معنای
باراندازی گرفته اند . شید بتوان به اين وسیله بار کننده بارکش پا بارکننده باربر نیز گفت این
لودر قادر است گذشته از بارگیری مواد را تا میزان قابل توجه باربری و در پایان یکجا و سریع
تخلیه کند . موتور محرک لودرها دیزل یا الکتریکی و گاهی ترکیب این دو است . لودر دارای یک
جام به ظرفیت چند صدلیتر تا چند متر مکعب است . مزیت بزرگ لودرهای 0!!ادر عدم
وابستگی آنها به شیب است. بدین منظور که این وسایل قادرند بار را در شیب های مختلف به
صفحه 44:
4150 (MA0
0
2600
Bolt-on cokpit available in
three heght profiles
HP - 1960
WP - 1750
مود ما
2
000
LHD الودر
256
HH
صفحه 45:
هرچند این لودرها قادرند سنگ های سینه کار پیشروی تونل را بارگیری و
باربری کنند ولی اين کار در مسیرهای طو لانی محدودیت اقتصادی دارند. در
موادی که لودر روی سنگ ی سخت و بزرگ کار می کند, نصب زنجیر بر
روت بر هایس آن ماس و اقعادی ات جرا که از درس کی مش
تایح لزییتیکنها کیوگیر wales Muses مکانیزه با سطح مقطع متوسط تا
بزرگ کاربرد دارد و همچنین به خاطر ارتفاع کم لودر به راحتی در سینه کار
قایل استفاده است. در معادن پیشرفته که با رموبطراحی شده اند یکی از
.منلسبورترين روسايلين یرای راستطجه ,همین لوجباها تگه نمی مواربا له به داخل
Le وه le Oo Whey oe سس هد دای بار انس
می کند؛ به اين لودرها خود بارگیر می گویند و در معادن فلزی کشورهای
.اسکاندیناوی این لودرها کاربرد بیشتری دارند
صفحه 46:
نسل جدید این لودرها با ابعاد مختلفی ساخته می شود که رابطه مستقیم
با ابعاد تونل و میزان تولید دارد که در زیر چند نمونه از مدل های جدید را
:مشاهده نمایید
صفحه 47:
لودر۱۲۳0
صفحه 48:
ايان کنندء های پیلرریز (عع8ع1 ءوصبط ع52۵)
توا ارت ی ار کش های ول بر ای رت و لاک بار زا
به ارتفاع کمتر از پشت اندازها بلند می کنند. از بارکننده های پهلوریز می توان
گدشته از بارگیری اسفاده دیگری نظير نصب وسايل داخل توتل کرد کف us
"ها در ابعاد کوچک ساخته می شوند تا پتوانند در تونل های کم مقطع کار کنند
Ce et Ne a be ۱. ۳ 1
صفحه 49:
5اسکریپر
ان تاه رای بازگیری کر اتواع توت هات eas) نیز توق های شب ار 2
کار می رود و به و آن می توان مواد موجود در جیهه کار را به داخل واگون
ها یا نوارنقاله بارگیری کرد. دستگاه یک کچ بیل دارد که به وسیله کابل بر روى
زمین کشیده می شود و به هنگام حرکت به سمت عقب, مواد کنده شده را با
خود حمل می کند و پس از عبور از یک سطح شیب دار آنها را روی سطح
صفحه 50:
i
1
:
ve.
au
صفحه 51:
براى اينكه حرکت رفت و برگشت کج بیل انجام شود, ابتدا یک قلاب را در جبهه کار محکم می
کنته و کابل راز دور آن عیور می دهند. کابل اخیر و نیز كابلى كه به اننهای دیگر کچ بیل متصل
است, به دور دو استوانه جرثقیل پیچیده شده است.ساختمان جرثقیل طوری است که هنگام که
یکی ار استواته ها در اثر موتور دستكاه حركت مى كند, استوانه ديكر آزاد أست و انتهاى كابل به
آسانى از آن باز مى شود. جرثقيل ممكن است مستقيما روى شاسى دستكاه سوارد شود ويا
اينكه به وسيله سكوى مخصوصى در بالاى دستكاه تعبيه شود. بديهى است نوع اول تعادل يايدار
ده دارد در صورتى كه
ترى دارد. توجه داشته باشيد
.مواد سخت و درشت باشد .= ۱ 4 :وقچه خواهد بود
م
صفحه 52:
کنندم مداوم يا بازویجمع کنندم_6
ابن وشتكان ذر قسيت جلو وو جز وم دایز به هر بك از انها یک بازو
به خارج از محور (بازوی خرچنگی) متصل است. هنگامی که چرخ ها به گردش
در می آنند. بازوها > ee lect cls ies دون مره
مواد کنده شده را جمع می کنند و به داخل یک ناو زنجیری که در پشت دستگاه
صفحه 53:
: بارکننده مداوم یا بازوی جمع کننده
مواد پس از عبور از ناو زنجیری در داخل واگن یا هر وسیله نقلیه دیگری که در
عقب دستگاه قرار دارد, تخلیه می شود. در این دستگاه نیروی محرکه ممکن
.أننتت نه وشيله هوتور الكتريكى نا هواى فشردة تامين قود
صفحه 54:
در قسمت جلو این دستگاه بازویی است که در انتهای آن بازو که روی زمین قرار
می گیرد یک یا دو دیسک فلزی شیار دار تعبیه شده که حرکت آنها به صورت خارج
از محور است و در اثر چرخش آنها, مواد كنده شده با شتاب به طرف لودر و كمى
ا ی سس و ا
ناو زنجیری پشت دستگاه هدایت می شود. موادی که بدین صورت به داخل نا 3
صفحه 55:
کننده مداوم با سینی لرزار
بار کنده مداوم با سیی لرزان
این دستگاه در قسمت جلو یک سینی لرزان دارد که به زير مواد کنده شده فرو می
رود. سطح سینی دارای آج هایی است که حرکت مواد را تنها در یک جهت امکان
پذیر می سازد. در اثر ارتعاش سینی, مواد به طرف بالا حركت می کند و از آنجا به
داخل ناو زنجیری می ریزد و به وسیله آن در نوار نقاله انتهای دستگاه تخلیه می
شود. در آخرین مرحله مواد از درون این نوار نقاله, به داخل واگون هایی, که در
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
: منایع
http://behzadgeomatica.blogfa.com/post/14
sl سایت
http://worldofdanesh.rozblog.com/post/52
صفحه 59:
م
ياتشكر از توجه شما