صفحه 1:
مداخله ای کارآزمایی بالینی کار آزمایی میدانی کار آزمایی اجتماعی انواع مطالعات کزارش مورد ام کزارش موارد اکولوژیک

صفحه 2:
Epidemiologic Study Designs No (Observational study] [Comparison group? 1 Yes| No Aneitical] Pesciptive study study Direction? See the same time cross sectional study Did investigator assign exposures? case control study Yes! Exporimontal study 1 [Random allocation? 1 ves No Non- Randomised) ( rancomised controties } \ “Gontroitec tial ‘tal Bipesure—Poutsome سم exposure outcome |

صفحه 3:
اپیدمیولوژی تجربی ۴ اسامی مختلف: مطالعات مداخله ای-تجربی )موس موه * مشابه مطالعه هم گروهی است ولی مداخله به دست پژوهشگر انجام ‎BAG‏ (exposure)4yal 96 (outcome)oly توجه به مسائل اخلاقی در اين نوع پژوهش مهم است

صفحه 4:
۱- مطالعه تجربی بر روی حیوانات الف) ایجاد بیماری‌های انسانی در حیوانات جهت بررسی علل و مکانیزم بیماریزایی بیماریها ب) آزمودن کا رآثی روش‌های پیشگیری و درمانی (مثل واکسن‌ها و داروها ) ‎(CCE a ene Te Sele Bore sed‏ ees ‏همه بيماريهاى انسانى را ذمىتوان در حيوانات بوجود ورد‎ ا 2211100 فواید:

صفحه 5:

صفحه 6:
کاربردهای مطالعات تجربی: الف) بررسی عوامل علیتی (یا خطر) بیماریها ب) بررسی اثربخشی و کارائی خدمات بهداشتی و درما

صفحه 7:
طبقه بندی انواع کا رآزمایی 0 کارآزمایی بالینی (ادض امصتصاص): برروى بيماران انجام ميشود. * کارآزمایی میدانی) (۲:۷ لا یا کارآزمایی پیشگیری: به منظور جلوگیری از ایجاد يا گسترش یک بیماری یا پیامد سلامتی انجام میشود.(بر افراد سالم انجام می شود) * کارآزمایی جامعه (ا۲ لحم بر روی دو یا چند جامعه انجام می شود و واحد درمانی آن به جای فرد "جامعه" است.

صفحه 8:
تعریف کار آزمایی بالینی کارآزمایی بالینی مطالعه ای است آینده نگر که برای مقایسه اثرات و ارزش یک مداخله (یا مداخله ها) در برابر شاهد در نمونه های انسانی انجام می شود.

صفحه 9:
هدف کار آزمایی بالینی * ارزیابی کارایی (مصناج) و اثربخشی ‎S (PR evivedess)‏ مداخله یا داروی جدید * کمک به روشن شدن نقش داروها یا مداخله های جدید در عملکرد بالینی

صفحه 10:
0 0 داشتن دستورالعمل شامل موارد زیر از تورش و خطا در مطالعه جلوگیری می‌نماید. 322000000 ‏ال‎ TOTS) Re lS ae ‏حجم نمونه‎ ۲ ‏مكان و زمان مطالعه 7 روشهاى كار‎ 4 00 ‏ا‎ 2 EY Pen ‎TC a‏ ل ل نا لاك ۱ 7 ‎te eee Set betes LTE Tes e ld‏ سا ‎

صفحه 11:
انتخاب جمعیت مرجع و جمعیت مورد مطالعه جمعیت مرجع یا جامعه هدف (ا 7 اه ۲ ‎(RePereuce‏ ‏— جامعه ای که انتظار می رود مداخله مورد نظر بر مسالله تجریی برای اما ۰ ۱۳۱ باشد و نتایج مطلعه به آنها تعمیم داده می شود. * _ مثال: بیماران مبتلا به پرفشاری خون خفیف جمعيت مورد مطالعه يا مداخله ‎(Gtudy or Cxpericrectal popu)‏ آن انتخاب مى شوند. -- جزثى از جمعيت مرجع است و نمونه هاى مطالعه از ب الف) رضايت آكاهانه داشته باشند. ب) نمونه خوبى از جمعيت مرجع باشند. ج) واجد شرايط ورود در طرح باشند *؟ مثال: بیماران مبتلا به پرفشاری خون خفیف مراجعه کننده به درمانگاه های داخلی بیمارستان بهشتی ‎gus‏ ‏تعیین معیارهای انتخاب یا واجد شرایط بودن افراد (صنص ‎(ehepbitty‏ ‎(aclusivg criteria) 2955 slajles —‏ ‎(exchisiva criteria) 95 clejle -‏

صفحه 12:
انتخاب افراد مورد مطالعه (ادامه) * معیارهای ورود (۲0ت متصاص): - مثال: بیماران مراجعه کننده به درمانگاه های داخلی بیمارستان بهشتی که: ۱- بیمار مبتلا به پرفشاری خون خفیف (براساس تعریف (40۳1۸6) باشد. ۲- سن فرد ۲۵ تا ۴۹ سال باشد. ۳-بیمار ساکن کاشان باشد * معیارهای خروج (7۲ مصخروجج: - مثال: بیماران فوق در صورت داشتن هر یک از خصوصیات زیر از مطالعه خارج دود ‎-١‏ بيمار مبتلا به يرفشارى خون ثانويه باشد. ۲- بیمار سیگاری یا دیابتی یا چاق (060۳126061)) باشد. ۳- بیمار دچار بیماری ایسکمیک قلب, نارسایی کلیه يا هرنوع بیماری باشد که در اثر عدم کنترل پرفشاری خون تشدید شود.

صفحه 13:
طرح کلی کار آزمایی بالینی Ov ‏عون‎ تسس متا Grudy Poputsios Chicgbitipy Criteria ‏نك‎ ‎Chopsed toe هه 4۳ 5 ‎Ov‏ 3 2 9 9 039 Wl Grey Ge

صفحه 14:
تخصیص تصادفی و مخدوش کنند کی * مخدوش كنندكى: ارتباط غير علیتی مشاهده شده بین مواجهه و پاسخ به علت وجود یک متغیر سوم (مخدوش کننده) است. * در کارآزمایی بالینی» مواجهه همان مداخله است. *؟ تخصیص تصادفی (براساس اصول احتمالات) ارتباط بین مداخله و مخدوش کننده بالقوه را حذف می کند. > Vo 2 VC Ss 7 x Randomization oh ۳ va

صفحه 15:
| تورش‌های مطالعات تجربی: مطالعه از نوع مداخله در آنما و اظهار نظر یک

صفحه 16:
منال ؟ مطالعه هرا در ۱۹۳۰ - مداخله: * گروه ۱: روزی ۳/۴پیمانه شیر ‎(SOOO) pls‏ * گروه ۲: روزی ۲/۴پیمانه شیر پاستوریزه (0-60)00000) * گروه ۳ بدون شیر (00000000-) = رشد (افزایش قد و وزن) 06

صفحه 17:
منال (ادامه) * تخصیص فراد به گروه ها در )1354 تصاده ۱۳۳۳۱ توانستند در تخصیص "بهتر " کمک کنند. : کودکان گروه "آبدون شیر" رشد بهتری از دو گروه دیگر داشتند. * علت: معلمان کودکان فقیرتر را ببشتر به گروه های مداخله (۲۱) می فرستادند.

صفحه 18:
كور کردن ‎(Dhaka)‏ ‏براي از بين بردن تورشهاي 3 كانه قبلي» [2۷7)انجام مي‌شود. * عدم اطلاع افراد از اينکه هر ‎PEE M0935 cls jo Un ages eS‏ نوع مداخله (مداخله جدید یا شاهد) قرار دارند.(در مورد روشهای جراحی امکان پذیر نیست) 06

صفحه 19:
* سطوح ماسکه (کور) کردن(0۲۳۸) ۱ بیماران (افراد مورد مطالعه) ۲ _ پژوهشگران (جمع آوری کننده داده ها) 7 حلیلگر آماری * انواع کور کردن: يك سوکور: افراد مورد مطالعه نمي‌دانند که در چه گروهي (مداخله-شاهد) قرار دارند دوسوکور: (۱۸0سا.م:)افراد مورد مطالعه و مشاهده‌گرها (پژوهشگران) نمي‌دانند جه کسي در چه گروهي قرار دارد اسه سوکور: (-۲() -(1) افراد مورد مطالعه » مشاهده‌گرها و تحلیل‌گران هیچ کدام اطلاعي از افراد واقع شده در گروههاي مورد مطالعه و شاهد را ندارند. 1

صفحه 20:
در اين نوع مطالعه بس از تعبين كروههاي مورد مطالعه و شاهد و انجام مداخله جاي آنها عوض مي شود ‎oe‏ ‏د ببیماران

صفحه 21:
Study designs: Cross-over سر ‎Randomized‏ ‎[Group 1] Baan 1‏ 1 |« 2225:5759 ‎C=)‏

صفحه 22:
Gtontard © X O Crossover ‏جع‎ Period 1 Period 2 Cow Drug Placebo Crossover ‎Placebo : Drug‏ © جد

صفحه 23:
دارونما حاستم * دارونما ماده ای خنثی (بدون عارضه و بدون خاصیت درمانی) است که از لحاظ ظاهر از درمان اصلی قابل افتراق نیست و به صورت تصادفی به گروه شاهد شرکت کننده در مطالعه اختصاص می یابد. * اگر بیماری (پیامد) مورد نظر روش درمانی موثر شناخته شده ای داشته باشد. استفاده از دارونما اخلاقی نیست. وه

صفحه 24:
Crossover Orsiqa * Qube we rendowied ‏صا‎ a sequeuer OF two pr wore reuwerds * Gok subect serves os his pw court ‎Owot Prod ™ Grece Orv‏ 9 سیم ‎6 © a 4 @ © 6, ٩ "1 ‎ ‎ ‎

صفحه 25:

صفحه 26:
0000000 مثل تأثير يك واكسن در كاهش ابنلابه بيماري خاص ‏ 3 كار آزمائي عوامل خطر نوعی از کا رآزمایی پیشگیری است . مثل كاهش دادن سطح كلسترول خون در اقراد و بررسي ميزان كاهش بيماري هاي كرونر قلب 4 كارآزماثيهاي ترا 0 نوعی از کار آزمایی پیشکیری است.

صفحه 27:
5 کار آزماقي عوامل سيبي: ابن نوع کا رآزمائی بیشتر در حیوانات انجام می‌شود نمونه انسانی آن اثر مصرف اکسیژن در نیزادان نارس و فیربلازی پشت عدسی چشم است. 6- ارزیابی خدمات بهداشتی کار آزمائی‌های غیرتصادفی: 1- کار آزمائي بدون شاهد مثل کار آزمائي تست پاپ اسمیر در کاهش بروز سرطان سرویکس در طول زمانهاي گذشته گاهی از شاهدهای تاریخی (تاسهه ۷-۰۱:) می توان استفاده کرد 2- تجربیات طبيعي منال: - بررسي اثر استرس حاد و مرگ‌ومیر ناشي از مسائل قلبي عروقي پس از زلزله 1981 آتن - بررسي ار آب در بروز بيماري وبا در لندن توسط جان اسنو

صفحه 28:
3- مطالعه مقايسه‌اي قبل و بعد (0۳ & ‎(@ePore‏ ‏الف) مطالعه مقايسه‌اي قبل و بعد بدون شاهد بیرونی عثل بررسی اثراستفاده از کمویه ايمني در کاهش م/ عبراو حرا ان ۳ استراليا دراين نوع مطالعه بايد: 1- فقط اثر يك مداخله را بررسى كنيم و بفيه عوامل ثابت باقي بمانند. 2 معيارهاي تشخيص بيماري نبايد تغيير كند. 3 اقدامات مداخله در سطح منطقهاي وسيع انجام شود. 4 تغيبرات وسيعي در اثر مداخله حاصل شود.

صفحه 29:
لب)) مطالعات مقايسه‌اي قبل و بعد شاهددار: مثال: در مطالعه اثر کمربند ايمني در ایالت ويكتورياي استرالیا میزان مرگ و جراحات ناشي از تصادفات اتومبیل با سایر ابالتهائي كه مداخلهاي در آنها انجام نشده بود مقايسه مي كردند. دراين نوع مطالعه عمدتا به سه موضوع زير بايد توجه شود: الف) مداخله جقدر براي مردم سودمند است. ب) ميزان خطري كه افراد تحت مطالعه را تهديد مي كند جيست؟ ج) هزینه مالي و انساني این مداخله چقدر است؟

صفحه 30:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان