صفحه 1:
اه-داف تربیتی استاد :دكتر حسام الدين حسينى دان شنک د ee eS ee OU

صفحه 2:
توصية 1 روح : مظهر حيات -مظهر تكامل انسان - مظهر ايمان -مظهر همه استعدادها و صفات كمال نفس: خود -حقیقت وجودی انسان -حالات نفس :اماره .لوامه .مطمننه فطرت : بعد گرایشی فرد -مجموعه كرايشهاى يك فرد خصوصیات : در همه اسانها وجود دارد -کمال طلب است - مثبت و متعالی است -) کتسابی نیست -بینهایت است عقل : قوه کنترل كننده - العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان قلب : فواند(دل) -صدر(سینه )- عامل اراک و احماس-محل تصیم کیری و اراده اراده و اختیار : قضا(حکم قطعی)وقدر(قوانین غیرثابت .اندازه ها : اراده درمورد اینهاست) هویت جمعى : نفس از محیط تاثیر میپذ برد -شخصیت فردی -شخصیت جمعی محدودیت های آدمی :انسان ضعیف است . آزمند .شتابگر و...

صفحه 3:
سلسله مراتب اهداف تربیتی

صفحه 4:
بح 5 ارتسساط اهسسداف با همسد‌یگسر_ > قرب الى #هداف غباتيَى هدايت و رشد-طهارت و حيات طيبه- تقوا-رضوان -عبادت (eee) #اهداف واسطهاى صحت قوت ونظافت(جسمى)- 'تفكروتعقل(فكرى) -اقامه قسط(اقتصادی) -ت زکیه و تهذیب (اخلاقی) تعاون (اجتماعی) - استقلال و عزت جامعه (سیاسی) (تعییرچگونگی‌لیمسیر)

صفحه 5:
هدایت و رشد طهارت و حیات طیبه قرب و رضوان عبادت و عبودیت

صفحه 6:
سمت و معنای Ab pol ‏دارد‎ رشد رساندن به ربنا الذی اعطی کل شی ء خلقه ثم هدی هیچ خلقتی بی هدایت نیّست الف) نشان دادن راه - راه و بیراهه - هد یناه النجدین البلد ۱۰ ب)پیمودن راه - هدایت کننده راه میرود و هدایت شونده را بدنبال خود می برد (ایصال الی المطلوب) هردو بهم بیوسته اند .اولی مقدمه دومی ‎SB‏ یافتن راه (گام اول )- حرکت کردن در راه و طی مسیر کمال (گام دوم) در قرآن به مفهوم هدایت بکار رفته: من بهدالله فهوالمهتد ومن یضلل فلن تجدله ولیا مرشدا مقابل آن غی - گمراهی هرگاه انسان در تمامی شئون خود (جسمی-فکری-اخلاقی -اجتماعی-اقتصادی وسیاسی) تن به معیارهای الهی داد برخداست که از او دست گیرد و او را به مقصد برساندو این چنین است که هدایت به عنوان هدف غایی محقق می شود

صفحه 7:
محسوسات : غذاهای طیب معقولات : احکام .معارف و اصول اخلاقی ‏ * طهارت کبری -اصل توحید زندگی پاک همچون طهارت جمیع شنون انسان را در بر میگیرد( جسمی.فکری,عقلی.اخلاقی .اجتماعی (

صفحه 8:
وقایه : حفظ یک شی از آنچه بدان آسیب مي رساند تقوا : نفس تحت محافظت قرار بگیرد تا مرتحب گناه یا خطا نشود ١-لغزش‏ : بازيافتن خود وسيم عدم اصرار بر لغزش خود - محافظت از گناه و مبادرت به عمل صالح ۲-وسوسه لغزش ‎Gam‏ چیره شدن بر وسوسه لغزش - محاسبه ۳-بازبینی و اصلاح دستاوردهایی که فرد آنها را پشت سر گذاشتن مراتب پیشین تقوا بدست آورده است - تقوا معبر است نه منزل ۲-در سراسر راه خدا باتقوا هلراهیم ۳-پای پیمودن راه خدا تقواست

صفحه 9:
ارتباط تقوا به عنوان هدف غایی با اهداف واسطی .ارتباطی طولی است و باید در همه شئون انسان حضور داشته باشد در همه ابعاد خالص لوجه اللّه و | عرصه ی جان را از نفوذانگیزه های دیگر محافظت می کند 1 بیمه می شود از نکوهشها و ستایشهای دیگران على (ع) : آذا زکی احد‌منهم خاف مما بقال له

صفحه 10:

:عنــــــــــوان اهـــــــداف تربیتـــــی استـــاد :دکترحسام الدین حسینی دانشـجـــو :هوشنگ خشنـــود تاریخ 93/8/26: مروری به بحثهای قبلی روح :مظهر حیات – مظهر تکامل انسان – مظهر ایمان –مظهر همه استعدادها و صفات کمال نفـس :خود –حقیقت وجودی انسان -حاالت نفس :اماره ،لوامه ،مطمئنه فطـرت :بعدگرایشی فرد – مجموعه گرایشهای یک فرد خصوصیات :در همه انسانها وجود دارد –کمال طلب است – مثبت و متعالی است –اکتسابی نیست –بینهایت است عقـل :قوه کنترل کننده -العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان نگاه تحلیلی قلـب :فوائد(دل) – صدر(سینه ) -عامل ادراک و احساس-محل تصمیم گیری و اراده اراده و اختیـار :قضا(حکم قطعـی)وقدر(قوانین غیرثابت ،اندازه ها ،اراده درمورد اینهاست) هویت جمعـی :نفس از محیط تاثیر میپذیرد –شخصیت فردی –شخصیت جمعی محدودیت های آدمـی :انسان ضعیف است ،آزمند ،شتابگر و... توصی 2 سلسله مراتب اهداف تربیتی 3 ارتباط طــــــولی ارتبــاط اهــداف با همـدیگــر ارتباط عــــــرضی قــرب الهـی تعـــاون تفــکر :اهـــداف غـــایی هدایت و رشد-طهارت و حیات طیبه -تقوا-رضوان –عبادت ـهتـسیر( )تــعیینج م :اهــــداف واسطـــه ای صحت قوت ونظافت(جسمی)- تفکروتعقل(فکری)-اقامه قسط(اقتصادی)-تزکیه و تهذیب (اخالقی)تعاون (اجتماعی)- استقالل و عزت جامعه (سیاسی) )تــعیینچـگونـگیطـیمـسیر( اهداف غایی هدایت و رشد طهارت و حیات طیبه تقوا قرب و رضوان عبادت و عبودیت هدایت و رشد خلقه ثم هدی سمت و معنای ربنا الذی اعطی کل شی ٍء ُ هیچ خلقتی بی هدایت نیست خلقت 2مرحله دارد الف) نشان دادن راه – راه و بیراهه – هد یناه النجدین /البلد 10 ب)پیمودن راه = هدایت کننده راه میرود و هدایت شونده را بدنبال خود می برد (ایصــال الی المطلــوب) هردو بهم پیوسته اند ،اولی مقدمه دومی است یافتن راه (گام اول ) -حرکت کردن در راه و طی مسیر کمال (گام دوم) رشد در قرآن به مفهوم هدایت بکار رفته :من یهداهلل فهوالمهتد ومن یُضلل فلن تجدله ولیا مرشدا مقابل آن غی = گمراهی رساندن به مقصد هرگاه انسان در تمامی شئون خود (جسمی-فکری-اخالقی –اجتماعی-اقتصادی وسیاسی) تن به معیارهای الهی داد برخداست که از او دست گیرد و او را به مقصد برساندو این چنین است که هدایت به عنوان هدف غایی محقق می شود طهارت و حیات طیبه معانی طهارت حیات طیبه محسوسات : غذاهای طیب معقوالت : احکام ،معارف و اصول اخالقی * طهارت کبری =اصل توحید زندگی پاک همچون طهارت جمیع شئون انسان را در بر میگیرد( جسمی،فکری،عقلی،اخالقی ،اجتماعی )... تقوا وقایه :حفظ یک شی از آنچه بدان آسیب می رساند تقوا :نفس تحت محافظت قرار بگیرد تا مرتکب گناه یا خطا نشود -1لغزش :بازیافتن خود چیره شدن بر وسوسه لغزش = محاسبه -3بازبینی و اصالح دستاوردهایی که فرد آنها را پشت سر گذاشتن مراتب پیشین تقوا بدست آورده است نتیجه مراتب محافظت -2وسوسه لغزش عدم اصرار بر لغزش خود = محافظت از گناه و مبادرت به عمل صالح -1تقوا معبر است نه منزل -2در سراسر راه خدا باتقوا همراهیم -3پای پیمودن راه خدا تقواست تـــقــــوا ارتباط تقوا به عنوان هدف غایی با اهداف واسطی ،ارتباطی طولی است و باید در همه شئون انسان حضور داشته باشد در همه ابعاد خالص لوجه اهلل انسان متقی عرصه ی جان را از نفوذانگیزه های دیگر محافظت می کند بیمه می شود از نکوهشها و ستایشهای دیگران احدمنهم خاف مما یقال له علی (ع) :اذا زکی ً R ‏O ‏F ‏S ‏K ‏N ‏A ‏H ‏T ‏R ‏U ‏O ‏Y ‏N ‏O ‏I ‏T ‏N ‏E ُ ‏ATT گ ج ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ر ت و َ ن خ ش نود 10

62,000 تومان