صفحه 1:
صفحه 2:
(na)
tice, 2 ۰
اهداف یادگیری
حیطه ها وسطوح
گرد آورنده : زهرا در
دقتر توسعه آموزش پز
دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد
صفحه 3:
| اهداف آموزشي این جلسه
. شرکت کننده در کارگاه بایستی بتواند
يك هدف يادگيري (مطابق با ()معیار) بنویسد.
سطوح مختلف اهداف يادگيري را درمثال از هم افتراق دهد.
<اختلاف سطوح مختلف حیطه شناختي را با ذکر مثال توضیح دهد.
طبراي هريك از حیطه هاي يادگيري سه هدف؛ در سه سطح بنویسد.
صفحه 4:
صفحه 5:
7 طرامی آمرزدی: انتخاب» تولید و برنامه ریزی فعالیتهایی که به یادگیرندگان در
یادگیری کمک می کند
ل فرایندی که توسط آن معلم تصمیم می گیرد که
چه چیزی را آموزش بدهد
چگونه آن را آموزش بدهد
چگونه تعبین کند که فراگیران در یادگیری موفق بوده و از آن راضی هستند
صفحه 6:
" چه فعالیتهای برای انجام آموزش
ضروری است؟
" ودر چه زمانی ؟
صفحه 7:
١ مرحلة x
ای 1 :
ye Veda AC
م اضمن عم آموزش
Ds
اجراى مبجدد تمام مراحل در صو
شکل ام1۵ کی عویش اک ول سا
صفحه 8:
صفحه 9:
STRUCTURE OF
CURRICULUM
ses so
حت اجه
صفحه 10:
صفحه 11:
7) «DEFINITIONS: GOALS AND
OBIE
Course goals
» Describe the overall purpose
* — of the course
Course objectives
< Break down goals into measurable
behaviors that demonstrate
صفحه 12:
صفحه 13:
79
هنگام انتخاب هر_هدف آمو زشی, معلم باید پرسشهای زیر را مورد توجه
:قرار دهد
چرا فراگیر باید به هدف مورد نظر برسند؟_
آیا فراگیران آمادگی کافی برای رسیدن به هدف مورد نظر را دارند؟
آیا امکانات آموزشی» چنان هستند که دستیابی فراگیران را به هدف آموزشی تضمین کنند؟
صفحه 14:
.استفادم از ایننوع هفها کار طرح و لجرلیآموزش را برلءمعلم آسانمیک ند -1
هدفهایرفتار یعل ار زشپاییمعلم. از آموخته هودلنشجویان را سانمیک ند -2
لكر يادكيرندم بداند كه معلم در ياياندرساز او جه لنتظاراتوخولهد دلشتو -3
معلم لينلنتظاراتوا به طور آشكار ب4 يادكيرندم بكويد. با أرلمشخاطر
.به يادكيرىمىيردازد
صفحه 15:
LESSON PLAN FORMAT
:رعایت نکات زير برای تدوین طرح درس روزانه ضروری است
هفک لیدرس 1
هفهایرفتاری 2
روشتدریس 3
پیشبینیرفتار ورودی4
وسایلمورد نیاز-5
مراحلت دریس( فعا لتهایمقدماتی ارزشیابیآغازین آملاه سازیو-6
ليجاد لنكيزم » نحوم ی ارلئه درس» جمم. بندی
فمالتهاوت کمیلی( ارزشیابیپایانی» تکلین)-7
خود ارزیابی8
صفحه 16:
a ia
هدفهای آموزشی رفتاری هدفهایی هستند که مقاصد
آموزشی معلم را بر حسب رفتار قابل اندازه گیری يا به
,اصطلاح عملکرد یادگیرنده» بیان می کنند
صفحه 17:
:میگر
بسیانهدفبه صورتمینیو قابلیشاهده و قابلاندازد گیری بعنیسر حسمملکرد -1
تسوصیفشولیطیکه بسا تسوجه بسه آنادگیرنده بساید عملکرد خود را نشاندهد -2
ملاکها یا معیارهلییکه بسه وسیله آن میزلنبیشرفته ادگیرنده در وسیدرسه -3
صفحه 18:
OBJECTIVE
Measurable verbs 44-4
Condition of performanceb! +
Criteriases
Content! ss«
صفحه 19:
:دانشجو بتواند
فا ۱ ۱
لم جا سآ
با لم لم لدم
.قد نوزادرا در حالت خوابيده و با ادرصد خطا _اندازه گيري کند
محتوا شرايط معيار فعل رفتارى
دانشجو بتواند
..اجزاى تشكيل دهنده دندان را از خارج به داخل به ترتيب نام ببرد
صفحه 20:
حبطه های اهداف رفتاری: |
Cognitive شناختی
Affective عاطفی
رولنحرکتی ۳5۷۰۱۵۳۴۵۲0
صفحه 21:
COGNITIVE DOMAIN
صفحه 22:
طبقه بندی هدفهای آموزشی شناختی ms
توسط بلوم
ارزشیابی
فيبيين |قمی... آفینی... آییییین . owed]
دانش .| دانش دانش دانش دانش
نمودار طبقه بلدی هدفهای آموزشی (موزه شنافتی)
صفحه 23:
AFFECTIVE DOMAIN
صفحه 24:
طبقه بندی هدفهای آموزشی عاطفي | |S
دریافت کردن(توجه کردن): آگاهی. میل به پذیرش, توجه انتخابی
پاسخ دادن : رضایت. ميل به ياسخدهى
ارزش گذاری: پذیرش یک ارزش
.سازمان : درک مفهوم ارزش » مجموعه ای از ارزشها را بهم ربط می دهد
صفحه 25:
PSYCHOMOTOR
DOMAIN
Reudcess & +
صفحه 26:
:عادى شدن
انجام کامل یک مهارت یا بیشتر به آسانی
هماهنگی حرکات: انجام چند مهارت همزمان
دقت: کاری را با دقت و درست تکرار نماید
اجرای مستقل: بدون کمک
تقلید: با کمک
صفحه 27:
صفحه 28:
7
7
a
ot
کی a
تلع وم ۳
7
تس
سس
hey oot hes)
ORGHOLOM
صفحه 29:
صفحه 30:
۲۲ 0
م ۲
چگونگی نوشتن اهداف ۱
ابتدا تعیین غایت پا هدف کلی - بر حسب نتیجه با پیامد یادگیری نه محتوا
استخراج عملکردهای مورد نیاز جهت رسیدن به هدف مورد نظر
دسته بندی عملکردها
تبدیل به اهداف جزیی
نوشتن اهداف رفتاری برای هر یک از اهداف جزیی
صفحه 31:
هدف
| آشنايي با بيماريهاي قابل انتقال از طریق اعمال دندانپزشکي
:هدف رفتاری
0٠١ دانشجو بتواندانواع بيماريهاي قابل انتقال از طریق اعمال دندانپزشكي را نام ببرد.
صفحه 32:
شما نیز سه هدف رفتاری در حیطه دروس خود با مشخصات گفته
| اجزا و حيطه آن را مشخص كنيد ......
گروه های 6 نفری
صفحه 33:
10
ارزشيابى بايانى
ن ومهارت تدريس(استفاده از وسايل كمى
د آموزشىاروش تدريس).
عنوان دره
هه دوم
هفته سوم
جهارم
صفحه 34:
۱
هد
۸ هه
هم ومس م
جر
oa
a wha al
dunaze mom +
و ۳۸۵
۰ تراک ولمع
۰ 6 م
1
ما
ts
us
امار
1
صفحه 35:
صفحه 36:
فصل آخر کتاب فنون و روشهاي 1
تدريس اثر امان ا... صفوي
فصل IS کتاب روانشناسی پرورشی
اثر على اكبر سيف
www AdineBook.com
صفحه 37:
كد کتاب : ۱۳۶۷۳۷۸ فرایف و فرآورده یادگیری
نویسنده : علیاکبر سیف ی
4
تهران
تاريخ نشر : ۸۷۰۲۷۲۱ 9 }
3
موضوع : آموزش و پرورش - آزمونها و تمرینها,آموزش و پرورش بر
مبنای توانش - آزمونها,شاگردان - ارزشیابی,موفقیت تحصیلی -
آزمونها,آموختن - ارزشیابی
صفحه 38:
گرد آورنده :زهرا جوهری
دفتر توسعه آموزش پزشکی
دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد
.شركت كننده دركارگاه بايستي بتواند
يك هدف يادگيري (مطابق با 4معيار) بنويسد.
سطوح مختلف اهداف يادگيري را درمثال از هم افتراق دهد.
اختالف سطوح مختلف حيطه شناختي را با ذكر مثال توضيح دهد.
براي هريك از حيطه هاي يادگيري سه هدف ،در سه سطح بنويسد.
طراحی تدریس
طراحی آموزشی
طراحی آموزشی :انتخاب ،تولید و برنامه ریزی فعالیتهایی که به یادگیرندگان در
یادگیری کمک می کند
فرایندی که توسط آن معلم تصمیم می گیرد که
چه چیزی را آموزش بدهد
چگونه آن را آموزش بدهد
چگونه تعیین کند که فراگیران در یادگیری موفق بوده و از آن راضی هستند
5
چه فعالیتهای برای انجام آموزش
ضروری است؟
ودر چه زمانی ؟
7
سنج
ش
آغازین
لوم+ساختار کوریکو
STRUCTURE OF
CURRICULUM
Objectives
Objective
Objectives
Objectives
Objectives
Objectives
Lesson
Lesson
Lesson
Lesson
Lesson
Course
Course
curriculum
DEFINITIONS: GOALS AND
OBJECTIVES
objectives
Course goals
Describe the overall purpose
of the course
Course objectives
Break down goals into measurable
behaviors that demonstrate
Goals
12
انتخاب هدفهای آموزشی
13
هنگام انتخاب هر هدف آموزشی ،معلم باید پرسشهای زیر را مورد توجه
:قرار دهد
چرا فراگير باید به هدف مورد نظر برسند؟
آیا فراگيران آمادگی کافی برای رسیدن به هدف مورد نظر را دارند؟
آیا امکانات آموزشی ،چنان هستند که دستیابی فراگيران را به هدف آموزشی تضمین کنند؟
فواید استفاده از هدفهای رفتاری
14
.اRستفاده Rاز اRیننRRوع هدفهRا کRRRار طرح و اRجراRیآRموزشرا بRRRراRیمعلم RآRسانمیکRRRند 1-
.هدفهRایرفتاریعملارزشیابیمعلمR
از آRموخته RهایداRنشجویان را آRسانمیکRRRند 2-
اRگر یادگRیرنده RبRRRداRند کRRRه Rمعلم Rدر پRRRایاندرساز او چه RاRنتظاراRتیخRواRهد داRشتو 3-
معلم RاRیناRنتظاراRترا بRRRه Rطور آRشکار بRRRه RیادگRیرنده RبRRRگوید ،بRRRا آراRمشخRاطر
.بRRRه RیادگRیریمیپRRRردازد
اجزای طرح درس
LESSON PLAN FORMAT
:رعایت نکات زیر برای تدوین طرح درس روزانه ضروری است
هدفکRRRلیدرس1-
هدفهRایرفتاری2-
روشتRRRدریس3-
پRRRیشبRRRینیرفتار ورودی4-
وسایلمورد نRRیاز5-
ی ارزشیابیآRغازين ،آRماده RسRRازیو6-
مراRحلتRRRدریس( فRRRعRاRRلیتهRایمقRدمات ،
ی
اRیجاد اRنگیزه ، RنRRحوه Rی اراRئه Rدرس ،جمع RبRRRند )
فRRRعRاRRلیتهRایتRRRکمیلی( ارزشیابیپRRRایانی ،تRRRکلیف)7-
خRود ارزیابی8-
:هدفهای آموزشی رفتاری
16
هدفهای آموزشی رفتاری هدفهایی هستند که مقاصد
آموزشی معلم را بر حسب رفتار قابل اندازه گیری یا به
.اصطالح عملکرRد یادگیرنده ،بیان می کنند
,
ویژگی مهم هدفهای رفتاری از نظر
:میگر
17
عنی ر ح سبع ملکرد 1-
ب
یری ی
،
هدف ه ص ورتع ینیو ق اب لم شاهده و ق اب لاندازه گ
ب یان ب
.دان شجو
.ت وصیفش رایطیک ه ب ا ت وجه ب ه آنی اد گ یرنده ب اید ع ملکرد خود را ن شاند هد 2-
یدن ه 3-
یشرفت اد گ یرنده در رس ب
ی
آنم یزانپ
م الک ها ی ا م عیارهاییک ه ب ه وس یله ،
.هدفها س نجیده م یش ود
PARTS OF AN
OBJECTIVE
Measurable verbعلرفتاریRRRف
Condition of performanceیطRراRRش
Criteriaمعیار
