پزشکی و سلامت طب سنتی

اهمیت و جایگاه پاکسازی بدن در طب اسلامی

ahamiat_va_jaygahe_paksazie_badan_dar_tebe_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اهمیت و جایگاه پاکسازی بدن در طب اسلامی”

اهمیت و جایگاه پاکسازی بدن در طب اسلامی

اسلاید 1: اهمیت و جایگاهپاکسازی بدن درطب اسلامیdr_rezamontazer@yahoo.com

اسلاید 2: علل نیاز به پاکسازی بدن با روشهای طب اسلامیالف) زیاده روی در مصرف مواد غذاییب) خوردن اغذیه بد و مسموم ج) بیماری و ضعف در اعضای طبیعی دفع

اسلاید 3: الف) زیاده روی در مصرف مواد غذاییوقتی میزان مصرف مواد غذایی بیش از نیاز بدن باشد (افزایش کمیت)راههای طبیعی دفع به تنهایی جوابگو نبوده مواد زائد در بدن تجمع پیدا می کنند که به آن «امتلاء به حسب الاوعيه» گفته می شودسید اسماعیل جرجانی :« اخلاط و ارواح اندر تن فزون گردد و رگها و رهگذرهای ارواح همه پر شود. مردم اندر هر حرکتی بر خطر آن باشد که رگی بشکافد یا خلطی راه نفس او را بگیرد و بیم خناق و صرع و سکته باشد. باید به سرعت رگ زنند و دارو خورند و طعام و شراب کمتر خورند.»

اسلاید 4: ب) خوردن اغذیه بد و مسمومبسیاری از افراد پرخوری نکرده ولی مواد غذایی بی کیفیتی مصرف می کنند.گوشت گاو /ساندویچ و پیتزا، نوشابه، چیپس و پفکرنگها و نگهدارنده های شیمیایی/مرغهای پرورشیکودهای کشاورزی/ سیگار و مواد مخدر در نتیجه بدنها امروز بیش از پیش مسموم و دچار امتلاء شده است این نوع امتلاء در طب سنتی « امتلاء به حسب القوه» نامیده شده است.در این حالت اخلاط از نظر کمی زیاد نشده ولی از نظر کیفی تباه شده اند.

اسلاید 5: امتلاء به حسب القوه (تباهی اخلاط)وقتی به خون حجامت یا فصد اینافراد می نگریم متوجه غلظت و تیرگی بیش از حد آن می شویم بعضا خون بوی تعفن دارد

اسلاید 6:

اسلاید 7: ج) بیماری و نقص در اعضای طبیعی دفع - یبوست گوارشی- بیماریهای کبدی و کلیوی- قطع عادت ماهیانه در بانوان (آمنوره)، برداشتن رحم- بی تحرکی و ورزش نکردن

اسلاید 8:

اسلاید 9: انواع روشهای پاکسازی در طب اسلامی سنتیالف) گرسنگی کشیدن ب) حجامتج) فصد عروقد) مسهله) قی کردنو) نورهز) حمامح) حُقنهط) سَعوط (چکاندن دارو در بینی)

اسلاید 10: پیشگیری از امتلاء در طب اسلامی1- پرهیز از خوردن ناهار و اکتفا به دو وعده غذا در شبانه روز:« وَ لَهُم رِزْقُهُم فيها بُكْرَه و عَشّيا» مریم – 62امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به فردى كه از سوء هضم و درد معده شكايتداشت ضمن خواندن آیه فوق فرمودند :« فقط اول روز و اول شب به تغذيه بپرداز و ميان صبحانه و شام چيزى نخور كه مايه‏ فساد بدن است. مگر گفته‏ى خدا را نشنيده‏اى كه مى‏فرمايد: روزى آنان بامدادان و شامگاهان است؟»

اسلاید 11: 2- گرسنه برخاستن از سفره :امیر مومنان علی علیه السلام :« اَلتَّجوعُ اَنفعُ الدَّواء» غررالحکم ح 903 « لايجتَمِعُ الجوعُ وَ المَرَض» غررالحکم ح 10569 « اى پسرم آيا به چهار ويژگى كه تو را از طب بى‏نياز مى‏كند آگاهت سازم؟ بر سر سفره‏ غذا ننشين مگر در حالى كه گرسنه باشى و از طعام برنخيز مگر اين كه گرسنه باشى و غذا را خوب بجو و وقت خواب به دستشويى برو. پس اگر اين كارها را انجام دهى از طب بى‏نياز مى‏شوى »

اسلاید 12: امام رضا علیه السلام (رساله ذهبیه) :« دست از طعام بردار درحالی که هنوز به آن میل و اراده داری که برای معده و بدن تو بهتر است و باعث زیادی عقل و سبکی جسم تو می شود»« دست از طعام بردار درحالی که هنوز اشتها داری»

اسلاید 13: در طب اسلامی اصل بر این است که از یک طرف ورود مواد غذایی به بدن بهحداقل رسیده و بیش از نیاز بدن چیزی خورده نشود و از طرف دیگر موادزائد و سموم حاصل از هضم غذا هرچه سریع تر از بدن تخلیه شوند حضرت امام رضا علیه السلام :« آن کس که می خواهد مثانه اش آسیب نبیند، ادرار خود را نگه ندارد هر چند سوار جنبنده ای بوده باشد »

اسلاید 14: امام رضا علیه السلام : بدن مانند زمین زراعی استهمانطور که به زمین زراعی نباید زیاد از حد آب رساند که باعث خرابی دانه و محصول می شود، در مورد بدن نیز تدبیر در تغذیه ضروری است: « هرکه صرف نماید از طعام زیاده بر قدر حاجت، آن غذا غذای او نمی شود و ضرر می رساند و هرکه بخورد به قدر حاجت نه زیادتر و نه کمتر نفع می رساند او را و در مورد آب نوشیدن نیز چنین است»نتیجه : آب درمانی مرسوم که به بیمار توصیه می شود در روز 8 تا 12 لیوان آب بخورد مورد تایید طب اسلامی نمی باشد

اسلاید 15: سید اسماعیل جرجانی در کتاب ارزشمند ذخیره خوارزمشاهی : « روزه گرفتن و کم خوردن غذا، کار فصد را انجام می دهد چون آنچه از تن به تحلیل خرج شود بدل آن از غذا به عروق باز نیاید و خون کمتر تولد کند و نیز کار استفراغ بلغم را می کند چون در گرسنگی، قوت طبیعت، بلغم را بپزاند و هضم کند و خون گرداند و یا رقیق کرده به تحلیل خرج کند»

اسلاید 16: بدنها در شرایط زندگی امروز دچار امتلاء و مملو از اخلاط فاسد شده است.. پرخوری . کم تحرکی. خوردن اغذیه بدون کیفیت و فاسد . مصرف داروهای شیمیایی . عدم بهره گیری از روشهای پاکسازی بدن 50% مرگ و میر در کشور ما ناشی از بیماریهای قلبی 20% ناشی از سرطان است 4000 نفر در سال کلیه های خود را از دست می دهند. شرکتهای دارویی چند ملیتی که ماهیت استعماری دارند با تبلیغات کاذب و رنگارنگ خود مردم را تشویق به مصرف دارو می کنند 26% قیمت داروها صرف تبلیغ آن می شود. تولید ویروسهای بیماری زا

اسلاید 17: امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید :« اِمشِ بِدائکَ ما مَشی بِک» « با بیماریت راه برو تا زمانی که با تو راه می آید» و فرمود :« مسلمان درمان نمی کند تا زمانی که بیماری بر سلامتش غلبه کند »از اصول مسلم در طب اسلامی پرهیز از مصرف دارو در اولین مواجهه با بیماریو اولویت دادن به روشهای پاکسازی است یعنی در آن زمان که همه داروهاگیاهی بودند نیز تاکید بر این بوده که پاکسازی مقدم بر خوردن داروست .و فرمود : « هیچ دارویی نیست جز این که بیماری را بر می انگیزد و هیچ چیز برای بدن مفیدتر از این نیست که از چیزی که به آن احتیاج ندارد پرهیز کند »

اسلاید 18: تقدم پاکسازی بر تجویز دارو« طب عرب در 6 چیز است: حجامت، حقنه، حمام، سعوط، قی، شربت عسل و آخرین درمان داغ کردن است و چه بسا نوره کشیدن نیز به آن اضافه شود »

اسلاید 19: متاسفانه بسیاری از اطبای سنتی ما که بعضا افراد مشهوری هم هستند اهمیت این موضوع را دریافت نکرده لذا در همان جلسه اول مواجهه با بیمار، بهتجویز مقادیر زیادی از داروهای گیاهی می پردازند.به تجربه دیده ام که بیماران به درمانهای آنان پاسخ مناسب نمی دهند و بعضااز طب سنتی سرخورده می شوند. اگر دارای فهم صحیح از شرایط زندگی امروز باشیم، درک و اجتهاد اینواقعیت که روشهای پاکسازی بدن بر تجویز دارو هرچند گیاهی مقدم است،دشوار نخواهد بود.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید