صفحه 1:
صفحه 2:
نابغه تجارت چه می گوید؟
بيل كيتس (bl Butew ) نابغه تجارت می گوید :
ثروتمند ترین فرد دنیا مالک چیزهای ملموس نیست نه زمین داردنه طلاء AG
نفت.نه کارخانه.انه فعالیت صنعتی دیگر و نه ارتش و نه سياهى؛اين نخستين
بار در تاریخ بشر است که ثروتمند ترین مرد دنیا فقط دانش دارد ویس.
صفحه 3:
ده رمز موفقیت ثروتمند ترین مرد جهان
*اول: در زمان و مکان مناسب دست به کار بزن +
هدوم: عاشق فن آوری باش .
* سوم:هیچکس را زندانی خود نکن,
مچهارم :افراد خیلی باهوش را به خدمت بگیر.
* پنجم : رمز بقاء را بیاموز ,
* ششم:انتظار تشکر و سپاسگزاری نداشته باش,
*هفتم: جایگاه دور اندیشی را بر گزین.
*هشتم: همه پایگاهها را تحت پرشش قرار ده .
* نهم: یک کسب وکار جمع و جور را تدارک بین.
* دهم: همواره مواظب کارهایت باش.
صفحه 4:
خلاقیت و نوآوري رمز ماندگاري در دنياي کسب و کار
¢=
پرو کتور (1999) معتقد است خلاقیت فرآبند شکستن و دوباره ساختن
دانش خود درباره يك موضوع و به دست آوردن بینش جدید نسبت به
ماهیت آن است.
1-خلاقیت فر آیند فكري و رواني است.
همحصول خلاقیت مي تواند به شکل يك اثر» يك ایده يك راه حل» يك
شيء وبا هر چیز دیگر لرائه شود.
©محصول خلاقیت پدیده اي نو وجدید است.
ae اثري است که علاوه بر تازگي داراي ارزش نیز.
عات يك ترائقي عمومي است و در همه افراد کم وبيش وجود
ارد.
©خلاقيت قابل برورش است و بامحيط اجتماعي و فرهنكي ارتباط
مستقيم دارد.
صفحه 5:
روبرت جی استرنبرگ ولیندا ای آوها در بررسی های خود شش عا مل را در
خلاقیت افراد موثر دانسته اند.
دلنش :داشتن دلنش پلیه در زمینه ای محدود و کسب تجربه و تخصص در سالیان
متمادی
توانایی عقلانی: ترانیی ارائه ایده خلاق از طریق تعریف مجدد و برقرار ارتباطات
جدید در مسایل .
سبک فکری: افراد خلاق عموماً در مقابل روش ارائه شده از طرف سازمان و
مدیریت ارشد؛ سبک
فکری ابداعی را بر می گزینند.
انگیزش : افراد خلاق عموماً برای به فعل در آوردن ايده هاى خود بر انكيخته مى
شود.
شخصیت: افراد خلا ق عموماً دارای ویژگی های شخصیتی مانند مصر بودنمقاوم
بودن در مقابل فشارهای بیرونی و داخلی و نیز مقاوم بودن در مقابل وسوسه همرنگ
جماعت شدن هستند.
محیط:افراد خلاق به طور معمول در داخل محیط های حمایتی بیشتر امکان ۶
می یابند.
صفحه 6:
ویژگیهای افراد DE
*سلامت روانی و ادراکی : توانایی ایجاد تعداد زیادی ايده به طور سریع .
**انعطاف پذیری ادراک: توانایی دست کشیدن از یک قاعده و چار چوب ذهنی .
«ابتكار: توانايى در ايجاد و ارائه بيشنهادهاى جديد.
“ترجيح دادن پیچدگی نسبت به سادگی :توجه کردن و در نظر گرفتن چالش های جدید مسا Bi
«استقلال رای و داوری: متفاوت بودن از همکاران در ارائه نظرات و انديشه های نو,
خصوصیات ذهنی :
سکنجکاوی
دادن ایده های زیاد درباره یک مسئله
©- ارايه ايده هاى غير عادى
60 توجه جدى به جزئيات
صدقت و حساسیت نسبت به محیط به خصوص به نکاتی که در نظر دیگران عادی به شمار می
روند
صررحیه انتقادی
-علاقه وافر به آزمایش کردن و تجربه
منگرش مثبت به نو آفرینی
صفحه 7:
*خصوصیات عاطفی :
0 و نسودگی خیال
و احترام به خود
اجتماعی:
قبول و رویارویی با مسائل»
oases سای مه ید هه مامت و
صفحه 8:
تقش و اهمیت خلاقیت و ن وآوری
خلاقیت و نو آوری عامل رشد و شکوفایی استعدادهای و سوق دهنده به سوی خود شکوفایی:
*خلاقیت و نو آوری عامل موفقیت فردی» شغلی و اجتماعی
نقش واهمیت خلاقیت و ن وآوری از جنبه سازمانی:
dale پیدایش سازمان
-©عامل توليدات و خدمات
-©افزايش كميت؛ تنوع توليدات و خدمات
-©#عامل افزايش كيفيت توليدات و خدمات و موفقيت در رقابت
-©عا مل كاهش هزينه هاء ضايعات و اتلاف منابع
-©عامل افزايش انكيزش كارى كاركنان سازمان
-2ارتقاى سطح بهداشت روانى و رضايت شغلى كاركنان سازمان
-©عامل ارتقاى بهره ورى سازمان
-0موفقیت مجوعه مديريت و كاركنان سازمان
-00عامل رشد و بالندكى سازمان
-00عامل تحريك و تشويق حس رقابت
-©0عامل كاهش بوروكراسى ادارى و مشوش عمل كرايى
-©0عامل تحريك و مهيا كردن عوامل توليد
صفحه 9:
نفش مدیر در پرورش خلاقیت
هنر مدیر خلاق عبارت است از استفاده از خلاقیت دیگران و پیدا کردن ذهن های خلاق
مدير خلاق بليد فضليى بيافريند كه خودش بتولند خلا ق باشد و افراد سازمان را هم نيز برای خلاقیت تحریک
کند و لین فضاخضلیی است که از کار روزمرهبه دور است وبه نحوی تفییض اختیار می کندتا هر کسی خود
مشکل خودش را حل کند.
موانع خلاقيت
1ماشتباه كردن ممنوع
©- دليل آوردن براى همه جيز
©- آن موقع جه كفتم ؟ همان درست است .
6 توليد كن.
©- كنترل بيش از حد .
©- ارزشش را ندارد .
اخ جستجوى أمنيت
©- كليشه ساختن
©- تكيه بر احتمالات
0 تنها يك ياسخ صحيح
- تلاش يراى منطقى بودن
1S پیروی کور کورانه از قوانين
ID قواعد سخت و موانعی که جلوی جمع آوری اطلاعات یا تماس با دیگران را می گیرند.
به جز این هاء باز هم عواملی وجود دارند كه جلوى رفتار خلاق را مى كيرئد:
6 فشار روانی
6 روزمرگی ها 4
© بايرها
6 غرور
ترس
6 انتقاد از خود 4
صفحه 10:
راههاى غلبه بر موانع خلاقيت
1 باید که خلاق باشید
2 خوش بين باشيد و مثبت فكر كنيد.
3اطلاعات لازم را بيدا كنيد
,برداشتتان را تغيير دهيدجير ديكرى فکر کنید
© قد به قدم فكر كليد.
0 ها سردر گمی هاو شرايط نامشخص را تحمل كنيد.
© /يشتكار به خرج دهيد.
نگذاریدحواستان
© فقط دنبال يك جواب.
00.فكر هايتان را در غالب كلمات بيان كنيد.
0 یادداشت برداريد.
6 به خردتانامترامت بدهید.
09 تكرار كنيد.
06,تمامش کنید.
©0.از قواعد بيروى تكنيد.
يه نيل از موعن ذعنى عضي از عوامل محولى هم بر شكل كيرى فراد خلاقيت در ذن افر تير مى كار عوام مال
محيط نا آرامى كه براى تأمل (تفكر )مناسب نيست.
محيط بى ریحی که حواس را تقویت نکن
ميل براى زود به نتیجه رسیدن
حرف های تند ( از طرف خودمان يا ديكران)
نها به دنبال يك جواب درست بودن
©.تمركز بر منطقى بودن
© يش از اندازه تخصصى شدن
اجتتاب از ابهام
.ترس از احمق جلیه کردن
۳
صفحه 11:
سوال هایی برای بر آنگبختن قوه تخیل
1یا راه جدیدی برای انجام اين کار وجود دارد؟
2یا می توانید برای آن راهی را قرض بگیرید یا از جایی اقتباس کنید؟
©.آيا مى توانيد جهت جدیدی به آنها بدهید؟
6.آيا فقط به مقدار بیشتری از همان چیز نیاز دارید ؟
9یا به مقدار کمتری از همان چیز ؟
0.آیا جانشینی برای آن وجود دارد ؟
2.چه اتفاقی می افتد اگر ما دقیقاً بر عکس این عمل کنیم ؟
©.آيا مى توان ايده ها را تركيب كرد؟
©.آيا كاربردهاى دیگری برای آن وجود دارد ؟
0.چه چیز دیگری می توانیم از اين ماده بسازیم؟
0یا بازارهای دیگری برای این محصول وجود دارد ؟
یادتان باشدهکلید برانگیختن قوه ی تخیل یاد گیری فکر کردن روان»طرح
تعداد زیادی ایده و تفكر انعطاف بذير و ايده هاى غير متداول است.
صفحه 12:
جرا بايد ايده هاى كسب وكار خلق كرد؟
<< ۶ مهم برای آغاز یک کسب وکار جدید نیاز دارید.
های کسب وکار پاسخی به نیازهای بازار است.
رده های کیب و کار پاسخی بهتقیرات دیاز و خواسته های در حال تخیر مصرف کنندگان است.
*ایده های کسب وکاربه کار آفرینان کمک می کند در رقابت جلو دار باشند.
“ايده هاى كسب وكار با استفاده از فن آورى به بهترانجام دادن کارهاکمک می شود.
»ايده هاى كسب وكار ضرورى اند جرا كه جرخه عمر محصولات محدود است .
“ايده هاى کسب و کار به ما کمک می کند تا عملکرد اثر بخش و کار آمد کسب و کار را تضمین کند.
ایده های کسب و کار
«سرگرمی ها و علایق فردی
"مهارتها و تجربه های فردی
"خرید حق امتیاز شرکتها
-رسانه های گروهی (روزنامه هاء مجلات؛تلوییزیون؛ اینترنت)
نمایشگاههای تجاری /بازرگانی
تحقیق
«تغييرات در جوامع
“طوفان فكرى
ax DEMO
صفحه 13:
فرآیند خلاقیت
آماده سازي ذهن
مطالعه وبررسي
تغییر ودگرگوني
كمون
صفحه 14:
نوآوري چیست؟
ليي يك اندیشهنو است.در حللي كه نوآوري عملي ساختن آن انديشه
و فکر است به عبارت دیگر خلاقیت.اشارهبه قدرت ایجاد انديشه هاي نو دارد و
نوآوري به معناي كاربردي ساختن آن افکار نو وتازه است.
tgs نوآوري
اجراي طرح کسب وکار +- . تبدیل ایه به طرح bald توليد
جدید
نوآوريء فرآیند اخذ ایده خلاق وتبدیل آن به محصول»خدمات و روشهاي جدید
عملیات است.
صفحه 15:
اصول نو آوري
اعمل گرا باشید:
محصول.سرویس یا فرآیند را ساده و قابل درك کنید:
هبه محصول» سرویس یا فرآیند. جهت گيري مشتري پسند بدهید. نوآوران همواره باید مشتري را در
خاطر داشته باشند.
با کم شروع کنید:
اهداف عالي داشته باشید :
از شكست ها درس بكيريد:
هيك زمان بندي معين را دنبال كنيد:
به فعاليتهاي قهرمانانه ياداش
كار كنيدءكار كنيدءكار كنيد. اين كفته اي ساده ولي صحيح است كه به كمك آن اصول نوآوري را
مي توان نتیجه گيري کرد براي نوآوري موفق به کار نیاز است»نه نبوغ یا سحر.
صفحه 16:
تفاوت خلاقیت و نوآوري
فرایند نوآوری
انتشار عنوآوري عخلاقیت جءایده » تصور
ويژگيهاي نو آوري
)نو آوري با عدم اطمینان (تردید) همراه است.
مغرآیند نو آوري يك تناقض را بر طرف مي کند»
نو آوري مرزها را در هم مي نوردد.
فرآيند نو آوري مبتني بر دانش افزايي و ياد كيري است.
بش
&
صفحه 17:
در چه مواردي مي توان نو آوري و خلاقیت ۶ انواع نو آوري)
نو آوري بنيادي :لینو آوري منجربه خلق بزارهاي جدید مي شود به طور منال عي توان از جایگزین ام بي تري
پلیرها به جاي واکمن و سي دي من نام برد.
نو آوري در محصول : نيأرري در محصول زماني رخ مي دهد که DE UR مي کنند کاربرد هاي محصول را
افزايش دهند. به طور مثال تغییر در ويژگيهايي چون قدرت,دوام؛ وزن,یانعطاف پذيري که در تیسعه صلکرد محصول
موثر هستد. از جمله نمونه هاي اين نو أوري است .از دیگر نمونه هاي آن ورود باطريهاي شارژي است که این باطریه
نسیت به باطرهاي قلمي و دیگر با طرهاي» دوام و ماندگاري بيشتري دارد وچندین بار مي تران از آنهااستفاده کرد.
جنر آوري در تجدید ساخت فناوري EN Ne A log eng tt tnt
صنعت براي تلد هر محصول جدد بي ند که لا با تيسعه كاريرد محصول يا فرمول بندي جديد فرق دارد . یا
ابا تركيب جند فناوري؛ محصولي ميت اوقد سي شود امون اي أن او قوري عي نید هد ادج مت
فناوري بيده؛ توليد تلويزيون هاي بسيا ركوجك (مينياتوري ) قابل حمل توسط شركت سوني است .تركيب كردن؛ موضوع
عمده اين كونه نو أوري هاست .براي مثال شركت يا ماهاي زابن از فناوري سراميك براي توليد راكت تنيس استفاده نمود
(استفاده از اين راكت ها به راكت هاي فيبري ارجحيت يافت ) ونشان داد كه جكونه فناوري مواد براي هر كار يرد خاص.
مي توائد به ايده اي كاملاً جديد تبديل كردد.
نو آيري در نام گذاري و تبلیغ (برچسب): نو آيري در برچسب كالاء تمايل به خرید یک محصول خاص را در افراد
أيجاد مي كند تحقیقات نشان مي دهد که حدود 9606 از فروش محصول به تبلیغ آن بر مي گردد. براي مثال» تحقیقات.
نشان داده که مصرف کننده با چشیدن نوشابه با چشم بسته نمي تولند نوع نوشابه (پيسي یا کوکاکولا را تشخیص دهد:
زماني که محصول با علایم خاص ارائه شود ترجیحات مصرف کننده مشخص خواهد شد.
که صنعت به طیر مستمر در پي تیسعه ظرفیت توليدي خود است.براي مثال شرکت توبیتا با طراحي و بهره برداري از
سامائه توليد انعلاف يذير توانست عرضه ماشین جدید را در عرض سه سال انجام دهد.
نو آرري در فرآیند تولید: بیشتر سرمایه گذاري هاي جدید صرف جايگزيني تجهیزات مي شود .تحقیقات نشان مي دهد. 13
صفحه 18:
نو آوري در طراحي: يكي از مسایل مهم در طراحي. قابلیت انعطاف است. بدین معني
که کالابا توجه به شرلیط بازار و تغییر عللیق مصرف کنندگان.قابلیت تطبیق داشته
باشسبراي مثال.اختراع خوراك پذيري 6069) در اولیل قرن بیستم بود که با تغییرات
متعدد ی از جمله در سوخت. مواد به کار رفته و رنگ توانسته هنوز بعد از هشتاد سال
در بازار باقي بماند. معیار موثر دیگر در طراحي لثر بخش و کارآمد. احساس راحتي و
اطمینان مصرف کننده است.
جستو آوري در زمینه تجدید فرمول سازيتجدید فرمول سازي شامل تغییر در ساختار
محصول فعلي بدون تغییر در اجزاء آن است تغییر ويژگيهاي فيزيكي يك محصول» جزء
اين دسته بندي قرار مي كيرد. براي مثال اضافه يا کم کردن اسانس هاي خاص براي
نوشابه و یا انواع اسپرهاي خوش بو کننده
صنو آوري در ارائه خدمات (نو آوري در بازار -وروي به بازارهاي جدید) مطالعات
نشان مي دهمد که هزینه جلب يك مشتري جدید هفت برابر هزینه حفظ نگهداري مشتریان.
فعلي مي باشدو استفاده از كنالهاي توزیع مختلف يكي از ابعاد اين نو آوري است که
سرعت؛ دقت و صحت توزيع را بالا مي برد. 5
©ننو آوري در بسته بندي : تغيير بسته بندي عموماً باعث تغيير ميزان خريد كالاً ويا
میزان استفاده از آن در يك دوره زماني و باز شدن بازارهاي جديد بر روي آن کالا مي
شود.
0و آوري در تشکیلات و سازمان اداري و اجرايي: نو آوري در جنبه هاي
ساختاري و تشكيلاتي که Fe
تحول اداري مي شود.
صفحه 19:
ايده و فرصت چیست؟
ایده. ارائه يك راه حل جدید براي انجام دادن کارهاست.
فرصت در دنياي کسب و کار نیاز جديدي است که بتوان آن را به کسب و کار یا يك ارزش
اقتصادي تبدیل کرد.
تفكيك ایده و فرصت
هر ايده اي يك فرصت نيستء اما هر فرصتي حتماً يك ايده در دل دلرد.
فرصت ها از جمع ايده يك نقض يا نياز به وجود مي آيند يا ايده اي داريم و بايد به دنبال خلاء و
نيازي بكرديم كه ايده ياسخ به آن نياز باشد.
مدل (0) تركيب_نياز و ايده براي ظهور فرصت فرصت- نياز +ايده
مدل ( ©) تركيب ايده و نياز براي ظهور فرصت فرصت- ايده+ نياز
تکنیکها وافزایش خلاقیت.
صفحه 20:
20)
تکنیک های افزایش خلاقیت
1- شش کلاه
کلاه قرمزنرنگ قرمز, احساسات وشور وهیجان ونیز خشم را بیان مي کند
واین کلاه بیانگر دیدگاه احساسي و عاطفي است.
کلاه سیاه:سیاه رنگ غمگین ومنفي است کلاه سیاه شامل جنبه هاي منفي
وعلل ناممکن بودن کارهاست.
کلاه زرد:ازرد مثبت وآفتابي است.کلاه زرد خوش بین است وجنبه هاي
امیدوارانه ومثبت فکر را در بر مي گيرد.
كلاه سبز: سبز يعني جمنء كياهءفراواني»نعمت وزمين حاصلخيزء كلاه سبز
نشانكر ايده هاي نو وخلاق است.
كلاه لبي : تبي رنك سرد ومطبوعي استءرنك آسمان هم هستء آسماني
كه بالاي همه جيز قرار دارد. كلاه لبي با احاطه»تنظيم و سازمان دهي روند
تفکر و سایر کلاه مرتبط است.
صفحه 21:
وروشن باشد.لذت بخش و اثر بخش تر خواهد بود در همین راستا روش شش کلاه فكري دو هدف عمده دارد:
تسهیل در تفکر : این روش به متفکر فرصت مي دهد تا در هر زمان يك جور فکر کند .متفکر به جاي آن که
مجیور باشد در آن واحد مراقب احساسات»منطق»اطلاعات.امید و خلاقبت باشد مي تواند با تك تك آنها جداگانه
برخورد کند . او دیگر ناچار نیست با منطق خود در صدد توجیه احساساتي که براي خود او هم چندان شناخته
شده نیست بر آید.
©تغيير دادن شيوه تفكر: به طور مثال اكر فردي در خلال يك جلسه دایمآیه جنبه اي منفي پرداخت مي توان از
او خواست تا كلاه سياه خود را بر دارد .ارسال اين بيام فرد را متوجه مي كند كه بيش از حد منفي شده است و
مي توان از او خواست تا از كلاه زرد بيشتر استفاده نمايد.
صفحه 22:
2- توفان فكري( تکنيك ذهن انگيزي)
در اجراي این روش مي باید چهار قاعده اساسي رعایت شود:
-هیچگونه قضاوتي درباره پیشنهادات اراته شده نمي بايد صورت كيرد.
© كليه ايده هاي عجيب وغريب و به ظاهر نا مرتبط نيز بايد مورد استقبال واقع شوند.
.هر چه تعداد ایده ها بیشتر باشد» بهتر است.
<ایده ها را مي توان ترکیب و اصلاح وانتخاب کرد.
تعداد اعضاي هر گروه در اين جلسه بهتر است بین 0 تا 46 نفر باشد. براي هر كروه يك رهبر ويك
منشي تعیین کنید. وظیفه رهبر این است که موضوع مورد بحث را به اطلاع اعضاي گروه مي رساند.
وي همچنین واقعیت هاء موضوعات.پرسشهاي مربوط واهداف جلسه را مطرح مي سازد آن گاه پرسش با
مسئله اي محوري را عنوان مي کندو سپس از آنها مي خواهد براي مسئله و موضوع مورد نظرءراه حل
بیابند.
در حقیقت رهبر در گروه نقش هماهنگ کننده را دارد» منشي كروه نيزءوظيفه يادداشت كردن ايده هاي
اعضاي گروه به صورت فهرست وار را دارد. مدت توصیه شده براي يك جلسه 00 ت۳6 دقیقه است»
اگر وقت بيشتري نیز لازم باشد» بهتر است مسئله را به چند سوال ساده تر تقسیم کرد .
-~O توفان فكري معکوس(ذهن انگيزي معکوس)
تو فان فكري معکرس همانند توفان فكري استبا اين تفارت كه انتقاد در اين روش جایز است.
4# كروه مجازييم سحا
در اين روشءاعضاء وارد بحثهاي كلامي نمي شوند» بلكه ايده هايشان را روي كاغذمي
كروه بعد از جمع آوري آنها را در جدولي درج وسيس از شركت كنندكان مي خواهند كه
كيري»نسبت به ايده ها اظهار نظر كنند.
صفحه 23:
5اینترنت وطوفان ذهني
.بدون هيج ترسي از انتقاد و هيج خجالتي از ايده دهي . به خاطر نبود حضور فيزيكي اعضاء. ايده
دهي با آرامشي بيشتر و خيالي آسوده تر انجام مي شود
©رويكرد جدلي
بر اساس اين تكنيك؛ دو كروه نسبت به يك موضوع با يكديكر كاملاً مخالفت مي كنند و هر يك روش
ديكري را محكوم مي كند تا اين كه راه حل نهايي براي تصميم كيرنده مشخص شود.
حفن فهرست خصوصیا تپموسا صو
موضوع را به اجزاي کوچکتر تقصیم کرده و هر جزء به صورت مستقل مورد بررسي قرار مي گیرد
ااجزاء اخصرصيات قلى cal
ay دو
شکل استوانه باريك و بلند
روکش رنگی در رنگ ها و عطرهای متفاوت
پاکن کرچکی در انتها اده از أبنبات به جاى ياكن در انتها
مغز مداد مشکی و از جنس گرافیک تغیر و در رنگ های مفاوت
صفحه 24:
2a)
Porved wssprktions Lo! bLi +8
در اين شیوه از أعضاي گروه خواسته مي شود که بین زمینه هاي موضوع اصلي و موضوعي دیگر که
مرتبط با آن نیست ارتباطي را به وجود آورند تا از نتيجه تلاشهاي ذهني أنها به ايده هايي نو دست يابند.
مثل حباب» چراغ» لبوان» آینه» بطريءوغيره و بازيهاي مختلف رابطه اي ايجاد كنند. كروه ممكن است
هنكام ايجاد اين رابطه به ايده هاي جديدي برسند مثل طراحي ليواني كه بتوان با نقشهاي روي آنء بازي
خاصي انجام داد و یا شيشه اي که در مقابل توپ مقاوم باشد.
©- تكنيك دفترجه یادداشت
دفترجه ايده به ما كمك مي كند كه به اطرافمان دقيق تر نكاه كنيم و سعي كنيم نكات ريز و ظريف بديده ها
را درك كنيم .كلنجار رفتن با يك مسأله که هیچ اجبار بيروني براي حل سریع آن نداریده بهترین راهي
است که مي تواند ذهن شما را همیشه باز و خلاق نگه دارد.؟
تمرین دفتر چه یادداشت
0روش یا دداشت برداري اشتراكي
0فن اسکمپر یا سوالات ایدهبرانگیز
صفحه 25:
خواب خلاق
قبل از خواب بطور جدی و طولانی درباره مسئله خود فکر کنید .
اگر نیمه شب با یک راه حل از خواب بیدار شدید بلافاصله آن را یادداشت کنید .
كه بيدار مى شويد درباره افكار و روياهاى خود فكر كنيد و ببينيد آيا راه حل هايى برای
رسيده است آنها را يادداشت
صفحه 26:
P|
13-فن اسکمپر یا سوالات ايده برانكيز
13-1 جايكزيني
جه مواردي را مي توان به جاي موارد فعلي به كار بریم؟
از جه فرآيند ديكري مي توانيم استفاده كنيم؟
جاي آن جه چیزی راس؟
به طور مثال : اسقاده ل شكر مصلوعي به جاي شكرطبيمي
192 تركيب كردن 1
0 نمايندم وازه حادم به معنيت ركيبكردناستيعني"» را با جه جيزهمية وان
تسركيبكرد؟"
مثال هاي واقمي ۲
دستمال كاغدي معطر(ترکیب دستمال كاغذي و عطر)
سيستم هاي صوتي تصويري كنوني ( ترکیب تلویزیون؛ رادیو» ضبط صوت 6ب لس
(eae)
06-6 قباس يا انطباق
#)نمايندم واه 844 به معنيرفام و سازكارووتعديلكردناست, تعديلب+ معنيكميدر
را شبيه جه جيزي مي توانيم بسازيم؟
آيا جيز مشابهي وجود دارد كه بتوان از آن اقتباس كرد؟ جه ايده هاي ديكري بيشنهاد مي كنيد؟.
این به چه چیز شبیه است؟
صفحه 27:
4-3 تغییر وبزرگ سازي
ور ات بردکش» عرعش» و ... را تغییر دهیم؟
مثلهاي واقعي
طرح تبليغاتي نوشابه بزرگ در سر در کارخانه
وارد كردن حركت در تايلوهاي برق در صنعت تبليغات
حداقل شش جيز را بيشنهاد كنيد كه اكر نوعي رايحه معطر به آن بيافزاييء فروش
را بالا مي برید.
صفحه 28:
5-13 کاربردهاي دیگر
جه استفاده هايي مي توان از مواد زايد كرد؟
جكونه مي توان اين موضوع را تغيير داد تا براي كاربرد جديد مناسب كردد؟
در چه محصولات ديگري مي توان از مواد موسسه استفاده کرد؟
كاربردهاي دیگر استعدادهاي این فرد چیست؟
صفحه 29:
29
13-6 کوچك سازي و حذف
© حرف لب تلو واژمه 23 لس تومعنیحذ فک ردررا دارد . سول (جه چیزیمي
تسولنازند حذفکرد سول [موثر دیگر در بسروز خاافیتلست حذفسیم میکروفن
سببساختزميكروفزهايبقه مو وحذفسيم تلفزموجبسا ختكوشيتلفزهاي
هميله شد
سعي كنيد حداقل شش جيز را بيشنهاد كنيد كه اكر اندازه حجم؛وزن؛ طول»عرض
9-2 تغییر حالت يا معکوس سازي
اگر,درا برعکس کنیم چه مي شودبه طور مثال اگر به جاي جمله" بعد از فروش پس
گرفته نمي شود."در مقابل مشتري ها بنویسیم "بعد از فروش پس گرفته مي شود" جه
اتفاقي خواهد افتاد آیا مشتري با اطمینان بيشتري خرید خواهد کرد؟
مثالهاي نمونه
تغییر سا عات شروع و خاتمه کار ادارات به منظور کنترل ترافيك.
انتخاب زمان مناسب براي پخش آگهي هاي تجاري از تلویزیرن
طراحي اتومبيلهاي موتور يشت
صفحه 30:
4- تکنيك چرا؟
تمرین: با استفاده از تکنيك (چرا) ایده هاي جديدي براي مشکل اتوبوس هاي شلوغ پیدا کنید .
كال کیک 001۳
نام این تکنيك از حروف اول چهار کلمه عم02) به معني تعریف کردن «سیه معني باز کردن»,( هط به معني
شناسايي و سس به معني تبديل كردن»تشكيل شده است.
0-©0 مساله واضح طرح كليد.
©-06از زاويه هاي مختلف مسأله را بیید.
09-6 از بين ايده ها بهترين را بيدا كنيد.
09-4 ايده را به راه حل عملي تبديل كنيد.
به شكل نكاه كنيد .در مورد دايره درون مكعب جه فكر مي كنيد ؟دايره را كجا مي بينيد؟اكر خوب دقت كنيد هر بار
دايره را در جاي خاصي از مكعب مي بينيد.
نيك جه مي شود اكر...؟ازاين تكنيك مى توان براى افزايش قدرت خلاقيت بودن بدون داشتن موضوع به خصوص مى توان |
فده کرد"
مثال: جه مى شود خورشید به دور زمین گردش می کرد.
صفحه 31:
7- تكنيك باز كشت به مشتري
صفحه 32:
منابع نوآوری در کارآفرینی
صفحه 33:
چگونه ایده هاي خودرا ارزيابي کنیم؟
موضوع را با يك از دوستان يا نزديكان صميمي مطرح كنيد ونظر او را جویا شوید.
فهرست از عوامل مثبت و منفي یا نيروهاي پیش رونده مپس زننده ایده خود را تهیه
کنید وببینید هر کدام چه وزني دارند
از خودتان سه سوال بپرسید؟
© آيا واقعأ من از اين ايده خوشم مي آید؟
© آيا اين ايده براي كس ديكري جالب است؟
© آيا مردم واقعاً براي آنجه قصد داريد ارائه دهيدء پولي پرداخت مي کنند؟
- روش تجزيه و تحليل ماتريسي:
در اين روش جدولي ترسيم مي گردد که طرف راست آن فهرست فناوري هاي قابل دسترسن
و طرف دیگر آن بازارهاي بالقوه محصول و ایده مورد نظر درج شده است . با قرار دادن
ایده ها در این جدول» مي توان بهترین ایده را با توجه به بازارهاي بالقوه آن وفناوری مورد
انتخاب كرد در اين روش فرد هنكام ارزيابي ايده هاي خودء ضمن انتخاب ايده
مناسب» ممکن است به ايده هاي جديدي نيز دست يابد
صفحه 34:
صفحه 35:
- روش جدل:
روش ماتویس ارزيلبي ایده: در لین روش شما ایدة خود را بر اساس نقاط ضعف.قوت و فرصت ها
و تهديدهليي که بان مواجه است. ارزبلبي مي نمایید. در صورتي که امتیاز ایده اي در بخش
نقاط قوت و فرصت ها بیشتر از نقاط ضعف و تهدیدها باشد. ایده.ایده مناسبي است
وبلعکس اگر امتيازي ایده اي در بخش نقاط ضعف وتهدیدها بیشتر از نقاط قوت و فرصت ها
باشد.ایده حذف مي گردد.
جدول زیر مفروضات این روش را براي بکار گيري مزثر ارائه مي کند.
معيار ارزيابي | نقاط قوت نقاط ضعف فرصت تهدید
صفحه 36:
سوالات زیر نمونه اي از سؤالاتي است كه شما به كمك آنها مي توانيد ايده خود را از جنبه هاي
مختلف سنجيده و نقاط قوت.ضعف. فرصت. و تهديد آن را مشخص نمایید.
تقا ضاي بازار:
UT بازار هدف براي محصول و یا خدمت مورد نظر تعریف شده است؟
آیا بازار هدف داراي ثبات است؟
آيا بازار هدف از وسعت كافي براي پذیرش چنین ایده اي بر خوردار است؟
بس از درجه بندي اين ايده ها ي جدید بر اساس معيارهاي فوق جایگاه هر يك از ایده ها در
ماتريسي
تعیین مي شود.
ايده B A
انطباق با اهداف و منابع سازمان یا اثرجاذبه ایده
اهداف و منافع فرد
ee آخوب
صفحه 37:
به منظور قضارت صحیح تر و نیز درجه بندي دقيق تر ايده ها مي توان هر يك از معيارها را به
اجزاء بيشتري تقسيم بندي كرد و براي هر جزء وزني را قايل شد ( با توجه به اهمیت آن
جزء,مانند جدول زیر.
جدول زير جك ليست ايده و ساختار كزيئش ايده ها را با تكيه بر مفروضات اين روش ارائه مي
کندر
جك ليست
sesh anal 202007 ضعيف
صفحه 38:
به منظور قضاوت صحیح تر و نيز درجه بندي دقيق تر ايده هاعي توان هر
يك از معيارها را به اجزاء بيشتري تقسیم بندي کرد و براي هر جزء وزني را
قایل شد (با توجه به اهمیت آن جزءمانند جدول زیر.(
اس ]073
من جنایت | دشواري تقد | 10/2
On| ees
وساي 52
مقيوليت جهاني | 10/1
بای بات | مسترسي به | 072
ates سازمان | منايع مالي لازم |5
امسترسي به ]8/2
توايسي جلو ]9/3
صفحه 39:
منابع
مقاله
1-خلاقیت عامل ثبات در سازمان -دکتر اصفر مشبکی,فرهاد وفللی ماهنامه کار و جامعه -
موسسه کار و تأمین اجتماعی- دیماه 1387
0 خلاقیت در مدیریت -سناهید محمدی- ماهنامه کار و جامعه - مومسسه کار و تأمین اجتماعی- دیماه
wor
کتاب
-O 100 راه خلاق ايده يابى -ابزارى براى توسعه ی کار آفرینی- چه می شود اگر ...؟- نویسنده
دکتر محمود احمد پور داریانی- مهتاب بسطا مى بور
شش کلاه برای فکر کردن - ادوارددوبونو- مترجم مزدا صدری افشار- انتشارات انزلی
هار آفرینی گام به گام -نویسنده:آقای محمد کیا - انتشارات سازمان همیاری اشتغال فارغ
التحصیلان دانشگاه ها
©- درباره خلاقيت - مؤلف دكتر سيد على رضا فيض بخش - انتشارات باران
- ویژه نامه یه یبی و خلاقیت - سازمان هميارى اشتغال فارغ التحصیلاندانشگاه ها
©- جكونه يك ايده كسب و كار خوب بيدا كنم؟- انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
صفحه 40:
چند تا مثلت در شکل می بینید؟
صفحه 41:
تعداد صحیح این مثلث ها 47 تاست
6 ۱۹
@CCW-COW-BOO-CPO-PBGE-EOW-BOEC-
®GCO-E®O-BOW-EOP-CGO-ElP-OE®-EdO-
OEP-EPWL-CEW-EPO-COWU-LOG-CEP-
WO1-OD8-WIG-O10-0O18-WA-WO1-WOd-
WEO-LOO-WEO-POO-LEO-E10-P10-DGO-
OGO-OGE-BlO-Ode
صفحه 42:
نه تا نقطه را با چهار خط به هم پیوسته به هم وصل
" .کنید» .مداد نباید از روی کاغذ برداشته شود
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
6
2 پتانسیل خلاق شما ۱
برای هر یک از عبارات. یک از سه پاسخ زیر را انتخاب کنید. این یک آزمون نیست. پیش از پاسخ دادن» در مورد.
.هر .جمله به دقت فكر كنيد
با
١ن ان مس همع یو
کارا بت وم سید
|e ماد رامق کرحت جرزییی درب
صفحه 46:
صفحه 47:
تفسیر اول: برای افرادی است که امتیازشان 71 يا بالاتر :
«تفسير دوم؛ بای افرادی است که امتیازشان بین ۱۱ تا ۲۷
ای اراد است که امتیازشان ۱۰ یا از آن پ,
em مه رفس که مان درمز و بعش این هرن آن خواهید بود. چون شم
به تدرت وابسته به دیگران هستید می توانیدبرای خودتان زمان و انرژی مورد نیز فعلیت های خلاقانه را فراهم
كنيد .در مواقعى كه به كارى جالش انكيز علاقه داريد. از شم انتظار نمی رود توسط دیگرا ن از کار غغلت.
أنها توجه مى كنيد. كاهى اوقات طرح هاى خلاقانه اى آغاز مى كد
ee ee
صفحه 48:
خلاقانه زیستن بشرط دینداری است
اگر خداوند خلاق است؛ که هست»
بس خلاقيت» شرط یکانگی با هستی ست .
خلاقیت» شرط بودن است .
کسی که GUS نیست»
هرگز وجود نداشته وه رگز وجودنخواهد داشت .
cay