سایرتحقیق و پژوهش

اهداف برنامه درس تربیت ­بدنی دوره ابتدایی در ایران

23 صفحه
781 بازدید
01 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
استاد:جنای آقای زیحانی دانشجو:جاويد ‎w=‏ الیلی

صفحه 2:
مقدمه درس تربیت بدنی این قابلیت را دارد که در کنار تعلیم حرکت. از طریق حرکت برای تعلیم موثر واقع شود. در برنامه های درسی درهم تنیده, تربیت بدنی میتواند کمک موّثری برای ساير دروس باشد. در برنامه ی درسی تربیت بدنی, جهت دهی اساسی یاددهی- یادگیری, کسب و حفظ سلامتی برای دانش آموزان است؛ از اين روء اهداف آموزشی حیطه های سه گانه ی زیر را شامل میشود: الف) آگاهیهای مورد نیاز: سیر مطالب مورد نیاز به گونهای طراحی گردیده است که پشتوانه مناسبی ‎sly‏ مهارتهای کسب شده, باشد و بدین وسیله بستر مناسبی را برای دانش اموزان جهت حفظ سلامت خود در اینده, بدون کمک دیگران, فراهم آورد. دامته آکاهیهای مورد نیاز در ادامه توضیح خواهیم داد.

صفحه 3:
برنامه ریزی محتوای آموزشی درس تربیت بدنی از دیدگاه کلاین. شش متغیر از متغیرهای برنامه ی درسی شامل: اهداف, محتوی. مدت زمان آموزشی. مکان درسی, وسایل ورزشی و روش ارزش یابی است. توسعهی دانش مربوط به فعالیت های جسمانی, آمادگی جسمانی و تمرین, به عنوان مهم ترین هدف و بازی های جسمانی به عنوان مهم ترین محتوای درس تربیت بدنی شناخته شده اند اسماعیلی, ۱۳۸۳] محتوای آموزشی در کلیهی پایه هاء باید با هم مرتبط باشد و از توسعهی حرکات و مهارت های پایه در دوران ابتدایی آغاز شود و با پالایش و اصلاح حرکات بنیادی و توسعه مفاهیم ابتدایی و سادهی ورزشی ادامه یابد و به آموزش ورزش های تخصصی در دورهی دبیرستان منتهی شود. در واقع. براساس الگوهای تعرنات رمان ‎Glee Gc ean‏ (استاندار ی

صفحه 4:
"برنامه های تربیت بدنی برای رسیدن به موفقيت ورزشى» بايد در سه مرحله برنامه ريزى شوند : * آشناسازی ‎٠‏ شكل گیری ورزشی ‏* تخصصی شدن (بومبا, ۱۳۸۱]

صفحه 5:
یکی از مهمترین جنبههای برنامه درسی تربیت بدنی است که نقش بسیاری در شکل گیری وضعیت مکانیکی بدن در شرایط ‎ees en eee‏ ار ‎ee‏ ‏پایه (الفبای حرکت) _یعنی راه رفتن, دویدن, پریدن, با پرش رفتن, با جهش رفتن و..._ مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و ک ها ای اه لشفل 6 کید به عبارت گر بت حرکات له ارساده رار أن شروع متشود و نآ يأنان دوره اكذائت. مجموعة مظالت مورد تا دريارة أن ادامه مسانت لازم نه ذكر اسن با نویه به تلع كنندهى وضعيتهاى مختلف نكهدارى بدن. همجون ايستادن, نشستن, و خوابیدن, بر ستون فقرات در يايه اول ابتدايى به هرا را اه لشي شن رس ال 1 شه جرء جركات اه امحسون تمدو و تعليم انها به منظور جلوكيرى از ناهنجاريهاى ستون فقرات صورت ميكيرد.

صفحه 6:

صفحه 7:
آماد گی جسمانی آمادگی جسمانی عاملی تعیین کننده در سلامتی جسمانی و حرکتی فرد است. با توجه به اجزای رات ای جسمانی همچون استقامت عمومی[3] (قلبی- تنفسی), انعطاف پذیری[4], تا ی 0 نقش تعيين كننده در سلامت دارند_ و نيز اجزاى دیگر که بر عملکره ‎SNS athe‏ (چابکی[7], هماهنگی[8], توان[9]. تعادل[10] , و سرعت[11]), دادن آگاهیهای لازمه در هریک از موارد. دانش آموزان را از اهمیت و ضرورت آنها مطلع میسازد و پشتوانهی مناسبی را برای بخش مهارتی کلاس درس تربیت بدنی فراهم میأورد.

صفحه 8:
استعدادیابی در مدارس در کشورهای پیشرفته, ورزش قهرمانی به ورزش مدارس وایستگی خاصی دارد. در واقع با به کارگیری روش های آموزشی مناسب, نه تنها کودکان در زمینهی تربیت بدنی همه جانبه رشد می کنند, بلکه استعدادهای ورزشی آنان نیز در زمینه های ‎lino‏ به تدریج آشکار می شود. دانش آموزان براساس برنامه زمان بندی شده باید در دورهی دبیرستان, در رشته های ورزشی مورد علاقه به تمرین بپردازند.

صفحه 9:
در کشور ما امکان تخصصی شدن تمرینات ورزشی در دوره ی متوسطه, به صورت کامل امکان پذیر نیست. بنابراین باید دانش آموزان با استعداد شناسایی شوند و با استفاده از امکانات دولتی در تمرینات سازماندهی شدهی خارج از ساعات مدرسه. به صورت نظارت شده شرکت کنند و پس از غربالگری مراحل مختلف, به تیم های نوجوانان معرفی شوند. فوق برنامه های ورزشی در مدارس, در دوره های ابتدایی و راهنمایی, موجب غنی شدن تجربیات کودکان و آشنایی آنها با ورزش های انفرادی و گروهی می شود که در فعالیت آتان در همه ی عمر, نقش خواهد داشت.

صفحه 10:
aed, Pi Ps

صفحه 11:
تغذیه و بهداشت ورزشی وا( دریافتی و مصرفی را برای دستیابی به وزن متعادل در کنار فعالیتهای ورزشی ن یادآورشده و در پایان دوره منجر به نتیجه گیری در خصوص ارتباط تنگاتنگ ورزش و تغذیه مر شود. زمان دقیق صرف غذا قبل از فعالیتهای ورزشی. نقفش ‎vl‏ و مایعات در فعالیت ورزشکاران و موارد دیگر. همگی توجه همزمان به ورزش, بهداشت و تغذیه را یادآور میشوند.

صفحه 12:

صفحه 13:
ایمنی در ورزش در محیطهای ورزشی محیط, ابزار, حریفان به هنگام رقابت و نیز شرایط تمرین و بازی ممکن است اثرات زیادی بر سلامت ورزشکاران داشته باشند. شناخت و آگاهی نسبت به هریی از موارد بادشدت. دانشامور را برای فعالیت سالم و بیخطر آماده مر کند. آگاهی از این موارد برای معلم نیز به عنوان حافظ سلامت دانش آموز, اهمیت زیادی دارد.

صفحه 14:

صفحه 15:
شناخت رشته های ورزشی رسالت اصلی تربیت بدنی در مدارس, سلامت دانشآموزان است ولی آگاهی از رشته های ورزشی به دو دلیل اهمیت دارد؛ اولاء برای فرزندان این مرز و بوم در اقصی نقاط آن اطلاع از رشته هایی که در سطح قهرمانی کشور در مدارس اجرا میشود یک حق مسلم است و ثانياء برای نخبگانی که دارای هوش جسمانی مناسبی هستند و در ساعات درس تربیت بدنی شکوفا مر شوند. شرایطی را فراهم میأورد نا قبل از انتخاب رشته ی مناسب با وضعیت جسمانی و علاقه خویش, اطلاعات مفیدی به دست آورند؛ ‎one‏ ل 1 ري مارت استعدادهاى ورزشى كمكى ميشود.

صفحه 16:
در طراحی این بخش رای ارائه اطلاعات در خصوص رشته از زوایای مختلفی به موضوع توجه شب آست اين كار كاهى انا مدد كرفكن آر اندامها و به صورت " رشته هايى كه با دست بازى مد "رشته هايى كه با دست ويا انجام ميشوند" ارائه میگردد و گاهی با استفاده از وسایل به کارگرفته شده در ورزش و به شکل "رشتههایی که با وسیله و بدون وسیله انجام میشوند" به بحث گذاشته ‎po‏ ‏شود و در هر حال با نگاهی دقیق مشخص میگردد که عناوین به کار کرفته شده هانه ایست برای ارائه ی اطلاعات درباره رشته های ورزشی که تعداد مشخصی را شامل میشوند. رشته هایی که با پا انجام میشوند" و

صفحه 17:
2 الكوها * آموزش و پرورش تطبیقی مى تواند راهى برای اصلاح و ایجاد تحول باشد. در کشورهای مختلف دنياء برای آموزش - درس تربیت ‎ee eee‏ ل ‎pe‏ ‏۰ اقلیمی و فرهنگی الگوهای متفاوتی وجود ور تربیت بدنی که شامل رشد جسمانی * عصبی, عضلانی, شناختی, و احساسی (عاطفی) می شود برنامه ریزی شده اند.

صفحه 18:
* در کشورهای مختلف, همراه با توسعه ى اقتصادى ونح سياسى, برنامه های آموزشی نيز دجار تغيير و بازنگری . می شوند, به طورى که برنامه های قبلی تعدیل و اهداف منطقی تری جایگزین اهداف قبلی می گردند. همچنین نیازها و ‎oe‏ ا اا اقدام مى شود. در سال ۱۳۹۰ گام هايى براى تنظيم برنامه ى درسى در ایر ان بردالسته شد.

صفحه 19:
اهداف تربیت بدنی بازیهای ورزشی از پایه اول تا پنجم, ابزار سبی را در اختیار معلم قرار میدهند تا هدفهای اجتماعی, شناختی و عاطفی و روانی را در چنین بستری پیگیری کند. البته فرصت بحث و بررسی در اين مورد پس از طی پایه ی سوم, در سالهای چهارم و پنجم تحصیلی ‎Uae Moya‏ آموزان و دانش آموزان با یکدیگر فراهم میگردد. از اين طریق میتوان شرایط قویتر و موثرتری را برای تأثیر گذاری بر نگرش دانش آموزان فراهم کرد.

صفحه 20:

صفحه 21:
مهارتهای ضروری آنچه در بخش دانستنیها مطرح شده به عنوان دانش پایه تلقی میشود که یادگیری مهارتهای اساسی در تربیت بدنی را تسهیل میکند.دو بخش اساسی مهارتها در تربیت بدنی, حرکات پایه و آمادگی جسمانی است. در چهارم و پنجم. حرکات پایه جای خود را به مهارتهاى يايه ورزشى ميدهند ولى أمادكى جسمانى به عنوان ‎SS‏ عامل اساسى در جهت تقويت سلامت جسمی و عملکرد حرکتی دانش آموز در تمامی پایهها جایگاه ویژهای خواهد داشت. در واقع, تمامی تلاشها در بخش مهارتی بر ارتقای سطح آمادگی جسمانی و حرکتی دانش آموزان معطوف است.دانش آموزان در ‎lls‏ کلاسهای مهارتی به تمرین پرداخته و معلم نیز از طریق مشاهده رفتارها و یادآوری آنچه در کلاس دانشی و از طریق تعامل فراگیری شده است به تسیل و تعسو بو یادگیری دازد؛ به عبارت مر و 1

صفحه 22:
منابع ل مرا لل ار الله صادقيان و طاهره سادات مظلومى. كتاب معلم تربيتبدنى(راهنماى تدريس). سازمان يزوهش و برنامه ریزی آموزشی, وزارت اموزش و پرورش. (1388). ۲ آف‌فیت, هالیس. تربیت‌بدنی و بازیروری: برای رشد. سازگاری و بهبودی معلولان, مترجم: محمدتقی منشو طوسى انتشارات آسنان قرس رصود (1391). ۷ نجمن‌های ورزشی مرکزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی. طرح درس تربیت‌بدنی ویژه دانش‌آموزان استثنایی, معاونت فرهنگی و اجتماعی, تهران. ۲ ایزدی, علی‌اکبر و مینودخت میرحیدری و مهنازرحمتی, تربیت‌بنی(۱). انتشارات دانشگاه پیام نور (1389).

صفحه 23:

39,000 تومان