صفحه 1:
eee ta
صفحه 2:
صفحه 3:
#تحقیق راهی برای کشف حقیقت
#فرایند منظم به منظور جستجو و کشف حقیقت
*تحقیق فرايندي است برنامه ريزي
شده؛ هوشیارانه, نظام مند
systematic) ) و قابل اعتماد براي
یافتن حفایق يا فهم عمیق مسایل.
صفحه 4:
#اكر به شما بكويند ماشين هارا تقسيم بندى كنيد جكونه اين كار را
انجام مى دهيد؟
*مى يرسيد بر جه اساسى؟ از جه نظری؟
#از نظر نوع استفاده: شخصى در مقابل عمومى
نظر قدرت؛ سنگین در مقایل سبک
از نظر مدل: مدل جدید - مدل قدیم
نظر قیمت : گران و لوکس 7 ارزان
*#می توانیم ماشین شخصی سبک و لوکس داشته باشیم!!
؟طبقه بندی تحقیق هم بی شباهت نیست
صفحه 5:
از چه نوع پژوهش /طرح پژوهشی استفاده کنیم؟
سوا
ایجاد شده که در جستجوی پاسخ ان هستیم تعیین کننده است.
صفحه 6:
انواع پژوهش
#با توجه به دیدگاه و زاویه نگاه می توان تقسیم بندی های متعدد نمود:
* تحقیق کمی در مقابل تحقیق کیفی
#سروکار باعدد در مقابل مفاهیم و واژه ها
® تحقیق بنیادین در مقابل تحقیق کاربردی
اتحقیق برای تولید دانشن ضرف یا استفاده در عمل
* تحقیق مشاهده ای در مقابل تحقیق مداخله ای
#مشاهد و بررسی آنچه هست بدون مداخله در مقابل انجام مداخله
* تحقیق توصیفی در مقابل تحلیلی
#فقط توصیف واقعیت در مقابل تحلیل وبررسی عوامل مرتبط
۰
صفحه 7:
١ دستهبندی طرحهای مطالعات در پزشکی (صرفا جهت اطلاع!)
(Observational studies)
(Descriptive studies)
(Case study)
(Case-series study)
(Normative study)
(Ecologic study)
(Longitudinal study)
(Historical Study)
(KAP Study)
Research based on existing)
(data
(Secondary data analysis)
(Ancillary study)
(Systematic review)
(Cross-sectional studies)
(Cace- cantral ctidieac)
* مطالعات مشاهدهای
الف: مطالعات توصيفي
- مطالعه مورد
- مرور موارد
- مطالعه هنجاريابي
- مطالعه اکولوژيك *
- مطالعه طولي
- مطالعه تاریخی
- مطالعات 16۵۳ **
- مطالعات مبتني بر دادههاي موجود
- تحلیل مجدد دادهها
- مطالعه فرعي
- مرور منظم
ب: مطالعات مقطعی
ere pe Sa gd ca
صفحه 8:
»)
(Cohort study)
(Prospective cohort study)
(Retrospective cohort study)
(Interventional studies)
(Experimental studies)
(Parallel or concurrent
controls experiment)
(Sequential controls
experiment)
(Cross-over study)
(Field study)
(Quasi- Experimental study)
External controls)
(experiments
(Studies with no controls)
دستهبندی طرحهای مطالعات در پزشکی
د: مطالعه همگروهي
- مطالعه هم گروهي آینده نكر
- مطالعه هم گروهي تاربخي
* مطالعات مداحلهای
الف) مطالعات تجربی
- مطالعه تجربی با شاهدهاي همزمان یا موازي
- مطالعه تجربی با شاهدهاي متوا
تجربی اي متوا
- مطالعه متقاطع
- مطالعات مبتنی بر روشهاي میدانی
ب) مطالعات نیمه تجربی
- مطالعه با شاهدهاي خارجي
ج) مطالعات مداخلهاي بدون گروه شاهد
صفحه 9:
a a 1
انواع پژوهش
*تقسیم بندی مورد نظر ما:
تحقیقات ک
#توصیفی - همبستگی -شبه تجربی- تجربی
تحقیقات كية
فنومنولوژی- گراندد تلوری- تاربخی - اتنوگرافی
تحقیقات ت رکیبی
#همزمان: موازی همگرا- لانه گزیده
#متوالی: اکتشافی- توضیحی (تبیبنی)
© تحقيقات مروری
*مرور ساده- مرور سيستماتيك- متاآناليز (جزو تحقيقات توصيفى محسوب مى
شوند)
صفحه 10:
4 * *
انواع پژوهش
© 8
کمی -- کیفی
#قبل از پرداختن به انها: بیان دونوع پژوهش کاربردی و بنيادین
*پژوهش بنیادی (پایه يا محض):0۱۲6 0۲ 03516
#بررسی علمی که مستلزم جستجوی دانش به خاطر دانش است.
هدف: تولید واصلاح نظریه و ساخت سازه هاست و بنابراین غالبا یافته ها مستقیما
در عمل مورد استفاده قرار ثمی گیرد.
#مقدم بر کاربردی های هستند و اساسی را برای انها شکل میدهند.
*پژوهش کاربردی:
#بررسی علمی برای تولید دانشی که مستقیما در عمل (بالین) کاربرد داشته و
موجب بهبود آن می شود.
هدف: حل مشکلات.تصمیم گیری. پیشگویی یا کنترل پیامدها در موقعیت های
عملی زندگی واقعی است
صفحه 11:
مقایسه پژوهش کمی و کیفی
#تحقیق کمی:
#فرایتدی رنتفی» عیتی ونظامدار است که*درآن از داد های عددی ب#ميطور كسب
اطلاعات در باره ی دنیا استفاده می شود.
"زیر بنای فلسفی آن پوزیتیویسم است (ابژکتیو)
#رویکردی نظامدار تعاملی و ذهنی است که به منظور توصیف تجارب زیسته افراد و
معنی بخشیدن به انها بکار می رود.
زیربنای فلسفی ناچرالیسم و تفسیری انسانگرایی است.(سابزژکتیو)
صفحه 12:
جز ركه تصادتی دایدگی
قيلى (يه وسينه روشهاى آمارى)
Analg dag pT ln AG) St gla
راینه) dag
اعداد
تصیم پنیری فبول یا رد فرضیه.
صفحه 13:
انواع روشهای تحقیق کیفی
phenomenological تحقیق پدیدارشناسی ٩
research
grounded theory تحقیق نظریه بسترزاد
research
؟ تحقیق تاریخی historical research
تحقیق قومیت نگاری»[01 61۳0009۲3
research
صفحه 14:
پدیدارشناسی
* مطالعه انسانگرایانه پدیده های مر بوط به انسان مطابق فلسفه
پژوهشگر است.
هدف تبیین و توصیف تجارب افراد از یک پدیده است همانطوری که ان را
تجربه کرده اند (تجارب زیسته) و توسط پژوهشگر تفسیر شده است.
#ريشه در مكتب اكزيستانسياليزم و فنومنولوژییسم دارد
#تجربه زيسته بيماران از زندكى با سرطان
صفحه 15:
گراندد تئوری
*رویکرد تحقیق استقرایی است که طی آن پژوهشگر سعی در یافتن
فرایندهایی دارد که انسان (بیمار و...) در هنگام مواجهه با یک پدیده
در صحنه اجتماعی با ان برخورد می کند.
بر مشاهده و ارتباطات شهودی میان متغیرها تاکید دار
از بررسی و آزمون قضایا در ذهن پژوهشگر یک نظریه (بسترزاد) شکل می
گیرد.
#لزوما و هميشه منجر به شکل گیری نظریه نمی شود
فرایند سازگاری در بیماران مبتلا به سرطان پستان ماستکتومی شده
صفحه 16:
© توصيف روایت گونه یا تحلیل رویدادهایی است که در گذشته دور یا
نزدیک اتفاق افتاده است.
#داده ها از استاد.گزارشهای کلامی مصنوعات و... به دست می اید.
#سند هرچه واقعی تر و نزدیک تر باشد (دست خط خود فرد. کتاب قدیمی
خطی) معتبرتر است.
* در پرستاری کم انجام شده است.
© The science of measurement: A
historical survey
صفحه 17:
اتنوگرافی
*بررسی فرهنگ ها از طریق مطالعه عمیق اعضای آن فرهنگ می
باشد.
#شامل جمع اوری. توصیف و تحلیل نظامدار داده ها می باشد تا نظریه ای را
برگرفته از رفتار فرهنگی طراحی کند.
# پژوهشگر واقعا در میان مردم زندگی میکند و جزیی از فرهنگ آنها می شود.
در پرستاری کم انجام شده است
Men's attitudes, beliefs and roles in ®
pregnancy and childbirth: an Ethnographic
Study in Nepal
صفحه 18:
انواع روشهای تحقیق کمی
© تحقيق توصيفى descriptive
#تحقیق همبستگی 60۲۲6۱3110۳۱
®- قيق شبه تجربی quasi-
experimental
تحقیق تجربی experimental
صفحه 19:
تحقیق توصیفی
توصیف یا گزارشی صحیح از خصوصیات فرد. گروهی خاص از افراد یا
موقعیتی را فراهم می اورد.
#هدف تحقیق توصیفی:
کشف و توصیف آنچه موجود است
© تعيين تكرار وقايع (فراوانى»
#طبقه بندى اطلاعات
#هیچ مداخله ای ندارد
؟ابزار پژوهش توصیفی:
#مشاهده ساختار یافته(چک لیست). پرسشنامه ۰ مقیاسها/ ابزارهای فیزیولوژیک
صفحه 20:
#زمانى انجام مى شود که شناخت اندکی از پدیده تحت مطالعه داشته
باشیم.
؟پژوهشهای توصیفی زیربنای دانش را فراهم نموده و به مطالعات
همبستگی, نیمه تجربی و تجربی جهت می دهد.
#مثال:
#بررسی شیوع سرطان در شهر تهران در سال 1393
#بررسى اكاهى برستاران شاغل در بيمارستانهاى آموزشى كناباد در زمينه
بیماری ۱۷۱۳5-00۷ در سال 1393
3?
صفحه 21:
طرح های تحقیق توصیفی
؟ توصیفی ساده (معمولی):
#صرفا به بیان و توصیف پدیده مورد نظر می پردازد.
#طرح توصيفى صرف كمتر انجام مى شود
#بررسى باكتريهاى بيماريزاى موجود در دستكيره هاى مترو تهران
#توصيفى مقايسه اى:
#علاوه بر توصيف به مقايسه متغير در كروهها هم مى پردازد.
شبررسین اقسبرذگینآفر پرستتاران:شاغل زر ع
؟ انجام مقایسه میزان افسردگی در جنس . نوع استخدام. نوع بیمارستان و..
صفحه 22:
طرح های تحقیق توصیفی
#طرحهای همگروهی (کوهورت) 600۲
گذشته نگر: اثر و علت اتفاق افتاده دنبال جستجوی عادات نمونه ها به منظور بررسی علت
هستیم.
#اینده نگر: علت وجود دارد و بررسی ایجاد اثردر اینده مد نظر است
#طرح مقطعی: 06519۳ ۲055-5601001
#انجام مطالعه توصیفی وبررسی متفیر در یک نقطه زمانی
#طرح طولی: 06519۲0 ۱08916۵010۵۱
پررسی یک گروه در طول زمان
#اگر طرح مقطعی عکس باشد طولی فیلم است!
#مثال: تعیین وزن نرمال کودکان ۱- ۱۳ ماهه
#طرح طولی: انتخاب 100 کودک وتعیین وزن انها در مامهای اول تا 12 عمرشان
#طرح مقطعی: انتخاب 100 کودک در سنین مختلف 1 تا 12 ماهه و تعیین وزن انها
صفحه 23:
طرح های تحقیق توصیفی
*مطالعه موردی: 50۷ 6856
#بررسی و اکتشاف وسیع واحد منفردی (یا چند مورد- 56/165 6856
مرورموارد)از مطالعه مانند یک شخص, خانواده .گروه یا اجتماع
Depression: A Case Study From ®°
Cambodia.
Type 2 diabetes: a case study. ©
صفحه 24:
؟ تحقیق همبستگی بررسی نظام مند روی ارتباطات بین دو يا چند متفیر است
که ارتباط بین انها در نظریه عنوان شده یا در عمل مشاهده شده اند.
# پژوهشگر نوع ارتباط(مثبت و منفی) و شدت يا قدرت ان را تعیین می کند.
#هدف: بررسی و توضیح ماهیت ارتباط است . به رابطه علیتی کاری ندارد.
* مطالعات همبستگی تولید کننده فرضیه برای انجام مطالعات شبه تجربی و
تجربی اند.
#مثال:
بررسی ارتباط بین حمایت اجتماعی و افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان
بررسی ارتباط بین سن ازدواج» تعداد زایمان و.. با سن ابتلا به کانسر يستان د
تلا
® The relationships between uncertainty and its
antecedents in Korean patients with atrial fibrillation
ان
صفحه 25:
*طرح همبستگی توصیفی:
۴بررسی روابط بین متفیرها را انجام میدهد.
#کنترلی روی متفیرها نداریم (انجام نمی دهیم)
#رابطه. اصلا به معنی علیت نیست
#متغیر مستقل و وابسته نداریم!
#مثل تحقيق توصيفى: متفیرها تعریف علمی وعملیاتی دقیق شده و ارتباط
بین انها تست می شود.
*بررسی عوامل مرتبط با عدم قطعیت در بیماری در بیماران مبتلا به
سرطان
#ارتباط متغیرهایی مانند سن.جنس,تحصیلات و.. با عدم قطعیت سنجیده
8
#هیچ کدام علت عدم قطعیت در نظر گرفته نمی شوند.
صفحه 26:
#طرح های پیش گویی کننده:
یک پله بالات از همبستگی توصیفی است.
هدف پیشگویی یک متفیر از روی متفیرهای دیگر است.
#پیشگویی برای بررسی رابطه علیتی است .پس:
یک متغیر وابسته درنظر گرفته شده و بقیه متغیرها مستقل در نظر گرفته می شوند.
#متغیرهای مستقلی که همبستگی بیشتری با ۷ ۰ رابطه کمتری با دیگر 26 ها دارند
در پیشگویی موثرترند.
از آزمون رگرسیون استفاده می شود. كني + يعار + يعي( جع <۷
The relationships between uncertainty and its ©
antecedents in Korean patients with atrial
fibrillation
عدم قطعیت توسط متفیرهای حمایت اجتماعی. پیچیدگی علایم و تحصیلات قابل پیش بینی بود.
صفحه 27:
صفحه 28:
؟ بررسی عینی,نظامدار و کنترل شده به منظور پیشگویی و کنترل پدیده ها
است.
#هدف بررسی علیت است
قویترین روش تحقیق کمی اند
*سه شرط لازم برای تحقیق تجربی:
#مداخله یا دستکاری کنترل شده متغیر مستقل
#وجود گروه کنترل (شاهد) بدون مداخله و مداخله برای گروه تجربی(آزمون
نمونه گیری تصادفی یا تخصیصی تصادفی افراد به دو گروه
تجربی صرف (کلاسیک) روی انسانها انجام نمی شود و معمولا
ایشگاهی است (امکان کنترل کامل وجود ندارد)
66 رویسیمرلزانجام شده و معادلْتسجربیاست
#مثال:
© Effects of Lamoxifen on pone mineral density in p
صفحه 29:
طرحهای تحقیق تجربی
*طرح تجربی کلاسیک (اولیه):
© هنوز هم رایجترین طرح مورد استفاده است
#دو گروه مورد و شاهد داریم که نمونه ها تصادفی انتخاب شده اند.
#بقیه طرحهای دیگر تجربی هم منشعب از این طرح کلاسیک هستند
مثللامقایسه چند گروه با هم و گروه شاهد
اولین ۲ تاریخ: جیمز لند 1747 و درمان اسکوربوت
__x 49
6 وس
60 260 2
صفحه 30:
طرحهای تحقیق تجربی
#طزح تجربى هم كروه آزمون هم مقایسه (دو آزمون)
0 پچ
Xx
و بسچ
< 0
2 209 و و
صفحه 31:
طرحهای تحقیق تجربی
#طرحهای فقط پس ازمون:
# در مواقعی که امکان اندازه گیری قبل وجود ندارد:
درد بعد از زایمان. تهوع بعد از بيهوشى
#نمونه ها در دو كروه تخصيص تصادفی باید باشد(تجربی )
صفحه 32:
طرحهای تحقیق تجربی
#طرحهای بلوک تصادفی شده:
© وقتى كه یک متفیر بر مداخله ما موثر باشد از این روش استفاده می
شود:
تاثیر ماساژ درمانی بر میزان تهوع بعد از شیمی درمانی
#اگر شدت تهوع بر اثر ماساژ موثر باشد. انتخاب افراد با تهوع شدید.متوسط
کم و تخصیص تصادفی انها به گروه مداخله و کنترل
#البته با روش اماری هم (تحلیل کواریانس) قابل انجام است. اثر شدت متغیر
مخدوش کننده برداشته می شود
صفحه 33:
#طرح بلوک تصادفی: اندازه مساوی نمونه ها و تخصیص تصادفی انها
در دو گروه
#مداخله یکی است Gla)
SSE ل
گروه مورد
17 12 7 لوطا
صفحه 34:
طرحهای تحقیق تجربی
#طرحهاى فاكتوريل:
#دو یا بیش از دو مداخله در يك مطالعه واحد رخ مى دهد. براى
بررسی چند علیتی مناسب است:
#ساده ترین طرح فاکتوریل 2*2
#دو مداخله هر کدام با دوسطح
صفحه 35:
فاکتوربل ۲:۲۲
*مثال: مقایسه انحراف فکر و ریلاکسیشن بر درد
#برای هرخانه باید تعداد مساوی نمونه انتخاب شود
#خانه 0 شاهد(بدون مداخله) ,خانه 9,67 مقایسه مداخلات به طور مستقل
#خانه ۸ برررسی اثر متقابل بین دو متفیر مستقل
222
آرام ساز
ee A B
بدون آرام سا
0 6 ون آرام سازی
صفحه 36:
طرحهای تجربی
طرح متقاطع:
؟انجام دو مداخله در دو گروه(یا مورد و شاهد) و سپس جابجایی
گروهها بعد از طی مرحله از بین رفتن اثر (۷۷35/۱0۱01) و اندازه
گیری ها
x
o—X_.0 707-0
۷ سم x
0 یو Washo یب 6 د
period
صفحه 37:
موی 1
دحقیق سبه نجربی
* هدف از انجام تحقیقات نیمه تجربی شناسایی و بررسی ارتباطات علیتی و علت
است.
چون در موارد اجتماعی و انسانی کمتر امکان انجام تحقیق تجربی وجود دارد به صورت
جایگزین استفاده می شود. که البته قدرت کمتری دارد.
#برای بررسی رابطه علیتی است
#حتما مداخله و متفیر مستقل و وابسته داریم.
حداقل یکی از سه معیار کنترل در تحقیق تجربی را (مداخله.گروه شاهد.تصادفی سازی) را
wise
#مثال:
اثير مشاوره روانشناختی بر رفتار نوجوانان بزهکار ساکن در ندامتگاه...
#(اگر روی یک گروه باشد: مداخله دارد.گروه شاهد ندارد .هرچند امکان نمونه تصادفی
باشد.
اگر هرسه مورد امکان پذیر باشد(مداخله.شاهد. تصادفی) طرح تجربی است(8۲)
صفحه 38:
صفحه 39:
انتخاب طرح پژوهش
؟کدام طرح پژوهشی بهترین است؟
#سوالی پی خود و نادرست
؟ کدام طرح پژوهشی برای مطالعه من مناسبترین است ؟
#سوال درست و موجه
نتخاب طرح مناسب بستگی به سوال پژوهش و امکانات پژوهشگر.
محدودیت زمانی» بودجه دارد.
ی
توجه به سوالات زیر می توان انتخاب نمود
؟آیا هدف مطالعه توصیف یا بررسی روابط یا ازمون علیت است؟
ایا مداخله انجام می شود؟
#ايا مداخله توسط پژوهشگر کنترل خواهد شد؟
آیا قبل از مداخله پیش آزمون داریم؟
صفحه 40:
انتخاب طرح پژوهش
یا نمونه ها تصافی انتخاب می شوند؟
©آيا همه نمونه ها در یک گروه بررسی شده یا به چند گروه تقسیم
خواهند شد؟
۴آیا گروه شاهد (کنترل)داریم؟
یا تخصیص تصادفی در گروه مورد شاهد خواهیم داشت؟
۴یا اندازه گیری متفیرها تکرار خواهد شد ؟
#دادها در طول زمان جمع اوری می شوند یا در یک مقطع زمانی؟
وت