Contentمحتوا
مثال هدف رفتاری و اجزای
:آن
:دانشجو بتواند
.قد نوزاد را در حالت خوابيده و با ۱درصد خطا
محتوا
19
شرایط
معیار
اندازه گيري كند
فعل رفتاری
دانشجو بتواند
.اجزای تشکیل دهنده دندان را از خارج به داخل به ترتیب نام ببرد
Cognitive
Affective
ناختیRRش
اطفیRع
PsychomotorتیRرکRنحRروا
COGNITIVE DOMAIN
Problem solving
Evaluation
Synthesis
Analysis
Recall
Application
application
Comprehension
Knowledge
طبقه بندی هدفهای آموزشی شناختی
توسط بلوم
AFFECTIVE DOMAIN
Internalizes
Characterization
Organization
Valuing
worth to process
Awareness and reaction
Responding
Receiving
طبقه بندی هدفهای آموزشی عاطفي
دریافت کردن(توجه کردن) :آگاهی ،میل به پذیرش ،توجه انتخابی
پاسخ دادن :رضایت ،میل به پاسخدهی
ارزش گذاری :پذیرش یک ارزش
.سازمان :درک مفهوم ارزش ،مجموعه ای از ارزشها را بهم ربط می دهد
شخصیت پذیرفتن
PSYCHOMOTOR
DOMAIN
Normality
Modify, invent
Coordination
Aware and ready to
Acceleration & Accuracy
Proficient
Independent performance
Readiness & Imitation
طبقه بندی هدفهای آموزشی رواني-
حركتي
:عادی شدن
انجام کامل یک مهارت یا بیشتر به آسانی
هماهنگی حرکات :انجام چند مهارت همزمان
دقت :کاری را با دقت و درست تکرار نماید
اجرای مستقل :بدون کمک
تقلید :با کمک
26
COGNITIVE
DOMAIN
le
Simp
plex
m
o
C
l steps
a
c
i
h
arc
r
e
i
h
The
in
the c
APPLICATION
COMPREHENSION
KNOWLEDGE
count
define
list
name
record
relate
repeat
underline
apply
describe
calculate
discuss
examine
explain
illustrate
express
interpret
identify
operate
locate
practice
report
schedule
review
solve
tell
use
translate
ain.
m
o
d
e
ognitiv
ANALYSIS
analyze
appraise
calculate
categorize
compare
debate
diagram
differentiate
examine
question
test
EVALUATION
SYNTHESIS
appraise
arrange
assess
assemble
choose
collect
compare
compose
criticize
create
estimate
design
evaluate
formulate
judge
integrate
measure
manage
rank
organize
rate
plan
revise
prescribe
select
propose
AFFECTIVE
DOMAIN
le x
p
m
Co
rc
ep
t
s
l
ih ca
e
ff
a
e
h
t
s in
a
le
ih er
mp
i
S
RESPONDIN
he
T
RECEIVI
NG
accept
attend
develop
realize
receive
recognize
reply
G
behave
complete
comply
cooperate
discuss
examine
obey
observe
respond
e
ctiv
in.
a
m
do
ORGANIZATI
ON
codify
VALUING
accept
balance
believe
defend
devote
influence
prefer
pursue
seek
value
CHARACTERIZA
TION
internalize
discriminate
display
favor
judge
order
organize
relate
systematize
weigh
verify
(formal instruction
does not address)
PSYCHOMOTOR
lex
p
m
Co
DOMAIN
ple
m
i
S
hi
e
Th
hic
c
r
era
SET
adjust
approach
PERCEPTION locate
place
distinguish
position
hear
prepare
see
smell
taste
touch
t
n
i
eps
t
s
al
he
ho
c
y
ps
r
in.
a
m
RESPON
SE
copy
adjust
build
illustrate
indicate
manipulate
mix
set up
create
ADAPTATION design
COMPLEX
produce
adapt
OVERT
build
RESPONSE change
MECHANISM
GUIDED
determine
discover
duplicate
imitate
inject
repeat
to
mo
do
ORGANIZATIO
N
construct
calibrate
coordinate
demonstrate
maintain
operate
develop
supply
30
ابتدا تعیین غایت یا هدف کلی – بر حسب نتیجه یا پیامد یادگیری نه محتوا
استخراج عملکردهای مورد نیاز جهت رسیدن به هدف مورد نظر
دسته بندی عملکردها
تبدیل به اهداف جزیی
نوشتن اهداف رفتاری برای هر یک از اهداف جزیی
مثال
31
:هدف
آشنايي با بيماريهاي قابل انتقال از طريق اعمال دندانپزشكي
:هدف رفتارRی
دانشجو بتواندانواع بيماريهاي قابل انتقال از طريق اعمال دندانپزشكي را نام ببرد.
ک+ارگروهی
شما نیز سه هدف رفتاری در حیطه دروس خود با مشخصات گفته
شده بنویسید
اجزا و حیطه آن را مشخص کنید 10 .........................دقیقه
ارائه 10 .........................................................دقیقه
گروه های 5نفری
ارزشیابی پایانی
فنون وRمهارت تدریس(استفاده از وسایل کمک
آموزشی؛روش تدریس)
ص
عنوان درس وهد فهای
رفتاری
33
اردیبهشت
هفته اول
هفته دومR
هفته سوRم
هفته
چهارم
03/16/25
ĿY
Á
s{ ZfyZ
{ÄW
Y
Yx ËZe
:
:ʸÌve
µZ
:
{ ¿
:Ã|° ¿
Y¿Y{
:
|»¹ Z¿
Äf / ¬
»
:Ân¿
Y Y
{{ | e
dZ
Z . . . :
{¹ Z¿
: )| uY
Á(
Ô¯c | »
: ¹e
e
:
{ ^À
»
:ÊÂ
M
»cZ
¿Z
°
:
»Y
{½Y
ÂÀ
{ʸ¯ ¥ |Å
:
:ÊW
m
¥Y
| ÅY
..................
..................
..................
..................
..................
: ÂM
» Á
:
Ĭ̫{ . . . . .
{ÉY
m
Y
ÃÂÌ ÁY
mY
mY
:½Z»c | »
Ä»|¬»
{c Z̸¯
{µÁY
z]
Ĭ̫{ . . . . .
:½Z»c | »
Ĭ̫{ . . . . .
:½Z»c | »
Ĭ̫{ . . . . .
:½Z»c | »
Ĭ̫{ . . . . .
:½Z»c | »
É̳Ä
nÌf¿ ÁÉ|À] ¼m
Ĭ̫{ . . . . .
:½Z»c | »
{Ê ]ZÌY
Y
d uY
fYÁ
x
Za
Á
a
a
{¹ Á{ z ]
Components of a Curriculum
Goal -Content
Instruction
the what…
the how…
Student
Learning
Assessment
to what extent…
:منابع
فصل آخر كتاب فنون و روشهاي
تدريس اثر امان ا ...صفوي
36
فصل 15کتاب روانشناسی پرورشی
اثر علی اکبر سیف
م
سنجش فرآیند و فرآورده یادگیری:
روشهای قدیم و جدید
کد کتاب ۱۳۶۷۳۷۸ :
نویسنده :علیاکبر سیف
محل Rنشر :تهران
تاریخ نشر ۸۷۰۲۲۱ :
موضوع :آRموزش و پرورش -آزمونها و تمرینها,آموزش و پرورش بر
مبنای توانش -آزمونها,شاگردان -ارزشیابی,موفقیت تحصیلی -
آزمونها,آموختن -ارزشیابی