صفحه 1:
مداخله ای
کارآزمایی بالینی
کار آزمایی میدانی
کار آزمایی اجتماعی
انواع مطالعات
کزارش مورد ام
کزارش موارد
اکولوژیک
صفحه 2:
Epidemiologic Study Designs
No
(Observational study]
[Comparison group?
1
Yes| No
Aneitical] Pesciptive
study study
Direction?
See
the same time
cross
sectional
study
Did investigator
assign exposures?
case
control
study
Yes!
Exporimontal study
1
[Random allocation?
1
ves
No
Non-
Randomised) ( rancomised
controties } \ “Gontroitec
tial ‘tal
Bipesure—Poutsome
سم
exposure outcome |
صفحه 3:
اپیدمیولوژی تجربی
۴ اسامی مختلف:
مطالعات مداخله ای-تجربی )موس موه
* مشابه مطالعه هم گروهی است ولی مداخله به دست پژوهشگر انجام
BAG
(exposure)4yal 96 (outcome)oly
توجه به مسائل اخلاقی در اين نوع پژوهش مهم است
صفحه 4:
۱- مطالعه تجربی بر روی حیوانات
الف) ایجاد بیماریهای انسانی در حیوانات جهت بررسی علل و مکانیزم بیماریزایی بیماریها
ب) آزمودن کا رآثی روشهای پیشگیری و درمانی (مثل واکسنها و داروها )
(CCE a ene Te Sele Bore sed
ees
همه بيماريهاى انسانى را ذمىتوان در حيوانات بوجود ورد
ا 2211100
فواید:
صفحه 5:
صفحه 6:
کاربردهای مطالعات تجربی:
الف) بررسی عوامل علیتی (یا خطر) بیماریها
ب) بررسی اثربخشی و کارائی خدمات بهداشتی و درما
صفحه 7:
طبقه بندی انواع کا رآزمایی
0 کارآزمایی بالینی (ادض امصتصاص):
برروى بيماران انجام ميشود.
* کارآزمایی میدانی) (۲:۷ لا یا کارآزمایی پیشگیری:
به منظور جلوگیری از ایجاد يا گسترش یک بیماری یا پیامد سلامتی
انجام میشود.(بر افراد سالم انجام می شود)
* کارآزمایی جامعه (ا۲ لحم
بر روی دو یا چند جامعه انجام می شود و واحد درمانی آن به جای
فرد "جامعه" است.
صفحه 8:
تعریف کار آزمایی بالینی
کارآزمایی بالینی مطالعه ای است آینده نگر که برای مقایسه
اثرات و ارزش یک مداخله (یا مداخله ها) در برابر شاهد در
نمونه های انسانی انجام می شود.
صفحه 9:
هدف کار آزمایی بالینی
* ارزیابی کارایی (مصناج) و اثربخشی S (PR evivedess)
مداخله یا داروی جدید
* کمک به روشن شدن نقش داروها یا مداخله های جدید در عملکرد
بالینی
صفحه 10:
0 0
داشتن دستورالعمل شامل موارد زیر از تورش و خطا در مطالعه جلوگیری مینماید.
322000000 ال TOTS)
Re lS ae حجم نمونه ۲
مكان و زمان مطالعه 7 روشهاى كار 4
00 ا 2 EY Pen
TC a ل ل نا
لاك
۱
7
te eee Set betes LTE Tes e ld سا
صفحه 11:
انتخاب جمعیت مرجع و جمعیت مورد مطالعه
جمعیت مرجع یا جامعه هدف (ا 7 اه ۲ (RePereuce
— جامعه ای که انتظار می رود مداخله مورد نظر بر مسالله تجریی برای اما ۰ ۱۳۱
باشد و نتایج مطلعه به آنها تعمیم داده می شود.
* _ مثال: بیماران مبتلا به پرفشاری خون خفیف
جمعيت مورد مطالعه يا مداخله (Gtudy or Cxpericrectal popu)
آن انتخاب مى شوند.
-- جزثى از جمعيت مرجع است و نمونه هاى مطالعه از ب
الف) رضايت آكاهانه داشته باشند. ب) نمونه خوبى از جمعيت مرجع باشند.
ج) واجد شرايط ورود در طرح باشند
*؟ مثال: بیماران مبتلا به پرفشاری خون خفیف مراجعه کننده به درمانگاه های داخلی بیمارستان بهشتی
gus
تعیین معیارهای انتخاب یا واجد شرایط بودن افراد (صنص (ehepbitty
(aclusivg criteria) 2955 slajles —
(exchisiva criteria) 95 clejle -
صفحه 12:
انتخاب افراد مورد مطالعه (ادامه)
* معیارهای ورود (۲0ت متصاص):
- مثال: بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های داخلی بیمارستان بهشتی که:
۱- بیمار مبتلا به پرفشاری خون خفیف (براساس تعریف (40۳1۸6) باشد.
۲- سن فرد ۲۵ تا ۴۹ سال باشد.
۳-بیمار ساکن کاشان باشد
* معیارهای خروج (7۲ مصخروجج:
- مثال: بیماران فوق در صورت داشتن هر یک از خصوصیات زیر از مطالعه خارج
دود
-١ بيمار مبتلا به يرفشارى خون ثانويه باشد.
۲- بیمار سیگاری یا دیابتی یا چاق (060۳126061)) باشد.
۳- بیمار دچار بیماری ایسکمیک قلب, نارسایی کلیه يا هرنوع بیماری باشد که در اثر عدم
کنترل پرفشاری خون تشدید شود.
صفحه 13:
طرح کلی کار آزمایی بالینی
Ov
عون
تسس متا
Grudy Poputsios
Chicgbitipy Criteria
نك
Chopsed toe
هه
4۳ 5
Ov
3 2 9 9
039
Wl
Grey
Ge
صفحه 14:
تخصیص تصادفی و مخدوش کنند کی
* مخدوش كنندكى: ارتباط غير علیتی مشاهده شده بین مواجهه و پاسخ
به علت وجود یک متغیر سوم (مخدوش کننده) است.
* در کارآزمایی بالینی» مواجهه همان مداخله است.
*؟ تخصیص تصادفی (براساس اصول احتمالات) ارتباط بین مداخله و
مخدوش کننده بالقوه را حذف می کند.
> Vo 2 VC
Ss 7 x Randomization oh ۳ va
صفحه 15:
| تورشهای مطالعات تجربی:
مطالعه از نوع مداخله در آنما و اظهار نظر یک
صفحه 16:
منال
؟ مطالعه هرا در ۱۹۳۰
- مداخله:
* گروه ۱: روزی ۳/۴پیمانه شیر (SOOO) pls
* گروه ۲: روزی ۲/۴پیمانه شیر پاستوریزه (0-60)00000)
* گروه ۳ بدون شیر (00000000-)
=
رشد (افزایش قد و وزن)
06
صفحه 17:
منال (ادامه)
* تخصیص فراد به گروه ها در )1354 تصاده ۱۳۳۳۱
توانستند در تخصیص "بهتر " کمک کنند.
: کودکان گروه "آبدون شیر" رشد بهتری از دو گروه دیگر
داشتند.
* علت: معلمان کودکان فقیرتر را ببشتر به گروه های مداخله (۲۱)
می فرستادند.
صفحه 18:
كور کردن (Dhaka)
براي از بين بردن تورشهاي 3 كانه قبلي» [2۷7)انجام ميشود.
* عدم اطلاع افراد از اينکه هر PEE M0935 cls jo Un ages eS
نوع مداخله (مداخله جدید یا شاهد) قرار دارند.(در مورد روشهای
جراحی امکان پذیر نیست)
06
صفحه 19:
* سطوح ماسکه (کور) کردن(0۲۳۸)
۱ بیماران (افراد مورد مطالعه)
۲ _ پژوهشگران (جمع آوری کننده داده ها)
7 حلیلگر آماری
* انواع کور کردن:
يك سوکور: افراد مورد مطالعه نميدانند که در چه گروهي (مداخله-شاهد) قرار دارند
دوسوکور: (۱۸0سا.م:)افراد مورد مطالعه و مشاهدهگرها (پژوهشگران) نميدانند جه
کسي در چه گروهي قرار دارد
اسه سوکور: (-۲() -(1) افراد مورد مطالعه » مشاهدهگرها و تحلیلگران هیچ کدام اطلاعي
از افراد واقع شده در گروههاي مورد مطالعه و شاهد را ندارند. 1
صفحه 20:
در اين نوع مطالعه بس از تعبين كروههاي مورد مطالعه و شاهد و انجام مداخله جاي آنها عوض مي شود
oe
د ببیماران
صفحه 21:
Study designs: Cross-over
سر
Randomized
[Group 1] Baan 1
1 |«
2225:5759
C=)
صفحه 22:
Gtontard © X O Crossover جع
Period 1 Period 2
Cow Drug Placebo
Crossover
Placebo : Drug © جد
صفحه 23:
دارونما حاستم
* دارونما ماده ای خنثی (بدون عارضه و بدون خاصیت درمانی)
است که از لحاظ ظاهر از درمان اصلی قابل افتراق نیست و به
صورت تصادفی به گروه شاهد شرکت کننده در مطالعه اختصاص
می یابد.
* اگر بیماری (پیامد) مورد نظر روش درمانی موثر شناخته شده ای
داشته باشد. استفاده از دارونما اخلاقی نیست.
وه
صفحه 24:
Crossover Orsiqa
* Qube we rendowied صا a sequeuer OF two pr wore
reuwerds
* Gok subect serves os his pw court
Owot Prod ™ Grece Orv 9 سیم
6 © a 4
@ © 6, ٩ "1
صفحه 25:
صفحه 26:
0000000
مثل تأثير يك واكسن در كاهش ابنلابه بيماري خاص
3 كار آزمائي عوامل خطر
نوعی از کا رآزمایی پیشگیری است .
مثل كاهش دادن سطح كلسترول خون در اقراد و بررسي ميزان كاهش بيماري هاي كرونر قلب
4 كارآزماثيهاي ترا 0
نوعی از کار آزمایی پیشکیری است.
صفحه 27:
5 کار آزماقي عوامل سيبي:
ابن نوع کا رآزمائی بیشتر در حیوانات انجام میشود
نمونه انسانی آن اثر مصرف اکسیژن در نیزادان نارس و فیربلازی پشت عدسی چشم است.
6- ارزیابی خدمات بهداشتی
کار آزمائیهای غیرتصادفی:
1- کار آزمائي بدون شاهد
مثل کار آزمائي تست پاپ اسمیر در کاهش بروز سرطان سرویکس در طول زمانهاي گذشته
گاهی از شاهدهای تاریخی (تاسهه ۷-۰۱:) می توان استفاده کرد
2- تجربیات طبيعي
منال: - بررسي اثر استرس حاد و مرگومیر ناشي از مسائل قلبي عروقي پس از زلزله 1981 آتن
- بررسي ار آب در بروز بيماري وبا در لندن توسط جان اسنو
صفحه 28:
3- مطالعه مقايسهاي قبل و بعد (0۳ & (@ePore
الف) مطالعه مقايسهاي قبل و بعد بدون شاهد بیرونی
عثل بررسی اثراستفاده از کمویه ايمني در کاهش م/ عبراو حرا ان ۳
استراليا
دراين نوع مطالعه بايد:
1- فقط اثر يك مداخله را بررسى كنيم و بفيه عوامل ثابت باقي بمانند.
2 معيارهاي تشخيص بيماري نبايد تغيير كند.
3 اقدامات مداخله در سطح منطقهاي وسيع انجام شود.
4 تغيبرات وسيعي در اثر مداخله حاصل شود.
صفحه 29:
لب)) مطالعات مقايسهاي قبل و بعد شاهددار:
مثال: در مطالعه اثر کمربند ايمني در ایالت ويكتورياي استرالیا میزان مرگ و جراحات ناشي از تصادفات
اتومبیل با سایر ابالتهائي كه مداخلهاي در آنها انجام نشده بود مقايسه مي كردند.
دراين نوع مطالعه عمدتا به سه موضوع زير بايد توجه شود:
الف) مداخله جقدر براي مردم سودمند است.
ب) ميزان خطري كه افراد تحت مطالعه را تهديد مي كند جيست؟
ج) هزینه مالي و انساني این مداخله چقدر است؟
صفحه 30: