صفحه 1:
صفحه 2:
1
سس
دسر
جع إرإرلااابد ببس
ott
i ttit
صفحه 3:
مقدمه
يكي از اجزاء مهم شبكه هاي فشار قوي : مقره ها مي باشد که بر حسب ولتاژ مورد استفاده
و شرایط محيطي از نظر آلودگي و رطوبت , شکل خاصي به خود مي گیرند. وظایف مقره
هازور نشكة هارا في :قوان ته صورت زمر رهاق تعنور :
1. تحمل وزن هادي هاي خطوط انتقال و توزیع براي نگهداري سیم هاي هوايي روي پایه ها و
دکل ها در بدترین شرایط (یعنی موقعي کم ضخامت بخ و برف تشکیل شده روي سیم ها در
حداکثر مقدار باشد) را داشته باشد و اصولاً باید بتوانتد بیشترین نيروهاي مكانيکي وارد شده
بران ها زا تحمل کنند.
2. عايق بندي هادي ها و زمين و بين هادي ها با يكديكر به عهده مقره است. يعني مقره ها
بايذ .از استقامت الكتريكي كافي برخوردار باشند تا بتواننذ بين فازهاي شبکه و دکل ها که
متضل به زمین هستند ایژولاسیون كافي براي تحمل ولتاژ فازها را داشته باشند. استقامت
الكتريكي أن ها باید در جدي باشد کهدر بدترین شرایط (يعني در حضور رطویت . باران :
آلودگي و بروز صاعقه باً ولتاژ بالا) دچار شکست کامي الكتريكي نشوند.
صفحه 4:
بنابراین مقره ها باید
دار اي خصو صیات زیر
1. استقامت الكتريكي بالا oat .
2 استقامت مكانيكي بالاا باشند 2
3. عاري از ناخالصي و حفره هاي داخلي.
4 استقامت در برابر تغییرات درجه حرارت و عدم تغییر شکل در اثر تغیبر دما (با توجه
به ضریب اتتساط حرازتي که بايستي کم باشد):
5 ضریب اطمینان بالا
6 ضریب تلفات عايقي کم.
7 در برابر نقوذ آب و آلودگي ها مقاوم باشد.
صفحه 5:
جنس مقره ها معمولاً از چيني یا شيشه است. مقره هاي جيني از سه ماده مختلف
تشکیل شده است :
1 کائولین با خاك چيني ۸۱203-25102-21120 به مقدار 40 تا 50 درصد.
2. سیلیکات آلومینیوم (فلداسپات) ۲20-۵1203-65102 به مقدار 25 تا 30 درصد.
3. خاك کوارتز 5۱02 به مقدار حداکثر 25 درصد.
این سته:نوع:با برتیب براي بالاً بردن استعامت: حرارتي:: الکتزيکي و مكانيکي: به کار
مي روند. به عبارت دیگر خواص الكتريكي , مكانيكي و حرارتي چيني بستگي به درصد
قراواني اين سه جزء دارد. هر چه فلداسپات بیشتر باشد استقامت الكتريكي آن زیادتر
مي شود و هر چه مقدار کوارتز بیشتر شود , استقامت مكانيكي آن بیشتر شده و با
افزايش کائولین . استقامت حرارتي آن بیشتر مي شود.
صفحه 6:
۱ براي تهيه جيني . مواد فوق را با كمي آب خالص مخلوط مي كنند تا به صورت كل و خمير در آيد.
سيس اين كل را در قالب هاي معيني شكل داذه و ذر كوره حرارت مي ذهند تا بخته شود و
رطويت أن تير كرفته شود. اليه فيل ار قالب گیرف: برض رطوت گل زابابين مي آورند و
تحت خلاء ان را پرس مي کنند , يس از ريخته شدن أن را سرد مي كنند. ولي سرد كردن أن به
glo ناكهاني.انجام نمي شوّذ:و با ملايم اين كار ضورت مي كيرد. ا تزكي ذر أن ايجاذ نشود.
از اين مرحله يك لأيه لعاب شيشه اي بر روي أن مي ريزند تا سطح أن كاملاً خالي از وجود حاب
ها و ترك هاي مويين كردد. لعاب شيشه اي علاوه بر افزايش استقامت مكانيكي مقره قدرت
جسبندكي كرد و غبار و نفوذ كرد و غبار و رطويت را كاهش مي دهد. همجنين باعث ايجاد يك
سطح كاملاً صاف مي شود كه باعث افزايش مقاومت سطحي عايق مي شود.
درجه حرارت پختن در کوره نیز در تعبین استقامت الكتريكي و مكانيكي مقره چيني موثر است
که هر چه در درچه حرارت بالاتري قرار داده شود , حبابهاي هوا در آن كمتر به وجود مي آیند و
استقامت الكتريكي آن زیاد مي شود اما در عوض عایق خبلي ترد و شکننده مي شود و هرچه
درچه حرارت پختن در کوره کمتر شود استقامت مکانيکي آن بیشتر مي شود و هر چه درجه
حرارت پختن در کوره کمتر مي شود . استقامت مكانيکي آن بیشتر مي. شود.. ولي حفره:هاي
بيشتري در آن باقي مي ماند و استقامت الكتريكي آن بیشتر مي شود ولي حفره هاي بيشتري
در آن باقي هي ماند و استقامت الكتريکي آن کاهش مي یابد.: معمولاً درجه: حزارت پخت در
كوره را بين 1200 تا 1500 درجه نكه م دارند. در نتيجه , استقامت الكتريكي جيني بين 120
(6۳//) تا 280 (oo (kv/cm) باشد. همچنین استقامت مكانيكي چيني در برابر نيروي فشاري
(MNt/m2) 690 )53 مقاطع )435 275 (MNt/m2) ) و در برابر نيروي كششي 48
(۱۸۱۱۵/۳۳2) (در مقاطع بزرگتر 20 (۷/۱۱/۲۳2)) و در برابر نيروي خمشي 95 (۱۸۸۱۳/2) مي
باشد. از خواص بسیار مهم چيني مي توان آسان شکل گرفتن ُن ها و استقامت در برابر موا
شيميايي و تفییرات جوي را نام برد.
صفحه 7:
تیه
معمولاً شيشه را در درجه حرارت هي بالا با مخلوطي از مواد مختلف از جمله آهك و
پودر کوارتز ذوب ro نمایند و سپس به طور ناگهاني آن را سرد نموده و قالب ريزي
مي كنند. اين عمل Gel (Toughening)) سفت شدن شيشه مي شود). بدين ترتيب
مقره شيشه اي با استقامت مكانيكي خيلي زياد بدست مي آيد كه در مقابل لب
يريدكي از جيني مقاوم تر است و استقامت مكانيكيفشاري آن 5/1 برابر جيني است و
استقامت مكانيكي آن در برابر نيروهاي خمشي اندك , کمتر از چيني است.
همچنین استقامت الكتريكي آن هم خيلي بیشتر از عایق هاي چيني است (بین 500 تا
0 کیلو ولت بر سانتي متر).
مزیت دیگر شیشه این است که ضریب انبساط حرارتي آن گوچك است و در نتيجة
تغییر شکل نسبي آن در اثر تغییر درچه حرارت , خيلي کم است. همچنین در مقره هاي
شيشه اي , قبل از بروز ترك , کاملاً خرد مي شوند و لذا از روي زمین به راحتي مي
توان:مفره: معیویب را تشخيصو :دام بر .خلاق«مفرم هاي جيني »تدر واقع ساخت مقر
هاي شیشه اي , معمولاً حفره در آن به وجود نمي آید و اگر ترك یا حفره اي هم باشد
به راحتي قابل مشاهده است.
صفحه 8:
« به علاوه یه علت عبور نور خورشید از آن در اثر شاف بودن »
مقاومت آن در برابر نور خورشید بیشتر است . اما معایب شيشه
آن است که :
* 1. اولاً رطوبت به راحتي در سطح آن تقطیر مي شود.
21 یه غلت #مين شكل تسبي داخلي: بس ال سرد شقدث + انحن
توان مقره هاي بزركي از آن ها ساخت.
“« 3. كرد و خاك را بيشتر به خود جذب مي كند.
شكست الكتريكي در مقره ها
صفحه 9:
جا ممكن انستت.رخ. دهد.:
افتد ؛ مگر در هنكام صاعقه هاي بسيار خطرناك و امواج سيار روي خط جين رخ مي دهد. ضخامت بدنه
مقره را طوري طراحي مي کنند که براي ولتاژهاي ضربه صاعقه اي و امواج سیار ناشي از سویچینگ
سوراخ نشود.
* 2. جرقه سطحي مقره :
> بهعلت:اینگه سح:فعرم ,ها با آهوازدر ارباظ زیت وبا موجه به ایک انسعامت اتغریکن هوا خبلن کمیر آز
۱ مقره ها است لذا قبل از سوراخ شدن , در روي سطح مقره ها جرقه زده مي شود. معمولاً گر بر روي
\ سطح مقره ها گرد و غبار و رطوبت و آلودگي بنشیند به سطح آن رسانا مي شود و يك جریان نشتي روي
\ سطح مقره پین هادي و پایه فلزي آن بر قرار مي گردد و باعث پایین آمدن ارزش عايقي سطح مقره مي
شود. لذا اولاً سطح عایق ها را طویل مي سازندتا مسیر جریان نشتي طولاني تر شود و ارزش عايقي
سطحي زیاد از دست نرود. دیگر آن که سسطح عایق را به صورت چتري مي سازند تا باران از آن ریخته
شده و ابعاد مقره نیز بزرگ نشود و بالاخره جاي خشك هم داشته باشد. شیب چترها باید طوزي باشد که
نزوی سظوح هم پاسیل بعتن عمود ب خطوط ميدان بین هادی,و: میله مرار گیزید.: زبرا اگز بین دع بقظه
ای که داراي اختلاف پتانسیل باشند . سطح رساناي ناشي از گرد و غبار تشکیل مي شود + جریان زيادتري
جاریبشده وچرقه*سنطحی زودینزده من شود
صفحه 10:
انواع مقره ها
« بر حسب کاربرد اين نوع وسیله , مقره ها را به سه دسته تقسیم مي کنند :
* 1. مقره هاي خطوط هوايي : براي عایق کردن هادي ها نسبت به پایه (دکل) و
نسبت به یکدیگر و نگهداري هادي ها بر روي پایه ها از این نوع مقره استفاده
مي شود.
2 مقره هاي اتکايی : براي عایق کاري باس بارها در پست ها و تابلوها نسبت
بهزمتن ونگهدازي آنها از این نوع مفزه:ها اسفاده مي,شود.
3 مقره هاي عبوري یا بوشینگ ها : از اين نوع مقره ها براي عبور باس بارها
كتوارة بها ها ورود جة#تجهتزات استفادة مي شوه نهتچن براي ايزوله كزدن.
خطوط يا ناس بارها تيت :ديوارها يا يديه تجهززانتتهع به كاز مي زود
اكنون به توضيح تك تك اين نوع مقره ها خواهيم يرداخت . البته درصد بسيار
زيادي از مقره هاي مورد استفاده از نوع مقره هاي خطوط هوايي مي باشذ
صفحه 11:
صفحه 12:
سس هوايي
از اين مقره ها براي نكهداري خطوط توزیع 11 و 20 و 33 کیلو ولت استفاده مي شود که بیشتر به صورت
یکپارچه ساخته مي شوند و معمولاً به شکل ناقوس کلیسا هستند و هادي خط روي شیار بالايي مقره قرار مي گیرد
و توسط يك سیستم به مقره محکم مي شود. مقره توسط يك پیج فولادي که در داخل مقره محکم شده است به
بازوي دکل پسته مي شود. اطراف پیچ فولادي را با فلز نرم مانند سرب یا سیمان پر مي کنند تا چيني مقره با
فولاد سخت در تماس نباشد و در اثر گشتاور خمشي شکسته نشود.
چترهاي روي مقره هم به خاطر ایجاد مسیر طولاني و همچنین ایجاد نقاط خشك در هنگام بارندگي و هم لغزان
بودن سطح مقره براي باقي نماندن باران بر روي سطح مقره ایجاد مي شود. به عبارت دیگر در حالت مرطوب
بودن مقره , قاصله جرقه برابر مجموع کوتاهترین فاصله از لبه يك چتر به نزدیکترین نقطه روي چتر پاييني به
اضافه فاصله از لبه چتر باييني تا پایه فلزي مقره مي باشد. همچنین در حالت خشك بودن مقره کوتاهترین فاصله
از هادي تا پایه قلزي مقره است. به اين منظور . ضریب اطمینان مقره را به صورت زیر تعریف مي کنند
۴ لتاژ لازم براي جرقه سطحي < ضریب اطمینان مقره
در پشبکه هاي 20 كيلو ولت , ضریب اطمینان هواي خشك مقره هاي ميخي برابر 6 و براي هواي مرطوب به مقدار
لأشت. همجنين در شبكه هاي 11 ۲۷ این ضریب در هواي خشك برابر 2/8 و براي هواي مرطوب به مقدار 5
صفحه 13:
صفحه 14:
* ب) مقره هاي آویزان (در مقره هاي خطوط هوايي) :
در ولتاژهاي باللتر از 50 کیلو ولت که در سیستم هاي انتقال و فوق توزیع استفاده مي
شود , استفاده از مقره هاي سوزني به علت نیاز به ضخامت زیادتر و پیچیده تر شدن
ساختمان مقره ها و گرانتر شدن و غیر اقتصادي بودن آن ها امکان پذیر نیست. لذا در
ولتازهاي بالا از مقره هاي أويزان مي شود و هادي خط به وسيله كلمب فلزي به يايين
ترين مقره بشقابي زنجیره متصل مي گردد.
هر مقره بشقابي از يك ديك بشقاب از جنس چيني پا شيشه تشکیل شده است که در
قسمت بالايي آن بيك کلاهك چدني گالوانیزه توسط سیمان مخصوصي به نام ۸۳۱۴2
(كه مقاومت الكتريكي بالا و از استقامت مكانيكي و چسبندگي بالايي برخوردار است) به
القت با جتني منص ل قد القت اوتذر فتهت بدن معزرة “EV say (BIN) Sa dL J
گالوانیزه که Yl هم به وسیله سیمان مخصوص ۸۱۳۱۱۴۵ به مقره متصل شده است.
همچنین مسیر زیر بشقاب ها به صورت چین دار است تا طول مسیر جریان نشتي
افزایش یابد. پین فولادي هر مقره در داخل حفره کلاهك مقره پاييني قرار گرفته و با
زدن گیره اطمینان ( اشپیل Split-Pin (-
حفره : کلاهك از سوراخ ریز مقابل آن اتصال پین و کلاهك محکم مي شود. دو مقره
ضمن اتصال محکم به مقره در محل اتصال به صورت لولايي حرکت آزادانه هم دارند.
قطر بشقاب هاي این نوع مقره ها معمولاً بين 150 تا 360 میلیمتر و یا بیشتر مي باشد .
استقامت مكانيكي آن ها هم معمولاً بين 40 تا 300 کیلو نیوتن مي باشد.
صفحه 15:
۶ مزاياي استفاده از مقره هاي بشقابي را مي توان به صورت زیر بیان نمود :
1 چون هر واحد مقره بشقابي براي يك ولتاژ نامي پاييني (در حدود 11 کیلو ولت) طراحي مي
شود. متناسب با ولتاژ خط مي توان به تعداد دلخواه از اين بشقاب ها را به هم متصل نمود تا يك
زنجیره آن بتواند ولتاژ خط را تحمل کند (قابلیت انتخاب تعداد بشقاب ها).
2 اگر هر کدام از بشقاب هاي يك زنجیره مقره آویزان , معیوب یا صدمه ببیند فقط لازم است
همان يك بشقاب عوض شود و نيازي به تعویض کل زنجیره نیست (اقتصادي بودن مقره).
3 چون زنجیره مقره به کراس آرم خط آویزان است و مي تواند به صورت آزادانه حرکت نماید ,
خداقل فتعار مکانیکن بر مقزه هاي آونزان واردمي شود (فتش های مکانیکن: کبیزیبه Sims
وارد مي شود).
4 اگر به دليلي بخواهند ولتاژ نامي خط را افزایش دهند به راحتي مي توان با اضافه نمودن چند
تا بشقاب , قدرت عايقي مناسب را به دست آورد و نيازي به تعویض زنجیره مقره نیست (قابلیت
انعطاف در افزايش ولتاژ خط).
5. چونهادي خط به زنجیره آویزان مي گردد و پایین تر از بازوي کراس آرم (صليبي) دکل خط
انتقال قرار مي گیرد در نتيجه هنگام برخورد صاعقه به خط , صاعقه ابتدا به بازوي کراس آرم
خط برخورد مي نماید تا حدود زيادي از خط حفاظت مي شود (حفاظت خط در برابر صاعقه به
وسیله بازوي کراس آرم دکل انجام مي شود).
6 اگر بار مكانيكي خط زیاد باشد مثلاً : در اسپن هاي بلند , هنگام عبور خطوط انتقال از روي
رودخانه ها , دره ها , اتوبان ها مي توان از زنجیره هاي دوبل یا بیشتر استفاده نمود (قابلیت
استفاده از زنجیره هاي دوبل یا بیشتر).
صفحه 16:
ب) مقره هاي {pti
> مقره هاي كششي در جاهايي که نيروي کشش افقي زيادي به مقره وارد مي شود استفاده
مي گردد. از این مقره ها در پایه هاي ابتدا و انتهايي خطوط انتقال , توزیع و در پایه هايي که
در مسیر خط از حالت مستقیم خارج شده و یا نسبت به افق , زاویه پیدا مي کنند , استفاده
مي شوند. مقره هاي مذکور همان مقره هاي بشقابي هستند که به صورت افقي نسب مي
شوند و باید نيروي كششي خط را در پایه ها تحمل نمایند و چون نيروي زيادتري را باید تحمل
کنند فقط استقامت مكانيكي آن ها نسبت به مقره هاي آویزان بیشتر است.
۴ د) مقره هاي مهار :
در خطوط توزیع براي پایه هايي که در ابتدا و انتهاي خط قرار مي گیرند و یا براي پایه هايي
قرار گرفته در زاویه براي خنثي کردن نيروي کششي که از يك طرف به پایه وارد مي شود از
سیم مهار استفاده مي شود. اين سيم مهار از يك طرف به رأس تير محكم مي شود و از
طرف ديكر به وسيله مهار و صفحه مهار در داخل زمين محكم مي شود.براي ايمني و
حفاظت بيشتر كه احتمالاً سيم مهار در بالا از طريق ميلكرد تير برق دار گردید , سيم مهار در
نزديكي زمين برقدار نشود . در وسط سيم مهار از مقره مهار استفاده مي شود و سيم هاي
كهار ازإذو ظرف نه مره :مهار متضل عي شود. اين فقرة به كونة اي أت كه أكن شکشته
شود مسيم مهار رها نمي شود و البتهبايسنتي, تحمل نيزوي کششن سیم-مهار زا داشته
باشند.
صفحه 17:
>
>
ه )مقره هاي استوانه اي :
اين مقره ها به صورت يك زنجیره استوانه اي و به صورت یکپارچه از جنس چيني یا اخیراً از
جواد تركيبي (که ابستقامت مکانيکي: یسیار بالاین.داشتهو آب بر زويءسطح لن:ها پخش
تمي شود و براي مناطق صحرايي مناسب هستند) ساخته مي شوند و به دو طرف انتهايي
آن ها دو کلاهك فلزي با سیمان مخصوص اتصال داده شده است. قطر استوانه عایق
متتاسب با قطر مکانيكي نیاز انتخاب مي شود. از این مقره بعضاً در خطوط انتقال استفاده
مي شود. این مقره ها در مقایسه مقره هاي آویزان بشقابي از وزن spied slaw
برخوردارند (وزن مفره هاي اویزان دريك زنجیره بیشتر به خاطر وزن کلاهك هاي قلزي آن
است) و لذا از نظر اقتصادي ارزان تر هستند. ولي نقطه ضعف اصلي آن ها امکان خراب
شدن کامل مقره در اثر يك قوس الكتريكي یا ضربه مكانيكي بيروني بر آن است. در
صورتي که در مقره هاي بشقابي تمام زنجیره از بين نمي رود. در زتجیره هاي بشقابي اگر
يك مقره دچار ترك شود تا مدت زيادي بقيه كن ها مي توانند ولتاژ خط را تحمل کنند و
همجنين بار مكانيكي خط را تحمل نمايند.
در ولتاژهاي بالا مي توان دو یا سه مقره استوانه اي را به هم متصل نمود. نوع ساخته شده
از مواد Es) ux! (Composite Material) wu مقره ها داراي خاصیت آب گريزي بوده و
آب و آلودگي بر روي سطح مقره پخش نمي شود , بلکه اين آلودگي و رطوبت در يك نقطه
روي ro Sl claw ماند و چون تمام سطح مرطوب نمي شود . مي توان مسیر خزشي
آن را کوتاه نمود. جریان نشتي اين نوع مقره ها خيلي کم است و در مناطق با آلودگي زیاد
روي سطح آن ها جرقه زده نمي شود و نيازي به تمیز کردن هم ندارند. لین مقره ها ضمن
دانشتن استقامت مكانيكي بالا از وزن بسیار کمي نیز برخوردارند:
صفحه 18:
مقره هاي مخصوص
راي مناطق با شرایط آب و هوايي بسیار بد مانند مناطقي که آلودگي صنعتي یا آلودگي آب و هوايي
پیش ارجد معحول فجود دازد با مناطقي که«جه ریاد وجود دازدها مناطقي که صاعقههای: خطرتاك با
شیب زیاد وجود دارد , از مقره هاي استاندارد معمولي نمي توان استفاده نمود و باید از مقره هاي با
طراحي خاص براي آن مناطق استفاده نمود و باید از مقره هاي با طراحي خاص براي آن مناطق
استفاده نمود. در این نوع مقره ها معمولاً از بشقاب هاي گودتر استفاده مي کنند و داخل بشقاب گود ؛
چترهای بل تری به آن داده نمی شوور در نیجه فاضله حریتن معره افزایش :من تباید وجزیان نت آن به
دلیل طولاني تر شدن مسیر و بزرگ شدن مقاومت سطحي کاهش يافته و دیرتر جرقه سطحي زده مي
نود (به حاط آلودگی :و رظویت). همچین شطع معرهتزا پر سیب مي:سارند تا در افرباران سط آن
به راحتي تمیزتر شود.
ز) مقره چرخي :از اين مقره ها در خطوط فشار ضعیف 400 ولت استفاده مي شود. اين مقره ها
توسط تسعه فلزي لا شکل به نام اتریه: و پین واشپیل به پایه هاي خطوط توزیع هوايي بسته مي شوند و
سیم هوايي شبکه بر روي شیار چرخي مانند مقره قرار مي گیرد و از آن به عنوان مقره کششي نیز
استفاده مي شود و در دو نوع يك شياري و دو شياري استفاده مي شود.
مقره هاي اتکايي:این مقره ها بای نگهذاشتن نقین هاي فشار قوي و دیگر تجویزات به کار برده مي
شوند. این مقره ها به شکل استوانه اي چيني توپر یا توخالي ساخته مي شوند که براي تأسيساتي که
مقره باید نيروي مانيكي بيشتري را تحمل کند از نوع توخالي آن استفاده مي شود. زیرا نوع تویر آن
قط با يك قطر معین و محدودي قابل ساخت است ولي براي افزایش استقامت الكتريكي نوع توخالي
براخ داخل مقره ها به صورت افقي یا عمودي نصب مي شوند.
صفحه 19:
مفره هاي عبوري (بوشینگ (la
۶ براي سرهاي خروجي و ورودي دستگاه هاي فشار قوي , براي جلوگيري از
اه به كار مي روند dio)
پولینگ مزایین:ها). این هفره ها به صورت لابههای. استواته اي به کاز من
زونه و بسبت به: محیط مورد استفاده شکل مغزم:های-عتوزی متفاوت است:
ساده ترین آن ها استوانه هاي درهم است. فضاي داخل این استوانه هاي
مابقي , معمولاً توسطگازها یا مایع هاي عایق پر مي شود. در ترانسفورماتورها
, بوشینگ ها حاوي روغن هستند. ارتفاع آن ها برحسب میزان ولتاژ و ارتفاع از
زمین متفاوت است. به منظور جلوگيري از ازدیاد حرارت در بوشینگ ها از
فيبرهاي عايقي در سر بوشینگ ها استفاده مي شود زرا فیبر هدایت حرارتي
بهتري نسبت به چنین دارد.
صفحه 20:
pus jl مقره هاي خطوط هوايي
* به طور كلي سه دسته آزمایش بر روي مقره ها انجام مي گیرد :
Type Test .1 > : که فقط روي سه عدد مقره انجام مي گیرد و صرفاً به خاطر بررسي
مشخصات الكتريكي يك مقره است که اساسا بستگي به شکل مقره و جنس و ابعاد آن به
طور كلي به طراحي مقره بستگي دارد. این آزمایش ها را فقظ يك بار براي تأیید صحت
طراحي مقره ها و مقایسه نتایج حاصل با مقادیر تعبین شده توسط استانداردها انجام مي
دهند. به این آزمایش ها . آزمایش هاي تخلیه یا آزمایش هاي جرقه نیز في كويند
.(Flashover Test)
Sample Test .2 > (آزمایش هاي نمونه) : اين آزمایش ها بر روي تعدادي از مقره ها که به
صورت کاملاً اتفاقي انتخاب مي شوند , انجام مي گیرد و به منظور بررسي مشخصات مقره
و کیفیت موارد مورد استفاده در آن ها است و در حقیقت معياري براي پذیزش کیفیت مقره
هاي توليدي يك تولید کننده است.
gle Yuslojl) Routine Test .3 > سري) : این آزمایش ها بر روي تك تك تمام مقره os
تولید شده در خط تولید شده در خط انجام مي گیرد و به منظور خارج شدن مقره هايي که
احتمالاً در جریان ساختن آن اشكالي به وجود آمده مي باشد. بدین طریق مقره هاي کاملاً
معیوب ار خط تولید خارج مي شوند.
صفحه 21:
IEC Ud ty. بر طبق لاستاندارد 1۷۳06 ۶
pepsin laggy bala گروه اولآزمایشها
است:
* 1. آزمایش استقامت در برابر ولتاژ ضربه اي , صاعقه در هواي خشك : اين آزمایش در دو
حالت انجام مي شود :
< الف) با موج ضریه اي مقاوم : براي هر مقره اي حداکثر دامنه موج ضریه اي استاندارد (که
براي امواج صاعقه مدل مي شود) باعث ایجاد جرقه بر روي سطح مقره نمي شود را
استاندارد مشخص کرده است. البته مقادیر براي شرایط جوي استاندارد داده مي شود. حالا
اگر شرایط آزمایش از نظر فشار و درجه حرارت و میزان رطوبت متفاوت با شرایط
استاندارد باشد , باید مقادیر فوق را تصحیح نمود. در اين آزمايش 15 بار موج ضربه اي
استاندارد 1.2/50 ۱۱56 به مقره به دفعات متوالي اعمال مي شود. فاصله زماني بین هر
بار باید به اندازه كافي باشد تا اثر قبلي از بين رود. دامنه موج ضربه اي همان مقدار
۱ مشخص شده در استانداردها با ضریب تصحیح مربوطه است. اگر این آزمایش در هیچ دفعه
لثم اي جرقه سطحي روي مقره زده نشود با تعداد دفعات جرقه سطحي کمتر از 2 بار باشد و
i سطم.مترم:ها آنلبیت کل نبینده آین آزمایش»جواب:فنبت؛داده اسنت: البقه ات چزکی«چرقه:
روي سطح مقره (مثل خش انداختن) مجاز است.
صفحه 22:
* ب) با موج ضربه اي با احتمال 50 ٩6 جرقه سطحي : دامنه موج ضربه اي استاندارد
که با احتمال 9۵50 بر روي سطح مقره جرقه زده مي شود در استانداردها مشخص
شده است. حالا براي يك مقره مورد آزمایش , يك موج ضربه اي استاندارد با دامنه ۷۲
نزديك به سطح تقريبي دامنه ولتاژ جرقه 9۵50 انتخاب مي شود. همچنین يك دامنه
متغير ولتاژ ۸۷ که تقریباً 963 از ولتاژ ۷ است , انتخاب مي گردد. حالا يك موج ضربه
اي استاندارد با دامنه ۷ به مقره اعمال مي شود. اگر این موج سبب بروز جرقه
سطحي روي مقره نگردید , دامنه موج ضریه اي بعدي باید ۸۷ + ۷۷ انتخاب شود که
اگر حدود 30 بار و چون ممکن است ۷۲ اولیه خيلي کوچك یا خيلي بزرگ انتخاب شده
باشد , 1 تا 9 آزمایش Jol را 30 بار محسوب نمي کنند. اگر هر ولتاژ ۷[ا در اين
آزمایش 0۷ بار تکرار شده باشد , ولتاژ جرقه سطحي 9۵50 از رابطه زیر بدست مي
rol
انلام
« مقره به شرطي اين قسمت را جواب مي دهد كه 9650لا بدست آمده از رابطه بالا
I ol sly 04/1 برابر ولتاژ جرقه مقاوم آن کمتر نباشد و مقره ها در اثر جرقه اي
سطحي روي آن ها آسیب كلي نبیند.
صفحه 23:
gull استقامت در برابر ولتاژ
ضربه اي سوئچینگ در هواي مرطوب
* موج ضریه اي براي مدل کردن سوئچینگ , يك موج ضربه اي 250/250056 است که با موج ضربه
اي صاعقه متفاوت است و زمان رسیدن به يك مقدار يك و نیم موج پشت آن خيلي بیشتر از موجچ ضربه
اي صاعقه مي باشد. در این حالت مقره تحت آزمایش زير بارش يك باران مصنوعي قرار مي كبرد
شدت بارش باران باید حداقل بین 1 مبلیمتر بر دقیقه تا 2 میلیمتر بر دقیقه باشد و به صورت مورب با
زاوبه *45 بارش تماید. درجه حرارت محیط هم بین 2*15 تا 2*15 باشد و مقاومت مخصوص آن در
0 باید - 15*100 2 11 باشد
< مقره باید به مدت 15 دقیقه قبل از شروع تست تحت بارش این باران قرار گیرد , البته اين زمان مي
تولند: کفتر: هه باشد: مخصوصاً رماتي كه نشت هاي متوللي انجام مي گرد" در لين جا نبز اين" أزمايش
در دو حالت مختلف مي تواند انجام بگیرد
* الف) با موج ضریه اي با احتمال 9۵50 جرقه سطحي : طریقه آزمایش مانند حالت هواي خشك است (با
موج ضریه اي صاعقه) ولي دامنه موح ضریه اي 9650 بدست آمده از رابطه نباید کمتر از 085/1 برابر
دامنه موج ضریه اي مقاوم تعیین شده در استاندارد براي موج ضریه اي مقاوم تعبین شده در استاندارد
مربوط به شرایط جوي استاندارد است که براي شرایط آزمايشگاهي باید در ضرایب تصحيحي , اصلاح
شود
ب) با موج ضربه اي مقاوم : اين آزمایش نیز با دامنه موج ضربه اي مقاوم تعیین شده در استاندارد
sly 15 بار تکرار مي شود و اگر تعداد دفعاتي که جرقه سطحي روي مقره زده مي شود بیشتر از 2
بار نباشد لین ازمایش جواب مثبت داده است. در gul آزمایش نیز نباید سطح مقره ها آسیب كلي ببیند
(اثرهاي جزئي روي سطح مقره قابل پذیش است)
صفحه 24:
Test > د - Wet Power
> دراین لحظه مقره نیز :۱ رد" نند حالت قبل قرار مي
گیرد. متناسب با شرایط جوي زمان آزمایش از نظر فشار و درجه حرارت , مقدار ولتاژ
قابل استفاده مقره را بر اساس مقدار تعیین شده آن در استانداردها بدست مي آوریم L)
استفاده از ضرایب تصحیح). سپس يك ولتاژ در حدود 675 ولتاژ فوق را به مقره اعمال مي
کنیم و سپس به تدریج و به آرامي با يك شیب در حدود 962 ولتاژ فوق بر ثانیه : ولتا را
افزايش مي دهیم تا به مقدار ۹۵100 فوق برسد. سپس این ولتاژ را در حدو يك دقیقه بر
! روي مقره نگه مي داریم. طي این آزمایش هیچ گونه جرقه سطحي پا سوراخ شدن مقره
تباید اتفاق بیفتد. دراین آزمایش مي توان افزایش ولتاژ را هنوز ادامه دهیم تا جرقه سطحي
حاصل شود. این آزمایش را 5 بار تکرار مي کنیم و مقدار متوسط ولتاژهاي جرقه سطحي
رابه عنوان ولتاژ جرقه هواي مرطوب در ولتاژ سينوسي با فرکانس هاي صنعتي تعیین کنیم.
فرکانس موج سينوسي باید بین /1516 تا /10016 باشد.
هر واحد مقره , نام تولید کننده و سال تولید آن نوشته مي شود. همچنین حداکثر قدرت
مكانيكي مقره نیز بر روي آن نوشته مي شود. مثلاً 300( مقره 300 كيلونيوتني است.
شرایط استاندارد به صورت 20*6 < ۲ و760۳0۳0۱۲(۷ < ۴ رطوبت 119 ۷۵۲6۲/۳03 <
صفحه 25:
۶ قبل از پرداختن به آزمایش هايي که بر روي مقره هاي نمونه
انجام مي گیرد , ساختمان مقره ها را بیان مي کنیم , که به دو
دسته تقسیم مي شوند :
<1. نوع ۸ : مقره هايي که طول یا ضخامت کوتاهترین مسیر
موجود در داخل أن ها براي سوراخ شدن داخل بدنه مقره حداقل
برابر با نصف طول کوتاهترین مسیر جرقه در هواي روي سطح
مقره است.
*. نوع 8 : مقره هايي که ضخامت داخل آن ها براي مسیر
سوراح شدن مقره کمتر از نصف طول کوتاهترین مسیر جرقه بر
روي سطح مقره در هوا است.
صفحه 26:
آزمايش هاي روي مقره هاي نمونه
طبق استاندارد - ۱۶ 1651 51۲0۱6
* براي يك محموله اي از مقره هاي يك نوع با مشخصات یکسان از همه نظر که به وسیله
خریدار از تولید کننده مقره خريداري مي شود. تعدادي مقره به صورت کاملاً اتفاقي و
تصادقي از بین محموله آماده انتخاب مي شود و تعدادي آزمایش روي نمونه هاي انتخابي
انجام مي شود. در صورتي که نتایج آزمایش ها مثبت باشند , کیفیت محصول آن ها از
طرف خریدار تأیید مي شود. تعداد نمونه هاي انتخابي بر اساس استاندارد ۱۴ به صورت
زیر است:
با فرض8 تعداد مقره هاي انتخابي به عنوان نمونه و | تعداد کل مقره ها باشد , آنگاه :
1( اگر 500 > لا باشد , ۶ با توافق طرفین تعیین مي شود.
2 اگر 500 < 2000 < (1/5N + 1000) awl N + 4 < ۶ است.
P = 14 + (0/75N + 1000) . awl, N > 20000 551 (3 است.
صفحه 27:
۳
آزمایش هايي که بر روي مقره هاي نمونه انتخاب شده انجام مي گيرند ؛
عبارتند از :
1- بررسي سیستم قفل و بست.
2- کنترل مقدار وزن مقره ها و ابعاد قسمت هاي مختلف آن ها.
3- آزمایش سیکل حرارتي.
- آزمایش حداکثر تحمل بار الكترومكانيكي (فقط روي مقره هاي شیشه ای).
- آزمایش حداکثر تحمل بار مكانيکي.
آزمایش شوك حرارتي (فقط براي مقره هاي شيشه اع).
- آزمایش تحمل ولتاژ در برابر سوراخ شدن (فقط براي مقره هاي نوع 5).
- آزمایش تخلخل (وجود حفره) (فقط براي مقره هاي چيني).
- آزمایش میزان گالوانیزه بودن قسمت هاي فلزي مقره.
ج ی ه یبد مه ص
۳ ۳ ۲ ۲ ۲ ۲ ۲ ۲
صفحه 28:
فد ۲ ۲ ۲ ۲۲ ۲
1- بررسي سیستم قفل و بست : در این جا چند آزمایش مختلف براي اطمینان از مکانیزم
قفل و بست انجام مي كيرد :
الف) با اتصال بشقاب ها به همدیگر و تشکیل يك پا چند زنجیره , خرکت هاي افقي شبیه به
حرکت هايي که در حالت سرویس ممکن است پیدا شود به ن ها داده مي شود که اتصال
زنجیره ها باید باز شود.
ب) اشبيل (810 - 5۱۴) تمام بشقاب ها در موقعیت قفل قرار داده مي شود و به وسیله يك
دستگاه که نيروي کششي وارد مي کنند بار کششي براي حرکت کردن اشپیل هر بشقاب
اعمال مي شود. براي هر بشقاب این عمل 3 بار تکرار مي شود. مقدار این نیرو طبق
استاندارد , بین 50 تا 500 تیوتن بايستي اعمال شود:
ج) هشپیل هر مقره یا نيروي كششي حداکثر يعني 500۸1 کشیده مي شود (به وسیله دستگاه
کشنده). اشپیل ها در اثر اين نیرو نباید از محل قفل به طور کامل خارج شوند.
: (Verification Of Dimensions) opi كنترل ابعاد -2
اين کنترل ابعاد عبارتند از :
الف) اندازه گيري وزن مقره هاي نمونه و متوسط گيري به عنوان وزن مقره.
ب) اندازة گيري قطر خارچن معزة ازبالاترین تا پایین مرین نقظه:
ج) اندازه گيري ارتفاع مقره از بالاترین تا پایین ترین نقطه.
د) اندازه گيري فاصله خزشي Creep Age Distance ) o,i2 (-
ه) کنترل قطر حفره کلاهك و قطر پین فلزي مقره با اشل هاي استاندارد (اشل هايي که باید
داخل حفره بروند با از قطر پین بگذرند و اشل هايي که نباید بگذرند).
صفحه 29:
* 3- آزمایش سیکل حرارتي ( ]765 06۱6 16۳067۵0۷۲۵ )
در اين آزمايش يك مخزن آب سرد و يك مخزن آب گرم تهیه مي شود. درجه حرارت مخزن آب
گرم باید 2*70 بیشتر از درجه حرارت مخزن آب سرد باشد و به وسیله يك سیستم اتوماتيك ؛
درچه حرارت مخزن ها ثابت نگه داشته شوند. مقره هاي نمونه به مدت ۲ دقیقه در مخزن آب
گرم قرار داده مي شوند.
#مقره نوع ۷9 < ۲,۳۱ 0/7 + 15 < آجرم مقره بر حسب
> 8مقره نوع ۳0 15 ۲
بعد از طي زمان فوق , سریعاً بدون هیچ تأخيري (حداکثر تأخیر 30 ثانیه) و براي مدت زمان ۲
دقیقه نیز در مکون لب سرد غوطهور من ضونت لين سيكل. كرما و سرما!3.بان تكران مي شود
براي مقره هاي اتكايي به جاب مخزن آب سرد ء بايد آن را بعد از خارج كردن از مخزن آب گرم
(براي مدت 15 دقيقه در مخزن آب كرم قرار كرفته است) به مدت 15 دقيقه در معرض باران
عضنوعي پا شدت:3 میلیمتن:پز دقیقه قرار:عی دهیم و این سیکل را 3 بارتکران دی کنیم:
شرط بذيرش اين آزمايش اين است كه در بايان هيج يك از مقره هاي نمونه ترك خوردگي پیدا
نكرده باشند.
> 4- آزمايش تحمل بار الكترومكانيكي ( غ725 30ما ودلائة؟ أقءأمةاءعدممعواع)
در اين آزمايش همزمان با اعمال ولتاژ با فركانس صنعتي به مقره يك بار مكانيكي كششي نيز به
مقره اعمال مي شود تا اكر تخليه الكتريكي داخلي در اثر تخليه هاي داخل مقره اتفاق مي افتد ,
در اثر يروي كششي اعمال شده به صورت عيب مكانيكي (مثلاً ترك خوردن مقره) مشخص مي
شود. ولتاژ اعمالي به مقره همان ولتاژ مقاوم با فركانس صنعتي در هواي مرطوب است. جون
در مقره هاي شيشه اي تخليه هاي موضعي داخل مقره كاملاً بيدا است , لذا اين آزمايش براي
مقره هاي شيشه اي انجام نمي شود.
صفحه 30:
* 5- آزمایش تحمل حداکثر بار مكانيكي ( ۲656 80ما Mechanical Failing (
gal yo > آزمایش مقره نمونه ؛ تك تك و به نوبت در داخل دستگاه مخصوص اعمال
تيروى كشنين كزاركرفته و نبروي كشي أعمالي :يه آن:ها ار صقر به طور سرع
به مقدار 9075 حداكثر تحمل بار مكانيكي نامي مقره افزايش داده مي شود.
سبس به آرامي در يك مدت زمان معين بين 15 تا 45 ثانيه بار كششي اعمالي رآ
به 96100 حداكثر بار مكانيكي مي رسانيم. شدت اين افزايش به مقدار 9635
حذاكثر بار مكانيكي نامي ذر هر ذقيقه في ياشد. ذر لین آزماینش مقره باید بتواند
بان فكانيکي کنششي اعمال ذه را تخجل کنذ و فچار شکست ماتيگي لازم براي
نكشت مفرة وت بانیم لازمتبه دکز أشتت گدبراي فعرج هاي انكاني (سورني)
نازدهکاتیکن جعتي تهبجاي ,کشش اعمال من بختور.
« 6- آزمايش شوك حرارتي (فقط براي مقره هاي شيشه اي)
> در این آزمایش يك مخزن آب که درجه حرارت کمتر از 50 را دارد , مهيا مي
شود. سپس مقره هاي نمونه را در داخل يك کوره هواي گرم که درجه حرارت آن
حداقل *2100 بالاتر از درجه حرارت مخزن آب است . 20 دقيقه قرار مي دهند.
سيس.تقرة ها زاية طور تاكهاني وارة معرن آب«هي تهايتد وحداقل 2 دقيفة ون
eG ol losses مي داريد. مقرة ها aula دجار ترك يا شكسكي شوية.
صفحه 31:
7- آزمایش تحمل ولتاژ در برابر سوراخ شدن مقره ( 1657 0600۲6 ۴۱۷۴ )
إين آزمايش مي تواند با يك موج ولتاز سينوسي با فرکانس صنعتي و یا با يك موج ضربه اي انجام
گیرد: الیته معبولا با فرکایس: ضنعتي انجام-مي شود سقرجهاي تمونه:دز لین آزمایش: کاملا خشك
و تميز مي شوند و در داخل يك محفظه روغن شناور مي شوند. که روغن باید عاري از رطوبت و
ناخالصي باشذ :و استقامت الكتريكي تالايي داشته باشد. آگر ححفظه روغن فلزق Stel sul Sub
آن خيلي بزرگ باشد که جرقه بين قسمت فلزي مقره و بدنه محفظه روغن زده نشود. ولتاژ با
فرکانس صنعتي بین قنسمت هاي فلژي مقره اعمال .مي شود. همچنین روغن براق این استفاده
مي شود که استقامت الكتريكي خبلي بالاتري نسبت به هوا دارد و از بروز جرقه سطحي: روي
مقره در اثر اعمال ولتاژ بالا جلوگيري مي کند. براي آزمایش , ولتاژ اعمالي را سریعاً به مقدار
حداکثر ولتاژ نامي قابل تحمل مقره مي رسانیم که در استانداردها مشخص شده است که بر
ایتوتاز بایددر مقرم شکسی الکتریکن:وریجو رام شدن به:فجود آیو::آگر میزان انستفامتمقرو:
مورد نظر باشد بايستي ولتاژ را آنقدر افزایش داد تا مقره سوراخ شود.
8- آزمایش تخلخل (فقط براي مقره هاي چیني) 1654 /إ8001516
در این آزمایش قطعات شکسته شده يك مقره چيني در يك محلول plays aan Jel
جوهر قرمز نیز به آن اضافه شده (يك گرم جوهر قرمز درصد گرم الکل) و تحت فشار 15
نیوتن بر متر مربع براي چندین ساعت (حدود 24 ساعت) قرار داده مي شود. سپس قطعات
بیرون آورده شده و تمیز و خشك مي شوند و دوباره شکسته شده و به قطعات كوچكتري تبدیل
مي شوند. در سطوح شکسته شده نباید هیچ اثري از نفوذ الکل مشاهده شود.این آزمایش براي
لعاب (226او) مقره است (براي اطمینان از عدم وجود ترك هاي موبین در لعاب مقره) لذا مي
توان مقره را پس از آزمایش وزن کرد و سپس براي 24 ساعت در آب تحت فشار قرار داده
سپس مجدداً وزن نمود. اگر افزایش وزن داشته باشیم نشان دهنده نفوذ آب در خلل و فرج مقر
صفحه 32:
>9- آزمایش میزان گالوانیزاسیون قسمت هاي فلزي
(Galvanizing Test)
در اين آزمایش اولاً وضعیت ظاهري پوشش سطحي روي قسمت
هاي فلزي مقره هاي نمونه از نظر يكنواختي و هموار بودن
بررسي مي گردد. همچنین به وسیله يك دستگاه مخصوص جرم
فلز (روي) بر روي سطوح فلزي در واحد تعیین مي گردد.
دستگاه مخصوص فوق , ضخامت فلز روي را مي تواند در يك
نقطه هم انذازه كيري كتد:بزاي.اين. متطور 10 نقطهدبه ظون
تصادفي بر روي كلاهك و 10 نقطه بر روي بين انتخاب مي
شوند. سپس با داشتن جرم حجمي روي , مقدار جرم فلز روي
در واحد سطح مشخص مي شود. در هر مقره نمونه , جرم روي
در واحد سطح نباید کمتر از 500 گرم بر متر مربع باشد و براي
تمام نمونه ها به طور متوسط از مقدار 600 گرم برکتر مریع
نباید کمتر باشد.
صفحه 33:
تست هاي معمول مقره ها -
Routine Test
این آزمایش ها به تك تك مقره ها در خط تولید اعمال مي شود که شامل آزمایش هاي زیر
هستند :
1- بررسي وضعیت ضاهري مقره ها از نظر شکل و ابعاد و رنگ ظاهري آن ها.
2- آزمايش هاي مكانيكي :
براي مقره هاي توع 8: يك زنجيره از مقره ها به مدت يك دقيقه تحت يك بار كششي معادل
0 حداكثر تحمل بار مكانيكي قرار مي كيرند.
براي مقره هاي نوع 8: يك زنجيره از مقره ها براي مذت 10 ثانيه تحت يك بار كششي معادل
0 حداکتر تحمل بار مكانيكي قرار مي گيرند.
مقره هايي که در اين آزمایش دچار شکست و ترك خوردگي شوند از خط تولید خارج مي شوند.
3- آزمایش الكتريکي :
مقره هاي بشقابي یا مقره هاي اتكايي (سوزني) در اين آزمایش به آنها يك ولتاژ سينوسي با
فرکانس صنعتي اعمال مي شود. دامنه ولتاژ باید به حدي باشد که هر چند ثانیه يك بار جرقه
سطحي روي مقره زده مي شود. زمان اعمال ولتاژ باید حداقل 5 دقیقه باشد. اگر مقره ها
دچار سوراخ شدگي شوند از خط تولید خارج مي شوند.
صفحه 34: