صفحه 1:
صفحه 2:
تهیه و تنظیم : ازیتا زارع زاده
دبستان : شهدای فر هنگی
۸ 5/2 (52
صفحه 3:
موضوع :انواع پرسش هاي
وضوابط
صفحه 4:
سش هاي
ee 9 هاي
mute si) cal)
۱ آنها
صفحه 5:
الف) انواع پرسش از
رنظر مسطو ح, بلاگیز چیه
Se ere te 0 عبارت از
ييسشي 0 كك
بازشناسي ميکند. پاسخ این پرسشها مي تواند عینا مانند
fen 111100
eos را ول(
(a 2 جع كك 2( 7O
* مثال ©: انقلاب اسلامي در جه سالي به بيروزي رسيد؟
صفحه 6:
re ee رد وم سر
باشند و بیشتر بادگيري در طبقهي فهمیدن را اندازه گيري مسي کننسد و معموا
ياسخ آن بمزبان ياسخكو و در قالب كلمات و جملات او مطرح ميشود.
” مثال 6: (توضيحي) در دروس روش تحقيق با وازه هاي فرضيء
نظریه قانون علمي و روش علمي آشنا شده اید» هر كدام از اين
اصطلاحات را در يك پاراگراف توضیح دهید.
CEE DS ee) tee aol و ا a
امهايي دارد؟ any
صفحه 7:
[] پرسش هاي كاربردي؛ این پرسشها معمولاً تواناييي استفادهي عملي از
آموختههاي ذهني و انتزاعي را در موقعيتهاي عيني و عادي زندكي مي
ل ا ل ل Fee
at)
مثال : احمد و تقي با كمك یکدیگر مي توانند ديواري را در
9 روز بسازند آنها 5 روز باهم کار مي کنند. بعد احمد دست
از کار مي کشد و تقي ادامه مي دهد و بعد از 000 روز کار
ديوار يايان مي يابد. تقي به تنهايي جند روز مي توانست كار را
0
” مثال ©: با استفاده از اصول و قواعد طراحي سؤال يك امتحان
0 سؤالي از نوع جند كزينهاي براي كتاب درسي خود طرح
صفحه 8:
اليرسشهاي تحليلي: اين يرسشها يادكيري طبقمي تجزيه و تحليل (تفكيك
عناصر و اجزاء تشخيص روابط بين اجزاء تشخيص طبقات و
طبقه بندي پدیدهها) را اندازه گيري مي كند.
“مثال ): بعد از خواندن مقاله بيان كنيد جه بيشنهادهاي عملي از استدلالها و
مباحث اين مقاله مي توان دريافت كرد؟
0 ele srn Weir er seme pas) :© ”مثال
بيامدهايي خواهد داشت؟
صفحه 9:
۱
Teer eee ees ا ا ۱
تمامي اختراعات و اكتشافات بشر از ابتدا تا كنون در واقع باسخدهي به يرسشهاي تركيبي
0
۲ مثال : گل سرخ را از منظر زييايي شناسي در دو صفحه
ل
” مثال ©: با نوشتن مقالهداي استدلال كنيد كه دسترسي به
تکنولوژي سلاحهاي هستهاي براي کشور» چه پيامدهايي
خواهد داشت؟
صفحه 10:
ااپرسشهاي ارزشیابانه (قضاوتي)؛ هرگاه داوري قضاوت و نقد آگاهانه و مستدل
ern] ا ا ا SOB Yer tae
cere Te Ome eT Ie Serre tT aes) ل
اندازه گيري مي کند.
«متال : شعر مقابل را در نظر بگیرید؛
كلي خوشبوي در حمام روزي رسید از دست محبوبي به دستم
بدو گفتم که مشكي یا عبيري که از بوي دلاویز تو مستم ...
سپس با نوشتن توضیحات مستدل» شعر بالا را از نظر
ويژگيهاي صوري (سبك و قالب) و مفاهیم و محتوا توصیف
و ارزشيابي کنید.
صفحه 11:
ب) انواع پرسش از نظر
ملاك و شيوهي نمره گذاري .
a دس اس سس MA
ملاگ از پیش تعیین شدهاي براي نمره گذاري آنها وجود
دارد كه به آنها «يرسشهاي عيني ملاكي» مي
* ©) داراي ياسخ دقيقء» روشن و از بيش تعيين شدهاي
ل ل ل ا EB Stee eee
آنها وجود ندارد به این پرسشها «پرسشهاي ذهني و
هنجاري» مي گویند .
صفحه 12:
به طور كلبي پرسشهايي که سطوح بالاي يادگيري را مورد توجه قرار مي دهند
en MEBs) ی
LS) sy (Oe Sewn Leen) ee sient Celerra ۱
نوع «عيني- ملاكي» هستندم
3
هر كدام از يرسشهاي زير مي توانند متنوعترين ياسخها را داشته باشند:
ييامبران براي جه مبعوث شده اند؟
براي رسيدن به كمال مطلوب جه كار بايد كرد؟
جرا تاكنون عدالت اجتماعي يا صلح جهاني برقرار نشده است؟
7 ا
tiny
کتاب بوستان نوشتهي شاعري به نام .
بلندترين كوه دنيا Shave ee
مولكول را تعريف كنيد.
صفحه 13:
ج) انواع يرسش از نظر
Br vere AEs kh
درون خود.
صفحه 14:
كزينههايي كه مي تواند به نوعي باسخ يرسش باشدء در
يرسش مطرح مي شود. مثلاً يرسشهاي جوركردني»
STC) رت(
برسشهاي كوتاه باسخ و تكميلي از أين نوع هستند.
صفحه 15:
با اين تفاوت كه در سه نوع اول» ياسخ آشکار و در دو
نوع بعدي ياسخ بنهان است. اما در يرسشهاي محدود
پاسخ و گسترده پاسخ, پاسخ مشخص نبوده و در پرسش
دار ترا کرد
صفحه 16:
مثال 4: (پرسش بسته با پاسخ آشکار)- آیا سیگار مبي کشید؟
لتكت خسسسسر [۳] گاهسسسي[۳] اوقات[۳
مثال 6: (پرسش بسته با پاسخ آشکار)- کتاب بهارستان نوشته چه
كسي است؟ اف حافظ ب) جامي ج)سعدي
مثال 3: (برسش بسته با ياسخ بنهان)- آيا سيكار مي كشيد؟
eres) Ic awele) ا ا ال ل ل
شاعرا fet
مثال ©: (بريسش بازء محدود باسخ) آزمايش ميعان آلب را توضيح
دهید
صفحه 17:
۰ & هه
6 انواع 9 از نظر
tne) ۱۳۹
يارهاي از يرسشها تك ياسخي و در مقابل يارهاي ديكر
داراي جند ياسخ هستند. همجنين يرسشها مي توانند
ياسخ صحيح و غلط داشته باشند يا ياسخ آنها به كونهداي
باشد كه صحت و سقم در مورد أنها بي معني است.
باتوجه به متالهاي زير هر كدام از این پرسشها بیشتر
صفحه 18:
000
عدد بي با دو رقم اعشار جند است؟
مثال ©: (يرسش تك ياسخي بدون صحت و سقم)- أيا
POSE 1
0
فا ل ل
مثال *4: (برملش جند باسخي با صحت و سقم)- سه
كتاب از كتابهاي نظامي را نام ببرید.
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
42
سس :
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
ياسخ):
در اين نوع پرسش آزمودني ها باید پاسخ مورد نظر را
بر ار کر در قالب کلمات» عبارات و جملات خود
سازمانبندي نمایند و نهایتاً با زبان و بیان خود ارایه
کنند. خواه به صورت شفاهي خواه به صورت کتبي. به
همين علت به آنها ساخته ياسخ يا انشايي مي كويند.
صفحه 29:
چا سس
56 پرسس tore Pp Kren
یک جملهي امري با پرسشي کامل» در برگيرندهي حداقل
يِكَ Ee ee سر
زير است:
- هيج ياسخ مشخصء مدون و دقيقي ندارد و هر فرد مي
تواند برحسب اموخته ها و توان ذهني خود به أن ياسخ
دهد.
ا ا ۳
صفحه 30:
- ياسخدهي به اين نوع يرسش نيازمند يادكيري عميق و
در سطوح بالا (تركيب و ارزشيابي) است.
ONO Ce ا ل هر
نوع يرسش ذهنيء سليقهاي و متأثر از نظر نمره گذار
ete"
صفحه 31:
لامثال: - علل عقب ماندكي ملل شرق كه روزكاري
در اوج قدرت» علم و ... بودند جيست؟
در جهان پیاده کرد؟
ae بايد خداوند عادل باشد؟
- ما براي جه به دنيا آمدهايم و براي جه از دنيا مي
رویم؟ ۳
- بيامدهاي حملدي امريكا به عراق براي كشور ما
در کوتاه مدت و بلندمدت چیست؟
صفحه 32:
)== پرسس محدو د fer
این نوع پرسش که آن را«کنترل شده» نیز مي گویند
از جهات بسياري همانند پرسش کسترده پاسخ است.
يعني؛ ميتوان كفت: يرسش محدود ياسخ نيز يك
جملهي امري یا برستي کامل و حداقل داراي يك مفهوم
اساسي با ويژگيهاي زیر است:
صفحه 33:
- پاسخ آن تا حدودي مشخص است. اما چگونگي بیان
و ارايهي أن توسط آزمودني تعيين مي شود.
- حجم پاسخ اين پرسش بین يك تا سه بند (حداکثر نیم
صفحه) است.
- نمره كذاري آن متأثر از ذهنيت نمره كذار استء اما
0
- براي اندازه گيري آموخته هاي فراگیران در سطوح
Cre ree) 0
تحليل) مناسب است.
صفحه 34:
لامثال:
ee ل
شرح دهید ايهي «و اعتصموا بحبل اه جمیعا و لا
تفرقوا» حاوي 4a بيامهايي أست؟
سير تحول زبان و ادب فارسي در دوران قبل از اسلام
جكونه اا
نج مورد از عوامل موثر بر شرایط کاشت. داشت و
برداشت غلات را شرح دهيد.
صفحه 35:
أل في
پرسش کوته پاسخ:
این نوع پرسش از نظر تعریف همانند دو نوع قبل
ee Ce eS tien ۱9
تعريف آن مي كوييم: برسش كوته ياسخ يك جملدي
ا ا 000
ويژگيهاي زیر است:
صفحه 36:
- پاسج مشخصی دارد و از پیش تعيين شده است.
- ياسخ آن معمولاً بين يك كلمه» عدد یا تشانه
تاحداكثر يك يا دو جمله است.
- به دليل مشخص بودن ياسخء نمره كذاري كاملا
شفاف» دقيق و عيني دارد.
- اين يرسش براي اندازه كيري يادكيري در
سطوح يايين و مياني (دانش تا تجزيه و تحليل) به
كار مي رود.
صفحه 37:
ue تعريف كنيد
۹ ۰ ید و
0 يو 0
2 0 زيسته است؟
bn) er eee 5 ْ
wae oO چه سالي wa 9
ja Ab = غدهي هیپوفیز چ
كك اصلي ترين
طفها کیلومتر است؟
0
- فاصلهي اصفهان
صفحه 38:
2 4
يرسش تكميلي :
عیناً همان پرسش کوته پاسخ است جز اينکه در
قالب يك جمله خبري ناقص بیان مي شود.
صفحه 39:
Bun
- ملكول عبارت است از eee
هنجار اجتماعي همان ارزشهايي rent 0
و( 5505
pest [ets ee سعدی در قران
ات هرن برس ال ميلادي رخ داد.
ور ره را ۲ ا 0
دارد.
- فاصلهي اصفهان تا تهران etal fhe gh
صفحه 40:
0 5 5 5005
اپرسشهاي عيني (گزیده پاسخ):
2 اين دسته از يرسشهاء پاسخ درست سوال ۳
كزينههاي ديكري كه غلط يا نيمه غلط هستند» ۳
پرسش وجود دارد. فراگیر براي پاسخدهي باید از
es بازشناسي استفاده كرده و درستترين ياسخ را
برگزیند. به همین دلیل» اين نوع پرسشها راء گزیده
پاسخ نیز مي گویند.
انواع يرسشهاي عيني عبارتند از:
صفحه 41:
(ere ee SE re Bie
فرض کنید چند پرسش تكميلي یا کوته پاسخ متجانس
(از يك گروه جنس دسته) داشته باشیم. مثلاً نام مرکز
بنج استان» يا نام كتابهاي جند شاعرء ارتفاع 6 کوه»
اا اس
۳ Orenitien Vanes
دارید.
صفحه 42:
#متال ©
)- كتاب بوستان نوشتهي كدام شاعر است؟
2- كتاب بهارستان نوشتدي كدام شاعر است؟
2- كتاب شاهنامه نوشتدي كدام شاعر است؟
“6- كتاب مثنوي نوشتدي كدام شاعر است؟
صفحه 43:
لمثال
هركدام از كتابهاي سمت راست نوشتدي كدام يك از
شاعران سمت چپ است؟ ( با خط به هم وصل كنيد).
0 الف) فردوسي
9- بهارستان ب) سعدي
رک le lbs +
سرك )شري
ه) مولوي
صفحه 44:
تعریف:
0
(BAS gare 59 متجانس از RY] ۳ ۱۵ ۱۱۳
عبارتها و جملات است به گونه اي که يك مجموعه
به عنوان سوال و يك مجموعه به عنوان جواب در
نظر كرفته مي شود و آزمودني بايد هر سوال را با
جواب مربوطه جور كند (همتايابي كند).
صفحه 45:
9 Bees
دارد:
caer Tecee Teac ( ات
دادن را دربر دارد
ا 0
معمولا سمت راست هستند
9) گزینه ها و مواردي که به عنوان پاسخ معمولا
سمت چپ و حداقل يكي بیشتر از تعداد پرسشها
تند.
صفحه 46:
2 ® ا ۰ 3
we S) 32001000
اگر يك پرسش کوته پاسخ یا تکميلي داشته باشیم و
براي آن چندین پاسخ پيشنهادي به گونه اي ارایه کنیم
که يكي از آنها پاسخ صحیح و بقیه غلط یا تقریباً غلط
ep Yiteatr ۱
صفحه 47:
پرسش چند گزینه اي عبارت است از :
يك جملهي خبري ناقص یا برسشي کامل که دار اي
شین ELA gl gl باید ee tol
(یا صحیحترین پاسج) را انتخاب کرده و علامت بزند.
صفحه 48:
لمثال:
-بلندترين قلهي دنيا جه نام دارد؟
الف) دماوند ب) كليمانجارو ج)اورست د)
دنا
-مركز استان خراسان رضوي جه نام دارد؟ الف)
تهران ب) زاهدان ج) مشهد
a ل و
Ola Ke WG Cx
صفحه 49:
صفحه 50:
۰ 2 ۰ 000
200-2252
باتوجه به شکل و نوع گزینهها در پرسشهاي چند
كزينهداي» جند نوع يرسش جند كزينداي يديد مي ايد:
صفحه 51:
تنهاترین گزينهي درست:
Bree WB ye ren tir Oe WoT ms)
چند گزينهاي يكي درست و بقیه قطعاً نادرست و غلط
۱۳ wee TST eee eat)
تنهاترین گزينهي درست مي گویند.
صفحه 52:
ل 0
0 متر است.
لف) <06 ب) 06 ج) 60ت 7د) هنهن
صفحه 53:
4 5 ا
Warpy Ts) ۳"
اكر همه يا تعدادي از كزينههاي يرسش جند كزينهاي
درجات مختلفي از درستي و صحت داشته باشند (يعني
لزوماً غلط نيستند)» اما يكي از كزينه ها از بقيه
درستتر و كاملتر باشد به اين نوع يرسشء يرسش جند
گزينهاي از نوع بهترین گزيني درست گویند.
صفحه 54:
در کدام يك از پرسشهاي زیر نمره گذاري کاملاً
شفاف و عاري از سلیقه و ذهنیت نمره گذار است؟
الف) جوركردني ب) جند كزينهاي
ج) کوته پاسخ د) عيني ۷ م) تكميلي
صفحه 55:
a
!| چندگزينهاي مرکب:
پرسش جوركردني خود نوعي چند گزينهاي مركب به
حساب مي آید» لیکن نوع ديگري از آن به این صورت
قايل استفاده استء كه ابتدا تمام كزينههاي مربوط به
يرسش مرتب مي شوند. سيس تركيبهاي مختلفي از
آنها به عنوان گزينههايي که فراگیر باید يكي از آنها را
انتخاب کند» در نظر گرفته مي شوند به طور مثال:
صفحه 56:
عوامل اصلي رشد كياه كدامند؟
0- آب الف) 0 و © و ©
2 هوا ك1 ذا زا لال
2- كود 2
۴ چوب د) 0و 9و 9و 5و 59
Ear) ه) همدي موارد
رع ناك
م آهن
5
صفحه 57:
اما Cu > م
+- يرسش درست - نادرست:
پرسش درست- نادرست عبارت است از : يك جملهي
Se Wen Wem tes ار
به يك مفهوم است و فراگیر باتوجه به آموخته هایش
تعیین ميكند اين جمله درست است با نه. اين نوع
پرسش شاید ظاهراً ساده ترین پرسش باشد» اما اگر در
طراحي آن دقت و مهارت بيشتري صرف شود مي
تواند ضريب دشواري بالايي داشته باشد.
صفحه 58:
در هر صورت بیشترین کاربرد پرسشهاي درست -
نادرست در ارزشيابي مرحلهاي» تكويني و مستمر و
براي کشف نارساييها و اطمینان از ep ayer
در فراگیران و همچنین در ابتداي برگههاي امتحاني
جهت اميد بخشي بیشتر به امتحان دهندگان است.
صفحه 59:
۷مثال
مثال 0: اصلاحي با کمك - عدد 00 جذر عدد ©
است. ص 0 غ ©
مثال ©: اصلاحي باكمك - رود كارون به خليج فارس
OE Dus Ae”
مثال 9: اصلاحي بدون کمك- شهید رجايي اولین رئيس
جمهور بعد از انقلاب بود. ص © غ ©
مثال -6: اصلاحي بدون كمك - علامت اختصاري بتاسيم»
Cush oo 30
صفحه 60:
ws ل
در پرسشهاي درست- نادرست از نوع خوشهاي يك
مفهوم يايه و اساسي ابتدا مطرح مي شود و سيس
كح حيرات لنت ۱[
ادامه مي آيد. فراكير بايد هر كدام از عبارات و جملات
بيرو را در تركيب با مفهوم اصلي در نظر كرفته»
درستي و نادرستي أن را تعيين كند.
صفحه 61:
nA
مثال: 4 گوزن:
يكي از حیوانات حلال گوشت است. ص غ©
- جزو پستانداران به حساب مي آید. ص غ©
- تخمكذار است. 20(
fee Ste ees)
- جزو يرسشهاي عيني به حساب مي ايد.
Oe} eye
- براي سطوح بالاي يادكيري به كار مي رود ص
8
صفحه 62:
بن سس ۰
ويزكيهاي يرسشهاي عيني
- ياسخ اين يرسشها كاملا مشخص است و در درون
هر يرسش وجود دارد.
- باسخدهي به ابن بر سشها نیاز مند را
است ونيازي به ياداوري ندارد.
- فعالیت آزمودني در این پرسشها انتخاب گزینهها و
علامت زدن يا ربط دادن آنها به يكديكر است.
- حجم ياسخ اين يرسش ها در مجموع كم و حداكثر يك
تادو جمله است.
صفحه 63:
ضوایط و اصول نوشتن اثواع
پرسشهاي امتحاني
0) ضوایط و اصول كلي و مشترك پرسشهاي
امتحاني
صفحه 64:
ey ye rer a roe rs ee ware
علاوه بر صرفه جويي در زمان و هزينه از ييجيدكي و
ل ار rp yes
- اصل شفافيت» روشني و صراحت: 0
از مبهم بودن برسش و استفاده از واز ههای دقیق و
ال
- اصل استقلال يرسشها: هر يرسش را بايد به
كونداي نوشت كه خواندن» فهميدن و ياسخ دادن به آن»
ere) 2 كوي 2 لكان اما
صفحه 65:
-اصل روابودن يرسشها:
روايي» يعني؛ مناسبت يرسش براي مفهوم و موضوع
موردنظر.
73 ال Pr Stee ie
در بيشتر نظامهاي آموزشي كتاب محورء در متون
درسي مطالب و توضيحات متنوع و متعددي براي فهم
. و درك بهتر و بیشتر فراگیران آورده مي شود
صفحه 66:
- اصل رفتاري نوشتن پرسشها
-اصل رعایت اصول ویرایش و نگارش
- اصل تعدد و تنوع پرسشها: پرسشهاي
كوناكون كاربردها و ويزكيهاي خاص خود را دارند»
هر کدام داراي نقاط قوت و ضعف ویژهي خود هستند
Te Be ار ۱
روندء بنابراين اكّر در امتحان به دنبال اندازمكيري
آموخته هاي فراگیران در سطوح مختلف يادگيري
هستيم» بايد از يرسشهاي مختلف عيني و انشايي
استفاده کنیم.
صفحه 67:
- اصل تناسب تعداد» نوع و دشواري پرسشها
با استعداد ase يايه و تلاش فراكيران:
تک ۱ زا
نظر توانايي و استعداد در حد صعیف متوسط و عالي
۳
صفحه 68:
ا ره
ee ee renee. لظ |
مجموعدي يرسشهاي يك امتحان را بايد به كونهداي
طراحي و تنظيم كرد كه ياسخ هيج يرسشي از روي
يرسشهاي ديكر يا ياسخهاي آنهاء توسط فراكير قابل
تشخیص یا استتباط نباشد.
صفحه 69:
oer اشارههاي هدایت کننده به پاسخ در
پرسشها:
در هیچ D) alas 0 يك امتحان نبايد واژه»
علامت یا توضيحاتي وجود داشته باشد که باتوجه به
آنهاء فراكير بتوائد ياسخ يرسش را دريابد يا حدس بزند.
- طرح موقعيتهاي جديد در يرسش:
بعضيها عين جملات كتاب يا جزوه را در قالب يك
جملهي استفهامي تبدیل به پرسش کرده و در امتحان
صفحه 70:
انتخاب نمونهاي کامل و معرّف از
يرس شهاي درس براي امتحان:
درهر برگه یا جلسهي امتحان تعداد محدودي از
پرسشها را مي توان قرار داد» ge
پرسشهاي ممکن از يك درس بسیار بیشتر از
پرسشهاي يك امتحان است.
صفحه 71:
ا ل كت
es PO WF ON DEC ۳ ۳
Eee eee Ee. BE Vor Ee)
از کلیت و ابهام را با خود دارند و ممکن است فر اگیران
21-0 برداشتهاي متفاوتي از يرسش داشته باشند و
ياسخهاي متنوع و متفاوتي ارايه دهند.
صفحه 72:
ara ee
۱ ee DO Ae ee ee Ee
TOR en vee eee waren
جون تعداد يرسشهاي انشايي در يك امتحان معمولاً
كمتر از ساير يرسشها استء نوشتن دقيق و مربوط
بودن يرسش به هدفهاي آموزشي درس اهمیت زيادي
دارد. بنابراين وقتي يرسش را از روي جدول ۱
مشخصات بنويسيد اطمينان خواهيد داشت كه مستقيماً به
اهداف درس مربوط است.
صفحه 73:
- استفاده از پرسشهاي انشايي فقط براي
يادگيريهاي سطوح بالا:
پرسشهاي انشايي معمولا ابهام بيشتري نسبت به سایر
يرسشها ا 0 براي انداز هگير ي
آموخته هاي فراكيران در طبقات تحليل» ارزشيابي و
تركيب به كار مي روند. بنابراين براي ساير طبقات
يادكيري از اين يرسشها استفاده نكنيد.
صفحه 74:
0 ات ED ی
ER (EC) EK CCE ECO 2
ا ل ا 0
و حزيي هسنند و معلومات و دانش حفظي را اندازه مي
كيرند. درحاليكه در يرسش هاي انشايي به دنبال
تحلیل تفسیر و پاسخهاي خلاقانهي فرد در قالب كلمات
و جملات فراكير هستيم. بنابراين بهتر است يرسشهاي
انشايي با كلماتي مثل «جرا»» «به جه علت»»
«جكونه» و ... همراه باشد.
صفحه 75:
Cae a @® &1 ye
نداشتن يرسش انتخابي در -
دشواري پرسشهاي انشايي» Onze) 9
كاهي اوقات معلمان براي ارفاق به فراكير جند يرسش
انتخابي در امتحان قرار مي دهند تا فراكير هر كدام از
آنها را كه بهتر مي تواند» جواب دهد.
صفحه 76:
۱۱ از 5 سشهاي انشايي 0
زر كتاب باز:
اک در امتحان خود D) pert) پرسشهاي انشایی استفاده
مي کنید بهتر است پرسشها را به گونهاي طراحي کنید
كه نياز به تجزيه و تحليل» موشكافي» تركيب» داوري و
فر ايندهاي پیچیده و عالي ذهن داشته باشد .
صفحه 77:
2200 تج Pare
هلك
به دلیل اينكه يرسشهاي انشايي ياسخهايي متعدد»
متنوع و با حجم زیاد را مي طلبند. بهتر است در هر
بخش ويژگيهاي پاسخ را مشخص کرده» نمره
(شمارك) آن را نيز تعيين كنيد و به اطلاع فراكيران
برسانيد.
صفحه 78:
اصول وضوابط نوشتن
Fl aloe
صفحه 79:
ب-9) اصول و ضوابط نو favre
يرس شهاي عيني انشايي - pier
5 3 be a
re nee eee” 0
بتدي هستند. نوشتن پرسشها در قالب جملهاي تكميلي دشوار است و بهتر
است پرسشها را در قالب يك جملهي استفهامي بیان کنند.
ام 5 a آم . 5
- مشخص و دقیق بودن پاسخ پرسشها: 0060
عيني انشايي باید به گونهاي نوشته شود که فقط يك پاسخ صحیح و معین داشته
باشدو با پاسخهاي مختلف قابل تکمیل نباشد.
صفحه 80:
55 1 We CED io
بود.» براي اين يرسش مي توان تعداد زيادي ياسخ
ایر ان» شوخي. ادب؛ clued شیر از» A) 7 5-5
اسلام و ...) بيدا كرد در حالي كه منظور طراح
برس نو لد ل ا ار
ار
با کلمهي شیراز به صورت درست قابل تکمیل باشد.
eee مثلاً: «سعدي اهل و ساكن شهري به نام
بود یا شهر سعدي ۰ نام دارد».
صفحه 81:
9 ۰۳۳ Ve eae ewe ee
دوم 3 مر کت و رار ای کار ی pe:
۱ ا ch SD يرسش برداتشتبي
-قرر دادن فقط رك جاي خالي در
۳ دا
بيشتر شودء ابهام» پيچيدگي و گمراه کنندگي ات 0
صفحه 82:
- کوتاه و مختصر بودن پاسخ
پرسش ها: همان گرنه که قباً در ويژگيهاي
پرستلهاي عینی- انشایی کفته شد حداکتر حجم پاسخ
اين برسشها يك تا دو جمله است. بنابراين بايد
ا ا اا ل
Py rOr trey Pare trers 0
- به کار نبردن كلماتي مانند چرا» چگونه به چه دلیل و
... . استفاده از اين كلمات ياسخهاي تشريحيء مستدل و
طولاني را به دنبال دارد در حاليكه يرسشهاي عيني-
oe Peet Pepe 1 م
صفحه 83:
- استفاده از افعال رفتاري مثل جيست؟؛ نام ببريد»
تعریف کنید و ... : این فعلها معمولا پاسخهاي کوتاه»
دقيق و شفاف را مي خواهند و براي يرسشهاي عيني-
انشايي بسيار مناسب هستند.
- استفادهي بیشتر از اين نوع پرسش در امتحانات
داخلي و ارزشيابي مستمر: به دلیل سهولت طراحي»
سادگي اجرا» داشتن پاسخ مشخص و نمرهگذاري راحت
از اين يرسشها بيشتر مي توان در ارزشيابي مستمر
(تشخيصيء تكويني» شفاهي و ...) در طول دورههاي
ا رت
صفحه 84:
- مكمل بودن دستوريء معنايي» منطقي و املايي بخش
حذف شده در پرسش تكميلي: جاي خالي را در پرسش
تکميلي باید به گونهاي در نظر گرفت که با قرار دادن
ياسخ درست در محل مورد نظر جملداي كامل» منطقي
و درست به دست آید.
- استفاده از اعداد» ارقام و تاريخهاي سرراست در
برسشهاي عددي: هركاه در يرسشهاي عيني- انشايي
از اعداد يا تاريخها استفاده مي كنيم اين اعداد و
تاريخها بايد سرراست؛ مشخص و مهم باشند.
صفحه 85:
استفاده از اعداد» ارقام و تاريخهاي سرراست در
epy) ۳[ هرگاه در يرسشهاي عيني- انشايي
از اعداد یا تاریخها استفاده مي کنيم این اعداد و
تاریخها باید سرر است. مشخص و مهم باشند.
مشخص کردن دقت پاسخگويي به پرسش: در مواقعي
كه ياسخهاي عددي يا نامبردني مي توانند موارد
بسياري را شامل شود بايد مقدار يا تعداد ياسخها و دقت
صفحه 86:
ب-؟) اصول و ضوابط
نوشتن پرسشهاي عيني
صفحه 87:
0 اصول نوشن پرسشهاي
جور كردني:
براي نوشتن يرسشهاي جوركردني بايد:
- تعداد گزینهها (هم در ستون سوال و هم در ستون
جواب) بین تا 5 با 5 مورد باشد.
- گزينههاي ستون سوال باهم و گزينههاي ستون جواب
باهم متجانس و همگون باشند. به گونهاي که همه از يك
ا pee oer pac
تعریف مفاهیم یا ... ) یا بتوانند در يك گروه و دسته
جاي گيرند.
صفحه 88:
- نشانهگذاري و شمارهگذاري گزينههاي ستون سوال
متفاوت با ستون جواب باشد (مثلاً يكي با اعداد» يكي با
حروف).
9 ا 6 SOE SEE i
مشخص شود. مثل وصل كردن با خط به يكديكر يا
اواساق Se a جلوي سوال و
- تعداد كزينههاي جواب حداقل يكي بيشتر از عن
6 6ل كان امكان بيدا كردن ياسخ
آخرين سوال بدون آموختههاي قبلي براي آزمودني
Seye a كت
صفحه 89:
LY SOV Reve COS Ske rar oe Se
تصادفي مرتب شوند (يكي از الگوها تنظیم الفبايي
انهاست).
- كزينههاي طولانيتر به عنوان ستون سوال و
گزينههاي کوتاهتر به عنوان ستون جواب در نظر
گرفته شوند.
- ستون سوال در سمت راست و ستون جواب در سمت
جب كاغذ قرار كيرد.
صفحه 90:
لصولنوشتنيرسترهاودرسة(2
5 نت
در نوشتنيرسثشهاودرست نادرستعلاوم بر رعايت
لصولو ضوابط مشتركلنولع يرسشها سعيكنيد:
- تعداد يرسشهاودرستو نادرستوا تقريبا برلبر
كرارناة امار مساحفة رن سيهة ره قا
© درصد را برلهيرسشهايغلط ييشنهاد
:کر دملند
صفحه 91:
- از عين جملات و عبارات كتاب براي نوشتن يرسش
استفاده نکنید» زیرا؛ يادگيري طوطيوار و حفظي را
Serene ee
- براي افز ايش دشواری پرسش. از نوع اصلاحي
استفاده کنید» یعنی؛ علاوه بر تعیین درستی با نادارستی
ee oe Beret cies PTET Sp TTP
در
صفحه 92:
۱۳4 لب
9) أصول نوشتن يرسشهاي
210
- اصل تجانس كزينههاي هر برسش:
تمام گزینهها در هر پرسش چندگزينهاي باید از يك
ا ROWS CEST
- اصل تنظیم تصادفي گزینهها:
Are Nee TEE SCENES MOIS NEC CES
rar YS Cae PCE ل ا
يعني؛ بر اساس حرف اول هر كزينه مطابق با نظم
Ryser rere a er
صفحه 93:
ا 7
از نظر طول باید تمام گزينههاي هر پرسش هم اندازه
باشند نه يكي کوتاه و يكي طولاني.
- اصل تکمیل كنندگي گزینهها:
گزينههاي هر پرسش باید از نظر معناء منطق» دستور
زین و ee ا
- اصل به كار ۳
كزينههاي «همدي موارد» » «هيجكدام» و «الف و
ب» نبايد در يرسش جندكزينهاي به كار رود.
- اصل منطقي و موجه بودن تمام گزینهها براي
۳93۳۳
صفحه 94:
- اصل به كار نبردن كزينههاي مترادف:
0 ل ا ob
كار رودء زيرا به تعداد مترادفها احتمال ياسخ حدسي
افزايش مي يابد.
- اصل به كار نبردن كزينههاي متضاد:
كزينههاي متضاد نيز احتمال ياسخ حدسي را افزايش
SPe ا ا ا ا 0
دو باهم متضاد باشند.
۱9 ۳ ۱ ال ys
مگر اينکه زیر کلمات منفي خط کشیده شود یا به
صورت در شنتر » ر یز تر و بر جستهتر نو شنه شو د.
صفحه 95:
و وازههايي كه در كزينهها تكراري هستند بايد حذف و
فقط يك بار در تنهي پرسش آورده شوند.
- اصل متفاوت بودن طول گزينهي کلید در پرسشهاي
۷ Grate Yee va hey Ceres
۳
۳۹۳ 0 اشارهها» نشانهها ۳1 Calor PY SE) کننده
به پاسخ.
صفحه 96:
۳۹ Sod
7۳ سشهاي ۳"
بازنگري و اصلاح تك تك پرسشها در صورت نیاز: -
پس از نوشتن پرسشها به تعداد و اندازهي كافي» جهت
ا باید تک تك پرسشها را باز خواني و
بررسي كرد و در صورتي كه نيازي به اصلاح دارند»
۱ اكلا
كار براي اطمينان از درست نوشتن يرسشهاست كه
مطلابقا اصوال و ضوابط مربوطه باشند.
صفحه 97:
- دسته بندي پرسشها بر اساس نوع آنها:ء پس از
بازنگري و اصلاح یا حذف پرسشهاي معیوب. باید
آنها را بر اساس نوع يرسش دستهبندي كردء يعني؛
همهي پرسشهاي درست- نادرست در يك گروه» همدي
پرسشهاي جوركردني در يك گروه و ... قرار گيرند.
Cae) صل سيد بر ل ا مسحت روزن يكس إن
انواع مختلفي هستندء آسان مي سازد.
صفحه 98:
SE Tee ew Er Ae eS Ee
| يرسشها در هر دسته بايد اصل «تنظیم
۱ ا ا رک ree)
هر دسته» سادهترين و آاخرين يرسش أنء دشوارترين
پرسش باشد. رعایت این اصل» علاوه بر کاهش
اضطراب امتحان در فراگیر باعث جلوگيري از یاس
و نااميدي او و امیدوار شدن به نتيجه و بهبود عملکرد
او در امتحان مي شود.
صفحه 99:
۳ WB TPT ere eee re
يس از دستهبندي يرسشها بر اساس نوع و از ساده به
دشوارء بايد براي هر دسته يرسشء راهنماي ياسخكويي
ويژهاي نوشت. مثلاً ابتداي پرسشهاي درست- نادرست
مي توانیم بنویسیم:
«هر كدام از جملات زير را به دقت بخوانيد و درستي
يا نادرستي هر كدام را با ضربدر زدن در مربع درست
يا نادرست مشخص كنيد.»
صفحه 100:
ese 3 صفحهآرايي برگههاي امتحاني: براي
نوشتن پرسشهاي امتحاني روي برگههاي کاغذه باید
CCIE eS rp pee OIE PERU SELLE
اول دفترجدي آزمون مربوط به مشخصات كلي و
دستورالعمل ازمون است و نوشتن يرسشها از
صفحهي دوم آغاز مي شود أما براي صرفهجويي مي
توان از همان صفحدي اولء نوشتن يرسشها را آغاز
كرد.
صفحه 101:
- نوشتن مشخصات ضروري فراگیران: در هر
دفترچهي آزمون باید مشخصات ضروري و مورد نیاز
امتحان دهندگان نوشته شود. منظور از مشخصات
ضروري حداقلي از مشخصات فرد براي بيدا كردن
دفترچهي آزمون و ياسخنامهي اوست.
صفحه 102:
- نوشتن دستورالعمل آزمون: دستورالعمل آزمون شامل
تمام توضیحات ضروري و لازم براي معرفي ازمون»
چگونگي شرکت در آن و پاسخگويي به پرسشهاي آن
eave)
صفحه 103:
نوشتن دستههاي پرسش به ترتیب از ساده به دشوار در
برگهي امتحان: پس از تعیین و نوشتن مشخصات
در فراكيرآن و اتدوين رل
نوشتن يرسشها روي بركدي امتحاني را آغاز كرد و
ا ا ل CS
و دشواري أنها به ترتيب يشت سرهم نوشت.
صفحه 104:
cal glow. کار avr) نادرست و به
ترتیب پس از آن» پرسشهاي چند گزينهاي» جوركردني
تكميلي» كوتهةياسخ» محدو دیاسج و بالاخره در قسمت
۳۹ ا et ee ۱
صفحه 105:
- تعيين و ثبت مدت زمان امتحان: يس از نوشتن همهي
پرسشها» مشخصات و دستورالعمل آزمون بايد مدت
زمان لازم براي ياسخكويي به آزمون را براي
فراكيران تعيين كرد.
صفحه 106:
STS Se ee nT SPB
ياسخنامه جداي از دفترجهدي آزمون» ضمن اينكه
نمرهگذاري و تصحیح اوراق را تسهیل مي نماید» باعث
صرفهجويي در هزینه و زمان نیز مي شود به گونهاي
براي دفعات بعدي oj) كه مي توان از دفترجههاي
استفاده كرد. بنابراين بهتر است براي هر امتحان
برگهي پاسخنامهاي متناسب با حجم و نوع پاسخ مورد
eS eee Tee ke Se ee
يرسشها در اختيار آزمودنيها قرار داد.
صفحه 107:
- بازخواني دفترچه ي آزمون و ویرایش آن. رعایت
اصول و ضوابط نكارش و ويرايش در طراحي امتحان
بسیار ضروري است. بتابراین پس از تکمیل برگههاي
امتحاني بايد يك بار ديكر تكتك آنها را خوانده و از
نظر املاءء انشاء و ر عایت نکات رز( ادبي,
Jpeg Sy gma 8 5 ey | Ose) G Api
اشتباه» آن را اصلاح و نهايي كرد.
صفحه 108:
nae ل ل ل ا ا ل
امكان تايب برگهها وجود ندارد بهتر است آنها را با
DSS Vee eee Ties e yen cle e-w ns
تايب و تکثیر کرد. باید بعد از تایب مقابله» غلطكيري
ee Se EES SBE SIC eye ree
نیز تكتك برگههاي تکثیر شده را بررسي و در صورت
ل براي مرحلهي بعدي ۳۰۱
صفحه 109:
- منگنهزني» شمارهزني» مهرزني و پاکتکردن
دفترچههاي آزمون. وقتي برگههاي دفترچهي آزمون
بيش از يك برك و براي مدارس و نقاط مختلف باشد»
همچنین نیاز به شمارهي داوطلبي و پاکتکردن و ...
داشته باشدء يس از تايب و تكثير بايد با دقت تمام اين
0
صفحه 110:
زر دنز