پزشکی و سلامت بیماری‌ها

اوریون و تبخال

orion

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اوریون و تبخال”

اوریون و تبخال

اسلاید 1: اوریون

اسلاید 2: تعریف:یک عفونت حاد سیستمیک ومسری ویروسی است که ویژگی متمایز کننده آن تورم یک یا هر دو غده پاروتید(بنا گوشی )است .

اسلاید 3: اتیولوژی:قبل از واکسیناسیون گسترده اوریون در زمستان وبهار بیشتر دیده می شد. در50% موارد در بالغین جوان دیده می شود(85%عفونت ها در افراد زیر 15 سال)

اسلاید 4: دوره کمون:به طور متوسط 18-16 روز ولی ممکن است 25-12 روز بعد از تماس متغیر باشد .یک بار ابتلا به اوریون تا آخر عمر مصونیت ایجاد می کند.ایمن سازی کودکان نیز مصونیت طولانی می دهد.

اسلاید 5: پاتوژنز:اوریون توسط تماس مستقیم، قطرات حاصل از ترشحات تنفسی در هوا و وسایل آلوده و بزاق انتشار می یابد.این ویروس از راه ادرار نیز ممکن است سرایت کند.

اسلاید 6: بیماری می تواند یک روز قبل تا سه روز بعد از تورم غده پاروتید انتقال یابد.تا 9 روز بعد از شروع ورم غده بناگوشی که معمولاً با رفع ورم غدد همراه است کودک نباید به مدرسه برود.

اسلاید 7: تظاهرات بالینی:40 -30 %موارد غفونت بدون علائم بالینی هستند.ولی در صورت بروز علایم ،شروع بیماری با تب ،دردعضلانی،سردرد،کسالت و درد توام غده پاروتید مشخص می شود که 7-3 روز طول می کشد.پاروتیت در عرض 24ساعت بعد رخ می دهد و معمولاً دو طرفه است ولی شروع التهاب ممکن است در دو طرف همزمان نباشد.غد زیر زبانی و تحت فکی کمتر مبتلا می شوند و هرگز به تنهایی مبتلا نمی شوند.

اسلاید 8: تورم پاروتید: با حساسیت و بسته شدن فضای بین زاویه ماندیبول و نرمه گوش همراه است.درد گوش و اشکال در خوردن و بلعیدن و صحبت کردن وجود دارد .تورم غده در طی چندروز افزایش یافته وسپس فروکش کرده و طی یک هفته بر طرف می شود.

اسلاید 9:

اسلاید 10: اورکیت:20%موارد رخ می دهد(35-15 %نوجوانان و بزرگسالان و بندرت قبل از بلوغ رخ می دهد.)بیضه بزرگ ،حساس ودردناک بوده و تب شایع است.آتروفی بعد از بیماری شایع است و در 50%مردان رخ می دهد که 15%موارد دو طرفه بوده و عقیم شدن نادر است.التهاب تخمدان در زنان شیوع کمتری داشته و منجر به نازایی نمی شود.

اسلاید 11: پانکراتیت خفیف شایع است .مقدارآمیلاز سرم افزایش می یابد که ممکن است همراه علائم بالینی پانکراتیت یا بدون آنها باشد.مننژیتآنسفالیت: به ندرت رخ می دهد که با تب بالا و اختلالات هوشیاری همراه است.

اسلاید 12: تشخیص:کشت سلولی و آنتی بادی های نشاندار شدهدفع ویروس از بزاق،گلو،ادرار و CSF صورت گرفته و تا دو هفته ادامه دارد.

اسلاید 13: درمان:درمان علامتی بوده و استفاده از داروهای ضد دردو کمپرس سرد یا گرم ناحیه پاروتید توصیه می شود.درد بیضه با کمپرس سرد موضعی یا داروهای بی حس کننده کاهش می یابد.استفاده از استروئید ارزش ندارد.Ig اوریون در پروفیلاکسی یا درمان ارزشی ندارد.

اسلاید 14: پیشگیری:واکسیناسیون MMR در بیش از 95% موارد مصونیت می دهد.و به شکل زیر جلدی ودر کودکان بالای یکسال تزریق می شود.MMR در کودکان بزرکتر مستعد و نو جوانان و بالغین (بویژه مردان جوان)توصیه می شود.تزریق واکسن در کودکان مبتلا به عفونت HIV بلامانع است.واکسن در زنان حامله و ضعف ایمنی ودر موارد درمان با استروئید توصیه نمی شود.

اسلاید 15: تبخال

اسلاید 16: اتیولوژی: عامل تبخال ويروس هرپس سيمپلكس است .این ویروس دوگونه است: نوع ۱ (HSV1) معمولاً در صورت تبخال ايجاد مى‌كند. ويروس هرپس سيمپلكس نوع ۲ (HSV2) مسئول ايجاد تبخال هاى تناسلى است. با اين حال هر دو نوع ويروس مى توانند هم در ناحيه صورت و هم در دستگاه تناسلى تبخال ايجاد کنند.

اسلاید 17: هنگامى كه فرد يكبار به تبخال مبتلا مى‌شود، ويروس در سلول‌هاى عصبى پوست‌ نهفته باقى مى‌ماند و ممكن است دوباره به صورت عفونتى فعال در همان محل اول يا نزديك به آن ظاهر شود. در اين صورت ممكن است در محل حمله قبلى احساس خارش يا برآمدگى شود.

اسلاید 18: اپیدمیولوژی:دوره کمون 12-2 روز و به طور متوسط 7-6 روز است. تقریبا 85%عفونتها بدون علایم بالینی هستند.

اسلاید 19: تماس نزدیک بدنی(بزاق,بوسیدن,تماس جنسی) و تلقیح به مخاط یا پوست آسیب دیده,برای ایجاد عفونت لازم است .ويروس ازطريق تماس مستقيم ازقبيل بوسيدن فردآلوده به شخص منتقل مي شود ووارد سيستم عصبي مي گردد ودرعقده هاي عصبي ساكن مي شود. تب، قاعدگى، استرس و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ممكن است عود تبخال را باعث شود .

اسلاید 20: علایم بالینی:1- پوست و مخاط: بثورات وزیکولی موضعی بر روی یک زمینه اریتماتو ایجاد میشود.  ويروس هرپس سيمپلكس مى تواند حتى زمانى كه تاول‌ها ظاهر نشده‌اند مسرى باشد، اما بيشترين خطر عفونت در زمانى است كه تاول ها ظاهر مى‌شوند تا زمانى كه آنها كاملاً خشك مى‌شوند و كبره مى‌بندند .عفونت انگشت باعث پارونیشیای ویروسی می شود که Herpetic Whitlow نامیده میشود.این عارضه در کودکانی که انگشت خود را می مکند و ناخنهای خود را می جوند یافت می شود.

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24:

اسلاید 25: 2-عفونت لثه و دهان:این بیماری شایعترین تظاهر بالینی عفونت اولیه HSVدر شیر خواران و کودکان پس از نوزادی است.شروع آن ناگهانی است و همراه با درد دهان,ریزش بزاق, بوی بد دهان,اختلال در بلع,بی اشتهایی و تب می باشد.

اسلاید 26: 3- ضایعات چشمی:کنژنکتویت و کراتو کنژنکتویت ممکن است در هر سنی تظاهرات عفونت اولیه و یا عود آن باشند.ملتحمه قرمز و متورم و غیر چرکی است. عفونت تبخالى چشم كه باعث ايجاد جوشگاه بر روى قرنيه مى شود يكى از علل مهم كورى است. 4- آنسفالیت

اسلاید 27: درمان:تبخال عموماً بدون نياز به درمان پس از ۷ تا ۱۰ روز برطرف مى‌شود.در عفونتهای خفیف و خود محدود نیاز به درمان نیست.برای عفونتهای بدون عارضه از آسیکلوویر خوراکی و برای عفونتهای وخیم تر مثل آنسفالیت از آسیکلوویر تزریقی استفاده می شود. استفاده از دارو مى تواند طول دوره ابتلا به تبخال را كوتاه كند و درد را كاهش دهد.

اسلاید 28: پيشگيرى:براى اينكه از ابتلا به  تبخال پيشگيرى كنيد و يا نگذاريد تبخال به ساير نقاط بدن يا افراد ديگر منتقل شود توصيه هاى زير را رعايت كنيد: از بوسيدن يا تماس پوستى با افراد در زمانى كه تاول روى پوست آنها وجود دارد خوددارى كنيد. ويروس مى تواند تا هنگامى كه ترشحات مرطوب در تاول وجود دارند انتقال يابد. * از وسائل مشترك استفاده نكنيد. وسائل غذاخورى، حوله ها و ساير چيزهاى شبيه به آنها مى تواند در صورت وجود تاول ها باعث انتقال بيمارى شود. دست هايتان را تميز نگه داريد: اگر مبتلا به تبخال هستيد قبل از لمس كردن افراد ديگر دست هايتان را بشوييد.  

اسلاید 29: مراقب لمس كردن ساير نقاط بدنتان باشيد. چشم ها و دستگاه تناسلى به خصوص به گسترش عفونت حساسند.  از عوامل تحريك كننده بپزهيزيد. از جمله وضعيت هايى كه ظهور تبخال را تحريك مى كنند قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد است.  از كرم هاى ضدآفتاب استفاده كنيد. كرم ضدآفتاب را پيش از قرار گرفتن طولانى مدت زير آفتاب چه در تابستان و چه در زمستان روى لب ها و صورتتان بماليد تا به پيشگيرى از ظهور تبخال كمك شود.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید