bardari_va_shoghl

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بارداری و شغل”

بارداری و شغل

اسلاید 1: بارداری و شغلدکتر مریم ملکمتخصص طب کاربیمارستان بهارلو

اسلاید 2: امروزه میزان زنان شاغل نسبت به دهه های قبل خیلی بیشتر شده است . بنابراین میزان خانم های باردار شاغل نیز افزایش یافته است . این موضوع توجه جدی این خانم ها و همچنین کارفرمایان را می طلبد .

اسلاید 3: حاملگی حق طبیعی زن است پس هیچ کارفرمایی حق ندارد باردار نشدن را شرط ادامه کار برای یک خانم قرار دهد.

اسلاید 4: تأثیر بارداری و شغل برهم خطرات محیط کار برای این خانم باردار چه مواردی هستند ؟ بارداری در تناسب این فرد با کار چه تغییری می دهد ؟

اسلاید 5:

اسلاید 6: خطرات محیط کار برای شاغل باردار خطرات فیزیکی خطرات شیمیایی خطرات بیولوژیک خطرات سایکولوژیکخطرات ارگونومیک

اسلاید 7: خطرات فیزیکی اشعه یونیزاناشعه غیریونیزان ویدئو ترمینالها گرمای اضافی شوک الکتریکی سرو صدا

اسلاید 8: اشعه یونیزانقبل از لانه گزینی ( تا 10 روز پس از لقاح ) : مرگ کروموزومها ارگانوژنز ( 3 تا 7 هفته ) : مالفورماسیون تکامل مغزی ( 8 تا 15 هفته ) : کاهش IQتا آخر حاملگی : احتمال سرطان در طول زندگی

اسلاید 9: اشعه غیریونیزاناین اشعه ها بر عکس اشعه های یونیزان کمتر مطالعه شده اند. اما کلاً شواهدی از خطرات رپروداکتیو دیده نشده و تفاوت جنسیتی برای یک حد استاندارد تماس شغلی تعریف نشده است .

اسلاید 10: ویدئو ترمینالهاامروزه بسیاری از مشاغل وابسته به استفاده از رایانه ها هستند. مطالعه درباره میدانهای الکترومغناطیسی ضعیفی که این دستگاهها تولید می کنند شواهدی از اثرات مضر، در حاملگی نشان نداده است.

اسلاید 11: گرمای اضافی از لحاظ تئوری گرمای بالای 38/9 درجه سانتی گراد ، تراتوژنیک است. مشاغلی هستند که با هیپرترمی مواجهه داشته باشند، اما این گرمای محیطی تا حدی زیاد نیست که مشکل ساز باشد .

اسلاید 12: سوختگیاگر چه بیمارستان پارکلند یکی از مراکز اصلی سوختگی در ایالات متحده است، ما با تعداد زیادی از زنان حامله مبتلا به سوختگی مواجه نمی شویم. در سوختگیهای شدید معمولا زن مبتلا در عرض چند روز وارد مرحله لیبر میشود و اغلب نوزاد مرده ای را به دنیا می آورد.

اسلاید 13: شوک الکتریکی به طور تئوری ممکن است برای جنین کشنده باشد، اما آمارها چنین نشان نمیدهند .

اسلاید 14: سرو صدا برخی مطالعات نشان داده اند: تماس خانم حامله با سروصدای بالای 95-85 دسی بل باعث افزایش خطر حدود 3 برابر در میزان کاهش شنوایی جنین به خصوص در فرکانسهای بالا می شود.

اسلاید 15: خطرات شیمیایی سرب گازهای بیهوشی مونوکسید کربنحلالهای آلیداروهای سیتوتوکسیک دود محیطی تنباکو

اسلاید 16: سرب توانایی در رد شدن از جفتسقط، اختلالات لوله عصبی و وزن کم هنگام تولد

اسلاید 17: گازهای بیهوشی هالوتان، ایزوفلوران و N2o سیستم های تهویه ای مناسبدر بیهوشی های اطفال: 75% بیشتر از بیهوشی های بالغین محیطهایی که کنترل کمتری در آنها اعمال می شود: N2o نظیر اتاق زایمان ، اورژانس و جراحیهای دندانپزشکی:افزایش سقط و کاهش وزن هنگام تولد

اسلاید 18: مونوکسید کربنمرگ جنینی یا مالفورماسیونباند محکمی با هموگلوبین: گاز خفه کننده حلال دی کلرومتان: رنگ زدایی

اسلاید 19: داروهای سیتوتوکسیک شاغلین بخشهای انکولوژی و کارخانه های داروسازی مطالعه اي در فرانسه بروي پرستاران : خطر حاملگي نابجا در تماسهاي شغلي كم است.

اسلاید 20: دود سیگار گرچه بیشتر مطالعات در این زمینه، مواجهه غیر شغلی مادر غیر سیگاری را بررسی کرده اند ولی عوارض مواجهه شغلی هم مشابه است.کاهش رشد داخل رحمی و وزن کم هنگام تولدبچه های مادران سیگاری غیر فعال: احتمال افزایش خطر تومورهای CNS

اسلاید 21: خطرات بیولوژیک گرچه سیستم ایمنی خانمهای حامله از نظر تئوری ساپرس شده اما عملاً خطر عفونتها در حاملگی افزایش نمییابد. با اين وجود خیلی از عوامل عفونی از جفت رد می شوند و بنابراین از نظر ایجاد عوارض برای جنین مهمند.

اسلاید 22: خطرات بیولوژیک انتقال عفونت از سایر انسانها زئونوزها

اسلاید 23: انتقال عفونت از سایر انسانها سرخجه آبله مرغان پاروویروسسایتومگالوویروس

اسلاید 24: انتقال عفونت از سایر انسانها خانمهای حامله ای که در سیستم سلامت کار می کنند یا آنهایی که از بچه ها مراقبت می كنند.خانم حامله مستعدی را نمی توان برای عدم تناسب با این مشاغل در نظر گرفت اما وقتی اپیدمی هایی از این عفونتها اتفاق میفتد، برای خانم های حامله شاغل باید محدودیتهایی اعمال شود .

اسلاید 25: خانم پرستار باردار با وسايل حفاظت فردي مناسب

اسلاید 26: خطرات سایکولوژیکاسترسنوبت کاریخشونت

اسلاید 27: استرس به طور کلی حاملگی باعث استرس خانم باردار در محیطهای کاری میشود.مطالعات مهمی وجود دارد که نشان میدهد استرس با پیامدهای ناگواری در حاملگی همراه است، گرچه منشاً این استرس ممکن است از محیط کار نباشد .افزایش فشارخون ، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و سقط.

اسلاید 28:

اسلاید 29: نوبت کاریشواهد مطالعات بزرگ: سقط، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس

اسلاید 30: خشونتخشونت بر علیه یک خانم شاغل حامله هم در توانایی او برای انجام شغل ، هم احتمال آسیب به جنین مضر است . رابطه خشونت با شغل اثبات نشده است.در مطالعه اي كه در مورد خشونت طي حاملگي در شيراز بروي 400 نفر از زنان زايمان كرده از طريق پرسشنامه و مصاحبه انجام شد، ميزان خشونت فيزيكي در طي حاملگي 22% گزارش شد.بررسي تصادفات جاده اي نشان ميدهد حتي بدون آسيب عمده شكمي احتمال مرگ جنين وجود دارد.

اسلاید 31:

اسلاید 32: خطرات ارگونومیک ارگونومي علم تناسب شغل با شاغل است و نه متناسب كردن شاغل با شغل. در طول بارداري، به علت تاثيرات هورمونها و همزمان با رشد جنين عضلات رحم و لگن شل ميشوند. در نتيجه سايز لگن افزايش ميابد. مفاصل به خصوص ستون فقرات ثبات كمتري دارند. عضلات پشت وزن بيشتري را تحمل ميكنند و كمردرد ممكن است بروز كند.

اسلاید 33: مخاطرات ارگونومیک در حاملگی هم روی مادر هم روی جنین تاثیر میگذارند. فاکتورهای خطر اصلی عبارتند از وضعیت نامناسب، نیروی زیاد، عدم استراحت و کار تکراری. شایعترین : نارس بودن، وزن کم زمان تولد و سقط خودبه خودی

اسلاید 34: بیشترین آسیب مادر حامله به علت مخاطرات ارگونومیک در سه ماهه سوم به علت بزرگی شکم اتفاق می افتد.

اسلاید 35: بر خلاف ایستادن و نشستن طولانی مدت که در حاملگی توصیه نمیشوند، راه رفتن باید توصیه و تشویق شود.راه رفتن موجب بهبود گردش خون اندام تحتانی میشود و بدین ترتیب احتمال واریس کم میگردد.

اسلاید 36: تمهیداتی برای کاهش آسیب اسکلتی عضلانی در خانم پرستار اتاق عمل که باردار میباشند. نیروی کمکی وگرفتن پاهای بیمار به جای قسمتهای سنگین تر.

اسلاید 37: سقوط، افتادن، لغزشسطوح لغزنده ، عجله و شتاب و حمل نامناسب یک وسیله در دو سوم این موارد موثرند که قابل پیشگیری است . به علت تغییرات فیزیولوژیک و آناتومیک بدن حین حاملگی، امکان افتادن خانم باردار چه در محل کار و چه در خانه بیشتر میشود. تقریبا 1/4 زنان حامله سابقه سقوط در طی حاملگی دارند و 23% اینها در محل کار دچار این مشکل میشوند.

اسلاید 38: تغییرتناسب شاغل با کار حین بارداریدر حالیکه فعالیتهای ورزشی تفریحی در حاملگی مفیدند ، فعالیتهای شدید کاری ممکن است برای فشار داخل شکمی ، جریان خون رحمی ، وضعیت تغذیه ای و سطوح هورمونی مضر باشند . احتمال زایمان زودرس ، وزن کم هنگام تولد ، فشارخون مادر و پراکلامپسی وجود دارد. ایستادن طولانی مدت بیش از 7 – 6 ساعت در روز و خستگی تجمعی باعث افزایش خطر زایمان زودرس می شوند.

اسلاید 39: خستگی شغلی به صورت تعداد ساعتهای سرپا ایستادن ، شدت نیازهای فیزیکی و ذهنی و استرسهای محیطی برآورد می شود.در حالت ایده آل، هیچ کار یا تفریحی نباید تاحدی که سبب بروز خستگی بی جهت می شود ادامه یابد. در طول مدت کار ، باید دوره های کافی استراحت تدارک دیده شود. زنان مبتلا به عوارض حاملگی قبلی باید کار فیزیکی خود را به حداقل برسانند.

اسلاید 40: استراحت و تغذيه خانم پرستار باردار حين كار

اسلاید 41: بی تحرکی در خانم حامله مطلوب نیست. زنان حامله باید تشویق شوند در فعالیتهای فیزیکی منظم و با شدت متوسط به مدت 30 دقیقه یا بیشتر در هر روز شرکت کنند. به طور کلی نیازی نیست زنان حامله فعالیت خود را محدود کنند به شرطی که دچار خستگی بیش از حد نشوند.گرچه تعریف مشخصی برای ساعت کاری طولانی وجود ندارد، ولی طولانی ترین ساعات کاری یعنی بیشتر از 40 ساعت در هفته ممکن است عامل خطر باشند.

اسلاید 42: تجویزهای متخصص طب کار در حاملگی واکسیناسیونها و پیشگیریهای پس از تماس همه واکسنهای زنده در حاملگی ممنوعند.زنانی که در جریان حاملگی مستعد ابتلا به سرخک هستند، باید بعد از زایمان واکسن MMR دریافت کنند. اما در دوران شیردهی ممنوعیتی برای این واکسن وجود ندارد .

اسلاید 43: واکسنهای هپاتیت A و هپاتیت B، قبل از تماس در زنانی که در معرض خطر عفونت قرار دارند و نیز به عنوان پیشگیری بعد از تماس در خانمهای حامله توصیه می شوند. در مورد هاری ، پنوموکوک و مننگوکوک ، حاملگی تغییری در اندیکاسیونها ایجاد نمی کند. واکسن آنفلوانزا در تمامی زنانی که در فصل آنفلوانزا( پاییز و زمستان ) حامله خواهند بود توصیه می شود.

اسلاید 44: توکسوئید دیفتری کزاز در صورت عدم تجویز دوزهای اولیه یا عدم تجویز یادآور در ده سال گذشته به خانم حامله تزریق میشود. انواع اختصاصی ایمونوگلوبولین هپاتیت B، هاری ، کزاز و واریسلا در پیشگیری بعد از تماس برای خانم حامله توصیه میشوند.انواع استاندارد ایمونوگلوبولین هپاتیت A( همراه با واکسن هپاتیت A) و سرخک نیز به عنوان پیشگیری پس از تماس برای خانم حامله توصیه می شوند.

اسلاید 45: عوارض حاملگی سقط و سقط مکرر حاملگی نابجاحاملگی پر خطرسزارین خستگی و مشکلات احساسیویارحاملگی

اسلاید 46: ساير عوارض حاملگيسندرم تونل کارپکمردردواریکوزیته هاسوزش سر دلهیپرتنشناختلالات ادراکی

اسلاید 47: بعد از زایمان بازگشت به کارشیردهی افسردگی پس از زایمان

اسلاید 48: بازگشت به کارشرایط اقتصادی اجتماعی نظیر: مدت مرخصی زایمان که در آن حقوق پرداخت می شودشرایط مراقبت نوزاد

اسلاید 49: بازگشت وضعیت فیزیولوژیک به حالت طبیعی: معمولاً 6-4 هفتهآکادمی متخصصان کودکان و کالج متخصصان زنان و مامایی آمریکا: شرایط فردی شخص

اسلاید 50: بازگشت دیر هنگام به کارعفونت زخم ( پرینه یا محل سزارین )مشکلات اسکلتی عضلانیمشکلات سایکولوژیعدم سلامت نوزادشیردهی و کار

اسلاید 51: شيردهيدر بعضی مشاغل حساس ، مادر نمی تواند به کودک خود در کنار محیط کار شیر دهد. امکان مخاطرات پیش بینی نشده حین کار و ساعتهای کاری غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل

اسلاید 52: در بقیه مشاغل بهتر است از کودک در کنار محیط کار مادر مراقبت شود تا در موقع لازم مادر بتواند به کودکش شیر دهد.

اسلاید 53: افسردگی پس از زایمانشیوع در 6 ماه اول پس از زایمان: حدود 13%-12% پرسشنامه های استانداردی برای بررسی روش انتخابی: درمانهای غیردارویی و شناختی رفتاری

اسلاید 54: ممنون از توجه شما

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید