علوم مهندسی معماری و عمران

انواع نماسازی و نحوه اجرای آن

anvae_nama_sazi_va_nahve_ejraye_an

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انواع نماسازی و نحوه اجرای آن”

انواع نماسازی و نحوه اجرای آن

اسلاید 1: عناصر و جزئیات ساختمانیانواع نماسازی و نحوه ی اجرای آن دانشجو:محمد روشن رایبونس احمدی استاد محترم :اقای بحیرایی

اسلاید 2: نماسازی با آجر سه سانتی متری

اسلاید 3: نماسازی با آجر سه سانتی متری امروزه برای نماسازی آجری ، بیشتر از آجرهایی که دارای 3 سانتی متـر ضـخامت می باشد استفـاده می کـنند. در ین شیوه ، آجـرکاری با رعـایت حدود 5 سانتی متر فاصله از سفـت کاری اجرا می شود. بدیهی است ضخامت آجر 3 سانتی که آجر پلاک نیز گفته می شود ، 2 سانتی متر و حـدود 3 سانتی متر نیـز برای ملات پشت آجر در نظر گرفته می شود. قابل ذکر است که این روش ، کاملاً غلط می باشد ، زیرا این شیوه اجـرای نماسازی آجـری ، هرگز پیوندی با سفت کاری نداشته و در اثر کـمترین تحـرک در مـقابل زلـزله ، خطـر جدا شدن آن از نما در پیش خـواهد بود.

اسلاید 4: پیوند آجر سه سانتی با سفت کاری امروزه آجر فشاری با ضخامت 5 تا 7 سانتی متر ضخامت تهیه شده و برای سفت کاری به کار می رود. ضمنا در بسیاری موارد ، از آجر سفال برای دیوارهای خارجی سفت کاری نیز استفاده می شود. در این روش ، اتصال دادن « آجر 3 سانتی » با عرض 10 سانتی متر با سفت کاری ، باید تواماً با دیواره پشت نما بنایی شود. مسلماً در هر چند رج یکبار رج های آجر 3 سانتی به راستای آجر فشاری یا آجر سفال رسیده که با کشیدن ملات ماسه و سیمان کاملاً نرم و خواباندن توری گالوانیزه در عرض دیوار از ناحیه جلوی نما تا پشت دیوار ، سفت کاری اتصال بین دیوار نمای 10 سانتی متری از آجر 3 سانتی با دیوار پشت نما به وجود خواهد آمد.

اسلاید 5: توجه : اگر برای نماسازی آجریاز آجرهای 3 سانتی متری سوراخ دار استـفاده شود ، ملات مـاسه و سیمــان بایددر سـوراخ های آجرنما رانده شود. ایـــن اجـــــرا ، سبب دوبـل سازی در رج های نمــا خواهد شد.اتصال آجر3 سانتی و سفال مجوف توسط توری گالوانیزه

اسلاید 6: روش صحیح نماسازی آجریاگر هنگام دیوارسازی فضاها در قسمت بیرونی ، که اکثراً با آجر فشاری انجام می شود ، همزمان از آجر 5 سانتی متری که 10 سانتی متر عرض دارد استفاده می شود ، نما در شرایط مطلوب ، به طـور گونیا و اصـطلاحاً « راست و درست و بدون رفتی » و با رنگی کاملاً یکدست تهیـه شده و با رعـایت پـیوند و اتـصالات کامـل بنـایـی می شود. در ایـن روش ، اولاً در دیوارهای خارجی ( که عموما با عـرض 20 سانتی متر باید ساخته شود ) صرفه جویی در ضخامت دیوار ایجاد می شود ، زیرا نما و پشت نما تواماً اجـرا می گـردد، ثانیاً این شیوه اجـرایی سبب پایـداری و مقـاومت کامل دیوار خارجی خواهـد شد. قـابل ذکر است اگـر اطـراف پنجـره ها با سر چارکه کشی و با رعایت پیش آمدگی از راستای « اسپرنما » حدود 1 تا 2 سانتی متر باشد ، زیبایی دو چندانی به نما خواهد بخشید.

اسلاید 7: روش صحیح نماسازی آجریتوجه مهم : در مواردی ، برای نمـای آجری از انـواع نقوش مطــلوب و زیبای آجر هم 3 و هم 5 سانتی متری استفاده می شود. نظر به این که اتصال بین دو جداره از نمای آجر با سفت کاری باید به درستی و دقـت انجام شود، هنگام بنایی سفت کاری برای پشتوانه نمای آجری می توان با به کار گیری « اسکـوپ های فلــزی » به فاصــله هـر 30 سانتی متر، اتصال بین نمای آجری 10 سانتی متری رابا سفت کاری به وجود آورد.

اسلاید 8:

اسلاید 9: نقوش آجری در نماسازیضوابط طراحی در آجرکاری : اصولاً از شطرنج بندی می توان انواع نقوش آجری را در بهترین شکل ممــکن از انـواع طـــــــرح های خفته و راســته ، حصـیری ، جـناغی ، گل برگردان ، سم آهویی ، کلوک بندان و بسیاری دیگر از طرح های ذکر شده و شاخه های بس فـراوان آن ها هرچند به شکل قـاب بندی خرد و متوسط با پیش آمدگی در متن هره بنـدی به اندازه 2 سـانتـی متر از بر « اسپر » ساده و طویل آجری و به واقع کل نمای ساختمان را متحول ساخت و هنر آفـرید. بـنابراین برآن شـدیم که چـند نمونه از «نقوش آجری » را در این قسمت بیاوریم.

اسلاید 10: نقش حصیری تخمک دار بند به بند

اسلاید 11: نقش حصیری چهار، چهار سایه روشن

اسلاید 12: نقش جناغی خفته راسته یک طرفه ، سه در میان

اسلاید 13: نقش خفته و راسته یک رج سایه دو رج روشن

اسلاید 14: نقش جناغی رفت و برگشت

اسلاید 15: 1.قاب بندی و لاچسبان2.فرش جناغی گردان 3.لاچسبان قاب میانی4.فرش خفته راسته سایه روشن

اسلاید 16: نماسازی با سنگ

اسلاید 17: ترازسازی محل نصب سنگ نمابرای نصب اولین رج سنگ نما ، باید در اجرای سفت کاری تا سطح نصب اولین رج به اندازه 6 سانتی متر ، 3 سانتی متر برای ملات پشت سنگ و 3 سانتی متر برای ضخامت سنگ ( اگر ضخامت سنگ زیاد باشد ) در نظر گرفته می شود. یعنی سفت کاری تا تراز محل نشست سنگ با ریشه پیش آمده ساخته می شود. پس از سطح تراز ، پس نشین سفت کاری به اندازه 6 سانتی متر عقب ساخته می شود.توجه 1 : آخرین رج پیش آمده از سفت کاری زیر سنگ ، باید کاملاً تراز بنایی شود. اگر سطح زیر اولین رج سنگ نما تراز نباشد ، شمشه گیری با ملات ماسه و سیمان باید در حالت کاملاً تراز اجرا شود.

اسلاید 18: توجه 2 : اگر سطح تراز به اندازه چند میلی متر بالا یا پایین باشد ، با گوه گذاری از چوب به شکل سروته باریک در زیر قطعات سنگ ، اولین رج با عمل ترازسازی در شروع کار به وجود خواهد آمد.توجه 3 : اولین رج سنگ نما می تواند به نام سنگ مسنی از نوع دو تیشه ، تیره یا سیاه باشد تا اولاً سبب شکل دهی به نما شده ، ثانیاً در اثر ترشح آب باران و غیره اثر لک شدن در ازاره سنگ به چشم نیاید. ضمناً این رج که به نام سنگ مسنی یا ازاره مشهور شود. در مواردی ، پس از رج مسنی یا ازاره ، امکان استفاده از قرنیز با پیش آمدگی به اندازه 1 تا 2 سانتی متر که امروزه « تخم مرغی » گفته می شود مورد استفاده باشد.

اسلاید 19: شمشه گیری برای سطح تراز

اسلاید 20: استقرار سنگ در نبش کار

اسلاید 21: نصب سنگ ازاره ( دو تیشه سیاه )

اسلاید 22: قاپان اندازی عمودی در سنگ کاری نظر به این که شاقول کردن هـر رج با رج زیرین ، سبب اشــکالاتی از جمله غیر شمشه ای و عدم یک باد بودن و نیز موجدار شدن سطح رج ها در چند میلی متر پس و پیش خصوصاً برای نماسازی های مـــرتفع قـابل پـیش بینی خــواهد بود، پس از نـصب اولین رج ، عـمل شـاقول کردن دو نبـش قطعه اولـین و آخرین سنگ رج اول با شاقول سنگینی برای ساختـمان ها یک تا دو طبقـه انجام می شود. اما بـرای سـاختمان های مرتفع با استفـاده از شاقــول دهی توسط دوربین تئودولـیت روی تیرک چوبی که به طــور مقــاوم بر سطــح دست انداز مستـقر شده یا موارد مشابه دیگـری که به وجود می آید ، « نشانه گذاری » از شـاقول « محور قائم » انجام می شود.

اسلاید 23: ریسمان کار از دو نبش رج اول به نقطه نشانه گذاری روی تیرک چوبی به طور کشیده و کاملاً محکم بسته می شود. این عمل اصطلاحاً « قاپان » یا « قاپون کردن » گفته می شود.توجه : عمل قاپان کردن در دو نبش ابتدایی و انتهایی انجام خواهد شد.اگر طول نما طویل باشد ، با ریسمان کشی افقی در راستای دو ریسمان کشی عمودی « قاپان » در چندین محل خصوصاً در راستای نبش پنجره ها نیز برای داشتن قاپان های میانی انجام می شود.تـوجه : با استفــاده از قــاپان بنـدی ، نصب رج هــای سنـگ با رعـایت اصطلاحاً « بادخور » ، رج به رج به راحتی و دقت عمل ، نصب می شود.

اسلاید 24: چگونگی قاپان بندی ( خط قائم ) برای نصب سنگ نما

اسلاید 25: اسکوپ سنگپیوند سنگ نما با سفت کاری باید توسط اصطلاحاً « اسکوپ کردن سنگ » به درستی انجام شود. این اجرا به روش های مختلف انجام می گردد و سبب نگهداری سنگ پلاک می شود.چنگک اسکوپدر این روش تسمه فلزی 5 * 50 میلی متر که دارای 15 سانتی متر طول باشد ، از ناحیه سر به اندازه 2 تا 5/2 سانتی متر برابر شکل « ال » شده، سپس زایده ای به اندازه 2 تا 5/2 سانتی متر از همان تسمه از جهت دیگر و در امتداد برگشت تسمه ال شده جوش داده می شود ، تا در برابر شکل درآید.

اسلاید 26: سنگ رج اول نما از ناحیه ضخامت آن ، باید زایده تسمه در آن نشست کند ، توسط «سنگ فرز » تا عمق 3 سانتی متر شیار داده می شود . همین عمل، در سنگ های رج بالایی نیز از ناحیه پایین و بالا باید انجام شود.این اجرا سبب نشست اسکوپ از دو سر زیرین و بالایی در رج های سنگ خواهد شد.توجه مهم : نظر به این که ضخامت 5 میلی متر تسمه سبب به وجود آمدن بند در رج های سنگ نما خواهد شد ، ناحیه پشت شیار سنگ نیز باید به اندازه 4 تا 5 میلی متر و در عرض 6 تا 7 سانتی متر با سنگ فرز بریده شود.

اسلاید 27: با اندازه برداری از ارتفاع سنگ ، محل نشست تسمه ، که به شکل اسکوپ درآمده استاز سفت کاری خالی می شود.پس از نصب رج اول سنگ ، « شاخک اسکوپ » در شیار سنگ قرار داده شده و از ناحیه امتداد آن اسکوپ در سفت کاری خالی شده قرار داده می شود. با گچ زدن در اطراف دستک اسکوپ و لاشه گذاری ، اسکوپ در سفت کاری ثابت می شود.توجه : سر شاخک اسکوپ در شیار رج دوم سنگ نیز نشست کرده و بدین شکل ، اسکوپ سنگ اجرا شده و سبب نگهداری دو قطعه سنگ از دو رج زیرین و بالایی می شود.

اسلاید 28: اتصال سنگ نما با اسکلت به وسیله اسکوپ فلزی

اسلاید 29: جزئیات اتصال سنگ نما با اسکلت به وسیله اسکوپ فلزی

اسلاید 30: مفتول کشی پشت سنگ برای اسکوپ کردندر این روش ، در قـسمت های مـشـخـص از ضخامت سنگ مورد نظر ، توسـط دستـگاه سـنگ فرز و در عمـق سنگ ، حـدود 5 تا 7 سانتی متر برش داده می شود.از پـشت سنـگ نــیز ، برش هــای عمودی تا عمــق بـرش افقی انـجام می شود.توجه : موارد اجرایی مذکور از جهت بعد مقابل نیز اجرا می شود.مفتول نرم به ضخامت 3 میلی متر در محل شیار برش قرار داده شده و به شکل چپ و راست در محل شیار از برش قسمت زیرین نیز واقع می شود.توجه : بعد مفتول از پشت سنگ ، پس از استقرار در دو شیار باید قدری بیشتر از طول موجود بین دو شیار باشد.

اسلاید 31: مفتول کشی پشت سنگ برای اسکوپ کردنتوسط میل گرد کوچکی ، عمل پیچش مفتول را انجام می دهند.مفتول تابیده شده را قدری جلو کشیده تا فاصله ای حدود 2 تا 3 سانت با پشت سنگ به وجود آید.توجه : برای این که فاصله ثابت بماند ، لقـمه سنـگ هایی با فشار پشت مفتول قرار داده می شود. این عـمـل ، سبب اثـر دوغـابه پشت سنگ با مفتول شده که در نتیجه مفتول در میانه دوغاب ریزی واقع و در نتـیجه این عمل باعث اتصال سنگ پلاک « نما » به ملات پشت سنگ می شود.توجه مهم : این نوع اسکوپ سنگ ، به جنس و مقاومت سـنگ بـستـگی کامل داشته ، زیرا برای برخی از سنگ ها نمی توان اجرای فوق را انجام داد. در این حـالت ، باید از روش های دیگـر گـفتـه شده ی قـبل بـرای اسکوپ کردن آن نوع سنگ ها استفاده شود.

اسلاید 32: مفتول کشی پشت سنگ برای اتصال با سفت کاری

اسلاید 33: روش دوم مهار کردن سنگ پلاک به وسیله سیم مفتولدر این روش ، دو سوراخ مورب نسبت به ضخامت سنگ ( در پشت سنگ و توسط مته الماسه انجام می گیرد ) که دو سوراخ در نصف ضخامت سنگ به هم می رسند. مشابه این عمل ، دو سوراخ دیگر از دو ناحیه پایین و بالا نیز انجام می شود.سیم مفتول که دارای جنس نرم است ، از دو سوراخ پایین عبور داده می شود و پس از قلاب زنی محکم ، مفتول به طرف سوراخ های بالا کشیده شده پس از عبور از سوراخ فوقانی تا بالاتر از سطح و ارتفاع سنگ ادامه یابد.میخ سرکج به سفت کاری کوبیده شده و سیم مفتول به میخ سرکج متصل می گردد.

اسلاید 34: اتصال سنگ پلاک به وسیله مفتول میخ سرکج به اسکلت

اسلاید 35: اتصال سنگ پلاک به وسیله مفتول میخ سرکج به اسکلت

اسلاید 36: مهارسازی سنگ پلاک به وسیله لقمه گذاری ساده ترین و ارزان ترین نوع اتصال سنگ پلاک به دیوار ، لقمه گذاری به پشت سنگ است. اتصال بین لقمه و پشت سنگ پلاک ، به وسیله چسب سنگ انجام می شود.نفوذ دوغاب ماسه سیمان پشت سنگ از یکطرف به اطراف لقمه سنگ اثر کرده و از طرف دیگر در بندهای افقی و عمودی سفت کاری نشست می کند و پیوند بین سنگ پلاک و استخوان بندی به وجود می آید.توجه : یادآوری می شود که در نواحی کنسول و بالکن که پیش آمدگی وجود دارد ، استقرار اولین رج سنگ باید در نبشی یا در اتصالات دیگری نشست داشته باشد تا خطر جداسازی سنگ پلاک بوجود نیاید.

اسلاید 37: اتصال سنگ پلاک با اسکلت

اسلاید 38: مهارسازی سنگ پلاک به وسیله لقمه گذاری

اسلاید 39: نصب سنگ نما و دوغاب ریزی پشت سنگ سطح زیرکار باید جارو شود ، تا اگر در بندها و سطوح آجرکاری غباری باشد ، تمیز شود.سطح زیر کار باید کاملاً مرطوب شده ، سپس نصب قطعات سنگ که قبلاً اسکوپ در مفتول کشی و یا در لقمه چسبانی در پشت آن ها به وجود آمده ، با اسقرار « گیره » یا « میخ سرکج » از سفت کاری به لبه سنگ ، سنگ در راستای ریسمان کار ، قطعه به قطعه قرار داده میشود.در دو نبش های رج ، از شروع و در پایان ، با لوله کردن کاغذ پاکت سیمانی « سدی » برای عدم عبور دوغاب ملات پشت سنگ به خارج انجام می شود.عمل دوغاب ریزی به شکل طولی و ردیف به ردیف در پشت سراسر رج ریخته شده تا به سطح بالای قطعات برسد.

اسلاید 40: گیره بستن سنگ و دوغاب ریزی پشت آن

اسلاید 41: نماسازی با اندود سیمانی

اسلاید 42: نماسازی با اندود سیمانینماسازی توسط اندودهای سیمانی از دوقسمت آستر و رویه انجام می شود.اندود زیر کار ( آستر ) :سطح آجر کاری جارو و کاملاً مرطوب می شود.کرم بندی و شمشه گیری توسط ملات ماسه سیمان انجام می گیرد.اندود متن شمشه ها انجام شده ، با شمشه کشی بر سطح دو شمشه از کرم بندی سطحی هموار به وجود می آیدو سطح مذکور باید زبر بوده تا سبب پیوند اندود رویه شود.

اسلاید 43: نماسازی با اندود سیمانیاندود رویه :ملات این اندود بیشتر 5/2 پیمانه خاک سنگ + 5/1 پیمانه پودر سنگ + 1 پیمانه سیمان سفید می باشد.ملات ورز گرفته بر سطح آستر کشیده شده و با ماله فلزی هموار می گردد.سطح باید توسط ماله پرداختی صیقـل زده شود. این اجرا اصـطلاحاً به « اندود پرداختی » معروف است.اگر جدول کشی از این اندود خواسته شود ، در ابعاد موردنظر شمشه بر سطح گذارده شده و با میخ و قلم کشیدن در راستای شمشه بند گود و در نتیجه جدول به وجود می آید.

اسلاید 44: نمودی از نماسازی با سیمان

اسلاید 45: نما سازی با پنل های آلومینیوم مرکب

اسلاید 46: نما سازی با پنل های آلومینیوم مرکبدر کشور ما از این مصالح برای نماسازی خارجی در طرح ها و نقش های مختلف و رنگ های الوان استفاده می شود. همچنین در مواردی نادر ، از این مصالح برای نماسازی قسمت های داخلی مثل فروشگاه ها و مانند آن نیز استفاده می شود.

اسلاید 47: مزایای پانل های آلومینیومی مرکبسبکی وزن :ورق های مرکب آلومینیوم عموماً از سه لایه تشکیل شده و دارای وزنی حدود 8 کیلوگرم در مترمربع می باشد.این مصالح در مقایسه با دیگر مصالحی که در نماسازی به کار می روند دارای وزنی بسیار ناچیز می باشد که از نظر کاهش وزن ساختمان ، خصوصاً برای مقابله با زلزله بسیار مورد توجه است.شکل پذیری :این ورق ها به وسیله ابزار کار تحت زوایای مختلف تا 135 درجه را می توان برای مکان و محل مشخص از طرح خم داده بوجود آورد.همچنین خم دادن ورق های آلومینیوم برای اطراف ستون های گرد و استوانه ای تا قطر 25 سانتی متر به راحتی انجام پذیر می باشد.

اسلاید 48: مزایای پانل های آلومینیومی مرکبمقاومت رنگ :سطح ورق های آلومینیوم با رنگ ها و طرح های گوناگون به روش رنک کوره به ضخامت 25 تا 35 میکرون الوان و نقش دار می گردد. این رنگ نوعی رزین است که هنگام خم کاری و شکل دهی ورق دچار ترک و شکست نشده ، ضمناً در مقابل اشعه ماورای بنفش آفتاب دارای مقاومت است و باران های اسیدی نیز بر آن بی اثر است.سرعت عمل:پس از آماده سازی زیرکار ، به علت سبکی ورق های آلومینیوم و شکل پذیری آن ها توسط ابزارهای دستی و ماشینی از برش دادن ، شیار دادن ، خم کردن و مته زدن نصب آن ها با سرعت قابل توجهی اجرا می شود.

اسلاید 49: مزایای پانل های آلومینیومی مرکبمقاومت در مقابل ضربه : ورق های آلومینیوم از سه لایه تشکیل می شود ؛ دو لایه پوشش خارجی از دو طرف ، پانل از جنس آلومینیوم به ضخامت 5/0 میلی مترو لایه میانی از نوعی مصالح با مقاومت بالا و سختی و انحناپذیری مناسب می باشد. ضمناً خوردگی در مقابل حرارت برای این ورق ها وجود نداشته ، به علت وجود پوشش نوعی « فلوروکربن » غیر سایش بوده و در مقابل حریق نیز مقاوم است.اندازه های پانل های مرکب آلومینیوم : این ورق ها در اندازه های ثابت و استاندارد با ابعاد 2440 * 1020 ؛ 3200 * 1020 ؛ 2445 * 1250 میلی متر تهیه می شود. در مواردی ، بنا به سفارش ، طول برخی از پانل ها از 3 تا 7 متر نیز تهیه می شود.

اسلاید 50: شماتیک قطعه ای ازپنل آلومینیوم مرکب

اسلاید 51: روش پردازش ( برش پانل )برش ها ی پانل در ابعاد مورد نظر به دو صورت زیر انجام می شود :برش توسط اره های الماسه : ورق های پانل با استفاده از اره های الماسه مدور به راحتی برش شده و مورد استفاده قرار می گیرد. بدیهی است در موقع برش ، پلیسه هایی در مقطع بریده شده ، اصلاح گردیده و خطری از نشست براده فلز در دست کارگر در پیش نخواه بود.برش توسط گیوتین :در این روش ، پس از اندازه گیری لازم روی پانل ، آن را زیر تیغه گیوتین قرار داده و برش سریع و بدون پلیسه انجام می شود.

اسلاید 52: برش پنل توسط گیوتین

اسلاید 53: شیار دادن پانل برای تا شدن پانل به منظور گوشه یا موارد دیگر ، از مته شیار زن الماسه استفاده می کنند. مته مذکور توسط دستگاه به جلو و عقب کشیده شده و شیاری طولی در پانل تا 110 درجه به وجود می آورد.در این اجرا ، باید سعی کرد که قسمتی از پوشش میانی بین 2/0 تا 4/0 میلی متر از هسته « پلی اتیلن » باقی بماند.در مواردی ، از غلتک شیارزن که عملکرد آن در شیاردهی مانند ماهیچه ای گود و مدور است استفاده می شود. در این روش نیز باید به اندازه 2/0 تا 4/0 میلی متر از هسته پلی اتیلن نگه داری شود. قابل ذکر است که دور مته شیار زن در هر دقیقه ، از 2000 تا 3000 و غلتک برش زن 3000 تا 5000 می باشد. این پدیده سبب بوجود آمدن شیار یکنواخت و سرعت عمل در شیار زنی برای شکل دهی و برگشت دادن پانل برای گوشه ها و زوایا است.

اسلاید 54: چگونگی شیار دادن پنل های آلومینیوم

اسلاید 55: تا زدن پانل پانل های شیار شده را می توان توسط دستگاه پرس در سطح میز کار تا داده و سپس به کار گرفت.برای پیشگیری از ترک برداشتن در محل خم تاشده ، حتماً باید ورق پانل در دمای محیط بالای 10 درجه باشد.ضمناً برای جلوگیری از نفوذ آب حاصل از بارش باران و برف در محل تازده شده پانل از مواد درزگیری استفاده می کنند

اسلاید 56: شماتیک تازنی واتصالات اجرائی

اسلاید 57: خم کردن پانلپانل های مرکب آلومینیوم را می توان با روش تکیه دادن در زیر پانل به فاصله مشخص و شاتن پرس کروی با اتکاهای مدور متصل به آن را تا 90 درجه یا بیشتر خم کرد.در تمامی موارد در پشت محل خم یا قسمت های دو تکه ، باید بست گونیا یا ورق به کار برد تا محل های مذکور مقاوم گردند.

اسلاید 58: خم کردن پانل توسط غلتک رولی با استقرار دو غلتک رولی در ناحیه زیر پانل و یک غلتک در ناحیه سطح بالای پانل و یا عملکرد آن ها می توان پانل را بیشتر از 90 درجه خم کرد.اگر لازم باشد ، از نیمی از خمش به وجودآمده ، برای موارد دیگر استفاده شود. از ناحـیه وسـط قـسمت خم شده با شیار زنی توسط تیغ الماسه از دو سمت زیر و بالا پانل را دو قسمت کرده و هر قسمت ، با داشتن قسمت انحنایی بوجود خواهد آمد.

اسلاید 59: پیچ و پرچ کردن پانل آلومینیومبرای اتصال پانل به کلاف زیرکار ، از پیچ و پرچ استفاده می شود. در این روش ، سطح قوطی کلاف زیرکار با مته سوراخ شده و در راستای آن ، پانل نیز سوراخ می شود. سپس پرچ عبور داده شده ، با نگه داری پشت آن و ضربه زدن به میل پرچ ، « گل پرچ » از ناحیه دیگر به وجود آمده و سبب ثابت شدن و نگه داری پانل به کلاف زیرکار می شود. در مواردی فراوان ، پانل سوراخ شده و کلاف زیرسازی توسط پیچ و مهره سبب اتصال می شود. در استفاده از پیچ و مهره ، باید از مهره ضد زنگ و گالوانیزه استفاده شود ، زیرا این قسمت با آب باران در تماس است.

اسلاید 60: شماتیک اجرای پرچ و پیچ

اسلاید 61: جوشکاریاگر لازم باشد ، می توان دو انتهای پانل را توسط اره پخ زد و آن ها را بدون درز در کنار یکدیگر قرار داده و سپس به وسیله جوش هسته که توسط دستگاه و توسط فلز از نوع خود آلومینیوم می باشد دو قطعه را به یکدیگر اتصال داد.در چنین مواردی ، لازم است محل مذکور به شکلی که اشاره شد تقویت شود.

اسلاید 62: زیرسازی جهت نصب پانل های مرکب آلومینیومچنانچه سطح زیرکار دارای سفت کاری مانند نماسازی آجری ، نماسازی سیمانی و ... باشد ، یا دیوارهای خارجی از سفت کاری « گری » باشد ، می توان به فاصله های حدود 1 متر در دو محور عمودی و افقی شاخک های فولادی که تسمه به آن اتصال داده شده است در حالتی کاملاً ریسمانی و شاقولی کار گذارد.کرپی که قبلاً ساخته شده ، به تسمه پیچ می شود.نسبت به دهانه کرپی از نوع فولاد ناودانی ، قوطی های آلومینیوم به ابعاد 4*3 و یا 6*4 سانت که دارای برگشتی از دو طرف می باشد به کرپی های فلزی پرچ می شود.بست های آلومینیوم به فاصله های مشخص در سطح قوطی نشست داده شده و به آن پیچ می شود.( این بست ها اصول نصب پانل را ایفا می کند )

اسلاید 63: نصب پانل های مرکب آلومینیومبست های ناودانی آلومینیوم متصل شده به قوطی از دو دیواره سوراخ می شود.برگشتی 90 درجه در پانل ها ی اجرا شده با برگشتی در دیواره بست ناودانی قرار می گیرد.دو برگشتی پانل نیز سوراخ و پیچ بلند لوله ای از آن ها عبور داده شده و از طرف پشت با مهره بستن پهن برجسته ، ثابت کردن و اتصال پانل به سازه زیرکار انجام می شود.

اسلاید 64: شماتیک جزئیات کلاف بندی زیر کار و نصب پنل مرکب آلومینیوم

اسلاید 65: جزئیات پانل بندی روکار از دو نبش + کلاف بندی زیر کار

اسلاید 66: جزئیات کلاف زیر کار و اتصالات نگه دارنده پانل روکار

اسلاید 67: مقطعی از پنجره و جزئیات اجرائی پانل بندی روکار

اسلاید 68: مراحل اجرائی قطعات آلومینیوم مرکب در نما

اسلاید 69: نماسازی با پنل مرکب آلومینیوم

اسلاید 70: نماسازی با پنل مرکب آلومینیوم

اسلاید 71: نماسازی داخلی با استفاده از پنل مرکب آلومینیوم

اسلاید 72: نماسازی با شیشه رفلکسی

اسلاید 73: نماسازی با شیشه رفلکسیاز شیشه های رفلکسی یا سیکوریت در ابعاد متغیر برای نماسازی استفاده می شود. این شیشه ها به رنگ های سبز سیر ، آبی سیر ، قهوه ای ، برنزی و مشکی دودی در ضخامت 4 و 6 میلی متر برای دهانه های کوچک قاب و با ضخامت بیشتر در ابعاد بزرگ برای قاب ها به ابعاد قابل توجه و با فاصله بیشتر از یکدیگر مورد استفاده می باشد.نوع شیشه سیکوریت ، بسیار مقوم بوده به طوری که اگر به آن ضربه سخت وارد شود ، خطر شکستن در آن وجود ندارد. استفاده از این شیشه برای ارتفاع کوتاه در فضاها که انسان یا اشیاء با آن در تماس است بکار می رود.

اسلاید 74: نماسازی با شیشه رفلکسیابعاد پروفیل زیرکار :قوطی های پروفیل که برای کـلاف سازی زیرکار استفاده می شود ، در ابـعاد 20 * 20 – 40 * 20 – 60 * 40 – 80 * 40 میلی متر می باشند.فاصله نمای شیشه ای با سفت کاری : معمولاً برای ساختمان های کوتاه حدود 20 سانتی متر و برای ساختمان های بلند به نسبت درصدی زیادتر ، فاصله نمای شیشه ای با سفت کاری به وجود خواهد آمد. این فـاصله ، بخـاطر هـواکش پشت نما با سفت کاری تعیین می شود.

اسلاید 75: اجرای قاب بندی زیرکارشاخک های قوطی فلزی با رعایت فاصله در اندازه های مورد نظر که با اندازه شبکه قاب بندی متناسب است و در حالتی تراز و کاملاً یک باد و ریسمانی در سفت کاری نصب شده ، سپس ردیف بالایی شاخک ها به ارتفاع متناسب با ارتفاع قاب از ردیف زیرین و در همان اندازه فاصله قاب بندی در حالت یک باد و شاقولی در سفت کاری نصب می شود.قاب بندی پروفیل از قوطی سبک در اندازه متناسب با رغایت محور تا محور قاب بندی در قطعات قابل حمل ساخته شده ، سپس توسط کرن در محل قرار داده و توسط جوشکاری کلاف شبکه به شاخک ها اتصال می یابد.

اسلاید 76: اجرای قاب بندی زیرکاردر بسیاری موارد ، ساختن قاب بندی زیر کار از اتصال وادارهای عمودی به شاخک های متصل به سفت کاری اجرا شده ، سپس عضوهای افقی در فاصله های ثابت به وادارها وصل و زیرکار به وجود می آید.قابل به ذکر است کلاف بندی زیرکار از اتصال عضوهای عمودی و یا افقی کلاف به پل های قاب در سازه فلزی و یا استقرار صفحات فلزی در شناژ های افقی در سازه ی بتونی ، قاب بندی شیشه های رفلکسی نیز اجرا می شود.

اسلاید 77: کلاف بندی محل پنجره :در سفت کاری ، محل پنجره خالی گذاشته می شود. با اتصالات پروفیل به قاب بندی ، زیرسازی برای مفروش سازی کف پنجره و بغل کش آن از مصالح مختلف به وجود می آید.اندود زیرکار :اصولاً پس از قاب بندی سطح سفت کاری ، اندود ماسه و سیمان تخته ماله ای ، یکنواخت و مسطح می شود. پس از خودگیری و مقاوم شدن اندود ، سطح آن با رنگ موردنظر همراه با قوطی کلاف بندی رنگ آمیزی شده ، این اجرا سبب نمای مطلوب از رنگ شیشه رفلکسی و یا سیکوریت برای نما می شود.

اسلاید 78: نصب فرم شیشه در کارخانه برای شکل دهی به نمای دوبندی های شیشه در قاب بندی با مقطع محدود و کم ، لبه شیشه در نصف ضخامت از چهرطرف پخ زده می شود.چهار ضلع فرم نبشی آلومینیوم با برگشت دوراهی در اندازه قاب و شیشه آماده شده ، سپس دوراهی فرم با چسب مقاوم سیلیکون آغشته می شود.بدنه های دوراهی فرم که گوشه های آن از ناحیه پشت 45 درجه پخ شده اند درون شیشه رانده شده و چسب، تمام جوانب نشست شیشه را در دوراهی پر و محکم می سازد.قبلاً در دو عضو عمودی فرم سوراخ هایی را تعبیه می کنند. از این سوراخ ها توسط تفنگ هیلتی ، پرچ از فرم عبور داده شده و در کلاف قاب بندی نشسته و از ناحیه پشت قاب نیز گل پرچ می شود.

اسلاید 79: بازشوی پنجره در نمای شیشه ای برای این اجرا ، فرم پنجره در قاب بندی متصل نمی شود ، بلکه در دو عضو عمودی فرم دو پیم در ناحیه بالا « سر » عبور کرده ، که این دو پیم در سوراخ بوش متصل شده به دوضلع عمودی قاب با کمی لقی نشست می کند. این اجرا سبب حرکت پذیری فرم از ناحیه ی پا می شود.عمل باز و بسته کردن فرم پنجره توسط دسته ی اهرم کننده ، از داخل فضا انجام می پذیرد.

اسلاید 80: کلاف بندی زیرکار

اسلاید 81: جزئیات اجرای نصب شیشه در دوراهی + اتصال قاب به سفت کاری

اسلاید 82: نصب شیشه های رفلکسی روی کلاف بندی و بدون دیوار سفت کاریدر سازه های بتونی ، به فاصله های مشخص و ثابت در ناحیه شناژهای افقی ، پلیت با شاخک طوری به میلگردها متصل می شود که ورق به قالب بتون ریزی کاملاً مماس شود. یعنی بعد از بتون ریزی شناژ افقی ، ورق با شناژ هم سطح خواهد بود.در این اجرا ، بیشتر از قوطی پروفیل 80 * 40 میلی متر استفاده شده و به فاصله بزرگتر از اندازه های قبل و به شکل وادار عمودی به ورق های ذکر شده در ناحیه شناژ زیرین و بالایی با جوشکاری متصل می شود.به ارتفاع مشخص ، برای قاب بندی شبکه نیز تیرک های افقی در بین وادارهای عمودی متصل شده و سطح زیر کار آماده می شود.

اسلاید 83: نصب شیشه و فرم به قاب بندیدر این روش نیز ، نصب شیشه و فرم مانند مبانی قبل می باشد ؛ با این تفاوت که ابعاد دهانه های قاب بندی بزرگ تر و در نتیجه ابعاد فرم و شیشه نیز نسبت به نوع قبل بزرگتر می باشد.ضمناً وقتی که ابعاد شیشه زیاد است ، قطر شیشه نیز به همین نسبت زیادتر خواهد شد.اگر در سازه های فلزی که دیوار سفت کاری پشت قاب بندی در نظر نباشد ، روش کار مانند موارد ذکر شده در سازه های بتونی می باشد ، با این تفاوت که وادارهای فلزی از پایین و بالا به پل ها مستقیماً با اتصالات بوجود می آید.

اسلاید 84: نصب شیشه های رفلکسی روی کلاف بندی و بدون دیوار سفت کاریدر این روش ، فقط در ناحیه ارتفاع میانی ستون ، پروفیل ناودانی با اتصالاتی به ستون ها اجرا می شود.ورق اتکا دهنده با سوراخ های دقیق به اندازه 12 میلی متر در فاصله مشخص به ناودانی جوش داده می شود.ورق های فلزی در ابعاد 10*120*160 میلی متر آماده شده و در چهارگوشه آن ، سوراخ به قطر 12 میلی متر زده می شود.شیشه در ابعاد بزرگ تا ارتفاع 2 متر و عرض حدوداً 130 سانتی متر نسبت به طول نما ، که برای تمامی قطعات اندازه یکسان بوجود آید و به ضخامت 10 میلی متر با سنگ زنی در چهارطرف شیشه آماده می شود.

اسلاید 85: نصب شیشه های رفلکسی روی کلاف بندی و بدون دیوار سفت کاریسوراخ در نزدیکی هر گوشه شیشه در اندازه 12 میلی متر و دقیقاً در راستا و سوراخ صفحه اتکادهنده که به ناودانی جوش شده انجام می شود.شیشه در سطح ورق اتکا قرار داده شده و صفحه مهاری و تخت خارجی نیز در راستای سوراخ ها واقع می شود. سپس پیچ نمره 12 از سوراخ های ورق رویی عبور داده خواهد شد. این پیچ از سوراخ های شیشه نیز گذشته و از سوراخ های صفحه اتکادهنده متصل به ناودانی نیز عبور کرده با واشر گذاری در پشت صفحه زیرین و مهره بستن ، قطعات شیشه رفلکسی رنگی ثابت و محکم می شوند.

اسلاید 86: جزئیات اجرائی قاب بندی با اتصالات فقط در ناحیه دو سقف

اسلاید 87: جزئیات اجرائی نمای شیشه بدون قاب بندی

اسلاید 88: نگهداری قطعات بزرگ شیشه رفلکسی « آئینه ای » توسط پیچ و مهره

اسلاید 89: نماسازی با شیشه رفلکس

اسلاید 90: پایان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید