بیماری‌ها

اهمیت ارتباط پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله بعد از زایمان

ahamiyate_ertebate_post_ba_poste_madar_farzand

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اهمیت ارتباط پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله بعد از زایمان”

اهمیت ارتباط پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله بعد از زایمان

اسلاید 1: بسم الله الرحمان الرحیم اهمیت ارتباط پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله بعد از زایمان

اسلاید 2: هدف 1. شروع تغذیه با شیر مادر در طی ساعت اول زندگی. 2. تغذیه انحصاری با شیر مادر برای 6 ماه اول زندگی. 3. استمرار تغذیه با شیر مادر به همراه غذهای سالم و مناسب کمکی تا دو سالگی و حتی بیشتر. نوزادان سالم را بلافاصله پس از تولد در تماس پوست با پوست مادران شان حداقل یک ساعت قرار دهید و مادران را تشویق کنید تا تشخیص دهند چه موقع نوزاد برای تغذیه از پستان آماده است و در صورت نیاز به آن ها کمک کنید.

اسلاید 3: آشنا نمودن مادران باردار با اهمیت و نحوه برقراری تماس پوستی با نوزاد بلافاصله پس از تولد و شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول زندگی به مادران در دوران بارداری می تواند به نحو مؤثری اجرای این اقدام مهم و حیاتی را تسهیل نماید. ضروری است بهترین و سالم ترین روش زایمان که به حفظ سلامت مادر و نوزاد و شروع به موقع تغذیه از پستان و توان مراقبتی مادر کمک می کند را انتخاب نموده و به مادر باردار آموزش دهند.

اسلاید 4: همه فواید و اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و شروع تغذیه طی ساعت اول تولد مطابق آمارهای موجود از 136 میلیون تولد نوزاد در سال تقریباً 4 میلیون در طول ماه اول عمر می میرند که 98 % آن در کشورهای کم توسعه و فقیر متولد شده اند که با الگوی صحیح شیردهی می توان جان یک میلیون از 4 میلیون را حفظ نمود.در یک مطالعه در کشور غنا نشان داده شده نوزادنی که تغذیه با شیر مادر را پس از 24 ساعت اول تولد شروع می کنند احتمال مرگشان نسبت به نوزادانی که شیرمادر را ظرف ساعت اول شروع نموده اند 5/2 برابر بیشتر است. همچنین این مطالعه نشان داده نوزادانی که با غذای کمکی و یا شیردهی به جز شیر مادر در ماه اول تغذیه شده اند احتمال مرگ آن ها نسبت به شیر خورانی که منحصراً با شیر مادر تغذیه می شوند 4 برابر بیشتر می باشد.

اسلاید 5: مطالعات متعددی نشان داده اند که تماس پوستی زودرس مادر و نوزاد منجر به افزایش قابل توجه میزان تغذیه با شیر مادر و طول مدت شیردهی می شود. حتی تماس کوتاه 20 – 15 دقیقه ای در ساعت اول مفید بوده در حالی که 20 دقیقه جدایی در طول ساعت اول می تواند زیان آور باشد.مادر و شیرخوار را آرام می کند و ضربان قلب و تنفس شیرخوار را ثبات می بخشد و نوزاد را گرم نگه می دارد.به دنبال این تماس نوزادان دمای زیر بغلی و پوستی بالاتر تطابق متابولیکی و ثبات قند خون و اصلاح سریعتر اسیدیته خون دارند.این تماس همچنین سبب تحکیم پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد می گردد.

اسلاید 6: گریه شیرخوارنی که پس از تولد در تماس پوستی با مادر قرار می گیرند در مقایسه با نوزادان که جدا در کات نگهداری می شوند کمتر است . بنابراین اضطراب و مصرف انرژی کاهش می یابد.  شرایط و مراقبت های لازم برای موفقیت تغذیه با شیر مادر 1. با آمادگی وارد دوره بارداری می شود.2. نطفه حاصله از پدری با تغذیه و شیوه زندگی سالم تشکیل شده باشد .3. از تغذیه مناسب دوران بارداری برخوردار باشد.4. پستان ها برای شیردهی آماده شده باشند.5. دانش کافی درباره مزایای تغذیه با شیر مادر داشته باشد.6. از مداخله زایمانی مناسب برخوردار باشد.7. بلافاصله پس از زایمان تماس پوستی با نوزاد خود دانسته و شیردهی را طی ساعت اول تولد آغاز کرده باشد.

اسلاید 7: ده اقدام برای تغذیه موفق با شیر مادر در بیمارستان دوستدار کودک  1. برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در معرض دید کارکنان نصب شده باشد.2. کسب مهارتهای لازم برای اجرای آن برای همة کارکنان. 3. آموزش مادران باردار .4. کمک برای تماس پوست با پوست از لحظه تولد.5. آموزش حفظ و تداوم شیردهی به مادران .6. تغذیه انحصاری با شیر مادر برای 6 ماه .7. برنامه هم اتاقی مادر و شیرخوار به طور شبانه روزی .8. مادران را برای تغذیه برحسب میل و تقاضای شیرخوار تشویق کنند.9. مطلقاً از شیشه و پستانک استفاده نکنید.10. اطلاعاتی در مورد گروه های حامی و مراکز مشاوره شیردهی در اختیار والدین قرار دهند.

اسلاید 8: حمایت از تغذیه با شیرمادر در زایمان طبیعی  1. حمایت در طول درد زایمان با حضور مراقب ماهر .2. اعمال غیر ضروری مثل ( اپی زیاتومی ) به حداقل برسد.3. زمانی که برای زایمان اقدامی انجام می دهید به خاطر داشته باشید که این اقدامات به همان اندازه که روی مادر اثر می گذارد روی نوزاد او نیز مؤثر است. به مادر کمک کنید تا بتواند رفتارهای پیش از تغذیه را تشخیص دهد. زمانی که مادر و نوزاد در تماس پوست با پوست هستند نوزاد یک سری رفتارهای بیش از تغذیه از خود نشان می دهد که شامل : 1. استراحت کوتاه در وضعیت هوشیاری 2. بردن دست ها به دهان و انجام مکیدن ایجاد صدا و لمس نوک پستان با دست ها . 3. خیره شده به نوک پستانها .4. یافتن نوک پستان و گرفتن آن با دهان کاملاً باز .هیچ فشاری بر مادر و نوزاد نباید داده شود که اولین تغذیه زود انجام شود یا چه مدت طول بکشد. هرگز نوزاد را به طرف پستان هل ندهید و پستان را به زور به داخل دهان نوزاد فشار ندهید. 

اسلاید 9: حمایت از تغذیه با شیر مادر در سزارینمشکلات سزارین 1. مادر ترسیده و مضطرب است.2. سرم و سوند ادراری و درد تحرک او را محدود کرده است.3. هم قبل و هم بعد از عمل محدودیت مصرف مایعات و غذا داشته بنابراین تهی از انرژی است.4. استفاده از داروهای بی حسی و بیهوشی پاسخگوی مادر و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

اسلاید 10: نوزاد سزارین ممکن است مشکلات تنفسی بیشتری داشته باشد نیاز به ساکشن ترشحات داشته باشد که ممکن است به دهان و گلو آسیب برساند. ممکن است در نتیجه داروهای داده شده به مادر خواب آلود باشد.احتمال تماس پوستی زودرس کمتر است.احتمال دریافت شیر کمکی بیشتر است.ممکن است به اتاق مخصوص مراقبت نوزادان برده شود و احتمال ابتلا به بیماری عفونی نیز اضافه شود.

اسلاید 11: موانع احتمالی برقراری تماس زود رس پوست با پوست و توصیه های لازم 1. نوزاد سرما خواهد خورد.2. نوزاد به معاینه نیاز دارد.3. مادر را باید بخیه بزنند.4. نوزاد نیاز به حمام دارد.5. اتاق زایمان شلوغ است.6. کارکنان بهداشتی برای مراقبت مادر و نوزاد در دسترس نیست.7. کودک هوشیار نیست.8. مادر خسته است.9. مادر نمی خواهد نوزادش را در بغل نگه دارد.

اسلاید 12: وظیفه تیم پزشکی در ساعت اول تولدزایمان طبیعی برای هر مادر از آغاز تا پایان ساعت اول تولد یک نفر ماما اختصاص یابد لازم است این فرد دوره آموزشی مراقبت ساعت اول تولد مشاوره شیردهی و احیای نوزاد را گذرانده باشد او مسئول حسن اجرای موارد ذیل است : 1. قبل از زایمان حداقل چند دقیقه در مورد اهمیت و چگونگی تماس پوست با پوست مادر و نوزاد بلافاصله پس از تولد در ساعت اول تولد نوزاد با مادر گفتگو کند.2. شرایط در اطاق زایمان فراهم باشد : دمای 28 – 25 بدون کوران نور اطاق ملایم محیط اطراف مادر آرام باشد و سرو صدا و شلوغی آرامش مادر را به هم نزند.

اسلاید 13: 3. مادر از لباس جلو باز استفاده کند تا برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و تغذیه با شیرمادر به راحتی انجام شود.4. در اطاق زایمان مادر از آزادی عمل کافی جهت تحرک خوردن و آشامیدن و حفظ محرمیت و داشتن همراه آموزش دیده برخوردار باشد.5. از زمان بستری تا قبل از اولین تغذیه پستان از شستشوی پستان اجتناب کنید.6. حتی الامکان از اقدامات تهاجمی اجتناب کنید.7. در همه زایمان ها نیاز به ساکشن دهان و بینی نیست.8. بلافاصله پس از خروج نوزاد از رحم او را به صورت دمر به روی شکم مادر قرار دهید.9. از گذاشتن NG بدون اندیکاسیون خودداری کنید.

اسلاید 14: 10. بندناف کلامپ شود.11. نوزاد را بین پستان های مادر قرار دهید.12. نوزاد طوری قرار گیرد که تماس چشمی مادر و نوزاد ممکن باشد.13. در طول تماس سلامت نوزاد تنفس و دمای او را هر 15 دقیقه یک بار کنترل و ثبت کنید.14. به طور معمول نوزاد طی ساعت اول تولد پستان مادر را جستجو کرده و به دهان می گیرد.15. مراقبت های روتین به پس از ساعت اول تولد موکول شود تا تداخلی در اجرای دستور العمل ایجاد نشود.16. از استحمام نوزاد در 6 ساعت اول ( ترجیحاً 24 ساعت اول ) اجتناب کنید.17. در طول یک ساعت اول پس از زایمان مادر و نوزاد را با هم نگهداری کنید و سپس همزمان به بخش پس از زایمان منتقل نمایید.

اسلاید 15: سزارین با بی حسی ناحیه ای پس از ساکشن دهان و بینی و قطع بند ناف و خشک کردن نوزاد چنانچه نوزاد و مادر از وضعیت پایداری برخوردارند نوزاد را از طرف زیربغل یا شانه مادر طوری در تماس پوست با پوست مادر قرار دهید که قفسه سینه نوزاد در تماس با زیر بغل قفسه سینه مادر و دهان نوزاد در تماس با نوک پستان مادر باشد و حتی الامکان تماس چشم در چشم مادر و نوزاد انجام شود . نوزاد را مایل و دمر روی سینه مادر بگذارید طوری که سرش نزدیک پستان طرف مقابل باشد و دهان نوزاد در تماس با نوک پستان مادر قرار گیرد.

اسلاید 16: سزارین با بیهوشی عمومی در اتاق عمل بلافاصله پس از تولد و انجام ساکشن دهان و بینی و قطع بند ناف نوزاد را خشک نموده و با یک حوله خنگ و گرم بپوشانید و به نحوی در پهلوی مادر قرار دهید که بند ناف نوزاد جهت کلونیزه شدن با پوست مادر در تماس باشد مدت این تماس تا حد امکان طولانی باشد.پس از اتمام عمل جراحی مادر و نوزاد در حالی که هر دو با لباس گرم پوشانیده اند به اطاق ریکاوری منتقل شوند. به محض این که مادر توانایی پاسخگویی پیدا کرد حتی اگر کمی خواب آلود هم باشد ضمن ادامه تماس پوستی اولین تغذیه با شیرمادر شروع شود.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید