صفحه 1:
اه-داف تربیتی
استاد :دكتر حسام الدين حسينى
دان شنک د
ee eS ee OU
صفحه 2:
توصية
1
روح : مظهر حيات -مظهر تكامل انسان - مظهر ايمان -مظهر همه استعدادها و صفات كمال
نفس: خود -حقیقت وجودی انسان -حالات نفس :اماره .لوامه .مطمننه
فطرت : بعد گرایشی فرد -مجموعه كرايشهاى يك فرد خصوصیات : در همه اسانها وجود دارد -کمال طلب است -
مثبت و متعالی است -) کتسابی نیست -بینهایت است
عقل : قوه کنترل كننده - العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان
قلب : فواند(دل) -صدر(سینه )- عامل اراک و احماس-محل تصیم کیری و اراده
اراده و اختیار : قضا(حکم قطعی)وقدر(قوانین غیرثابت .اندازه ها : اراده درمورد اینهاست)
هویت جمعى : نفس از محیط تاثیر میپذ برد -شخصیت فردی -شخصیت جمعی
محدودیت های آدمی :انسان ضعیف است . آزمند .شتابگر و...
صفحه 3:
سلسله مراتب
اهداف تربیتی
صفحه 4:
بح
5
ارتسساط اهسسداف با همسدیگسر_ >
قرب الى
#هداف غباتيَى
هدايت و رشد-طهارت و حيات
طيبه- تقوا-رضوان -عبادت
(eee)
#اهداف واسطهاى
صحت قوت ونظافت(جسمى)-
'تفكروتعقل(فكرى) -اقامه
قسط(اقتصادی) -ت زکیه و تهذیب
(اخلاقی) تعاون (اجتماعی) -
استقلال و عزت جامعه (سیاسی)
(تعییرچگونگیلیمسیر)
صفحه 5:
هدایت و رشد
طهارت و حیات طیبه
قرب و رضوان
عبادت و عبودیت
صفحه 6:
سمت و معنای
Ab pol
دارد
رشد
رساندن به
ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه ثم هدی
هیچ خلقتی بی هدایت نیّست
الف) نشان دادن راه - راه و بیراهه -
هد یناه النجدین البلد ۱۰
ب)پیمودن راه - هدایت کننده راه میرود و هدایت شونده را بدنبال خود می برد
(ایصال الی المطلوب)
هردو بهم بیوسته اند .اولی مقدمه دومی SB
یافتن راه (گام اول )- حرکت کردن در راه و طی مسیر کمال (گام دوم)
در قرآن به مفهوم هدایت بکار رفته: من بهدالله فهوالمهتد ومن یضلل فلن تجدله ولیا مرشدا
مقابل آن غی - گمراهی
هرگاه انسان در تمامی شئون خود (جسمی-فکری-اخلاقی -اجتماعی-اقتصادی وسیاسی)
تن به معیارهای الهی داد برخداست که از او دست گیرد و او را به مقصد برساندو این چنین
است که هدایت به عنوان هدف غایی محقق می شود
صفحه 7:
محسوسات :
غذاهای طیب
معقولات :
احکام .معارف و اصول اخلاقی * طهارت کبری -اصل توحید
زندگی پاک
همچون طهارت جمیع شنون انسان را در بر میگیرد( جسمی.فکری,عقلی.اخلاقی .اجتماعی
(
صفحه 8:
وقایه : حفظ یک شی از آنچه بدان آسیب مي رساند
تقوا : نفس تحت محافظت قرار بگیرد تا مرتحب گناه یا خطا نشود
١-لغزش : بازيافتن خود وسيم عدم اصرار بر لغزش خود - محافظت از گناه و مبادرت به عمل صالح
۲-وسوسه لغزش Gam چیره شدن بر وسوسه لغزش - محاسبه
۳-بازبینی و اصلاح دستاوردهایی که فرد آنها را پشت سر گذاشتن مراتب پیشین تقوا بدست آورده است
- تقوا معبر است نه منزل ۲-در سراسر راه خدا باتقوا هلراهیم ۳-پای پیمودن راه خدا تقواست
صفحه 9:
ارتباط تقوا به عنوان هدف غایی با اهداف واسطی .ارتباطی طولی است و باید در همه شئون انسان حضور داشته باشد
در همه ابعاد خالص لوجه اللّه
و | عرصه ی جان را از نفوذانگیزه های دیگر محافظت می کند
1 بیمه می شود از نکوهشها و ستایشهای دیگران
على (ع) : آذا زکی احدمنهم خاف مما بقال له
صفحه 10: